نقد و بررسی موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G | گوشی پوکو ام 3 پرو حرفه‌ ای تر از قبل!

نقد و بررسی 08 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G | گوشی پوکو ام 3 پرو حرفه‌ ای تر از قبل!

موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G جدیدترین گوشی از خانواده‌ی Poco است که به تازگی‌ (اواسط سال 2021) در بازار جهانی عرضه شده است. پوکو یکی از برندهای تحت مالکیت شرکت شیائومی (Xiaomi) است که در جدیدترین محصول خود، نسخه‌ی حرفه‌ای گوشی سال گذشته‌ی Poco M3 را معرفی کرده است. Poco M3 Pro با طراحی زیباتر، سیستم سخت افزاری سریع‌تر و صفحه نمایش بهتر، قرار است جایگزین حرفه‌ای‌تری برای گوشی سال گذشته باشد. طراحی گوشی به نسبت نسخه‌ی معمولی سال گذشته تغییرات زیادی داشته و الگوی طراحی قاب گوشی به کلی تغییر کرده است. علاوه بر این موارد پشتیبانی از 5G یکی از مهم‌ترین تغییرات موبایل پوکو ام 3 پرو است. 

موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G صفحه نمایش بزرگ 6.5 اینچی FHD+ داشته و از نرخ نوسازی تصویر 90 هرتزی پشتیبانی می‌کند. صفحه نمایش بزرگ این گوشی حدود 83.7 درصد قاب جلویی گوشی را پوشانده و نسبت تصویر 20 به 9 دارد. برای محافظت از نمایشگر از گوریلا گلس 3 استفاده شده است. این گوشی از یک ماژول سه تایی دوربین برای عکاسی در حالت‌های مختلف استفاده می‌کند. دوربین اصلی این گوشی سنسوری 48 مگاپیکسلی داشته و قادر به فیلم‌ برداری با کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه است. یک دوربین 2 مگاپیکسلی برای عکاسی ماکرو و یک سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق هم در کنار یک فلش LED، ماژول دوربین Poco M3 Pro را تشکیل می‌دهند. دوربین سلفی گوشی هم که به صورت حفره‌ی کوچک بر روی صفحه نمایش قرار گرفته است، 8 مگاپیکسلی است و همانند دوربین اصلی تونایی فیلم برداری Full HD با 30 فریم بر ثانیه را دارد.

 

 موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

ظرفیت باتری گوشی 5 هزار میلی‌آمپری است و می‌تواند تا 2 روز برای شما شارژدهی داشته باشد. ظرفیت باتری به نسبت Poco M3 معمولی هزار میلی‌آمپر کمتر شده است. طراحی باریک‌تر و استفاده از چیپست 7 نانومتری Dimensity 700 5G شرکت MediaTek باعث شده تا شیائومی از ظرفیت باتری کمتری به نسبت نسخه‌ی معمولی گوشی استفاده کند. پردازنده‌ی موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G هشت هسته‌ای است و از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G57 برای پردازش اطلاعات تصویری در آن استفاده شده است. در مجموع Poco M3 Pro نسخه‌ی ارتقا یافته و حرفه‌ای‌تر پوکو ام 3 است که در سال 2021 می‌تواند به کلیه نیازهای رومزه شما پاسخ دهد. قیمت گوشی Poco M3 Pro با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد، مشابه مدل سال گذشته، بسیار مناسب بوده و ارزش خرید بالایی دارد. در ادامه با فروشگاه اینترنتی هدف، در نقد و بررسی موبایل Poco M3 Pro نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های این گوشی خواهیم داشت.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy A22

 

طراحی و کیفیت ساخت موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

 موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

گوشی  Poco M3 Pro 5G به نسبت مدل معمولی‌اش کمی باریک‌تر شده و نوع طراحی نرم حاشیه‌های گوشی، در دست گرفتن آن را راحت‌تر کرده است. این گوشی صفحه نمایش بزرگ 6.5 اینچی داشته و از گوشی‌های بزرگ بازار به‌حساب می‌آید به همین خاطر باید کار کردن با آن با یک دست طبیعتا خیلی راحت نیست. وزن گوشی هم با توجه به ابعادش کم نبوده و 190 گرم وزن دارد. گوشی موبایل Poco M3 Pro ابعادی معادل 161.8x75.3x8.9 میلی‌متر دارد. برعکس پوکو ام‌ 3 معمولی که قاب پشتی مات داشت، نسخه‌ی پرو الگوی طراحی دیگری داشته و براق است. یکی دیگر از تغییرات ظاهری این گوشی مربوط به ماژول دوربین و همینطور لوگو تایپوگرافی POCO است. اطراف ماژول دوربین با ناحیه‌ی سیاه‌رنگی از بالا به سمت پایین (عمودی) پوشیده شده است که به صورت افقی لوگو POCO در آن به چشم می‌خورد. در نسخه‌ی معمولی پوکو این المان به صورت افقی بر روی قاب پشتی قرار گرفته بود و فضای بسیار بیشتری را اشغال می‌کرد.

 

 موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

بر روی لبه‌ی سمت راست گوشی کلید پاور قرار گرفته که به حسگر اثر انگشت مجهز شده است. کمی بالاتر از این کلید هم می‌توانید به کلیدهای کم و زیاد کردن صدا دسترسی داشته باشید. در سمت دیگر هم تنها اسلات قرار گیری سیم‌ کارت و MicroSD قرار گرفته است. گوشی از دو سیم کارت نانو پشتیبانی می‌کند. Poco M3 Pro بدنه‌ای پلاستیکی دارد. بر عکس مدل معمولی که قاب پشتی و فریم دور گوشی طراحی یک‌پارچه‌ای داشت، در مدل پرو شاهد طراحی متفاوتی هستیم و تفاوت سطح و طراحی فریم دور گوشی با قاب پشتی به‌راحتی احساس می‌شود. شیائومی در سری گوشی‌های پوکو از سه رنگ‌بندی متفاوت استفاده کرده است. مشکی، آبی و زرد رنگ‌های موبایل Poco M3 Pro هستند و می‌توانند انواع سلیقه‌ها را جذب خود کنند.

 

صفحه نمایش موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

 موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

یکی از بخش‌هایی که شیائومی تغییرات جدی‌ای در آن در نسخه‌ی پرو گوشی Poco M3 داده است، مربوط به صفحه نمایش می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، صفحه‌ نمایش گوشی 6.5 اینچی است و حدود 83.7 درصد قاب جلویی گوشی را پوشانده است. این نمایشگر بزرگ از پنل IPS LCD پشتیبانی کرده و دقت رنگ بسیار خوبی به نسبت سایر پنل‌ها دارد. اما ویژگی‌ اصلی این صفحه نمایش مربوط به پشتیبانی آن از نرخ نوسازی تصویر 90 هزتر است. استفاده از نرخ نوسازی تصویر بالای 60 هرتز باعث افزایش مصرف باتری گوشی می‌شود اما در این گوشی، شیائومی برای جلوگیری از این اتفاق به صورت خودکار نرخ نوسازی تصویر را تغییر می‌دهد. قابلیت DynamicSwitch این اجازه را به نمایشگر داده تا زمانی که نیاز به سرعت بالا برای نمایش تصاویر است (مانند اسکرول کردن و چرخیدن سریع در منوها و همینطور اجرای بازی)، نرخ نوسازی تصویر به 90 هرتز رسیده و در حالت‌های دیگر برای نمایش عادی و ثابت بر روی 50 تا 60 هرتز قرار گیرد. همچنین برای نمایش ویدیو هم به صورت ثابت صفحه نمایش 30 هرتزی می‌شود. با این امکان می‌توانید از سرعت بالای تصویر در زمانی که نیاز دارید استفاده کنید و از طرفی نگرانی بابت مصرف باتری گوشی نداشته باشید.

 

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32

 

 موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

در بخش صفحه نمایش Poco M3 Pro با یک نوآوری دیگر هم طرف هستیم. با استفاده از دو سنسور Ambient Light بر روی جلو و پشت گوشی، به صورت 360 درجه Poco M3 Pro قادر است میزان نور محیط را تشخیص داده و متناسب با آن شدت نور صفحه نمایش را تغییر دهد. حداکثر میزان روشنایی نمایشگر گوشی 500 نیت است. کیفیت تصویر پوکو ام 3 پرو FHD+ با رزولوشن 1080x2400 پیکسل بوده، نسبت تصویر آن 20 به 9 و تراکم پیکسلی‌اش 405 پیکسل در هر اینچ است. همچنین صفحه نمایشگر توسط گوریلا گلس 3 محافظت شده است. اگر به دنبال یک گوشی میان‌ رده با قیمت مناسب هستید، و کیفیت صفحه نمایش گوشی برای شما اهمیت زیادی دارد، خرید موبایل Poco M3 Pro می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار خوب برای شما باشد.

 

سخت افزار و عملکرد Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

 موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

به جز تغییرات مربوط به طراحی و صفحه نمایش، Poco M3 Pro در بخش سیستم سخت افزاری هم به نسبت مدل معمولی تغییر کرده است. به‌جای چیپست اسنپ‌دراگون و پردازنده‌ی گرافیکی Adreno، از ترکیب چیپست جدید MediaTek Dimensity 700 و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G57 استفاده کرده است. در بین گوشی‌های میان رده، موبایل Poco M3 Pro به‌ادعادی شیائومی عملکرد بسیار سریعی داشته و هماهنگی خوبی با رابط کاربری و نرم افزار گوشی دارد.

قیمت موبایل Poco M3 Pro و رده کاربری آن طبیعتا اجازه‌ی استفاده از قوی‌ترین سیستم پردازشی را نمی‌دهد اما شیائومی همیشه با بودجه کم توانسته از بهترین قعطات در گوشی‌های خود استفاده کند. چیپست مدیاتک مدل Dimensity 700 با طراحی 7 نانومتری که از فناوری 5G هم پشتیبانی می‌کند از ترکیب دو پردازنده‌ی اصلی تشکیل شده است. پردازنده‌ی اول یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای Crtex-A76 با سرعت 2.2 گیگاهرتز و پردازنده‌ی دوم یک پردازنده‌ی شش هسته‌ای Cortex-A55 با سرعت 2 گیگاهرتز است. برای پردازش اطلاعات گرافیکی هم از GPU مدل Mali-G57 با فرکانس 950 مگاهرتز استفاده شده، پردازنده‌ی گرافیکی که بر روی اغلب محصولات موبایل سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته است.

حالا وقتشه! اینو بخون گواهینامه IP یا درجه حفاظت آی پی چیست؟ | راهنمای کامل + معرفی موبایل های ضد آب

 

بر خلاف مدل معمولی، گوشی Poco M3 پرو علاوه بر حافظه‌ی رم 4 گیگابایتی، نسخه‌ی دیگری با رم 6 گیگابایت هم دارد. فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در مدل رم 4 گیگابایتی 64 گیگابایت و در مدل رم 6 گیگابایتی، 128 گیگابایت است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، از طریق حافظه‌ی جانبی MicroSD می‌توانید ظرفیت ذخیره‌سازی گوشی را افزایش دهید. با توجه به وجود دو نسخه‌ی مختلف گوشی، قیمت Poco M3 پرو هم در مدل‌های مختلف متفاوت بوده و کانفیگ اول 180 و کانفیگ دوم با رم 6 گیگابایتی، 200 یورو قیمت دارد.

 

سخت افزار و عملکرد پوکو ام 3 پرو

 

Poco M3 Pro یک گوشی با پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت همراه است. با خرید Poco M3 Pro می‌توانید به صورت همزمان از دو سیم کارت با اینترنت 5G استفاده کنید. از دیگر راه‌های ارتباطی گوشی می‌توان به بلوتوث نسخه‌ی 5.1 و همین‌طور NFC اشاره کرد.

جدیدترین موبایل شیائومی و برند پوکو، با اندروید 11 معرفی شده و از جدیدترین نسخه‌ی رابط کاربری MIUI بر روی آن استفاده شده است. با وجود صفحه نمایش 90 هرتزی، کار کردن با موبایل و چرخیدن و اسکرول کردن در بخش‌های مختلف آن، به‌واسطه‌ی سرعت بالا تصویر، بسیار لذت‌بخش‌تر از قبل شده است.

در مجموع می‌توان می‌توان گوشی Poco M3 پرو در این رده کاربری عملکردی بسیار خوب داشته و می‌توانید با آن با خیال راحت کارهای روزانه خود را انجام دهید. با اینکه چیپست و پردازنده‌ی گرافیکی قرار گرفته بر روی گوشی جز بهترین‌های بازار نیست و طبیعتا در این رنج قیمت انتظار شما را برآورده می‌کند.

 

دوربین موبایل موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

دوربین موبایل Poco M3 Pro

 

دوربین موبایل Poco M3 Pro از یک ماژول سه تایی تشکیل شده که عملکردی مشابه نسخه‌ی معمولی گوشی دارد. در واقع به‌جز بروزرسانی‌های نرم افزاری تغییر مهمی در بخش دروبین اعمال نشده است. دروبین اصلی گوشی یک دوربین واید 48 مگاپیکسلی است با f/1.8 است که می‌تواند تصاویر خوبی را برای شما ثبت کند. تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی، مخصوصا در نور طبیعی، بسیار خوب بوده و جزییات زیادی دارند. اما مشابه دوربین پوکو ام 3، تصاویر مدل پرو هم غلظت رنگ خیلی بالایی ندارد و در نور کم ممکن است تصاویر با نویز ثبت شوند. اما به صورت کلی دوربین اصلی گوشی عملکرد خوبی داشته و اصلا یک دوربین ضعیف به حساب نمی‌آید. این دوربین همچنین قادر به ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه است. یکی از نکات ضعف گوشی قبلی در Poco M3 پرو هم دیده می‌شود که مربوط به فریم ریت 30 در فیلم برداری است. با وجود صفحه نمایش 90 هرتزی و ارتقا نرخ نوسازی تصویر، انتظار می‌رفت که امکان فیلم برداری با سرعت‌های بیشتر هم در گوشی قرار گیرد که این‌طور نشده است. از دیگر ویژگی‌های دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی گوشی می‌توان به حالت‌های عکاسی HDR، پاناروما یا حالت ارتقا یافته‌ی Night Mode اشاره کرد.

علاوه بر دوبین اصلی از یک از دوربین 2 مگاپیکسلی دیگر هم برای عکاسی استفاده شده که یک سنسور 2 مگاپیکسلی با f/2.4 برای عکاسی ماکرو دارد. تصاویر ماکرو ثبت شده گوشی به نسبت مدل قبلی گوشی، کمی جزییات بیشتری را به نمایش می‌گذارند. سنسور دیگری هم در کنار این دو دوربین قرار گرفته که یک سنسور 2 مگاپیکسلی برای تشخیص عمق میدان است که می‌تواند در برخی از حالت‌های عکاسی مانند عکاسی پرتره به شما کمک کند. دروبین سلفی گوشی هم سنسوری 8 مگاپیکسلی داشته که آن هم قادر به ضبط ویدیو 1080p با 30 فریم بر ثانیه است. دوربین دوم گوشی حالت‌های ویژه‌ای برای ثبت تصاویر زیباتر از چهره با Al Beauty و همینطور عکاسی پرتره دارد.

 

دوربین موبایل Poco M3 Pro

 

برای فیلم برداری همان‌طور که اشاره شد در حالت 1080p می‌تواند نهایت تا 30 فریم بر ثانیه فیلم برداری کند اما در حالت فیلم برداری اسلوموشن با کیفیت 720p امکان فیلم برداری آهسته 120 فریم بر ثانیه وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های بخش فیلم برداری گوشی می‌توان به فیلم برداری تایم لپس و حالت ویدیو ماکرو اشاره کرد.

به صورت کلی دوربین گوشی Poco M3 Pro عملکرد قابل قبولی داشته و می‌تواند کلیه نیازهای روزانه شما در بخش دوربین را پاسخ‌ دهد اما باید توجه داشته باشید Poco M3 پرو یک گوشی با یک دوربین حرفه‌ای نیست و بخش دوربین جز ویژگی‌های اصلی آن به حساب نمی‌آید. در کنار سایر قابلیت‌ها امکان تصویربرداری و فیلم برداری خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد اما اگر الویت اصلی شما عکاسی با موبایل است، خرید Poco M3 Pro گزینه‌ی مناسبی برای شما نیست.

 

باتری و شارژدهی موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

 موبایل Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

یکی از ویژگی‌های مثبت گوشی Poco M3 Pro مربوط به باتری 5 هزار میلی‌آمپری آن می‌شود. با استفاده از این باتری با ظرفیت بالا، در استفاده‌ی معمولی روزانه می‌توانید انتظار شارژدهی 2 روزه را از گوشی داشته باشید. این باتری لیتیوم پلیمری 5 هزار میلی‌آمپری با اینکه به نسبت مدل معمولی گوشی هزار میلی‌آمپر ظرفیت کمتری دارد، اما به واسطه‌ی تغییر نوع چیپست گوشی از اسنپ‌دراگون به مدیا تک، و همینطور استفاده از نرخ نوسازی تصویر داینامیک در گوشی، شارژدهی تقریبا مشابه قبل را ارائه می‌دهد. این گوشی قابلیت شارژ سریع با شارژر 18 واتی USB Type-C دارد.

 

حالا وقتشه! اینو بخون کالیبره کردن باتری موبایل | راهنمای جامع کالیبره کردن انواع گوشی اندروید و آیفون

 

جمع‌بندی نقد و بررسی گوشی Xiaomi Poco M3 Pro 5G

 

نقد و بررسی گوشی Xiaomi Poco M3 Pro

 

موبایل شیائومی Poco M3 Pro 5G، موبایل بروزرسانی شده و ارتقا یافته‌ی سال گذشته برند پوکو است که با تغییرات مثبتی به بازار معرفی شده است. استفاده از صفحه نمایش با نرخ نوسازی تصویر 90 هرتزی، حس و حال کار کردن با گوشی‌های پرچمدار بازار را به شما القا می‌کند. پشتیبانی از فناوری 5G و همینطور استفاده از چیپست سریع‌تر مدیاتک Dimensity 700 به صورت کلی تجربه کاربری خوبی را برای شما ایجاد می‌کند. ظرفیت باتری گوشی هم 5 هزار میلی‌آمپر بوده که می‌تواند تا 2 روز برای شما شارژدهی داشته باشد. در بخش دوربین هم گوشی عملکرد خوبی دارد. اگر به دنبال خرید یک گوشی با صفحه نمایش با کیفیت و با سرعت بالا هستید و میزان شارژدهی گوشی برای شما اهمیت بالایی دارد، Poco M3 Pro یک خرید هوشمندانه برای شما خواهد بود.

 

نکات مثبت:

  • صفحه نمایش 6.5 اینچی 90 هرتزی
  • باتری 5 هزار میلی‌آمپری قدرتمند
  • استفاده از چیپست جدید Dimensity 700
  • پشتیبانی از کارت حافظه، NFC و جک 3.5 میلی‌متری هدفون
  • پشتیبانی از 5G
  • ارزش خرید بالا

 

نکات منفی:

  • عملکرد متوسط دوربین و فیلم برداری 30 فریم بر ثانیه