نقد و بررسی موبایل شیائومی Poco F3 5G | میان رده قدرتمند شیائومی با ارزش خرید بالا

نقد و بررسی 23 تیر 1400 علی مظفری

نقد و بررسی موبایل شیائومی Poco F3 5G | میان رده قدرتمند شیائومی با ارزش خرید بالا

گوشی Poco F3 از برند شیائومی (Xiaomi) یکی از قوی‌ترین گوشی‌های میان رده بازار است که به لطف چیپست Snapdragon 870 5G یکی از بهترین قدرت‌های پردازشی را در اختیار شما قرار می‌دهد. موبایل Xiaomi Poco F3 5G طراحی متفاوتی به نسبت گوشی‌های میان رده و پایین‌ رده داشته و شاهد بدنه‌ای شیشه‌ای برای گوشی هستیم که حس و حال متفاوتی را موقع کار کردن به شما منتقل می‌کند. بر روی پنل صفحه نمایش هم حفره‌ی دوربین سلفی بسیار کوچک طراحی شده تا صفحه نمایش یک دست و یک‌پارچه‌تری را مشاهده کنید. صفحه نمایش Poco F3 5G یکی از ویژگی‌های اصلی این گوشی به‌حساب می‌آید جایی که شاهد از یک صفحه نمایش بزرگ 6.67 اینچی با پنل AMOLED هستیم که شفافیت و دقت رنگ بیسیار بالایی دارد.

پنل نمایشگر از نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز پشتیبانی می‌کند و می‌توان روا‌ن‌ترین تصاویر ممکن را در صفحه نمایش آن مشاهده کنید. میزان روشنایی این صفحه نمایش هم بسیار خوب بوده و شدت درخشندگی آن به 1300 نیت می‌رسد که عدد فوق‌العاده‌ای است و می‌توانید با خیال راحت حتی زیر نور آفتاب هم با گوشی کار کنید. به صورت کلی در بخش نمایشگر شیائومی در گوشی پوکو اف 3 از تمام توان خود استفاده کرده و صفحه نمایش با کیفیتی را آماده کرده است. در بخش باتری هم شاهد یک باتری با ظرفیت 4520 میلی‌آمپر هستیم که به نسبت رده کاربری و همینطور سخت افزار استفاده شده، خیلی خوب به‌نظر نمی‌رسد و می‌توانستیم انتظار یک باتری با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپر را روی گوشی شیائومی Poco F3 5G داشته باشیم.

 

نقد و بررسی موبایل شیائومی Poco F3 5G

 

اگر علاقه‌مند به عکاسی با موبایل هم باشید، موبایل Poco F3 امکانات خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد. سه دوربین برای عکاسی بر روی قاب پشتی گوشی بر روی یک ماژول برجسته قرار گرفته‌اند. دوربین اول یک سنسور 48 مگاپیکسلی از نوع واید دارد. یک دوربین 8 مگاپیکسلی برای عکاسی اولترا واید و همینطور یک دوربین 5 مگاپیکسلی برای عکاسی ماکرو هم درنظر گرفته شده است که در مجموع شما را در حالت‌های مختلف عکاسی همراهی می‌کنند. برای فیلم برداری هم می‌توانید با این گوشی تا رزولوشون 4K و 30 فریم بر ثانیه ویدیو ضبط کنید. دوربین سلفی گوشی هم همان‌طور که اشاره شد بسیار کوچک‌تر از سایر گوشی‌ها طراحی شده و یک سنسور 20 مگاپیکسلی دارد.

در ادامه نقد و بررسی موبایل شیائومی Poco F3 5G نگاه دقیق‌تری به ویژگی‌های این گوشی خواهیم پرداخت. اما به صورت کلی با توجه به قیمت موبایل Poco F3 می‌توان آن را یکی از بهترین گوشی‌ها از لحاظ ارزش خرید به‌حساب آورد. اگر الویت شما از خرید گوشی طراحی زیبا، صفحه نمایش بسیار با کیفیت و همینطور سیستم پردازشی قدرتمند است، گوشی پوکو اف 3 انتخاب بسیار خوبی برای شما است.

 

طراحی و کیفیت ساخت شیائومی Poco F3 5G

 

طراحی و کیفیت ساخت Xiaomi Poco F3

 

گوشی Poco F3 طراحی جذابی دارد. صفحه نمایش بزرگ 6.67 اینچی، این گوشی را در دسته‌ی بزرگ‌ترین گوشی‌های بازار قرار داده است. نکته‌ی قابل توجه در بخش طراحی گوشی استفاده از شیشه به‌جای پلاستیک در قاب پشتی گوشی است که کاملا حس و حال متفاوتی را موقع در دست گرفتن به شما منتقل می‌کند. استفاده از شیشه باعث شده حتی قاب پشتی گوشی خیلی گرم نشود و حتی هنگام پردازش‌های سنگین، گرمای زیادی را احساس نکنید. تنها در فریم دور گوشی از پلاستیک استفاده شده است. ابعاد پوکو اف 3 معادل 163.7x76.4x7.8 میلی‌متر است. همانطور که مشخص است ضخامت گوشی تنها 7.8 میلی‌متر بوده که برای گوشی‌ای در این رده کاربری و سیستم پردازشی بسیار عالی است. طراحی ظریف گوشی و قاب شیشه‌ای آن روی ان 196 گرم وزن دارد. هم صفحه نمایش و هم قاب پشتی هر دو توسط Gorilla Glass 5 محافظت شده‌اند که باعث می‌شود گوشی در برابر فشار و خط و خش مقاوم باشد.

 

طراحی و کیفیت ساخت Xiaomi Poco F3

 

بر روی لبه‌ی سمت راست گوشی کلید تنظیم میزان صدا و همینطور کلید پاور قرار گرفته است. این کلید به حسگر اثر انگشت مجهز شده که سرعت بسیار بالایی دارد و تنها با یک لمس سریع می‌توانید قفل گوشی را باز کنید. در بخش امنیت، همچنین می‌توان به سیستم تشخیص چهره‌ی دو بعدی اشاره کرده که آن هم به نسبت سایر گوشی‌های شیائومی عملکرد سریع‌تری داشته و می‌تواند مکمل خوبی در بخش امنیت برای Poco F3 باشد. بر روی لبه‌ی سمت چپ هیچ درگاهی قرار نگرفته و فقط بر روی لبه‌ی پایینی شاهد ورودی USB Type-C برای شارژ باتری و اسلات قراگیری سیم کارت هستیم. به صورت همزمان می‌توانید از دو سیم کارت بر روی این گوشی استفاده کنید. متاسفانه خبری از پشتیبانی از کارت حافظه‌ی MicroSD نیست و تنها باید از ظرفیت داخلی 128 یا 256 گیگابایت خود گوشی برای ذخیره‌ی اطلاعات استفاده کنید. بر روی لبه‌ی پایینی و بالایی اسپیکر و میکروفون هم قرار گرفته‌اند.

موبایل شیائومی Poco F3 5G را در سه رنگ متفاوت معرفی کرده که دو رنگ مشکی و سفید آن طراحی ساده و مشابهی دارند اما رنگ آبی الگوی طراحی متفاوتی دارد. در این رنگ شاهد خطوط موربی هستیم که قاب پشتی گوشی را به سه قسمت تقسیم کرده‌اند که هر کدام از این قسمت‌ها طیف رنگی متفاوتی از رنگ آبی را به‌نمایش گذاشته و همچنین بافت متفاوتی دارند. شیائومی در این رنگ (Deep Ocean Blue) سعی کرده رنگ‌های مختلف اقیانوس را روی قاب پشتی گوشی کار کند. انتظار می‌رفت که از گواهینامه IP در این سری استفاده شود تا شاهد بدنه‌ای ضد آب و ضد گرد و غبار باشیم ولی در نسخه‌ی جهانی این گوشی خبری از این گواهینامه نیست. به صورت کلی گوشی شیائومی Poco F3 را می‌توان به عنوان یکی از زیباترین و خوش‌ساخت‌ترین گوشی‌های میان رده به‌حساب آورد.

 

صفحه نمایش موبایل شیائومی Poco F3 5G

 

صفحه نمایش Poco F3

 

صفحه نمایش یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر گوشی به حساب می‌آید و شیائومی هم در صفحه نمایش Poco F3 از تمام توانش برای ارائه‌ی یک تصویر با کیفیت استفاده کرده است. در نگاه اول شاهد حاشیه‌های بسیار کم در اطرف صفحه نمایش هستیم. نمایشگر 6.67 اینچی پوکو اف 3 حدود 86 درصد سطح پنل جلویی گوشی را پوشانده است. برای اینکه صفحه نمایش بزرگ‌تر و یک‌پارچه‌تر به نظر برسد، از یک حفره‌ی بسیار کوچک برای قرارگیری دروبین سلفی استفاده شده است. این تصمیم باعث شده مشاهده صفحه نمایش و کار کردن با آن لذت بیشتری داشته باشد، البته کوچک کردن حفره‌ی دوربین سلفی ایراداتی را به دوربین اضافه کرده که در بخش‌ مربوطه به بررسی آن می‌پردازیم. صفحه نمایش بزرگ Poco F3 کیفیت تصویر Full HD با رزولوشون 1080x2400 داشته و نسبت تصویر آن 20 به 9 است. با توجه به بزرگ‌ بودن نمایشگر تراکم پیکسلی آن 395 پیکسل در هر اینچ است که عدد بسیار خوبی است و باعث می‌شود تصاویر با جزییات بالایی را بتوانید در آن مشاهده کنید.

 

صفحه نمایش Poco F3

 

اما اصلی‌ترین بخش نمایشگر موبایل شیائومی Poco F3 5G مربوط به پنل صفحه نمایش AMOLED آن و نرخ نوسازی تصویر آن می‌شود. استفاده از این پنل نمایشگر باعث شده با رنگ‌های زنده و شفافی بر روی صفحه طرف باشیم. گوشی حالت‌های رنگی متفاوتی داشته و می‌توانید آن‌ها را شخصی سازی کنید. همچنین صفحه نمایش از گستره‌ی رنگی P3 و sRGB هم پشتیبانی می‌کند. نرخ نوسازی تصویر در موبایل پوکو اف 3 بین 60 تا 120 هرتز است. شما می‌توانید به صورت دستی این میزان را مشخص کنید ولی حالت بهینه‌سازی اتوماتیک برای تنظیم رفرش‌ریت صفحه وجود دارد. استفاده از صفحه نمایش 120 هرتزی در این رده‌ی کاربری بسیار جذاب است و ارزش خرید گوشی را بالاتر می‌برد. از دیگر ویژگی‌های صفحه نمایش گوشی می‌توان پشتیبانی از HDR10+ اشاره کرد که علاوه بر نمایش طیف رنگی گسترده، به بهینه‌سازی رنگ‌ها -مخصوصا رنگ مشکی- کمک می‌کند.

اگر جز آن دسته افرادی هستید که قصد دارند خارج از خانه و در محیط‌های پرنور با گوشی کار کنند، خرید موبایل Poco F3 با میزان شدت روشنایی 1300 نیت می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد. با این میزان روشنایی تقریبا مشکلی در هنگام کار کردن با گوشی زیر آفتاب ندارید. در مجموع گوشی Poco F3 در بخش صفحه نمایش امتیاز بسیار خوبی می‌گیرد. هر آن‌چیزی که برای با کیفیت به‌حساب آوردن یک صفحه نمایش لازم است یک گوشی داشته باشد را Xiaomi Poco F3 دارد و اگر قصد خرید گوشی با نمایشگر بسیار با کیفیت هستید، Poco F3 را در لیست بررسی خود داشته باشید.

 

سخت افزار و عملکرد پردازشی موبایل Xiaomi Poco F3

 

سخت افزار و عملکرد پردازشی موبایل Xiaomi Poco F3

 

همانند صفحه نمایش، شیائومی در بخش سیستم پردازشی هم فراتر از انتظارها عمل می‌کند و یکی از قوی‌ترین عملکردهای سخت‌افزاری را بر روی موبایل در اختیارتان قرار می‌دهد. شیائومی در گوشی Poco F3 از چیپست رده بالا Qualcomm Snapdragon 870 5G با طراحی 7 نانومتری استفاده کرده که پیش‌تر بر روی گوشی‌های پرچمدار قرار می‌گرفت. این چیپست قدرتمند که از فناوری 5G هم پشتیبانی می‌کند، پردازشگری هشت هسته‌ای متشکل از سه پردازنده است. پردازنده‌ی اول یک هسته‌ای با سرعت 3.2 گیگاهرتز، پردازنده‌ی دوم سه هسته‌ای با سرعت 2.42 گیگاهرتز و پردازنده‌ی سوم چهار هسته‌ای با سرعت 1.80 گیگاهرتز است. همه‌ی پردازنده‌ها از نوع Kryo 585 هستند و در کنار هم قدرت پردازشی بسیار بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهند. در رنج قیمت موبایل شیائومی Poco F3 نمی‌توانید گوشی‌ای با این سیستم پردازشی پیدا کنید. عملکرد گوشی در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 650 به‌قدری خوب است که می‌توان سنگین‌ترین بازی‌های موبایل را هم با تنظیمات گرافیکی بالا بدون مشکل گرافیکی و افت فریم و لگ تجربه کنید.

حافظه‌ی رم Xiaomi Poco F3 بسته به میزان حافظه‌ی داخلی آن تغییر می‌کند و دو مدل کلی 6 و 8 گیگابایت دارد. بر روی نسخه‌ای از گوشی که 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اطلاعات دارد، از رم 6 گیگابایت (قیمت Poco F3 مدل 128 گیگ) و بر روی نسخه‌ی 256 گیگابایت، از رم 8 گیگابایتی استفاده شده است.

 

سخت افزار و عملکرد پردازشی موبایل Xiaomi Poco F3

 

در زمان عرضه‌ی گوشی Poco F3 می‌توانید از جدیدترین نسخه‌ی اندروید (اندروید 11) و جدیدترین نسخه‌ی رابط کاربری شیائومی یعنی MIUI 12.5 استفاده کنید. با توجه به زمان عرضه و سیستم پردازشی گوشی می‌توانید انتظار داشته باشید که تا سه سال آینده هم جدیدترین نسخه‌ی اندروید و رابط کاربری شیائومی را هم روی گوشی نصب کنید. برای ایجاد تمایز بین گوشی‌های شیائومی و سری پوکو، از یک لانچر اختصاصی برای این گوشی استفاده شده تا حدودی محیط آن را شبیه به رابط کاربری گوگل و گوشی‌های پیکسل کرده است. با توجه به 120 هرتزی بودن نمایشگر، چرخیدن در منوها و اسکرول کردن و باز کردن نرم افزارهای مختلف، لذت خاصی دارد زیرا همه‌چیز بسیار سریع و روان اجرا می‌شود. در تنظیمات گوشی مانند سایر محصولات موبایل شیائومی می‌تواند شخصی‌سازی بسیار کاملی در بخش صفحه نمایش، رنگ‌ها، منوها و صدا داشته باشید. اگر قصد استفاده‌ی سنگین از گوشی دارید یا می‌خواهید جدیدترین بازی‌های موبایل را با آن تجربه کنید، خرید گوشی شیائومی Poco F3 یکی از بهترین انتخاب‌ها است زیرا به نسبت رقبای هم‌ قیمت خود مانند Xiaomi Redmi Note 10 Pro یا Samsung Galaxy A52 عملکرد پردازشی بسیار بهتری را ارائه می‌دهد.

 

دوربین گوشی پوکو اف 3

 

دوربین گوشی پوکو اف 3

 

برای عکاسی و فیلم برداری هم شیائومی کیفیت خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد اما مانند کیفیت صفحه نمایش و سیستم پردازشی فراتر از انتظار نیست و در همین رنج قیمت Samsung Galaxy A52 خروجی با کیفیت‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. سنسور دوربین اصلی گوشی 48 مگاپیکسلی با f/1.8 از نوع واید است و در فاصله‌ی کانونی 26 میلی‌متر توانایی تصویربرداری دارد. کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین در شرایط نوری قوی، خوب بوده و مشکل خاصی در آن‌ها دیده نمی‌شود. رنگ‌ها طبیعی است و جزییات تصاویر خوب است. اما در شرایط نوری ضعیف و در هنگام تصویر برداری در شب ممکن است دوربین در تشخیص سوژه‌ی اصلی برای فوکوس دچار مشکل شود و نتواند تصاویر خیلی با کیفیتی را برای شما ثبت کند.

سنسور دوم گوشی 8 مگاپیکسلی با f/2.2 است که برای عکاسی اولترا واید مورد تعبیه شده که می‌تواند زاویه‌ی 119 درجه‌ای را برای عکاسی پوشش دهد. یک دوربین با سنسور 5 مگاپیکسلی هم برای عکاسی ماکرو درنظر گرفته شده که با f/2.4 فاصله‌ی کانونی 50 میلی‌متر را در هنگام عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهد. امکان تصویر برداری HDR و همینطور حالت‌های مختلفی برای عکاسی پرتره، پاناروما و... هم درنظر گرفته شده است. در بخش فیلم برداری هم امکان ضبط ویدیو با کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه وجود دارد. در فیلم برداری 1080p می‌توانید تا 60 فریم هم ویدیو ضبط کنید. در کیفیت 720p اما امکان فیلم برداری فوق آهسته با فریم‌ریت‌های 120، 240 و 960 هم وجود دارد. به صورت کلی می‌توان عمکرد دوربین Poco F3 را برای عکاسی عادی روزمره مناسب دانست.

 

دوربین گوشی پوکو اف 3

 

دوربین سلفی گوشی همانطور که اشاره شد، درون حفره‌ی کوچک‌تری به نسبت رقبای خود قرار گرفته است. فضای کم برای قرارگیری دوربین باعث شده که شیائومی از یک دروبین با دهانه‌ی دیافراگم بسته‌تری هم به نسبت رقبا استفاده کنید. به همین خاطر دوربین سلفی سنسوری 20 مگاپیکسلی با f/2.5 دارد که باعث می‌شود سنسور دوربین حجم کمتری از نور محیط را بتواند دریافت کند. به همین خاطر سلفی گرفتن در شرایط نوری ضعیف با گوشی خروجی با کیفیتی برای شما ندارد. دوربین سلفی همچنین قابلیت فیلم برداری 4K ندارد و نهایت می‌توانید با کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه با آن فیلم برداری کنید.

 

باتری و میزان شارژدهی Xiaomi Poco F3 5G

 

باتری و میزان شارژدهی Xiaomi Poco F3 5G

 

با توجه به سیستم پردازشی قدرتمند، صفحه نمایش بزرگ با پنل AMOLED و نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز انتظار می‌رفت که حداقل از یک باتری با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپری برای گوشی Poco F3 استفاده شود اما شاهد یک باتری با ظرفیت 4520 میلی‌آمپر از نوع لیتیوم پلیمری بر روی گوشی هستیم. این باتری برای استفاده‌ی عادی روزمره می‌تواند تا یک روز برای شما شارژدهی داشته باشد. البته برای افزایش میزان شارژدهی باتری می‌توانید نرخ نوسازی تصویر را بر روی 60 هرتز قرار دهید. اما ویژگی مثبت این بخش پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 3+ با شارژر 33 واتی است. با استفاده از این شارژر می‌توانید صفر تا صد باتری را در کمتر از یک ساعت و تنها در 52 دقیقه شارژ کنید که عملکرد بسیار خوبی است.

 

جمع‌بندی نقد و بررسی گوشی Poco F3

 

جمع‌بندی نقد و بررسی گوشی Poco F3

 

موبایل Xiaomi Poco F3 را می‌توان به‌عنوان یک گوشی میان رده قدرتمند با ارزش خرید بالا معرفی کرد. صفحه نمایش و سیستم پردازشی آن فراتر از رده‌ی کاربری آن است و وارد رقابت با گوشی‌های پرچمدار می‌شود. اگر الویت شما از خرید گوشی طراحی زیبا، صفحه نمایش با کیفیت و قدرت پردازشی بالا برای پردازش کارهای سنگین است، خرید Poco F3 به شما پیشنهاد می‌شود. در بخش دوربین و باتری هم شاهد عملکرد خوبی هستیم اما در مقایسه با سایر رقبا شاهد خیلی خوب نباشد. قیمت موبایل و محصولات شیائومی یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت Poco F3 به حساب می‌آید و می‌تواند با تهیه این گوشی خریدی هوشمندانه داشته باشید.

 

نکات مثبت:

  • صفحه نمایش AMOLED با کیفیت و نرخ نوسازی تصویر 120 هرتزی
  • طراحی زیبا با ضخامت کم و قاب شیشه‌ای
  • سیستم پردازشی قدرتمند
  • بلندگوهای با کیفیت
  • فناوری شارژ سریع 3+

 

نکات منفی:

  • عملکرد دوربین در شرایط نوری ضعیف خیلی خوب نیست
  • عدم پشتیبانی از MicroSD
  • عدم استفاده از گواهینامه IP