نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus V401UQ | ترکیب قدرت و ظرافت!

نقد و بررسی 11 مهر 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus V401UQ | ترکیب قدرت و ظرافت!

شرکت ایسوس (Asus) که یکی از پیشتازان حوضه تولید و طراحی لپ‌تاپ در دنیا است، در رده‌های کاربری مخلفی تا کنون لپ‌تاپ‌های با کیفیتی را روانه بازار کرده است. رده کاربری مالتی‌مدیا یکی رده‌هایی است که ایسوس در آن بیشتر از سایر رده‌ها، هنر و ظرافت خود را به‌نمایش می‌گذارد. یکی از لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا ایسوس، مدل V401UQ نام دارد. این لپ‌تاپ از سری لپ‌تاپ‌های سری V این شرکت تایوانی به‌حساب می‌آید، تا کنون یک‌بار سخت‌افزار و سیستم آن، ارتقا داده شده است. در هنگام عرضه این مدل لپ‌تاپ با پردازنده‌های نسل ششم اینتل روانه بازار شد اما در سال گذشته، پردازنده‌های نسل هفتم ایسوس جایگزین مدل‌های قدیمی شدند. در لپ‌تاپ ایسوس V401UQ، از دو مدل پردازنده Intel Core i5 و Intel Core i7 استفاده شده است. همچنین وظیفه پردازش امور گرافیکی در این لپ‌تاپ 14 اینچی، برعهده کارت گرافیک ‎ NVIDIA GeForce 940MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی است. در هر دو مدل این لپ‌تاپ ایسوس از حافظه رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 استفاده کرده است که در کنار پردازنده و سخت‌افزار ترکیب قدرتمندی را ایجاد کرده‌اند. با وجود چنین سخت‌افزاری، توان پردازشی لپ‌تاپ بالا می‌رود و می‌توانید علاوه بر کارهای روزانه خود، به‌فکر انجام‌ کارهای حرفه‌ای‌تری  با این لپ‌تاپ باشید. ایسوس V401UQ توان پردازش امور گرافیکی مانند کار با فتوشاپ، طراحی انیمیشن و همچنین تدوین ویدیو را دارد. در کنار سخت‌افزار قدرتمند ایسوس تمرکز ویژه‌ای هم بر روی صفحه‌نمایش آن دارد. لپ‌تاپ V401UQ یک نمایش‌گر 14 اینچی با پنل TFT دارد که کیفیت تصویر آن Full HD با رزولوشن 1920x1080 است. این صفحه‌نمایش در دو مدل مختلف بر روی این لپ‌تاپ قرار گرفته است. در مدل اول صفحه‌نمایش براق است اما در مدل دوم از روکش مات استفاده شده که طبیعتا کیفیت بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. طراحی ساده، شیک و سبک این لپ‌تاپ باعث شده، ایسوس V401UQ گزینه مناسبی برای افرادی باشد که علاوه بر سخت‌افزار قوی و کارآمد به دنبال یک صفحه‌نمایش با کیفیت هستند.

 

لپ‌تاپ ایسوس V401UQ

 

طراحی و کیفیت ساخت

ایسوس در تولید لپ‌تاپ V401UQ مشابه اغلب مدل‌های خود از پلاستیک استفاده کرده است. پلاستیک فشرده این لپ‌تاپ دوام بالایی داشته و به کم بودن وزن آن کمک کرده است. با اینکه جنس بدنه از پلاستیک است اما ایسوس از طرح و الگوی لپ‌تاپ‌های فلزی بر روی آن استفاده کرده است تا طراحی ظاهری لپ‌تاپ در بالاترین سطح قرار گیرد. ایسوس V401UQ ابعادی معادل 20.9 × 241 × 343 میلی‌متر دارد. این لپ‌تاپ 14 اینچی فقط 1.65 کیلوگرم وزن دارد و این مورد به این‌معنی است که با لپ‌تاپ بسیار سبکی طرف هستیم. سبک بودن بدنه لپ‌تاپ باعث شده بتوانید با خیال راحت آن را همه‌جا همراه خود داشته باشید. جابه‌جایی این مدل بسیار آسان بوده و با توجه به ضخامت 2 سانتی‌متری آن، حجم کمی را هم اشغال می‌کند. ایسوس برای اتصال صفحه‌نمایش به پنل داخلی، از یک لولا نگه‌دارنده یک‌تکه استفاده کرده است که دوام بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها دارد. قاب پشتی این لپ‌تاپ هم رنگ خاکستری داشته و به‌همراه سطح پنل داخلی، در برابر لک و اثر انگشت، مقاوم است.

 

لپ‌تاپ ایسوس V401UQ

 

پورت‌ها و بلندگو

یکی از ویژگی‌های مثبت این لپ‌تاپ بدنه باریک و سبک آن است. این دو تعریف، یعنی باریک و سبک بودن، شرایطی نیز دارد. معمولا لپ‌تاپ‌هایی که ضخامت 2 یا کمتر از 2 سانتی‌متر دارند، در آنها از درایو نوری DVD-RW استفاده نمی‌شود زیرا حجم زیادی را اشغال می‌کند و در عین‌حال امروزه استفاده کمتری دارد. ایسوس در لپ‌تاپ V401UQ هم این بخش را حذف کرده است تا زیبایی لپ‌تاپ حفظ شود. پورت خروجی تصویر VGA هم با وجود HDMI کاربرد کمتری داشته و حدف آن از روی بدنه، اصلا نکته منفی به‌حساب نمی‌آید. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، دیگر خبری از این پورت بر روی لپ‌تاپ‌ها نباشد. ایسوس در این لپ‌تاپ با وجود حجم و اندازه کوچک‌تر از پورت‌های متنوعی استفاده کرده است و شما نیازی به کابل‌های اضافی و مبدل‌ها ندارید. در لبه سمت راست این لپ‌تاپ، جک 3.5 میلیمتری هدفون، دو عدد پورت USB 2.0 و کارت‌خوان SD قرار داده شده است. در سمت دیگر هم پورت‌های خروجی تصویر HDMI، ورودی کابل LAN و دو عدد پورت USB 3.0 جای گرفته‌اند. به دلیل قدیمی‌تر این سری لپ‌تاپ، بر روی آنها از پورت جدید USB Type-C استفاده نشده است و به‌جای آن 4 پورت USB بر روی لپ‌تاپ قرار دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Ideapad L3: میان رده خوب بازار

ایسوس برای پخش صدا در این لپ‌تاپ از بلندگوهای 2 وات همیشگی لپ‌تاپ‌های خود استفاده کرده است. بلندگوهای ایسوس V401UQ از فناوری اختصاصی این شرکت یعنی SonicMaster استفاده می‌کنند که باعث شده کیفیت صدا در این لپ‌تاپ بسیار خوب باشد. در مجموع کیفیت بلندگوها بسیار بالا است اما بلندی صدای آن زیاد نیست ولی با این وجود برای تماشا فیلم و گوش دادن به موسیقی در یک اتاق، به‌هیچ ‌وجه به هدفون نیاز پیدا نخواهید کرد. همچنین به‌توصیه ایسوس می‌توانید برای گوش دادن به صدای بهینه‌تر در هنگام فعالیت‌های مختلف، از نرم‌افزار AudioWizard استفاده کنید.

 

لپ‌تاپ ایسوس V401UQ

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

ایسوس در این سری لپ‌تاپ از یک مدل صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920x1080 استفاده کرده است. کیفیت این صفحه‌نمایش بالا بوده و می‌توانید با کیفیت مطلوب به تماشا فیلم بنشینید. پنل این صفحه‌نمایش TFT است که در دو مدل براق و مات عرضه شده است. هر کدام از دو مدل صفحه‌نمایش ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای مثال در صفحه‌نمایش براق، رنگ‌ها زنده‌تر و شفاف‌تر به‌نظر می‌رسند اما کار کردن با آن در شرایط نوری قوی اصلا خوب نیست. در مدل دیگر که از روکش مات استفاده شده، مشکل کار کردن در شرایط نوری قوی حل شده و می‌توانید در همه‌حال با این صفحه‌نمایش کار کنید و اذیت نشوید اما این روکش باعث می‌شود رنگ‌ها و تصاویر در صفحه‌نمایش به شفافیت مدل براق نباشد. درست در بالای صفحه‌نمایش هم وب‌کم این لپ‌تاپ قرار گرفته است که دوربین آن نوع VGA است.

 

لپ‌تاپ ایسوس V401UQ

 

کیبورد لپ‌تاپ V401UQ با توجه به سایز کوچک‌تر لپ‌تاپ تغییراتی نسبت به مدل‌ لپ‌تاپ‌های 15.6 اینچی ایسوس داشته است. در این کیبورد قسمت ماشین حساب (Num Pad) که کلیدهای اعداد در آن قرار داشت به دلیل فضا کم‌تر و همچنین نوع رده کاربری لپ‌تاپ، از روی پنل داخلی حذف شده‌اند. به این ترتیب کلیدهای کیبورد کاملا در وسط پنل داخلی جای گرفته‌اند و درست زیر آن، تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه لپ‌تاپ دیده می‌شود. این تاچ‌پد که تجربه کار با آن بسیار لذت‌بخش است، از فرمان‌های چندلمسی نیز پشتیبانی می‌کند. کلیدهای این کیبورد هم یک سطح پایین‌تر از سطح پنل داخلی قرار گرفته‌اند تا انگشتان شما در هنگام تایپ، از بالا بر روی کلیدها قرار گیرد تا تجربه تایپ بهتری داشته باشید.

 

لپ‌تاپ ایسوس V401UQ

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

همانطور که گفته شده در ابتدا ایسوس از پردازنده‌های نسل ششم اینتل بر روی این لپ‌تاپ استفاده کرده بود اما پس از عرضه نسل هفتم در نسخه ارتقا یافته‌ای از این مدل، پردازنده‌ها هم ارتقا یافتند. حال پیش‌بینی می‌شود که در مدل بعدی که شاید پورت USB Type-C به این لپ‌تاپ اضافه شود، شاهد استفاده از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل بر روی V401UQ نیز باشیم. در حال‌حاضر بر روی این سری مدل لپ‌تاپ از دو پردازنده Intel Core i5 و Intel Core i7 با محدوده سرعت 2.5 تا 2.8 گیگاهرتز استفاده شده است. این پردازنده‌ها قدرت پردازشی بالایی دارند و می‌توانید برای انجام طیف گسترده‌ای از کارها، بر روی این لپ‌تاپ حساب باز کنید. در کنار این پردازنده‌های قدرتمند ایسوس از یک مدل کارت گرافیک NVIDIA GeForce 940MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی استفاده کرده است. این کارت گرافیک هم توان بالایی داشته و ترکیب آن با پردازنده‌های اینتل، در مجموع قدرت‌ لپ‌تاپ را بالا می‌برند. همچنین حافظه رم در این دو مدل لپ‌تاپ 8 گیگابایت از نوع DDR4 است. البته در هر دو مدل پردازنده، امکان ارتقا حافظه رم تا 16 گیگابایت وجود دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

ایسوس برای هارد دیسک لپ‌تاپ V401UQ از سه مدل استفاده کرده است. در مدلی که از پردازنده Intel Core i5 استفاده می‌کند دو هارد دیسک 500 گیگابایتی و 750 گیگابایتی انتخاب شده است که درصورتی که فضای لپ‌تاپ مهم است حتما مدل 750 گیگابایتی را انتخاب کنید، زیرا این لپ‌تاپ قابلیت افزایش هارد از نوع SSD را ندارد. در مدل دیگر این لپ‌تاپ هم که از پردازنده Intel Core i7 استفاده شده، یک هارد دیسک 1 ترابایتی بر روی آن قرار گرفته است. در مجموع با توجه به مشخصات باید گفت که ایسوس V401UQ لپ‌تاپی با سخت‌افزار قدرتمند است که می‌توانید با آن تقریبا هرکاری از امور ساده روزانه گرفته تا طراحی گرافیک و حتی اجرای بازی‌های ویدیویی سبک، را انجام دهید.

ایسوس در لپ‌تاپ V401UQ از باتری سه سلولی لیتیوم‌پلیمر با ظرفیت 48 وات‌ساعت استفاده کرده است که بازدهی خوبی بر روی این سیستم دارد. ایسوس V401UQ تا 5 ساعت شارژدهی دارد که عدد بسیار خوبی است. علاوه بر باتری قدرتمند، پنل صفحه‌نمایش TFT و همچنین استفاده از پردازنده‌های کم مصرف نسل هفتم اینتل، از دلایل دیگر شارژدهی خوب این لپ‌تاپ هستند.

 

لپ‌تاپ ایسوس V401UQ

 

نتیجه‌گیری

ایسوس V401UQ یک لپ‌تاپ قدرتمند با توان پردازشی بالا است. استفاده از سخت‌افزار به‌روز در این لپ‌تاپ باعث شده بتوانید با آن به همه‌کارهای ساده و حرفه‌ای خود برسید. همچنین طراحی شیک و بدنه سبک 1.65 کیلوگرمی آن هم یکی دیگر از نکات مهم این لپ‌تاپ است. اگر به‌دنبال یک لپ‌تاپ شیک و سبک با سخت‌افزار کارآمد و صفحه‌نمایش با کیفیت می‌گردید، لپ‌تاپ ایسوس V401UQ گزینه ایده‌آلی برای شما است.

نکات مثبت:

طراحی شیک بدنه و ضخامت کم

بدنه سبک 1.6 کیلوگرمی

سخت‌افزار قدرتمند و استفاده از پردازنده‌های نسل هفتم اینتل

صفحه‌نمایش Full HD

شارژدهی بالا

نکات منفی:

عدم پشتیبانی از حافظه SSD

نقد و بررسی V401UQ