نقد و بررسی مادربرد ایسوس B150-Plus | انتخابی معقول برای سیستم های خانگی

نقد و بررسی 16 مهر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مادربرد ایسوس B150-Plus | انتخابی معقول برای سیستم های خانگی

با اینکه از معرفی چیپست های B150 اینتل چندین سال می گذرد، ولی این روز ها این چیپست ها پلتفرم مناسبی برای تولید و عرضه مادربرد های اقتصادی و غیر حرفه ای محسوب می شود. شرکت ایسوس (asus) که در طراحی و ارائه هر نوع مادربردی برای هر نوع کاربری شهرت زیادی دارد، برای این پلتفرم نیز چندین مادربرد مختلف عرضه کرده که یکی از آن ها Asus B150-Plus می باشد.

مادربرد ایسوس B150-Plus از سوکت محبوب LGA 1151 استفاده می کند و با فرم فکتور ATX ساخته شده و تقریبا همه امکانات و قابلیت های یک برد قابل اعتماد و بادوام را داراست. با اینکه ایسوس و شرکت های دیگر طی این سال ها، مادربرد های غیر حرفه ای زیادی روانه بازار کرده اند، ولی B150-Plus از جمله محصولاتی است که به خاطر قیمتی مناسب در کنار امکاناتی متنوع، می تواند یک خرید عالی و معقول برای کاربران غیر حرفه ای باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با مادربرد اقتصادی Asus B150-Plus آشنا شوید.

 

محتویات درون جعبه

با خرید مادربرد ایسوس B150-Plus، شرکت سازنده ابزار و لوازمی را نیز در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید قطعات دیگر سیستم خود را بدون کمک دیگران به مادربرد خود متصل کرده و خودتان سیستم خود را اسمبل کنید. ایسوس نیز درون جعبه مادربرد بی150-پلاس ایسوس خود حداقل کابل ها و اقلامی را گنجانده که در زیر آن ها را معرفی کرده ایم:

 

محتویات درون جعبه B150-Plus

 

  • دفترچه راهنما
  • محافظی از جنس استیل ضد زنگ برای پنل خروجی
  • 2 کابل SATA با سرعت 6Gb/s
  • 1 کیت پیچ M.2
  • 1 دی وی دی پشتیبانی شامل نرم افزار ها و درایور های مورد نیاز

 

طراحی و پورت های داخلی

چیپست مادربرد B150 پلاس به طور کلی برای پشتیبانی از پردازنده های نسل ششم و هفتم اینتل ساخته شده. این چیپست با استفاده از لینک های نقطه به نقطه، عملکردی بهینه را ارائه می دهد که با پهنای باند و دوام خوبی همراه است. به طور طبیعی این چیپ می تواند از شش USB 3.0، شش پورت SATA III و اسلات PCIe 3.0 برای انتقال داده سریع تر پشتیبانی کند. این چیپست iGPU یا پردازشگر گرافیکی مجتمع هم دارد تا در صورت عدم استفاده از کارت گرافیکی مجزا، بتوان از سیستم استفاده کرد.

مادربرد B150-Plus ایسوس از نظر طراحی ساخت و خصوصیات ظاهری، بسیار شبیه به مادربرد H110-Plus ساخته شده است. این مادربرد از پردازنده های چهارده نانومتری Core i7 / Core i5 / Core i3 / Pentium / Celeron نسل ششم و هفتم با سوکت LGA 1151 پشتیبانی می کند و همچنین تکنولوژی Turbo Boost 2.0 هم در آن تعبیه شده است. برای مشاهده لیست کامل پردازنده های پشتیبانی شده توسط این پردازنده، می توانید به این لینک مراجعه کنید.

 

B150-Plus نمای جلویی

 

سمت راست چیپست، چهار اسلات رم را مشاهده می کنید که حداکثر می تواند به طور همزمان از 4 رم 16 گیگابایتی DDR4 با فرکانس 2400 و 2133 مگاهرتزی پشتیبانی کند. با قابلیت Extreme Memory Profile یا XMP اینتل مادربرد ایسوس B150-Plus می توانید سرعت رم های نصب شده به مادربرد را به حداکثر برسانید. لازم به ذکر است که پشتیبانی از فناوری Hyper DIMM به خصوصیات و قابلیت های CPU نصب شده روی مادربرد بستگی دارد. توجه داشته باشید که فرکانس 2400 مگاهرتزی تنها توسط نسل هفتم از پردازنده های اینتل پشتیبانی می شود. بنابراین حتی رم هایی با فرکانس بالاتر، حداکثر می توانند چنین فرکانسی داشته باشند. پردازنده های نسل ششم هم حداکثر می توانند فرکانس 2133 مگاهرتزی را پشتیبانی کنند.

اگر نمی خواهید از کارت گرافیکی مجزایی استفاده کنید، خوشبختانه امکان بهره برداری از گرافیک مجتمع پردازنده های اینتل نیز توسط مادربرد B150-Plus ایسوس فراهم شده است. این پردازنده گرافیکی مجتمع که به HD Graphics معروف است، می تواند حداکثر تا 1024 مگابایت حافظه اشتراکی داشته باشد. همانطور که از پنل پشتی پیداست، پورت های DVI-D و RGB مادربرد ایسوس B150-Plus، حداکثر رزولوشن 1920 در 1200 پیکسل با سرعت 60 Hz را ارائه خواهند داد.

اما اگر قصد دارید بهره بیشتری از رایانه رومیزی خود ببرید، باید کارت گرافیک های مجزایی هم به سیستم خود متصل کنید. خبر خوب این است که مادربرد B150-Plus با تکنولوژی AMD Quad-GPU CrossFireX امکان اتصال چند کارت گرافیک از شرکت AMD را به طور همزمان فراهم کرده است. اما برای اتصال کارت گرافیک به اسلات های PCIe نیاز خواهید داشت که مادربرد ایسوس بی-150-پلاس تقریبا همه اسلات های مورد نیاز را ارائه می کند.

 

B150-Plus نمای کناری

 

مادربرد ایسوس B150-Plus یک اسلات (PCI3 3.0/2.0 x16 (16 x mode، یک اسلات (PCIe 3.0/2.0 x16 (x4 mode، دو اسلات PCIe 3.0/2.0 x1 و 3 اسلات قدیمی PCI دارد.

برای اتصال کارت حافظه های SSD میتوان از یک اسلات M.2 Socket 3 با M key استفاده کرد. توجه داشته باشید که حافظه های مورد نظر باید از نوع 2242، 2260 یا 2280 باشند. اگر می خواهید از حافظه های HDD استفاده کنید، ایسوس 6 پورت خاکستری رنگ SATA III با سرعت 6Gb/s در مادربرد خود تعبیه کرده است.

تراشه شبکه LAN از قابلیت ASUS LAN Guard استفاده می کند و یک تراشه Gigabit LAN برای شرکت Realtek است. تراشه کارت صدا نیز ALC887 نام دارد که از شرکت Realtek است و از قابلیت تشخیص جک و کنترل جک پنل جلویی نیز پشتیبانی می کند. این تراشه کارت صدا از ویژگی های دیگری هم پشتیبانی می کند که در ادامه معرفی می کنیم:

  • طراحی LED illuminated: امکان اتصال چراغ های LED و همگام سازی نور آن ها با موسیقی.
  • Audio Shielding: یک محافظ صوتی است که جداسازی دقیق صدا های آنالوگ و دیجیتال و کاهش تداخل های موازی را تضمین می کند.
  • جداسازی لایه های صدا برای کانال های راست و چپ
  • برخورداری از خازن های صوتی ساخت ژاپن که صدایی گرم و طبیعی منتشر می کنند.

 

B150-Plus نمای کناری

 

در ادامه همه پورت های داخلی مادربرد را آورده ایم تا با امکانات مادربرد بی150-پلاس ایسوس بیشتر آشنا شوید:

  • 1 کانکتور USB 3.1 Gen 1 برای پشتیبانی از 2 پورت USB 3.1 Gen 1
  • 1 کانکتور USB 2.0 برای پشتیبانی از 2 پورت USB 2.0
  • 1 اسلات M.2 Socket 3 با M Key برای حافظه هایی از نوع 2280/2260/2242
  • 1 کانکتور COM
  • 6 کانکتور SATA با سرعت 6Gb/s
  • 1 کانکتور CPU Fan (1 x 4 -pin)
  • 2 کانکتور Chassis Fan (1 x 4 -pin)
  • 1 هدر بیرونی S/PDIF
  • 1 کانکتور پاور 24 پینه EATX
  • 1 کانکتور پاور 8 پینه و دوازده ولتی ATX
  • 1 کانکتور صدای پنل جلویی (AAFP)
  • 1 پنل سیستمی
  • 1 جامپر Clear CMOS

 

پنل خروجی

اصلی ترین راه ارتباط با سیستم های رومیزی، پنل پشتی آن هاست که توسط مادربرد ها ارائه می شود. در پنل پشتی مادربرد ایسوس B150-Plus از سمت چپ دو USB 2.0 قرار گرفته که روی آن یک پورت دوگانه ماوس و کیبورد جای گرفته است.

 

پنل خروجی B150-Plus

 

کنار آن شاهد قرارگیری پورت های خروجی ویدیو DVI-D و D-Sub هستیم. بعد از کمی فاصله که بهتر بود با یک پورت HDMI پر می شد، پورت USB-C با امکان پشتیبانی از قدرت 3 آمپری و سرعت 5Gb/s قرار گرفته است. در کنار آن دو پورت USB 2.0 دیگر جای دارد که ایسوس روی آن یک پورت LAN از نوع RJ45 گذاشته است. در آخر به جک های صدای 3 گانه می رسیم که برای اتصال اسپیکر های سیستم به کار می روند.

 

ویژگی های مادربرد ASUS B150-Plus

  • ASUS 5X Protection II: سیستم حفاظتی نسل دوم مادربرد های ایسوس است که باعث دوام و افزایش طول عمر قطعات شده و از پنج بخش زیر تشکیل می شود:
    • ASUS LANGuard: یک قطعه سخت افزاری است که از خازن های ضد تداخل مغناطیسی (EMI) و فناوری اتصال سیگنال ها استفاده می کند تا اتصالات پایدار و توان عملیاتی بالاتری داشته باشد. وجود قطعات مقاوم در مقابل نوسانات و خاصیت ضد الکترومغناطیسی باعث شده تا مادربرد B150-Plus مقاومت زیادی در برابر نوسان های احتمالی جریان ها و الکتریسیته ساکن داشته باشد.
    • ASUS Overvoltage Protection: نوعی طراحی خاص مدار با رگولاتور ولتاژ داخلی است که از چیپست، پورت های ارتباطی و اسلات های دیگر در برابر تغییر ناگهانی ولتاژ در اثر استفاده از پاور های نامناسب محافظت می کند.
    • ASUS DIGI+ VRM: به کمک این تکنولوژی منحصر به فرد ایسوس، توان ورودی از منبع تغذیه، به صورت ثابت و بدون نوسان جریان می‌یابد.
    • ASUS DRAM Overcurrent Protection: فیوز های قابل تنظیم مجدد آنبردی که از آسیب های ناشی از جریان برق بیش از حد یا اتصال کوتاه پیشگیری می کنند. این قابلیت از پنل خروجی گرفته تا DRAM به کار رفته است تا هم از رایانه شما و هم دستگاه های متصل محافظت کند.
    • محافظ پنل پشتی از جنس استیل ضد زنگ

 

  • AI Suite 3 :AI Suite 3 تجربه تازه ای از یک رابط کاربری جذاب برای کاربران است که از مانیتور های بزرگ نیز پشتیبانی می کند. این ویژگی تمام قابلیت های انحصاری ایسوس را در یک مجموعه، در دسترس قرار داده است و امکان نظارت بر اورکلاک، مصرف انرژی، سرعت فن ها، ولتاژ و موارد دیگر را فراهم می کند. این برنامه همه کاره، قابلیت های متنوع و آسانی را پیشنهاد می دهد بدون اینکه نیازی به جابجایی میان برنامه های مختلف داشته باشید.

 

  • AI Charger: این تکنولوژی به کمک هوش مصنوعی می تواند مادربرد را به یک شارژر برای اسمارت فون ها و تبلت ها تبدیل کند.

 

  • +ASUS Fan Xpert 2: توسط کانکتور سخت افزاری دو حالته 4/3 پین (PWM/DC) و وجود گیرنده حرارتی، که روی مادربرد تعبیه شده اند، سیستم خنک کنندگی مادربرد ایسوس B150-Plus همراه با نویز بسیار پایینی فعالیت می کند و جزء حسن های مدل Plus می باشد و خنک گنندکی بهینه ای را فراهم ساخته است.

 

  • محافظ های ESD: پدیده ESD یا تخلیه الکتروستاتیکی ممکن است هر لحظه ای رخ دهد و تاثیرات جبران ناپذیری روی مادربرد و قطعات دیگر بگذارد، بنابراین نباید آن را دست کم گرفت. محافظ های ESD شرکت ایسوس طبق استانداردهای بسیار پیشرفته تست شده اند و می توانند در برابر تخلیه هوایی تا مقدار KV/+ 10، و در برابر تخلیه تماسی تا مقدار KV/+ 6 از مادربرد محافظت کنند.

 

  • ASUS QSlot: برای جداسازی و دسترسی آسان قطعه های PCIe، یک گیره بالدار تعبیه شده است. این گیره بالدار برای نصب یا خارج کردن کارت های گرافیک قرار داده شده است. تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که گیره Qslot را به آرامی فشار دهید تا کارت گرافیک خارج و رها شود.

 

B150-Plus

 

جمع بندی

ایسوس سال هاست که با عرضه مادربرد هایی برای هر نوع کاربر با هر سطح توقع و بودجه ای، بزرگترین تولید کننده برد های سیستم های رومیزی و لپتاپ هاست. یکی از حوزه هایی که همواره مورد توجه این کمپانی تایوانی بوده، مادربرد های میان رده و غیر حرفه ای است که بخش عمده ای از فروش محصولات این کمپانی را در بر تشکیل می دهد.

اینبار این کمپانی مادربردی تولید کرده که با وجود قیمت مناسب، امکانات متنوعی را در اختیار کاربر قرار می دهد. پشتیبانی از چهار رم DDR4، امکان اتصال چند کارت گرافیک به طور همزمان، برخورداری از سیستم حفاظتی 5X Protection II و چندین قابلیت دیگر قیمت مادربرد ایسوس B150-Plus را نسبت به کارایی آن بسیار مناسب کرده است.

البته کمبود هایی نیز در برد های اقتصادی ایسوس دیده میشود که به راحتی میتوان به خاطر قیمت مادربرد از آن ها چشم پوشی کرد. نبود امکاناتی مثل کارت Wi-Fi (که البته در برد هایی بسیار گران تر هم نادر است)، نبود پورت HDMI، عدم امکان اورکلاک و ... از جمله نقاط منفی این برد اقتصادی محسوب می شود.

 

نقاط قوت

  • قیمت مناسب در قیاس با امکانات و قابلیت های زیاد
  • امکان اتصال چند کارت گرافیکی با تکنولوژی CrossFireX
  • پشتیبانی از 64 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4
  • پورت USB-C در پنل خروجی
  • سازگاری با ویندوز 10

 

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از کارت شبکه WLAN
  • عدم پشتیبانی از Wi-Fi
  • نبود بایوس دوگانه
  • حذف پورت HDMI
  • عدم پشتیبانی از تکنولوژی SLI