نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020 | تبلت قدرتمند اپل با طراحی خاص

نقد و بررسی 10 تیر 1400 علی مظفری

نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020 | تبلت قدرتمند اپل با طراحی خاص

همانند روند معرفی سالانه موبایل اپل، این شرکت در سال 2020 هم از جدیدترین تبلت‌های خود یعنی آیپد (iPad) هم رونمایی کرد. تبلت Apple iPad Air 2020 که به‌عنوان آیپد ایر 4 هم شناخته می‌شود یکی از بهترین تبلت‌ها برای استفاده‌ی عمومی است. Apple iPad Air 2020 به نسبت نسخه‌ی سال گذشته تغییرات محسوسی داشته و علاوه بر صفحه نمایش بزرگ‌تر، از لحاظ سیستم پردازشی هم قدرتمندتر شده است. صفحه نمایش این تبلت رتینا با پنل IPS و رزولوشن 1610x2360 پیکسل بوده و 10.9 اینچ اندازه دارد. یکی از تغییرات مهم آیپد ایر 4 به نسبت نسخه‌ی قدیمی، در بخش پردازنده‌ی مرکزی تبلت است، جایی که شاهد چیپست Apple A14 Bionic با طراحی 5 نانومتری هستیم. چیپست A14 اپل بر روی آیفون 12 هم مورد استفاده قرار گرفته است و قدرت پردازشی بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در بخش دوربین هم شاهد تغییرات مهمی هستیم و سنسور اصلی دوربین از 8 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسلی شده و قادر به ضبط ویدیو 4K تا 60 فریم بر ثانیه هم است. 

 

نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020

 

تبلت iPad Air 2020 طراحی بسیار زیبایی داشته و در رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری فضایی، رز گلد، سبز و آبی آسمانی معرفی شده است که هر کدام از رنگ‌ها جذابیت خاص خود را دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های بخش طراحی این تبلت مربوط به ضخامت بسیار کم 6 میلی‌متری آن می‌شود که حس و حال بسیار خوبی را موقع کار کردن با آن به شما منتقل می‌کند. آیپد ایر 2020 از Touch ID با سنسور تشخیص اثر انگشت در بخش امنیت استفاده می‌کند. آیپد ایر نسل چهارم از قلم اپل پشتیبانی کرده و می‌توانید با دقت و کیفیت بالا با آن مشغول کارهای طراحی دیجیتال شوید. همچنین در این نسخه‌ اپل قابلیت پشتیبانی از کیبورد اپل، یعنی Magic Keyboard را اضافه کرده است و باعث شده بیش از هر زمان دیگری، آیپد کاربردی‌تر شده تا بتوانید مانند یک لپ تاپ با آن کار کنید. البته باید توجه داشته باشید که این ابزارهای جانبی درون جعبه‌ی اصلی تبلت نیستند و باید به صورت جداگانه آن‌ها را تهیه کنید.

به صورت کلی اپل iPad Air 2020 با توجه به صفحه نمایش با کیفیت و همینطور چیپست قدرتمند A14 اپل قدرت پردازشی بالایی دارد و می‌توانید با خرید آیپد ایر 2020 به راحتی همه کارهای خود را با این تبلت و سیستم عامل iOS 14.1 آن انجام دهید. قیمت iPad Air 2020 مشابه سایر محصولات اپل به نسبت رقبای دیگر بازار بیشتر است، ولی می‌توانید با تهیه این تبلت با سرعت و کیفیت بسیار بالا کارهای خود را با آن پیش ببرید. در ادامه‌ نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020 نگاهی دقیق‌تر به بخش‌های مختلف این تبلت خواهیم داشت.

 

 

طراحی و کیفیت ساخت تبلت Apple iPad Air 2020

 

 

نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020

 

اپل آیپد ایر 2020 طراحی تخت و یک‌دستی دارد. بدنه‌ی فلزی این تبلت الگویی مشابه طراحی سری گوشی‌های آیفون 12 طراحی شده است. تنها برآمدگی قاب پشتی مربوط به سنسور دوربین تبلت است. در مرکز قاب پشتی لوگوی اپل با طراحی براق خود نمایی می‌کند. در قسمت انتهایی قاب پشتی هم سه دایره‌ی کوچک مغناطیسی قرار گرفته که به واسطه‌ی آن‌ها می‌توانید iPad Air 2020 را به لوازم جانبی مانند کیبورد متصل کنید. اپل آیپد ایر 4 ابعادی معادل 247.6x178.5x6.1 میلی‌متر دارد. ضخامت بسیار کم تبلت کار کردن با آن را بسیار لذت بخش کرده است. وزن این تبلت 10.9 اینچی هم تنها 458 گرم در نسخه‌ی Wi-Fi و 460 گرم در نسخه‌ی LTE و سیم‌کارت خور است. در ساخت این تبلت از قاب و فریم آلومینیومی استفاده شده که جنس تبلت را مشابه لپ تاپ‌های MacBook Pro و MacBook Air می‌کند.

 

نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020

 

بر روی لبه‌ی سمت راست تبلت کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و همینطور محل اتصال Apple Pencil است. علاوه بر اتصال قلم اپل به تبلت، از طریق این داک امکان شارژ کردن قلم وجود دارد. بر روی لبه‌ی بالایی هم کلید پاور تبلت قابلیت تشخیص اثر انگشت Touch ID قرار گرفته است. iPad Air 2020 بر خلاف موبایل‌های آیفون 12 و همینطور آپید پرو 2020، از فناوری Face ID برای تشخیص چهره استفاده نمی‌تواند و تنها از طریق لمس کلید بالایی تبلت می‌توانید قفل آن را باز کنید. در لبه‌ی پایینی هم ورودی USB Type-C برای شارژ کردن تبلت قرار گرفته است. بر روی نسخه‌ Wi-Fi این تبلت خبری از درگاه دیگری بر روی بدنه نیست اما نسخه‌ی سیم‌کارت خور (Cellular) بر روی لبه‌ی سمت چپ اسلات مربوط به سیم‌کارت قرار گرفته است. به صورت کلی طراحی اپل آیپد ایر 4 در سطح بالایی قرار داشته و علاوه بر زیبایی، به‌واسطه‌ی بدنه‌ی آلومینیومی استحکام خوبی هم دارد. 

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی 10 تا از بهترین تبلت های بازار

 

صفحه نمایش تبلت Apple iPad Air 2020

 

 

نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020

 

صفحه نمایش iPad Air 2020 یک صفحه نمایش 10.9 اینچی دارد که حدود 81 درصد سطح جلویی تبلت را پوشانده است. پنل صفحه نمایش این تبلت IPS و از نوع Liquid Retina است. همانند سایر محصولات شرکت اپل، صفحه نمایش این تبلت هم دقت رنگ بالایی داشته و می‌توانید زنده‌ترین و شفاف‌ترین رنگ‌ها را در نمایشگر آن مشاهده کنید. رزولوشن صفحه 1640x2360 پیکسل بوده و تراکم پیکسلی آن 264ppi است. میزان روشنایی صفحه نمایش 500 نیت است که به نسبت آیپد پرو 100 نیت شدت روشنایی کمتری دارد اما این میزان روشنایی هم برای کار کردن در محیط‌های پرنور مناسب است. اپل همچنین در این تبلت از پوشش ضد انعکاس نور نیز استفاده کرده که تقریبا عملکردی مشابه روکش مات لپ تاپ‌ها دارد. علاوه بر این روکش از گلس ضد خش هم بر روی صفحه نمایش به صورت پیش‌فرض استفاده شده است.

 

نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020

 

به واسطه‌ی فناوری True Tone به‌کار رفته در تبلت، نور صفحه و نمایش غلظت رنگ‌ها بر اساس محیطی که در آن قرار دهید، بهینه‌ خواهد شد تا بهترین کیفیت تصویر را در شرایط مختلف مشاهده کنید. یکی از تفاوت‌های مهم صفحه نمایش iPad Air 2020 و iPad Pro 2020 در نرخ نوسازی تصویر صفحه نمایش است. آیپد ایر 60 هرتزی و آیپد پرو 120 هرتزی است. اما همانند گوشی‌های اپل، به‌واسطه‌ی هماهنگی کامل سیستم عامل با سخت افزار، شاهد تصاویر و انیمیشن‌های روان در این تبلت هستید. با توجه به بزرگ‌ بودن صفحه نمایش به‌خوبی می‌توانید با نرم‌افزارهای مختلف سیستم عامل در این تبلت کار کنید. با وجود حاشیه‌های کم اطراف نمایشگر هم تماشا فیلم بر روی آن لذت خاصی خواهد داشت. در مجموع صفحه نمایش Apple iPad Air 2020 جز بهترین صفحه نمایش‌های موجود در تبلت‌ها بوده و با وجود پنل IPS و صفحه نمایش رتینا و همچنین پشتیبانی از گستره‌ی رنگی P3 می‌توانید تصاویر با کیفیتی را روی آن مشاهده کنید.

 

 

 

عملکرد و سیستم پردازشی تبلت Apple iPad Air 2020

 

 

نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020

 

عملکرد پردازشی تبلت iPad Air 2020 کاملا برای اجرای نرم افزارهای و بازی‌های سیستم عامل iOS مناسب بوده و هیچ مشکلی از بابت کار کردن با آن پیدا نخواهید کرد. اپل از پردازنده‌ی مرکزی قدرتمند خود یعنی A14 بر روی آیپد ایر 4 استفاده کرده است. از این پردازنده بر روی آیفون‌ 12 پرو مکس و سایر مدل‌های آیفون 12 هم استفاده شده بود. این پردازنده با طراحی 5 نانومتری سرعت بسیار بالایی دارد و در کنار پردازنده‌ی گرافیکی چهار هسته‌ای اپل شما را قادر به انجام کارهای سنگین مانند تدوین ویدیو 4K هم می‌کند. چیپست مرکزی A14 Bionic اپل از ترکیب یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای مدل Firestorm با سرعت 3 گیگاهرتز و یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای مدل Icestorm با سرعت 1.8 گیگاهرتز استفاده کرده است. پردازنده‌ی شش هسته‌ای و پردازنده‌ی گرافیکی چهار هسته‌ای iPad Air 2020 قدرت کافی برای انجام انواع پردازش‌ها و دستورات را به شما می‌دهد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S7 Plus

 

 

نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020

 

سیستم پردازشی تبلت در مقایسه به نسل قبلی آیپد، 40 درصد در پردازش‌های عمومی و 30 درصد در پردازش‌های گرافیکی سریع‌تر شده است. به دلیل یکپارچگی سیستم عامل با سیستم پردازشی، می‌توانید روان‌ترین رابط کاربری را در این تبلت شاهد باشید. iPad Air 2020 رم 4 گیگابایت داشته و در دو مدل با دو ظرفیت 64 گیگابایت و 256 گیگابایت عرضه می‌شود. از آنجایی که امکان ارتقا فضای ذخیره‌سازی از طریق MicroSD در محصولات اپل وجود ندارد، در هنگام خرید iPad Air 2020 باید حواستان به فضایی که احتیاج دارید باشد. این تبلت با سیستم عامل iPadOS 14.1 عرضه شده که نسخه‌ی تخصصی سیستم عامل iOS برای آیپد است. نرم افزارهای مختلف با ارائه‌ی نسخه‌ی iPadOS هماهنگی بیشتری روی آیپد دارند. این سیستم عامل اختصاصی به نسخه‌ی iPadOS 14.6 هم بروزرسانی می‌شود. به صورت کلی عملکرد سیستم پردازشی iPad Air 2020 بسیار خوب بوده و می‌توانید علاوه بر کارهای روزمره خود، پردازش‌های سنگین را هم با این تبلت انجام دهید.

 

 

دوربین تبلت Apple iPad Air 2020

 

 

نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020

 

دوربین iPad Air 4 یکی از بخش‌هایی است که به نسبت نسخه‌ی سال گذشته تغییرات زیادی داشته است. با اینکه عکاسی و فیلم‌برداری با یک تبلت چندان مرسوم نیست ولی اپل از یک دوربین با کیفیت بر روی iPad Air 2020 استفاده کرده است. برعکس آیپد پرو در این مدل تنها شاهد یک دوربین واید با سنسور 12 مگاپیکسلی با f/1.8 هستیم. این دوربین قادر به ضبط ویدیو با فریم‌ریت بالا است. در کیفیت Full HD با رزولوشن 1080p می‌توانید تا 240 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید و ویدیوهای اسلوموشن جذابی را ضبط کنید. در حالت 4K هم امکان فیلم برداری 60 فریم بر ثانیه وجود دارد. که به نسبت توان فیلم برداری 1080p تا 30 فریم بر ثاینه در نسل قبلی، یک جهش بزرگ به‌حساب می‌آید. کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین این تبلت هم در شرایط نوری متفاوت، مناسب است. حالت‌های ویژه عکاسی پرتره، پاناروما و همینطور HDR هم برای دوربین درنظر گرفته شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون تعمیرات تخصصی تبلت با کمترین قیمت و هزینه

با توجه به پشتیبانی تبلت از کیبورد، ببسیاری از کاربران جهت استفاده‌ی روزانه ممکن است بخواهند iPad Air 2020 را جایگزین لپ تاپ خود کنند و برای مثال در کلاس‌های آنلاین و جلسه‌های تصویری شرکت کنند. دوربین سلفی آیپد ایر 2020 هم به نسبت نسل گذشته بهبود داشته و از یک سنسور 7 مگاپیکسلی با f/2.0 استفاده شده که علاوه بر پشتیبانی از HDR، با کیفیت 1080p می‌تواند تا 60 فریم هم فیلم‌برداری کند. به صورت کلی با اینکه بر روی یک تبلت نباید انتظار یک دروبین قوی داشته باشیم، اما اپل در نسل چهارم آیپد ایرهای خود از دوربین‌های با کیفیتی استفاده کرده است.

 

باتری و میزان شارژدهی تبلت Apple iPad Air 2020

 

در بخش باتری شاهد یک باتری 28.93 وات‌ساعتی با ظرفیت 7606 میلی‌آمپر هستیم. این باتری لیتیوم‌یونی به نسبت آیپد ایر سال 2019 ظرفیت کمتری دارد اما تغییری در شارژدهی تلبت ایجاد نشده است. دلیل آن استفاده از چیپست جدید Apple A14 است. این چیپست مصرف باتری کمتری دارد به همین خاطر اپل با قرار دادن باتری با ظرفیت کمتر، همانند نسل گذشته تا 10 ساعت شارژدهی را برای استفاده‌ی روزمزه iPad Air 2020 تضمین می‌کند. البته میزان شارژدهی تبلت بسته به الگوی مصرف شما می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر با این تبلت مشغول کارهای سنگین مانند تدوین و خروجی گرفتن ویدیو 4K در نرم افزارهای ادیت ویدیو باشید، شارژدهی باتری می‌تواند کمتر از 3 ساعت باشد. البته توجه داشته باشید که پردازنده‌ی شش هسته‌ای تبلت عمکرد بسیار خوبی در اجرای کلیه نرم افزارهای روزمره دارد و اگر قصد دارید با سرعت و شارژدهی بیشتری مشغول انجام کارهای سنگین شوید، قطعا پردازنده‌ی هشت هسته‌ای iPad Pro 2020 برای شما مناسب‌تر است.

 

 

قلم و کیبورد جادویی تبلت Apple iPad Air 2020

 

 

نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020

 

قلم اپل (Apple Pencil) و کیبورد جادویی (Magic Keyboard) دو تا ابزارهای جانبی اپل برای تبلت‌های آیپد ایر و پرو است که می‌توانند تجربه کار با آپید را برای شما جذاب‌تر از قبل کرده و بازدهی شما را در برخی از نرم افزارها را بالاتر ببرند. توجه داشته باشید که این ابزارها درون جعبه تبلت نیستند و باید به صورت جداگانه آن‌ها را خریداری کنید. با استفاده از قلم اپل می‌توانید به راحتی نت برداری کرده و همچنین مشغول طراحی و نقاشی دیجیتال شوید. در محیط سیستم عامل هم می‌توانید از این قلم استفاده کنید. همچنین امکان تشخیص محتوای نگارش شده توسط این قلم وجود دارد و می‌توانید متن‌هایی که با آن می‌نویسید را تبدیل به کاراکترهای اصلی کیبورد خود کنید و به صورت دیجیتالی متن خود را ذخیره و یا برای کسی ارسال کنید. بر روی لبه‌ی سمت راست iPad Air 2020 محل اتصال این قلم و شارژر آن قرار دارد.

 

نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020

 

کیبورد جادویی آیپد اپل هم یکی دیگر از ابزارهای جالب آیپدهای جدید است. با استفاده از این کیبورد که از محل تعبیه شده پشت قاب به تبلت متصل می‌شود، می‌توانید با سرعت بالاتری در آپید 2020 تایپ کنید و کارهای اداری خود برسید. کیبورد اپل علاوه بر ارائه‌ی یک صفحه کلید برای تایپ کردن، به‌نوعی یک تکیه گاه برای خود تبلت هم بوده و می‌توانید تبلت را در زوایای مختلف قرار دهید. 

 

 

 

جمع‌بندی نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020

 

 

نقد و بررسی تبلت Apple iPad Air 2020

 

iPad Air 2020 یک تبلت بسیار کاربردی برای استفاده روزمره است. اپل در نسل جدید آیپد طراحی آن را تغییر داده و تبلتی مشابه iPad Pro را عرضه کرده که طراحی متفاوت و جذاب‌تری به نسبت آیپدهای معمولی دارد. طراحی تخت و باریک با صفحه نمایش با حاشیه‌های کم، نمایشگر 10.9 اینچی این تبلت را بزرگ‌تر از ابعاد اصلی نشان می‌دهد. در آیپد ایر 2020 از چیپست A14 اپل استفاده شده که عملکرد بسیار خوبی بر روی این iPad Air 4 دارد و علاوه بر توانایی بالا در پردازش‌های مختلف، مصرف باتری کمتری هم داشته و گرمای زیادی هم تولید نمی‌کند. علاوه بر طراحی بدنه و پردازند‌ه، دوربین‌های تبلت هم به تغییرات زیادی داشته‌اند و کیفیت خوبی را برای عکاسی و فیلم برداری در اختیار شما قرار می‌دهند. قیمت تبلت اپل آیپد ایر 2020 به نسبت آپید پرو پایین‌تر بوده و اگر قصد انجام پردازش‌های سنگین و طولانی را روی تبلت ندارید، خرید iPad Air 2020 به شما پیشنهاد می‌شود.

 

نکات مثبت:

  • طراحی بدنه بسیار با کیفیت و زیبا
  • صفحه نمایش Liquid Retina با دقت رنگ بالا
  • عملکرد پردازشی خوب چیپست A14
  • دوربین‌ ارتقا یافته با قابلیت فیلم برداری 4K با 60 فریم بر ثانیه

 

نکات منفی:

  • شارژدهی کم در هنگام پردازش‌های سنگین