نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2019 مدل 16 اینچ | همه چیز در بالاترین سطح

نقد و بررسی 11 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2019 مدل 16 اینچ | همه چیز در بالاترین سطح

اپل مک بوک پرو نماینده‌ی قدرتمند لپ تاپ‌های اپل (Apple) در بازار است. این سری لپ تاپ حرفه‌ای با بهبودهای سالانه، قدرت و توان پردازشی‌اش را به‌رخ رقبا می‌کشد. نسل جدید مک بوک پرو (MacBook Pro) در دو مدل اصلی با صفحه‌های نمایش 13 و 16 اینچی معرفی شده است که هر کدام ویژگی‌های سخت افزاری خاص خود را دارند. پیش‌تر در مقاله‌ی بررسی لپ تاپ مک بوک پرو 2020 مدل 13 اینچ به مدل کوچک‌ مک بوک پرو 2020 پرداخیتم و حالا نوبت به مدل 16 اینچی Apple MacBook Pro است.

اپل مک بوک پرو 2019 مدل 16 اینچی یک لپ تاپ‌ حرفه‌ای واقعی است. اپل در برخی از کانفیگ‌های سخت افزاری این لپ تاپ از قدرتمند‌ترین سیستم سخت افزاری استفاده کرده است. Apple MacBook Pro 2019 16inch در دو مدل پایه با سیستم‌های سخت افزاری متفاوت عرضه شده است. پردازنده‌های قدرتمند Intel Core i7 و Intel Core i9 وظیفه پردازش اطلاعات لپ تاپ را برعهده دارند. علاوه بر کارت گرافیک Intel UHD Graphics 630 شرکت اپل برای بالا بردن حداکثری توان لپ تاپ از پردازنده‌های قدرتمند AMD Radeon Pro نیز استفاده کرده است. بر روی هر دو مدل پایه مک بوک پرو 16 اینچی از حافظه رم 16 گیگابایایت استفاده شده است که برای اولین بار شما قادر خواهید بود آن را تا ظرفیت بسیار زیاد 64 گیگابایت هم افزایش دهید. با توجه به ادعا اپل علاقه‌مندان به پردازش کارهای سنگین و همزمان شیفته این سیستم پردازشی خواهند شد. علاوه بر سیستم پردازشی در بخش هارد دیسک هم اپل فراتر از انتظار عمل کرده است. دو مدل این سری لپ تاپ هارد دیسک‌های 512 و 1 ترابایایتی از نوع SSD دارند اما قابلیت ارتقا تا 8 ترابایت ممکن شده است تا دیگر هیچ نیازی به فضای ذخیره‌سازی خارجی نداشته باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ | کوچک، زیبا، قدرتمند

اپل در MacBook Pro 2019 از یک صفحه نمایش بزرگ 16 اینچی استفاده کرده است. صفحه نمایش رتینا (Retina Display) مک بوک پرو 2019 کیفیت تصویر QHD با رزولوشن 3072x1920 و تراکم 226 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد که جزو بهترین نمایشگرهای موجود در بازار لپ تاپ است.

اگر به‌دنبال خرید لپ تاپ قدرتمند برای انجام کارهای تخصصی و حرفه‌ای خود می‌گردید و به طراحی و ظاهر و همچنین صفحه نمایش با کیفیت اهمیت می‌دهید، مک بوک پرو 16 اینچی قطعا گزینه‌ی مناسبی برای شما است. قیمت مک بوک پرو 16 اینچی به‌نسبت سایر لپ تاپ‌ها بیشتر است اما با توجه به کانفیگ‌های سخت افزاری این لپ تاپ، گزینه‌ای قدرتمندتر از آن را پیدا نخواهید کرد. در ادامه دقیق‌تر به بررسی ویژگی‌های لپ تاپ اپل مک بوک پرو 2019 مدل 16 اینچ می‌پردازیم.

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ مک بوک پرو 2019 مدل 16 اینچ

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 16 اینچ

 

مشابه نسل‌های گذشته و مدل های دیگر لپ تاپ‌های اپل، در ساخت مک بوک پرو 16 اینچی از یک بدنه کاملا آلومینیومی استفاده شده است که علاوه بر مقاوت و استحکام خوب در برابر ضربه، ظاهری زیبا را هم به آن بخشیده است. طراحی ساده و شیک لپ تاپ‌های مک بوک پرو در مدل 2019 هم تکرار شده است و ما همچنان با یکی از زیباترین مدل های لپ تاپ موجود در بازار طرف هستیم. ابعاد لپ تاپ با توجه به قرارگیری پنل نمایشگر 16 اینچی خیلی به‌نسبت قبل بزرگ‌ نشده است و اپل سعی کرده با کم‌کردن حاشیه دور صفحه نمایش، مانع بزرگ‌شدن بدنه شود.

اپل مک بوک پرو 2019 مدل 16 اینچ، ابعادی معادل 358x246x162 میلی متر دارد و وزن آن هم تنها 2 کیلوگرم است که برای یک لپ تاپ بزرگ با چنین سایز صفحه نمایشی مقدار کاملا مناسبی است.

هر دو کانفیگ اصلی لپ تاپ با رنگ‌های نقره‌ای (Silver) و خاکستری فضایی (Space Gray) به بازار عرضه شده‌اند که با توجه به سلیقه‌ی خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. طراحی ساده بدنه؛ استفاده از آلومینیوم در ساخت لپ تاپ و رنگ‌های جذاب، MacBook Pro 2019 16inch را تبدیل به یک گزینه‌ی ایده‌آل برای کسانی که به زیبایی لپ تاپ اهمیت می‌دهند، کرده است.

 

صفحه نمایش لپ تاپ مک بوک پرو 16 اینچی

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 16 اینچ

 

اپل در لپ تاپ مک بوک پرو 2019 از بزرگ‌ترین صفحه نمایش رتینا خود بر روی مک بوک رونمایی کرد. صفحه نمایش 16 اینچی با پنل IPS و کیفیت تصویر QHD با رزولوشن 3072x1920 مک بوک پرو 2019 یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در بین لپ تاپ‌ها است. تراکم پیکسلی این صفحه نمایش 226 پیکسل در هر اینچ بوده و از حداکثر میزان روشنایی 500 نیت پشتیبانی می‌کند. به واسطه‌ی فناوری Ture Tone نور صفحه نمایش با توجه به محیطی که در آن قرار گرفتید به‌صورت خودکار تنظیم خواهد شد و بهترین نوردهی صفحه را در هر شرایطی تجربه خواهید کرد. همانند نسل قبلی، صفحه نمایش MacBook Pro 2019 هم از فضای رنگی گسترده P3 پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود صفحه نمایش قادر به نمایش رنگ‌های بیشتر باشد. (25 درصد بیشتر از حالت رنگی sRGB)

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Asus Zenbook Pro 15 UX535

نمایشگر لپ تاپ اپل مک بوک پرو 16 اینچی از نرخ نوسان تصویر 60 هرتز پشتیبانی می‌کند که هم در تجربه بازی‌هایی ویدیویی و هم در هنگام تدوین و کار روی ویدیو بهترین خروجی را به‌شما نمایش می‌دهد. استفاده از پنل IPS و پشتیبانی از فضای رنگی P3 باعث شده با یکی از بهترین صفحه نمایش‌های لپ تاپ در بخش دقت و شفافیت رنگ طرف باشیم. مشابه گذشته بالای پنل نمایشگر از یک وب‌کم HD که قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت HD720p را دارد، استفاده شده است. اگر به‌‌دنبال یک لپ تاپ با صفحه نمایش حرفه‌ای برای پردازش تصاویر و ویدیو هستید و می‌خواهید با بالاترین کیفیت ممکن مشغول کار روی آن‌ها شوید، خرید مک بوک پرو 16 اینچی یک انتخاب منطقی است.

 

کیبورد و تاچ‌پد MacBook Pro 2019 16inch

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 16 اینچ

 

یکی از تغییرات جدی نسل جدید مک بوک پرو به نسبت سال گذشته مربوط به به بخش کیبورد لپ تاپ می‌شود. در MacBook Pro 2019 شاهد یک باز طراحی در بخش کیبورد هستیم. هم از لحاظ طراحی و نوع چینش و هم در نوع مکانیزم عمل کلیدهای کیبورد. در مک بوک پرو 2019 مدل 16 اینچ کلیدهای کیبورد فضای بیشتری از سطج پنل داخلی را اشغال کرده‌اند. در نسخه‌های قبلی تمامی کلیدها در مرکز پنل داخلی قرار گرفته‌ بودند. همچنین به واسطه این تغییر حجم بلندگوهای اطراف کیبورد در نسخه‌ی سال 2019 کمتر شده است. همچنین در نسل جدید یک کلید فیزیکی دیگر هم به کلیدها اضافه شده است. در واقع کلید (Escape (esc که پیش‌تر در تاچ بار قرار داشت، حال به شکل فیزیکی در کنار سایر کلیدها روی صفحه‌کلید قرار گرفته است. کلیدهای چهار جهت اصلی هم به جهت راحتی بیشتر هنگام کار کردن با آن‌ها به شکل T برعکس قرار گرفته‌اند.

مکانیزیم کلی کیبورد که از آن به عنوان حالت پروانه‌ای یاد می‌شود به مکانیزم قیچی تغییر کرده است. این حالت جدید که اپل آن را کیبورد جادویی (Magic Keyboard) می‌نامد، باعث ایجاد تجربه بهتری هنگام تایپ کردن در طولانی مدت شده است. کلیدها در این مکانیزم جدید عمق 1 میلی متری دارند و صدای بسیار کمی را هم هنگام فشردن ایجاد می‌کنند. از کیبورد جادویی برای سری MacBook Air هم استفاده شده است. همچنین لازم به ذکر است که تمامی کلیدهای لپ تاپ به نور پس‌زمینه مجهز شده‌اند و در شرایط کم نور هم با روشن کردن آن‌ها می‌توانید به تایپ خود ادامه دهید.

در کنار کلیدهای کیبورد تاچ‌پد Force Touch در مرکز سطح پایین سطح صفحه‌کلید قرار گرفته است که مشابه نسل قبلی اندازه‌ی بزرگی داشته و از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی کرده و تجربه لذت‌بخشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین این تاچ‌پد قادر به تشخیص فشار وارد شده است و می‌توانید برای مثال در طراحی از آن برای تعیین ضخامت قلم خود استفاده کنید.

لپ تاپ MacBook Pro 2019 از کلید Touch ID استفاده می‌کنند که به واسطه‌ی آن می‌توانید لپ تاپ را با تنها با اثر انگشت خود باز کنید. نه‌تنها باز کردن قفل‌، بلکه برای بسیاری از کارهای امنیتی مانند رمزگذاری اطلاعات شخصی، حساب ابری و همچنین پرداخت‌ از طریق Apple Pay می‌توانید از این کلید استفاده کنید.

 

تاچ‌بار

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 16 اینچ

 

یکی از ویژگی منحصر به فرد لپ تاپ‌های مک بوک پرو، تاچ بار (Touch Bar) یا نوار لمسی بالای کیبورد است. تاچ بار در حالت اصلی 12 کلید Function یا همان f1 تا f12 را به شکل لمسی نمایش می‌دهد. اما بسیاری از نرم‌افزارهای سیستم عامل مک (macOS) با این فناوری شخصی‌سازی شده‌اند و شما می‌توانید با استفاده از تاچ بار کارهای زیادی را به سرعت انجام دهید. ابزارهای ساده مانند ادیت تصاویر، جابه‌جایی بین عکس‌ها، استفاده سریع از ایموجی‌ها در چت و جابه‌جایی بین تب‌های مرورگر از ویژگی های تاچ بار است. همچنین در نرم‌افزارهای حرفه‌ای طراحی و تدوین صدا و ویدیو هم می‌توانید بخشی از نوار ابزار خود مانند خط زمانی فیلم یا پالت رنگی خود در طراحی به تاچ بار منتقل کنید. در نسل‌های قبلی مک بوک پرو، در بالای کیبورد شاهد ردیف یکپارچه نوار لمسی بودیم ولی در Apple MacBook Pro 2019 کلید esc در سمت چپ و کلید Touch ID در سمت راست، از تاچ بار جدا شده‌اند و به شکل کلیدهای فیزیکی روی پنل داخلی لپ تاپ قرار گرفته‌اند.

 

سخت افزار

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 16 اینچ

 

به قسمت اصلی لپ تاپ مک بوک پرو 16 اینچی سال 2019 رسیدیم. در بخش سخت افزار لپ تاپ، اپل تمام توان خود را به‌کار گرفته تا محصولی قدرتمند را عرضه و عنوان «حرفه‌ای‌ترین» را از آن خود کند. در MacBook Pro 2019 مدل 16 اینچ شاهد پردازنده‌ها و کارت‌ گرافیک‌های قدرتمند Intel و AMD هستیم. این لپ تاپ در دو کانفیگ اصلی معرفی شده است. اما با توجه به امکان ارتقا و شخصی‌سازی شاهد مدل های دیگری با سخت افزار تقویت شده هستیم.

در مدل پایه مک بوک پرو 2019 (کانفیگ MacBook Pro MVVJ2) از پردازنده شش هسته‌ای Intel Core i7 با محدوده‌ی سرعت 2.6 تا 4.5 گیگاهرتز استفاده شده است. در کنار این پردازنده قدرتمند و کم‌مصرف، از کارت گرافیک حرفه‌ای AMD Radeon Pro 5300M با 4 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی GDDR6 استفاده شده است. مک بوک پرو 16 اینچی از دو کارت گرافیک استفاده می‌کند. برای پردازش امور ساده که نیازی به قدرت بالای گرافیکی ندارند، از کارت گرافیک Intel UHD Graphics 630 استفاده می‌شود. قابلیت تعویض خودکار بین کارت‌های گرافیک باعث شده میزان شارژدهی و همچنین بازدهی لپ تاپ بیشتر شود. با استفاده از این حالت در هنگام پردازش‌های ساده نیازی نیست که کارت گرافیک قدرتمند شما مورد استفاده قرار گیرد و از ظرفیت فضای رم و باتری استفاده کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ هیبریدی Microsoft Surface Book 2: یک غافلگیری قدرتمند

حافظه‌ی 16 گیگابایتی از نوع DDR4 تکمیل‌کننده‌ی سیستم پردازشی لپ تاپ مک بوک پرو 16 اینچی در مدل پایه است. هارد دیسک مورد استفاده شده بر روی این مدل هم 512 گیگابایتی از نوع SSD است. تمامی مشخصات سخت افزاری لپ تاپ قابلیت ارتقا دارند و می‌توانید پردازنده را تا مدل Intel Core i9 و سرعت پردازنده 5 گیگاهرتز، کارت گرافیک را تا مدل AMD Radeon Pro 5600M و 8 گیگابایت حافظه اختصاصی، ظرفیت رم را تا 32 یا 64 گیگابایت و همچنین ظرفیت هارد دیسک را تا 8 ترابایت افزایش دهید.

 

سخت افزار مک بوک پرو 16 اینچی

 

مدل حرفه‌ای‌تر لپ تاپ Apple MacBook Pro 2019 16inch از پردازنده هشت هسته‌ای Intel Core i9 با محدوده‌ی سرعت 2.3 تا 4.8 گیگاهرتز استفاده می‌کند. علاوه بر کارت گرافیک Intel UHD Graphics 630 از کارت گرافیک قوی‌تر AMD Radeon Pro 5500M با 4 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی از نوع GDDR6 استفاده شده است. حافظه‌رم بر این مدل هم 16 گیگابایتی است اما همچنان می‌توانید آن را تا 64 گیگابایت ارتقا دهید تا از نهایت توان پردازشی لپ تاپ استفاده کنید.­ هارد دیسک لپ تاپ در کانفیگ حرفه‌ای‌تر 1 ترابایت از نوع حافظه‌ی SSD ظرفیت دارد ولی می‌توانید آن را تا 2، 4 یا 8 ترابایت ارتقا دهید.

همان‌طور که از سیستم پردازشی و سخت افزار مشخص است، با لپ تاپی بسیار حرفه‌ای طرف هستیم که ویژه افرادی است که انتظار بسیار بالایی از لپ تاپ خود دارند. طق بررسی‌های صورت‌ گرفته سیستم پردازشی اپل مک بوک پرو 16 اینچی در پردازش کلیه عملیات‌های پیچیده و سنگین به‌طور متوسط 3 برابر عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی داشته است. همچنین سیستم خنک‌کننده لپ تاپ هم توانمندتر شده و به نسبت نسل قبل 28 درصد بهتر گرما را منتقل و از دستگاه خارج می‌کند. قیمت لپ تاپ MacBook Pro 2019 16inch با توجه به قدرت پردازشی آن نسبت به سایر رقبا بالاتر است اما شما با خرید آن می‌توانید به راحتی و با سرعت زیاد کارهای خود را پیش ببرید. کارهایی مانند تدوین حرفه‌ای ویدیو، طراحی گرافیک، مدل‌سازی سه‌بعدی و انیمیشین، تدوین صدا و آهنگ‌سازی، طراحی بازی‌های ویدیویی، برنامه‌نویسی و هر کار حرفه‌ای دیگر که فکر را می‌کنید. اپل‌ مک بوک پرو 16 اینچی گزینه ایده‌آلی برای حرفه‌ای‌ها است.

 

باتری

صفحه نمایش بزرگ 16 اینچی با کیفیت در کنار یک سیستم پردازشی قدرتمند، نیاز یک باتری قدرتمند نیز است. اپل در این بخش هم از بهترین باتری برای MacBook Pro 2019 استفاده کرده است. باتری لپ تاپ از نوع لیتیوم پلیمر است و ظرفیت آن بیشترین ظرفیتی است که نه‌تنها در لپ تاپ‌های اپل، بلکه در بین تمامی لپ تاپ‌های ساخته شده در دنیا، مورد استفاده قرار گرفته است. باتری لیتیوم‌ پلیمری این لپ تاپ 100 وات‌ساعت ظرفیت دارد و با توجه به سیستم پردازشی قوی و صفحه نمایش بزرگ می‌تواند تا 11 ساعت برای شما شارژدهی در حالت وب‌گردی یا تماشا مستمر فیلم داشته باشد. عملکرد باتری مک بوک پرو 16 اینچ بسیار عالی است، از همین رو می‌توانید روی کار کردن با لپ تاپ در خارج از خانه هم حساب باز کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون 5 دلیل اصلی خالی شدن باتری لپ تاپ + راه حل جلوگیری از آن‌ ها

 

پورت‌ها

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2019 مدل 16 اینچ

 

مشابه سایر لپ تاپ‌های شرکت اپل در مک بوک پرو 16 اینچی سال 2019 هم تنها شاهد پورت‌‌های USB Type-C با پشتیبانی از Thunderbolt 3 هستیم. اپل جهت حفظ سادگی، زیبایی و ضخامت بدنه حداقلی، تنها از 4 پورت USB Type-C روی لپ تاپ استفاده کرده است.­ شما برای انتقال اطلاعات و همچنین انتقال تصویر (مانند DisplayPort) به یک مانیتور خارجی می‌توانید از این پورت‌ها استفاده کنید. کابل شارژر لپ تاپ هم به همین پورت‌ها متصل می‌شود. کارت گرافیک حرفه‌ای و سیستم پردازشی قدرتمند قادر است که تصویر نمایشگر لپ تاپ را با کیفیت 6K و رزولوشن 6016x3384 بر روی یک مانیتور خارجی نمایش دهد. علاوه بر این چهار پورت، یک جک 3.5 میلیمتری هدفون هم بر روی لپ تاپ قرار گرفته که بعید نیست در نسل‌های بعدی آن هم مانند سایر پورت‌ها و اتصالات حذف شود.

 

بلندگو

همان‌طور که تا به‌اینجا بررسی کردیم، اپل در لپ تاپ MacBook Pro 2019 16inch از بهترین قطعات استفاده کرده است. در بخش بلندگو و همچنین میکروفون هم شاهد تغییرات بزرگی هستیم.­ برای اولین بار در بین لپ تاپ‌های اپل، از 6 بلندگو داخلی استفاده شده است که قادر به پخش صدای استریو گسترده با کیفیت بسیار بالا است. همچنین این بلندگوها از استاندارد کیفیت دالبی اتموس (Dolby Atmos) پشتیبانی می‌کنند و میزان بیس بسیار بیشتری نسبت به نسل‌های گذشته دارند.

علاوه بر بلندگو در بخش میکروفون هم از 3 میکرفون داخلی استفاده شده است که اپل کیفیت آن‌ها با میکروفون‌های استودیویی مقایسه می‌کند. همچنین چینش میکروفون‌ها به‌گونه‌ای است که بیشترین حجم صدا را برای ضبط دریافت کنند.

 

جمع‌بندی لپ تاپ مک بوک پرو 16 اینچی

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2019 مدل 16 اینچ

 

اپل مک بوک پرو 16 اینچی 2019 حرفه‌ای‌ترین لپ تاپی است که با آن به راحتی و با سرعت بالا می‌توانید مشغول انجام کارهای سنگین شوید. ویژگی‌های مثبت، جذاب و همیشگی سری لپ تاپ‌های MacBook Pro مانند طراحی و کیفیت ساخت مثال‌زدنی در این نسل هم تکرار شده است. ویژگی‌های نه‌چندان خوب قبل مانند کیبورد، در این سری کاملا تغییر کرده‌اند. سیستم پردازشی لپ تاپ هم که همیشه خوب بوده حالا تبدیل به عالی شده است. استفاده از پردازنده هشت‌ هسته‌ای Intel Core i9، کارت گرافیک AMD Radeon Pro 5500M و 16 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی با قابلیت ارتقا، تنها قدرتمندی این لپ تاپ را به ما ثابت می‌کنند. به همه‌ی این ویژگی‌ها یک صفحه نمایش بزرگ 16 اینچی با کیفیت تصویر فوق‌العاده را هم اضافه کنید. با خرید مک بوک پرو 16 اینچی سال 2019 در هیچ موردی با لپ تاپ به مشکل بر نخواهید خورد. 

 

نکات مثبت

  • طراحی زیبا بدنه و کیفیت ساخت بالا
  • صفحه نمایش بزرگ 16 اینچی رتینا با کیفیت QHD
  • سیستم پردازشی قدرتمند با قابلیت ارتقا
  • کیبورد بازطراحی شده
  • بلندگوهای با کیفیت
  • باتری قدرتمند 100 وات‌ساعتی

 

نکات منفی

  • محدودیت پورت‌ها