نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ:قیمت خوب و نمایشگر با کیفیت

نقد و بررسی 28 فروردین 1398 علی مظفری

نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ:قیمت خوب و نمایشگر با کیفیت

یکی از جدیدترین گوشی های میان رده و خوش قیمت شرکت سامسونگ که توانسته مورد توجه خیلی از کاربران قرار گیرد، گوشی گلکسی ام 30 سامسونگ (Samsung Galaxy M30) است. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم.

 

مقدمه

در ماه فوریه (February) سال 2019 شرکت سامسونگ به طور رسمی از سری گوشی های جدیدی با لقب گلکسی ام (Galaxy M) رونمایی کرد. این سری جدید از گوشی های سامسونگ با سه عضو اولیه معرفی شدند که به ترتیب Galaxy M10، Galaxy M20 و Galaxy M30 نام گرفتند. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله های "نقد و بررسی گلکسی ام 10 سامسونگ (Galaxy M10)" و "نقد و بررسی Galaxy M20 سامسونگ (گلکسی ام 20)" دو گوشی گلکسی M10 و M20 را مورد ارزیابی قرار دادیم اما حالا نوبت به گلکسی M30 می‌رسد که در واقع برادر بزرگ‌تر دو گوشی گلکسی M10 و M20 بوده و نسبت به این دو سخت افزار قدرتمندتری دارد.

قیمت گلکسی M30 سامسونگ در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش واقعا خوب و رقابتی در نظر گرفته شده و این موضوع یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن است. با توجه به قیمت این گوشی و همچنین قیمت گلکسی ام 10 و ام 20 سامسونگ، کاملا مشخص است که سری گوشی های Galaxy M قرار است با قیمت های رقابتی روانه بازار شوند و احتمالا این روند در آینده هم حفظ می‌شود. اگر قصد خرید گوشی Galaxy M30 سامسونگ را دارید توصیه می‌کنیم حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ پرداخته و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم.

 

نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ: طراحی و ظاهر

در طراحی سامسونگ گلکسی ام 30 سعی شده که تعادل مابین کیفیت و قیمت حفظ شود. به عقیده ما گوشی Galaxy M30 نشان می‌دهد که واقعا سامسونگ توانایی لازم برای ایجاد تعادل مابین قیمت و کیفیت ساخت گوشی هایش را دارد و می‌تواند اسمارتفون های با کیفیت و مقرون به صرفه را روانه بازار کند. اگرچه جنس قاب گلکسی M30 از پلاستیک است اما پلاستیک بی‌کیفیتی در آن بکار نرفته و حداقل این پلاستیک از نظر ظاهر نسبتا شیک و مدرن به نظر می‌رسد. وقتی به قاب پشت گوشی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که در مقایسه با دو گوشی Galaxy M10 و Galaxy M20 ظاهری بهتر دارد و قاب پشت گلکسی M30 نسبت به دو برادر کوچک‌تر خودش براق‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد. گوشی سامسونگ Galaxy M30 ابعاد نسبتا بزرگی دارد و بدنه آن 8.5 میلیمتر ضخامت، 75.1 میلیمتر عرض و 159 میلیمتر طول دارد. وزن آن هم به چیزی در حدود 174 گرم می‌رسد. پس کاملا مشخص است که با یک گوشی نسبتا بزرگ رو به رو هستیم.

 

بررسی گلکسی M30

 

در بررسی گلکسی M30 مشخص شد که قاب پشت این گوشی به شدت در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز حساس است. بنابراین اگر دوست ندارید خیلی زود روی قاب پشت آن خط و خش ایجاد شود، حتما باید از گارد موبایل یا کیس های ژله‌ای استفاده کنید. چهار لبه قاب پشت این گوشی انحنادار طراحی شده و در بخش فوقانی و وسط قاب پشت آن هم اسکنر انگشت دایره‌ای فرمی وجود دارد. اسکنر انگشت نام برده شده کیفیت عملکرد مطلوبی دارد و با آن می‌توانید خیلی سریع قفل نمایشگر دستگاه را باز کنید اما در برخی مواقع ممکن است باگ هایی هم در عملکرد این اسکنر به وجود آید و شاهد بروز تاخیرهایی باشید که با توجه به قیمت گوشی قابل چشم‌پوشی هستند. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت Galaxy M30 هم لنز دوربین اصلی و سه گانه آن تعبیه شده و یک چراغ فلش LED هم زیر این سه لنز قرار دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی A20s سامسونگ: ظاهر خوب و دوربین سه‌گانه!

وقتی گوشی سامسونگ گلکسی ام 30 را برگردانید و از نمای رو به رو به آن نگاه کنید، ظاهر مدرن و زیبای دستگاه بیشتر خودنمایی می‌کند. صفحه نمایش این گوشی از نوع اینفینیتی و با ناچ U شکل (منظور از ناچ زائده کوچک لبه فوقانی نمایشگر است که لنز دوربین سلفی در آن تعبیه می‌شود) در نظر گرفته شده و تقریبا چیزی در حدود 88.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. حاشیه های صفحه نمایش آن بسیار باریک هستند و این موضوع از ویژگی های جالب گوشی Galaxy M30 است که سبب شده گوشی از نمای رو به رو بسیار شیک، چشم‌نواز و مدرن به نظر آید. هیچ دکمه فیزیکی هم در پنل جلوی دستگاه وجود ندارد. لازم به اشاره است که گوشی گلکسی ام 30 سامسونگ قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را هم ارائه می‌کند.

 

بررسی گلکسی M30

 

بنابراین باید گفت که سامسونگ Galaxy M30 از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی زیبا و خوب است. شاید تنها نقطه ضعف طراحی آن مربوط به قاب پشت پلاستیکی باشد. به هر حال نباید فراموش کرد که سامسونگ مجبور بوده از روش هایی برای کاهش قیمت و هزینه تولید این گوشی استفاده کند و تجهیز آن به قاب پشت پلاستیکی یکی از همین روش ها بوده است. به عقیده ما گلکسی M30 سامسونگ با توجه به قیمت خودش از طراحی با کیفیت و ظاهر زیبایی بهره می‌برد.

 

نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ: صفحه نمایش

در این مرحله نقد و بررسی گلکسی M30 در رابطه با صفحه نمایش دستگاه و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. بهره‌مندی از نمایشگر بزرگ یکی از ویژگی های بارز گوشی گلکسی ام 30 است. نمایشگر این اسمارتفون 6.4 اینچی بوده و پنل آن از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) انتخاب شده است که ویژگی بسیار جالب برای یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه محسوب می‌شود. با توجه به حاشیه های باریکی که نمایشگر گوشی دارد و نسبت تصویر به بدنه 88.1 درصدی آن، می‌توان نتیجه گرفت که شاهد بکارگیری یک نمایشگر اینفینیتی در Galaxy M30 هستیم. برای آشنایی بیشتر با صفحه نمایش های اینفینیتی سامسونگ توصیه می‌کنیم یک مرتبه مقاله "صفحه نمایش اینفینیتی چیست؟ (Infinity Display)" را مطالعه کنید. بهره‌مندی این گوشی از نمایشگر اینفینیتی و با حاشیه های بسیار باریک سبب شده ظاهری شیک و چشم‌نواز از نمای رو به رو برای آن به ارمغان آورده شود.

صفحه نمایش 6.4 اینچی گلکسی ام 30 سامسونگ رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی پلاس را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی در حدود 394 پیکسل در هر اینچ برای صفحه نمایش آن به وجود می‌آید که تراکم پیکسلی قابل قبولی برای گوشی با نمایشگر 6.4 اینچی است. وقتی به محتوای روی نمایشگر دستگاه نگاه کنید به خوبی کیفیت آن را درک خواهید کرد. محتوایی که توسط نمایشگر سوپر آمولد گلکسی M30 به تصویر کشیده می‌شود وضوح عالی، شارپنس و شادابی مناسب و کنتراست بالایی دارد. رنگ های روی صفحه نمایش کاملا تفکیک‌پذیر هستند و شادابی رنگ ها بالاست. بنابراین از دیدن محتوای با کیفیت بر روی صفحه نمایش 6.4 اینچی گلکسی M30 سامسونگ لذت خواهید برد. بزرگ بودن نمایشگر دستگاه و کیفیت خوب آن سبب می‌شوند که Galaxy M30 گزینه خرید عالی برای آن دسته افرادی باشد که علاقمند وبگردی یا تماشای فیلم و سریال در گوشی هستند.

 

بررسی گلکسی M30

 

با توجه به اینکه پنل نمایشگر گلکسی ام 30 از نوع سوپر آمولد است، توان خوبی در تولید روشنایی دارد. بدین سبب استفاده از دستگاه در محیط های باز و تحت تابش نور به راحتی امکانپذیر خواهد بود چون محتوای نمایشگر به خوبی زیر نور شدید آفتاب قابل رویت است. برای اینکه در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل محتوای صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی M30 را ببینید کافیست که شدت روشنایی آن را حداقل بر روی 80 درصد تنظیم کنید. بدین ترتیب محتوای نمایشگر بدون مشکل قابل مشاهده می‌شود. پس بهره‌مندی از صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت یکی دیگر از ویژگی های مثبت گوشی گلکسی ام 30 سامسونگ به شمار می‌رود.

 

نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ: سیستم عامل و رابط کاربری

مثل دو گوشی گلکسی M10 و گلکسی M20، گوشی سامسونگ گلکسی M30 هم به طور پیش فرض از سیستم عامل اندروید 8.1 و رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس 9.5 بهره می‌برد. بنابراین اگر تمایل دارید گوشی داشته باشید که جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید روی آن نصب باشد، گلکسی ام 30 گزینه خرید مناسبی برایتان نیست. سامسونگ سعی کرده بستر نرم افزاری گوشی Galaxy M30 را بهینه و سبک طراحی کند و در این راستا واقعا عملکرد خوبی داشته است. بستر نرم افزاری این گوشی بسیار روان بوده و تجربه‌ای دلپذیر را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. سامسونگ برای کاهش حجم رابط گوشی تعداد اپلیکیشن های پیش فرضی که روی آن نصب هستند را کاهش داده است و برخی تغییرات را هم در عملکرد رابط دستگاه ایجاد کرده که در مجموع منجر به بهینه‌تر شدن آن می‌شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

برای لاک اسکرین گوشی Galaxy M30 یک قابلیت خاص در نظر گرفته شده که امکان نمایش جدیدترین خبرها در موضوعات مورد علاقه کاربر را فراهم می‌کند. این خبرها به صورت اتفاقی و در حالتی شبیه به کاور مجلات روی لاک اسکرین گوشی به تصویر کشیده می‌شوند. اگر از این قابلیت رابط دستگاه خوشتان نمی‌آید، می‌توانید با مراجعه به منوی تنظیمات آن را غیر فعال کنید. سامسونگ این امکان را در گلکسی ام 30 فراهم کرده که کاربر منوی اپلیکیشن ها (App Drawer) را بنا به سلیقه شخصی خودش حذف کرده یا در دسترس قرار دهد. چنانچه این منو حذف شود، رابط گوشی ظاهری شبیه به سیستم عامل iOS پیدا می‌کند و تمام اپلیکیشن های دستگاه روی اسکرین هایش نمایان می‌شوند. اما اگر بخش App Drawer فعال باشد، برای مراجعه به منوی اپلیکیشن ها باید آیکون خاصی که برای دسترسی به این بخش تعیین شده را لمس کنید.

 

بررسی گلکسی M30

 

به طور کلی در بررسی گلکسی M30 سامسونگ مشخص شد که این گوشی از بستر نرم افزاری و رابط کاربری مطلوبی بهره می‌برد. عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه کاملا روان و قابل قبول بوده و هیچ لگ و تاخیری در آن به وجود نمی‌آید. حتی با نصب اپلیکیشن های نسبتا سنگین هم در رابط گوشی لگ و تاخیری ایجاد نمی‌شود که این موضوع نشان دهنده طراحی و بهینه سازی خوب بستر نرم افزاری گلکسی M30 و رابط کاربری آن است. اگر گوشی گلکسی ام 30 سامسونگ را خریداری کنید، می‌توانید مطمئن باشید تا وقتی حافظه داخلی دستگاه کاملا فول نشده در رابط و بستر نرم افزاری آن لگ و تاخیری به وجود نمی‌آید.

 

نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین بخش های نقد و بررسی گلکسی M30 مربوط به قدرت پردازشی آن می‌شود. البته با توجه به اینکه گوشی مورد نظر یک اسمارتفون (smartphone) مقرون به صرفه و میان رده است، خیلی نباید انتظارات زیادی از آن داشته باشیم. سامسونگ تراشه اگزینوس 7904 را در گلکسی ام 30 بکار برده که به یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای مجهز است. این تراشه طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و شش هسته پردازشگر مرکزی آن از نوع Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی هستند و دو هسته دیگر آن از نوع Cortex-A73 بوده و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Mali-G71 MP2 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. گلکسی M30 سامسونگ از نظر رم و حافظه داخلی شامل چند نسخه مختلف می‌شود. این گوشی از نظر رم در مدل های 4 و 6 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی می‌شود. خوشبختانه امکان اتصال حافظه جانبی به دستگاه وجود دارد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) به گلکسی ام 30 می‌تواند فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 512 گیگابایت افزایش داد.

 

بررسی گلکسی M30

 

در حالت عادی و برای انجام کارهای روزمره مثل پرسه زدن در اینستاگرام، ارسال و دریافت پیام از طریق واتساپ و تلگرام، وبگردی، تماشای ویدئو در یوتیوب و غیره با گوشی Galaxy M30 به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد. عملکرد گوشی در این شرایط کاملا قابل قبول و سریع است. اما آیا گلکسی ام 30 سامسونگ برای اجرای بازی های سنگین اندرویدی هم گزینه مناسبی خواهد بود؟ برای پاسخ دادن به این سوال ما بازی پاجی را روی گلکسی M30 نصب و برای مدت زمان 20 دقیقه اجرا کردیم و سپس از بخش "Recent Apps" مابین این بازی و چند اپلیکیشن معمولی جهش داشتیم. لازم به اشاره است که در بررسی گلکسی M30 ما به نسخه مجهز به رم 4 و حافظه 64 گیگابایتی آن دسترسی داشتیم. بازی پابجی با تنظیمات گرافیکی متوسط بدون کوچک ترین افت کیفیت در گوشی Galaxy M30 برای مدت زمان 20 دقیقه اجرا شد، اما با تنظیمات گرافیکی بالا در 5 دقیقه آخر افت فریم هایی را مشاهده کردیم.

حالا وقتشه! اینو بخون تفاوت رام چین و گلوبال گوشی های موبایل چیست؟

با مراجعه بخش "اپلیکیشن های اخیر" یا همان "Recent Apps" و جهش مابین چند اپلیکیشن هم برای چند ثانیه تاخیرهایی در عملکرد گوشی قابل لمس بود اما شدت این تاخیرها به هیچ وجه زیاد نبودند و می‌توان از آن ها چشم‌پوشی کرد. پس گلکسی M30 سامسونگ برای انجام کارهای روزمره یک گوشی عالی است و در اجرای بازی های سنگین اندرویدی هم عملکرد نسبتا قابل قبولی دارد. با توجه به اینکه گوشی مورد نظر یک محصول میان رده بوده و با قیمت مقرون به صرفه‌ای روانه بازار شده، قدرت پردازشی آن کاملا قابل قبول است و وضعیت مطلوبی دارد.

 

نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

یکی از جالب ترین ویژگی های Galaxy M30 مربوط به بهره‌مندی از دوربین پشت سه گانه می‌شود. دوربین اصلی این اسمارتفون از سه لنز مختلف تشکیل شده که به ترتیب 13، 5 و 5 مگاپیکسلی هستند. لنز 13 مگاپیکسلی آن دیافراگم F/1.9 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند. هر دو لنز 5 مگاپیکسلی آن هم دیافراگم F/2.2 دارند و یکی از آن ها از نوع اولتراواید (Ultrawide) بوده و لنز دیگر از نوع عمقی (Depth) خواهد بود. قابلیت هایی همچون عکسبرداری پانوراما، HDR، پرتره و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی گلکسی ام 30 سامسونگ پشتیبانی می‌شوند. ضمنا دوربین اصلی این گوشی از یک چراغ فلش LED هم بهره می‌برد. در بررسی گلکسی M30 مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور مناسب عکس های عالی ضبط می‌کند. لنز اولتراواید آن سبب شده تا عکسبرداری با زاویه دید گسترده‌تر با دوربین اصلی Galaxy M30 امکانپذیر شود و لنز عمقی آن هم عکسبرداری پرتره را با کیفیت مطلوبی امکانپذیر می‌کند.

 

بررسی گلکسی M30

 

عکس هایی که با دوربین اصلی و سه گانه گلکسی ام 30 سامسونگ ضبط می‌شوند واقعا نسبت به قیمت دستگاه کیفیت خوبی دارند و شاید فقط در محیط های کم نور دوربین اصلی آن کمی ضعیف‌تر از حد انتظارات شما عمل کند. اما در مجموع می‌توانید روی کیفیت خوب دوربین اصلی گلکسی ام 30 حساب باز کنید. به یاد داشته باشید که گوشی مذکور قیمتی مقرون به صرفه دارد و نباید عملکرد دوربین آن با عملکرد دوربین گوشی های پرچمداری که چندین میلیون تومان از آن گران‌تر هستند مقایسه شود. اما دوربین سلفی Galaxy M30 سامسونگ چطور است؟

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

دوربین سلفی این اسمارتفون از یک لنز 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت HDR و عکسبرداری با پس زمینه تار (در اصطلاح عامیانه پرتره) پشتیبانی می‌کند. در بررسی گلکسی M30 مشخص شد که دوربین سلفی این گوشی هم در محیط های با نور خوب عکس های بسیار با کیفیتی را ضبط می‌کند که برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام بسیار مناسب هستند. در محیط های کم نور تا حدی افت کیفیت در عملکرد دوربین سلفی گوشی پدیدار می‌شود اما شدت افت کیفیت آن به قدری نیست که آزاردهنده باشد. عکس های سلفی و پرتره‌ ضبط شده با دوربین 16 مگاپیکسلی دستگاه هم کیفیت بسیار خوب و قابل قبولی خواهند داشت. بنابراین به طور کلی باید گفت که گلکسی ام 30 سامسونگ از دوربین اصلی و سلفی با کیفیتی بهره می‌برد.

 

نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ: باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی گلکسی M30 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب این اسمارتفون بکار رفته از نوع لیتیوم پلیمری بوده و ظرفیت عالی 5000 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند. با توجه به اینکه صفحه نمایش این گوشی از نوع سوپر آمولد است و بستر نرم افزاری آن هم بهینه طراحی شده، انتظار داریم باتری 5000 میلی آمپر ساعتی آن به خوبی از پس تامین انرژی مورد نیاز دستگاه بر آید. خوشبختانه در بررسی گلکسی M30 هم شاهد همین مسئله بودیم. باتری این اسمارتفون با یک بار شارژ و در حالتی که از دستگاه به صورت نرمال استفاده شود، تقریبا می‌تواند تا 2 روز انرژی مورد نیازی را تامین کند. طبیعتا اگر مقدار و شدت استفاده کاربر از گوشی بیشتر نسبت به حالت نرمال بیشتر باشد، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش می‌یابد.

 

بررسی گلکسی M30

 

بنابراین سامسونگ گلکسی M30 از یک باتری خوب و با ظرفیت عالی بهره‌مند است، اما چقدر طول می‌کشد تا باتری 5000 میلی آمپر ساعتی این اسمارتفون از 0 تا 100 درصد شارژ شود؟ خوشبختانه سامسونگ یک شارژر 15 واتی را به همراه این گوشی عرضه کرده که فول شارژ باتری دستگاه را در مدت زمان 110 دقیقه امکانپذیر می‌کند. بنابراین اگر از شارژر اورجینال گوشی گلکسی ام 30 به منظور شارژ باتری آن استفاده کنید، مشکلی از نظر سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه نخواهید داشت. پس بهره‌مندی Galaxy M30 از یک باتری قدرتمند 5000 میلی آمپر ساعتی که قدرت شارژدهی خوبی دارد از دیگر ویژگی های مثبت آن به شمار می‌رود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ (Samsung Galaxy M30) پرداختیم. این گوشی مجموعه‌ای از نقاط قوت و ویژگی های مثبت را ارائه کرده و به عقیده ما یکی از بهترین اسمارتفون های میان رده و خوش قیمت فعلی سامسونگ است. قیمت گوشی سامسونگ Galaxy M30 در مقایسه با قیمت خیلی از گوشی های هم رده خودش وضعیت‌ مناسب‌تری دار و این موضوع یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود. لیست متشکل از نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی را می‌توانید در بخش زیر مشاهده کنید.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا و مدرن
  • صفحه نمایش بزرگ و بسیار با کیفیت
  • بستر نرم افزاری روان و بهینه
  • پردازنده، رم و حافظه داخلی مناسب
  • دوربین خوب
  • شارژدهی عالی باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • قاب پلاستیکی حساس در برابر خراشیدگی
  • به روز نبودن سیستم عامل