نقد و بررسی نوکیا 8: زیبای قدرتمند

نقد و بررسی 31 تیر 1402 علی مظفری

نقد و بررسی نوکیا 8: زیبای قدرتمند

صنعت تلفن‌های همراه همواره شاهد فراز و فرودهای بسیاری برای فعالان این حوزه بوده است که یکی ازتاثیرگذارترین آن‌ها را به‌طور‌قطع می توان ناامیدی نوکیا از سیستم عامل میگو و نزدیک شدن این شرکت بزرگ به مایکروسافت دانست. پس از عدم موفقیت سیستم‌عامل نوپای میگو و در زمانی که همه چشم‌ها به محصول نو‌ظهور و البته بسیار کارامد آیفون کمپانی اپل دوخته شده بود، نوکیا راه سومی را انتخاب کرد و آن نزدیک شدن به مایکروسافت و ارائه مدل‌هایی همچون لومیا 900 بر پایه ویندوزفون بود.

این همکاری هر چند توانست تا مدتی نوکیا را در گردونه رقابت نگه دارد، اما به دلیل عدم تمایل کاربران به سیستم عامل ویندوزفون، هر چند در کالبدی زیبا و قدرتمند، در نهایت باعث حذف نوکیا در دوران طلایی توسعه تلفن های همراه شد. در سال 2016 کمپانی HMD Global با در اختیار گرفتن امتیاز ساخت تلفن‌ها همراه با برند نوکیا بار دیگر نام این برند را بر سر زبان‌ها انداخت. این بار نوکیا مسیر خود را به خوبی پیدا کرده و وارد عرصه تولید تلفن‌های همراه اندرویدی شده است.

امروز در نقد و بررسی نوکیا 8 (nokia 8) قدرتمندترین مخلوق نوکیا تا به امروز همراه ما باشید.

 

طراحی نوکیا 8

نوکیا حتی در زمان افول خود هم تلفن‌های همراهی با طراحی خیره کننده روانه بازار می‌کرد. نمونه‌هایی همچون لومیا 920 و لومیا 930 شاهدی بر این ادعا هستند. این روند در محصولات جدید این شرکت هم ادامه یافته است و می‌توان نوکیا 8 را یکی از زیباترین تلفن‌های همراه این رو‌زهای بازار دانست. بدنه تمام فلزی نوکیا 8 با ظرافت بی‌نظیری طراحی و ساخته شده و حس بی‌بدیعی از لمس فلز باکیفیت را به کاربر منتقل می‌کند. نوکیا 8 در چهار رنگ عرضه شده است که می توان گفت کمتر کسی مجذوب ظرافت و زیبایی این محصول نخواهد شد. با توجه به ابعاد مناسب این مدل می‌توان آن را گزینه‌ای ایده‌ال برای افرادی با دست های کوچک و ظریف دانست.

در قسمت پشت بدنه شاهد لنزهای دوگانه دوربین به همراه حسگر فوکوس لیزی و فلاش دوربین هستیم که نکته قابل اشاره در این قسمت ثبت لوگو زایس است که خود یادآور دوربین‌های با کیفیت لومیا 1020 و پیورویو 808 نوکیا است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ:قیمت خوب و نمایشگر با کیفیت

با نگاهی به قسمت جلویی نوکیا 8 دو حس ممکن است به شما دست دهد، یا دلسرد خواهید شد و یا دلبسته طراحی پنل جلویی این تلفن همراه خواهید شد. در روزهایی که تلاش تمام کمپانی‌ها حذف حاشیه نمایشگر و استفاده از نمایشگرهای لبه به لبه است، نوکیا در اقدامی شجاعانه حاشیه نمایشگر پرچمدار خود را حفظ کرده است. در هر صورت خریداران تلفن‌های همراه فقط گیگ‌های تشنه تکنولوژی‌های جدید نیستند و باید تمایلات گروه‌های کاربری مختلف را سنجید و محصولی تولید کرد که مناسب جامعه بزرگ‌تری از کاربران باشد.

حسگر اثرانگشت مانند بسیاری دیگر از پرچمداران در کلید خانه این گوشی ادغام شده است و از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است. شاید نتوان این حسگر اثرانگشت را سریع‌ترین در نوع خود دانست اما بدون شک یکی از بهترین نمونه‌های موجود است. بر خلاف رویه دیگر کمپانی ها، پرچمدار جدید نوکیا ضد آب نبوده و صرفاً با پوشش نانو در مقابل پاشیده شدن اتفاقی اب مقاوم است.

 

بررسی نوکیا 8 - طراحی و رنگ بدنه

 

نمایشگر نوکیا 8 ( nokia 8)

نمایشگر دریچه تعامل کاربران با تلفن همراه است. برای جلب نظر کاربران باید در رقابت نفس‌گیر ارائه بهترین نمایشگرها نتایج مناسبی کسب کرد و نوکیا این بار نیز همچون گذشته پر افتخار خود در زمینه عرضه یکی از بهترین نمایشگرها بر روی پرچمدار خود خوش درخشیده است. در نوکیا 8 شما با نمایشگر 5.3 اینچی از نوع IPS LCD روبه‌رو هستید که از رزولوشن 2560 در 1440 بهره می برد. روشنایی این نمایشگر 700 نیت است که در سطح بسیار بالایی قرار می‌گیرد و خیال شما را از دید کافی در شرایط مختلف نور محیط راحت می‌کند.

یکی از مواردی که از دید بسیاری از کاربران نقاط قوت نمایشگرهای LED محسوب میشود، عمق رنگ مشکی در این نمایشگرها است. در مورد نمایشگر نوکیا 8 اوضاع اندکی متفاوت از نمایشگرهای بر پایه تکنولوژی LED است. اما نه تنها در مقایسه پهلو به پهلو بلکه در تمام تست‌های تخصصی انجام شده نوکیا 8 امتیاز بسیار خوبی از نظر عمق رنگ مشکی و کنتراست رنگ ها کسب کرده است. رنگ‌ها پویا و چشم نواز هستند و با توجه به نسبت تصویر 16 به 9 این نمایشگر شما می‌توانید به صورت تمام صفحه فیلم‌های مورد علاقه خود را مشاهده کنید.

ویژگی گلنس نیز به عنوان پای ثابت تلفن های همراه نوکیا از سال 2013 تا به امروز در محصولات این برند وجود دارد. این ویژگی عملکردی همچون قابلیت always on نمایشگرهای سامسونگ دارا است و شما می‌توانید بدون نیاز به لمس کلیدهای تلفن همراه خود از اعلان ها مطلع شوید. شاید بتوان تنها نقطه ضعف نمایشگر را اندکی تغییر رنگ‌ها در زوایای تند دانست که این خود می‌تواند ویژگی مثبتی از دید برخی افراد باشد. وجود نمایشگر با زاویه دید بالا و بدون تغییر رنگ در تلوزیون‌ها و مانیتور لپ تاپ‌ها بدون شک ویژگی فوق‌العاده‌ای است اما هیچ کدام از ما دوست نداریم همسفران ما در مترو و تاکسی دید خوبی به نمایشگر تلفن همراه ما داشته باشند.

 

عملکرد سخت افزاری نوکیا 8 ( nokia 8)

با نگاهی گذرا به مشخصات سخت افزاری نوکیا متوجه خواهید شد که با یک تلفن همراه متوسط مواجه نیستید، بلکه HMD نوکیا 8 را به به‌روزترین و قدرتمندترین سخت افزار موجود مجهز کرده است. نوکیا 8 از سیستم روی چیپ اسنپدراگون 835 بهره می برد که مجموعه بی‌نظری از امکانات ارتباطی و همچنین بستری مناسب برای پردازش اطلاعات را فراهم می‌کند.

 

نتایج بنچمارک چیپست اسنپدراگون 835

 

بر روی اسنپدراگون 835 موجود در نوکیا 8 شاهد چهار هسته کم مصرف پردازشگر کورتکس a53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و چهار هسته قدرتمند پردازشگر کورتکس a73 با فرکانس 2.45 گیگاهرتز هستیم. این هسته‌ها بر اساس تکنولوژی 10 نانومتری توسعه داده شده‌اند که نتیجه آن بهبود عملکرد پردازشی و کاهش مصرف انرژی نسبت به نسل‌های گذشته است. در کنار این پردازنده قدرتمند پردازنده گرافیکی آدرنو 540 قرار دارد که تجربه بی‌نظیری از پردازش‌های گرافیکی همچون بازی‌های روز برای شما به ارمغان می اورد. طبق ادعای کوالکام باید شاهد بهبود 25 درصدی عملکرد این پردازنده گرافیکی نسبت به نسل قبل باشیم.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

لازم است اشاره کنیم که نه تنها تا به حال اپلیکیشنی ارائه نشده است که نوکیا 8 از پس اجرای روان آن برنیاید، بلکه با توجه به حافظه رم 4 گیگابایتی با فرکانس 1866 مگاهرتزی نوکیا 8 شما می توانید تعداد زیادی از برنامه‌ها و بازی‌ها را پیوسته در حال اجرا داشته باشید، بدون اینکه شاهد کندی و افت عملکرد باشید.

عملکرد نوکیا 8 در بنچمارک‌ها نیز دور از انتظارات نبوده و این مدل در بنچمارکAntutu  که یک بنچمارک کلی از عملکرد اجزایی مانند پردازنده، پردازنده گرافیکی و رم است، پرچمدارانی همچون سامسونگ گلکسی اس8 و ال‌جی جی 6 را با امتیاز 174 هزار واحدی شکست می دهد. در بنچمارک geekbench اما اوضاع اندکی متفاوت است. این بنچمارک صرفاً به بررسی توان پردازشی پردازنده در حالت‌های تک هسته‌ای و چند هسته ای می‌پردازد که در هر دو حالت گلکسی اس8 با اختلاف کمی از نوکیا 8 پیشی می گیرد.

 

بررسی نوکیا 8 -طراحی نوکیا 8 و عملکرد سخت افزاری

 

نرم افزار

زمانی که اولین بار نوکیا 8 را از جعبه خارج می کنید با اندروید 7.1.1 به صورت پیش فرض همراه است، اما با توجه به رابط کاربری که تجربه نزدیکی به اندروید خام ارائه می دهد و امکان بروزرسانی های سریع را نیز میسر کرده است، امروز می‌توانید دستگاه خود را به اندروید 8.0 اوریو ارتقا دهید. همان‌طور که گفته شد، این مدل با تفاوت های بسیار جزئی و تنها محدود به امکانات نرم افزاری همچون قابلیت گلنس و جسچرهای (Gesture) حرکتی با اندروید خالص متفاوت است.

وجود رابط کاربری خالص و بدون امکانات حاشیه‌ای و بلااستفاده باعث شده است تا نوکیا 8 تجربه بی‌نظیر و روانی از اندروید اوریو را ارائه کند و شاید در کمتر تلفن همراه اندرویدی دیگری شاهد آن بوده باشید.

 

بررسی نوکیا 8 - دوربین نوکیا 8

 

دوربین

شاید بیراه نباشد که بگوییم تخصص نوکیا در زمینه دوربین است. همواره کمپانی نوکیا با همکاری نزدیکی که با شرکت نام آشنای کارل زایس سابق و زایس فعلی داشت تلفن‌های همراه خود را بهترین سخت افزار و نرم افزار دوربین ممکن مجهز می‌کرد. شاید بهترین مثال برای این مورد لومیا 1020 باشد که به دوربین 41 مگاپیکسلی مجهز بود و از نرم افزار لومیا کمرا که بهترین امکانات عکاسی را فراهم می‌کرد بهره می‌برد.

ترند این روزهای دوربین‌های تلفن همراه را می توان دوربین های چندگانه دانست که شرکت‌های مختلف قصد پیشی گرفتن از یک دیگر در این زمینه را دارند. نوکیا 8 نیز مانند دیگر پرچمداران به دو لنز دوربین در پشت بدنه مجهز شده است. هر دو لنز 13 مگاپیکسلی هستند. یکی از این دو لنز رنگی و دیگری مونوکروم است که به معنی ثبت تصاویر به صورت تک رنگ سیاه سفید است. شاید برای شما سوال باشد که تفاوت ایجاد شده توسط این لنز چیست؟ حسگر مونوکرومیک توانایی دریافت جزئیات بیشتر از نور محیط را نسبت به حسگرهای رنگی دارا می باشد که نتیجه تلفیق تصاویر این دو لنز، تصاویری با جزئیات بالا و نویز کم خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

گشودگی دیافراگم این لنزهاF/2.0  است که خود تضمینی برای دسترسی حسگر دوربین به نورمناسب توسط لنزها حتی در محیط‌های کم نور است. دو سیسسم فوکوس لیزری و فوکوس فازی برای این دوربین تعبیه شده اند که عملکرد قابل قبولی در فوکوس روی سوژه‌ها ارائه می کنند. نکته‌ای که باید در این قسمت به آن اشاره کنیم این است که تنها لنز رنگی دوربین به لرزشگیر اپتیکال تصویر مجهز است.

 

لنزهای دوگانه دوربین نوکیا 8

 

دوربین سلفی نوکیا 8 هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برای دوربین سلفی یک حسگر 13 مگاپیکسلی تدارک دیده شده است که تفاوتی جزحذف لرزشگیر اپتیکال با دوربین پشت بدنه ندارد. تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی نوکیا 8 جزئیات مناسب و نویز کمی دارند که در کنار دقت بالای رنگ‌ها می‌توانند نیاز های کاربران علاقمند به سلفی را رفع کنند.

در بخش فیلم برداری نیز نوکیا 8 خوب ظاهر شده و امکان ضبط ویدیوهایی با رزولوشن  2106 p با سرعت 30 فریم بر ثانیه فراهم می‌کند. یکی از نکاتی که در تبلیغات این مدل به آن اشاره شد، امکان ضبط صدای سه بعدی توسط سه میکروفون تعبیه شده بر روی نوکیا 8 است که نتیجه رضایت بخشی تولید می‌کند، اما حجم ویدیو‌های ضبط شده را افزایش می دهد. شما امکان غیرفعال کردن این قابلیت را همواره خواهید داشت.

 

باتری

نوکیا 8 از باتری 3090 میلی‌آمپر ساعتی بهره می برد که وظیفه تامین انرژی بخش‌های مختلف سخت‌افزار و نمایشگر 5.3 اینچی QHD آن را بر عهده دارد. در تست‌های انجام شده و استفاده در شرایط معمول (نور نمایشگر در حدود 200 نیت که تقریبا کمی بیشتر از 30 درصد از نور نمایشگر است.) نوکیا 8 به شما امکان 11 ساعت تماشای فیلم با کیفیت اچ دی و 10:30 ساعت وبگردی از طریق وای فای را خواهد داد. در مجموع می توان عملکرد این باتری را مناسب دانسته و آن را هم‌تراز با مدل‌های ال‌جی V30 و سامسونگ گلکسی اس8 در نظر گرفت. مدل هایی همچون سونی اکسپریا XZ پریمیوم و اچ‌تی‌سی U11 از نظر عملکرد باتری در رتبه های پایین‌تری قرار می‌گیرند.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

در جعبه نوکیا 8 یک شارژر 18 وات ساعتی قرار دارد و به لطف پشتیبانی نوکیا 8 از تکنولوژی شارژ سریع 3.0 کوالکام می‌توانید با سرعت بالایی دستگاه خود را شارژ کرده و از آن استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از میان انواع مدل‌های پاوربانک موجود در فروشگاه هدف‌، مناسب‌ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید تا با خیالی آسوده مدت زمانی طولانی از شارژهای دیواری بی‌نیاز باشید.

 

بررسی نوکیا 8- جعبه و متعلقات نوکیا 8

 

جمع‌بندی

نوکیا 8 تمام آن چیزی است که شما از یک تلفن همراه نیاز دارید. نه قابلیت‌ها و امکانات نه چندان ضروری مانند دیگر پرچمداران دارد که به واسطه آن‌ها قیمت نجومی داشته باشد و نه تا مدتی طولانی کمبودی احساس خواهید کرد. طراحی جذاب، بدنه تمام فلزی با کیفیت، عملکرد سخت افزاری بی‌نظیر و نمایشگر چشم‌نواز از نقاط قوت نوکیا 8 به شمار می‌روند.

شما می ‌توانید با مقایسه قیمت نوکیا 8 با قیمت گوشی رقیبان عضو قدرتمند شرکت نوکیا در فروشگاه هدف اقدام به ثبت سفارش کنید تا خرید شما در کوتاه‌ترین زمان تحویل شما گردد. در ادامه نقاط قوت و ضعف نوکیا 8 را مشاهده کنید.

 

نقاط قوت:

  • مجهز به حسگر اثر انگشت

  • مجهز به دوربین مناسب برای عکاسی در محیط با نور کم

  • دوربین سلفی 13 مگا پیکسلی

  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد