نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy A32 | میان رده ای با نمایشگر عالی و طراحی زیبا

نقد و بررسی 01 تیر 1400 علی مظفری

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy A32 | میان رده ای با نمایشگر عالی و طراحی زیبا

موبایل Samsung Galaxy A32 یکی از گوشی‌های سامسونگ میان رده با کیفیت بازار است که با ارائه‌ی یک طراحی بهتر و صفحه نمایش با کیفیت‌تر، نسخه‌ی بهینه‌تری به نسبت A31 را در اختیار شما قرار می‌دهد. در بازه‌های گوشی‌های بین 5 تا 6 میلیون تومان، موبایل گلگسی A32 یک انتخاب خوب برای کسانی است که کیفیت صفحه نمایش گوشی برای‌شان اهمیت بالایی دارد، زیرا سامسونگ در این مدل از یک نمایشگر بزرگ 6.4 اینچی با پنل Super AMOLED با نرخ نوسازی تصویر 90 هرتز استفاده کرده است با کیفیت Full HD و رزولوشن 1080x2400 یک تجربه‌ی بسیار خوبی را در بخش صفحه نمایش در اختیار شما قرار می‌دهد. از دیگر تغییرات این گوشی به نسبت A31 می‌توان به طراحی و کیفیت ساخت بهتر آن اشاره کرد.

 

 موبایل Samsung Galaxy A32

 

با اینکه گوشی Galaxy A32 بدنه‌ای پلاستیکی دارد اما روکش قرار گرفته بر روی قاب پشتی، کمی قاب را براق کرده و تخت بودن حس خوبی را موقع در دست گرفتن به شما می‌دهد. با توجه به بزرگ بودن صفحه نمایش گوشی، با یک گوشی نسبتا سنگین طرف هستیم که 184 گرم وزن دارد. در طراحی بخش ماژول دوربین بر خلاف الگوی استاندارد همه‌ی شرکت‌های تولید کننده موبایل، شاهد یک حاشیه‌ و محل مشخص برای دوربین‌ها نیستیم و تنها برآمدگی‌های قاب پشتی مربوط به دوربین‌های گوشی می‌شود. Galaxy A32 چهار سنسور برای عکاسی و فیلم برداری دارد. سنسور دوربین اصلی گوشی 64 مگاپیکسلی از نوع واید بوده و در کنار آن یک از یک سنسور 8 مگاپیکسلی اولترا واید و یک سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو استفاده شده است. یک سنسور 5 مگاپیکسلی هم برای تشخیص عمق میدان در کنار دوربین‌ها به چشم می‌خورد. دوربین سلفی هم یک دوربین 20 مگاپیکسلی است که به صورت ناچ قطره‌ای بر روی پنل صفحه نمایش قرار گرفته است.

سامسونگ برای پردازش اطلاعات گوشی از یک چیپست Mediatek Helio G80 در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G52 استفاده شده قدرت کافی برای استفاده‌ی روزمره را دارد اما خیلی برای تجربه‌ی کارهای سنگین مانند بازی مناسب نیست. یک باتری با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپر هم وظیفه‌ی شارژدهی گوشی را بر عهده دارد که می‌توانید در استفاده‌ی عادی بیشتر از یک روز روی آن حساب کنید. قیمت گوشی Galaxy A32 سامسونگ در بازه‌ی گوشی‌های میان‌رده قرار می‌گیرد و اگر در این بازه‌ی قیمتی کیفیت صفحه نمایش و طراحی گوشی الویت شما از خرید موبایل سامسونگ است، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در ادامه‌ی نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy A32 نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های گوشی خواهیم انداخت.

 

طراحی و کیفیت ساخت موبایل Samsung Galaxy A32

 

طراحی و کیفیت ساخت Galaxy A32

 

طراحی گوشی Galaxy A32 به نسبت سایرگوشی های سامسونگ طراحی مکعبی‌تری داشته و لبه‌های کناری گوشی خیلی حالت انحنا ندارند. قاب گوشی به صورت تخت طراحی شده و با یک فریم پلاستیکی سطح آن از قاب جلویی متمایز شده است. گوشی به صورت کامل از جنس پلاستیک اما نوع طراحی آن و الگوی نسبتا براق قاب پشتی، حس و حال متفاوتی را به شما منتقل می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قاب پشتی حدف حاشیه‌ی دور دوربین‌ها است. در واقع در این گوشی تنها برآمدگی‌های قاب پشتی، برآمدگی خود سه سنسور اصلی دوربین است. بر روی لبه‌ی سمت راست گوشی کلید پاور و کلید کم و زیاد کردن صدا و بر روی لبه‌ی دیگر اسلات قرار گیری سیم کارت و کارت حافظه‌ی MicroSD است. شما می‌توانید به صورت همزمان از دو سیم کارت و از یک کارت حافظه‌ در این گوشی استفاده کنید. بر روی لبه‌ی پایینی گوشی هم اسپیکر، ورودی USB Type-C برای شارژ کردن گوشی و جک 3.5 میلی‌متری هدفون قرار گرفته اما در جعبه‌ی گوشی خبری از هدست نیست. حسگر اثر انگشت گوشی هم بر روی کلید پاور قرار نگرفته و زیر صفحه نمایش قرار دارد. مشابه سایر حسگرهای زیر صفحه نمایش‎، تشخیص اثر انگشت سرعت بالایی مانند حسگر روی کلید فیزیکی ندارد.

 

طراحی و کیفیت ساخت Galaxy A32

 

حدود 85 درصد قاب جلویی گوشی توسط صفحه نمایش پوشیده شده است. حاشیه‌ی اطراف نمایشگر خیلی زیاد نیست و دوربین سلفی هم با اندازه‌ای مناسب به صورت ناچ قطره‌ای در بالای آن قرار گرفته است. با توجه نمایشگر بزرگ 6.4 اینچی گوشی، با یک نسبتا سنگین طرف هستیم. ابعاد گوشی 158.9x73.6x8.4 میلی‌متر بوده و 184 گرم وزن دارد. طراحی گوشی صورت کلی خوب بوده و در دست گرفتن و کار کردن با آن حس و حال خوبی را منتقل می‌کند. قاب پشتی گوشی تا حدودی جاذب اثر انگشت است اما مانند گوشی‌های شیشه‌ای براق شما را از این بابت اذیت نمی‌کند. سامسونگ Galaxy A32 در چهار رنگ مشکی، سفید، آبی آسمانی و بنفش کم‌رنگ عرضه شده که دو رنگ آبی و بنفش آن بسیار خاص و متفاوت هستند. به صورت کلی اگر طراحی و کیفیت ساخت گوشی برای شما در این رنج قیمت اهمیت دارد، گوشی Samsung Galaxy A32 یکی از بهترین‌ها برای شما است.

 

صفحه نمایش موبایل Samsung Galaxy A32

 

صفحه نمایش موبایل Samsung Galaxy A32

 

مهم‌ترین ویژگی و نکته‌ی مثبت اصلی گوشی سامسونگ Galaxy A32 را می‌توان کیفیت صفحه نمایش آن دانست. سامسونگ در این گوشی از پنل Super AMOLED برای نمایشگر استفاده کرده که دقت رنگ‌ بسیار خوبی داشته و رنگ‌ها را (مخصوصا رنگ مشکی) را شفاف و زنده نمایش می‌دهد. کیفیت تصویر گوشی Full HD بوده و رزولوشن تصویر آن به دلیل نسبت تصویر 20 به 9 گوشی، 1080x2400 است. تراکم پیکسلی گوشی هم با توجه به سایز بزرگ 6.4 اینچی صفحه نمایش، 411 پیکسل در هر اینچ بوده که به معنای این است که تصاویر نمایش داده شده در گوشی جزییات بالایی دارند. علاوه بر پنل صفحه نمایش با کیفیت در گوشی، نرخ نوسازی تصویر آن هم بسیار خوب بوده و گوشی سامسونگ در این رده‌ی کاربری از یک نمایشگر 90 هرتزی استفاده کرده است. نرخ نوسازی تصویر بالا باعث می‌شود منوها و انیمیشن‌های گوشی بسیار سریع اجرا شوند و تصویر روانی را هنگام کار با گوشی مشاهده کنید.

 

صفحه نمایش موبایل Samsung Galaxy A32

 

میزان روشنایی گوشی هم بسیار خوب بوده و در بیشترین حالت به 800 نیت می‌رسد که با وجود چنین روشنایی می‌توانید با خیال راحت با آن در محیط‌های پر نور هم کار کنید. در تنظیمات گوشی می‌توانید نوع نمایش رنگ‌ها را هم بین دو حالت Natural یا Vivid شخصی سازی کنید. حالت اول، حالت نمایش طبیعی رنگ‌ها بوده و در حالت دوم رنگ‌ها با بهینه‌سازی کمی پررنگ‌تر از حالت عادی به‌نمایش گذاشته می‌شوند. استفاده از صفحه نمایش Super AMOLED با نرخ نوسازی تصویر 90 هرتزی در این رنج قیمت و رده کاربری، صفحه نمایش Galaxy A32 را جز بهترین نمایشگرهای موجود در بازار در این رنج قیمت می‌کند. در بین رقبای هم رده این گوشی می‌توان از گوشی POCO X3 نام برد که نمایشگری 120 هرتزی دارد اما پنل آن IPS است. در مجموع اگر صفحه نمایش در خرید گوشی برای شما الویت دارد، موبایل سامسونگ Galaxy A32 انتخابی مناسب برای شما است.

 

سخت افزار و عملکرد سامسونگ موبایل Samsung Galaxy A32

 

سخت افزار و عملکرد سامسونگ گلگسی ای 32

 

گوشی موبایل Samsung Galaxy A32 در بخش سخت افزار عملکرد قدرتمندی ندارد و نمی‌توانید از آن انتظار بالایی برای پردازش‌های سنگین و همینطور اجرای بازی‌ با کیفیت بالا داشته باشید. سامسونگ در این گوشی از چیپست Mediatek Helio G80 با طراحی 12 نانومتری استفاده کرده است. این چیپست از ترکیب دو پردازنده‌ی Cortex-A75 و Cortex-A55 تشکیل شده که پردازنده‌ی اول دو هسته‌ای با سرعت 2 گیگاهرتز و پردازنده‌ی دوم شش هسته‌ای با سرعت 1.8 گیگاهرتز است. برای اجرای روان سیستم عامل و رابط کاربری و کار کردن با نرم افزارهای روزمره چیپست مدیاتک به‌خوبی عمل می‌کند ولی در هنگام پردازش‌های سنگین مانند اجرای بازی به مشکل می‌خورد. برای پردازش داده‌های تصویری هم از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G52 MC2 استفاده شده که آن هم مشابه پردازنده‌های اصلی توان خیلی بالایی نداشته و نمی‌توانید در اجرای بازی، تنظیمات گرافیکی را روی سطح بالا قرار دهید.

رم Galaxy A32 سه مدل 4، 6 و 8 گیگابایت دارد و فضای ذخیره سازی هم در مدل رم‌های مختلف متغیر است. بر روی رم 4 گیگابایت، از حافظه‌های 64 و 128 گیگابایتی استفاده شده و رم‌های 6 و 8 گیگابایت، فضای 128 گیگابایت را در اختیار شما قرار می‌دهند. البته با توجه اسلات MicroSD می‌توانید ظرفیت ذخیره سازی را گوشی تا 1 ترابایت ارتقا دهید.

 

سخت افزار و عملکرد سامسونگ گلگسی ای 32

 

در زمان عرضه این گوشی با اندروید 11 و نسخه‌ی رابط کاربری One UI 3.1 منتشر شده است. عملکرد پردازنده‌ و پردازنده‌ی گرافیکی در اجرای روان و سریع سیستم و عامل خوب بوده و مشکلی از بابت کار کردن روزانه و اجرای نرم‌ افزارها نخواهید داشت. اما باید در نظر داشته باشید که تمرکز سامسونگ در این گوشی بر روی سیستم سخت افزاری نبوده و اگر شما به دنبال خرید گوشی برای بازی یا کار با نرم افزارهای سنگین هستید، باید سایر رقبای این گوشی را بررسی کنید. در تست‌های انجام شده در بخش‌های مختلف، گوشی Galaxy A32 از رقبای دیگر مانند POCO X3، Galaxy A52، Xiaomi Redmi Note 10 عملکرد ضعیف‌تری دارد.

 

دوربین موبایل Samsung Galaxy A32

 

دوربین موبایل Galaxy A32

 

همان‌طور که در بخش طراحی اشاره شد، گوشی سامسونگ Galaxy A32 بر روی قاب پشتی حاشیه‌ای برای ماژول دوربین ندارد و تنها سه برآمدگی مربوط به سنسورهای اصلی بر روی گوشی دیده می‌شود که طراحی آن را متفاوت کرده است. سامسونگ از یک دوربین اصلی از نوع واید با سنسور 64 مگاپیکسلی استفاده کرده که عملکرد آن در شرایط نوری قوی بسیار خوب است و عکس‌ها دقت رنگ‌ و جزییات خوبی دارند. این دوربین با f1.8 توانایی جذب نور خوبی دارد و اگر قصد عکاسی در محیط پر نور را داشته باشید، دوربین اصلی Galaxy A32 می‌تواند تصاویر با کیفیتی را برای شما ثبت کند. خروجی کار این دوربین در این رنج قیمتی قابل قبول است اما بهترین این سری گوشی‌ها نیست. برای مثال گوشی Samsung A51 در بخش دوربین عملکرد بهتری دارد.

سایر سنسورهای گوشی عملکرد خیلی خوبی ندارد. یک سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسلی با f/2.2 هم برای عکاسی فوق عریض برای شما در نظر گرفته شده که عملکرد آن چندان رضایت بخش نیست و با کمی تعییر شرایط نوری مانند عکاسی در شب، تصاویر نویز زیادی می‌گیرند. یک دوربین 5 مگاپیکسلی هم برای عکاسی ماکرو درنظر گرفته شده که آن مانند دوربین اولترا واید عملکرد خوبی ندارد. یک سنسور تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی هم برای کمک به دوربین‌ها وجود دارد که در حالت‌های عکاسی مختلف مانند عکاسی پرتره می‌تواند خروجی بهتری را به شما تحویل دهد. یک فلش LED سنسورهای بخش دوربین گوشی را تکمیل می‌کند. قابلیت عکاسی پاناروما و HDR هم گوشی فراهم شده است. یکی از دیگر از ضعف‌های بخش دوربین مربوط به عملکرد آن در بخش فیلم برداری می‌شود.

 

دوربین موبایل Galaxy A32

 

گوشی Galaxy A32 توان فیلم‌ برداری 4K ندارد. همچنین در فیلم برداری 1080p هم توان ضبط ویدیو با 60 فریم بر ثانیه را نداشته و هم در حالت 1080p و هم 720p ویدیوهای 30 فریم بر ثانیه ضبط می‌کند که اصلا رضایت‌بخش نیست. همچنین با توجه به 90 هرتزی بودن نمایشگر انتظار می‌رفت که امکان فیلم برداری با 60 فریم بر ثانیه وجود داشته باشد که اینطور نیست. دوربین سلفی گوشی هم به صورت قطره‌ای بر روی پنل صفحه نمایش قرار گرفته سنسوری 20 مگاپیکسلی با f/2.2 دارد که ایراد خاصی نمی‌توان وارد کردن و عملکرد قابل قبولی در رنج قیمت موبایل دارد. دوربین سلفی هم توان فیلم برداری 1080p با 30 فریم بر ثانیه را دارد.

به صورت کلی دروبین Samsung Galaxy A32 کیفیت معمولی داشته و می‌تواند کار شما را برای استفاده‌ی عادی راه بیاندازد ولی نباید از آن انتظار عکاسی و فیلم برداری با کیفیت بالا را داشته باشید. دراین رده قیمتی گوشی‌های سامسونگ، A51  و در گوشی های شیائومی POCO X3 به‌ مراتب دوربین با کیفیت‌تری به نسبت Galaxy A32 دارند.

 

باتری و میزان شارژدهی موبایل Samsung Galaxy A32

 

باتری و میزان شارژدهی گوشی Galaxy A32

 

صفحه نمایش بزرگ 6.4 اینچی با پنل Super AMOLED و پشتیبانی از نرخ نوسازی تصویر 90 هزتر با سطح روشنایی 800 نیت قطعا مصرف باتری بیشتری به نسبت یک گوشی با پنل IPS و با نرخ نوسازی 60 هرتز دارد. سامسونگ در گوشی Galaxy A32 از یک باتری با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپر استفاده که می‌توانید در استفاده‌ی عادی روزانه تا بیش از یک روز با آن کار کنید. این باتری لیتیوم یونی به‌وسیله‌ی یک شارژر 15 واتی شارژ شده و از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند. اگر بخواهید گوشی را از صفر تا صد شارژ کنید حدود 2 ساعت و 20 دقیقه باید منتظر بمانید.

اگر نرخ نوسازی تصویر را روی 90 هرتز قرار دهید می‌توانید تا 16 ساعت با گوشی وب‌گردی کرده و تا بیش از 17 ساعت به صورت مستمر ویدیو تماشا کنید. در حالت 60 هرتزی صفحه نمایش هم میزان شارژدهی گوشی در حالت وب‌گردی به 17 ساعت و پخش ویدیو به 19 ساعت می‌رسد که در هر دو حالت می‌توان گفت با یک عمکلرد خوبی روبرو هستیم.

 

جمع‌بندی نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy A32

 

جمع‌بندی نقد و بررسی موبایل Galaxy A32

 

موبایل Samsung Galaxy A32 صفحه نمایش بسیار با کیفیت داشته و به صورت کلی طراحی خوبی دارد. با توجه به پنل Super AMOLED و 90 هرتزی بود نمایشگر، باتری 5 هزار میلی‌آمپری آن شارژدهی خوبی دارد. عملکرد سیستم پردازشی گوشی با توجه به چیپست Mediatek خیلی قوی نیست ولی اگر قصد شما از خرید گوشی پردازش‌های سنگین و بازی کردن نیست، مشکلی برای شما ایجاد نخوهد کرد. در بخش دوربین هم با یک عملکرد معمولی طرف هستیم. خرید گوشی سامسونگ Galaxy A32 به کسانی توصیه می‌شود که طراحی زیبا گوشی، صفحه نمایش با کیفیت و همینطور شارژهی باتری برای‌شان اهمیت بیشتری به نسبت سیستم پردزاشی و دوربین دارد.

 

نکات مثبت:

  • صفحه نمایش با کیفیت با پنل Super AMOLED
  • 90 هرتزی بودن نمایشگر
  • طراحی زیبا و با رنگ‌بندی جذاب
  • باتری با عمکرد خوب

نکات منفی:

  • پردازنده‌ و پردازنده گرافیکی نه‌چندان قوی
  • عملکرد متوسط دوربین
  • عدم امکان فیلم برداری 4K و 60 فریم بر ثانیه