رونمایی رسمی سونی از کنترلر PS5 : بازی را لمس کنید!

اخبار روز تکنولوژی 21 فروردین 1399 علی مظفری

رونمایی رسمی سونی از کنترلر PS5 : بازی را لمس کنید!

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره کمپانی سونی (SONY) از کنترلر نسل جدید کنسول‌های خود رونمایی کرد.

ساعاتی پیش از زمان نگارش این مقاله، صفحات رسمی PlayStation در اینستاگرام و توییتر با انتشار پستی مشترک، طراحی نهایی کنترلر پلی استیشن 5 را در معرض دید کاربران قرار دادند. بر اساس گفته‌های Hideaki Nishino (مسئول برنامه ریزی و مدیریت اجرایی سونی)، بازخوردهای مثبت دریافتی در طراحی کنترلر PS4 سبب شده تا طراحان این کمپانی از تمامی ویژگی‌های کنترلر نسل قبل در نسل جدید نیز استفاده کنند. کنترلر PlayStation 5 با نام Dualsense معرفی شده و علت این نامگذاری در تعامل بالای این کنترلر با کاربر اعلام شده است. بر اساس گفته‌های آقای نیشینو، ویژگی‌های جدید کنترلر Dualsense در کنار صدای 3 بعدی به کار رفته در پلی استیشن 5 تجربه جدیدی از گیمینگ را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

کمپانی سونی اعلام کرده که پس از ملاحظه اندیشی‌های بسیار تصمیم گرفته تا تمامی مواردی که در کنترلر پلی استین 4، مورد توجه کاربران قرار گرفته است را دست نخورده باقی بگذارد و تنها ویژگی‌های کاربردی را در نسل جدید به کنترلر اضافه کند. بر اساس بحث و گفتگوهای سونی با توسعه دهندگان، این کمپانی متوجه شده که احساس لمس در گیم پلی، دقیقاً مانند تعامل صوتی از کمبودهای حوزه گیمینگ می‌باشد و بر این اساس تصمیم گرفته تا ویژگی‌های جدیدی را به کنترلر PS5 بیفزاید.

 

ps5 dual sense controller

 

بازخورد لمسی (Haptic) را می‌توان جدیدترین تکنولوژی به کار رفته در کنترلرها دانست که برای اولین بار در کنترلر Dualsense تهیه شده برای پلی استیشن 5 شاهد آن خواهیم بود. با استفاده از این ویژگی جدید، احساس شما در هنگام رانندگی در جاده‌های خاکی با رانندگی در خیابان‌های شهری متفاوت خواهد بود. علاوه بر این موضوع، کلیدهای ماشه (trigger) نیز دچار تغییر وتحولاتی شده‌اند که حس و حال اکشن را به خوبی به شما منتقل خواهند کرد. به عنوان مثال، کلید R2 به هنگام پرتاب یک تیر نسبت به شلیک گلوله از سختی بیشتری برخوردار خواهد بود و شما با فشار بیشتری باید این کلید را فشار دهید.

سونی معتقد است که کنترلر پلی استیشن 5 از طراحی کاربردی‌تری نسبت به نسل قبل برخوردار است و تغییر زاویه دستگیره‌های کنترلر جدید، سبب شده تا دسترسی به کلیه دکمه‌ها و به خصوص کلیدهای ماشه راحت‌تر شود. اگر کمی تیزبینانه تر نگاه کنیم می‌توانیم متوجه حذف کلید Share شویم. کمپانی Sony در این باره اعلام کرده است که کلید Share حذف نشده و تنها جای خود را به کلید Create داده است. کلید Create علاوه بر امکانات کلید Share امکانات بیشتری را در اختیار کاربران PlayStation 5 قرار خواهد داد، که هنوز جزئیاتی از آن منتشر نشده است. البته تغییر جایگاه سیستم نوپردازی به کار رفته در کنترلر PS5 نیز نکته جالبیست؛ این امر سبب شده کنترلر جدید نمایی جذاب‌تر به خود بگیرد و نورانی‌تر ظاهر شود.

 

کنترلر PS5

 

کنترلر Dualsense به یک میکروفون داخلی مجهز شده است که برای ارتباطات جزئی و سریع بسیار کاربردی خواهد بود اما همچنان از اتصال هدست و هدفون نیز پشتیبانی می‌کند که این امر نشان از دقت نظر کمپانی سونی بر روی محصول تازه تولید خود دارد. همان طور که از تصویرهای ارائه شده برای کنترلر Dualsense نیز مشخص است؛ پورت USB جای خود را به پورت USB type-C داده که از کیفیت و سرعت بسیار بیشتری برخوردار است.

در آخرین قسمت از این مقاله به رنگ کنترلر PS5 اشاره خواهیم کرد. استفاده از پالت دو رنگ سفید و مشکی سبب شده تا کنترلر Dualsense در نگاه اول بسیار جذاب و گیرا باشد؛ هرچند که برای برخی از کاربران این طراحی اصلا جذاب نبوده و سبب شده که این کمپانی را مورد اعتراضات خود قرار دهند. بهتر است بدانید که این رنگ تنها رنگ رسمی معرفی شده برای کنترلر PS5 می‌باشد؛ هرچند که انتظار می‌رود شاهد طراحی‌های مختلف و جذاب دیگری نیز برای کنترلر نسل جدید کنسول‌های سونی باشیم.

شرکت سونی اعلام کرده که به زودی خبرهای جدیدی درباره کنسول نسل نهمی خود، یعنی PlayStation 5 منتشر خواهد کرد؛ پس در ادامه با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

منبع : PlayStation.com