امسال نوبت تیک بود ولی تاک داد! نگاهی به پردازنده نسل هفتم اینتل Kabylake

آموزش و ترفندها 14 دی 1395 علی مظفری

امسال نوبت تیک بود ولی تاک داد! نگاهی به پردازنده نسل هفتم اینتل Kabylake

مقدمه

اگر چندسال پیش کسی از سرعت و پیشرفت تکنولوژیِ در حال حاضر صحبت میکرد او را دیوانه خطاب میکردیم اما اینکه الان با پیشرفت تکنولوژی ما در کجا قرار گرفتیم و چطور باید با آن برخورد کنیم کار سختی می باشد. چند سال پیش تبلیغات فیلم های Full HD فول اچ دی ما را حیرت زده کرده و آرزوی تماشای آنها را داشتیم اما امروزه ویدئو های 4K و 5K در بازار وجود دارند.اگر نگران پر شدن فلش مموری 2GB خود بودیم درحال حاضر هارد دیسک اکسترنال خود را که از فیلم های 4K پرکردیم باید با سرعت 10 گیگابایت بر ثانیه به لپ تاپ خود منتقل کنیم دقیقا میزان وقتی از ما گرفته میشود که چند سال پیش داشتیم یک فیلم Full HD را بر روی DVD رایت میکردیم و خیلی خوشحال بودیم. ابتدا نگاهی به تیک-تاک اینتل و پس از آن معرفی آخرین نسل پردازشگرهای اینتل با نام Kabylake خواهیم داشت.

پردازنده نسل هفتم اینتل Kabylake

تیک-تاک tick-tock

 شرکت اینتل اولین نسل پردازشگر های خود را با CPU Pentium dual core در سال 2006 آغاز کرد و بعد از آن تصمیم به اجرای استراتژی تیک-تاک گرفته است.این استراتژی هرسال یک مدل از چرخه تیک-تاک را اجرا خواهد کرد. هر «تیک» به عنوان ظهور یک معماری ریز پردازنده جدید تلقی می‌شود و هر «تاک» نشان از کوچک‌تر شدن فناوری ساخت یا لیتوگرافی محصولات این کمپانی است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی پردازنده Intel Core i5 8400: میان‌رده‌ای با 6 هسته واقعی

برای نمونه پردازنده های سال 2014 اینتل با نام برادول broadwell یک تیک به حساب می آیند چرا که اندازه هر ترانزیستور از 22 نانومتر به 14 نانومتر کاهش یافته بود. در تولید پردازنده بعد اسکای لیک Skylake از همان اندازه ترانزیستور 14 نانومتری استفاده شده بود ولی با یک معماری جدید پس یک تاک محسوب میشد ولی اینبار برای اولین بار دو بار تاک از سوی شرکت اینتل معرفی شد یعنی کبی لیک Kabylake با همان اندازه ترانزیستور 14 نانومتری تولید شده است و باید منتظر نسل بعدی در اواخر 2017 با نام کنن لیک Canonlake با ترانزیستور های 10 نانومتری باشیم، که یک تیک از اینتل محسوب میشود.

پردازنده نسل هفتم اینتل Kabylake

پردازنده نسل هفتم Kabylake

تراشه‌های کبی‌لیک با نسل قبلی خود تفاوت ندارد ولی تمرکز اینتل روی کارها و قابلیت‌های جدیدی بوده که مردم دنبال آنها هستند. به عنوان مثال می‌توان به پخش ویدیوهای 4K، ویدیوهای 360 درجه و اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اشاره کرد.اینتل به جای تقویت مشخصات و ارتقاء سخت افزار بیشتر روی بهبود و تقویت تجربه کاری توجه داشته است. درخشش این نسل زمانی به اوج خواهد رسید که اتقال محتوای 4K فراگیر شود.همچنین این نسل پردازنده با پشتیبانی از تاندربولت 3 با نرخ جابجایی اطلاعات تا 40 گیگابایت بر ثانیه و افزایش جابجایی از 5 گیگابایت به 10 گیگابایت در پورت USB3.1 یا همان Type-C و در اختیار گذاشتن پهنای باند متاسب 4K برای انتقال محتویات در فرکانس 60 هرتز جهت سازگاری با نمایشگرهای محتلف از جمله دست آورد های این نسل پردازنده میباشد.به طور مثال مک بوک 12 اینچی اپل با پورت USB3.1 تنها 5 گیگابایت بر ثانیه میتواند انتقال دهد ولی مک بوک پرو تاچ بار جدید شرکت اپل تا 10 گیگابایت در ثانیه میتواند انتقال اطلاعات داشته باشد.

ضمن اینکه کبی لیک به صورت پیش فرض از ماژول های DDR4 با فرکانس 2400 پشتیبانی میکند.این پردازنده ها دیگر از سیستم عامل ویندوز 7 مایکروسافت پشتیبانی نخواهند کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

توان حرارتی TDP این پردازنده 14 نانومتری مانند نسل قبلی خود اسکای لیک در پردازنده‌های دو هسته‌ای 35 وات، در پردازنده‌های چهار هسته‌ای 65 وات و در پردازنده‌های رده بالای K؛ 95وات است.

پردازنده نسل هفتم اینتل Kabylake

 

Kaby Lake در پنج کلاس مختلف به بازار عرضه خواهد شد که دو کلاس آن به‌طور ویژه روی دستگاه‌های الکترونیکی همراه نظیر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها متمرکز است. یک دسته به لپ‌تاپ‌ها و دو دسته دیگر نیز به سرورها، ورک‌استیشن‌ها و رایانه‌های رومیزی اختصاص خواهد داشت.پردازنده‌های Kaby Lake نیز مبتنی بر سوکت فعلی LGA1151 خواهند بود و از این رو احتمالاً تنها با بروزرسانی firmware، با مادربردهای مبتنی بر چیپ‎ست‌های سری 100 نیز قابل استفاده خواهند بود. اورکلاک این پردازنده‌ها از طریق BCLK بهبود می‎یابد و انعطاف بیشتری نسبت به پردازنده‌های Skylake خواهند داشت.

پردازنده نسل هفتم اینتل Kabylake

بخش دیگری از بهبودهای این پرازنده‌ها، به پردازنده گرافیکی مجتمع (iGPU) مربوط می‌شود که از نمایشگرهایی با وضوح تصویر 5K و کدک‌های رمز گشایی شتاب یافته توسط سخت افزار، شامل HVECا10 بیتی و VP9 پشتیبانی خواهند کرد.میزان عملکرد و راندمان اشاره کرد که نسبت به نسل اول تراشه‌های این کمپانی تا ۱۰ برابر بهتر شده است. در حالی که نسل ششم پردازنده‌های اینتل نسبت به نسل اول تا ۸ برابر بهتر بودند. از طرف دیگر عملکرد تحت وب پردازنده‌ی جدید اینتل در بنچمارک‌های این شرکت ۱۹ درصد ارتقا یافته و اجرای اپلیکیشن‌ها نیز ۱۲ درصد بهتر شده است. تمامی این آمار و ارقام می‌تواند برای اینتل خوب باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی: کدام پردازنده لپ‌تاپ مناسب شما است؟

در نهایت همیشه معرفی نسل جدید پردازنده‌های اینتل کمک می‌کند تا نگاه بهتری نسبت به محصولات آتی و معرفی‌ نشده داشته باشیم. طبق وعده‌ی اینتل با پردازنده‌‌های ۱۰ نانومتری این کمپانی می‌توان محصولاتی باریک‌تر از اسپکتر 13 اچ‌پی تولید کرد. ۱۰۰ نمونه طراحی جدید از محصولات تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی برای سال جاری تولید شده است یا در حال تولید میباشد که روی بسیاری از این محصولات تراشه‌ی کبی لیک را خواهیم دید.