کامل ترین راهنمای خرید حافظه SSD :  بهترین حافظه‌های SSD

راهنمای خرید 19 خرداد 1400 علی مظفری

کامل ترین راهنمای خرید حافظه SSD : بهترین حافظه‌های SSD

افزایش روزافزون حجم فایل‌ها و پیشرفت مداوم تکنولوژی باعث شده که حافظه‌های قدیمی همچون هارد های HDD کم‌کم بازار خود را از دست بدهند. این مسئله موجب شده که بازار، پذیرای حافظه‌های جدید همچون حافظه‌های SSD و SSD M.2 باشد. علاوه بر این، افزایش قیمت سخت افزار کامپیوتر نیز، در افزایش تقاضای مردم برای ارتقای سیستم‌های شخصی‌شان بی‌تاثیر نبوده و موجب شده که کاربران، ارتقای سیستم را به تعویض آن ترجیح دهند. خوشبختانه در بحث حافظه نه تنها قادر به ارتقای سیستم‌های شخصی هستیم؛ بلکه اکثر لپ‌تاپ‌ها نیز از ارتقای حافظه با آغوش باز پذیرایی می‌کنند!

اگر پیش از این از حافظه‌های HDD استفاده می‌کردید والان نیاز دارید حافظه SSD پیشین خود را ارتقا دهید  و یا قصد خرید حافظه SSD دارید؛ در این مقاله با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید؛ چرا که قرار است علاوه بر آشنایی با جدیدترین نسل حافظه‌های SSD، با بهترین حافظه های SSD‌ بازار آشنا شویم.

 

حافظه SSD چیست؟ و تفاوت هارد SSD با M.2 در چیست؟

 

راهنمای خرید حافظه SSD

 

همان طور که از گوشه و کنار اخبار تکنولوژی می‌شنویم، در مادربورد های جدید، درایوهای SSD مدام در حال تغییرند و تمامی تلاش‌ها در جهت کوچکتر شدن ابعادِ سخت افزارهای ذخیره سازی است. حافظه‌های SSD از حالت سابق خود به درایو هایی کوچکتر با ظرفیت چندین برابر تبدیل می‌شوند و در عین حال سرعت را هم افزایش می‌دهند. حافظه های SSD سنتی که روی سرور، کامپیوتر و یا لپ‌تاپ شما نصب شده است، اساسا به عنوان درایوهای 2.5 اینچی شناخته می‌شوند.

هارد های SSD،  ابعاد مشابهی با هارد درایو لپ‌تاپ ها دارند. تولیدکنندگان حافظه های SSD، این درایوها را در این اندازه استاندارد تولید کرده‌اند تا با لپ‌تاپ‌های موجود سازگار باشند؛ پس به راحتی می‌توانید برای لپ‌تاپ خود بدون هیچ بازنگری خاصی، HHD یا SSD را انتخاب کرده و پیکربندی کنید. در مورد سرورها، استوریج ها و PC ها اما نگرانی کمتری از بابت سایز و اندازه وجود دارد و می‌توانید SSD ها را با استفاده از یک براکت ساده بر روی یک درایو 3.5 اینچی سوار کنید. 

اما در طرف دیگر، حافظه‌های SSD M.2 در اندازه‎‌های بسیار کوچکتری تولید می‌شوند. اکثر حافظه‌های M.2 ابعادی مشابه با یک کارت ویزیت دارند، که ماژول‌های NAND و چیپ کنترلر بر روی آن سوار شده است. تفاوت هارد SSD با M.2 در اندازه و سرعت آنهاست.

NAND اصطلاحی عمومی برای تراشه ها و چیپ‌های فلش مموری است که ذخیره سازی روی حافظه های SSD را انجام می‌دهند و از نظر فنی به گیت های منطقی مورد استفاده در ساختار حافظه اشاره دارد. 

 

راهنمای خرید حافظه SSD

 

نخست به بررسی شکل حافظه‌های SSD M.2  می‌پردازیم. هر درایو M.2 با یک عدد چهار یا پنج رقمی مشخص می‌شود که به عنوان بخشی از مشخصات یا نام مدل آن است. واحد اندازه‌گیری بر حسب میلی‌متر است. دو عدد اول، مشخص‌کننده عرض درایو است و دو عدد دوم، طول حافظه‌های SSD M.2 را نشان می‌دهند. سایز استاندارد حافظه‌های SSD M.2 برای استفاده در دسکتاپ و لپ‌تاپ، 22 میلی‌متر در نظر گرفته شده است.

ابعادی که اغلب برای طول درایوهای M.2 مورد استفاده قرار می‌گیرد عباتند از :

  • 60 میلی‌متری با مدل M2-2260
  • 80 میلی‌متری با مدل M2-2280

هرچه درایو بلندتر باشد، چیپ های NAND بیشتری می‌تواند بر روی آن مورد استفاده قرار گیرد، اما در عین حال می‌دانیم که صرفا طول، بیانگر ظرفیت نیست. نکته قابل توجه این است که درایوهای M.2 می‌توانند یک یا دو طرفه باشند.

همان طور که ذکر شد، طول حافظه‌های M.2 همیشه نشان‌دهنده‌ی ظرفیت درایو نیست اما محدودیت در تراکم چیپ‌های NAND و تعداد ماژول های مموری که می‌توانند روی PCB با سایز مشخص قرار گیرند، وجود دارد. در نتیجه، بیشتر درایوهای M.2 که تا به امروز شاهد آن هستیم، حداکثر ۲ ترابایت ظرفیت دارند. ظرفیت‌های معمول برای حافظه‌های SSD M.2 عبارتند از:

  • 128 گیگابایت
  • 256 گیگابایت
  • 512 گیگابایت
  • 1 ترابایت
  • و نهایتا ۲ ترابایت.

قیمت این درایو ها بین 25 تا 75 سنت به ازای هر گیگابایت است و بزرگترین عامل تاثیرگذار بر قیمت، نوع گذرگاه و باس درایو حافظه می‌باشد.

 

نکات مهم در زمان خرید حافظه SSD و SSD M.2

 

خرید حافظه SSD

 

تنها کافیست که همین الان به لیست حافظه‌های SSD فروشگاه اینترنتی هدف مراجعه کنید، تا لیست بالابلندی از حافظه‌های مختلف را ببینید. اما کدام یک از این حافظه‌ها مناسب شماست؟

در ادامه سعی می‌کنیم که مهم ترین نکات، در زمان خرید حافظه SSD را برای شما بازگو کنیم.

 

کانکتور، باس یا گذرگاه SSD خود را بشناسید!

 

کانکتور SSD مهم ترین مسئله در زمان خرید حافظه SSD جدید است. در حال حاضر دو نوع رابط متداول برای حافظه‌های SSD وجود دارد. نوع اول کانکتورهای SSD SATA هستند که از همان رابط هارد دیسک‌ها برای اتصال به دستگاه استفاده می‌کنند. این رابط در اکثر لپ‌تاپ‌ها در دسترس می‌باشد و سرعت آن تا 600 مگابایت بر ثانیه قابل افزایش است. نوع دوم که در سیستم های جدیدتر وجود دارد از رابط PCIe با استاندارد NVMe استفاده می‌کند که به دلیل وجود پهنای باند بیشتر، سرعت آنها تا 5000 مگابایت افزایش می یابد. در مورد سیستم‌های رومیزی اما اوضاع کمی پیچیده‌تر است. بعضی اسلات‌های M.2 در مادربرد در همان اسلات، هم از SATA و هم از PCIe پشتیبانی می‌کنند. برخی فقط از SATA و برخی هم فقط از PCIe M.2 پشتیبانی می‌کنند!

در چنین شرایطی باید ببینید که بهترین حالت برای مادربرد شما چیست و حافظه مناسب را انتخاب کنید.

 

کاربران لپ‌تاپ‌ها، باید بیش‌تر حواس خود را جمع کنند.

 

خرید حافظه SSD

 

اگر از کاربران لپ‌تاپ‌ها هستید و به دنبال خرید حافظه جدید برای ارتقای حافظه داخلی لپ‌تاپ خود می‌گردید؛ فراموش نکنید که در ابتدا باید نوع اس اس دی مناسب و نحوه جایگزینی آن را بررسی کنید. اگر دستگاه شما در چند سال اخیر تولید شده باشد، به احتمال زیاد به درگاه M.2 مجهز است. در این حالت با استفاده از این نوع حافظه، به راحتی می توانید لپ‌تاپ خود را ارتقاء دهید. در غیر این صورت می توانید با استفاده از یک مبدل ویژه (براکت هارد اینترنال) به نام Caddy درایو نوری خود را خارج و یک حافظه SSD جدید به جای آن قرار دهید. در این حالت به صورت همزمان از هارد دیسک و SSD به عنوان درایوهای ذخیره سازی استفاده خواهید کرد.

 

سرعت خواندن و نوشتن کارت حافظه را با دقت چک کنید.

 

سرعت SSDهای مختلف از 520 تا 5000 مگابایت بر ثانیه، متغیر است. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم، با توجه به نحوه استفاده شما از کامپیوتر و کیفیت مادربرد خود، حافظه‌ای با سرعت مناسب تهیه نمایید.

 

بهترین حافظه‌های SSD بازار در سه ماهه سوم سال 2021

 

در ادامه سعی داریم که برخی از بهترین حافظه‌های SSD موجود در بازار را به شما معرفی کنیم. توجه داشته باشید که تنها مدل و برند معرفی خواهند شد و شما می‌توانید بسته به نیاز خود، حافظه‌ای با حجم موردنیازتان تهیه نمایید.

 

حافظه SSD M.2 وسترن دیجیتال مدل SN850 Black

 

خرید حافظه SSD M.2 وسترن دیجیتال مدل SN850 Black

 

یکی از بهترین حافظه‌های SSD موجود در بازار، حافظه SSD M.2 بسیار باکیفیت است و از حافظه کش پویا SLC بهره می‌برد. دارای مشخصه ابعادی M.2 2280 می‌باشد و یک طرفه است. از استاندارد اتصال NVMe بهره می‌برد و قابلیت اتصال به کانکتور PCIe 4.0 دارد.

این کارت حافظه SSD در ظرفیت‌های 250GB، 500GB، 1TB و 2TB در دسترس علاقه مندان قرار دارد و در حال حاضر در بازار ایران موجود است.

 

حافظه SSD M.2 سامسونگ مدل 980 Pro

 

خرید حافظه SSD M.2 سامسونگ مدل 980 Pro

 

شاید بتوان این حافظه SSD را جز پرفروش ترین و بهترین حافظه‌های SSD حال حاضر بازار ایران دانست. سامسونگ در بازار حافظه‌های SSD بسیار پرقدرت ظاهر شده و این مدل از حافظه‌های این شرکت توانسته به خوبی جایگاه خود را در بین کاربران تثبیت نماید.

این مدل از حافظه‌های SSD سامسونگ، به سریع ترین V-Nand موجود در بازار تجهیز شده و دارای مشخصه ابعادی M.2 2280 می‌باشد. این کارت حافظه از استاندارد NVMe پشتیبانی می‌کند و قادر به اتصال به کانکتور PCIe 4.0 می‌باشد.

این کارت حافظه SSD در ظرفیت‌های 250GB، 500GB، 1TB و 2TB در دسترس علاقه مندان قرار دارد و در حال حاضر در بازار ایران موجود است.

 

حافظه SSD M.2 تیم گروپ مدل Carder Zero Z340

 

خرید حافظه SSD M.2 تیم گروپ مدل Carder Zero Z340

 

این حافظه SSD همچون دو نمونه قبلی، از نوع یک طرفه می‌باشد و دارای مشخصه ابعادی M.2 2280 است. این حافظه M.2 از استاندارد NVMe پشتیبانی می‌کند و از باس رابط PCIe 3.0 جهت اتصال به سیستم شما استفاده خواهد کرد. سرعت خواندن در این حافظه SSD برابر با 3400 مگابایت بر ثانیه بوده و سرعت نوشتن آن به 3000 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

این کارت حافظه SSD در ظرفیت‌های 250GB، 560GB و 1TB در دسترس علاقه مندان قرار دارد و در حال حاضر یکی از بهترین حافظه‌های SSD موجود در بازار ایران است.

 

حافظه SSD M.2 سامسونگ مدل 980

 

خرید حافظه SSD M.2 سامسونگ مدل 980

 

این کارت حافظه از قیمتی فوق العاده رقابتی بهره می‌برد و آمده که در کنار برادر بزرگتر خود، یعنی 980 Pro، بازار بالارده و میان رده را هدف قرار دهد. این حافظه M.2 از نوع NVMe 1.4 بوده از مشخصه ابعادی M.2 2280 پیروی می‌کند. سرعت نوشتن در این حافظه SSD برابر 3000 مگابایت می‌باشد و سرعت خواندن آن تا 3500 مگابایت قابل افزایش است.

قیمت رقابتی این محصول را می‌توان بزرگترین نقطه قوت آن دانست.

 

حافظه SSD M.2 اینتل مدل Optane 800P

 

 حافظه SSD M.2 اینتل مدل Optane 800P خرید

 

شاید بتوان این حافظه SSD را غول بزرگ سال 2020 دانست که همچنان در سال 2021 نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. عملکرد این حافظه SSD به طرز چشم گیری بالاست و بهترین سرعت را در کنار بالاترین کیفیت برای شما به ارمغان می‌آورد. قیمت بالای این حافظه SSD موجب شده که شاهد ارائه آن در حجم‌های کم همچون 58 گیگابایت و 118 گیگابایت نیز باشیم. این حافظه M.2 از استاندارد NVMe 1.4 پیروی می‌کند از مشخصه ابعادی M.2 2260 بهره می‌برد.

 

سخن پایانی :

 

در این مقاله سعی داشتیم که توضیحات جامعی را در رابطه با بهترین حافظه‌های SSD و به خصوص حافظه‌های SSD M.2 خدمت شما ارائه دهیم. چنانچه تصمیم به خرید حافظه SSD دارید، می‌توانید با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله، به راحتی اقدام به خرید حافظه موردنیاز خود نمایید.

با ارتقای حافظه خود می‌توانید که جانی دوباره به سیستم شخصیتان ببخشید و از سرعت جدید سیستم خود لذت ببرید. کاربران لپ‌تاپ‌ها نیز خوشبختانه از این قاعده مستثنی نیستند و آن‌ها نیز می‌توانند که با خرید حافظه SSD M.2 مناسب، سرعت لپ‌تاپ خود را به طور چشم گیری افزایش دهند.

در پایان امیدواریم که این مقاله برای شما مثمر ثمر بوده باشد و بتوانید که از آن بهره لازم را ببرید. چنانچه هرگونه مشکلی در رابطه با خرید حافظه SSD مناسب خود داشتید؛ می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات، با ما در ارتباط باشید.