بهترین روش های افزایش سرعت لپ تاپ

بهترین‌ها 16 دی 1400 علی مظفری

بهترین روش های افزایش سرعت لپ تاپ

کندی سرعت لپ تاپ، یکی از مشکلاتی است که پس از تقریبا گذشت 3 الی 4 سال پس از خرید لپ تاپ، برای همه کاربران این محصول دوست داشتنی پیش خواهد آمد. اصلی ترین دلیل این مسئله را می‌توان ثابت ماندن قطعات لپ تاپ شما در برابر پیشرفت روزافزون تکنولوژی دانست. شرکت‌ها برای بروزرسانی محصولات و خدمات خود منتظر بروزرسانی سخت افزار دستگاه شما نمی‌مانند!
شما در طول چند سال از لپ تاپ خود استفاده کرده‌اید، حجم زیادی از دیتا وارد هارد درایو شما شده و در آن، جا خشک کرده است. فن پردازنده شما چندین سال کار کرده و اکنون به سرعت روز اول قادر به خنک سازی لپ تاپ شما نیست، کم کم با خود فکر می‌کنید که آیا وقت آن رسیده که با دوست قدیمی خود خداحافظی کنید و سری به لیست قیمت لپ تاپ‌های جدید بزنید؟
هرچند که خرید لپ تاپ جدید می‌تواند به سرعت مشکل شما را حل کند اما امروز در وبلاگ فروشگاه هدف می‌خواهیم با استفاده از چندین راهکار، جان تازه‌ای به لپ تاپ شما بدهیم. این اقدامات به دو دسته، اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌شوند که به شما پیشنهاد می‌کنیم، بر حسب نیاز از هر کدام که مایل هستید استفاده نمایید. در ادامه با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

اقدامات سخت افزاری


بیش از 70 درصد توان پردازشی هر لپ تاپ به سخت افزار استفاده شده در آن بازمی‌گردد. 30 درصد باقی مانده مرتبط با دانش فنی کاربر از نحوه استفاده او از لپ تاپ و سیستم عامل نصب شده بر روی دستگاه می‌باشد. تغییرات سخت افزاری قابل اعمال بر روی لپ‌ تاپ‌ها بسیار محدود هستند و هیچ گاه شما نمی‌توانید نسبت به ارتقای پردازنده و یا مادربرد لپ تاپ خود اقدام نمایید. اما برخی قطعات همچون درایو حافظه و یا حافظه RAM بسته به مدل لپ تاپ و ظرفیت مادربرد نصب شده بر روی لپ تاپ شما قابل ارتقا هستند که، ارتقای همین موارد می‌تواند سبب بهبود چشمگیری در عملکرد لپ تاپ شما شود.
در ادامه به بررسی کلیه اقدامات سخت افزاری قابل اجرا برای افزایش سرعت لپ تاپ خواهیم پرداخت.

 

لپ تاپ خود را تمیز کنید.

 

نحوه تمیز کردن داخل لپ تاپ


تمیز کردن مواردی همچون فیلترهای قرارگرفته در مقابل دریچه‌های هوا و یا فن قرارگرفته در کنار CPU یا کارت گرافیک می‌تواند به صورت جزئی سبب بهبود سیستم تهویه هوای لپ تاپ شما شود و در نتیجه شاهد عملکرد بهتر قطعات سخت افزاری لپ تاپ باشیم.
از باز کردن قاب پشتی لپ تاپ خود نترسید! چنانچه لپ تاپ شما به مرحله‌ای رسیده که به دنبال افزایش سرعت آن هستید، قطعا گارانتی آن به پایان رسیده است و شما نگرانی از بابت بازکردن حفاظ پشتی لپ تاپ خود نخواهید داشت. با آرامش و بر روی یک پارچه سفید نسبت به باز کردن کردن و تمیزکاری لپ تاپ خود اقدام نمایید. چنانچه باتری لپ تاپ شما قابل جداسازی است، حتما پیش از باز کردن قاب پشتی نسبت به جداسازی باتری لپ تاپ اقدام نمایید.

 

از حافظه SSD با حجم بالا استفاده کنید.


شاید تغییرات سخت افزاری قابل اعمال بر روی لپ تاپ‌ها محدود باشند، اما بیشترین تاثیرگذاری را دارند!
تعویض هارد درایو خود از HDD به SSD می‌تواند سبب بهبود چشمگیری در سرعت لپ تاپ شما شود. یک حافظه SSD باکیفیت و با حجم مناسب می‌تواند تفاوت بسیاری در عملکرد لپ تاپ شما ایجاد نماید. بسته به مدل مادربرد خود می‌توانید از SSD های مختلفی با رابط SATA و M.2 استفاده نمایید که چنانچه لپ تاپ شما از رابط M.2 پشتیبانی نماید، این تغییر بسیار قابل توجه خواهد بود. سعی کنید بسته به بودجه خود و بر اساس مشخصات فنی هر SSD اقدام به خرید نمایید و فریب برندهای مختلف را نخورید. پیش از این مقالات جامعی در رابطه با انواع حافظه SSD و نحوه نصب این نوع از حافظه‌ها بر روی لپ تاپ‌ها منتشر کرده‌ایم که می‌تواند راهنمای مناسبی برای شما در زمان خرید حافظه SSD باشد.
از طریق لینک زیر می‌توانید نسبت به مطالعه هر یک از مقالات مدنظر خود اقدام نمایید.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید حافظه SSD

حافظه RAM خود را ارتقا دهید.

 

افزایش رم لپ تاپ


با یک پرس و جوی ساده و یا سپردن کار به یک شخص متخصص، می‌توانید از ضعیت لپ تاپ خود برای ارتقای حافظه RAM اطلاع پیدا کنید. ارتقای حافظه رم می‌تواند به طور موثری بر عملکرد سیستم شما تاثیر بگذارد.
با افزایش حجم حافظه RAM، می‌توانید عملکرد چندکاری (MultiTasking) سیستم خود را به شکل قابل توجهی بهبود دهید. ارتقای رم تا 8 گیگابایت می تواند ایده آل باشد. اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید هزینه اضافی کنید، 4 گیگابایت هم میتواند کار شما را برای مدتی راه بیندازد. باید توجه داشته باشید که اگر ویندوزی که شما استفاده می‌کنید، ۳۲ بیتی است، حداکثر حافظه RAM که می‌توانید روی سیستم خود داشته باشید، محدود به 4 گیگابایت است. در صورت ارتقای حافظه رم به بیشتر از 4 گیگابایت، باید ویندوز خود را به نسخه 64 بیت، تغییر دهید.

 

اقدامات نرم افزاری


اقدامات نرم افزاری مجموعه‌ای از کارهاست که با انجام آن‌ها می‌توانید به شکلی بر سخت افزار خود تاثیر مثبتی بگذارید و با این کار موجب بهبود عملکرد سیستم شوید. بر خلاف اقدامات سخت افزاری، عناوین معرفی شده در این بخش نیاز به هزینه کردن نخواهند داشت و شما می‌توانید به راحتی و تنها با طی کردن مراحل گفته شده در هر بخش، نسبت به افزایش سرعت لپ تاپ خود اقدام کنید.

 

برنامه‌هایی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید را پاک کنید.


شاید به خاطر نداشته باشید، اما زمانی که برای نصب درایورها یا ریکاوری اطلاعات موبایل خود و... نرم افزارهایی را بر روی سیستم خود نصب کردید، پس از برطرف شدن مشکلتان، آن‌ها را به حال خود رها کردید.
این نرم افزارها بر روی هارد شما فضایی را اشغال کرده‌اند و حتی ممکن است همزمان با بالا آمدن ویندوز، به صورت خودکار اجرا شوند. نرم افزارهای ذکر شده، بدون اینکه هیچ کاربردی داشته باشند، در حال استفاده از منابع سیستم شما هستند.
پیشنهاد ما برای پاک کردن نرم افزارهای غیر ضروری استفاده از نرم افزار IObit Uninstaller می‌باشد. این نرم افزار، حجم بسیار کمی دارد و تا زمانی که آن را اجرا نکنید، به منابع سیستم شما دست درازی نخواهد کرد!
با استفاده از این نرم افزار می‌توانید لیست کامل نرم افزارهای موجود بر روی سیستم خود را ببینید و به صورت کلی از دست آن‌ها راحت شوید. نرم افزار IObit Uninstaller با یک سرچ ساده در اینترنت، قابل دسترسی خواهد بود.

 

دسترسی برنامه‌ها برای اجرا در زمان Startup را بگیرید.

 

آموزش افزایش سرعت لپ تاپ


بسیاری از برنامه‌ها برای اینکه بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند، در زمان نصب، از شما برای دسترسی به اجرا در زمان بالا آمدن ویندوز اجازه می‌خواهند. اکثر ما در زمان نصب یک برنامه تنها به دنبال رفع نیاز خود در آن لحظه هستیم و به دسترسی‌های آن توجه زیادی نمی‌کنیم. با این کار پس از برطرف شدن نیازمان، این برنامه تا زمانی که بر روی سیستم ما نصب باشد، همزمان با اجرا شدن ویندوز، در پس زمینه اجرا خواهد شد و علاوه بر درگیر کردن پردازنده و RAM، موجب افزایش زمان بالا آمدن ویندوز خواهد شد.
خوشبختانه غیرفعالسازی این برنامه‌ها در ویندوز 10 بسیار راحت است.
تنها کافیست که با فشردن همزمان کلیدهای Ctrl+Shift+Esc، وارد پنجره Task manager شوید و از نوار بالا بر روی گزینه Startup کلیک کنید.
با این کار لیستی کامل از تمامی برنامه‌هایی که همزمان با اجرای ویندوز، به حالت اجرا در می‌آیند، برای شما به نمایش در خواهد آمد.
با کلیک بر روی هر کدام و انتخاب گزینه Disable می توانید برنامه هایی را که نیاز ندارید، غیر فعال کنید.
توجه داشته باشید که در مقابل هر برنامه و در زیر ستون Startup impact، اهمیت اجرای هر برنامه در زمان بالا آمدن ویندوز قید شده است. باید توجه داشته باشید که برنامه‌هایی با اهمیت اجرای "High" تنها با نظر شخص متخصص، می‌توانند غیرفعال شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش نصب هارد SSD بر روی لپ تاپ

سیستم عامل خود را بروزرسانی کنید.


بروزرسانی سیستم عامل می‌تواند اثر مثبتی در عملکرد لپ تاپ شما داشته باشد. مسلما با هر بروزرسانی، سیستم عامل بیشتر از قبل تکامل می‌یابد و این مسئله موجب می‌شود که به سوی بهتر شدن حرکت کند. با هربار بروزرسانی سیستم عامل، ممکن است یک سری فایل اضافه بر روی لپ تاپ شما قرار گیرد که باید نسبت به پاکسازی آن‌ها پس از بروزرسانی سیستم عامل خود اقدام نمایید.

 

به لینوکس مهاجرت کنید.

 

افزایش سرعت لپ تاپ


شاید این گزینه برای تمامی قشر کاربران مناسب نباشد، اما مهاجرت به سیستم عامل لینوکس می‌تواند تفاوت بسیاری در سرعت لپ تاپ شما ایجاد کند. کار کردن با توزیعات مختلف لینوکس مزیت‌های بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت، اما عدم بهره مندی از دانش کافی در رابطه با این سیستم عامل می‌تواند برای شما دردسرساز شود.
اگر از یادگیری و چالش نمی‌ترسید و تجربه زیاد و کافی از کار کردن با سیستم عامل ویندوز دارید، بهتر است با همراهی یک دوست کاربلد به سراغ مهاجرت به سیستم عامل لینوکس بروید.
برای شروع کار، توزیعات Ubuntu و Mint بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهند بود.

 

درایورهای سیستم خود را بروزرسانی کنید.


درایورها رابط بین سیستم عامل و سخت افزارهای نصب شده بر روی لپ تاپ شما هستند. هرچقدر هم که سخت افزار و سیستم عامل باکیفیتی داشته باشید، چنانچه نتوانید ارتباط مناسبی میان این دو برقرار کنید، لپ تاپ شما دچار کندی سرعت خواهد شد. پیش از این مقالات جامعی در رابطه با آپدیت درایورها در وبلاگ فروشگاه اینترنتی هدف ارائه کرده‌ایم، که برای "آپدیت درایورهای لپ تاپ" خود، می‌توانید از این مقالات استفاده نمایید.

 

از نرم افزارهای بهینه ساز استفاده کنید.

 

راهنمای افزایش سرعت لپ تاپ


نرم افزارهای بسیاری جهت بهینه سازی سیستم‌های کامپیوتری ارائه شده‌اند که وظیفه آن‌ها افزایش سرعت سیستم، پاک کردن اطلاعات اضافی از روی هارد درایو، احیای فایل‌های رجیستری و... می‌باشد. این ابزارها، تمام هارد دیسک سیستم شما را بررسی می‌کنند، هر فایلی که مدت طولانی استفاده نشده باشد را جستجو می‌کنند و درصورت اجازه شما، آن‌ها را حذف می‌کنند. همچنین به دنبال هر مشکلی در رجیستری که ممکن است سرعت کامپیوتر شما را کم کند، می‌گردند و به کمک امکانات قرارگرفته در آن‌ها، می‌توانید این مشکلات را مستقیماً از داخل این ابزار برطرف کنید.
همان طور که اشاره کردیم، تنوع این ابزار بسیار بالاست، اما پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم افزار Advanced SystemCare می‌باشد. پس از نصب این نرم فزار، تنها با یک کلیک می‌توانید نسبت به بهینه سازی سیستم خود اقدام نمایید.
دانلود این نرم افزار تنها با یک سرچ ساده قابل انجام خواهد بود.

 

آپدیت‌های خودکار را غیرفعال کنید.


در میان فعالان حوزه کامپیوتر و برنامه نویسی، قانون جالبی وجود دارد که می‌گوید: "تا زمانی که یک برنامه به درستی کار می‌کند، هیچ تغییری در آن اعمال نکن!"
اگر مثل ما در تیم هدف، زمان زیادی را پشت لپ تاپ و سیستم کامپیوتری خود می‌گذرانید، حتما با این قانون آشنا هستید. آپدیت‌های اتوماتیک دقیقا مشکلاتی هستند که قانون قبلی را نقض می‌کنند و گاها باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شوند. یکی از این مشکلات، کندی سرعت لپ تاپ‌ها در درازمدت است.
برای مثال، اگر از لپ‌تاپ خود برای بازی و کار استفاده می‌کنید، این شانس وجود دارد که پلتفرم‌های توزیع بازی‌ها، مانند Steam و Epic Games Store، به طور مکرر چندین به‌روزرسانی بزرگ و پچ‌ها را در پس‌زمینه نصب کنند. با خاموش کردن گزینه برورزسانی خودکار در این نوع برنامه‌ها، می‌توانید مطمئن شوید که علاوه بر صرفه جویی در مصرف اینترنت، سخت افزار لپ تاپ شما بر اثر فرسایش این اعمال از پیش تعریف شده در درازمدت، از بین نخواهند رفت. ما همچنان توصیه می‌کنیم که بروزرسانی هرگونه نرم ‌افزار مهم یا سرویس‌هایی که مرتباً استفاده می‌کنید، مانند ویندوز یا به‌روزرسانی آنتی‌ویروس، به صورت خودکار باقی بماند. اما اگر واقعاً برای فضای پردازش تحت فشار هستید، می‌توانید این موارد را در زمانی که از دستگاه استفاده نمی‌کنید، دانلود و بروزرسانی نمایید.

 

 

سخن پایانی


در این مقاله از فروشگاه اینترنتی هدف، به بررسی کاربردی ترین راه‌ها در زمان رویارویی با کندی سرعت لپ تاپ پرداختیم. با بررسی موارد گفته شده و استفاده از آن‌ها می‌توانید جان مجددی به لپ تاپ خود ببخشید و مجددا با رضایت بیشتری از آن استفاده نمایید.
اما اگر نسبت به کلیه موارد گفته شده اقدام نمودید و باز هم به نتیجه مناسبی دست پیدا نکردید، نگران نباشید. نهایتا می‌توانید از طریق تماس با ما در تیم پشتیبانی هدف، نسبت به خرید لپ تاپ جدید اقدام نمایید. در فروشگاه اینترنتی هدف، امکان خرید اقساطی نیز برای شما مهیا شده است، که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود، با ما در تماس باشید.
موفقیت همراه راهتان باد.