نقد و بررسی شیائومی ردمی 7: خوش قیمت و با کیفیت

نقد و بررسی 17 شهریور 1398 علی مظفری

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7: خوش قیمت و با کیفیت

یکی از جدیدترین گوشی های شرکت شیائومی (Xiaomi) که با قیمتی رقابتی روانه بازار شده و در عین حال از کیفیت مطلوبی بهره می‌برد گوشی ردمی 7 این شرکت (Xiaomi Redmi 7) است. اگر به فکر خرید یک گوشی ارزان و با کیفیت هستید، این اسمارتفون می‌تواند گزینه خرید عالی برایتان باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی شیائومی ردمی 7 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را مشخص کنیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

در ماه مارس (March) سال 2019 شرکت شیائومی از گوشی جدیدی تحت عنوان Xiaomi Redmi 7 رونمایی کرد که قرار شد با قیمتی در حدود 130 یورو در بازار های جهانی عرضه شود. قیمت شیائومی ردمی 7 در مقایسه با ویژگی های سخت افزاری که ارائه می‌کند بسیار مقرون به صرفه در نظر گرفته شده و همین امر سبب گشته که استقبال پرشوری از این اسمارتفون به عمل آید. اما آیا واقعا گوشی مذکور ارزش خرید را دارد؟ برای پاسخگویی به این سوال ما چیزی در حدود یک هفته این گوشی مقرون به صرفه و خوش قیمت را مورد استفاده قرار دادیم و به طور دقیق عملکرد آن را بررسی کردیم. بنابراین حالا به خوبی می‌دانیم که نقاط قوت و ضعف اصلی آن شامل چه مواردی می‌شود و به واسطه این مقاله اختصاصی می‌خواهیم تجربه خود را با شما به اشتراک بگذاریم.

بنابراین اگر قصد خرید گوشی شیائومی Redmi 7 را دارید و می‌خواهید بهتر با این اسمارتفون اندرویدی زیبا و خوش قیمت آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطب با ما و بررسی شیائومی ردمی 7 همراه باشید. در نظر داشته باشید که نقاط قوت و ضعف گوشی در این نقد و بررسی با توجه و در نظر گرفتن قیمت دستگاه و ویژگی های آن در مقایسه با دیگر اسمارتفون های هم رده مورد مشخص شده است. بنابراین اگر ویژگی را به عنوان نقطه قوت گوشی ردمی 7 شیائومی نام می‌بریم، اینطور نیست که دستگاه از آن نظر قادر به رقابت با گوشی های رده بالا و چندین میلیون تومانی بازار باشد. برای آشنایی بیشتر با گوشی Redmi 7 شیائومی تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7 : طراحی و ظاهر

وقتی گوشی ردمی 7 را در دست بگیرید، ظاهر آن اصلا نشان نمی‌دهد که یک گوشی ارزان قیمت و 130 یورویی را در دست گرفته‌اید. بنابراین در حین استفاده از این گوشی حس خوبی به کاربر منتقل می‌شود. اگرچه بدنه اصلی این اسمارتفون و فریم آن کاملا از پلاستیک تشکیل شده اما شیائومی سعی کرده قاب پشت گوشی را براق طراحی کند و بدین ترتیب بر زیبایی های ظاهری آن بیفزاید. متاسفانه پلاستیکی بودن قاب پشت دستگاه و بدنه آن سبب شده که خیلی زود چربی دست به آن منتقل شود و اثرات انگشت کاربر روی بدنه گوشی حک شود. همچنین در بررسی شیائومی ردمی 7 مشخص شد که قاب پشت این اسمارتفون به شدت در برابر تماس با اشیای نوک تیز و برنده حساس است و خیلی زود روی آن خط و خش ایجاد می‌شود. بنابراین توصیه داریم حتما Redmi 7 شیائومی را به همراه یک گارد یا قاب محافظ مورد استفاده قرار دهید.

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7

 

در لبه زیرین قاب گوشی شیائومی ردمی 7 یک اسپیکر واحد نصب شده اما شدت صدای خروجی از آن بالاست و این موضوع از ویژگی های جالب ردمی 7 شیائومی به شمار می‌رود. لبه های قاب دستگاه تقریبا انحنا دارند و چهار گوشه قاب آن هم منحنی شکل طراحی شده‌اند. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت آن لنز دوربین دوگانه دستگاه و چراغ فلش LED اختصاص دوربین اصلی نصب شده و تقریبا در وسط قاب پشت هم شاهد تعبیه اسکنر انگشت گوشی هستیم. بهره‌مندی شیائومی Redmi 7 از اسکنر انگشت می‌تواند یکی از نقاط قوت طراحی آن باشد که شاید در برخی از گوشی های هم رده و هم قیمت این اسمارتفون شاهد ارائه آن نباشید. در بررسی این گوشی مشخص شد که عملکرد اسکنر آن خوب است اما به مرور زمان تاثیرهایی در عملکردش ایجاد می‌شود که قابل چشم‌پوشی هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A10 سامسونگ: ارزان قیمت و خوش ساخت

شیائومی سعی کرده ظاهر گوشی ردمی 7 را از نمای رو به رو هم زیبا و به روز طراحی کند. صفحه نمایش گوشی بزرگ است و حاشیه های باریکی دارد و در بخش فوقانی آن یک انحنای کوچک برای نصب لنز دوربین سلفی تعبیه شده که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود. طبق آمار چیزی در حدود 81.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی این گوشی با نمایشگر آن احاطه شده است. اما یکی از جالب ترین ویژگی های طراحی گوشی Redmi 7 که باید به آن اشاره کنیم مربوط به بهره‌مندی پنل جلوی گوشی (نمایشگر) از شیشه گوریلاگلس 5 می‌شود. البته این ادعای شرکت شیائومی بوده و در عمل نمی‌توان ریسک کرد و به شیشه گوریلاگلس نصب شده روی نمایشگر Xiasomi Redmi 7 اعتماد کامل داشت.

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7

 

شیائومی ردمی 7 از استاندارد ضد آب پشتیبانی نمی‌کند اما شیائومی مدعی شده طراحی گوشی مبتنی بر استاندارد های ضد پاشش آب (Water Splash) انجام گرفته، بنابراین احتمالا نیازی نیست برای استفاده از گوشی در زیر باران و سایر شرایط این چنینی نگران باشید. بدنه شیائومی Redmi 7 ابعاد 8.5 در 75.6 در 158.7 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 180 گرم می‌رسد. گوشی از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و در رنگ های مشکی، آبی و قرمز روانه بازار شده است. در یک جمع‌بندی کلی از این بخش نقد و بررسی شیائومی ردمی 7 می‌توان اینطور گفت که این گوشی در مقایسه با خیلی از اسمارتفون های هم رده خودش از سبک طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت مطلوبی بهره می‌برد.

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7 : صفحه نمایش

گوشی Redmi 7 شیائومی از صفحه نمایشی بزرگ بهره‌مند است و این مسئله یکی از ویژگی های خوب آن خواهد بود. صفحه نمایشی که در این اسمارتفون بکار رفته از نوع IPS LCD بوده و 6.26 اینچی است. رزولوشن نمایشگر آن 1520 در 750 پیکسل در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکم پیکسلی نمایشگر گوشی به چیزی در حدود 269 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم معمولی برای گوشی با صفحه نمایش 6.26 اینچی است. همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، صفحه نمایش این اسمارتفون حاشیه های باریکی دارد و بدین ترتیب حدود 81.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. در بخش فوقانی نمایشگر هم انحنای ناچ برای نصب لنز دوربین سلفی تعبیه شده است. شیائومی اشاره داشته که روی صفحه نمایش این گوشی با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده است اما ما اکیدا توصیه داریم روی نمایشگر دستگاه گلس های ضد خش و محافظ نصب کنید.

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7

 

در بررسی شیائومی ردمی 7 مشخص شد که صفحه نمایش گوشی کیفیت بسیار خوبی دارد و واقعا نسبت به دیگر اسمارتفون های رده پایین و مقرون به صرفه بازار کیفیت عالی را ارائه می‌کند. وقتی به محتوای روی صفحه نمایش این گوشی بنگرید کامل متوجه خواهید شد که کنتراست، تفکیک‌پذیری رنگ ها، شادابی تصویر و میزان تعادل مابین بخش های روشن و تیره نمایشگر به خوبی در آن مدیریت می‌شود. صفحه نمایش گوشی از نظر روشنایی هم عملکرد مطلوبی دارد و با تنظیم شدت روشنایی آن بر روی 100 درصد می‌توانید بدون مشکل در محیط های باز و تحت تابش نور از آن استفاده کنید و محتوای روی نمایشگر را ببینید. بنابراین اگر به کیفیت صفحه نمایش گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید Redmi 7 شیائومی در رده قیمتی خودش یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. ضمنا انجام اقداماتی مثل وبگردی یا تماشای ویدئو هم در نمایشگر بزرگ و با حاشیه های باریک این گوشی بسیار لذت بخش خواهد بود و تجربه مطلوبی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. به عقیده ما کیفیت خوب صفحه نمایش یکی از مهم ترین نقاط قوت گوشی ردمی 7 شیائومی محسوب می‌شود.

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7 : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

خیلی از افراد تمایل دارند که گوشی آن ها از نظر نرم افزاری به نسخه های جدیدتر سیستم عامل اندروید مجهز باشد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، خرید شیائومی Redmi 7 می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد که به طور پیش فرض از اندروید 9 پای (Android 9.0 Pie) بهره‌مند است. البته بعید می‌دانیم که در آینده آپدیت های سیستم عامل اندروید برای این گوشی منتشر شوند، اما به هر حال این موضوع از ارزش بهره‌مندی پیش فرض دستگاه از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید نمی‌کاهد. شیائومی Redmi 7 مثل دیگر گوشی های شرکت شیائومی از رابط کاربری MIUI هم بهره می‌برد و ورژن 10 این رابط به طور پیش فرض روی گوشی نصب و راه‌اندازی شده است. رابط کاربری MIUI 10 رابطی نه چندان سبک بوده که ویژگی ها و قابلیت های زیادی را در بر می‌گیرد و به کاربر اجازه شخصی سازی بخش های مختلف دستگاه را می‌دهد.

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7

 

امکاناتی از قبیل حالت استفاده فول اسکرین با حذف سه دکمه مجازی لبه زیرین نمایشگر یا امکان پنهان کردن ناچ (زائده لبه فوقانی صفحه نمایش) و پوشاندن آن با یک نوار سیاه رنگ و غیره در این رابط کاربری ارائه شده‌اند. منوی اپلیکیشن ها از رابط گوشی حذف شده و متاسفانه برنامه های پیش فرض زیادی روی آن نصب هستند که بخش قابل ملاحظه‌ای از حافظه دستگاه را اشغال می‌کنند. در بررسی شیائومی ردمی 7 مشخص شد که رابط گوشی و بستر نرم افزاری آن عملکرد روان و سریعی دارند اما به مرور و با افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در گوشی، لگ و تاخیرهایی هم در عملکرد بستر نرم افزاری آن به وجود می‌آیند که شدت آن ها زیاد نیست و می‌توان از آن ها چشم پوشی کرد. به عقیده ما یکی از نقاط ضعف رابط MIUI 10 مربوط به دسته‌بندی های نه چندان جالب منوی تنظیمات آن می‌شود. به نظر می‌رسد شیائومی سعی کرده دسته‌بندی منوی تنظیمات رابط خود را نسبت به دیگر گوشی های اندرویدی کمی متفاوت ارائه کند اما به عقیده ما چینش منوی تنظیمات در MIUI 10 خیلی جالب انجام نشده و در خیلی از مواقع می‌تواند منجر به سردرگمی کاربر شود. اما در مجموع می‌توان گفت که گوشی شیائومی Redmi 7 از بستر نرم افزاری قابل قبولی بهره می‌برد و اینکه اندروید 9 پای به طور پیش فرض روی آن نصب است، یک ویژگی مثبت نرم افزاری خواهد بود.

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

نوبت به یکی از مهمترین مراحل نقد و بررسی شیائومی ردمی 7 می‌رسد که قدرت عملکرد دستگاه و پتانسیل آن را به تصویر می‌کشاند. قبل از بررسی دقیق این مسئله بهتر است مروری بر ساختار پردازنده، رم و حافظه داخلی این اسمارتفون داشته باشید. تراشه اسنپدراگون 632 کوالکام در این گوشی بکار رفته که یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر آن از نوع Kyro 250 Silver با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز در نظر گرفته شده‌اند و چهار هسته دیگر آن از نوع Kyro 250 Gold با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز هستند. پردازنده گرافیکی آدرنو 506 هم در این تراشه برای تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی بکار رفته است. لازم به ذکر است که تراشه اسنپدراگون 632 یکی از جدیدترین تراشه های میان رده کوالکام محسوب می‌شود که طی فرآیند 14 نانومتری تولید می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه گلکسی A20 با A20s و A20e سامسونگ

گوشی Redmi 7 شیائومی از نظر رم در سه نسخه مختلف 2، 3 و 4 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل نسخه های 16، 32 و 64 گیگابایتی می‌شود. ضمنا این گوشی از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) هم پشتیبانی می‌کند و حافظه آن بدین ترتیب تا سقف اسمی 1 ترابایت قابل افزایش است. نسخه‌ای از گوشی نام برده شده که ما در بررسی شیائومی ردمی 7 از آن استفاده کرده به رم 4 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی مجهز بوده است. در این بررسی مشخص شد که گوشی مذکور به راحتی از پس انجام کارهای روزمره مثل وبگردی، استفاده از اپلیکیشن هایی همچون اینستاگرام تلگرام و غیره بر می‌آید و در حین انجام این کارها هیچ مشکلی برای کاربر ایجاد نمی‌شود. اگرچه افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه می‌تواند کمی عملکرد آن را کند نماید. اما آیا می‌توان بازی هایی مثل پابجی (PUBG Mobile) را در این گوشی نصب و بدون مشکل اجرا کرد؟

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7

 

برای پاسخگویی به این سوال ما بازی پابجی موبایل را روی گوشی شیائومی ردمی 7 نصب و اجرا کردیم. در حالتی که تنظیمات گرافیکی بازی روی حالت متوسط قرار داده شد، بازی بدون مشکل قابل انجام بود اما با افزایش کیفیت تنظیمات گرافیکی بر روی حالت عالی، به تدریج افت فریم هایی به وجود می‌آیند و لذت بازی کردن با گوشی کم می‌شود. در این شرایط هرچقدر برای مدت زمان بیشتری بازی را اجرا کنید، شدت افت فریم و تاخیرها بیشتر می‌شوند. ضمن اینکه بدنه گوشی هم به دلیل تحت فشار قرار گرفتن پردازنده مرکزی و گرافیکی آن داغ خواهد شد. در نظر داشته باشید که این مشکلات در حالت اجرای بازی با تنظیمات گرافیکی متوسط به وجود نمی‌آیند و در این شرایط حداقل می‌توانید 15 الی 20 دقیقه بدون مشکل بازی هایی مثل پابجی را روی گوشی انجام دهید. اما رم گوشی تا چه اندازه می‌تواند از پس مولتی‌تسکینگ بر آید و در شرایطی که تحت فشار باشد چه سرعتی را ارائه می‌کند؟ برای بررسی این موضوع ما بعد از 15 دقیقه اجرای بازی پابجی از آن خارج شدیم و مابین اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) جهش هایی ایجاد کردیم.

نتیجه نشان داد که علیرغم تاخیرهایی که مابین این جهش ها ایجاد شدند، رم گوشی کیفیت عملکرد مطلوبی دارد. به بیان دیگر کیفیت عملکرد رم گوشی درست مثل پردازنده آن در مقایسه با خیلی از گوشی های هم رده ردمی 7 کیفیت بهتری را ارائه می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید با کمترین هزینه و قیمت گوشی بخرید که حتی بازی هایی مثل پابجی موبایل با تنظیمات گرافیکی متوسط در آن قابل نصب و اجرا باشد، شیائومی ردمی 7 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. فراموش نکنید که این گوشی یک گوشی مقرون به صرفه و ارزان قیمت است که واقعا نباید انتظار داشت پتانسیل اجرای بازی هایی مثل پابجی موبایل را داشته باشد.

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7 : دوربین اصلی و سلفی

دوربین گوشی های رده پایین و میان رده طی چند سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و ردمی 7 شیائومی یکی از اسمارتفون هایی است که می‌تواند این مسئله را ثابت کند. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 12 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که لنز 2 مگاپیکسلی مذکور از نوع عمقی (Depth Sensor) خواهد بود. لنز 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی دستگاه هم دیافراگم F/2.2 را ارائه کرده و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی به عمل می‌آورد. قابلیت هایی مثل عکسبرداری پانوراما (Panorama)، HDR، AI Mode، Night Mode و عکسبرداری پرتره (Portrait Mode) هم توسط دوربین اصلی گوشی قابل پشتیبانی هستند. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی دستگاه چطور است؟ در بررسی شیائومی ردمی 7 مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی در محیط های باز و با نور مناسب واقعا عملکرد خوبی دارد و می‌تواند عکس های با کیفیت تری نسبت به خیلی از اسمارتفون های هم رده خودش ضبط نماید.

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7

 

عکسبرداری در حالت پرتره هم به خوبی با دوربین این گوشی انجام می‌شود و الگوریتمی که شیائومی به منظور تفکیک لبه اشیا و اجسام در عکسبرداری پرتره به کار برده بسیار دقیق و خوب عمل می‌کند. در محیط های تاریک، کم نور و بسته کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی کاهش پیدا می‌کند اما با این وجود همچنان می‌توان عکس های نسبتا خوبی را با آن ضبط کرد. طبیعتا در این شرایط کیفیت عکس های ضبط شده با حالت قبل (محیط با نور مناسب) کمتر خواهد بود. ضبط ویدئو های فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت 30 و 60 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی گوشی امکانپذیر خواهد بود که کیفیت متوسط و قابل قبولی در این حالت قابل دستیابی خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

در سمت مقابل دوربین سلفی شیائومی Redmi 7 از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی نسبت به دوربین اصلی کمتر است و با آن می‌توانید عکس های سلفی خوبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و غیره ضبط کنید، اما نباید انتظار خیلی زیاد و بالایی از آن داشته باشید. پس به طور کلی می‌توان اینطور گفت که از بررسی شیائومی ردمی 7 مشخص شد دوربین اصلی دستگاه عملکرد بسیار خوبی دارد و دوربین سلفی آن کیفیت معمولی را ارائه می‌کند.

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7 : باتری و شارژدهی

برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی Xiaomi Redmi 7 از یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت استفاده شده است که از قابلیت شارژ سریع 10 واتی هم پشتیبانی می‌کند. با توجه به اندازه صفحه نمایش گوشی ردمی 7 پیش‌بینی می‌کردیم که باتری 4000 میلی آمپر ساعتی آن بتواند کیفیت عملکرد معمولی داشته باشد، اما در بررسی شیائومی ردمی 7 مشخص شد که باتری آن با یک مرتبه شارژ در حالت استفاده نرمال از گوشی تقریبا می‌تواند 1.5 الی 2 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین نماید. طبیعتا اگر میزان استفاده شما از دستگاه افزایش یابد یا کارهایی مثل گیمینگ را انجام دهید، مدت زمان شارژدهی باتری Redmi 7 کاهش پیدا می‌کند. اما برای فول شارژ باتری گوشی چه مقدار زمان لازم خواهد بود؟ با اتصال شارژر فابریک این گوشی می‌توانید ظرف حدود 130 دقیقه باتری آن را از 0 تا 100 درصد شارژ نمایید. بنابراین سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه معمولی است اما شارژدهی باتری آن وضعیت مطلوبی دارد.

 

نقد و بررسی شیائومی ردمی 7

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی شیائومی ردمی 7 پرداختیم. این اسمارتفون یک محصول میان رده و خوش قیمت است که با صرف هزینه‌ای ناچیز قادر به خرید آن خواهید بود. پتانسیلی که این گوشی در قبال قیمت خود ارائه می‌کند واقعا مطلوب بوده و کمتر گوشی را می‌توان پیدا کرد که در این رنج قیمتی، کیفیت این چنینی داشته باشد. بنابراین اگر می‌خواهید یک گوشی خوش قیمت و با کیفیت داشته باشید، شیائومی Redmi 7 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان است. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این اسمارتفون در بخش زیر طی دو دسته‌بندی جداگانه مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی به روز و زیبا
  • بهره‌مندی از اسکنر انگشت خوب
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • سیستم عامل به روز و جدید (اندروید 9 پای)
  • پردازنده و رم خوب
  • دوربین اصلی با کیفیت
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • حساسیت بالای قاب پشت گوشی در برابر خراشیده شدن