نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو (Samsung Galaxy C9 Pro)

نقد و بررسی 06 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو (Samsung Galaxy C9 Pro)

گوشی سامسونگ گلکسی سی 9 پرو (Samsung Galaxy C9 Pro) یکی از گوشی های با کیفیت شرکت سامسونگ است که در سال 2016 شاهد رونمایی آن بودیم اما هنوز هم می‌تواند گزینه خرید خوبی برای علاقمندان به گوشی های اندرویدی برند سامسونگ باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو بپردازیم.

 

مقدمه

در ماه اکتبر (October) سال 2016 میلادی شرکت سامسونگ به طور رسمی از گوشی جدیدی تحت عنوان گلکسی C9 Pro رونمایی کرد که از نظر سبک طراحی و ظاهر در مقایسه با سایر گوشی های این شرکت متفاوت به نظر می‌رسید. کیفیت ساخت خوب و سخت افزار مناسب از اصلی ترین ویژگی های مثبت این گوشی بودند. قیمت گلکسی سی 9 پرو سامسونگ هم در مقایسه با قیمت گوشی های دیگر نسبتا رقابتی در نظر گرفته شده بود و این موضوع هم در کسب موفقیت های آن بی‌تاثیر نبود.

اما آیا سامسونگ Galaxy C9 Pro گزینه خرید مناسبی برای شماست؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف این گوشی داشته باشیم. شما ضمن مقایسه نقاط قوت و ضعف گوشی با نیازها و انتظارت خود می‌توانید تصمیم نهایی مبنی بر خرید Galaxy C9 Pro را اتخاذ کنید. بنابراین با نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو سامسونگ همراه باشید.

 

نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو سامسونگ: طراحی و ظاهر

سامسونگ سعی کرد در زبان طراحی گوشی گلکسی C9 Pro نسبت به گوشی های دیگر خود تفاوت هایی ایجاد کند و به نوعی یک محصول با ظاهر نسبتاً متفاوت تر را روانه بازار سازد. با این حال سامسونگ سعی داشت کیفیت ساخت محصول را حفظ کرده و از این نظر گوشی را در سطح قابل قبولی طراحی کند. فریم اصلی و قاب پشت گوشی گلکسی سی 9 پرو از آلومینیوم تشکیل شده و پنل جلوی آن با شیشه پوشانده می‌شود. بدنه دستگاه ابعاد 6.9 در 80.7 در 162.9 میلیمتری دارد و وزن دستگاه به چیزی در حدود 189 گرم می‌رسد. بنابراین Galaxy C9 Pro یک گوشی باریک و نسبتاً عریض و سنگین وزن است.

 

بررسی گلکسی سی 9 پرو

 

گلکسی C9 Pro قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و از اسکنر انگشت هم بهره می‌برد. اسکنر انگشت این گوشی با دکمه هوم آن ادغام شده و در لبه زیرین صفحه نمایش دستگاه نصب است. سامسونگ حاشیه های سمت راست و چپ صفحه نمایش گوشی را بسیار باریک طراحی کرده اما حاشیه های دو به فوقانی و زیرین قاب گلکسی سی 9 پرو چندان باریک نیستند. طبق آمار چیزی در حدود 75.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی با صفحه نمایش آن احاطه شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Mi A3 : قیمت مناسب و کیفیت خوب

در قاب پشت گوشی به طور دقیق تر تفاوت های ظاهری گلکسی سی 9 پرو با دیگر گوشی های سامسونگ را مشاهده می‌کنید. در دو لبه فوقانی و زیرین قاب پشت گوشی دو نوار باریک وجود دارد که هر یک از سه خط افقی تشکیل می‌شوند. لنز دوربین اصلی دستگاه با شکلی متفاوت در بخش فوقانی قاب پشت گوشی دیده می‌شود. یک چراغ فلش LED دوگانه هم در کنار لنز دوربین اصلی دستگاه نصب است و زیر این لنز هم آرم سامسونگ قرار دارد. زمانی که گلکسی سی 9 پرو را در دست می‌گیرید باریک بودن بدنه آن برایتان قابل درک‌تر می‌شود این موضوع به خوش دست به نظر رسیدن گوشی کمک می‌کند.

 

بررسی گلکسی سی 9 پرو

 

لازم به اشاره است که گوشی Galaxy C9 Pro طراحی ضد آب ندارد و از استاندارد ضد آب هم پشتیبانی نمی‌کند. به طور کلی باید گفت که گوشی مذکور از نظر ظاهر و سبک طراحی یک گوشی خوب و با کیفیت محسوب می‌شود که به ویژه در قاب پشت آن سبک طراحی متفاوتی نسبت به سایر گوشی های برند سامسونگ پیاده سازی شده است. بنابراین گلکسی سی 9 پرو از نظر سبک طراحی و ظاهر از ما رتبه قابل قبولی دریافت می‌کند.

 

نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو سامسونگ: صفحه نمایش

در این بخش از بررسی گلکسی سی 9 پرو در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت خواهیم کرد. سامسونگ یک نمایشگر بزرگ و 6 اینچی را در گوشی مذکور بکار برده که از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) است و رزولوشن فول اچ دی (1920 در 1080 پیکسل) را به همراه دارد. بدین سبب تراکم پیکسلی صفحه نمایش دستگاه به چیزی در حدود 367 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار تراکم پیکسلی قابل قبولی برای گوشی میان رده و با نمایشگر 6 اینچی محسوب می‌شود. همانطور که در بخش قبل گفتیم صفحه نمایش این گوشی به لطف حاشیه های باریکی که در دو لبه سمت راست و چپ خود دارد چیزی در حدود 75.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. نسبت 16 به 9 توسط صفحه نمایش گوشی ارائه شده و طبق ادعای سامسونگ روی نمایشگر دستگاه با شیشه گوریلاگلس پوشانده می‌شود و بدین ترتیب از آن در برابر خط و خش محافظت به عمل می‌آید. البته با این وجود ما اکیدا توصیه می‌کنیم روی نمایشگر دستگاه را با گلس محافظ ال سی دی بپوشانید و صرفاً به شیشه گوریلاگلس و ضد خش روی ال سی دی Galaxy C9 Pro اعتماد نداشته باشید.

 

بررسی گلکسی سی 9 پرو

 

در بررسی گلکسی سی 9 پرو مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی عملکرد بسیار عالی دارد و بدون تردید یکی از بهترین نقاط قوت دستگاه خواهد بود. شادابی تصویر، شارپنس، تفکیک‌پذیری رنگ ها و کنتراست در نمایشگر دستگاه سطح خوبی دارند و این موضوع سبب می‌شود تماشای محتوا بر روی نمایشگر 6 اینچی گوشی دلنشین‌ و جذاب به نظر آید. بنابراین اگر اهل تماشای فیلم و سریال با گوشی باشید، گلکسی C9 Pro نیازتان را به خوبی برطرف می‌کند. صفحه نمایش سوپر آمولد گلکسی C9 Pro از نظر تولید روشنایی هم وضعیت عالی دارد و خیلی خوب عمل می‌کند. در بررسی که انجام شد مشخص گردید که برای مشاهده محتوای نمایشگر دستگاه در محیط های باز و تحت تابش نور کافیست شدت روشنایی نمایشگر را بر روی 80 درصد تنظیم نمایید. بدین ترتیب می‌توانید به راحتی از گوشی استفاده به عمل آورده و محتوای نمایشگر آن را به طور واضح مشاهده کنید. بنابراین کیفیت خوب صفحه نمایش یکی از ویژگی های مطلوبی بود که در بررسی گلکسی سی 9 پرو با آن مواجه شدیم.

 

نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو سامسونگ: سیستم عامل و رابط کاربری

با توجه به اینکه گلکسی C9 Pro در سال 2016 معرفی شده و محصول آن سال است، جای تعجبی ندارد که اندروید 6.0.01 مارشمالو به طور پیش فرض روی آن نصب باشد که تقریباً نسخه قدیمی از سیستم عامل اندروید محسوب می‌شود. البته هم اکنون آپدیت اندروید 8 اوریو برای این گوشی منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود نصب خواهد بود، بنابراین به روز نبودن سیستم عامل گوشی مشکلی غیر قابل حل نیست و با یک آپدیت OTA رفع می‌شود. متاسفانه رابط کاربری که در گلکسی سی 9 پرو نصب است، رابط کاربری پردردسر و سنگین تاچ ویز (TouchWiz) خواهد بود که ما خیلی آن را رابط کاربری مطلوبی محسوب نمی‌کنیم. این رابط سنگین طراحی شده و تعداد اپلیکیشن هایی که به طور پیش فرض روی آن نصب هستند بالاست که این امر کمی آزاردهنده بوده و بی‌جهت منجر به اشغال شدن بخش قابل توجهی از حافظه داخلی دستگاه می‌شود.

 

بررسی گلکسی سی 9 پرو

 

خوشبختانه علیرغم نصب بودن رابط کاربری تاچ ویز روی گلکسی C9 Pro؛ عملکرد بستر نرم افزاری گوشی روان و قابل قبول است. البته بهره‌مندی دستگاه از رم 6 گیگابایتی تا حد زیادی به افزایش قدرت و بازده آن کمک کرده و حتی تاخیر ها و لگ های بستر نرم افزاری دستگاه را هم جبران می‌کند. رم 6 گیگابایتی گوشی سبب شده که جهش مابین اپلیکیشن های اخیر در گلکسی سی 9 پرو به سرعت انجام گیرد و گوشی مذکور به راحتی از پس مولتی‌تسکینگ بر آید. مطمئناً اگر گلکسی C9 Pro از رابط کاربری جدید سامسونگ یعنی "سامسونگ اکسپرینس" (Samsung Experience) بهره‌مند می‌شد همه چیز بهتر بود اما باید اعتراف کرد که رابط کاربری تاچ ویز هم در این گوشی مشکلی ندارد و به لطف رم 6 گیگابایتی دستگاه عملکرد کاملاً روانی را ارائه می‌کند. پس گوشی از بستر نرم افزاری مناسبی بهره می‌برد.

 

نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

تراشه‌ای که در قلب گوشی سامسونگ Galaxy C9 Pro بکار رفته تراشه اسنپدراگون 653 کوالکام است که از لیتوگرافی 28 نانومتری بهره می‌برد و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد هشت هسته پردازشگر مرکزی آن در دو مجموعه دسته‌بندی شده‌اند. مجموعه نخست شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتز می‌شود و مجموعه دوم شامل چهار هسته Cortex-A57 با فرکانس کاری 1.94 گیگاهرتز خواهد بود. پردازنده گرافیکی آدرنو 510 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای جامع فلش کردن گوشی های هوآوی، سامسونگ و غیره

بنابراین تراشه‌ای که در قلب گلکسی سی 9 پرو بکار رفته یک تراشه میان رده رو است که انتظار نداریم خیلی فوق‌العاده عمل کند. رم سامسونگ Galaxy C9 Pro ظرفیت 6 گیگابایتی دارد و یکی دیگر از اصلی ترین ویژگی های مثبت آن را تشکیل می‌دهد. رم 6 گیگابایتی این گوشی سبب شده تا دستگاه از نظر مولتی‌تسکینگ تقویت شود و ضعف های رابط کاربری و حتی پردازنده آن تا حد قابل توجهی جبران شوند. حافظه داخلی سامسونگ گلکسی C9 pro هم ظرفیت 64 گیگابایتی دارد و دستگاه از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند که به موجب آن می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد. اما قدرت عملکرد و پردازشی گوشی چطور است؟

 

بررسی گلکسی سی 9 پرو

 

در بررسی گلکسی سی 9 پرو مشخص شد که دستگاه قدرت پردازشی خوبی دارد و به نوعی فراتر از انتظارات ما عمل می‌کند. احتمالاً افزایش پتانسیل و بازده گوشی هم به ظرفیت بالای رم آن ارتباط دارد و رم 6 گیگابایتی دستگاه در افزایش بازده دستگاه تاثیرگذار بوده است. در بررسی صورت گرفته مشخص شد که کارهای روزمره بدون کوچک ترین مشکل در گوشی گلکسی سی 9 پرو قابل انجام هستند و دستگاه از پس اجرای بازی های HD و سنگین هم بر می‌آید. اما اجرای نسبتاً طولانی مدت بازی های HD در گلکسی سی 9 پرو منجر به داغ شدن بیش از اندازه بدنه آن می‌شود که این موضوع می‌تواند کمی آزاردهنده باشد. همچنین اجرای طولانی مدت بازی در دستگاه ممکن است افت فریم های نسبی را به بار آورد و تا چند ثانیه منجر به کند شدن رابط گوشی شود که این امر خیلی سریع و پس از خارج شدن از بازی رفع می‌شود. به طور کلی باید گفت که گوشی سامسونگ گلکسی C9 Pro از نظر قدرت پردازشی و عملکرد یک گوشی خوب است و بازدهی فراتر از انتظارات ما را به همراه دارد.

 

نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی سامسونگ Galaxy C9 Pro از یک لنز 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.9 تشکیل شده که از قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF، HDR) و پانوراما پشتیبانی به عمل می‌آورد. سامسونگ یک چراغ فلش LED دوگانه را هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته تا در محیط های تاریک و کم نور کیفیت ضبط عکس با دوربین گوشی به کمک آن بهبود یابد. در بررسی گلکسی سی 9 پرو متوجه شدیم که دوربین اصلی گوشی عملکرد خوبی دارد اما نمی‌توان مدعی شد که عملکرد دوربین این گوشی فوق‌العاده است. در محیط های با نور مناسب می‌توانید عکس های خوب و با کیفیت را با دوربین اصلی گلکسی C9 Pro ضبط کنید اما طبیعتاً در محیط های کم نور با افت کیفیت رو به رو می‌شوید. البته چراغ فلش LED دوگانه گوشی در این شرایط می‌تواند تا حدی به شما کمک کند. بنابراین در یک کلام باید گفت که دوربین اصلی گلکسی سی 9 پرو عملکرد خوب و معمولی دارد.

 

بررسی گلکسی سی 9 پرو

 

در سمت مقابل دوربین سلفی سامسونگ Galaxy C9 Pro هم از یک لنز 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.9 تشکیل شده که کیفیت عملکرد آن در مقایسه با دوربین سلفی اغلب گوشی های هم رده خودش بهتر است. بنابراین اگر اهل عکسبرداری سلفی هستید و به کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید سامسونگ گلکسی سی 9 پرو می‌تواند نیازهایتان را برطرف سازد و گزینه خرید خوبی برایتان باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو سامسونگ: باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو سامسونگ در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب این گوشی بکار رفته یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی و لیتیوم یونی است. با توجه به اینکه گوشی صفحه نمایشی 6 اینچی دارد، انتظار می‌رود مصرف انرژی آن بالا باشد و همین مسئله هم در بررسی گلکسی سی 9 پرو مشخص شد اما با این حال باتری 4000 میلی آمپر ساعتی گوشی به خوبی انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند و به لطف این باتری می‌توان با یک بار فول شارژ گوشی تقریباً تا 1.5 روز از آن استفاده کرد. البته اگر میزان استفاده شده از گوشی زیاد باشد، طبیعتاً باتری آن زودتر خالی خواهد شد و شاید مستلزم حمل پاوربانک یا شارژر موبایل شوید.

متاسفانه سامسونگ گلکسی C9 Pro از قابلیت شارژ سریع یا بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و بدین سبب برای اینکه باتری دستگاه فول شارژ شود باید مدت زمانی در حدود 160 دقیقه صبر کنید. پس سرعت شارژ مجدد باتری این گوشی چندان زیاد نیست و این موضوع می‌تواند یکی از نقاط ضعف آن باشد.

 

بررسی گلکسی سی 9 پرو

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی گلکسی سی 9 پرو سامسونگ پرداختیم. این گوشی از سخت افزاری مناسب بهره می‌برد و رم 6 گیگابایتی و صفحه نمایش 6 اینچی و با کیفیت آن از نقاط قوت اصلی دستگاه خواهند بود. قیمت سامسونگ گلکسی سی 9 پرو هم نسبتاً رقابتی و مناسب در نظر گرفته شده و این موضوع سبب می‌شود دستگاه گزینه خرید خوبی برای علاقمندان به گوشی های برند سامسونگ باشد. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف Galaxy C9 Pro سامسونگ در بخش زیر مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • رم 6 گیگابایتی
  • دوربین سلفی عالی
  • شارژدهی خوب باتری

 

نقاط ضعف:

  • بهره‌مندی پیش فرض از اندروید 6 مارشمالو و رابط تاچ ویز
  • سرعت شارژ پایین باتری