نقد و بررسی گلکسی C5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy C5 Pro)

نقد و بررسی 22 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی گلکسی C5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy C5 Pro)

گوشی گلکسی سی 5 پرو (Samsung Galaxy C5 Pro) یکی دیگر از گوشی های موفق شرکت سامسونگ است که شاید گزینه خرید خوبی هم برای شما باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی C5 پرو سامسونگ پرداخته و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

مقدمه

در ما مارس (March) سال 2017 بود که شرکت سامسونگ به طور رسمی از گوشی گلکسی سی 5 پرو رونمایی کرد. این گوشی را می‌توان یک گوشی میان رده رو به بالا با رم قدرتمند و حافظه داخلی خوب در نظر گرفت. قیمت گلکسی C5 پرو در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش خیلی رقابتی و مقرون به صرفه در نظر گرفته نشده و این موضوع می‌تواند یکی از نقاط ضعف آن به شمار آید. اما با این وجود به دلیل کیفیت ساخت خوبی که Galaxy C5 Pro داشته توانسته آمار فروش خوبی را به ثبت برساند و به گوشی های موفق سامسونگ تبدیل شود.

اما آیا خرید گوشی گلکسی C5 Pro برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود؟ بدین منظور باید اولویت بندی برای نیازها و انتظاراتتان از یک گوشی داشته باشید و سپس این نیازها و انتظارات را با نقاط قوت و ضعف گوشی که فکر می‌کنید خرید آن گزینه مناسبی است مقایسه کنید. اگر انتظارات شما با نقاط قوت گوشی هم سو بودند، مطمئنا گوشی مورد نظر گزینه خرید خوبی برایتان خواهد بود و در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم به فکر خرید یک گوشی دیگر باشید. در ادامه این مطلب به نقد و بررسی گلکسی C5 پرو می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص خواهیم کرد.

 

نقد و بررسی گلکسی C5 پرو سامسونگ: طراحی و ظاهر

سبک طراحی گوشی گلکسی سی 5 پرو در مقایسه با سبکی که طی چند وقت اخیر باب میل کاربران شده تفاوت دارد. زبان و سبک طراحی این گوشی بیشتر نزدیک به سری گوشی های گلکسی جی سال های 2015 و 2016 به نظر می‌رسد، بنابراین ظاهر و سبک طراحی دستگاه مدرن نیست و طبیعتاً خبری از صفحه نمایش بزرگ و بدون حاشیه یا قاب فلزی و شیشه‌ای در آن نخواهد بود. با این حال بدنه گوشی یکپارچه طراحی شده و جنس آن از آلومینیوم است.روی پنل جلوی دستگاه با شیشه گوریلاگلس 4 پوشانده شده اما با این حال توصیه می‌کنیم یک گلس محافظ ال سی دی را روی صفحه نمایش آن نصب کنید تا از به وجود آمدن خط و خش بر روی نمایشگر گوشی جلوگیری به عمل آید. بدنه این محصول ابعاد 7 در 71.4 در 145.7 میلیمتر را ارائه می‌کند و دستگاه حدود 145 گرم وزن دارد. پس گلکسی C5 پرو یک گوشی نسبتاً کوچک و باریک است.

 

بررسی گلکسی C5 پرو

 

گلکسی سی 5 پرو سامسونگ قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و به اسکنر انگشت هم مجهز است. اسکنر انگشت این گوشی با کیفیت و سریع عمل می‌کند و در زیر صفحه نمایش آن نصب خواهد بود. این اسکنر مثل گوشی های قدیمی تر سامسونگ با دکمه هوم دستگاه ادغام شده است و ظاهری بیضی شکل دارد. زمانی که از نمای رو به رو به گلکسی C5 پرو نگاه می‌کنید بیشتر متوجه نزدیک بودن سبک طراحی آن به سری گوشی های گلکسی جی سال های 2015 و 2016 خواهید شد. صفحه نمایش گوشی در دو لبه فوقانی و زیرین حاشیه های نسبتاً ضخیمی دارد و نام سامسونگ در بالای نمایشگر آن حک شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هوآوی Honor Play (آنر پلی): قیمت و کیفیت عالی

قاب پشت Galaxy C5 Pro هم ویژگی خیلی خاصی ندارد و ظاهری کاملاً معمولی را ارائه می‌کند. لنز دوربین اصلی و چراغ فلش LED دوگانه آن در بخش فوقانی قاب پشت گوشی نصب است و زیر لنز دوربین اصلی دستگاه هم نام سامسونگ دیده می‌شود. وقتی گلکسی C5 پرو را در دست می‌گیرید خیلی حس و حال متفاوت و جالبی به شما منتقل نخواهد شد و کاملاً معمولی بودن سبک طراحی و ظاهر آن را درک خواهید کرد.

 

بررسی گلکسی C5 پرو

 

بنابراین اگر به ظاهر و سبک طراحی گوشی اهمیت می‌دهید و دوست دارید گوشی شما ظاهری مدرن داشته باشد، شاید گلکسی C5 پرو گزینه خرید مناسبی برایتان محسوب نشود چون ظاهر و سبک طراحی آن کمی قدیمی و نزدیک به سری گوشی های گلکسی j سال های 2015 و 2016 خواهد بود.

 

نقد و بررسی گلکسی C5 پرو سامسونگ: صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی گلکسی C5 پرو در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در این گوشی بکار رفته 5.2 اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) است و رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل یا اصطلاحاً فول اچ دی (Full HD) را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 424 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار بسیار خوبی خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که کوچک بودن صفحه نمایش دستگاه منجر شده که تراکم پیکسلی آن افزایش یابد و این موضوع به بالا بودن رزولوشن نمایشگر گوشی ارتباطی ندارد و عملاً رزولوشن گلکسی C5 پرو کاملاً معمولی است. نسبت تصویر نمایشگر گوشی 16 به 9 بوده و چیزی در حدود 71.7 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود.

 

بررسی گلکسی C5 پرو

 

همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم روی صفحه نمایش Galaxy C5 Pro با شیشه گوریلاگلس 4 پوشانده شده و بدین ترتیب از آن محافظت می‌شود، اما با این حال توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از به وجود آمدن خط و خش بر روی آن حتماً از یک گلس محافظ استفاده کنید. در بررسی گلکسی C5 پرو مشخص شد که صفحه نمایش گوشی از نظر شادابی، وضوح، شارپنس و کنتراست عملکرد خوبی دارد اما کوچک بودن اندازه آن کمی آزاردهنده است. اگر علاقمند به وبگردی و تماشای فیلم و سریال در گوشی باشید، کوچک بودن نمایشگر بیشتر آزاردهنده می‌شود. ضمنا نمایشگر سوپر آمولد گوشی گلکسی C5 Pro از نظر روشنایی هم وضعیت و عملکرد خوبی دارد و شدت روشنایی که توسط آن تولید می‌شود مناسب خواهد بود. به همین سبب به راحتی می‌توان در محیط های باز و تحت تابش نور محتوای نمایشگر دستگاه را مشاهده کرد. پس کیفیت خوب صفحه نمایش گلکسی C5 پرو از نقاط قوت آن است اما کوچک بودن نمایشگر می‌تواند یک نقطه ضعف باشد.

 

نقد و بررسی گلکسی C5 پرو سامسونگ: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

اندروید 7 نوقا به طور پیش فرض روی گوشی Galaxy C5 Pro نصب بوده و رابط کاربری تاچ ویز (TouchWiz) هم روی آن نصب و راه اندازی شده است. زمانی که در حال بکارگیری گلکسی سی 5 پر و پرسه زدن در بخش ها و منو های مختلف نرم افزاری آن هستید، تقریباً هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد و عملکرد رابط دستگاه سریع و روان خواهد بود. اما در برخی شرایط مثل زمان هایی که چندین اپلیکیشن در پس زمینه فعال باشند، لگ و تاخیر های کوچکی در عملکرد گوشی به وجود خواهد آمد. شدت این تاخیر ها زمانی بیشتر می‌شود که بخواهید از بخش Recent Apps (اپلیکیشن های اخیر) مابین برنامه های گوشی جهش سریع داشته باشید. پر شدن حافظه داخلی دستگاه هم می‌تواند منجر به بوجود آمدن لگ و تاخیرهایی شود اما خوشبختانه چون حافظه داخلی گلکسی C5 پرو ظرفیت 64 گیگابایتی دارد کمتر کاربرانی با این مشکل مواجه خواهند شد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 7 پرو (Redmi Note 7 Pro)

یکی دیگر از نقاط منفی بستر نرم افزاری گوشی مورد نظر مربوط به نصب بودن تعداد زیادی از اپلیکیشن های پیش فرض می‌شود. اغلب این برنامه ها اصلاً کاربردی ندارند و شاید کاربر یک بار هم از آن ها استفاده نکند اما با این حال روی گوشی نصب بوده و قابل حذف هم نیستند و منجر به اشغال شدن بخشی از حافظه گوشی می‌شوند. بنابراین به صورت کلی باید گفت که بستر نرم افزاری گوشی سی 5 پرو سامسونگ عملکرد قابل قبولی دارد. البته نباید فراموش کرد که رم 4 گیگابایتی دستگاه به بهتر شدن سرعت عملکرد آن کمک به سزایی می‌کند.

 

بررسی گلکسی C5 پرو

 

نقد و بررسی گلکسی C5 پرو سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب گلکسی C5 Pro از تراشه اسنپدراگون 626 استفاده شده که تراشه‌ای بهره‌مند از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بوده و طی فرآیند 14 نانومتری تولید می‌شود. هشت هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی آدرنو 506 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. تراشه اسنپدراگون 626 در واقع نسخه ارتقاء یافته تراشه اسنپدراگون 625 است که از نظر فرکانس کاری تقویت شده اما با این حال یک تراشه میان رده رو به بالا محسوب می‌شود و نباید انتظار داشت که در حد تراشه های برتر و پرچمدار فعلی عمل کند. رمی که در گلکسی C5 پرو بکار رفته ظرفیت 4 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی گوشی به طور پیش فرض 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد که فضای ذخیره سازی مطلوبی برای گوشی خواهد بود.

گوشی سی 5 پرو از نصب حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و با اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) به آن می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد. زمانی که در حال استفاده از گوشی هستید کاملاً مشخص خواهد بود که بستر سخت افزاری دستگاه به خوبی از پس آنالیز و مدیریت وظایف بر می‌آید. رم 4 گیگابایتی گوشی در خیلی از مواقع ضعف های نرم افزاری و رابط کاربری آن را می‌پوشاند و منجر به ایجاد عملکردی روان تر در دستگاه می‌شود. در بررسی گلکسی C5 پرو ما حتی توانستیم بازی هایی مثل Dead Trigger 2 یا Asphalt 8 را هم آن نصب و اجرا کنیم. گوشی از پس اجرای این بازی ها بر می‌آید اما در صورتی که برای مدت زمان نسبتاً طولانی بازی های مذکور در گوشی اجرا شوند کمی افت فریم به وجود می‌آید و بدنه گوشی داغ می‌شود. زمانی هم که از بازی خارج شوید تا چند ثانیه تاخیر هایی در عملکرد گوشی احساس خواهید کرد که با توجه به میان رده بودن تراشه دستگاه توجیه‌پذیر هستند. بنابراین گوشی گلکسی C5 پرو از نظر تراشه، رم و حافظه داخلی وضعیت خوبی دارد و این موضوع از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

 

بررسی گلکسی C5 پرو

 

نقد و بررسی گلکسی C5 پرو سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گلکسی C5 Pro سامسونگ از یک لنز 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F1.9 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار و HDR پشتیبانی می‌کند و یک چراغ فلش LED دوگانه دارد. عملکرد دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور مناسب، خوب و قابل قبول است، اما به اندازه‌ای مطلوب نیست که بگوییم از نقاط قوت دستگاه به شمار می‌رود. اگر بخواهیم قیمت این گوشی را ملاک مقایسه قرار دهید و کیفیت عملکرد دوربین آن را با گوشی های هم رده خودش مقایسه کنیم، شاید خیلی از گوشی های دیگر و هم رده C5 Pro نسبت به آن کیفیت بهتری داشته باشند. کیفیت عملکرد دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور کم افت می‌کند اما مقدار افت کیفیت آن قابل قبول خواهد بود. بنابراین به صورت کلی باید گفت که دوربین اصلی گلکسی C5 پرو کیفیت معمولی و قابل قبولی دارد.

در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی هم از یک لنز 16 مگاپیکسلی تشکیل شده که آن هم دیافراگم F1.9 را ارائه می‌کند. دوربین سلفی این گوشی عملکرد خوبی دارد و در مقایسه با دوربین سلفی گوشی های هم رده خودش بهتر است. بنابراین اگر اهل عکسبرداری سلفی هستید، گوشی Galaxy C5 Pro می‌تواند گزینه خرید خوبی برایتان باشد. عکس هایی که با دوربین سلفی این گوشی ضبط می‌شوند برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام کاملاً مناسب خواهند بود.

 

نقد و بررسی گلکسی C5 پرو سامسونگ: باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی گلکسی C5 پرو در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در این گوشی بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی بوده و ظرفیت 2600 میلی آمپر ساعتی دارد. شاید ظرفیت باتری گلکسی سی 5 پرو در نگاه اول نا امید کننده به نظر برسد اما در عمل بازده قابل قبولی خواهد داشت. در بررسی گلکسی C5 پرو مشخص شد که باتری این گوشی با یک بار شارژ و در حالتی که از دستگاه به طور عادی استفاده شود تقریباً تا 1 روز می‌تواند انرژی مورد نیاز آن را تامین کند. البته اگر میزان استفاده شده از گوشی افزایش یابد، بدون شک با مشکل خالی شدن زود هنگام شارژ باتری رو به رو می‌شوید. بنابراین توصیه می‌کنیم همیشه شارژر موبایل یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری گوشی Galaxy C5 Pro استفاده نمایید. لازم به اشاره است که این گوشی از قابلیت شارژ سریع و بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و برای اینکه باتری آن فول شارژ شود، تقریباً باید چیزی در حدود 80 دقیقه به شارژر متصل باشد.

 

بررسی گلکسی C5 پرو

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی گلکسی C5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy C5 Pro) پرداختیم. قیمت سامسونگ Galaxy C5 Pro شاید خیلی رقابتی نباشد اما این گوشی کیفیت ساخت خوب و سخت افزاری نسبتاً مناسب دارد و به همین جهت توانسته به گزینه خرید خیلی از کاربران تبدیل شود. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در ادامه طی دو دسته‌بندی مختلف مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • صفحه نمایش سوپر آمولد
  • رم و پردازنده مناسب
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی

 

نقاط ضعف:

  • کوچک بودن صفحه نمایش
  • شارژدهی نه چندان خوب باتری
  • قیمت نسبتاً گران