نقد و بررسی مانیتور Asus MX34VQ | فوق عریض و حرفه‌ای!

نقد و بررسی 30 اردیبهشت 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مانیتور Asus MX34VQ | فوق عریض و حرفه‌ای!

مانیتور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات یک کامپیوتر شخصی، وظیفه نمایش تصویر را برعهده دارد و از همین رو همه آن چیزی که سخت‌افزار پردازش می‌کند، باید توسط نمایشگری به‌تصویر کشیده شود. حال هرچه کیفیت این صفحه‌نمایش بالاتر و دقت تصویر بهتر باشد، تجربه کار کردن با کامپیوتر و رایانه‌ شخصی بیشتر خواهد بود. انتخاب و خرید مانیتور قدرتمند و با کیفیت همواره اهمیت داشته و روز به‌روز به افزایش قدرت پردازشی سخت‌افزارها، کیفیت و عملکرد مانیتورها هم افزایش پیدا کرده است.

شرکت تایوانی ایسوس (Asus) به‌عنوان یکی از سردمداران تولیدکننده لوازم کامپیوتر و لپ‌تاپ در دنیا، در تولید مانتیورهای حرفه‌ای هم فعالیت داشته و بهترین‌های خود را در مدل‌های مختلف روانه بازار کرده است. یکی از مانیتورهای حرفه‌ای این شرکت مدل MX34VQ نام دارد. این مانیتور در دسته مانیتورهای فوق‌ عریض (Ultra Wide) و همچنین منحنی (Curve) قرار می‌گیرد. نام کامل این مانیتور 34 اینچی ASUS Designo Curve MX34VQ است. مانیتور فوق عریض برای کاربران حرفه‌ای و طراحان گرافیک بسیار ابزار مهمی است. زیرا می‌توانند با دقت و جزییات بیشتر به تصاویر نگاه کرده و همچنین به‌صورت همزمان چندین صفحه را در کنار هم داشته باشند.

 

نقد و بررسی مانیتور Asus MX34VQ

 

همانند بسیاری از محصولات شرکت ایسوس، مانیتور MX34VQ هم طراحی بسیار چشم‌نواری دارد. صفحه‌نمایش مشکی بدون حاشیه اطراف آن و میزان انحنای 1800R مانیتور در کنار نوار نقره‌ای پایین آن، جلوه بسیار زیبایی دارد. همچنین پایه این مانیتور هم به‌شکل حلقه‌ای نقره‌ای طراحی شده که هماهنگی خوبی با طراحی قسمت زیر مانیتور دارد. در پایه این مانیتور ایسوس از یک شارژر بی‌سیم Qi استفاده کرده است که می‌توانید به‌وسیله آن موبایل (در صورت پشتیبانی از شارژ بی‌سیم و فناوری Qi) خود روی آن قرار دهید تا شارژ شود. نسبت تصویر 21:9 این مانیتور 35 درصد از نسبت تصویر 16:9 مانیتورهای Full HD بیشتر است. شما با خرید مانیتور MX34VQ ایسوس به یک مانیتور فوق‌ عریض با کیفیت تصویر QHD با رزولوشن 3440x1440 دسترسی خواهید داشت.

 

نقد و بررسی مانیتور Asus MX34VQ

 

طراحی و کیفیت ساخت مانیتور Asus MX34VQ 

محصولات حرفه‌ای ایسوس همیشه جذابیت ظاهری خاصی داشته‌اند و حال این جذابیت را در مانیتور MX34VQ این شرکت هم به‌ضوح می‌بینیم. صفحه‌نمایش بزرگ 34 اینچی با حاشیه بسیار کم مشکی که به حالت بدون قاب (Frameless) مشهور است، ظاهر بسیار جذابی دارد. قسمت پایینی صفحه‌نمایش هم توسط روکش نقره‌ای پوشیده شده و بر روی آن لوگو Asus در مرکز به‌چشم می‌خورد. در سمت چپ همین نوار نقره‌ای نام شرکت تولیدکننده بلندگوهای مانیتور یعنی Harman Kardon هم درج شده است. پنل صفحه‌نمایش به پایه‌ای مشابه طرح نوار نقره‌ای حاشیه نمایشگر، متصل شده است. این پایه به شکل حلقه‌ای طراحی شده و در مرکز آن از یک شارژر بی‌سیم استفاده شده است. اگر موبایل شما از شارژر بی‌سیم و فناوری Qi پشتیبانی می‌کند، می‌توانید با قرار دادن موبایل بر روی پایه به‌آسانی آن را شارژ کنید.

مانیتور ایسوس MX34VQ صفحه‌نمایش 34 اینچی دارد که میزان انحنا آن 1800R بوده و زاویه دید 178 درجه‌ای را به‌صورت عمودی و افقی پشتیبانی می‌کند. با توجه به سایز صفحه‌نمایش و نسبت تصویر 21 به 9 آن مشخص است که با مانیتوری بزرگ طرف هستیم.­ ابعاد این مانیتور 239 × 456 × 810 میلی‌متر بوده و وزن آن هم 8.4 کیلوگرم است. با خرید مانیتور ایسوس MX34VQ به یک مانیتور با کیفیت و زیبا از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت دسترسی خواهید داشت.

 

نقد و بررسی مانیتور Asus MX34VQ

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش مانیتور ایسوس MX34VQ از پنل VA استفاده می‌کند. پنل VA در مقایسه با پنل IPS کنتراست بالاتری داشته و زمان پاسخ‌گویی بهتری دارد. همچنین استفاده از مانتیور MX34VQ با پنل صفحه‌نمایش VA برای محیط‌هایی با نور معمولی مانند اتاق، بسیار بهتر است و از IPS کیفیت تصویر بهتری را اراده می‌دهد. سایز صفحه‌نمایش 34 اینچ است. سایز بزرگ برای کار کردن با کامپیوتر می‌تواند برای انجام چند کار به‌صورت همزمان بسیار کاربردی باشد. همچنین می‌توانید به‌صورت همزمان تا 4 صفحه مختلف را بر روی صفحه‌نمایش فوق عریق مانیتور MX34VQ داشته باشید. علاوه بر این صفحه‌نمایش فوق عریض برای طراحان گرافیک بسیار کاربردی است و می‌توانند با جزییات بیشتر همه‌چیز را مشاهده کرده و طراحی بهتری داشته باشند. به‌جز این‌کارها تماشا فیلم و همچنین بازی بر روی صفحه‌نمایش با نسبت تصویر 21:9 بسیار لذت‌بخش است. اکثر فیلم‌های با کیفیت Full HD  و بالاتر از این نسبت تصویر پشتیبانی می‌کنند و تجربه تماشا آن بر روی مانیتور MX34VQ لذت‌بخش است اما فیلم و محتوای با کیفیت کمتر از Full HD نمایش چندان خوبی بر روی صفحه‌نمایش ندارد و باید حاشیه‌های کناری صفحه را تحمل کنید. البته همه این موارد تنها در صورتی است که بخواهید به‌صورت تمام صفحه (Full Screen) به تماشا بنشینید.

حالا وقتشه! اینو بخون با پنل‌های صفحه‌نمایش TN ،IPS و VA آشنا شوید

کیفیت تصویر مانیتور QHD بوده و رزولوشن 3440x1440 را ارائه می‌دهد. تراکم پیکسلی (PPI) صفحه‌نمایش مانیتور MX34VQ هم 110 می‌باشد. صفحه‌نمایش پنل VA این مانیتور قادر به نمایش 16.7 میلیون رنگ بوده و تا سرعت نوسان تصویر 100 هرتز را پشتیبانی می‌کند. از همین رو می‌توان مانیتور ایسوس MX34VQ را برای انجام بازی‌های ویدیویی مناسب دانست زیرا می‌توانید با بهترین کیفیت فریم‌ریت بالای 60 را هم تجربه کنید. البته برای تجربه گیمینگ بهتر یک ویژگی دیگر نیز اهمیت دارد. خوشبختانه زمان پاسخگویی (Response Time) مانیتور تنها 4 میلی‌ثانیه است. با توجه به این قابلیت یعنی رنگ‌ تصاویر در 4 میلی‌ثانیه تغییر می‌کند. هر چه این عدد کمتر باشد، میزان تاری و محو شدن تصاویر کمتر خواهد بود. این مورد در هنگام تجربه بازی‌های ویدیویی بسیار اهمیت دارد. از همین رو می‌توان مانیتور ایسوس MX34VQ را یک مانیتور مناسب و بهینه برای تجربه بازی‌های ویدیویی درنظر گرفت.

 

نقد و بررسی مانیتور Asus MX34VQ

 

همان‌طور که مطرح شد صفحه‌نمایش مانیتور MX34VQ منحنی است و میزان انحنا آن هم 1800R است. با توجه به این مورد زاویه دید مانیتور 178 درجه‌ای است و هم در جهت افقی و هم عمودی، این زوایه دید حفظ می‌شود. زاویه دید وسیع این اجازه را به‌شما می‌دهد که از هر زاویه‌ای که خواستید به نمایشگر نگاه کنید، بدون آنکه غلظت و شفافیت رنگ کم نشود. ایسوس بر روی این مانیتور از روکش ضد انعکاس نور (Non-Glare) هم استفاده کرده است تا صفحه‌نمایش نوری را منعکس نکند. قیمت مانیتور ایسوس MX34VQ با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد مناسب بوده و می‌توانید با خرید MX34VQ به یک نمایشگر بزرگ و فوق عریض با امکانات فنی بسیار عالی دسترسی داشته باشید.

 

نقد و بررسی مانیتور Asus MX34VQ

 

امکانات

اولین امکانی که خرید مانیتور MX34VQ به شما می‌دهد این است که می‌توانید به‌صورت همزمان به‌انجام کارهای خود بپردازید. می‌توانید صفحه‌نمایش را به دو و یا 4 قسمت تقسیم کرده و در هر کدام پنجره‌ای جداگانه را باز کنید. همچنین این مانیتور قادر است با استفاده از HDMI به‌صورت همزمان از دو ورودی استفاده کند. یعنی صفحه‌نمایش به‌صورت کامل نصف می‌شود و می‌توانید به‌صورت همزمان از دو سیستم بر روی MX34VQ استفاده کنید. علاوه بر این امکان، خود صفحه‌نمایش نیز حالت‌های ویژه‌ای را برای ارائه بهتر تصویر درنظر گرفته است.

حالا وقتشه! اینو بخون تفاوت نمایشگرهای Full HD و 4K در چیست؟

در زیر صفحه‌نمایش و لوگو ایسوس یک کلید پنج‌جهته درنظر گرفته شده است که با آن می‌توانید تنظیمات خود مانیتور را انجام دهید. در بخش تنظیمات مانیتور ایسوس MX34VQ می‌توانید همه حالت‌های ماینتور را شخصی‌سازی کرده و غلظت، میزان و روشنایی رنگ‌ها را تغییر دهید. حالت‌های عمومی مانند Scenery و Game برای افزایش دقت نمایش رنگ، Night Mode برای استفاده در شب -با کاهش میزان نور آبی LED-، Darkroom و Theaterبرای حالت نمایش بهتر فیلم و Reading برای بهینه‌کردن نور جهت مطالعه متون هم بر روی این مانیتور درنظر گرفته شده است. از طریق قسمت تنظیمات می‌توانید هر یک را تعیین و یا حتی آن‌ها را به‌صورت کامل شخصی‌سازی کنید.

 

نقد و بررسی مانیتور Asus MX34VQ

 

همچنین مانیتور MX34VQ به فناوری Eye Care شرکت ایسوس نیز مجهز شده است.­ ایسوس از این فناوری در لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا خود نیز استفاده کرده است. در این حالت صفحه‌نمایش در حالت‌های مختلف مانند تماشا فیلم و عکس و یا حتی وب‌گردی، نور آبی مزاحم برای چشم را کاهش می‌دهد. با این فناوری چشم شما در طولانی‌مدت از کار کردن و نگاه کردن به صفحه‌نمایش اذیت نمی‌شود. برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی هم ایسوس بر روی مانیتور MX34VQ خود از یک حالت ویژه استفاده کرده است. این حالت GamePlus نام دارد و می‌تواند مدت زمان بازی کردن شما و میزان نرخ فریم در هر لحظه را به‌شما ارائه دهد. در مجموع با خرید مانیتور MX34VQ با قیمت مناسب امکانات بسیار خوب و جذابی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 

نقد و بررسی مانیتور Asus MX34VQ

 

پورت‌ها و اتصالات

پشت پنل صفحه‌نمایش مانیتور MX34VQ شاهد 5 پورت هستیم. از آنجایی که یکی از ویژگی‌های اصلی مانیتورهای فوق عرض امکان انجام چندکار به‌صورت همزمان است، بر روی این مانیتور ایسوس از 3 پورت HDMI و یک پورت DisplayPort استفاده کرده است. پورت‌های ورودی به شما این اجازه را می‌دهند که بتوانید سیستم‌های مختلفی را به‌صورت همزمان به مانیتور متصل کنید. علاوه بر این چهار پورت، یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون هم درنظر گرفته شده است. لازم به‌ذکر است که در محتویات جعبه این مانیتور کابل HDMI و DisplayPort قرار داده شده است.

 

نقد و بررسی مانیتور Asus MX34VQ

 

بلندگو

مانیتور ایسوس MX34VQ به یک بلندگو با کیفیت نیز مجهز شده است. ایسوس که لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای خود چندین بار شرکت معتبر Harman Kardon همکاری کرده است، حال بر روی این مانتیور هم وظیفه ساخت بلندگوها را بر عهده این شرکت گذاشته است. در کنار آن هم کلید پنج‌جهته برای تنظیمات مانیتور، دو بلندگوی 8 واتی درنظر گرفته شده است که کیفیت صدای خوبی را ارائه می‌دهند.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات مانیتور ایسوس مدل MX34VQ سایز 34 اینچ

همچنین این مانیتور به سیستم بهینه ه‌سازی Asus AudioWizard مجهز شده است. با این سیستم پخش صدا در حالت‌های موسیقی، فیلم و بازی متفاوت بوده و برای هر کدام بهینه‌ شده‌ است. همچنین حالتی هم به‌نام User Mode درنظر گرفته شده که همان حالت دستی (Manual) این سیستم است. در این حالت نیز می‌توانید میزان حساسیت، کیفیت و بلندی صدا را در حالت‌های مختلف شخصی‌سازی کنید.

 

نقد و بررسی مانیتور Asus MX34VQ

 

جمع‌بندی

مانیتور ایسوس MX34VQ یک مانتیور 34 اینچی فوق عریض منحنی با امکانات بسیار کامل است. این لپ‌تاپ برای کسانی که قصد دارند چندین کار را به‌صورت همزمان انجام داده و مدیریت کنند بسیار کاربردی است. با امکان اتصال ورودی‌های مختلف می‌توانید حتی دو سیستم را بر روی مانیتور داشته باشید. همچنین برای طراحان گرافیک هم صفحه‌نمایش فوق‌ عریض کارآمد است. برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی هم ایسوس در مانیتور Designo Curve MX34VQ خود از سرعت نوسان تصویر 100 هرتز پشتیبانی کرده و زمان پاسخگویی 4 میلی‌ثانیه را در کنار حالت ویژه GamePlus ارائه می‌دهد. در مجموع با خرید مانیتور MX34VQ به یک مانیتور حرفه‌ای در رده مانیتورهای فوق عریض دسترسی خواهید داشت.

 

نکات مثبت

  • طراحی زیبا و جذاب بدنه
  • صفحه‌نمایش 34 اینچی فوق‌ عریض با کیفیت QHD
  • پشتیبانی از سرعت نوسان تصویر 100 هرتز
  • امکانات مختلف برای شخصی‌سازی
  • شارژر بی‌سیم Qi در پایه مانیتور

 

نکات منفی

  • نمایش نه‌چندان جذاب فیلم با کیفیت کمتر از Full HD 

نقد و بررسی مانیتور Asus MX34VQ