11 مورد از بهترین  کارت گرافیک های گیمینگ  | راهنمای خرید کارت گرافیک مخصوص بازی (سال 2021)

راهنمای خرید 07 مهر 1399 علی مظفری

11 مورد از بهترین کارت گرافیک های گیمینگ | راهنمای خرید کارت گرافیک مخصوص بازی (سال 2021)

یکی از مهم‌ترین اجزای هر سیستم سخت افزاری کارت گرافیک آن است. بر روی پردازنده‌های نسل جدید شاهد کارت گرافیک‌های یکپارچه‌ای هستیم که برای ساده‌ترین امور گرافیکی پاسخ‌گوی نیاز کاربران عادی هستند. اما هر چقدر سطح توقع شما از پردازش اطلاعات تصویری بیشتر شود به کارت گرافیک قدرتمندتری نیاز پیدا می‌کنید. تماشا فیلم با کیفیت بالا، ویرایش تصاویر، تدوین ویدیو، انیمیشن سازی، اجرای بازی، نقشه‌کشی و طراحی سه بعدی و... از کارهایی هستند که کارت گرافیک نیاز دارند. با اینکه کارت گرافیک‌های یکپارچه، برای مثال کارت گرافیک یکپارچه Intel HD / UHD Graphics از پس کارهای ساده و حتی نیمه حرفه‌ای بر می‌آید اما برای در پردازش‌های حرفه‌ای قدرت لازم را ندارند. خرید کارت گرافیک حرفه‌ای برای سیستم به شما این اجازه را می‌دهد که بتوانید قدرت بالایی در پردازش اطلاعات تصویری داشته باشید. در مقاله‌ی خرید سیستم گیمینگ مطرح شد که بهتر است حدود 40 درصد از بودجه‌ی خود برای اسمبل کردن سیستم را به کارت گرافیک اختصاص دهید.

در مقاله‌ی راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ قصد داریم نگاه دقیق‌تری به کارت گرافیک‌ های حرفه‌ای داشته باشیم. انواع کارت گرافیک گیمینگ با مدل‌ها و رنج قیمت متفاوتی در بازار به‌فروش می‌رسد. با توجه به اینکه قصد دارید چه نوع بازی ویدیویی را تجربه کنید و چه انتظاری از کیفیت تصویر و فریم ریت بازی دارید، باید بهترین کارت گرافیک گیمینگ را انتخاب کنید. بازار کارت گرافیک مخصوص بازی در دنیا در اختیار دو شرکت NVIDIA و AMD است. هر کدام از این برندها نمونه کارت گرافیک‌های مختلفی را در رده‌های کاربری متفاوت عرضه می‌کنند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد. تا انتها با مقاله‌ی بهترین کارت گرافیک های گیمینگ و راهنمای خرید کارت گرافیک مخصوص بازی همراه باشید.

 

انواع کارت گرافیک‌های موجود در بازار

 

شرکت‌های NVIDIA و AMD دو شرکت تولید کننده اصلی کارت گرافیک در دنیا هستند. اما هنگام خرید کارت گرافیک با بررسی آن‌ها نامی از این دو شرکت در محصولات دیده نمی‌شود. دلیل این اتفاق این است که این شرکت‌های کامپیوتری بزرگ مانند ایسوس، MSI، گیگابایت و... تراشه‌های اصلی کارت گرافیک را از این دو شرکت خریداری می‌کنند و آن‌ها را متناسب با مادربرد و سیستم سخت‌افزاری رایج، با اضافه کردن فن و سیستم خنک کننده به بازار عرضه می‌کنند. برعکس اینتل و AMD که در دنیای پردازنده‌ها رقابتی سخت دارند، در بخش کارت گرافیک، AMD محصولات کمتری داشته و حتی محصول رده بالا در سطح قدرت کارت گرافیک‌های NVIDIA ندارد.

 

انواع کارت گرافیک گیمینگ NVIDIA

 

انواع کارت گرافیک گیمینگ NVIDIA

 

بهترین کارت گرافیک‌های موجود در بازار برای بازی‌های ویدیویی را می‌توان در سری کارت گرافیک‌های GeForce شرکت NVIDIA را پیدا کرد. کارت گرافیک مخصوص بازی NVIDIA در رده‌های مختلفی عرضه شده که است که قدرت هر کدام متفاوت است. سری GT مربوط به کارت گرافیک‌های پایین‌رده بوده و قدرت بالایی در اجرای بازی‌های روز ندارند و تنها برای بازی‌های معمولی و یا اجرای بازی‌های جدید روی کیفیت HD 720p به پایین روی آن‌ها حساب کنید. برای مثال کارت گرافیک NVIDIA GeForce GT 1030 در این دسته کارت گرافیک قرار می‌گیرد.

اما سری دیگر کارت گرافیک‌های شرکت انویدیا که جر کارت گرافیک‌های گیمینگ میان رده قرار می‌گیرند، سری GTX هستند. این کارت گرافیک‌ها از مدل‌های اقتصادی مانند GTX 1050 شروع می‌شوند و تا مدل‌های حرفه‌ای‌تر مانند GTX 1660 Ti ادامه پیدا می‌کنند. آخرین سری کارت گرافیک‌های NVIDIA هم با شناسه‌ی RTX شناخته می‌شود که مشابه سری قبل، مدل‌های اقتصادی تا حرفه‌ای دارند. این مدل کارت گرافیک‌ها از سری RTX 2060 شروع می‌شوند و تا RTX 3090 ادامه دارند.

 

انواع کارت گرافیک گیمینگ AMD

 

انواع کارت گرافیک گیمینگ AMD

 

شرکت AMD هم در سری Radeon کارت گرافیک‌های خود را به بازار عرضه می‌کند. یکی از سری کارت گرافیک‌های پایین‌رده این شرکت که برای پردارش‌های ساده و اجرای بازی‌های معمولی کاربرد دارند مدل RX 560 است. این رده کارت گرافیک از مدل‌های RX 540 تا RX590 معرفی شده‌اند. اما کارت گرافیک‌های مخصوص بازی حرفه‌ای AMD که توان رقابت با NVIDIA را داشته باشد، از سری RX 5500 XT شروع می‌شوند. این کارت گرافیک عملکردی مشابه GTX 1660 دارد. در رده‌های بالاتر به RX 5600 XT می‌رسیم که جایگزینی برای RTX 2060 به‌حساب می‌آید. کارت گرافیک بعدی RX 5700 XT است که معادل RTX 3060 می‌توان آن را درنظر گرفت. در نهایت می‌توان RX 6800 XT و RX 6900 XT را هم معرفی کرد که به‌ترتیب هم‌رده‌ی RTX 3070 و RTX 3080 هستند. AMD تا کنون کارت گرافیکی هم سطح و رده‌ی RTX 3090 که قدرتمندترین کارت گرافیک NVIDIA است، معرفی نکرده است.

 

2 نکته مهم پیش از انتخاب کارت گرافیک

 

اولین نکته‌ای که باید هنگام انتخاب کارت گرافیک گیمینگ به آن توجه داشته باشید، توان مصرفی آن است. در واقع باید از یک منبع تغذیه یا پاور مناسب با کارت گرافیک گیمینگ برای سیستم خود استفاده کنید. اکثر کارت گرافیک‌های مخصوص بازی که در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم توان مصرفی بالای 75 وات دارند و این عدد ممکن است تا 250 وات هم افزایش پیدا کند، پس حواستان باشد که کارت گرافیک‌های حرفه‌ای توان مصرفی بالایی هم دارند و نیاز به یک پاور قدرتمند برای سیستم خود هستید.

نکته‌ی دوم هم مربوط به انتخاب مانیتور مناسب با کارت گرافیک است. هر چه شما کارت گرافیک قدرتمندتری خریداری کنید می‌توانید با کیفیت‌های بالاتر بازی‌ها را اجرا کنید اما باید توجه داشته باشید که مانیتور شما هم توان به تصویر کشیدن این کیفیت را داشته باشد. برای مثال اگر یک مانیتور Full HD تهیه کنید که نرخ نوسازی تصویر در آن 60 هزتر است، خرید هر نوع کارت گرافیکی بالاتر از GTX 1650 اشتباه است. زیرا نه‌تنها کیفیت تصویرهای بالاتر را نمی‌توانید تجربه کنید، بلکه نرخ نوسازی تصویر مانیتور به شما اجزای تجربه گیمینگ با فریم ریت بالاتر از 60 را نمی‌دهد. کارت گرافیک‌های گیمینگ حرفه‌ای به شما اجازه‌ی تجربه‌ی بازی با کیفیت 4K و فریم ریت بالای 100 فریم را هم می‌دهند اما به شرطی که مانیتوری در همین رده داشته باشید. البته برخی از گیمرها ترجیح می‌دهند به‌جای تجربه‌ی بازی در کیفیت 2K و 4K با کیفیت Full HD 1080 بازی را تجربه کنند ولی در عوض فریم ریت بازی بالای 100 فریم بر ثانیه باشد. در خرید مانیتور گیمینگ به نمونه‌هایی با نرخ نوسازی تصویر 144 هرتز یا 240 هرتز روبرو می‌شوید.

 

راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ

 

راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ

 

برای انتخاب بهترین کارت گرافیک گیمینگ باید با توجه به سطح انتظاری که از اجرای بازی‌های ویدویی داریم، یکی از کارت گرافیک‌ها را انتخاب کنیم. در ادامه‌ی این مقاله بهترین کارت گرافیک‌ها را بر اساس کیفیت و فریم‌ ریتی که می‌توانید با آن بازی‌های کامپیوتری را تجربه کنید، معرفی می‌کنیم.

 

بهترین کارت گرافیک برای اجرای بازی با کیفیت HD

 

اگر به دنبال خرید بهترین کارت گرافیک گیمینگ با حداقل هزینه هستید، نمی‌توانید انتظار بازی با کیفیت Full HD را داشته باشید و تنها می‌توانید بازی‌ها را با کیفیت HD و سطح تنظیمات گرافیکی Medium تجربه کنید. در این سطح از تنظیمات می‌توانید میانگین فریم ریت 60 را در بازی‌های مختلف تجربه کنید. برخی از بازی‌های ویدیویی که از لحاظ گرافیکی سنگین نیستند را می‌تواند تا 100 فریم هم با کارت گرافیک‌های این رده تجربه کنید. همچنین اگر مشکلی با تجربه بازی با فریم ریت کمتر از 40 دارید، حتی می‌توانید برخی از بازی‌ها را با کیفیت Full HD 1080p هم اجرا کنید. طبیعتا نمی‌توانید در این رنج قیمت کارت گرافیک بهترین تجربه بازی را داشته باشید اما اگر بودجه شما محدود است و یا مانیتوری که در اختیار دارید تنها از رزولوشن HD پشتیبانی می‌کند، کارت گرافیک‌های پایین رده NVIDIA برای شما مناسب هستند.

 

انتخاب اول: NVIDIA GT 730 - اقتصادی ترین کارت گرافیک گیمینگ

 

NVIDIA GT 730 - اقتصادی ترین کارت گرافیک گیمینگ

 

اولین انتخاب کارت گرافیک گیمینگ که اقتصادی‌ترین کارت گرافیکی است که می‌توانید با توجه به مواردی که مطرح شد، انتظار اجرای بازی را از آن داشته باشید، کارت گرافیک GT 730 است. این کارت گرافیک با 4 گیگابایت حافظه‌ای اختصاصی از نوع DDR5 عرضه شده است. قیمت کارت گرافیک GT 730 به نسبت سایر کارت گرافیک‌ها بسیار پایین بوده و برای تجربه‌ی بازی با کیفیت HD مناسب است. شرکت‌های ای فاکس و گیگابایت این کارت گرافیک NVIDIA را در بازار به‌فروش می‌رسانند.

 

انتخاب دوم: NVIDIA GT 1030 – عملکرد مناسب در این رده

 

NVIDIA GT 1030

 

انتخاب دوم ما در این رده کارت گرافیک، مدل حرفه‌ای‌تر GT 1030 از سری کارت گرافیک‌های NVIDIA GeForce است. این کارت گرافیک با طراحی 14 نانومتری و فرکانس پایه 1252 مگاهرتز عملکردی قدرتمند از GT 730 دارد. با اینکه این کارت گرافیک در بازار با 2 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی عرضه شده اما خروجی بهتری را در اجرای بازی در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این کارت گرافیک می‌توانید فریم ریتی مشابه GT 730 بدست بیاورید ولی به‌جای تنظیمات گرافیکی Medium می‌توانید در برخی از بازی‌ها انتظار سطح گرافیکی High را در رزولوشن HD داشته باشید.

 

انتخاب سوم: AMD RX 550 – کارت گرافیک با بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی در رزولوشن HD

 

AMD RX 550 – کارت گرافیک با بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی در رزولوشن HD

 

کارت گرافیک RX 550 هم نماینده‌ی شرکت AMD در بین کارت گرافیک‌های مخصوص بازی با کیفیت HD است. این کارت گرافیک هم رده‌ی کارت گرافیک GT 1030 بوده ولی به دلیل استفاده از 4 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی در این کارت گرافیک می‌توانید تنظیمات گرافیکی بازی را بالاتر برده و بهترین سطح تنظیمات گرافیکی (از لحاظ کیفیت Texture‌ها و بافت‌های بازی) را در رزولوشن HD 720p داشته باشید. این کارت گرافیک هم طراحی 14 نانومتری دارد و همچنین از DirectX 12 پشتیبانی می‌کند.

 

بهترین کارت گرافیک برای اجرای بازی با کیفیت FULL HD

 

کارت گرافیک گیمینگ برای اجرای بازی‌های ویدیویی با کیفیت Full HD تنوع زیادی دارند. دلیل آن هم پرطرفدار بودن این کیفیت در بین گیمرها است. همین دلیل باعث شده که طیف گسترده‌ای از کارت گرافیک‌ها با تفاوت سطح زیاد در این گروه قرار بگیرند. همان‌طور که مطرح شد با کارت گرافیک‌هایی که برای کیفیت HD معرفی شدند هم می‌توانید با درجه تنظیمات گرافیکی پایین یا فریم ریت پایین بازی‌ها را روی کیفیت Full HD 1080p هم اجرا کنید اما برای اجرای روان و با کیفیت نیاز به کارت گرافیک‌های حرفه‌ای‌تری هستید. در این بخش سه مدل کارت گرافیک شرکت NVIDIA را بررسی می‌کنیم که در سه سطح پایین‌رده، میان‌رده و حرفه‌ای برای کیفیت Full HD هستند. اختلاف قیمت در این مدل کارت گرافیک‌ها کم نیست به همین دلیل با مطالعه توضیحات هر کدام، با توجه به نیاز و سطح انتظاری که دارید، بهترین کارت گرافیک گیمینگ را برای خود انتخاب کنید.

 

انتخاب اول: GTX 1050 Ti – اقتصادی‌ترین گزینه

 

کارت گرافیک گیمینگ GTX 1050 Ti

 

اگر به دنبال خرید یک کارت گرافیک ارزان قیمت برای اجرای بازی‌های ویدیویی با کیفیت Full HD هستید و فریم ریت خیلی بالا و تجربه بازی با آخرین درجه تنظیمات گرافیکی برای‌تان مهم نیست، می‌توانید از GTX 1050 Ti استفاده کنید. قیمت کارت گرافیک GTX 1050 Ti به نسبت سایر کارت گرافیک‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم کمتر بوده و با 4 گیگابایت حافظه‌ی رم اختصاصی می‌تواند انواع بازی‌های روز را با کیفیت Full HD و درجه تنیظیمات گرافیکی Medium برای شما اجرا کنید. GTX 1050 Ti به صورت میانگین می‌تواند بازی‌های روز را با 30 تا 50 فریم بر ثانیه اجرا بر روی تنظیمات گرافیکی متوسط اجرا کند. البته در صورتی که کیفیت را پایین‌تر روی Low قرار دهید می‌توانید فریم ریت بالای 60 را هم به‌راحتی با این کارت گرافیک تجربه کنید. در اجرای بازی‌های قدیمی‌تر و همچنین بازی‌هایی که از لحاظ گرافیکی سنگین نیستند، می‌توانید روی تنظیمات گرافیکی High هم فریم ریت قابل قبولی را دریافت کنید. شرکت‌های ایسوس و گیگابایت این کارت گرافیک را در بازار عرضه می‌کنند.

 

انتخاب دوم: GTX 1650 – کارت گرافیک گیمینگ میان رده

 

GTX 1650 – کارت گرافیک گیمینگ میان رده

 

با اینکه از عبارت میان رده برای کارت گرافیک GTX 1650 استفاده شده اما با خرید این کارت گرافیک می‌توانید انتظار تجربه انواع بازی‌های ویدیویی با کیفیت Full HD 1080p روی درجه تنظیمات گرافیکی High را با فریم ریت 60 داشته باشید. قیمت کارت گرافیک GTX 1650 با 4 گیگابایت رم به نسبت GTX 1050 Ti خیلی بیشتر نیست ولی در عملکرد تا 70 درصد قدرت بیشتری را در تست‌ها نشان می‌دهد، به همین ارزش خرید بالایی دارد. اگر قصد داشته باشید بیشتر هزینه کنید می‌توانید مدل GTX 1650 Super را خریداری کنید که با 4 گیگابایت رم GDDR6 عرضه شده و ایسوس با استفاده از 2 فن بزرگ، پایداری آن را به نسبت مدل معمولی بیشتر کرده است. GTX 1650 Super شما را قادر می‌سازد بازی‌های ویدیویی را روی کیفیت Full HD و تنظیمات گرافیکی High با فریم ریت بالای 60 تجربه کنید. اگر بازی موردنظر شما خیلی گرافیک بالایی نیاز نداشته باشد و یا کمی قدیمی باشد، این کارت گرافیک به‌راحتی می‌تواند فریم ریت بالای 100 را هم به شما بدهد. در صورتی که مانیتور شما 60 هرتز است و تنها از رزولوشن Full HD پشتیبانی می‌کند، منطقی‌ترین انتخاب برای شما یکی از کارت گرافیک‌های GTX 1650 یا GTX 1650 Super است.

 

انتخاب سوم: GTX 1660 / 1660 Ti – بهترین کارت گرافیک گیمینگ در این رده

 

GTX 1660 / 1660 Ti – بهترین کارت گرافیک گیمینگ در این رده

 

همان‌طور که مطرح شد با کارت گرافیک‌های دسته‌ی قبلی می‌توانید با کیفیت مطلوب بازی‌ها را با کیفیت Full HD اجرا کنید. اما به دو شرط می‌توانید به سراغ بهترین کارت گرافیک گیمینگ در این رده کاربری بروید. اگر سطح کیفیت بافت‌ها و عناصر درون بازی برای شما اهمیت بالایی دارد و قصد دارید بازی‌ها روی سطح کیفیت Ultra بازی کنید و افتی در فریم ریت مشاهده نکنید، باید به سراغ مدل حرفه‌ای‌تر کارت گرافیک‌های مخصوص بازی NVIDIA یعنی مدل GTX 1660 بروید. این کارت گرافیک به شما اجازه می‌دهد روی آخرین درجه تنظیمات گرافیکی بازی‌های خود را با فریم ریت بالای 60 تجربه کنید. فریم ریت بالای 60 روان تصویر تصویر را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید در بازی‌های شوتر که نرخ فریم در آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، بهترین تجربه را داشته باشید.

شرط دوم برای رفتن به سراغ این مدل کارت گرافیک، داشتن یک مانیتور با نرخ نوسازی تصویر بالای 60 است. اگر مانیتور گیمینگ 144 هرتز یا 240 هرتز دارید و قصد دارید با بالاترین فریم ریت ممکن بازی‌های ویدویی را با کیفیت Full HD تجربه کنید، کارت گرافیک مدل GTX 1660 Ti به شما پیشنهاد می‌شود. این کارت گرافیک به‌شما اجازه‌ی تجربه بازی‌های روز را با فریم ریت بالای 100 هم می‌دهد. پس اگر به دنبال خرید بهترین کارت گرافیک برای اجرای بازی در کیفیت Full HD هستید این دو مدل کارت گرافیک که با 4 و 6 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی در بازار موجود هستند، پیشنهاد می‌شود.

 

بهترین کارت گرافیک گیمینگ برای اجرای بازی با کیفیت 2K

 

گیمرهای کمی از کیفیت 2K برای اجرای بازی استفاده می‌کنند. اکثر گیمرها با کارت گرافیک‌های این رده، سعی می‌کنند بالاترین عملکرد گرافیکی و فریم ریت را در کیفیت Full HD داشته باشند یا با کیفیت معمولی و فریم ریت متوسط 30 تا 50 به صورت 4K بازی‌ها را تجربه کنند. اما به هر حال سری 20 کارت گرافیک‌های NVIDIA و همینطور RX 5600 XT از شرکت AMD کارت گرافیک‌های مناسبی برای اجرای بازی‌های ویدیویی با کیفیت 2K هستند. کارت گرافیک‌های حرفه‌ای که برای کیفیت Full HD معرفی شدند هم می‌توانند با فریم ریت معمولی 30 تا 40، بازی‌ها را برای شما 2K اجرا کنند اما اگر مانیتور QHD دارید و دوست دارید از تمام توان مانیتور خود هم در اجرای بازی استفاده کنید، کارت گرافیک‌های این رده کاربری به شما پیشنهاد می‌شود.

 

انتخاب اول: RTX 2060

 

RTX 2060

 

کارت گرافیم RTX 2060 با طراحی 12 نانومتری یکی از بهترین‌ کارت گرافیک‌های مخصوص بازی در بازار است. قیمت کارت گرافیک RTX 2060 با 6 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی به نسبت کارت گرافیک مدل بالاتر یعنی RTX 2080 به‌صرفه‌تر است. عملکرد این کارت گرافیک در اجرای بازی‌ها با کیفیت Full HD که بی‌نظیر است و با خیال راحت بر روی آخرین درجه تنظیمات گرافیکی و بالاترین فریم ریت ممکن می‌توانید بازی‌ها را به صورت 1080p اجرا کنید. اما بر روی کیفیت 2K هم می‌توانید انتظار بالایی از این کارت گرافیک داشته باشید. بر روی درجه تنظیمات گرافیکی High می‌توانید به صورت میانگین فریم ریت 60 را تجربه کنید. اگر به دنبال فریم ریت بالاتر در این کیفیت هستید، کارت گرافیک RTX 2080 Ti انتخاب خوبی می‌تواند برای شما باشد. اما مدل Ti کارت گرافیک RTX 2080 با 4352 واحد هسته‌ی پردازشی و سرعت پایه 14000 مگاهرتز از لحاظ قیمتی در رده بالاتری قرار می‌گیرد و می‌توانید با آن با کیفیت 4K هم مشغول بازی شوید ولی کارت گرافیکی است که بر روی کیفیت 2K می‌تواند به صورت کامل خیال شما را از اجرای بازی با بالاترین کیفیت ممکن و بالاترین فریم ریت راحت کند.

 

انتخاب دوم: RX 5600 XT

 

RX 5600 XT

 

در رده کاربری RTX 2060 می‌توانید از کارت گرافیک AMD مدل RX 5600 XT با 6 گیگابایت حافظه‌ی اختتصاصی هم بر روی سیستم گیمینگ خود استفاده کنید. RX 5600 XT یکی از پرطرفدارترین کارت گرافیک‌های شرکت AMD است که توسط شرکت ایسوس در بازار عرضه می‌شود. این کارت گرافیک بر روی کیفیت Full HD هم یکی از بهترین‌ها است و می‌توانید با درجه تنظیمات Ultra تمامی بازی‌ها را به صورت روان برای شما اجرا کند. بر روی کیفیت 2K هم می‌توانید مشابه RTX 2060 بازی‌های ویدیویی را با فریم ریت 60 اجرا کنید.

 

بهترین کارت گرافیک برای اجرای بازی با کیفیت 4K

 

اجرای بازی‌های ویدیویی با کیفیت 4K نیازمند حرفه‌ای‌ترین قطعات سخت‌افزاری است. با یک سیستم سخت افزاری متوسط رو به بالا و کارت گرافیک قدرتمند می‌توان با کیفیت مطلوب بازی‌ها را با کیفیت Full HD تجربه کرد اما برای اجرای روان و پایدار بازی در کیفیت 4K پیشنهاد می‌شود در ابتدا از پردازنده‌های نسل جدید اینتل یا AMD و مدل‌های 6 هسته‌ای استفاده کنید. همچنین برای روان‌تر شدن منوهای بازی و همینطور بارگزاری قسمت‌های مختلف، بهتر است از حافظه‌ی SSD برای نصب بازی‌های ویدیویی استفاده کنید. نصب بازی بر روی هارد HDD در کیفیت 4K می‌تواند باعث افت فریم شود. افت فریمی که از ضعیف بودن کارت گرافیک شما نیست بلکه به دلیل سرعت پایین فضای ذخیره‌سازی شما برای نمایش تصاویر و اطلاعات است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، با توجه به اینکه با حرفه‌ای‌ترین کارت گرافیک‌های گیمینگ می‌توانید با فریم ریت بالای 60 بازی‌ها را تجربه کنید، در کیفیت 4K هم داشتن یک مانیتور 144 هرتز، 240 و یا حتی 360 هرتز احساس می‌شود. پس برای اجرای بازی با کیفیت 4K باید حواستان به سایر قطعات سیستم نیز باشد تا بهترین عملکرد را بتوانید از کارت گرافیک‌های این رده دریافت کنید.

 

انتخاب اول: RTX 3060 / RTX 3060 Ti

 

RTX 3060 / RTX 3060 Ti

 

با اینکه کارت گرافیک‌های سری 30 RTX شرکت NVIDIA قیمت‌های بالایی در بازار ایران دارند اما RTX 3060 را می‌توان به‌عنوان اقتصادی‌ترین کارت گرافیک گیمینگ برای تجربه‌ی بازی با کیفیت 4K دانست. این کارت گرافیک می‌تواند بهترین عملکرد را در کیفیت 2K برای شما تضمین کند و در کیفیت 4K هم با تنظیمات گرافیکی High فریم ریت میانگین 30 تا 60 را در اختیار شما قرار دهد. اگر سطح تنظیمات گرافیکی را بر روی Medium تغییر دهید، می‌توانید بالای 60 فریم بر ثانیه هم با کیفیت 4K بازی کنید. کارت گرافیک RTX 3060 برای شروع تجربه بازی 4K مناسب است، اما اگر به‌دنبال خرید یک کارت گرافیک مخصوص بازی 4K با فریم ریت بالاتر هستید، مدل حرفه‌ای RTX 3060 یعنی RTX 3060 Ti را تهیه کنید. مدل Ti این کارت گرافیک با 8 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی عرضه شده و می‌تواند فریم ریت خوبی را به شما ارائه دهد.

 

انتخاب دوم: RX 6900 XT

 

کارت گرافیک مخصوص بازی RX 6900 XT

 

انتخاب دوم ما در بخش کارت گرافیک گیمینگ برای تجربه بازی 4K، کارت گرافیک RX 6900 XT از AMD است. این کارت گرافیک هم‌رده‌ی کارت گرافیک RTX 3080 است. کارت گرافیک‌های RTX 3080 که توسط ایسوس و گیگابایت به بازار عرضه شده‌اند با 10 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی معرفی شده‌اند. اما در RX 6900 XT شما 16 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی در اختیار خواهید داشت. این کارت گرافیک مناسب افرادی است که قصد دارید درجه تنظیمات گرافیکی بازی‌ها را روی کیفیت 4K بر روی High و Ultra قرار دهند. اگر علاقه‌مند به تجربه‌ بازی‌های سوم شخص و بازی‌هایی هستید و که فریم ریت بالا برای شما اولیت ندارد، کارت گرافیک مخصوص بازی RX 6900 XT انتخاب بهتری است. اما اگر اهل بازی‌های اکشن شوتر هستید و فریم ریت بالا برای شما اهمیت دارد، می‌توانید RTX 3080 را خریداری کنید. لازم به ذکر است که هر دوی این کارت گرافیک‌ها بر روی کیفیت 2K بالاترین عملکرد ممکن را در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

انتخاب سوم: RTX 3090

 

RTX 3090

 

در نهایت به بهترین و قدرتمند ترین کارت گرافیک گیمینگ موجود در بازار می‌رسیم. RTX 3090 و همینطور 3090 Ti حرفه‌ای‌ترین و آخرین کارت گرافیک عرضه شده توسط NVIDIA است. AMD کارت گرافیکی در این رده معرفی نکرده است و اگر به دنبال خرید قدرتمند ترین کارت گرافیک مخصوص بازی هستید، چاره‌ای جز انتخاب RTX 3090 ندارید. با خرید این کارت گرافیک که با 24 گیگابایت حافظه‌ی رم اختصاصی عرضه شده است، می‌توانید با خیال راحت با بالاترین کیفیت ممکن بازی‌های ویدویی را با کیفیت 4K تجربه کنید. علاوه بر بازی‌های روز، با تهیه‌ی این کارت گرافیک تا سال‌های آینده هم خیال‌تان از بابت اجرای روان و سریع بازی‌ها راحت خواهد بود. با استفاده از این کارت گرافیک می‌توانید با کیفیت 4K بروی تنظیمات گرافیکی Ultra تا 144 فریم بر ثانیه مشغول لذت بردن از بازی ویدیویی خود شوید. طبیعی است که وقتی بر روی 4K تا 144 فریم توانایی بازی داشته باشید، با کمی کم کردن درجه تنظیمات (برای مثال بروی High) می‌توانید فریم ریت خود را به عدد شگفت‌انگیز 200 فریم هم برسانید.