نقد و بررسی کیس ترمالتیک Thermaltake H550 RGB

نقد و بررسی 02 بهمن 1400 علی مظفری

نقد و بررسی کیس ترمالتیک Thermaltake H550 RGB

فرقی نمی‌کند که بهترین مادربرد را روی کامپیوتر خود داشته باشید، یا سیستم رومیزی خود را به 256 گیگابایت حافظه RAM مجهزکرده باشید؛ تا زمانی که سیستم شما خاموش است، این تنها "کیس" شماست، که تعریفی از قدرت درون خود ارائه می‌دهد. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی هدف به سراغ بررسی یکی از زیباترین کیس‌های بازار ایران، یعنی کیس ترمالتیک H550 TG RGB رفته‌ایم.
شاید تا همین چندسال پیش، همگی به کیس‌های تمام مشکی، عادت کرده بودیم، تا اینکه سیستم‌های گیمینگ مطرح شدند و بازار استریم داغ شد و کیس‌ها از یک قطعه ساده به بخشی از دکور استودیوها تبدیل شدند. امروزه بسیار می‌بینیم که خریداران به ظاهر کیس خود بیشتر از کانفیگ داخلی آن اهمیت می‌دهند و می‌خواهند که حتما یک کیس، با دیواره شیشه‌ای و سیستم نورپردازی RGB تهیه کنند.
اگر مثل ما طرفدار سرسخت ساختارهای چندوجهی، پوشش‌های فلزی برس خورده و سیستم نورپردازی ظریف هستید، قطعا خرید کیس Thermaltake H550 TG RGB، می‌تواند بهترین گزینه برای قرارگیری در سبد خرید شما باشد. تا انتهای این نقد و بررسی با ما در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مشخصات کیس ترمالیتک H550 RGB: طراحی ظاهری، پنل ادمین و معماری

 

نقد و بررسی کیس ترمالتیک Thermaltake H550 RGB


ترمالیتک (Thermaltake) از نام‌های بزرگ در زمان خرید کیس به شمار می‌آید. این شرکت زبان طراحی ساده و کلاسیکی دارد و کیس‌های ساخته شده به وسیله این شرکت در عین سادگی بسیار زیبا و در یک کلام، دوست داشتنی هستند.
پیش از هرچیز بهتر است به متریال استفاده شده در این کیس بپردازیم. در سمت چپ این کیس، شاهد استفاده از یک پنل شیشه حرارت دیده (Tempered Glass) هستیم. این پنل یک تیکه بوده و سمت چپ کیس را به طور کامل پوشش می‌دهد. تمامی قسمت‌های فلزی کیس، از جمله آرماتورها، پنل سمت راست و پنل مشبک بالایی و پشتی از متریال SPCC تهیه شده‌اند. آلیاژ SPCC آخرین دستاورد ژاپنی‌ها برای ایجاد یک ماده با مقاومت بالا و وزن نسبتا مناسب است. این آلیاژ نوعی فلز استیل است که در ساخت آن از عنصر کربن استفاده می‌شود.
این موارد موجب شده که جذابیت و دکور کیس به طور چشم گیری شما را به خود جذب کند، اما از طرفی هم باعث شده که وزن کیس کمی سنگین به نظر برسد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301

 

بررسی ظاهر هر محصول کار سختی محسوب می‌شود. چراکه همزمان ممکن است شما از طراحی و ظاهر یک محصول بسیار لذت ببرید، اما دوست شما از ظاهر آن محصول حتی رضایت هم نداشته باشد!
بر اساس نظرات مشتریان ما، طراحی کیس Thermaltake H550 TG RGB، زیباست. خبری از یک نمای شلوغ و 3 فن RGB در جلوی کیس نیست. تمامی لبه‌های کیس و گوشه‌ها، نوک تیز (قائم) هستند و در جلوی کیس، یک ورق آلومینیوم برس خورده با ضخامت 2 میلی متر دیده می‌شود. این لایه آلومینیومی مشخصه اصلی کس ترمالتیک H550 محسوب می‌شود. 
چنانچه از نمای روبه‌رویی به این کیس Thermaltake نگاه کنید، یک نوار RGB ظریف در سمت چپ نگاه شما را به خود جلب خواهد کرد. این نوار RGB با فن پشتی کیس و همچنین سیستم نورپردازی مادربرد شما هماهنگ خواهد شد و از طریق کلیدی در پنل ادمین قابل مدیریت است. در این باره در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

نقد و بررسی کیس ترمالتیک Thermaltake H550 RGB

 

پس از بررسی نمای جلو و دیواره شیشه‌ای، نوبت به قسمت فوقانی و زیرین کیس Thermaltake H550 TG RGB می‌رسد. در قسمت بالایی شاهد قرارگیری کلیدهای پنل ادمین و یک فیلتر آهن‌ربایی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل کیس هستیم. استفاده از آهن‌ربا در فیلترهای امروزی موجب شده که تعویض و شست‌و‌شوی این فیلترها بسیار ساده‌تر از قبل شود. این فیلتر به گونه‌ای طراحی شده که جریان هوا را به خوبی از درون کیس به بیرون انتقال می‌دهد، اما مانع ورود گرد و غبار به قسمت فوقانی (محل قرارگیری فن‌های سقفی) می‌شود.
کلیدهای پنل ادمین در قسمت ابتدایی این کیس قرار گرفته‌اند. موارد در دسترس در این پنل به ترتیب از چپ به راست عبارتند از:

  • کلید Power
  • کلید کنترل سیستم نورپردازی RGB
  • کلید RESET
  • چراغ‌های LED نشانگر وضعیت کیس
  • جک هدفون
  • جک میکروفون
  • دو عدد پورت USB 2.0
  • یک عدد پورت USB 3.0

در قسمت زیرین شاهد قرارگیری یک فیلتر ضد گرد و غبار دیگر هستیم. برخلاف فیلتر بالایی، این فیلتر به شکل گیره‌ای است و خبری از آهن‌ربا در آن نیست. دقت داشته باشید که برای جداسازی این فیلتر، باید گیره‌های قرار گرفته در قسمت انتهایی کیس را جدا کنید. این کار کمی نیاز به آشنایی با کیس‌های ترمالتیک دارد و در صورت وارد کردن فشار زیاد به گیره‌های زیرین، ممکن است باعث خراب شدن این گیره‌ها شوید.

 

بررسی کیس Thermaltake H550 RGB: ظرفیت‌های سیستم خنک کننده

 

تامین جریان هوای مناسب و خنک سازی صحیح سیستم یکی از مهم‌ترین وظایف کیس است که با اتصال فن و یا رادیاتور به کیس صورت می‌گیرد. در این میان توانایی کیس در بهره گیری از قطعات مختلف بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به پتانسیل‌های کیس Thermaltake H550 TG RGB، در بهره گیری از تجهیزات خنک سازی می‌پردازیم.

 

نقد و بررسی کیس ترمالتیک Thermaltake H550 RGB

 

سیستم خنک کننده بادی: به صورت پیش فرض، کیس ترمالتیک H550، تنها از یک فن بهره می‌برد. این فن 120 میلی متری از سیستم RGB بهره می‌برد و نهایت دور موتور آن 1000rpm می‌باشد. این فن بسیار کم و سر و صداست و تنها 27dBA صدا تولید می‌کند.
هرچند که این فن کیفیت بسیار بالایی دارد، اما این تعداد فن برای کیسی مشابه H550 کم است! چون بسیار کم پیش می‌آید که شخصی برای یک سیستم پایین‌رده کیسی شیشه‌ای تهیه کند و تمامی کیس‌های بالارده نیز، به بیشتر از یک فن برای خنک سازی نیاز دارند.
در این زمان باید ببینیم که کیس ما از چند جایگاه فن مجزا بهره می‌برد. این مورد در کیس Thermaltake H550 TG RGB به شکل زیر است:
قسمت بالایی: دو عدد فن 120 یا 140 میلی متری
قسمت جلویی: دو عدد فن 140 میلی متری یا سه عدد فن 120 میلی متری
بد نیست اشاره کنم که فن پیش‌فرض 120 میلی متری، قابل تعویض بوده و می‌توانید به جای آن از یک فن 140 میلی متری استفاده کنید.

 

نقد و بررسی کیس ترمالتیک Thermaltake H550 RGB

 

سیستم خنک کننده مایع: خوشبختانه این کیس زیبای ترمالتیک، از سیستم خنک کننده مایع نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید از متداول‌ترین رادیاتورهای امروزی بازار، برای خنک سازی سیستم خود استفاده کنید. رادیاتورهای قابل استفاده بر روی کیس Thermaltake H550 TG RGB، به شرح زیر هستند:
قسمت پشتی: یک رادیاتور120 میلی متری
قسمت بالایی: یک رادیاتور 240 میلی متری
قسمت جلویی: یک رادیاتور 280 یا 360 میلی متری
با توجه به پشتیبانی این کیس ترمالتیک از رنج وسیعی از رادیاتورها، دست شما در انتخاب سیستم کولینگ مایع بسیار بازخواهد بود و می‌توانید با توجه به کانفیگ سخت افزاری خود، سیستم خنک کننده را نیز تنظیم و مدیریت کنید.

 

راهنمای خرید کیس ترمالتیک H550 RGB: ظرفیت داخلی و محدودیت‌های حجمی

 

نقد و بررسی کیس ترمالتیک Thermaltake H550 RGB


یکی از مهم ترین مسائل در زمان خرید سخت افزار، در نظر گرفتن حجم داخل کیس است. کیس‌ها از نظر حجمی دارای سایزبندی‌های مختلفی هستند، همچون کیس H550 ترمالتیک، که از نظر سایزبندی در دسته کیس‌های "Middle Tower" قرار می‌گیرد. این سایزبندی‌ها محدودیت‌هایی را به همراه می‌آورند که به بررسی برخی از آن‌ها در این کیس گرین می‌پردازیم.

 

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای جامع خرید سیستم گیمینگ | معرفی کامل قطعات مورد نیاز کیس مخصوص بازی

 

ارتفاع خنک کننده پردازنده یا CPU Cooler: خنک کننده‌های پردازنده دارای ابعاد مختلفی هستند و توان خنک کنندگی متفاوتی دارند. با خرید کیس H550 ترمالتیک، شما نمی‌توانید از خنک کننده‌هایی با ارتفاع بیشتر از 165 میلی متر استفاده کنید؛ چراکه عرض کیس برای خنک کننده‌های بیشتر از 16.5 سانتی متر کافی نمی‌باشد و نهایتا پس از اسمبل کیس، شما نمی‌توانید دیواره شیشه‌ای را ببندید. باید اشاره کنیم که بهترین خنک کننده‌های پردازنده هم ارتفاعی بیش از 16 سانتی متر ندارند و این مسئله به ندرت باعث بروز مشکلی برای شما خواهد شد.

فضای نصب پاور: محل قرارگیری پاور در کیس ترمالتیک H550، در تصویر بالا قابل مشاهده است. پاور در کنسول زیرین تعبیه می‌شود و دیواره کناری آن حذف شده تا تهویه هوای بهتری داشته باشد. باید توجه داشته باشید که از هر پاوری با هر ابعادی نمی‌توانید در این کیس استفاده کنید.
طول پاور شما در صورت استفاده از HDD Rack نمی‌تواند بیشتر از 16 سانتی متر باشد. در صورتی که از رَک برای اتصال هارد خود استفاده می‌کنید، باید به این موضوع توجه داشته باشید.
در صورتی که تصمیمی به استفاده از HDD Rack ندارید، این مقدار تا 20 سانتی متر افزایش می‌یابد و می‌توانید بسته به نیاز خود از پاورهای بزرگتر با حجم بیشتر استفاده کنید.

حداکثر طول کارت گرافیک: طول کارت گرافیک آخرین مورد از محدودیت‌های خرید سخت افزار، پس از خرید کیس می‌باشد. البته این نکته به اندازه مسائل قبلی بسیار مهم نیست، چراکه حداکثر طول کارت گرافیک برای کیس Thermaltake H550 RGB، برابر با 30 سانتی متر است و کارت‌ گرافیک‌هایی با طول بیشتر از 30 سانتی متر، بسیار کم هستند. پس با خیال راحت می‌توانید از هر کارت گرافیکی که به آن علاقه مند هستید، استفاده کنید.

 

نقد و بررسی کیس Thermaltake H550 RGB: نکات تکمیلی

 

نقد و بررسی کیس ترمالتیک Thermaltake H550 RGB


در این قسمت به بررسی برخی از نکات می‌پردازیم که در طول این مقاله، فرصت اشاره به آن‌ها را پیدا نکردیم.

این کیس ترمالتیک از تمامی مادربردها با فرم فاکتورهای مختلف از Mini ITX تا ATX که بزرگترین سایز مادربردهاست، پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توانید بدون هیچ محدودیتی از هر مادربردی که به آن علاقه دارید، استفاده کنید. می‌توانید برای خرید مادربرد مدنظر خود، سری به "لیست قیمت مادربردها" در فروشگاه اینترنتی هدف بزنید.

کیس Thermaltake H550 RGB، با نرم افزارهای مدیریت سیستم نورپردازی معروف‌ترین برندها همچون ایسوس، گیگابایت، MSI و... هماهنگ است. با اتصال صحیح هدرهای RGB، و برقرای ارتباط درست میان کیس، مادربرد و سخت افزار سیستم، می‌توانید سیستم نورپردازی کامپیوتر خود را یکپارچه کرده و با استفاده از نرم افزار اختصاصی ارائه دهنده مادربرد خود، آن را مدیریت کنید.
فناوری‌های پشتیبانی شده عبارتند از:

  • سیستم مدیریت نورپردازی AURA SYNC از شرکت ASUS
  • سیستم مدیریت نورپردازی RGB FUSION از شرکت GIGABYTE
  • سیستم مدیریت نورپردازی MYSTIC LIGHT SYNC از شرکت MSI
  • سیستم مدیریت نورپردازی POLYCGROME از شرکت ASROCK

به عبارتی می‌توان گفت که این کیس، با کلیه مادربردهای موجود در ایران هماهنگ است و می‌توان آن را با تمامی مادربردها سینک کرد.

این کیس ترمالتیک به صورتی ساخته شده که برای قرارگیری کارت گرافیک به صورت عمودی، در بهترین شرایط می‌باشد. با استفاده از براکت قرارگرفته بر روی کنسول پایینی کیس و همچنین شیارهای موجود در پشت کیس، می‌توانید به راحتی کارت گرافیک خود را به صورت عمودی قرار دهید. در این شرایط دیگر حتی به استفاده از کابل رایزر (Riser) هم نیازی نخواهید داشت و استفاده از آن یک آپشن مجزا برای شما خواهد بود.
قرار دادن کارت گرافیک به صورت عمودی، نه تنها به زیبایی کیس شما می‌افزاید، بلکه موجب کاهش وزن سخت افزار متصل به مادربرد می‌شود.

 

حالا وقتشه! اینو بخون 11 مورد از بهترین کارت گرافیک های گیمینگ | راهنمای خرید کارت گرافیک مخصوص بازی (سال 2021)

 

سخن پایانی


در این مقاله از فروشگاه اینترنتی هدف، به بررسی یکی از خوش ساخت‌ترین کیس‌های موجود در بازار پرداختیم. قیمت کیس ترمالتیک H550، در برابر مزایا و امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد بسیار منصفانه است.
ساختار کلاسیک این کیس، در کنار امکاناتی همچون بهره مندی از یک فن ARGB، پشتیبانی کامل از تمامی رادیاتورهای موجود در بازار، و پشتیبانی از کلیه تکنولوژی‌های نورپردازی ارائه شده در مادربردها، موجب شده که این کیس ترمالتیک به انتخاب اول بسیاری از کاربران تبدیل شود.
چنانچه هرگونه سوالی در رابطه با خرید کیس Thermaltake H550 RGB و یا کیس‌های دیگر دارید، می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در ارتباط باشید. من و همکارانم در تیم هدف، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز هستیم.
موفقیت همراه راهتان باد.