5 دلیل اصلی خالی شدن باتری لپ تاپ + راه حل جلوگیری از آن‌ ها

آموزش و ترفندها 06 آبان 1400 علی مظفری

5 دلیل اصلی خالی شدن باتری لپ تاپ + راه حل جلوگیری از آن‌ ها

خالی شدن باتری لپ تاپ یکی از مشکلات رایج پیرامون باتری انواع لپ تاپ‌ها است. برای رفع این مشکل در ابتدا باید بدانید که چرا باتری لپ تاپ شما زود تمام شده است. آیا در هنگام استفاده با نرم افزارهای سنگین باتری زود خالی شده است یا زمانی که در حالت آماده‌به‌کار بوده؟ بعد از شناسایی دلیل زود خالی شدن باتری باید به سراغ روش‌هایی برای جلوگیری از این اتفاق بروید.

ممکن است هنگام کار کردن با لپ تاپ زمانی که هنوز شارژ دارید، ناگهان لپ تاپ شما خاموش شود. و یا احتمال دارد هنگام مشاهده ویدیو و یا اجرای یک نرم افزار شارژ لپ تاپ شما به سرعت مصرف شود. همه‌ی این حالت‌ها نشان از ایراد در باتری لپ تاپ شما دارند. خوشبختانه همه‌ی این مشکل‌ها سخت‌افزاری نیست، یعنی ممکن است باتری لپ تاپ شما خراب نشده باشد، بلکه تداخل‌ها و اشکالات نرم افزاری باعث زود خالی شدن شارژ لپ تاپ شما شده‌ باشند.

 

خالی شدن سریع باتری لپ تاپ

 

خالی شدن باتری لپ تاپ

 

در این مقاله قصد داریم به 5 دلیل اصلی زود تمام شدن باتری لپ تاپ بپردازیم. با توجه به الگوی مصرف شما، عامل اصلی خالی شدن باتری می‌تواند یکی از این موارد یا چند مورد به صورت همزمان باشد. هنگام مطالعه مقاله می‌توانید به راهکارهایی برای جلوگیری از این مشکل هم دسترسی داشته باشید. بدون مقدمه‌ی اضافی خیلی سریع به سراغ موارد اصلی مقاله می‌رویم. تا انتها همراه باشید.

 

1) کاهش عمر مفید باتری

 

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که باتری لپ تاپ شما یک وسیله‌ی مصرفی است که قرار است در طول زمان کارکرد آن کاهش پیدا کند. باتری‌ها انرژی شیمیایی را تبدیل به انرژی الکتریکی می‌کنند و در طول زمان، به مرور ضعیف‌تر از قبل می‌شوند. کاهش عمر باتری لپ تاپ تا جایی ادامه پیدا می‌کند که دیگر مجبور به تعویض باتری خود می‌شوید. پس این مورد را در نظر داشته باشید که اگر بیشتر از سه تا 5 سال از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، طبیعی است با مشکل خالی شدن باتری لپ تاپ روبرو شوید. زیرا دیگر باتری دستگاه شما ظرفیت اصلی روز اول خود را ندارد.

 

راه حل جلوگیری خالی شدن باتری لپ تاپ به دلیل کاهش عمر باتری

 

راه حل جلوگیری خالی شدن باتری لپ تاپ به دلیل کاهش عمر باتری

 

راهکار اول: زمانی که باتری لپ تاپ را به به صورت کامل شارژ می‌کنید و دوباره شارژ آن خالی می‌شود، یک چرخه‌ی شارژ را پشت سر گذاشته‌اید. حال هر چه میزان این چرخه‌ها بیشتر شود (که به معنای این است که در دراز مدت از لپ تاپ استفاده‌ می‌کنید)، عمر باتری لپ تاپ شما هم کم می‌شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود زمانی باتری لپ تاپ خود را به برق متصل کنید که شارژ آن کم شده باشد. مرتب شارژ کردن لپ تاپ می‌تواند در دراز مدت باعث کاهش عمر باتری لپ تاپ شما شود.

راهکار دوم: از شارژ اصلی لپ تاپ خود استفاده کنید. به هیچ‌وجه به سراغ کابل‌ها و آداپتورهای ارزان قیمت و تقلبی نروید. کیفیت شارژ کردن لپ تاپ عامل بسیار مهمی در عمر مفید لپ تاپ و در نتیجه خالی شدن باتری در آینده دارد. آداپتورهای غیر رسمی، ممکن است با ولتاژهای متفاوتی لپ تاپ را شارژ کنند و برق لازم جهت شارژ کردن به لپ تاپ شما نرسد. علاوه بر کند شارژ شدن، قطعی در هنگام شارژ لپ تاپ عامل دیگری در کاهش عمر مفید باتری است. به همین خاطر حتما از شارژر اصلی سازنده‌ی لپ تاپ استفاده کنید.

راهکار سوم: حواستان به گرمای باتری لپ تاپ باشد. گرما یکی از عواملی است که به صورت کاملا مستقیم بر سلامت باتری لپ تاپ شما تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر اگر بازی سنگین و یا نرم افزارهای حرفه‌ای استفاده می‌کنید، حواستان باشد که سیستم شما خیلی داغ نشود. در صورتی که از لپ تاپ‌هایی استفاده کنید که برای این دست کارها بهینه شده باشند و از سیستم خنک کننده‌ی حرفه‌ای بهره‌مند شده باشند، کمتر لازم است نگران این مورد باشید. ولی به صورت کلی بهتر نگذارید لپ تاپ شما بسیار داغ شود. این مورد هم می‌تواند باعث ضربه زدن به باتری شود و در آینده دلیل خالی شدن باتری لپ تاپ شما باشد.

 

2) استفاده‌ی همزمان از نرم‌ افزارهای مختلف

 

راه حل جلوگیری از خالی شدن باتری لپ تاپ با مدیریت نرم افزارها

 

اگر از سلامت باتری لپ تاپ خود مطمئن هستید ولی همچنان باتری لپ تاپ شما زود خالی می‌شود، ممکن است مشغول اجرای چندین نرم افزار سنگین به صورت همزمان هستید. طبیعی است که اجرای چندین نرم افزار، انرژی بیشتری از پردازنده‌ی لپ تاپ شما مصرف می‌کند. زمانی که پردازنده‌ی شما در حالت فعال در دراز مدت باقی بماند باید انتظار داشته باشید که شارژ لپ تاپ شما هم به سرعت خالی شود.

 

راه حل جلوگیری از خالی شدن باتری لپ تاپ با مدیریت نرم افزارها

راهکار اول: در اولین مرحله لازم است که میزان مصرف هر یک از نرم افزارها را متوجه شوید. شاید با کمی بررسی میزان مصرف باتری، تصمیم بگیرید از آن نرم افزار کمتر استفاده کنید و یا به دنبال جایگزینی برای آن باشید. در بخش Battery در تنظیمات ویندوز و زیرمنوی See Which apps are affecting your battery life می‌توانید متوجه پرمصرف‌ترین نرم افزارهای سیستم خود شوید. سعی کنید کمتر از نرم افزارهای مختلف به صورت همزمان استفاده کنید و حواستان به توان پردازشی پردازنده لپ تاپ باشید. اما اگر مجبور به استفاده از همزمان از نرم افزارهای مختلف هستید، به سراغ راهکارهای دیگر این بخش برای جلوگیری از زود خالی شدن باتری لپ تاپ بروید. 

راهکار دوم: یکی از قطعات سخت افزاری مهم در لپ تاپ که برای اجرای نرم افزارهای مختلف به صورت همزمان به کمک شما می‌آید، حافظه‌ی رم (RAM) است. هر چه لپ تاپ شما رم بیشتری داشته باشد، قابلیت بیشتری در اجرای دستورات مختلف به صورت همزمان را دارد. در واقع رم بالا باعث می‌شود نرم افزارها بهتر در پردازنده شما پردازش شده و اجرای همزمان آن‌ها فشار کمتری به سیستم وارد کند. به همین خاطر می‌توانید با افزایش ظرفیت رم لپ تاپ تا حدودی جلوی زود تمام شدن باتری لپ تاپ را بگیرید.

راهکار سوم: هارد دیسک‌های HDD به دلیل ساختار مکانیکی خود مصرف انرژی بالایی را هم نیاز دارند. اطلاعات مورد نیاز شما در لپ تاپ هم بر روی هارد دیسک ذخیره می‌شوند و هر زمان که بخواهید از نرم افزارها و ویندوز و فایل‌های خود استفاده کنید، باید بهای مصرف انرژی آن را هم بپردازید. یکی از جایگزین‌های HDD، حافظه SSD هستند. حافظه‌ی SSD علاوه بر سرعت بالا در اجرا و خواندن فایل‌ها، مصرف باتری کمتری هم به نسبت هاردهای قدیمی دارد. از همین رو اگر قصد دارید از نرم افزارهای مختلف به صورت همزمان استفاده کنید و تا حدودی جلوی خالی شدن سریع باتری را بگیرید، می‌توانید از حافظه‌ی SSD استفاده کنید.

 

3) نور زیاد صفحه نمایش

 

5 دلیل اصلی خالی شدن باتری لپ تاپ + راه حل جلوگیری از آن‌ ها

 

زمانی که در نرم افزارهای مدیریت باتری لپ تاپ و یا بخش تنظیمات باتری ویندوز به دنبال پرمصرف‌ترین بخش‌های لپ تاپ بگردید، به صفحه نمایش برمی‌خورید. یکی از مهم‌ترین عوامل خالی شدن باتری لپ تاپ مربوط به نور صفحه نمایش است. هر چه کیفیت فنی پنل صفحه نمایش لپ تاپ شما بالاتر باشد و از پیکسل‌های بیشتری برای نمایش تصاویر استفاده کند، مصرف باتری آن هم می‌تواند بیشتر باشد. زیرا تک‌تک پیکسل‌های نمایشگر قرار است روشن شوند. حال شما می‌توانید در تنظیمات سیستم عامل لپ تاپ خود میزان نور صفحه نمایش را تغییر دهید تا مصرف باتری کمتری داشته باشید. 

 

رفع مشکل زود خالی شدن باتری لپ تاپ با کاهش نور صفحه نمایش

راهکار: طبیعی است که می‌توانید با کاهش نور صفحه نمایش مصرف باتری را کاهش دهید. اما در همه‌ی محیط‌ها با شرایط نوری متفاوت نمی‌توانید از صفحه نمایش با نور کم استفاده کنید. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید مربوط فعال کردن حالت شب (Night Light) در ویندوز است. برای کاهش نورهای آبی صفحه نمایش و تماشا راحت‌تر نمایشگر در نور کم، می‌توانید حالت شب را در تنظیمات ویندوز، بخش display فعال کنید.

 

4) اتصال دستگاه‌های مختلف به لپ تاپ

 

4) اتصال دستگاه‌های مختلف به لپ تاپ

 

باتری لپ تاپ شما متناسب با سیستم سخت افزاری که در اختیار دارید تنظیم شده است، یعنی شرکت سازنده با توجه به قطعات به‌کار رفته از یک باتری با ظرفیت مشخص استفاده می‌کند. حال زمانی که شما از دستگا‌ه‌های مختلف دیگری بر روی لپ تاپ استفاده کنید، یک بار اضافه به باتری لپ تاپ اضافه کرده‌اید. منظورمان دستگا‌ه‌های حرفه‌ای پر مصرف مانند کارت گرافیک اکسترنال نیست. اما سایر اتصالات معمولی دیگر مانند فلش یواس‌بی، هارد اکسترنال، کارت‌خوان SD، وب‌کم جانبی، ماوس و... همگی باعث مصرف بیشتر باتری لپ تاپ شما می‌شوند. همچنین اتصالات بی‌سیم مانند وای‌فای و بلوتوث هم بر مصرف باتری لپ تاپ تاثیر می‌گذارند.

 

راه حل جلوگیری از تمام شدن باتری لپ تاپ با مدیریت اتصالات لپ تاپ

راهکار: بهتر است زمانی که لپ تاپ شما در حالت شارژ نیست و از باتری لپ تاپ استفاده می‌کنید، کمتر از وسایل جانبی استفاده کنید. و یا در زمانی که کاری با آن‌ها ندارید، اتصالات را قطع کنید. برای مثال میکروفون و هدفون و درایو نوری اکسترنال را تنها زمانی که نیاز دارید به لپ تاپ متصل کنید و یا زمانی که کار شما با یک دستگاه بلوتوثی تمام شد، بلوتوث لپ تاپ را خاموش کنید. این‌ها کارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از خالی شدن باتری لپ تاپ به شما کمک کنند.

 

5) استفاده از حالت Sleep

 

رفع مشکل خالی شدن سریع لپ تاپ با تغییر حالت Sleep

 

یکی از اشتباهاتی که در بین افراد وجود دارد این است که زمانی که لپ تاپ را در حالت Sleep قرار می‌دهند، تصور می‌کنند که لپ تاپ مصرف باتری نباید داشته باشد. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است زیرا سیستم برای اینکه بتواند به صورت آماده‌به‌کار باشد و با لمس یک کلید دوباره سیستم را برای شما فورا راه‌اندازی کند، بخشی از ظرفیت باتری را به حافظه‌ی رم اختصاص می‌دهد تا آماده اجرای مجدد سیستم باشد. به همین خاطر زمانی که شما لپ تاپ را در حالت Sleep قرار داده‌اید باز هم شارژ لپ تاپ شما کم می‌شود.

 

رفع مشکل خالی شدن سریع لپ تاپ با تغییر حالت Sleep

راهکار: اگر قصد ندارید لپ تاپ خود را خاموش کنید، به‌جای حالت Sleep، حالت Hibernate یا خواب زمستانی را فعال کنید. این حالت بین حالت خاموش (Shut Down) و به‌خواب رفتن (Sleep) قرار دارد و همه‌ی نرم افزارهای فعال شما را باز نگه می‌دارد، ولی در هنگام فعال بودن این حالت دیگر باتری شما مصرف نمی‌شود. برای فعال کردن این مورد باید از بخش تنظیمات وارد بخش Power and Sleep شده و بر روی Additional Power Settings کلیک کنید. سپس بر روی Choose what the power buttons do کلیک کنید و برای تغییر دادن وضعیت Change settings that are currently unavailable را انتخاب کنید. حال در ردیف پایینی می‌توانید حالت خواب زمستانی با Hibernate را فعال کنید.