مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ

مقایسه محصولات 01 بهمن 1397 علی مظفری

مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ

شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که می‌خواهند یک گوشی رده بالا و برتر را تهیه کنند و برای انتخاب مابین سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس و آیفون XS Max اپل به دو راهی تردید رسیده‌اید. در این مطلب می‌خواهیم به مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ بپردازیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

مقدمه

در ماه سپتامبر (September) سال 2018 بود که شرکت اپل به طور رسمی آیفون XS Max را در کنار آیفون XS به عنوان پرچمداران جدیدش معرفی کرد. این گوشی به دلیل کیفیت ساخت بالا و ظاهر و طراحی بسیار زیبا خیلی زود توانست توجه علاقمندان به آیفون های اپل را جلب کند و به یکی از پرفروش ترین گوشی های بازار تبدیل گردد. در سمت مقابل سامسونگ در ماه فوریه (February) سال 2018 از پرچمدارانش یعنی گلکسی S9 پلاس و گلکسی S9 رونمایی کرده بود که هم اکنون هم از برترین گوشی های اندرویدی بازار هستند. بنابراین اگر بخواهید یک گوشی رده بالا بخرید، احتمالاً گلکسی S9 پلاس و آیفون XS Max از گزینه های خریدتان خواهند بود، اما سوال اینجاست که کدامیک از این دو گوشی در مقایسه با محصول دیگر کیفیت و ارزش خرید بیشتری دارد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ بپردازیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ: طراحی و ظاهر

از نظر سبک طراحی و ظاهر هر دو گوشی گلکسی اس 9 پلاس و آیفون XS Max فوق‌العاده هستند. کاری به این موضوع نداریم که اپل در استفاده از نمایشگرهای بزرگ و بدون حاشیه از سامسونگ کپی‌برداری کرده یا نه، چون این موضوعات ما را از هدف اصلی مقاله دور می‌کند. زمانی که به آیفون XS Max نگاه می‌کنید و آن را در دست می‌گیرید، حس کاملاً خاص و متفاوت به شما منتقل می‌شود. مطمئنا این حس ناب با در دست گرفتن گوشی های دیگر و مشابه به شما منتقل نخواهد شد چون در هر حال گوشی که در دست گرفته‌اید محصولی از شرکت اپل است و این مسئله بر جذابیت های آن می‌افزاید. ابعاد بدنه آیفون XS Max معادل 7.7 در 77.4 در 157.5 میلیمتر در نظر گرفته شده و دستگاه حدود 208 گرم وزن دارد، پس این گوشی بدنه‌ای باریک و ظریف دارد و شیشه‌ای بودن قاب پشت آن منجر به براق و جذاب‌تر شدن آن می‌شود.

 

مقایسه آیفون XS Max

 

در سمت مقابل گلکسی S9 پلاس سامسونگ هم خیلی شیک به نظر می‌رسد و ظاهری فوق‌العاده جذاب را به همراه دارد و قاب آن هم مثل آیفون XS Max از شیشه و فلز تشکیل شده و براق و چشم نواز است. ابعاد بدنه این گوشی 8.5 در 73.8 در 158.1 میلیمتر بوده و وزن آن به چیزی در حدود 189 گرم می‌رسد. بنابراین گلکسی اس 8 پلاس از آیفون XS Max سبک تر اما ضخیم تر است. هر دو گوشی مذکور از استاندارد ضد آب IP68 پشتیبانی می‌کنند و در بررسی های عملی صورت گرفته ثابت کرده‌اند که واقعا در برابر نفوذ آب مقاوم هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی آیفون XS Max اپل: اوج قدرت، کیفیت و زیبایی!

گلکسی S9 پلاس از اسکنر انگشت بهره می‌برد و از قابلیت اسکن عنبیه چشم هم پشتیبانی می‌کند اما آیفون XS Max اپل از اسکنر انگشت بهره‌مند نیست و فقط قابلیت تشخیص چهره پیشرفته اپل با لقب فیس آیدی (Face ID) را ارائه می‌نماید. پس اگر به اسکنر انگشت علاقه دارید، احتمالاً گلکسی S9 Plus گزینه خرید بهتری برایتان خواهد بود اما فراموش نکنید که کیفیت عملکرد قابلیت تشخیص چهره آیفون XS Max بی‌نظیر است. بهره‌مند بودن از قاب فلزی و شیشه‌ای و صفحه نمایش بدون حاشیه سبب شده هر دو گوشی ظاهری فوق‌العاده زیبا داشته باشند.

 

مقایسه آیفون XS Max

 

نتیجه: اگر بخواهیم در مجموع از مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ در بخش ظاهر و طراحی نتیجه‌گیری داشته باشیم باید بگوییم که هر دو گوشی مذکور از نظر سبک طراحی و ظاهر محصولاتی فوق‌العاده بی‌نظیر هستند و بدون تردید از بهترین های بازار به شمار می‌روند. اما از آنجایی که آیفون XS Max محصول جدیدتری است و نام برند اپل را هم یدک می‌کشد، این گوشی برای کسانی که بیش از حد به ظاهر، سبک طراحی و با کلاس بودن موبایل اهمیت می‌دهند گزینه خرید مناسب تری خواهد بود.

 

مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ: صفحه نمایش

گلکسی اس 9 پلاس سامسونگ از صفحه نمایشی 6.2 اینچی و نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) با رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل بهره می‌برد. بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 529 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. صفحه نمایش این گوشی بدون حاشیه بوده و تقریباً 84.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند. ضمن اینکه قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" یا همان "Always On Display" هم توسط صفحه نمایش این گوشی پشتیبانی می‌شود. سامسونگ برای محافظت از نمایشگر دستگاه یک لایه شیشه گوریلاگلس 5 را هم روی آن نصب کرده است. یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت صفحه نمایش گلکسی S9 Plus سامسونگ مربوط به شارپنس عالی و روشنایی فوق‌العاده می‌شود. نمایشگر این گوشی در این دو زمینه تقریباً بی‌عیب و نقص عمل می‌کند.

 

مقایسه آیفون XS Max

 

اما در سمت مقابل صفحه نمایش آیفون XS Max اپل 6.5 اینچی است و رزولوشن 2688 در 1242 پیکسل را ارائه می‌کند که به موجب آن تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 458 پیکسل در هر اینچ می‌رسد، ضمن اینکه پنل نمایشگر آیفون ایکس اس مکس هم از نوع سوپر آمولد است و نمونه‌های اصلی آن توسط خود شرکت سامسونگ تولید می‌شوند! یعنی اپل برای تامین صفحه نمایش های سوپر آمولد آیفون هایش با شرکت رقیب یعنی سامسونگ در حال همکاری است که این موضوع می‌تواند اقتدار سامسونگ را به رخ بکشد. روی نمایشگر آیفون XS Max اپل با شیشه گوریلاگلس پوشانده نشده اما ظاهرا نوع خاصی از شیشه ضد خش بر روی نصب است. ضمن اینکه نمایشگر این گوشی از قابلیت "لمس سه بعدی" یا "3D touch" پشتیبانی می‌کند. صفحه نمایش بدون حاشیه آیفون XS Max چیزی در حدود 84.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و آن هم مثل نمایشگر گلکسی اس 9 پلاس شارپنس مطلوب و توانایی عالی در تولید روشنایی دارد.

نتیجه: اگر بخواهیم از این بخش مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ نتیجه‌گیری داشته باشیم باید بگوییم که صفحه نمایش هر دو گوشی مورد نظر فوق‌العاده هستند و هیچ جای ایرادی ندارند اما چون اپل برای تامین نمایشگر آیفون XS Max از سامسونگ کمک می‌گیرد، ما ترجیح می‌دهیم برتری این بخش را به سامسونگ و گوشی گلکسی اس 9 پلاس اختصاص دهیم که رزولوشن و تراکم پیکسلی بیشتری هم در مقایسه با نمایشگر 6.5 اینچی آیفون XS Max دارد.

 

مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ: سیستم عامل و رابط کاربری

 

مقایسه آیفون XS Max

 

یکی از اصلی ترین تفاوت های مابین دو گوشی گلکسی اس 9 پلاس و آیفون XS Max مربوط به سیستم عامل آن ها می‌شود. گلکسی اس 9 یک گوشی اندرویدی است و سیستم عامل اندروید 8 اوریو به طور پیش فرض روی آن نصب خواهد بود اما آیفون XS Max از سیستم عامل iOS 12 بهره می‌برد. سیستم عامل هر دو گوشی عملکرد روان و عالی دارند و لگ و تاخیری را در آن ها مشاهده نخواهید کرد، اما چون سیستم عامل iOS به طور اختصاصی برای محصولات شرکت اپل طراحی شده و بهینه‌سازی عالی مابین این سیستم عامل و بستر سخت افزاری آیفون XS Max به وجود آمده است، ما عقیده داریم رابط کاربری آیفون XS Max سریع تر و روان تر از رابط نسبتا حجمی گلکسی S9 پلاس عمل می‌کند اما مطمئنا از سمت مقابل سیستم عامل گلکسی اس 9 پلاس قابلیت های شخصی سازی بیشتری را در اختیار کاربری قرار می‌دهد. بنابراین شاید نتیجه‌گیری برای انتخاب گوشی بهتر از نظر سیستم عامل و رابط کاربری در این مقایسه کمی دشوار باشد و بیشتر به سلیقه شخصی افراد باز گردد.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی گلکسی اس 9 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy S9 Plus)

نتیجه: سیستم عامل iOS بدون تردید از نظر روان بودن و سرعت عملکرد بهتر از سیستم عامل اندروید 8.0 نصب شده روی سامسونگ گلکسی S9 پلاس و رابط کاربری آن عمل می‌کند اما این مسئله بدان معنا نیست که سیستم عامل و رابط کاربری گوشی Galaxy S9 Plus سامسونگ کند یا باگی عمل کند. ضمناً فراموش نکنید که اندروید به مراتب قابلیت های شخصی سازی بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد. به نظر ما از نظر سیستم عامل و رابط کاربری انتخاب گوشی برتر بر عهده خود کاربران و سلیقه شخصی آن هاست.

 

مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

تراشه‌ای که در قلب آیفون XS Max بکار رفته یک تراشه فوق قدرتمند با نام A12 Bionic است که از لیتوگرافی 7 نانومتری بهره می‌برد. این تراشه یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای دارد که چهار هسته آن از نوع Tempest بوده و فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی دارند و چهار هسته دیگر آن از نوع Vortex هستند و فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Apple GPU هم در این تراشه وظیفه آنالیز داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد. آیفون XS Max اپل از رم 4 گیگابایتی بهره‌مند بوده و از نظر حافظه داخلی شامل نسخه های 64، 256 و 512 گیگابایتی می‌شود که هیچ یک از آن ها قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی را ندارند.

 

مقایسه آیفون XS Max

 

اما در سمت مقابل نسخه‌ای از گوشی سامسونگ گلکسی S9 پلاس که در بازار کشورمان عرضه شده از تراشه اگزینوس 9810 بهره می‌برد که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده است. این تراشه یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد که چهار هسته آن از نوع Cortex-A55 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی بوده و چهار هسته دیگر آن از نوع Mongoose M3 هستند و فرکانس کاری 2.7 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. رم گلکسی اس 9 پلاس ظرفیت 6 گیگابایتی داشته و دستگاه از نظر حافظه داخلی شامل نسخه های 64، 128 و 256 گیگابایتی می‌شود و از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. بنابراین هر دو گوشی مورد نظر از بستر سخت افزاری و پردازنده فوق‌العاده‌ای بهره‌مند هستند اما تراشه A12 بکار رفته در آیفون XS Max واقعا فراتر از حد انتظار عمل می‌کند و قدرت بی‌نظیری دارد که شاید چند لول فراتر از نیازهای کاربر خواهد بود. به همین جهت ما برنده این بخش را با وجود اینکه می‌دانیم رم آن از رم گوشی رقیب ظرفیت کمتری دارد، آیفون XS Max در نظر می‌گیریم.

نتیجه: هر دو گوشی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس و آیفون XS Max از نظر قدرت عملکرد و بستر سخت افزاری فوق‌العاده هستند و حداقل تا 2 سال آینده تمام نیازهای هر کاربری را برطرف می‌کنند، اما اگر بخواهیم با دید مقایسه‌ای و خیلی دقیق به موضوع نگاه کنیم، عقیده ما این است که برنده مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ از نظر پردازنده، رم و حافظه داخلی، آیفون XS Max خواهد بود.

 

مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ: دوربین

در این مرحله از مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ در رابطه با دوربین اصلی و سلفی آن ها صحبت خواهیم کرد و سعی می‌کنیم خیلی خلاصه‌ای مقایسه‌ای مابین کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی این دو گوشی داشته باشیم. دوربین اصلی هر دو گوشی مورد نظر از نوع دوگانه است. هر دو لنز دوربین اصلی آیفون ایکس اس مکس 12 مگاپیکسلی هستند و دیافراگم یکی از آن ها F/1.8 و دیگری F/2.4 خواهد بود. قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، زوم اپتیکال 3x، HDR، عکسبرداری پرتره و پانوراما و ضبط فیلم های 4K با فریم ریت های 30، 60 و 24 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی آیفون XS Max پشتیبانی می‎شوند، ضمن اینکه دوربین اصلی دستگاه از یک چراغ فلش LED چهارگانه هم بهره می‌برد.

 

مقایسه آیفون XS Max

 

در سمت مقابل دو لنز دوربین تشکیل دهنده دوربین اصلی سامسونگ گلکسی S9 پلاس هم 12 مگاپیکسلی هستند. دیافراگم لنز دوربین اصلی این گوشی قابلیت خاصی با نام "دیافراگم متغیر" دارد که به موجب آن می‌تواند به طور خودکار و با توجه به شرایط نور محیط اندازه خود را مابین F/1.5 تا F/2.4 تنظیم کند و بهترین تصاویر ممکن را به ثبت برساند. قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار، تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF)، زوم اپتیکال 2x، عکسبرداری پرتره و پانوراما و ضبط فیلم های 4K با فریم ریت 60 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی سامسونگ گلکسی S9 Plus پشتیبانی می‌شوند. ضمن اینکه دوربین اصلی این گوشی از چراغ فلش LED هم بهره می‌برد.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

کیفیت عملکرد دوربین اصلی هر دو گوشی نام برده شده بی‌نظیر است و با هر دوی آن ها می‌توانید عکس های فوق‌العاده زیبایی ضبط کنید که قول می‌دهیم کیفیت آن ها از کیفیت عملکرد خیلی از دوربین های DSLR بازار بهتر باشد. انتخاب یکی از این دو گوشی به عنوان گوشی بهتر از نظر دوربین سلفی تقریباً غیرممکن است و ما هم هیچ یک از آن ها را به عنوان محصول بهتر از این نظر انتخاب نخواهیم کرد و مدعی هستیم که هر دو گوشی نام برده شده دوربین اصلی بی‌نظیری دارند.

 

مقایسه آیفون XS Max

 

دوربین سلفی آیفون XS Max اپل از یک لنز 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده و دوربین سلفی گلکسی اس 9 پلاس سامسونگ هم از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.7 تشکیل می‌شود. دوربین سلفی هر دو گوشی نام برده شده از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. از نظر کیفیت عملکرد دوربین سلفی باید گفت که باز هم هر دو گوشی فوق‌العاده هستند و انتخاب محصول برتر از این نظر کمی دشوار خواهد بود، اما ما برتری دوربین سلفی را به گوشی گلکسی S9 پلاس می‌دهیم چون به نظر ما در محیط های با نور کم عملکرد بهتری نسبت به دوربین سلفی آیفون XS Max دارد.

نتیجه: همانطور که اشاره داشتیم هر دو گوشی گلکسی اس 9 پلاس و آیفون XS Max از دوربین اصلی و سلفی فوق‌العاده‌ای بهره‌مند هستند که کمتر گوشی در بازار قابلیت رقابت با آن ها را دارد. در صورتی که هر یک از این دو گوشی را خریداری کنید به شما اطمینان می‌دهیم که از کیفیت عملکرد دوربین آن ها کاملاً راضی خواهید بود. بنابراین ما از نظر دوربین هیچ یک از دو محصول مورد نظر را برتر از محصول دیگر نمی‌دانیم و فقط مدعی هستیم که در برخی شرایط و به ویژه در محیط های تاریک دوربین سلفی گلکسی اس 9 پلاس عملکرد بهتری نسبت به دوربین سلفی آیفون XS Max دارد.

 

مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ: باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ در رابطه با باتری و توان شارژدهی آن ها صحبت می‌کنیم. باتری که در Galaxy S9 Plus بکار رفته ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعتی دارد و از قابلیت های شارژ سریع و بیسیم پشتیبانی می‌کند. در سمت مقابل باتری آیفون XS Max ظرفیت 3174 میلی آمپر ساعتی دارد و آن هم از قابلیت شارژ سریع و بیسیم پشتیبانی به عمل می‌آورد. در مقایسه این دو گوشی متوجه شدیم که عملکرد باتری هر دوی آن ها قابل قبول و خوب است اما باتری آیفون XS Max کمی نسبت به باتری گلکسی اس 9 پلاس قدرت شارژدهی بهتری دارد و زودتر هم شارژ می‌شود.

 

مقایسه آیفون XS Max

 

نتیجه‌گیری: با توجه به مشاهداتی که از مقایسه عملی آیفون XS Max با گلکسی اس 9 پلاس داشتیم، متوجه شدیم که توان شارژدهی باتری آیفون XS Max نسبت به Galaxy S9 Plus بیشتر بوده و باتری این گوشی هم زودتر از باتری گلکسی اس 9 پلاس شارژ می‌شود. پس برتری این بخش از مقایسه از آن آیفون XS Max اپل است.

 

مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ: قیمت

متاسفانه قیمت آیفون XS Max مثل دیگر آیفون های اپل به شکل افراطی بالاست! نسخه پایه ین گوشی هم اکنون با قیمتی در حدود 15.5 میلیون تومان در بازار کشورمان به فروش می‌رسد. این موضوع در حالیست که قیمت گلکسی اس 9 پلاس پایه در بازار کشورمان به چیزی در حدود 7.5 میلیون تومان خواهد رسید! یعنی قیمت اس 9 پلاس با تمام ویژگی های عالی خودش تقریباً نصف قیمت آیفون XS Max است! بنابراین از این نظر برتری از آن Galaxy S9 Plus خواهد بود.

نتیجه: طبیعتاً از نظر قیمت گوشی سامسونگ گلکسی S9 پلاس گزینه خرید بهتری نسبت به آیفون XS Max خواهد بود.

 

جدول مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ

 

گلکسی S9 پلاس

آیفون XS Max اپل

 

8.5 در 73.8 در 158.1 میلیمتر

189 گرم

7.7 در 77.4 در 157.5 میلیمتر

208 گرم

طراحی ظاهری

6.2 اینچ

سوپر آمولد

رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل

نمایشگر همیشه روشن

6.5 اینچ

سوپر آمولد

رزولوشن 2688 در 1242 پیکسل

لمس سه بعدی

صفحه نمایش
اندروید 8 اوریو iOS 12 سیستم عامل

تراشه اگزینوس 9810

پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18

تراشه A12 Bionic

پردازنده گرافیکی Apple GPU

پردازنده مرکزی و گرافیکی
6 گیگابایت 4 گیگابایت حافظه رم
64، 128 و 256 گیگابایت 64، 256 و 512 گیگابایت حافظه داخلی
دو لنز 12 مگاپیکسلی دو لنز 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی
8 مگاپیکسل 7 مگاپیکسل دوربین سلفی

3500 میلی آمپر ساعت 

پشتیبانی از شارژ بی سیم و فست شارژ

3174 میلی آمپر ساعت

پشتیبانی از شارژ بی سیم و فست شارژ

باتری و شارژدهی
7.5 میلیون تومان در زمان تدوین مطلب 15.5 میلیون تومان در زمان تدوین مطلب ارزش خرید

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ پرداختیم. دو گوشی نام برده شده بدون تردید از بهترین گوشی های بازار هستند و از خرید هیچ یک از آن ها پشمیان نخواهید شد. در این میان شاید با توجه به قیمت بسیار گزافی که آیفون XS Max در مقایسه با گلکسی اس 9 پلاس دارد، خرید اس 9 پلاس انتخاب بهتری به نظر آید. امیدوار هستیم که از این مقایسه اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.