نقد و بررسی Huawei Nova 4 (نوا 4): فراتر از یک میان رده!

نقد و بررسی 29 فروردین 1398 علی مظفری

نقد و بررسی Huawei Nova 4 (نوا 4): فراتر از یک میان رده!

یکی از گوشی های میان رده و جدید شرکت هوآوی، گوشی نوا 4 یا Nova 4 است که واقعا کیفیت ساخت بالا، ظاهر زیبا و سخت افزاری قدرتمند دارد. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی Huawei Nova 4 (هوآوی نوا 4) بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم.

 

مقدمه

در ماه مارس (March) سال 2019 شاهد معرفی گوشی جدیدی از سری محصولات نوای (Nova) شرکت هوآوی بودیم. این گوشی هوآوی نوا 4 نام دارد و در حال حاضر (زمان تدوین این مطلب) قدرتمندترین و البته جدیدترین نسل از سری گوشی های Nova شرکت هوآوی محسوب می‌شود. کیفیت ساخت بالا، ظاهر شیک و زیبا، سخت افزار خوب، صفحه نمایش بزرگ و غیره از ویژگی های مثبت این اسمارتفون هستند. قیمت Huawei Nova 4 در مقایسه با قیمت سایر گوشی های سری Nova شاید کمی بیشتر باشد اما این گوشی واقعا فراتر از یک گوشی میان رده خواهد بود و واقعا از همه نظر کیفیت بالایی دارد.

اما آیا خرید هوآوی نوا 4 انتخاب و رویکرد مناسبی است؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی Huawei Nova 4 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این گوشی را به طور دقیق مشخص کنیم. بدین ترتیب کاربران علاقمند به خرید این گوشی می‌توانند با مقایسه ویژگی های دستگاه با نیازها و انتظاراتشان، تصمیم‌گیری بهتری مبنی بر خرید یا عدم خرید هوآوی Nova 4 داشته باشند. بنابراین اگر قصد خرید این گوشی را دارید، حتما تا انتهای این نقد و بررسی با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی Huawei Nova 4 (هوآوی نوا 4): سبک طراحی و ظاهر

هوآوی همیشه سعی کرده که سری گوشی های نوا (Nova) خود را از نظر سبک طراحی و ظاهر منطبق با معیارها و انتظارات روز طراحی کند. بدین ترتیب گوشی های سری نوا همیشه ظاهری شیک، مدرن و چشم‌نواز داشته‌اند. خوشبختانه Nova 4 هوآوی هم از این موضوع مستثنا نیست و در طراحی آن سعی شده همه چیز منطبق با معیارهای روز طراحی شود و دستگاه ظاهری کاربرپسند داشته باشند. باید اعتراف کرد که هوآوی در پیاده سازی این موضوع کاملا موفق بوده و در نگاه اول کمتر کسی می‌تواند مدعی شود که گوشی هوآوی نوا 4 یک گوشی میان رده است! با نگاه کردن به این گوشی کاملا حس متفاوت دیدن یک گوشی رده بالا به بیننده منتقل می‌شود و وقتی دستگاه را در دستتان بگیرید، این حس قابل درک‌تر می‌شود. پنل جلوی گوشی تقریبا به طور کامل توسط صفحه نمایش بدون حاشیه آن احاطه شده است. طبق آمار چیزی در حدود 86 درصد از کل مساحت پنل جلوی نوا 4 با نمایشگر 6.4 اینچی آن احاطه می‌شود که نسبت تصویر به بدنه بالایی است و ظرافت طراحی این گوشی را به رخ می‌کشد.

 

بررسی Huawei Nova 4

 

مثل گوشی گلکسی S10e در گوشه سمت چپ و فوقانی صفحه نمایش هوآوی Nova 4 هم لنز دوربین سلفی آن تعبیه شده و به نوعی این لنز در دل صفحه نمایش قرار دارد. خروجی اسپیکر مکالمه این گوشی تا حد امکان به سمت بالا هدایت شده و کاملا روی لبه نمایشگر دستگاه تعبیه شده است تا بدین صورت فضای بیشتری از پنل جلوی گوشی توسط صفحه نمایش آن احاطه شود. هوآوی هیچ اشاره‌ای به نصب بودن شیشه گوریلاگلس روی پنل جلوی دستگاه نداشته، بنابراین اکیدا توصیه می‌کنیم نصب گلس محافظ ال سی دی بر روی صفحه نمایش آن را فراموش نکنید. وقتی Huawei Nova 4 را برگردانید و از نمای پشت به آن نگاه کنید، باز هم چشم‌نواز بودن ظاهر گوشی و سبک طراحی مدرن آن برایتان آشکارتر می‌شود.

قاب پشت گوشی هوآوی نوا 4 با شیشه پوشانده شده و این شیشه بسیار براق و چشم نواز است. لبه های قاب پشت دستگاه کمی خمیده هستند تا در دست گرفتن آن حس بهتری داشته باشد. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت گوشی سه لنز دوربین اصلی آن تعبیه شده و یک چراغ فلش LED هم زیر این سه لنز نصب است. در بخش فوقانی و وسط قاب پشت دستگاه هم اسکنر انگشت دایره‌ای شکل آن وجود دارد که سرعت و دقت عمل بسیار مطلوبی را ارائه کرده و می‌توانید با اطمینان کامل از آن برای آنلاک قفل نمایشگر دستگاه استفاده کنید. متاسفانه مثل اغلب گوشی های دیگری که قاب شیشه‌ای دارند، قاب پشت هوآوی نوا 4 هم در جذب چربی دست مستعد است، بنابراین اگر روی این موضوع حساس هستید باید همیشه یک پارچه نمدی مناسب برای پاک کردن قاب پشت گوشی به همراه داشته باشید یا کلا آن را در گارد موبایل قرار دهید.

 

بررسی Huawei Nova 4

 

فریم اصلی هوآوی Nova 4 از آلومینیوم ساخته شده و پنل جلو و پشت آن با شیشه پوشانده می‌شود. این گوشی 7.8 میلیمتر ضخامت، 75.1 میلیمتر عرض و 157 میلیمتر طول یا ارتفاع دارد. وزن دستگاه هم به چیزی در حدود 172 گرم می‌رسد. گوشی از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و در رنگ های آبی، قرمز، سفید و مشکی روانه بازار شده است. این گوشی برخلاف اسمارتفون های رده بالا و پرچمدار بازار از طراحی ضد آب بهره‌مند نیست. بنابراین و با توجه به توضیحات ارائه شده باید بگوییم که هوآوی نوا 4 از نظر سبک طراحی و ظاهر واقعا گوشی خوبی است. ظاهر زیبا ، شیک و مدرن و سبک طراحی به روز و با کیفیت از ویژگی های مثبت این گوشی به شمار می‌روند.

 

نقد و بررسی Huawei Nova 4 (هوآوی نوا 4): صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی Huawei Nova 4 در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در گوشی مذکور بکار رفته 6.4 اینچی و از نوع IPS LCD است. همانطور که در بخش قبل هم اشاره داشتیم، نمایشگر دستگاه بدون حاشیه بوده و تقریبا 86 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. لنز دوربین سلفی آن هم در گوشه سمت چپ و فوقانی نمایشگر دستگاه و در قلب آن نصب شده است و بدین ترتیب گوشی از نمای رو به رو تا حدی شبیه به گلکسی S10e سامسونگ به نظر می‌رسد. روی نمایشگر این گوشی با شیشه پوشانده می‌شود اما اشاره‌ای به مقاومت این شیشه در برابر خراشیدگی نشده، بنابراین حتما باید روی نمایشگر هوآوی Nova 4 گلس محافظ ال سی دی نصب کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی 7: خوش قیمت و با کیفیت

رزولوشن صفحه نمایش گوشی نوا 4 برابر 2310 در 1080 پیکسل بوده و بدین ترتیب تراکمی در حدود 398 پیکسل در هر اینچ برای دستگاه به وجود می‌آید که تراکم قابل قبول و خوبی برای یک گوشی مجهز به نمایشگر 6.4 اینچی است. به دلیل بزرگ بودن نمایشگر دستگاه و بدون حاشیه بودن آن، انجام کارهای مثل وبگردی و تماشای فیلم در گوشی واقعا لذت‌بخش می‌شود. خوشبختانه محتوایی که روی نمایشگر این اسمارتفون (smartphone) به تصویر کشیده می‌شود هم کیفیت مطلوبی دارد. تفکیک‌پذیری رنگ ها، کنتراست، شارپنس و وضوح نمایشگر همگی در حد قابل قبولی هستند و به اندازه‌ای کیفیت دارند که کاربر از دیدن تصاویر بر روی صفحه نمایش بزرگ گوشی Nova 4 لذت ببرد.

 

بررسی Huawei Nova 4

 

صفحه نمایش IPS LCD گوشی هوآوی نوا 4 از نظر روشنایی هم کیفیت عملکرد خوبی دارد. حتما می‌دانید هرچقدر روشنایی بیشتری توسط نمایشگر گوشی قابل ارائه باشد، استفاده از دستگاه در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم ساده‌تر می‌شود و می‌توان بهتر محتوای روی نمایشگر را مشاهده کرد. برای اینکه در محیط های باز و تحت تابش نور بتوانید محتوای روی صفحه نمایش گوشی نوا 4 را به طور کامل ببینید، کافیست شدت روشنایی آن را بر روی 90 درصد تنظیم کنید. در این شرایط بدون مشکل می‌توانید از گوشی استفاده کنید. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که نتیجه بررسی Huawei Nova 4 نشان می‌دهد که این گوشی از صفحه نمایش بزرگ و با کیفیتی بهره‌مند است که به ویژه برای وبگردی و تماشای فیلم بسیار مناسب خواهد بود.

 

نقد و بررسی Huawei Nova 4 (هوآوی نوا 4): سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی هوآوی Nova 4 به طور پیش فرض از اندروید 9 پای (Android 9 Pie) بهره می‌برد و رابط کاربری EMUI 9 هم بر روی آن نصب و راه‌اندازی شده است. بنابراین بهره‌مند بودن گوشی از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندرویدی می‌تواند یکی از نقاط قوت آن باشد، اما رابط کاربری EMUI 9 تا چه اندازه کاربردی بوده و می‌تواند رضایت کاربر را در پی داشته باشد؟ در بررسی Huawei Nova 4 مشخص شد که رابط EMUI 9 در گوشی مذکور عملکرد روانی دارد و ارائه قابلیت های زیاد توسط این رابط منجر می‌شود که کاربر بتواند از شخصی سازی هرچه بیشتر گوشی خود لذت ببرد. البته ارائه قابلیت های خیلی زیاد در EMUI 9 سبب شده که منوی تنظیمات گوشی در خیلی از مواقع سردرگم کننده به نظر آید، اما نگران نباشید چون امکان جستجو در منوی تنظیمات هوآوی نوا 4 و پیدا کردن آیتم های مورد نظرتان وجود خواهد داشت.

 

بررسی Huawei Nova 4

 

رابط EMUI 9 شاید خیلی رابط سبک و بهینه‌ای نباشد اما در گوشی نوا 4 بدون مشکل اجرا شده و در عملکرد آن هیچ لگ و تاخیری دیده نمی‌شود. بنابراین اگر به روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری گوشی اهمیت می‌دهید، هوآوی Nova 4 از این ویژگی بهره‌مند است. هوآوی سعی کرده در رابط این گوشی دستورات اشاره‌ای را به شیوه خاصی پیاده‌سازی کند که جالب هستند و در خیلی از مواقع تجربه‌ای مشابه با استفاده از آیفون های اپل را برای کاربر به ارمغان می‌آورند. برخی ویژگی ها و دستورات اشاره‌ای گوشی نوا 4 هم منحصر به فردتر و جالب هستند. برای مثال شما با دو بار ضربه زدن روی نمایشگر با یک انگشت می‌توانید دستور ضبط اسکرین شات را صادر کنید یا با دو بار ضربه زدن روی نمایشگر با دو انگشت (به طور همزمان) می‌توانید دستور ضبط ویدئو از صفحه گوشی را صادر نمایید. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که روان بودن بستر نرم افزاری گوشی Nova 4 هوآوی می‌تواند یکی دیگر از ویژگی های خوب و مثبت آن باشد. ارائه قابلیت های زیاد در رابط گوشی هم نباید نادیده گرفته شود و باید روی آن به عنوان یک مزیت حساب ویژه‌ای باز کرد.

 

نقد و بررسی Huawei Nova 4 (هوآوی نوا 4): پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین بخش های نقد و بررسی Huawei Nova 4 مربوط به زیر ذره‌بین قرار دادن قدرت پردازشی دستگاه می‌شود. آیا این گوشی در همه شرایط عملکرد روانی دارد؟ آیا نوا 4 برای نصب و اجرای بازی های اندرویدی سنگین و HD گزینه مناسب است؟ شرکت هوآوی گوشی Nova 4 را به تراشه کرین 970 مجهز کرده که یک تراشه قدرتمند و پرچمدار است و طی فرآیند 10 نانومتری تولید می‌شود. این تراشه از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد که چهار هسته آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی دارند. در سمت مقابل چهار هسته دیگر آن از نوع Cortex-A73 بوده و فرکانس کاری 2.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP12 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. پس با توجه به اینکه تراشه‌ای قدرتمند در هوآوی نوا 4 بکار گرفته شده، انتظار داریم دستگاه قدرت پردازشی و بازده مطلوبی هم داشته باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون اندروید استوک چیست و چه مزیت هایی دارد؟

گوشی هوآوی Nova 4 از نظر رم در دو نسخه مختلف عرضه شده که به ترتیب ظرفیت های 6 و 8 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. حافظه داخلی این گوشی هم 128 گیگابایتی است و متاسفانه دستگاه از اتصال حافظه جانبی و رم میکرو اس دی (Micro SD) پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. لازم به اشاره است که ما در بررسی Huawei Nova 4 نسخه مجهز به رم 6 گیگابایتی آن را در اختیار داشتیم. در حالت عادی و برای انجام کارهای روزمره مثل ارسال و دریافت پیام از طریق تلگرام، واتساپ و غیره، پرسه زدن در اینترنت و وبگردی، تماشای فیلم در یوتیوب، پرسه زدن در اینستاگرام و سایر اقدامات این چنینی هیچ مشکلی با گوشی نوا 4 هوآوی نخواهید داشت و در حین استفاده از این گوشی با کوچک ترین لگ و تاخیری رو به رو نمی‌شوید. پس هوآوی Nova 4 به راحتی از پس انجام کارهای روزمره بر می‌آید، اما آیا این اسمارتفون برای نصب و اجرای بازی های اندرویدی پتانسیل لازم را دارد؟

 

بررسی Huawei Nova 4

 

برای درک بهتر این موضوع ما سه بازی پابجی، تیکن 7 و سفالت 9 را روی این گوشی نصب و هر یک را برای مدت زمان 10 دقیقه و پشت سر هم و با تنظیمات گرافیکی عالی روی دستگاه اجرا کردیم. سپس از بخش "Recent Apps" مابین آن ها جهش داشتیم تا سرعت عمل رم گوشی را مورد ارزیابی قرار دهیم. نتیجه بررسی بسیار جالب بود و نشان داد که گوشی بدون مشکل از پس اجرای بازی های HD نام برده شده بر می‌آید و فقط در جهش مابین این بازی ها ممکن است کمی تاخیر ایجاد شود که این تاخیر با توجه به حجم بالای سه بازی مذکور طبیعی به نظر می‌رسد. بنابراین بررسی Huawei Nova 4 نشان داد که این اسمارتفون قدرت عملکرد و بازده کاملا قابل قبولی دارد و به نوعی فراتر از یک گوشی میان رده عمل می‌کند.

 

نقد و بررسی Huawei Nova 4 (هوآوی نوا 4): دوربین اصلی و سلفی

خیلی از کاربران در خرید گوشی به کیفیت دوربین اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. بنابراین لازم است در بررسی Huawei Nova 4 به طور دقیق در مورد کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی آن صحبت کنیم. دوربین اصلی این گوشی از سه لنز مختلف تشکیل شده که به ترتیب 20، 16 و 2 مگاپیکسلی هستند (در برخی بازارها لنز 20 مگاپیکسلی این گوشی 48 مگاپیکسلی خواهد بود). لنز 20 مگاپیکسلی آن دیافراگم F/1.8 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند. لنز دوربین 16 مگاپیکسلی آن دیافراگم F/2.2 دارد و لنز 2 مگاپیکسلی دستگاه دیافراگم F/2.4 داشته و از نوع عمقی (Depth Sensor) خواهد بود. دوربین اصلی گوشی نوا 4 از هوش مصنوعی بهره‌مند است و بدین منظور یک حالت عکسبرداری اختصاصی در آن تعریف شده که با نام AI Mode شناخته می‌شود. در این حالت تصاویری که با دوربین گوشی ضبط می‌شوند به طور خودکار به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی خواهند شد.

دوربین اصلی و سه گانه هوآوی نوا 4 مجموعه‌ای از ویژگی های متعدد مثل عکسبرداری در حالت پرتره (Portrait Mode)، عکسبرداری در حالت شب (Night Mode)، عکسبرداری پانورامای سه بعدی (3D Panorama)، عکسبرداری در حالت اولتراواید (Ultrawide) و غیره پشتیبانی به عمل می‌آورد و امکان زوم دیجیتال 10 برابر را هم فراهم کرده است. با دوربین اصلی این گوشی امکان ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه و همچنین ویدئو های اسلومشن هم وجود دارد. ضمنا هوآوی یک چراغ فلش LED را هم زیر لنز دوربین سه گانه گوشی تعبیه کرده تا در شرایط خاص از آن استفاده شود. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی چطور است؟ در بررسی Huawei Nova 4 مشخص شد که دوربین اصلی هوآوی Nova 4 واقعا عملکرد خوبی دارد. در محیط های با نور خوب عکس های عالی با دوربین این گوشی ضبط می‌شوند و در محیط های با نور کم هم افت کیفیت دوربین اصلی چندان زیاد نیست. با فعالسازی حالت Night Mode در این شرایط واقعا می‌توانید عکس های خوبی ضبط کنید. ویدئوهایی که با دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شوند هم کیفیت بسیار مطلوبی خواهند داشت چون دستگاه از قابلیت تثبیت gyro-EIS پشتیبانی می‌کند.

 

بررسی Huawei Nova 4

 

در سمت مقابل دوربین سلفی هوآوی Nova 4 از یک لنز 25 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت HDR و gyro-EIS پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه با دوربین سلفی این گوشی هم قادر به ضبط عکس های پرتره با پس زمینه تار خواهید بود. کیفیت عملکرد دوربین سلفی هوآوی نوا 4 هم واقعا خوب است و با آن می‌توانید عکس های بسیار مطلوبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام ضبط کنید. ضمنا دوربین سلفی این اسمارتفون از ضبط ویدئو های با کیفیت فول اچ دی (Full HD) و فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. در یک جمع‌بندی کلی از بررسی دوربین هوآوی Nova 4 باید گفت که هر دو دوربین اصلی و سلفی این گوشی کیفیتی فراتر از کیفیت یک گوشی میان رده را ارائه می‌کنند و این موضوع از دیگر نقاط قوت دستگاه به شمار می‌رود.

 

نقد و بررسی Huawei Nova 4 (هوآوی نوا 4): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی Huawei Nova 4 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. با توجه به اینکه گوشی از صفحه نمایشی 6.4 اینچی بهره‌مند است، انتظار داریم باتری قدرتمندی هم در آن بکار گرفته شده باشد. باتری که هوآوی برای تامین انرژی مورد نیاز Nova 4 در نظر گرفته ظرفیت 3750 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم پلیمری خواهد بود. در بررسی Huawei Nova 4 مشخص شد که با یک بار شارژ باتری این گوشی و استفاده عادی از آن تقریبا می‌توان تا 1 الی 1.5 روز از گوشی استفاده کرد. طبیعتا اگر میزان استفاده کاربر از دستگاه زیادتر از حالت عادی باشد، شارژ باتری هم زودتر خالی می‌شود. انجام کارهایی مثل بازی کردن در هوآوی نوا 4 به شدت روی افزایش سرعت خالی شدن شارژ باتری موثر هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 ترفند برای شارژ سریع تر آیفون

خوشبختانه گوشی هوآوی نوا 4 از قابلیت شارژ سریع خاصی پشتیبانی می‌کند که به موجب آن تقریبا ظرف مدت زمان 110 دقیقه فول شارژ می‌شود. شارژر اورجینال این گوشی از قابلیت شارژ سریع مذکور پشتیبانی به عمل می‌آورد. این شارژر ولتاژ 9 ولتی، شدت جریان 2 آمپری و توان 18 واتی دارد. فراموش نکنید که همیشه می‌توانید از ابزار هایی مثل پاوربانک برای شارژ باتری گوشی در هر زمان و مکانی استفاده نمایید. پس به طور کلی باید گفت که قدرت شارژدهی و سرعت شارژ مجدد باتری گوشی هوآوی Nova 4 وضعیت خوب و قابل قبولی دارد.

 

بررسی Huawei Nova 4

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی Huawei Nova 4 (هوآوی نوا 4) پرداختیم. این گوشی در واقع یکی از گوشی های میان رده و رو به بالای شرکت هوآوی است که از نظر کیفیت و پتانسیل مابین سری گوشی های میان رده و پرچمدار این برند چینی قرار می‌گیرد. قیمت هوآوی نوا 4 در مقایسه با قیمت گوشی های پرچمدار بازار مقرون به صرفه‌تر بوده و این موضوع منجر به افزایش استقبال از دستگاه شده است. در بخش زیر برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گوشی هوآوی Nova 4 را ضمیمه کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی و ظاهر بسیار زیبا و شیک
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • بهره‌مندی از اندروید 9 و بستر نرم افزاری روان
  • پردازنده و رم خوب
  • حافظه داخلی 128 گیگابایتی
  • دوربین بسیار خوب

 

نقاط ضعف:

  • ضد آب نبودن
  • عدم پشتیبانی از حافظه جانبی