نقد و بررسی سوئیچ شبکه  Cisco WS C3750X 48T S : همراهی هوشمندی و کارایی

نقد و بررسی 06 اردیبهشت 1399 علی مظفری

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S : همراهی هوشمندی و کارایی

در این نقد و بررسی به سراغ یکی از حرفه‌ای ترین محصولات شبکهِ کمپانی سیسکو (Cisco) آمده‌ایم. شاید سوئیچ‌های شبکه همانند سایر محصولات الکترونیکی شناخته شده نباشند، اما به دلیل کارایی بسیار بالا همواره در سبد خرید مدیران شبکه جایگاه به خصوصی خواهند داشت. سوییچ‌ها عملکردی شبیه به هاب دارند، با این تفاوت که بسته‌های ارسالی به‌طورکلی از یک دستگاه به همه‌ی پورت‌ها ارسال می‌شود و همه‌ی دستگاه‌های دیگر هم این بسته‌ها را دریافت می‌کنند. سوئیچ شبکه 48 پورت Cisco WS C3750X 48T S را می‌توان یکی از حرفه‌ای ترین سوئیچ‌های موجود در بازار ایران دانست. برخورداری از 48 پورت 10/100/1000 Mbp/s در کنار توانایی کنترل از راه دور (Remote control) و بسیاری از قابلیت‌های دیگر سبب شده تا این سوئیچ شبکه با کیفیت بسیار برای مدیران شبکه جذاب باشد. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری درباره سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S هستید؛ با نقد و بررسی این محصول در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 48 پورت Cisco WS C3750X 48T S : معرفی اجمالی

 

Cisco WS C3750X 48T S switch

 

کمپانی Cisco برای کاربران شبکه نامی آشناست که به کیفیت بالای محصولاتش معروف است. شرکت بزرگ سیسکو یک تولید کننده بزرگ سخت افزار و قطعات شبکه است که دفتر مرکزی آن در ایالت کالیفرنیا آمریکا قرار دارد. تولیدات سیسکو در ابتدا به روترهای چند پروتکله محدود می‌شد اما امروزه سوئیچ‌های شبکه، فایروال‌ها (Firewall) و روترهای متنوع این شرکت در هر صنعتی که نیاز به یک شبکه کامپیوتری و نظارتی دارد، دیده می‌شود. همان طور که از قیمت سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S مشخص است؛ این سوئیچ قابل مدیریت می‌باشد. سوییچ‌های مدیریتی قابلیت کانفیگ‌شدن و برنامه‌ریزی تنظیماتی خاص را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با خرید سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750X 48T S قادر خواهید بود تا دستورات مشخصی را در حافظه 256 مگابایتی این محصول ذخیره کنید و بسیاری از مشکلات شبکه را با همین کار ساده برطرف نمایید. علاوه بر این، سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S از قابلیت کنترل از راه دور نیز پشتیبانی می‌کند؛ که در نوع خود منحصر به فرد است.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 48 پورت Cisco WS C3750X 48T S : طراحی و ساختار

 

Cisco WS C3750X 48T S switch

 

برای بررسی طراحی در سوئیچ‌های شبکه، تنها ابعاد و محل قرارگیری رابط کاربری و پورت‌های شبکه حائز اهمیت می‌باشند؛ چرا که سوئیچ درون رک قرار گرفته و ظاهر آن در معرض دید نیست. در نمای روبرویی شاهد 48 پورت سوئیچ دیتا هستیم که در باکس‌های 12 عددی قرار گرفته‌اند. این پورت‌ها از نوع 10/100/1000 Mbp/s می‌باشند که در مبحث بعدی به طور مفصل در این باره توضیح خواهیم داد. در سمت راست این محصول یک محفظه برای استفاده از آپلینک نتورک‌های مختلف (uplink ports) قرار گرفته است. لازم به ذکر است که برای استفاده از آپلینک‌های مختلف مجبور به خرید آن‌ها خواهید بود و در حالت عادی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S فاقد هرگونه آپلینک می‌باشد. در سمت چپ نیز چراغ‌های LED اعلانات (notification) قرار گرفته‌اند که نشان دهنده وضعیت اتصالات و عملکرد سوئیچ هستند.

دستگاه در ابعادی معادل 44x46x4.5 سانتی متر طراحی شده و وزنی معادل 7.4 کیلوگرم دارد. در نمای پشتی شاهد یک ورودی جریان الکتریکی هستیم که جهت تامین انرژی مصرفی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S تعبیه شده است. خوشبختانه سوئیچ WS C3750X 48T S از یک ورودی برق ضروری نیز پشتیبانی می‌کند که در مواقع خاص، بسیار کاربردی خواهد بود. متاسفانه این مدار تامین انرژی نیز همانند آپلینک‌ها، جزئی از اقلام داخل جعبه نبوده و باید به صورت جداگانه تهیه شود. علاوه بر پورت‌های تامین انرژی، خروجی هوای دو عدد فن و محل اتصال کابل‌های استک (Stack) نیز در پشت دستگاه قابل مشاهده است.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 48 پورت Cisco WS C3750X 48T S : پورت‌های سوئیچینگ

 

Cisco WS C3750X 48T S switch

 

پورت‌های سوئیچینگ مهم ترین مسئله در هنگام خرید سوئیچ شبکه می‌باشند. کیفیت و قیمت سوئیچ شبکه به عواملی همچون تعداد پورت‌ها، کیفیت پورت‌ها و تکنولوژی به کار رفته در هر پورت وابسته است. سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S به 48 پورت سوئیچینگ مجهز شده است. متاسفانه پورت‌های به کار رفته در این سوئیچ شبکه از نوع ایترنت نسل قبل (Ethernet) هستند و ما شاهد پورت‌های PoE در این محصول سیسکو نیستیم. این پورت‌ها به کابل‌های شبکه این قابلیت را می‌دهند که بتوانند همانند کابل‌های برق عمل کنند و توان موردنیاز وسیله را تأمین کنند. به‌عنوان‌مثال اگر بخواهید یک دوربین نظارتی تحت شبکه را با یک کابل شبکه (بدون کابل‌کشی برق) در خارج ساختمان نصب و راه‌اندازی کنید نیازمند PoE هستید. اما به دلیل عدم بهره مندی سوئیچ سیسکو WS C3750X 48T S از پورت‌های PoE باید حتما مسئله کابل کشی برق را به هنگام خرید این سوئیچ مدنظر داشته باشید، چرا که در صورتی که امکان برق کشی به شبکه برای شما میسر نباشد؛ در هنگام راه اندازی شبکه دچار مشکل خواهید شد. همان طور که مشخص است؛ سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S برای پروژه‌های بسیار گسترده و حرفه‌ای طراحی شده و از پس تمامی نیازهای کاربران سطح بالا برخواهد آمد.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 48 پورت Cisco WS C3750X 48T S : نکات تکمیلی

 

Cisco WS C3750X 48T S switch

 

همان طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم؛ سوئیچ شبکه سیسکو Cisco WS C3750X 48T S از سیستم کنترل از راه دور پشتیبانی می‌کند. با خرید سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S، مدیران شبکه قادر خواهند بود تا بسیاری از تنظیمات مدنظر خود را از راه دور و بدون نیاز به مراجعه حضوری، بر روی شبکه اعمال نمایند. این تنظیمات از طریق نرم افزارهای اختصاصی شرکت به راحتی قابل اعمال است و از طریق پروتوکل‌های 3 SNMP 1, SNMP 2, RMON 1, RMON 2, RMON , RMON 9, Telnet, SNMP 3, SNMP 2c, TFTP, SSH, CLI صورت می‌گیرد. علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده، سوئیچ شبکه سیسکو از استانداردهایی همچون، استاندارد FCC بهره مند است که مخفف عبارت «Federal Communications Commission» می‌باشد. این استاندارد نشانگر این است که این سوئیچ شبکه با استانداردهای «کمیسیون ارتباطات فدرال» ایالات‌ متحده سازگار است و تداخلات الکترونیکی غیر استاندارد ندارد. گواهی‌نامه CE نماد بازرگانی است که نشان می‌دهد این سوئیچ کمپانی Cisco مورد تائید اتحادیه اروپاست و خریدوفروش آن در این حوزه مجاز است. استاندارد RoHS که مخفف عبارت «Restriction of Hazardous Substances» استانداردی است که استفاده از برخی مواد خطرناک را محدود می‌سازد.

 

نتیجه نهایی :

در یک کلام باید گفت که سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S برای پروژه‌های بزرگ و مدرن طراحی شده که نیاز به مدیریت شبکه بالایی در آن‌ها حس می‌شود. سوئیچ 48 پورت سیسکو WS C3750X 48T S در کنار کیفیت ساخت بسیار بالایی که دارد؛ ازقیمت مناسبی نیز برخوردار است که این موضوع سبب افزایش ارزش خرید این محصول شده است. امکاناتی همچون پشتیبانی از ماژول‌های مختلف، بهره مندی از ورودی برق اضافی و پشتیبانی از کنترل از راه دور سبب شده تا چشم هر مدیرشبکه به سمت سیسکو WS C3750X 48T S باشد. در آخر پیشنهاد می‌کنم اگر بنا به هر دلیلی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S را مناسب خود نمی‌دانید؛ با مراجعه به لیست سوئیچ‌های شبکه، نسبت به بررسی و مقایسه سایر سوئیچ‌های شبکه موجود در فروشگه اینترنتی هدف اقدام نمایید.

 

نقاط قوت :

  • قابل مدیریت بودن
  • پشتیبانی از قابلیت کنترل از راه دور
  • دوام بالای محصولات سیسکو

 

نقاط ضعف :

  • عدم ارائه ماژول‌ها، همراه با اقلام داخل جعبه

 

مشاهده مشخصات کامل، قیمت و خرید سوئیچ سیسکو WS C3750X 48T S