نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی | Xiaomi Redmi 9

نقد و بررسی 27 شهریور 1399 علی مظفری

نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی | Xiaomi Redmi 9

گوشی موبایل شیائومی Redmi 9 یکی از جدیدترین اسمارتفون های این برند چینی است که با قیمتی مناسب روانه بازار شده و توانسته آمار فروش خوبی را به ثبت برساند. این اسمارتفون ظاهری شیک و سخت افزاری مناسب با در نظر گرفتن قیمت را ارائه می‌کند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی بپردازیم و تجربه یک هفته‌ای استفاده خودمان از این گوشی موبایل را با شما عزیزان به اشتراک قرار دهیم با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

شرکت شیائومی استاد تولید و عرضه گوشی های خوش قیمت و با کیفیت اندرویدی است و توانسته جایگاه ویژه خودش را در بازار کشورمان ایجاد کند. یکی از جدیدترین اسمارتفون های این برند چینی Redmi 9 نام دارد که در ماه ژوئن (June) شاهد رونمایی از آن بودیم. قیمت Xiaomi Redmi 9 در مقایسه با مشخصات فنی که ارائه کرده مقرون به صرفه و رقابتی در نظر گرفته شده و همین امر سبب گشته تا استقبال خوبی از این اسمارتفون به عمل آید و آمار فروش عالی برای آن به ثبت برسد. اما برای خرید یک گوشی نمی‌توان صرفا به آمار و اعداد روی کاغذ اعتماد کرد!

ما در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی بپردازیم و تجربه استفاده یک هفته‌ای خودمان از این گوشی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. در نظر داشته باشید سعی خواهیم کرد که بررسی را به گونه‌ای کاربردی ارائه کرده و برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب چندان وارد جزئیات نشویم. در انتهای بررسی هم نقاط قوت و ضعف اصلی گوشی مذکور را مشخص خواهیم کرد. اگر قصد خرید گوشی شیائومی Redmi 9 را دارید توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

 نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی (Xiaomi Redmi 9): طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی ردمی 9 مربوط به ظاهر شیک و زیبایی می‌شود که ارائه کرده است. شیائومی سعی داشته در این اسمارتفون از المان های طراحی گوشی های مدرن تر بهره بگیرد. از نمای رو به رو، صفحه نمایش گوشی با حاشیه های باریکش چشم نواز است و در قسمت فوقانی آن یک ناچ کوچک تعبیه شده که لنز دوربین سلفی دستگاه را در بر می‌گیرد. قاب پشت گوشی صیقلی و خوش نقش و نگار طراحی شده و خیلی براق نیست اما جذابیت مطلوبی دارد. در بخش فوقانی و وسط قاب پشت دستگاه هم لنز های دوربین اصلی آن به صورت عمدی نصب هستند و اسکنر انگشت گوشی هم زیر این لنزها واقع شده است. اما جنس بدنه و قاب گوشی از چه موادی تشکیل می‌شود؟

 

بررسی ردمی 9 شیائومی | Xiaomi Redmi 9

 

فریم اصلی گوشی Redmi 9 از پلاستیک تشکیل شده و قاب پشت آن هم پلاستیکی است. در بررسی ردمی 9 شیائومی مشخص شد که قاب پشت این گوشی در برابر خراشیده شدن و تماس با اشیای نوک تیز حساس عمل کرده و باید مراقبت لازم از آن به عمل آید تا زود روی قاب پشت گوشی خط و خش ایجاد نشود. برای انجام این کار می‌توانید از کیف و گارد موبایل استفاده کنید. پنل جلوی گوشی هم با یک لایه شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده که خیلی مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز ندارد.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات گوشی موبایل شیائومی ردمی نوت 10 

بدنه گوشی Redmi 9 ابعاد 9.1 در 77 در 163.3 میلیمتری دارد و وزن آن حدود 198 گرم است. گوشی از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و به جک 3.5 میلیمتری هندزفری و سوکت شارژ یو اس بی نوع سی (USB Type C) مجهز خواهد بود. اما همانطور که گفتیم روی قاب پشت گوشی مورد نظر و زیر لنز های دوربین اصلی آن یک اسکنر انگشت فیزیکی تعبیه شده، اما کیفیت عملکرد آن چطور است؟ در بررسی ردمی 9 شیائومی مشخص شد که خوشبختانه این اسکنر ثبات و سرعت عملکرد مطلوبی دارد اما بدون باگ و تاخیر نیست و گاها احتمال بروز اختلال در عملکردش هم وجود دارد که با چند مرتبه برداشتن انگشت و قرار دادن دوباره بر روی آن رفع می‌شود.

 

بررسی ردمی 9 شیائومی | Xiaomi Redmi 9

 

در مجموع گوشی شیائومی Redmi 9 از نظر سبک طراحی و ظاهر با در نظر گرفتن قیمتی که دارد یک اسمارتفون خوب تلقی می‌شود. وقتی این گوشی را در دست بگیرید، حس خوبی به شما منتقل خواهد شد. اما طبیعتا کیفیت ساخت دستگاه بالا نبوده و وضعیت معمولی دارد و بهتر است در حین استفاده از گوشی مراقبت های لازم از آن به عمل آید. برای مثال استفاده از گارد موبایل یا عدم تماس گوشی با آب از نکاتی هستند که توصیه می‌شود حتما در حین استفاده از موبایل Redmi 9 شیائومی به آن ها توجه داشته باشید.

 

 نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی (Xiaomi Redmi 9): صفحه نمایش 

بزرگ بودن صفحه نمایش از دیگر ویژگی های خوبی است که در گوشی شیائومی ردمی 9 شاهد پیاده سازی آن هستیم. صفحه نمایشی که در این اسمارتفون بکار رفته 6.53 اینچی و از نوع IPS LCD بوده و رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین ترتیب پنل نمایشگر گوشی به تراکم پیکسلی 395 پیکسل در هر اینچ دست خواهد یافت که تراکم پیکسلی مناسبی برای یک نمایشگر 6.53 اینچی محسوب می‌شود. همانطور که در بخش قبل گفتیم صفحه نمایش گوشی Redmi 9 حاشیه های باریکی دارد و ظاهری جذاب را ارائه می‌کند. طبق آمار تقریبا چیزی در حدود 83.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی این گوشی با نمایشگر آن احاطه شده است.

شیائومی برای محافظت از صفحه نمایش گوشی ردمی 9 یک لایه شیشه گوریلاگلس 3 را روی آن پوشانده است. ما در بررسی ردمی 9 شیائومی دریافتیم که شیشه گوریلاگلس روی صفحه این گوشی خیلی هم مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز ندارد. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما یک لایه گلس محافظ ال سی دی را روی صفحه نمایش بزرگ گوشی مورد نظر نصب نمایید. اما کیفیت به تصویر کشیدن محتوا بر روی صفحه موبایل مذکور چطور خواهد بود؟ در بررسی شیائومی Redmi 9 مشخص شد که کیفیت نمایشگر گوشی بسیار خوب است و محتوا با جزئیات دقیق روی آن نمایش داده می‌شود.

 

بررسی ردمی 9 شیائومی | Xiaomi Redmi 9

 

تراکم پیکسلی و رزولوشن خوب صفحه نمایش گوشی سبب گشته که تصاویر روی آن شاداب و شارپ به نظر آیند. همچنین بزرگ بودن صفحه موبایل سبب می‌شود که وبگردی و تماشای ویدیو هم روی آن لذت بخش تر شود. نکته بعدی که در بررسی ردمی 9 شیائومی متوجه آن شدیم مربوط به قدرت نسبتا خوب پنل نمایشگر گوشی در تولید روشنایی می‌شود. ما به راحتی قادر بودیم در محیط های باز و تحت تابش نور شدید با تنظیم شدت روشنایی پنل IPS دستگاه بر روی 100 درصد تمام محتوای روی آن را ببینیم. در محیط های با نور کمتر از تنظیم شدت روشنایی بر روی 70 درصد می‌تواند بازده کاملا رضایت بخشی را در پی داشته باشد. در مجموع به عقیده ما بهره‌مندی از صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی Xiaomi Redmi 9 است.

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی انواع صفحه نمایش گوشی

 

 نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی (Xiaomi Redmi 9): سیستم عامل و بستر نرم افزاری 

با توجه به اینکه گوشی Redmi 9 در ماه ژوئن سال 2020 رونمایی شده، انتظار داریم که نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید روی آن نصب باشد. خوشبختانه اندروید 10 به طور پیش فرض روی این گوشی نصب است، بنابراین اگر به آپدیت بودن سیستم عامل موبایل و نصب بودن جدیدترین نسخه اندروید بر روی آن اهمیت می‌دهید، ردمی 9 شیائومی گزینه خرید مطلوبی برایتان خواهد بود. رابط کاربر اختصاصی شیائومی با نام MIUI شناخته می‌شود و در گوشی Redmi 9 نسخه 11 این رابط که جدیدترین نسخه آن است به طور پیش فرض نصب و راه اندازی شده است.

رابط MIUI 11 نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. از نقاط قوت آن می‌توان به ارائه قابلیت ها و آپشن های نسبتا زیاد اشاره کرد و از نقاط ضعف آن می‌توان به پیچیدگی منوی تنظیماتی اشاره داشت. این رابط خیلی بهینه طراحی نشده اما با این حال تجربه کاربری خوبی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. ما در بررسی ردمی 9 شیائومی اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، واتساپ، اینستاگرام غیره را روی گوشی نصب و بدون مشکل قادر به استفاده از آن ها بودیم. وبگردی، تماشای ویدیو، پرسه زدن در یوتیوب و غیره هم با این گوشی تقریبا بدون لگ و تاخیر قابل انجام خواهد بود.

 

بررسی ردمی 9 شیائومی | Xiaomi Redmi 9

 

بنابراین در حالت عادی و کلی رابط و بستر نرم افزاری گوشی عملکرد خوبی دارد اما اینطور نیست که هیچ لگ و تاخیری در بستر نرم افزاری دستگاه به وجود نیاید! در برخی مواقع و زمانی که حجم اپلیکیشن های فعال در پس زمینه گوشی بالا برود ممکن است شما با تاخیرهای ریزی مواجه شوید یا پر شدن حافظه گوشی می‌تواند به شدت روی ثبات و سرعت عملکرد بستر نرم افزاری آن تاثیرگذار باشد. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین بازده را از بستر نرم افزاری گوشی ردمی 9 شیائومی دریافت کنید، بهتر است از پر شدن حافظه آن جلوگیری نمایید. با در نظر گرفتن تمام این موارد می‌توان عملکرد بستر نرم افزاری گوشی Xiaomi Redmi 9 را مطلوب در نظر گرفت.

 

 نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی (Xiaomi Redmi 9): پردازنده، رم و حافظه داخلی 

خیلی از کاربران به قدرت عملکرد گوشی اهمیت زیادی می‌دهند و تمایل دارند که گوشی آن ها بازده پردازشی بالایی داشته باشد. قبل از هر چیز در نظر داشته باشید که گوشی Redmi 9 یک اسمارتفون مقرون به صرفه و میان رده است و طبیعتا نباید انتظارات خیلی بالایی از آن داشت. در قلب این گوشی از تراشه Helio G80 بهره گرفته شده که طی فرآیند 12 نانومتری تولید می‌شود. پردازنده مرکزی این تراشه هشت هسته‌ای بوده و شش هسته آن از نوع Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتزی و دو هسته دیگر آن از نوع Cortex-A75 با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز خواهند بود.

پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 هم در این تراشه به عنوان واحد پردازشگر گرافیکی بکار رفته است. گوشی از نظر رم در سه نسخه با ظرفیت های 3، 4 و 6 گیگابایتی روانه بازار شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل آپشن های 32، 64 و 128 گیگابایتی می‌شود. ضمن اینکه امکان اتصال حافظه جانبی هم به گوشی وجود دارد و با نصب حافظه جانبی می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات را در دستگاه افزایش داد. لازم به ذکر است که ما در بررسی ردمی 9 شیائومی نسخه مجهز به رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی آن را در اختیار داشتیم. اما برای اینکه قدرت عملکرد گوشی بهتر برایمان قابل درک باشد، بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را روی آن نصب و برای 15 دقیقه اجرا کردیم.

 

بررسی ردمی 9 شیائومی | Xiaomi Redmi 9

 

نتیجه بررسی ردمی 9 شیائومی در این بخش نشان داد که گوشی از پس اجرای بازی پابجی موبایل با تنظیمات گرافیکی نرمال بر می‌آید اما در 5 دقیقه آخر اجرای بازی کاملا مشخص بود که فشار روی دستگاه به شدت افزایش یافته است. بدنه گوشی در این شرایط داغ تر از حالت نرمال بود و گاها لگ و تاخیرهایی هم در عملکرد دستگاه نمایان می‌شد. ضمن اینکه سرعت خالی شدن شارژ باتری گوشی هم در این 5 دقیقه پایانی به شدت افزایش یافت و تمام این عوامل نشان می‌دهند که گوشی Redmi 9 اگرچه از پس اجرای بازی HD مثل پابجی موبایل بر می‌آید اما یک گوشی عالی برای گیمینگ و بازی کردن نیست.

در برخی مواقع که گیم های سنگین روی گوشی اجرا شوند و حافظه داخلی آن هم رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند، لگ و تاخیرهای نسبتا شدیدی در عملکرد دستگاه به وجود می‌آید. بنابراین در مجموع می‌توان از این بخش بررسی ردمی 9 شیائومی اینطور نتیجه گرفت که گوشی نام برده شده در رده قیمتی خودش از کیفیت عملکرد پردازشی مطلوبی برخوردار است اما چیزی فراتر از حد انتظار را ارائه نمی‌کند. با این گوشی می‌توانید روزانه 10 دقیقه به انجام بازی هایی مثل پابجی موبایل و غیره بپردازید اما همانطور که گفتیم اجرای بیش از حد این بازی ها در عملکرد گوشی و ثبات آن تاثیر منفی می‌گذارد.

 

 نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی (Xiaomi Redmi 9):دوربین اصلی و سلفی 

در گوشی Redmi 9 شیائومی شاهد بکارگیری چهار لنز دوربین مختلف هستیم که به ترتیب 13 مگاپیکسلی واید (Wide)، 8 مگاپیکسلی اولتراواید (Ultrawide)، 5 مگاپیکسلی ماکرو (Macro) و 2 مگاپیکسلی عمقی (Depth) هستند. قابلیت هایی مثل عکسبرداری با زاویه گسترده، عکسبرداری ماکرو، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری پانوراما، HDR، قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) و ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 30 فریم در ثانیه هم توسط دوربین اصلی گوشی شیائومی ردمی 9 پشتیبانی خواهد شد. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده است.

در بررسی ردمی 9 شیائومی ما کیفیت عملکرد دوربین این اسمارتفون را در دو شرایط مختلف مورد بررسی قرار دادیم. شرایط اول مربوط به محیط های باز و با نور مناسب می‌شد و شرایط دوم مربوط به محیط های کم نور و تاریک و بسته تر می‌بود. نتیجه بررسی نشان داد که دوربین گوشی در محیط های با نور خوب عملکرد مطلوبی دارد. شما با دوربین اصلی گوشی Redmi 9 می‌توانید در اینگونه مواقع عکس های بسیار با کیفیتی را ضبط کنید. عکسبرداری پرتره و همچنین ماکرو هم در اینگونه مواقع با کیفیت مطلوبی قابل انجام خواهد بود و به نوعی می‌توان مدعی شد کیفیت عملکرد دوربین گوشی در این شرایط فراتر از قیمت آن است.

 

بررسی ردمی 9 شیائومی | Xiaomi Redmi 9

 

در محیط های با نور کم و تاریک افت کیفیت محسوسی در عملکرد دوربین اصلی گوشی نمایان می‌شود و خیلی عکس های با جزئیات بالا توسط آن قابل ضبط نخواهند بود. افزایش نویز تصاویری که در اینگونه شرایط با دوربین اصلی گوشی Redmi 9 ضبط می‌شوند بالاست. بنابراین در مجموع دوربین اصلی گوشی مورد نظر فقط در شرایطی می‌تواند بازده مطلوب و خوبی داشته باشد که نور محیط وضعیت مساعدی را ارائه کند. اما دوربین سلفی گوشی چطور است و چه ویژگی دارد؟

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

برای دوربین سلفی گوشی Xiaomi Redmi 9 از یک لنز 8 مگاپیکسلی واید استفاده شده که از قابلیت عکسبرداری پرتره و ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 30 فریم در ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. در بررسی ردمی 9 شیائومی مشخص شد که دوربین سلفی این گوشی هم در محیط های با نور خوب عملکرد مطلوبی دارد و در محیط های با نور کم چندان بازده مناسبی نخواهد داشت. در مجموع خیلی نباید روی کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی شیائومی Redmi 9 حساب باز کنید. به عقیده ما با وجود تمام این تفاسیر، با در نظر گرفتن قیمت مناسبی که برای گوشی مذکور در نظر گرفته شده است، دوربین های اصلی و سلفی آن عملکرد و بازده مطلوبی دارند.

 

 نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی (Xiaomi Redmi 9):باتری و شارژدهی  

باتری که شیائومی برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی Redmi 9 در نظر گرفته از نوع لیتیوم پلیمری است و ظرفیت 5020 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به ظرفیتی که این باتری ارائه کرده پیش‌بینی می‌کنیم گوشی قدرت شارژدهی مطلوبی داشته باشد. در بررسی ردمی 9 شیائومی مشخص شد که یک کاربر معمولی با سطح استفاده نرمال گوشی ضمن یک مرتبه فول شارژ باتری آن تقریبا می‌تواند 1.5 روز از آن استفاده کند. در صورتی که فقط برای انجام کارهای روزمره و به میزان متعادل از گوشی استفاده کنید، شارژ باتری آن می‌تواند تا 2 روز هم دوام داشته باشد.

اما برای فول شارژ باتری 5020 میلی آمپر ساعتی گوشی ردمی 9 چه میزان زمان لازم است؟ شیائومی یک شارژر 18 واتی را برای گوشی مذکور در نظر گرفته است. در بررسی ما مشخص شد که با استفاده از این شارژر تقریبا می‌توان ظرف 130 دقیقه باتری گوشی Redmi 9 را شارژ کرد. بنابراین گوشی از باتری با قدرت شارژدهی مناسب بهره می‌برد اما سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه خیلی بالا نیست و می‌توانست بهتر از این باشد.

 

بررسی ردمی 9 شیائومی | Xiaomi Redmi 9

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی پرداختیم. این گوشی با قیمت مناسبی که دارد می‌تواند برای کسانی که به دنبال خرید گوشی اندرویدی خوش قیمت، کار راه انداز و زیبا هستند گزینه خرید بسیار خوبی باشد. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این گوشی در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • سیستم عامل به روز
  • شارژدهی عالی باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • حساسیت بالای بدنه در قبال خراشیدگی
  • سرعت شارژ پایین باتری

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید گوشی موبایل شیائومی Redmi 9