نقد و بررسی شیائومی Mi A3 : قیمت مناسب و کیفیت خوب

نقد و بررسی 02 مهر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی شیائومی Mi A3 : قیمت مناسب و کیفیت خوب

خیلی از افراد تمایل ندارند که هزینه گزافی را صرف خرید گوشی موبایل کنند و بیشتر به دنبال خرید گوشی های خوش قیمت و مقرون به صرفه هستند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، گوشی شیائومی Mi A3 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی شیائومی Mi A3 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

در ماه جولای (July) سال 2019 شرکت شیائومی یکی دیگر از جدیدترین گوشی های خوش قیمت خود با نام اختصاصی Xiaomi Mi A3 را معرفی کرد. قیمت شیائومی Mi A3 در مقایسه با مشخصات فنی که ارائه کرده و سخت افزاری که از آن بهره می‌برد واقعا مناسب و مقرون به صرفه در نظر گرفته شده است و همین مسئله سبب گشته تا استقبال پرشوری از این اسمارتفون به عمل آید و ظرف چند ماه آمار فروش خوبی برای دستگاه به ثبت برسد. اما بدون تردید کاهش هزینه های تولید نمی‌تواند بی‌دلیل باشد و شیائومی باید کیفیت برخی از بخش های گوشی را برای کاهش هزینه تقلیل دهد. اما چطور با نقاط قوت و ضعف گوشی Xiaomi Mi A3 آشنا شویم؟

برای شناسایی بهتر ویژگی های مثبت و منفی گوشی شیائومی Mi A3 می‌خواهیم در این مقاله به نقد و بررسی آن بپردازیم و تجربه استفاده یک هفته‌ای از این موبایل را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. اگر قصد خرید اسمارتفون مذکور را دارید توصیه می‌کنیم حتما تا انتهای نقد و بررسی شیائومی Mi A3 با ما همراه باشید چون در انتهای این مطلب نقاط قوت و ضعف دستگاه را با تجربه عملی که در حین بکارگیری گوشی داشتیم ارائه خواهیم کرد. فراموش نکنید قیمت می ای 3 شیائومی در محدوده قیمت گوشی های بازار زیاد نیست و نباید سطح توقع شما از آن خیلی زیاد باشد. این گوشی تقریبا یک گوشی میان رده است و باید از نظر کیفیت عملکرد با دیگر گوشی های هم رده خودش مقایسه شود.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3 : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

به عقیده ما یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی شیائومی می ای 3 مربوط به کیفیت ساخت مطلوب آن می‌شود. شاید کمتر گوشی با قیمت مشابه با Xiaomi Mi A3 را پیدا کنید که از نظر کیفیت ساخت پتانسیل رقابت با آن را داشته باشد. فریم اصلی این اسمارتفون از آلومینیوم ساخته شده و پنل های پشت و جلوی آن با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده می‌شوند و مقاومت بسیار خوبی در برابر تماس با اشیای نوک تیز و خراشیدگی دارند. البته با این حال توصیه می‌کنیم برای محافظت از بدنه اصلی گوشی و صفحه نمایش آن حتما از گلس ال سی دی و گارد موبایل استفاده کنید. پوشش شیشه‌ای قاب پشت و پنل جلوی شیائومی Mi A3 سبب شده که گوشی ظاهری جذاب، براق و زیبا داشته باشد و به ویژه از نمای پشت بسیار شیک به نظر برسد.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3

 

شیائومی می ای 3 قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و وزن آن به چیزی در حدود 173.8 گرم می‌رسد. ابعاد بدنه گوشی هم 153.5 در 71.9 در 8.5 میلیمتر خواهد بود که حالتی نسبتا بلند و کم عرض را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد. یکی دیگر از ویژگی های خاص و جالب گوشی شیائومی Mi A3 مربوط به بهره‌مندی آن از اسکنر زیر صفحه نمایش می‌شود. بنابراین برای تایید هویت و اسکن انگشت کاربر کافیست انگشت شما بر روی بخش زیرین صفحه نمایش قرار داده شود تا نمایشگر گوشی اسکن انگشت و تایید مشخصات آن را انجام دهد. این ویژگی هم اکنون بیشتر در گوشی های رده بالا پیاده سازی می‌شود اما به هر حال شیائومی آن را در گوشی Mi A3 ارائه می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه شیائومی ردمی نوت 8 پرو با گلکسی A51 سامسونگ

در بررسی شیائومی Mi A3 مشخص شد که سرعت و کیفیت عملکرد اسکنر انگشت داخل نمایشگر گوشی قابل قبول است اما خیلی با کیفیت و عاری از باگ نخواهد بود. خیس بودن انگشت یا وجود کمی گرد و غبار بر روی آن می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر دقت عملکرد اسکنر انگشت گوشی شود. بنابراین ممکن است در برخی مواقع با مشکلاتی مثل شناسایی نشدن سریع جزئیات انگشت توسط اسکنر زیر نمایشگر گوشی مواجه شوید، اما در مجموع کیفیت عملکرد اسکنر گوشی قابل قبول است. گوشی شیائومی Mi A3 از نمای رو به رو شیک و جذاب به نظر می‌رسد و صفحه نمایش با حاشیه های باریک آن تقریبا 80.3 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را پوشانده است.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3

 

در بخش فوقانی صفحه نمایش گوشی یک زائده کوچک که اصطلاحا ناچ (Notch) نامیده می‌شود تعبیه شده و لنز دوربین سلفی دستگاه را در قلب خود جای داده است. وقتی شیائومی می ای 3 را برگردانید جذابیت های آن چند برابر می‌شود چون قاب پشت گوشی بسیار براق و چشم نواز طراحی شده و ظاهری جذاب دارد. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت گوشی هم لنز های دوربین اصلی آن و چراغ فلش LED وجود دارند. گوشی در رنگ های سفید، خاکستری و آبی روانه بازار شده و هر سه رنگ آن جذاب و زیبا هستند. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی از این بخش نقد و بررسی شیائومی Mi A3 می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که دستگاه از کیفیت ساخت خوب، ظاهر و طراحی بسیار خوبی بهره می‌برد و این موضوع از اصلی ترین ویژگی های مثبت آن خواهد بود.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3 : صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی شیائومی Mi A3 در رابطه با صفحه نمایش گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم و مروری کلی بر این موضوع خواهیم داشت. صفحه نمایش گوشی می ای 3 از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) در نظر گرفته شده و 6.01 اینچی است. نسبتا 19.5 به 9 توسط نمایشگر گوشی ارائه شده و رزولوشن آن 1560 در 720 پیکسل خواهد بود که بدین سبب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 286 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. این مقدار تراکم پیکسلی خیلی زیاد نیست اما سطح قابل قبول و متوسطی را ارائه می‌کند. به عقیده ما شیائومی می‌توانست رزولوشن صفحه نمایش گوشی Mi A3 را کمی افزایش دهد و از این نظر وضعیت بهتری نسبت به حالت فعلی ایجاد کند. همانطور که در بخش قبل هم گفتیم روی صفحه نمایش گوشی با یک لایه شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده که مقاومت بسیار خوبی در برابر خراشیدگی دارد، اما با وجود بهتر است روی صفحه نمایش گوشی گلس LCD نصب کنید.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3

 

بخش زیرین صفحه نمایش گوشی از قابلیت اسکن انگشت پشتیبانی می‌کند و در لبه فوقانی صفحه نمایش هم لنز دوربین سلفی آن نصب شده است. نمایشگر گوشی حاشیه های باریکی دارد و تقریبا 80.3 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی چطور است؟ محتوایی که روی نمایشگر دستگاه به تصویر کشیده می‌شود از نظر شادابی، شارپنس و کنتراست وضعیت قابل قبول و خوبی دارد اما به هیچ وجه نمی‌توان گفت که کیفیت نمایش محتوا روی نمایشگر گوشی عالی یا خیلی خوب است. مطمئنا افزایش رزولوشن و تراکم پیکسلی صفحه نمایش می‌توانست به بهبود شرایط کمک کند و بستری ایجاد کند که کیفیت خوب صفحه نمایش شیائومی Mi A3 هم به یکی دیگر از نقاط قوت اصلی آن تبدیل شود. بنابراین صفحه نمایش گوشی از نظر کیفیت نمایش محتوا وضعیت قابل قبول و معمولی دارد.

با توجه به اینکه از یک پنل سوپر آمولد در صفحه نمایش شیائومی می ای 3 استفاده شده، انتظار داریم که نمایشگر گوشی پتانسیل خوبی در تولید روشنایی داشته باشد و بدین ترتیب توان در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از آن استفاده کرد. در بررسی شیائومی Mi A3 هم همین مسئله به وضوح قابل درک بود و مشخص شد که نمایشگر دستگاه توان خوبی در تولید روشنایی (Brightness) دارد. بدین سبب به راحتی می‌توانید در محیط های باز و تحت تابش نور با قرار دادن شدت روشنایی صفحه نمایش بر روی 90 درصد با آن در تعامل باشید و جزئیات روی نمایشگر را مشاهده کنید. بنابراین به صورت کلی باید اینطور گفت که عملکرد صفحه نمایش گوشی Mi A3 خوب است اما شیائومی با افزایش رزولوشن می‌توانست کیفیت خوب نمایشگر را به یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی می ای 3 تبدیل کند.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3 : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

یکی دیگر از ویژگی های مهم و بارز گوشی می ای 3 مربوط به طراحی سیستم عامل آن بر اساس پروژه اندروید وان (Android One) می‌شود. پروژه اندروید وان در واقع پروژه‌ای است که در آن نسخه خام اندروید و بدون رابط کاربری دست کاری شده بر روی گوشی های میان و پایین رده نصب می‌شود تا سیستم عامل سبک تر از حالت عادی باشد و بتواند عملکرد روان تر و بهتری را برای کاربران به ارمغان آورد. اندروید 9 پای (Android 9 Pie) به طور پیش فرض روی گوشی شیائومی Mi A3 نصب است و همانطور که اشاره کردیم خبری از رابط کاربری MIUI در این گوشی نخواهد بود. بنابراین دستگاه تقریبا تجربه استفاده از نسخه لایت یا سبک سیستم عامل اندروید 9 خام را برایتان به ارمغان می‌آورد. ضمن اینکه آپدیت های آتی سیستم عامل اندروید برای گوشی شیائومی Mi A3 منتشر شده و قابل استفاده می‌شوند چون گوشی های مبتنی بر اندروید وان از پشتیبانی طولانی مدت تری برای دریافت آپدیت های اندروید بهره‌مند هستند.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3

 

در بررسی شیائومی Mi A3 مشخص شد که سیستم عامل و بستر نرم افزاری دستگاه عملکرد روانی دارد و در حالت عادی هیچ لگ و تاخیری در آن دیده نمی‌شود. در برخی مواقع خاص که حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه افزایش یابد و به نوعی حافظه گوشی تحت فشار قرار گیرد ممکن است تاخیرهایی در عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه نمایان شود اما در حالت عادی هیچ تاخیری در عملکرد گوشی مشاهده نخواهد شد. اجرای اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، ارسال پیامک و برقراری تماس تلفنی و سایر اقدامات روزمره این چنینی هم بدون لگ و تاخیر در گوشی شیائومی Mi A3 قابل انجام هستند. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توان اینطور گفت که نصب اندروید 9 مبتنی بر پروژه اندروید وان در گوشی می ای 3 توانسته بازده خوبی داشته باشد و منجر به روان شدن عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه شود، اما طبیعتا از سمت مقابل منجر به محدود شدن کاربر در بکارگیری قابلیت های خاصی که در رابط MIUI وجود دارند (از قبیل امکان کلون کردن اپلیکیشن ها، امکان استفاده از گوشی در حالت فول اسکرین و غیره) شده است.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

گوشی شیائومی Mi A3 یک اسمارتفون میان رده است و نباید انتظارات خیلی بالایی از آن داشته باشیم. با یک نگاه ساده به جزئیات پردازنده، رم و حافظه داخلی این محصول به خوبی متوجه این مسئله خواهید شد. تراشه‌ای که در قلب شیائومی می ای 3 بکار رفته تراشه اسنپدراگون 665 کوالکام است که طی فرآیند 11 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر آن از نوع Kyro 260 Silver هستند و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی دارند و چهار هسته دیگر آن از نوع Kyro 260 Gold هستند و فرکانس کاری 2 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Adreno 610 هم در این تراشه وظیفه تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که تراشه اسنپدراگون 665 یکی از جدیدترین تراشه های میان رده شرکت کوالکام محسوب می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

گوشی شیائومی Mi A3 از نظر رم در دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی عرضه شده که نسخه مجهز به رم 6 گیگابایتی آن فقط در برخی بازارهای آسیایی نظیر کشور هندوستان عرضه می‌شود. دستگاه از نظر ظرفیت حافظه داخلی هم شامل دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی خواهد بود. شیائومی Mi A3 از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) در آن می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات گوشی را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد. همانطور که در بخش قبل گفته بودیم برای انجام کارهای روزمره با گوشی شیائومی Mi A3 به مشکل بر نخواهید خورد و با لگ و تاخیری رو به رو نمی‌شود، اما آیا خرید گوشی می ای 3 شیائومی برای اجرای بازی های سنگین و HD گزینه مناسبی است؟ برای بررسی شیائومی Mi A3 در این زمینه ما دو بازی آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) و پابجی موبایل (PUBG Mobile) را روی آن نصب و هر یک را برای 10 دقیقه اجرا کردیم.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3

 

نتیجه بررسی شیائومی Mi A3 نشان داد که گوشی پتانسیل خوبی در اجرای بازی های سنگین اندرویدی دارد اما اجرای طولانی مدت بازی در دستگاه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در 10 دقیقه نخست اجرای بازی آسفالت تقریبا هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نکردیم و اجرای بازی پابجی هم با لگ های بسیار ناچیزی همراه بود که کاملا قابل چشم پوشی هستند. اما طولانی شدن زمان اجرای بازی ها منجر به افزایش سرعت خالی شدن شارژ باتری، داغ شدن بدنه گوشی و افت فریم و در نتیجه به وجود آمدن لگ و تاخیرهایی می‌شود. پس اگر می‌خواهید بهترین بازده را از گوشی Xiaomi Mi A3 دریافت کنید بهتر است از اجرای طولانی مدت بازی های HD و به ویژه بیشتر از 15 دقیقه در دستگاه اجتناب نمایید. اگر به این مقدار بسنده کنید، شیائومی Mi A3 می‌تواند گوشی خوبی برایتان باشد.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3 : دوربین اصلی و سلفی

یکی دیگر از مهمترین بخش های نقد و بررسی شیائومی Mi A3 مربوط به دوربین آن می‌شود. این روزها کیفیت عملکرد دوربین به یکی از اصلی ترین معیارهایی تبدیل شده که کاربران در حین انتخاب گوشی جدید به آن توجه می‌کنند. دوربین اصلی شیائومی می ای 3 از سه لنز 48، 8 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع واید (Wide)، اولتراواید (Ultrawide) و عمقی (Depth) هستند و دیافراگم F/1.8، F/2.2 و F/2.4 دارند. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، قابلیت HDR، پانوراما (panorama)، پرتره (Portrait) و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی دستگاه پشتیبانی می‌شوند. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده در برخی شرایط می‌توان از آن برای بهبود کیفیت نور محیط استفاده کرد. اما دوربین اصلی گوشی چه کیفیتی دارد؟

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

در بررسی شیائومی Mi A3 مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور مناسب عکس های خوبی ضبط می‌کند اما اینطور نیست که دوربین 48 مگاپیکسلی آن شما را شگفت زده کند. بنابراین سطح انتظار خیلی بالایی از دوربین گوشی مذکور نداشته باشید و تصور نکنید که بهره‌مندی آن از لنز 48 مگاپیکسلی منجر می‌شود که بتوانید عکس هایی بگیرید که از نظر کیفیت با دوربین آیفون های اپل برابری کند! در محیط های با نور کم و بسته کیفیت عکسبرداری با دوربین اصلی دستگاه افت می‌کند و نویزهای تصویر بیشتر می‌شوند. بنابراین در محیط های با نور کم و تاریک نمی‌توانید عکس های خیلی خوبی با دوربین اصلی گوشی شیائومی Mi A3 ضبط کنید. البته کیفیت عکس هایی که ضبط می‌شوند تحت هر شرایط قابل قبول هستند و سطح کیفی متوسطی را ارائه می‌کنند. عکسبرداری در حالت پرتره هم با دوربین اصلی گوشی قابل انجام است و باید اعتراف کنیم که عکس های پرتره با کیفیت خیلی عالی توسط دوربین اصلی شیائومی Mi A3 ضبط می‌شود. تفکیک سوژه اصلی تصور و پس زمینه با دقت بالایی توسط دوربین اصلی دستگاه انجام می‌شود و بدین ترتیب قادر به ضبط عکس های پرتره با کیفیتی خواهید بود. البته کیفیت عکس های پرتره هم در محیط های کم نور کمی افت می‌کند اما مثل حالت عکسبرداری عادی محسوس نیست.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3

 

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی شیائومی می ای 3 از یک لنز 32 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت HDR و عکسبرداری سلفی پرتره پشتیبانی به عمل می‌آورد. عکس هایی که با دوربین سلفی این گوشی ضبط می‌شوند واقعا کیفیت خوبی دارند و در حالت پرتره هم این کیفیت حفظ می‌شود. در محیط های کم نور و تاریک کمی افت کیفیت در عملکرد دوربین سلفی نمایان خواهد شد اما با این وجود می‌توان عکس های سلفی بسیار خوبی ضبط کرد. بنابراین به طور کلی باید اینطور بگوییم که گوشی شیائومی Mi A3 از دوربین اصلی و سلفی خوبی بهره می‌برد و به ویژه برای عکسبرداری پرتره گزینه مناسبی است، اما توقع نداشته باشید که با دوربین این گوشی بتوانید عکس هایی ضبط کنید که از نظر کیفیت قادر به رقابت با گوشی های رده بالا و پرچمدار بازار باشند.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3 : باتری و شارژدهی

برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی شیائومی می ای 3 از یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4030 میلی آمپر استفاده می‌شود. ظرفیت باتری گوشی بر روی کاغذ زیاد است و انتظار داریم به خوبی بتواند انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. به دلیل بهره‌مندی دستگاه به باتری 4030 میلی آمپر ساعت، ضخامت بدنه آن هم تا 8.5 میلیمتر افزایش داده شده است. اما باتری گوشی چطور عمل می‌کند؟ در بررسی شیائومی Mi A3 مشخص شد که یک کاربر عادی با یک مرتبه شارژ باتری دستگاه می‌تواند تقریبا 1.5 روز بدون مشکل و نیاز به شارژر از دستگاه استفاده کند. اگر خیلی زیاد از گوشی استفاده نشود، شارژ آن تا 2 روز هم باقی می‌ماند. بنابراین قدرت خوب شارژدهی باتری Xiaomi Mi A3 یکی از ویژگی های مثبت آن است. گوشی شیائومی Mi A3 از تکنولوژی شارژ سریع نسخه 3.0 پشتیبانی می‌کند. شارژر فابریک گوشی 18 واتی است و به لطف آن می‌توان باتری 4030 میلی آمپر ساعتی دستگاه را در کمتر از 70 دقیقه فول شارژ کرد. بنابراین اگر به سرعت شارژ شدن و همچنین کیفیت شارژدهی باتری گوشی اهمیت می‌دهید، شیائومی می ای 3 یکی از بهترین گزینه های خرید گوشی پیش رویتان خواهد بود.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi A3

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی شیائومی Mi A3 پرداختیم. این گوشی خوش قیمت از مشخصات فنی و سخت افزار مناسبی بهره می‌برد و می‌تواند گزینه خرید عالی برای کسانی باشد که دوست دارند با صرف هزینه نه چندان زیاد یک گوشی اندرویدی با کیفیت داشته باشند. اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این اسمارتفون در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و با کیفیت
  • بهره‌مندی از شیشه گوریلاگلس در قاب پشت و پنل جلو
  • سیستم عامل به روز و سبک (اندروید 9 مبتنی بر اندروید وان)
  • بهره‌مندی از اسکنر زیر صفحه نمایش
  • دوربین خوب
  • شارژدهی خوب باتری
  • سرعت شارژ خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد