نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G  :  تجربه گیمینگ حرفه ای

نقد و بررسی 28 تیر 1399 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G : تجربه گیمینگ حرفه ای

در این نقد و بررسی از فروشگاه اینترنتی هدف به سراغ یکی از سخت افزارهای مورد علاقه جامعه گیمینگ رفته‌ایم. اگر یک کاربر گیمر (Gamer) و یا یک طراح انیمیشن و گرافیست حرفه‌ای هستید و برای خرید کارت گرافیک به دنبال یک کارت گرافیک بسیار قوی با حافظه پردازشی بالا می‌گردید؛ ما به شما کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING را معرفی می‌کنیم. این کارت گرفیک ایسوس به آخرین نسل چیپ‌های پردازشی انویدیا (Nvidia) یعنی تراشه‌های پردازشی سری 2000 مجهز شده است و از 8 گیگابایت حافظه پردازشی اختصاصی بهره می‌برد. بهتر است بدانید که کلاس حافظه این کارت گرافیک ایسوس  نیز از نسل GDDR 6 می‌باشد که سرعت فوق‌ العاده‌ای را در زمان پردازش‌های گرافیکی همزمان (Multy tasking) برای شما به ارمغان خواهد آورد. سیستم نورپردازی بسیار زیبا، سیستم خنک سازی (Cooling) قوی و کم صدا در کنار توان پردازشی بالا را می‌توان کلیدی ترین ویژگی‌های این کارت گرافیک دانست. در ادامه نگاهی کامل به این محصول جدید از کمپانی ایسوس خواهیم داشت؛ پس با فروشگاه اینترنتی هدف در نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING همراه باشید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G : معرفی اجمالی

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G

 

برند راگ (ROG) از کمپانی ایسوس (Asus) نامی بسیار آشنا برای اهالی گیم و طرفداران سیستم‌های رومیزی می‌باشد. پس از رونق صنعت گیمینگ و افزایش نگاه ها به این صنعت، کمپانی تایوانی ایسوس، از این برند با شعار «انقلاب گیمرها» رونمایی کرد. پیشوند STRIX در نام کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING نشان از توجه بسیار بالای شرکت ایسوس به عملکرد گیمینگ این کارت گرافیک دارد. کارت گرافیک ایسوس راگ STRIX RTX2060s O8G GAMING از چیپست پردازنده‌ی GeForce RTX 2060 Super شرکت انویدیا (NVIDIA) بهره می‌برد. همان طور که از نام کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING نیز مشخص است؛ این محصول در دسته گیمینگ محصولات ایسوس قرار دارد. کارت‌های سری Gaming جدید ایسوس، علاوه بر طراحی شناخته شده و پرطرفدار مخصوص این سری، از راندمان بالایی برخوردارند و در زمان فشار پردازشی بالا، حرارتِ پایین و نویز کمی ایجاد می‌کنند. بهره‌مندی از جدیدترین فناوری‌های تولید تراشه‌های انویدیا یعنی معماری 12 نانومتری و در اختیار داشتن 2176 هسته CUDA در کنار سیستم خنک کننده بسیار کارآمد، این کارت را به یکی از ارزنده‌ترین کارت‌های گرافیکی بالارده تبدیل کرده‌ است. در کنار پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند این کارت گرافیک ایسوس، 8 گیگابایت حافظه‌ی RAM با تکنولوژی نسل ششم (DDR6) تعبیه شده که فرکانس آن 14000 مگاهرتز بوده و به یک باس (BUS) رابط 256 بیت مجهز شده است. چیپ انویدیا 2060 Super همچون نسل قبل خود، یعنی چیپ 1060 بسیار مورد توجه کاربران ایران و جهان قرار گرفته و توانسته عملکرد راضی کننده‌ای از خود نشان دهد.

 

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات کارت گرافیک ایسوس DUAL-GTX1660-O6G-EVO ظرفیت 6 گیگابایت

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G : معماری و سیستم خنک کننده

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G

 

ایسوس در طراحی ظاهری این کارت گرافیکِ 3 فن سنگ تمام گذاشته است. در نمای روبرویی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING شاهد سیستم نورپردازی 6 حالته در دو طرف این کارت گرافیک هستیم که ازطریق نرم افزار رابط کاربری ایسوس قابل مدیریت می‌باشد. در پنل پشتی این کارت گرافیک نیز، لگوی بسیار جذاب ROG قرار گرفته، که این لگو نیز به سیستم نورپردازی هماهنگ با نمای جلویی مجهز شده و موجب می‌شود که ظاهر کارت گرافیک در کیس‌های با بدنه شفاف بسیار جذاب باشد. این سیستم نورپردازی Aura Sync نام دارد که در بخش ویژگی‌های انحصاری به شکلی مفصل‌تر به آن خواهیم پرداخت.

کارت گرافیک راگ استرایکس RTX2060s O8G GAMING ایسوس در ابعادی معادل 30x13 سانتی متر طراحی شده و 5 سانتی متر ضخامت دارد. ساختار این کارت گرافیک از 5 بخش مجزا تشکیل شده که هر یک وظایف مخصوص به خود را دارند و در نهایت موجب پردازش گرافیکی سیستم شما می‌شوند. این 5 لایه به ترتیب عباتند از :

بخش اول : این سطح از بدنه تنها از یک پنل فلزی تیره رنگ از جنس فولاد ضد زنگ تشکیل شده است که در برگیرنده سطح بعدی خواهد بود. قسمت پشتی این پنل فلزی با لگوی ROG و سیستم نورپردازی به کار رفته در آن ظاهر بسیار جذابی به سیستم رومیزی شما خواهد داد. این صفحه فلزی بک پلیت (Backplate) نام دارد.

بخش دوم : این سطح، از برد کارت گرافیک در کنار پورت‌های خروجی تصویر و دریچه‌های تهویه هوا تشکیل شده است. کیفیت قطعات به کار رفته در این برد بسیار بالا بوده و سعی شده از بهترین قطعات تایوانی در ساخت این قسمت استفاده شود. این بخش تماما به وسیله دستگاه‌های تمام اتوماتیک و بدون دخالت دست ساخته شده است که سبب می‌شود امکان بروز خطا در عملکرد کارت گرافیک بسیار کاهش یابد. ایسوس از این تکنولوژی ساخت سخت افزار با نام Auto Extreme Technology یاد می‌کند.

بخش سوم : این قسمت به تازگی به کارت گرافیک‌های ایسوس اضافه شده و تنها در مدل‌های خاصی از گرافیک‌های Asus دیده می‌شود. این بخش ازیک فریم فلزی تشکیل شده که در قسمت بالایی لگوی Geforce RTX را به همراه دارد. بر اساس گفته کارشناسان ایسوس، این فریم فلزی اضافه شده تا حرارت چیپ پردازنده و قطعات به کار رفته در مدار را به رادیاتور موجود در سطح بعد انتقال دهد. آنان معتقدند که با اضافه کردن این فریم فلزی، سیستم خنک کننده کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING، بهبود عملکرد 2 برابری داشته است!

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین کارت گرافیک های سال 2021 | بر اساس قیمت و ارزش خرید

بخش چهارم : یک رادیاتور آلومینیومی با سطح تماس بسیار وسیع، تنها قطعه به کار رفته در سطح چهارم خواهد بود. این رادیاتور وظیفه اصلی خنک سازی کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING را بر عهده دارد و به صورت مستقیم به برد کارت گرافیک متصل شده است. این اتصال از طریق تراشه FanConnect 2 برقرار می‌شود که در قسمت قابلیت‌های انحصاری ایسوس، بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

بخش پنجم : قاب جلویی در کنار 3 فن 150 میلی متری آخرین بخش از طراحی بدنه این کارت گرافیک را تشکیل داده‌اند. با وجود چنین معماری کارآمدی می‌توانید از بابت خنک سازی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING بسیار مطمئن باشید.

طراحی زیبا در کنار قدرت پردازشی بالا، سبب شده تا بسیاری از خریداران کارت گرافیک گیمینگ از این کارت گرافیک بر روی سیستم رومیزی خود استفاده کنند.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G

 

بسیاری از افراد هنگامی که تصمیم می گیرند تا کارت گرافیکی جدید بخرند، معمولاً معیارهایی مانند سرعت کلاک، حجم حافظه، اندازه و قیمت کارت گرافیک را در نظر می‌گیرند. گرچه تمامی مشخصه‌های نام برده تأثیر به‌سزایی در کارایی کارت گرافیک دارند؛ اما نبودِ خنک‌کننده مناسب می‌تواند قدرت پردازنده‌ی گرافیکی را به ‌طور ملموسی کاهش دهد. چیپست‌ها به دلیل فعالیت زیاد و عملیات‌های مختلف محاسباتی، درجه حرارت بالایی دارند و گرمای زیادی ایجاد می کنند و با افزایش فعالیت، دمای آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. با افزایش دما کارایی و دوام کارت گرافیک و سایر قطعاتی که در مجاورت حرارت قرار دارند به شدت کاهش می‌یابد و آسیب های جبران ناپدیزی به سیستم شما وارد خواهد کرد. اینجاست که سیستم‌های خنک ‌کننده به عنوان عنصری مهم در عملکرد یک کارت گرافیک به چشم می‌آیند. شرکت ایسوس با استفاده از3 فن با پره‌های 150 میلی متری ضمن پوشش حداکثری و تهویه مطلوب سطح هیت سینک کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G، توانسته راندمان سیستم خنک کننده در دفع گرمای ایجادشده و خنک‌سازی کارت گرافیک را بهبود بخشد. ROG STRIX RTX2060s O8G به تکنولوژی 0db Technology مجهز شده است که بر اساس این تکنولوژی، در فرآیندهای سبک و متوسط گرافیکی، کارت گرافیک از طریق سیستم ثانویه (Passive) خنک خواهد شد و پروانه‌های فن در حالت آرامش باقی خواهند ماند و حرکت فن‌ها تنها پس از رسیدن به دمای 55 درجه آغاز خواهد شد. وظیفه اصلی سیستم خنک سازی بر عهده یک هیت سینک غول پیکر قرار گرفته است. در طراحی این هیت سینک تمامی جزئیات فنی لحاظ شده و از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا بهره گیری شده است. بکارگیری تکنولوژی کنترل جریان هوا موجب انتقال مناسب جریان هوا به سمت لوله های انتقال حرارت میگردد و استفاده از صفحات منحرف کننده موجب افزایش سطح مقطع هیت سینک شده و قدرت کولینگ مجموعه را افزایش میدهد. در این کارت گرافیک یک فریم فلزی نیز به کمک هیت سینک آمده و موجب شده که انتقال حرارت با سرعت و کیفیت بهتری صورت گیرد. این سیستم خنک کننده بر اساس گفته متخصصان به راحتی قابل جداسازی بوده و برای جداکردن آن تنها به یک دقیقه زمان نیاز خواهید داشت؛ بر این اساس کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RTX2060s O8G دارای تعمیر پذیری مناسبی می‌باشد. در انتها لازم است بدانید که فن‌های به کار رفتهبه استاندارد IP5X مجهز شده‌اند که موجب عدم ورود گرد و غبار به داخل کارت گرافیک می‌شوند.

 

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات کارت گرافیک ایسوس DUAL-RTX2060-O6G-EVO ظرفیت 6 گیگابایت

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G : هسته پردازش گرافیکی

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G


چیپست گرافیک (GPU: Graphic Processing Unit) همان طور که از نامش مشخص است؛ عهده دار پردازش‌های گرافیکی سیستم بوده و قسمتی از کارت گرافیک را تشکیل می دهد. هسته پردازنده گرافیک، مهم ترین فاکتور به هنگام خرید کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت، توان پردازشی و در نهایت قیمت کارت گرافیک می‌باشد. سری چیپست‌های Geforce RTX را میتوان جدیدترین سری تراشه‌های کمپانی انویدیا برای سیستم های رومیزی دانست که نسبت به نسل پیشین خود بسیار تکامل یافته‌تر و قدرتمند تر هستند. کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING از چیپست GeForce RTX 2060 Super شرکت Nvidia بهره ‌می‌برد که به 8 گیگابایت حافظه RAM نسل ششم (DDR6) با باس رابط 256 بیت همراه با فرکانس 14000 مگاهرتزی مجهز شده است. شرکت ASUS در این کارت گرافیک دو حالت پردازشی مختلف در نظر گرفته است که فرکانس چیپست گرافیکی در هر حالت متفاوت بوده و مشخصا هر حالت مناسب زمان خاصی می‌باشد. در ادامه جزئیات مربوط به هر حالت، ذکر شده است.

حالت Gaming Mode : در حالت عادی و در فشار پردازشی متوسط، همواره حالت فعال برای عملکرد کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING، حالت گیمینگ می‌باشد که تا حدود بسیاری کارآمد بوده و تنها در بازی‌های بسیار سنگین و یا پردازش‌های گرافیکی حجیم ممکن است عملکرد راضی کننده‌ای نداشته باشد. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت بین 1470 تا 1830 مگاهرتز، متغیر خواهد بود.

حالت OC Mode : در این حالت از تمام قدرت چیپ پردازش استفاده خواهد شد که این موضوع ممکن است در موارد بسیاری عملکرد کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING را ارتقا دهد. البته حتما توجه داشته باشید که در حالت OC Mode، دمای تولیدی به وسیله کارت گرافیک بسیار افزایش می‌یابد و حتی ممکن است در صورت استفاده مداوم از این حالت، مشکلات مختلفی برای کارت گرافیک GTX 2060 Super شما ایجاد شود. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت بین 1515 تا 1860 مگاهرتز، متغیر خواهد بود.

 

با توجه به مشخصات و قیمت کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING، این کارت از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازه‌ی خود می‌باشد و اگر شما به دنبال خرید یک کارت گرافیک قدرتمند همراه با ظاهری زیبا با قیمت مناسب هستید؛ حتما کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING را در زمان خرید به خاطر داشته باشید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G : پورت‌های خروجی تصویر

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G

 

پورت های خروجی تصویر از مهم ترین نکاتی است که به هنگام خرید یک کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشید؛ چرا که باید پورت های خروجی کارت گرافیک با مانیتور شما مطابقت داشته باشد و گرنه شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود خروجی مناسبی دریافت کنید و باید یا مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض کنید. شرکت ایسوس مجموعا پنج عدد پورت در پنل خروجی Asus ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING قرار داده است که عباتند از :

  • دو عدد پورت DisplayPort 1.4
  • دو عدد پورت HDMI 2.0
  • یک پورت USB Type-C

با استفاده از خروجی HDMI 2 که نسبت به نسخه های قبلی این خروجی از تداوم اتصال، کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار است؛ قادر خواهید بود کیفیت های بالا تا نرخ 4K را دریافت کنید. در انتها نیز با استفاده از پورت Display Port قادر خواهید بود با توجه به فرایند در حال اجرا تا حداکثر کیفیت 4320×7680 را دریافت کرده و از این کیفیت چشم نواز لذت ببرید. لازم به ذکر است که پورت HDMI به کار رفته در این کارت گرافیک از تکنولوژی HDCP بهره می‌برد که این ویژگی مربوط به مبحث قوانین کپی رایت و حق نشر بوده و توضیح آن در این مقاله نمی‌گنجد. بهتر است بدانید که کارت گرافیک گیمینگ Asus ROG STRIX RTX2060s O8G به صورت همزمان از 4 نمایشگر پشتیبانی خواهد کرد.

 

حالا وقتشه! اینو بخون تفاوت نمایشگرهای Full HD و 4K در چیست؟

نقد و بررسی Asus ROG STRIX RTX2060s O8G GAMING : قابلیت‌های انحصاری ایسوس

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G

 

سیستم نورپردازی Aura sync : کلیه محصولات سری راگ ایسوس به سیستم نورپردازی پیوسته این شرکت مجهز شده‌اند که اُرا سینک (Aura sync) نام دارد. این سیستم نورپردازی دارای 12 حالت مختلف می‌باشد که کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G از 6 حالت آن پشتیبانی می‌کند. در صورتی که سایر تجهیزات گیمینگ خود مانند هدفون و یا ماوس و کیبورد خود را نیز از برند راگ انتخاب کنید؛ قادر خواهید بود تا کلیه تجهیزات خود را با یکدیگر همگام سازی (Sync) نموده و از نمای فوق العاده جذاب سیستم گیمینگ خود لذت ببرید.

نرم افزار کاربردی GPU Tweak 2 : این نرم افزار یک محصول انحصاری برای مدیریت کارت گرافیک‌های ایسوس می‌باشد که قابلیت‌هایی همچون امکان اورکلاک دستی و تنظیم و تغییر سرعت، ولتاژ، عملکرد فن (Fan) و دیگر عوامل را از طریق یک رابط بصری در اختیار شما می‌گذارد. با استفاده از این افزونه قادر خواهید بود تا کنترل کامل کارت گرافیگ Asus ROG STRIX RTX2060s O8G خود را در اختیار داشته باشید و در لحظه با استفاده از رابط کاربری و بدون نیاز به وارد شدن به بایوس سیستم و تغییر در مقادیر آن تنها از طریق مقادیر ارائه شده توسط این رابط کابری، اورکلاک کارت گرافیک را اعمال نمایید.

هشدار : اورکلاک کارت گرافیک نیازمند دانش فنی مناسب در زمینه سخت افزار می‌باشد؛ لذا از هر اقدام خودسرانه و ناآگاهانه در زمینه اورکلاکینگ کارت گرافیک بپرهیزید.

نرم افزار Xsplit Gamecaster : با رواج بازی‌های آنلاین و افزایش مخاطبین استریم‌ها، ایسوس نرم افزار اختصاصی خود برای استریم را با نام Xsplit منتشر کرد که تنها بر روی سیستم‌های بهره مند از کارت گرافیک‌های ایسوس نظیر ROG STRIX RTX2060s O8G، بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهد. با استفاده از این نرم افزار قادر خواهید بود تا بر روی توئیچ (twitch) و یوتیوب استریم کنید و با استفاده از کلیدهای میان‌بر تعریف شده، از بازی خود اسکرین شات گرفته، سکانس های مورد علاقه خود را ضبط کرده و همان موقع با دوستان خود در شبکه های مجازی یا رسانه های گیمینگ به اشتراک بگذارید.

سوکت 4پین ASUS Fanconnect : با استفاده از سوکت 4پین متصل به هیت سینک کارت گرافیک ایسوس استرایکس ROG RTX2060s O8G قادر خواهید بود تا عملکرد فن‌های اصلی سیستم خود را با فن‌های به کار رفته در کارت گرافیک تنظیم نبوده و به شکلی فن‌های سیستم را با فن‌های استفاده شده در قاب کارت گرافیک، هماهنگ نمایید. این مسئله سبب می‌شود تا سنسور دمای کارت گرافیک بر عملکرد فن‌های سیستم نیز نظارت داشته باشد و راندمان خنک کنندگی سیستم را بهبود بخشد.

 

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش پیدا کردن مشخصات کامپیوتر در ویندوز 10: رم، پردازند، گرافیک

نتیجه نهایی :

کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G، یک کارت گرافیک بالارده با طراحی بسیار زیبا از کمپانی ایسوس می‌باشد؛ که با توان پردازشی فوق العاده بالا قادر خواهد بود نیازهای تمامی کاربران گیمر یا کاربرانی با بار پردازش گرافیکی بالا را برطرف سازد. پشتیبانی از حالت‌های پردازشی متفاوت، سیستم خنک کننده فوق العاده قدرتمند، سیستم نورپردازی بسیار زیبا، امکانات نرم افزاری گوناگون و قیمت کارت گرافیک Asus ROG STRIX RTX2060s O8G، همگی نشان از ارزش خرید بالای این کارت گرافیک دارد. اگر تصمیم به طراحی‌های گرافیکی سطح بالا، تجربه یک گیمینگ قدرتمند و حتی پردازش‌های دیجیتالی سنگین دارید؛ خرید کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX RTX2060s O8G  پاسخی ایده آل برای شما خواهد بود.

 

نقاط قوت :

  • طراحی بسیار جذاب
  • پورت‌های خروجی متنوع 
  • پشتیبانی از 4 مانیتور به صورت همزمان
  • قدرت پردازشی خیره کننده
  • سیستم خنک کننده کارآمد


نقاط ضعف :

  • قیمت بالا

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید کارت گرافیک گیمینگ ایسوس ROG STRIX RTX2060s OC8G