بهترین کارت گرافیک های سال 2021 | بر اساس قیمت و ارزش خرید

آموزش و ترفندها 08 مرداد 1399 علی مظفری

بهترین کارت گرافیک های سال 2021 | بر اساس قیمت و ارزش خرید

 

بد نیست بدانید که اکثر کاربران سیستم‌های رومیزی اصلا از اهمیت کارت گرافیک باخبر نیستند و بسیاری از سیستم‌های رومیزی فعال در ایران بدون کارت گرافیک به فعالیت خود ادامه می‌دهند!

اما یک سیستم کامپیوتری بدون کارت گرافیک، چه چیزی را از دست می‌دهد؟

در ابتدایی ترین مورد، ویندوز در این سیستم رنگ و لعاب مناسبی ندارد و آیکن‌های ویندوز در رزولوشن‌های بالا به صورت پیکسلی دیده می‌شوند. کافیست که یک فایل Word ساده را بر روی این سیستم اجرا کنید؛ وضعیت بسیار بد فونت‌های فارسی در اولین نگاه، شما را متوجه خود خواهد ساخت. و نهایتا کافیست که تصمیم به اجرای یک بازی بسیار سبک و یا نرم افزارهای مبتنی بر گرافیک، همچون فتوشاپ و یا پریمیر (Premiere) بگیرید؛ آن موقع است که با عمق فاجعه رو به رو خواهید شد و برای خوجی گرفتن از یک ویدیوی 1 دقیقه‌ای باید بیشتر از 15 دقیقه منتظر بمانید.

پس از درخواست‌های متعدد همراهان فروشگاه اینترنتی هدف، تصمیم گرفتیم تا راهنمای جامعی در رابطه با بهترین کارت گرافیک‌های سال 2021 را برای شما آماده کنیم. ما در این مقاله بر اساس فاکتورهایی همچون :

  • توان پردازشی
  • قیمت (مبلغ دلاری ارائه شده توسط سازنده)
  • موجودیت در بازار ایران

و نهایتا، عملکرد سیستم خنک کننده و توان مصرفی اقدام به لیست کردن کارت گرافیک‌های متفاوت کرده‌ایم.

همان طور که مشخص است، با صرف هزینه بیشتر مسلما می‌توانید کارت گرافیک بهتری تهیه نمایید؛ اما معیار اصلی برای ما، «ارزش خرید، در مقابل هزینه پرداختی» می‌باشد.

 

 

کارت گرافیک Nvidia RTX 3060 Ti

 

کارت گرافیک Nvidia RTX 3060 Ti

 

 

در صدر بهترین کارت گرافیک‌های سال 2021، شاهد عضو محبوب خانواده سری 3000 انودیا، یعنی کارت گرافیک Nvidia RTX 3060 Ti هستیم. علی‌رقم اینکه این کارت گرافیک از جدیدترین نسل چیپ‌های انودیا استفاده می‌کند، اما قیمت کمتری از نسل پیشین خود، یعنی سری کارت‌های 2000 دارد. شاید تعجب کنید اگر بدانید که در لیست امروز ما اصلا خبری از سری کارت‌های سری 2000 نیست؛ چراکه این سری از کارت‌ها برخلاف قیمت بالای خود اصلا توان پردازشی مناسبی را ارائه نمی‌دادند و همین مسئله را می‌توان دلیل انتشار نسل جدید کارت گرافیک‌های انویدیا (Nvidia)، پیش از زمان مورد انتظار دانست.

کارت گرافیک انودیا RTX 3060Ti، به صورت متوسط 106 فریم بر ثانیه به شما ارائه می‌دهد و در عین حال از قیمت بسیار باصرفه 399 دلاری بهره می‌برد.

 

 

کارت گرافیک AMD Radeon RX 5500 XT 4GB

 

کارت گرافیک AMD Radeon RX 5500 XT 4GB

 

در جایگاه دوم، کارت گرافیکی از برند AMD قرار گرفته است. شاید بتوان بزرگترین نقطه قوت این کارت گرافیک را قیمت بسیار رقابتی آن در نظر گرفت. شرکت AMD همواره به دنبال راه حلی بوده تا بتواند کارت گرافیک‌هایی در سطح کارت گرافیک‌های انویدیا را با قیمت کمتری تولید نماید، و می‌توان گفت که در این مورد نیز موفق بوده است!

کارت گرافیک AMD RX 5500 XT به صورت متوسط، نرخ فریمی معادل 52 فریم بر ثانیه ارائه می‌دهد و این کیفیت تنها در ازای مبلغی معادل 169 دلار، در اختیار شما قرار خواهد گرفت. خرید کارت گرافیک AMD RX 5500 برای طراحان لگو، گرافیست‌ها و انیمیشن کاران گزینه فوق العاده مناسبی در رنج قیمتی 200 دلاری خواهد بود.

 

 

کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1660 Super

 

کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1660 Super

 

در رده سوم، کارت گرافیک انودیا GeForce GTX 1660 Super را داریم. سری کارت‌های 1600 انودیا از جمله کارت‌ گرافیک‌هایی هستند که به قصد هدف قرار دادن بازار میان رده ساخته و پرداخته می‌شوند، اما در رابطه با کارت گرافیک GTX 1660 Super اوضاع کمی متفاوت است!

این کارت گرافیک علی‌رقم اینکه برای بازار میان رده تولید شده است، در بنچمارک‌های متفاوت توانسته به متوسط نرخ نوسازی 60 فریم بر ثانیه دست یابد. نرخ نوسازی 60 فریم، برای گیمرها یک معیار ایده‌آل است که می‌توانند تنها با پرداخت 229 دلار به آن دست یابند. بد نیست اشاره کنیم که این کارت گرافیک، یکی از پرفروش ترین کارت گرافیک‌های بازار ایران در 3 ماهه منتهی به سال 1399 بود، که همچنان نیز فروش بالایی دارد.

 

 

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700 XT

 

 

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700 XT

 

اگر فکر می‌کنید که شرکت AMD تنها در بازار میان رده اقدام به فعالیت می‌کند، سخت در اشتباه هستید!

این شرکت همواره محصولات سطح بالایی نیز، به قصد هدف قراردادن کاربران پرمصرف و حرفه‌ای ارائه می‌دهد که کارت گرافیک RX 6700 نمونه‌ای از آن هاست. قیمت و توان پردازشی این کارت گرافیک با تناسب نسبتا مناسبی تنظیم شده‌اند، هرچند که بر اساس نظر ما، شرکت AMD کمی در قیمت گذاری این محصول زیاده روی کرده است. کارت گرافیک AMD RX 6700 XT به طور متوسط قادر به ارائه نرخ نوسازی 112 فریمی می‌باشد و علاقه مندان به این کارت گرافیک می‌توانند با پرداخت مبلغ 479 دلار، به این محصول دست یابند. همچنین این کارت گرافیک یکی از بهترین کارت گرافیک ها برای ماینینگ می باشد.

 

پس از بررسی بهترین کارت گرافیک‌های سال 2021 از نظر «ارزش خرید»، اکنون بد نیست که نگاهی نیز به آخرین پرچمداران غول‌های بزرگ سازنده کارت گرافیک داشته باشیم. اگر مایلید که با جدیدترین نمایندگان کمپانی‌های AMD و Nvidia در بازار کارت گرافیک آشنا شوید؛ در ادامه با ما در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090

 

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090

 

در زمان نگارش این مقاله، کارت گرافیک RTX 3090، پرچمدار بی رقیب بازار کارت گرافیک‌هاست. در توان پردازشی این کارت گرافیک جای هیچ حرف و سخنی نیست، چراکه Nvidia RTX 3090 به راحتی از پس اجرای تمامی بازی‌های روز دنیا در بالاترین رزولوشن تصویری برمی‌آید.

بر اساس نتایج آماری به دست آمده، متوسط نرخ فریم کارت گرافیک انودیا RTX 3090 برابر با 153 فریم در ثانیه می‌باشد که این مقدار در بازی‌های مختلف متفاوت بوده و بسته به فشار پردازشی ایجاد شده از طرف بازی، ممکن است افزایش یا کاهش یابد.

قیمت کارت گرافیک انودیا RTX 3090 در نسخه پایه برابر با 1.499 دلار می‌باشد که بسیار جای بحث دارد. اگر می‌خواهید دلیل این موضوع را بدانید، بهتر است به قیمت رقیب کارت گرافیک RTX 3090، در بخش بعدی دقت کنید.

 

 

کارت گرافیک AMD Radeon 6900 XT

 

کارت گرافیک AMD Radeon 6900 XT

 

نماینده AMD برای رقابت در بازار پرچمداران، کارت گرافیک ای‌ام‌دی 6900 XT می‌باشد. توان پردازشی این کارت گرافیک کمی کمتر از RTX 3090 بوده و توانسته که در بنچمارک‌های مختلف به متوسط نرخ نوسازیِ 148 فریم بر ثانیه دست یابد.

اما نکته بسیار مهم در رابطه با این کارت گرافیک، قیمت گذاریِ بسیار رقابتی آن است. کمپانی AMD آخرین کارت گرافیک پرچمدار خود را تنها با قیمت 999 دلار ارائه می‌دهد، یعنی 500 دلار ارزان‌تر از نماینده انودیا! همین مسئله موجب شده که در شبکه‌های اجتماعی شوخی‌های بسیاری با کارت گرافیک جدید انودیا شود و عبارت "100 دلار برای هر فریم" را بر سر زبان‌ها بیندازد.

در پایان بدنیست اشاره کنیم که دلیل این تفاوت زیاد قیمتی تنها به سیاست‌های دو شرکت برنمی‌گردد و تفاوت‌های اساسی در ساختار این دو کارت گرافیک وجود دارد که منجر به این اختلاف قیمت شدید شده است.

 

در آینده‌ به نقد و بررسی و مقایسه جزبه جزاین دو پرچمدار خواهیم پرداخت؛ پس اگر مایلید دلیل این اختلاف قیمت غیرعادی را بدانید، حتما دوباره به وبلاگ ما سر بزنید.

 

سخن پایانی :

در این مقاله به صورت خلاصه، نگاهی به بهترین کارت گرافیک‌های سال 2021 بر اساس معیار «ارزش خرید، نسبت به هزینه پرداختی» داشتیم، که می‌تواند راهنمای بسیار خوبی در زمان خرید کارت گرافیک برای شما باشد. در نظر داشته باشید که کارت گرافیک مناسب هرکاربر باید با در نظر داشتن نیازهای او مشخص شود. انتخاب کارت گرافیک مناسب با در نظر داشتن متغیرهای متفاوتی همچون :

  • توان پردازشی مورد نیاز
  • سبک استفاده از کارت گرافیک
  • مبلغ موردنظر برای خرید

و نهایتا هدف از خرید کارت گرافیک، آسان خواهد شد.

چنانچه تصمیم به خرید کارت گرافیک جدیدی دارید؛ می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه، و یا شماره تلفن مرکز پشتیبانی فروشگاه اینترنتی هدف، با ما در ارتباط باشید. ما در تیم پشتیبانی فروشگاه اینترنتی هدف، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.