نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus E203NAH | کوچک، زیبا و کارآمد!

نقد و بررسی 02 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus E203NAH | کوچک، زیبا و کارآمد!

دسته‌ای از کاربران تنها برای استفاده روزانه و انجام یک سری کارها و محاسبات ساده قصد خرید لپ‌تاپ دارند و چندان پردازنده حرفه‌ای و مشخصات سخت‌افزاری قوی برای‌شان اهمیت ندارد. این دسته کاربران به‌دنبال خرید لپ‌تاپ ساده، کوچک و البته با قیمت کم هستند. شرکت ایسوس (Asus) که به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های تولید کننده لپ‌تاپ در دنیا در حال فعالیت است، برای این دسته از کاربران هم لپ‌تاپ‌هایی را در نظر گرفته است. در سری VivoBook این شرکت که همواره طراحی زیبا و جذابی داشته‌اند، ایسوس سری VivoBook E12 را معرفی کرده است.

این سری لپ‌تاپ‌های 11 اینچی، با سخت‌افزار ساده و معمولی جهت انجام کارهای ساده و معمولی طراحی شده‌اند. ابعاد کوچک آن‌ها باعث می‌شود که بتوانید با خیال راحت همه‌ این لپ‌تاپ‌ها را حمل کنید. لپ‌تاپ E203NAH از این سری لپ‌تاپ، یک همراه کوچک و سبک است. ایسوس در ساخت این لپ‌تاپ از پلاستیک فشرده استفاده کرده تا وزن آن تا حد بسیار زیادی کاهش یابد. ایسوس E203NAH تنها 980 گرم وزن داشته و از ابعاد یک کاغذ A4 هم کوچک‌تر است. از همین رو می‌توانید به‌راحتی این لپ‌تاپ را همه‌جا همراه خود داشته باشید و با آن کار کنید. باتری لپ‌تاپ E203NAH هم به‌همین منظور بهینه‌ شده است. باتری لیتیوم-پلیمر 42 وات‌ساعت این لپ‌تاپ قادر است تا 10 ساعت برای شما شارژدهی داشته باشد.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus E203NAH

 

ایسوس در لپ‌تاپ E203NAH خود از دو مدل پردازنده در کانفیگ‌های مختلف استفاده کرده است. در مدل اول شاهد پردازنده دو هسته‌ای Intel Celeron و در مدل دیگر شاهد پردازنده چهار هسته‌ای Intel Pentium هستیم. برای پردازش اطلاعات تصویری هم در این لپ‌تاپ از کارت گرافیک Intel HD Graphics بدون حافظه اختصاصی استفاده شده است. حافظه رم قرار گرفته بر روی لپ‌تاپ دو مدل 2 و 4 گیگابایت از نوع DDR3 است که کاملا با پردازنده و کارت‌ گرافیک هم‌خوانی دارد. جهت ذخیره‌سازی اطلاعات هم ایسوس از دو مدل هارد دیسک استفاده کرده است. هارد دیسک‌های 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی برای E203NAH درنظر گرفته شده‌اند.  همان‌طور که مشخص است نباید از این لپ‌تاپ انتظار پردازش‌های سنگین را داشت اما کاملا برای استفاده عادی و روزانه مناسب است.­ می‌توانید با خرید لپ‌تاپ E203NAH با قیمت مناسب به یک لپ‌تاپ با توان پردازشی معمولی اما با کیفیت مناسب دسترسی داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus E203NAH

 

طراحی و کیفیت ساخت Asus E203NAH

ایسوس در طراحی لپ‌تاپ‌های سری VivoBook خود همواره از بین طراح و الگوها استفاده کرده است. در طراحی لپ‌تاپ E203NAH هم دوباره شاهد هنرنمایی ایسوس هستیم. حتی بر روی ساده‌ترین لپ‌تاپ‌ها از لحاظ سخت‌افزار و کم‌هزینه‌ترین آن‌ها نیز ایسوس دست از طراحی با کیفیت نمی‌کشد. لپ‌تاپ E203NAH در سه رنگ آبی تیره، صورتی و سفید روانه بازار شده است تا همه سلیقه‌ها را پوشش دهد. بر روی پنل پشتی لپ‌تاپ، ایسوس از یک طرح زیبا شبکه‌ای ریز استفاده کرده است که جلوه خاصی به پشت لپ‌تاپ داده است. برای ساخت این لپ‌تاپ از پلاستیک فشرده استفاده شده است که دوام و استحکام بسیار خوبی دارد. همچنین این مورد به کاهش وزن و همچنین کاهش قیمت تمام شده لپ‌تاپ کمک کرده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K570UD | لپ‌تاپ‌ حرفه‌ای برای حرفه‌ای‌ها!

پنل صفحه‌نمایش لپ‌تاپ یک قابلیت جالب دارد. شما می‌توانید صفحه‌نمایش را تا 180 درجه بچرخانید و به‌اصطلاح آن را تخت کنید. با استفاده از این قابلیت می‌‌توانید از هر زوایه‌ای که خواستید با لپ‌تاپ کار کنید. خیالتان هم بابت باز و بسته شدن کامل صفحه‌نمایش راحت باشد. لولا نگه‌دارنده لپ‌تاپ دوام خیلی خوبی داشته و در تست انجام شده بیش از 20 هزار بار به‌صورت کامل باز و بسته‌ شدن را با موفقیت پشت سر گذاشته است. ایسوس E203NAH ابعادی معادل 16.9 × 193.3 × 286 میلی‌متر داشته که بسیار خوب و جمع‌و‌جور است. ابعاد کوچک، صفحه‌نمایش 11 اینچی و همچنین استفاده از پلاستیک در ساخت، باعث شده وزن لپ‌تاپ کمتر از 1 کیلوگرم باشد. لپ‌تاپ تنها 980 گرم وزن داشته و می‌توانید با خرید E203NAH با قیمت مناسب به یک همراه زیبا، کوچک و سبک دسترسی داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus E203NAH

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش لپ‌تاپ ایسوس E203NAH یک صفحه‌نمایش 11.6 اینچی است. پنل این صفحه‌نمایش TFT است که شفافیت رنگ بسیار خوبی دارد اما مشکلات کوچکی در زاویه دید دارد. همچنین روکش براق صفحه‌نمایش نور را کمی منعکس کرده و باعث می‌شود کار با لپ‌تاپ در محیط‌هایی با شرایط نوری قوی، مانند زیر نور خورشید، چندان رضایت‌بخش نباشد. کیفیت تصویر نمایشگر HD با رزولوشن 1366x768 است. نسبت تصویر این لپ‌تاپ هم استاندارد بوده و 16:9 است. ایسوس بر روی این لپ‌تاپ از فناوری Splendid خود استفاده کرده است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید در لپ‌تاپ، صفحه‌نمایش را برای حالت‌های مختلفی بهینه کنید. حالت اول Normal بوده که همان تصویر عادی است اما حالت Theater برای کار کردن در شرایط نوری کم مناسب است زیرا میزان نور رنگ‌ها را کمتر می‌کند. حالت Vivid هم غلظت رنگ‌ها را بیشتر می‌کند و می‌توان از آن برای تماشا فیلم با کیفیت بهتر استفاده کرد. همچنین یک حالتی دستی (Manual) هم درنظر گرفته شده است که می‌توانید با آن هر یک از بخش‌ها را شخصی‌سازی کنید.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات مینی لپ تاپ ایسوس E203NAH سلرون

در حاشیه بالایی صفحه‌نمایش از یک وب‌کم (Webcam) با کیفیت نه‌چندان خوب VGA استفاده شده است که می‌توانید از آن برای برقراری تماس تصویری استفاده کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus E203NAH

 

کیبورد

کیبورد یکی از قسمت‌های جذاب لپ‌تاپ E203NAH است. تقریبا تمام سطح پنل داخلی توسط کلیدهای کیبورد پوشیده شده است. کیبورد لپ‌تاپ جزیره‌ای است و همه کلیدها با فاصله مشخص در کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند. صفحه‌کلید یک سطح پایین‌تر از سطح پنل داخلی قرار گرفته تا راحت‌تر تایپ کنید. همچنین عمق همه کلیدها تنها 1.6 میلی‌متر است و این به‌تجربه بهتر تایپ شما کمک کرده و صدای کمتری را هم ایجاد می‌کند. کلیدهای کیبورد به نور پس‌زمینه مجهز نشده‌اند که برای لپ‌تاپی در این رده کاربری دور از انتظار نیست.

تاچ‌پد (Touch Pad) لپ‌تاپ E203NAH مانند کیبورد سطح زیادی را از قسمت استراحت‌گاه دست پوشش داده است. این تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه 17 درصد نسبت به اندازه سایر لپ‌تاپ‌ها بزرگ‌تر است. دلیل آن هم استفاده ایسوس از یک تاچ‌پد لپ‌تاپ‌های 14 اینچی بر روی یک لپ‌تاپ 11 اینچی است. با توجه به این مورد می‌توانید با خیال راحت بدون نیاز به ماوس هم به انجام کارهای خود بپردازید. همچنین لازم به‌ذکر است که این تاچ‌پد از فرمان‌های چندلمسی نیز پشتیبانی می‌کند.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus E203NAH

 

پورت‌ها و بلندگو

ابعاد کوچک و ضخامت کم بدنه، محدودیت‌هایی را برای قرار گیری پورت بر روی بدنه لپ‌تاپ ایجاد می‌کند. اما ایسوس در لپ‌تاپ E203NAH با وجود فضای کم، از پورت‌های مهم و کاربردی استفاده کرده است. بر روی لبه‌های کناری این لپ‌تاپ از دو پورت USB 3.0، یک پورت USB Type-C، خروجی تصویر HDMI، کارت‌خوان MicroSD و جک 3.5 میلی‌متری هدفون استفاده کرده است. همان‌طور که مشخص است که لپ‌تاپ درایو نوری DVD-RW ندارد اما می‌توانید از طریق پورت USB یک درایو نوری اسکترنال را به آن متصل کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

سیستم صوتی لپ‌تاپ E203NAH برای استفاده در یک اتاق آرام مناسب است. بلندی صدای 2 اسپیکر داخلی استریو با توان 2 وات این لپ‌تاپ، چندان زیاد نیست. اما به‌لطف فناوری SonicMaster شرکت ایسوس کیفیت قابل‌قبولی دارد. اما با این حال برای گوش دادن به موسیقی با کیفیت بهتر می‌توانید از هدفون استفاده کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus E203NAH

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

ایسوس در لپ‌تاپ E203NAH خود از دو مدل پردازنده استفاده کرده است. اول پردازنده دو هسته‌ای Intel Celeron و دوم پردازنده چهار هسته‌ای Intel Pentium. در این بررسی به‌سراغ مدل اول می‌رویم. پردازنده دو هسته‌ای Celeron شرکت اینتل با شماره سری N3350 سرعت پردازنده‌ای معادل 1.1 گیگاهرتز دارد. البته سرعت پردازنده در هنگام پردازش‌های سنگین در حالت توربو (Turbo Boost) تا 2.4 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. پردازنده برای انجام کلیه کارهای روزانه درنظر گرفته و توان پردازش اطلاعات معمولی مانند کار با نرم‌افزارهای آفیس و سایر نرم‌افزارهای مشابه را دارد. در کنار این پردازنده از کارت گرافیک اینتل استفاده شده است. Intel HD Graphics بدون حافظه اختصاصی مجزا، وظیفه پردازش اطلاعات تصویری را در لپ‌تاپ E203NAH دارد.

حافظه رم (RAM) قرار گرفته بر روی لپ‌تاپ ایسوس E203NAH ظرفیت 4 گیگابایت از نوع DDR3 دارد که کاملا برای لپ‌تاپی در این رده کاربری مناسب است. همچنین برای ذخیره‌سازی اطلاعات از هارد دیسک 500 گیگابایتی استفاده شده است که کاملا مناسب این لپ‌تاپ است اما در صورت نیاز به فضای بیشتر می‌توانید از هارد دیسک اکسترنال نیز استفاده کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus E203NAH

 

یکی از نقاط قوت لپ‌تاپ ایسوس E203NAH مربوط به باتری آن است. باتری 3 سلولی لیتیوم-پلیمر این لپ‌تاپ با ظرفیت 42 وات‌ساعت با توجه به سیستم سخت‌افزاری لپ‌تاپ، یک باتری رده بالاتری به‌حساب می‌آید. این باتری شارژدهی بسیار خوبی داشته و قادر است تا 10 ساعت برای شما شارژ را نگه دارد. شارژدهی عالی در کنار ابعاد کوچک و وزن کم، باعث می‌شود بتوانید با خرید E203NAH آن را همه‌جا همراه خود داشته باشید و نگران خالی شدن باتری لپ‌تاپ نباشید. قیمت لپ‌تاپ E203NAH در مقایسه با هم‌رده‌های خود بسیار مناسب بوده و با توجه به سخت‌افزاری که در اختیار شما قرار می‌دهد، ارزش خرید بالایی دارد.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus E203NAH

 

جمع‌بندی

لپ‌تاپ ایسوس E203NAH از سری VivoBook E12 یک لپ‌تاپ جمع‌و‌جور با صفحه‌نمایش 11.6 اینچی است. این لپ‌تاپ طراحی بدنه بسیار زیبایی داشته و در سه رنگ مختلف روانه بازار شده است. ابعاد کوچک لپ‌تاپ باعث شده وزن آن کمتر از 1 کیلوگرم باشد. ضخامت کم لبه‌های کناری هم جذابیت لپ‌تاپ را بیشتر کرده‌اند اما باعث محدودیت برای قرارگیری پورت‌ها بر روی لپ‌تاپ نشده‌اند و ایسوس از پورت‌های کاربردی بر روی آن استفاده کرده است. سخت‌افزار کارآمد برای انجام کارهای روزانه، کیبورد و تاچ‌پد با کیفیت هم از دیگر ویژگی‌های مثبت این لپ‌تاپ هستند. در مجموع با خرید لپ‌تاپ ایسوس E203NAH یک لپ‌تاپ کوچک، زیبا و کارآمد در اختیار خواهید داشت.

 

نکات مثبت

  • طراحی زیبا بدنه
  • سبک و جمع‌وجور بودن لپ‌تاپ
  • سیستم سخت‌افزار کارآمد برای انجام کارهای روزانه
  • کیبورد و تاچ‌پد با کیفیت
  • پورت‌های کاربردی

 

نکات منفی

  • روکش براق صفحه‌نمایش