نقد و بررسی موبایل اپل آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس | iPhone 13 Pro Max

نقد و بررسی 18 مهر 1400 علی مظفری

نقد و بررسی موبایل اپل آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس | iPhone 13 Pro Max

آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس دو نماینده‌ی جدید و قدرتمند شرکت اپل در بازار گوشی‌های هوشمند هستند. این دو مدل آیفون قدرتمندترین گوشی‌های این شرکت آمریکایی هستند و برعکس نسخه‌های سال گذشته از لحاظ قدرت پردازشی و دوربین تفاوتی با یکدیگر ندارند. آیفون‌های جدید با طراحی مشابه نسل گذشته معرفی شده‌اند و تنها شاهد تغییرات جزیی در ظاهر گوشی‌ها هستیم. تغییرات کم صرفا به بدنه‌ی iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max خلاصه‌ نمی‌شود و در بخش پردازشی، دوربین، صفحه نمایش و باتری هم شاهد بروزرسانی‌هایی هستیم که نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان تغییرات انقلابی یاد کنیم. اما با این حال در آیفون 13 پرو و پرو مکس شرکت اپل می‌توانید به یکی از بهترین کیفیت‌های ساخت، بهترین صفحه نمایش و بهترین پردازنده‌ بر روی موبایل‌های موجود در بازار دسترسی داشته باشید.

آیفون 13 پرو صفحه نمایشی 6.1 اینچی دارد و از لحاظ ابعاد مشابه گوشی آیفون 13 معمولی است اما آیفون 13 پرو مکس به یک صفحه نمایش 6.7 اینچی مجهز شده‌ است. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های آیفون 13 نسخه‌ی پرو به نسبت مدل استاندارد، مربوط به نرخ نوسازی تصویر 120 هرتزی نسخه‌های پرو می‌شود. در نسل جدید گوشی Apple iPhone می‌توانید به یک نمایشگر سریع و روان دسترسی داشته باشید. اپل با معرفی قابلیت ProMotion رفرش‌ریت نمایشگر گوشی را بین 10 تا 120 هرتز تنظیم می‌کند. میزان روشنایی 1000 نیتی صفحه نمایش آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس هم از دیگر تفاوت‌های نسخه‌های پرو و استاندارد آیفون است.

 

نقد و بررسی موبایل اپل آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس | iPhone 13 Pro Max

 

امسال اپل تمرکز خاصی بر روی دوربین iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max داشته است و از قابلیت‌های جذاب سخت‌افزاری و نرم افزاری بر روی آن استفاده کرده است. سنسورهای دوبین به نسبت آیفون‌های قبلی بزرگ‌تر شده‌اند و دلیل آن هم گشودگی بیشتر دیافراگم سنسورها و کاهش عدد f آن‌ها است. به همین دلیل سنسورهای دوربین توانایی بیشتری در جذب نور دارند و می‌توانند تصاویر با کیفیت‌تری برای شما ثبت کنند. از طرف دیگر عکاسی و فیلم برداری در شب هم به توانایی‌هایی دوربین اضافه می‌شود. حالت‌های عکاسی ماکرو پیشرفته، حالت فیلم برداری سینمایی و استایل‌های رنگی از دیگر قابلیت‌های دوربین iPhone 13 Pro هستند که در ادامه نقد و بررسی بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

نقد و بررسی موبایل اپل آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس | iPhone 13 Pro Max

 

چیپست Apple A15 Bionic هم نهایت قدرت پردازشی آیفون را در گوشی‌های iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید با خیال راحت تمامی کارها و پردازش‌های سنگین را با این گوشی انجام دهید. از اجرای بازی‌های موبایل با کیفیت بالا و نرخ نوسازی تصویر 120 هرتزی تا ادیت ویدیو با کیفیت 4K. عملکرد باتری‌ آیفون 13 پرو و پرو مکس هم بسیار بهتر شده است. مخصوصا در مدل iPhone 13 Pro Max با توجه به ابعاد و وزن بزرگ‌تر گوشی، شاهد باتری قدرتمندتری با ظرفیت 4352 میلی‌آمپر بر روی گوشی هستیم که به نسبت آیفون 12 پرو مکس تا 2.5 ساعت بیشتر می‌تواند به شما شارژدهی دهد. در مجموع گوشی آیفون 13 پرو و پرو مکس تغییرات کمی به نسبت آیفون 12 داشته‌اند ولی در همه‌ی بخش‌ها شاهد بهبود هستیم و با خرید آیفون 13 پرو می‌توانید از قدرتمندترین آیفون ساخته شده استفاده کنید. قیمت آیفون 13 پرو و قیمت آیفون 13 پرو مکس با توجه به ابعاد متفاوت صفحه نمایش و ظرفیت باتری، متفاوت است. در ادامه‌ی نقد و بررسی موبایل iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max همراه باشید.

 

طراحی و کیفیت ساخت آیفون 13 پرو

 

طراحی و کیفیت ساخت آیفون 13 پرو

 

بررسی گوشی آیفون 13 پرو و پرو مکس را از طراحی و کیفیت ساخت این گوشی‌های خوش‌ساخت شروع می‌کنیم؛ جایی که اپل همچنان از بدنه‌ی زیبا و مقاوم، شیشه‌ای خود استفاده می‌کند. جنس بدنه‌ی موبایل iPhone 13 Pro شیشه‌ای است و فریم دور گوشی هم از استیل ضد رنگ ساخته شده است. هر دو مدل آیفون 13 پرو از لحاظ کیفیت ساخت در یک رده هستند و ظاهر بسیار جذابی دارند اما سایز صفحه نمایش آن‌ها باعث ایجاد تفاوت‌هایی در اندازه‌ و ابعاد گوشی و در نتیجه وزن گوشی شده‌ است. موبایل iPhone 13 Pro صفحه نمایشی 6.1 اینچی با ابعاد 146.7x71.5x7.7 میلی‌متر داشته و وزن گوشی هم 204 گرم است. از طرف دیگر گوشی iPhone 13 Pro Max ابعادی معادل 160.8x78.1x7.7 میلی‌متر دارد و وزن آن هم 240 گرم است. آیفون 13 پرو مکس به نسبت آیفون 12 پرو مکس حدود 0.3 میلی‌متر ضخیم تر و 36 گرم سنگین‌تر شده است. ضخامت و وزن بیشتر گوشی به افزایش ظرفیت باتری این گوشی ارتباط دارد که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

 

طراحی و کیفیت ساخت آیفون 13 پرو

 

آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس از لحاظ قدرت پردازشی و دوربین، برعکس آیفون‌های 12، تفاوتی ندارد و با خرید آیفون 13 پرو هم می‌توانید به تمامی امکانات قدرت گوشی‌ پرچمدار اپل دسترسی داشته باشید. به همین دلیل انتخاب آیفون 13 پرو یا پرو مکس بستگی به سلیقه‌ی شما در ظاهر و ابعاد گوشی دارد. آیفون 13 پرو مشابه آیفون 13 استاندارد، ابعادی متعادل برای اکثر افراد دارد ولی آیفون 13 پرو مکس به‌خاطر صفحه نمایش بزرگ شاید مناسب همه‌ی افراد نباشد. از آیفون 12 شاهد طراحی تخت بدنه در طراحی آیفون بودیم و همچنان در آیفون 13 هم این نوع طراحی ادامه دارد. فریم استیل گوشی و این طراحی تخت در کنار وزن 240 گرمی آیفون 13 پرو مکس، باعث می‌شود این گوشی خیلی خوش‌دست نباشد. به‌خصوص اگر دست کوچکی دارید ممکن است علاوه بر کار کردن با گوشی، در استفاده‌ی طولانی‌مدت دست شما خسته شود. 

 

طراحی و کیفیت ساخت آیفون 13 پرو

 

در طراحی iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max اپل از محافظ سرامیکی برای نمایشگر استفاده کرده که مقاومت بالایی در برابر خط و خش و شکستن دارد. همچنین هر دو مدل پرو آیفون‌های سال 2021، به گواهینامه IP مجهز شده‌اند. گواهینامه‌ی IP68 که بالاترین سطح این گواهینامه‌ هم به‌شمار می‌رود، سلامت گوشی را در برابر گرد و غبار به صورت کامل، و در برابر آب به مدت 30 دقیقه تا عمق 6 متری تضمین می‌کند. هر دو گوشی از لحاظ قرارگیری کلیدهای روی بدنه‌ هم مشابه هستند. بر روی لبه‌ی سمت راست گوشی کلید پاور قرار دارد. در سمت دیگر هم شاهد کلید قطع و وصل کردن صدا، کلیدهای تغییر میزان صدا و اسلات قرارگیری سیم کارت هستیم. بر روی لبه‌ی پایینی گوشی هم درگاه شارژ لایتنینگ در کنار بلندگوهای استریو و میکروفون قرار گرفته‌ است. بر روی ناچ بالای نمایشگر هم از همین ترکیب بلندگو و میکروفون استفاده شده است.

آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس در رنگ‌های آبی روشن، نقره‌ای روشن، طلایی و گرافیتی معرفی شده که در همه‌ی آن‌ها از طیف‌های رنگی روشن و متعادل استفاده شده است. فریم استیل ضد زنگ گوشی‌های آیفون 13 پرو با طراحی براق خود، مدل‌های پرو رو از مدل‌های استاندارد و مینی (با فریم آلومینیومی) متمایز می‌کنند. در بخش طراحی اپل آیفون 13 پرو ایرادی ندارد و از بهترین کیفیت ساخت در آن استفاده شده؛ همان‌طور که از یک گوشی پرچمدار و رده بالا انتظار می‌رود. تنها آیفون 13 پرو مکس به‌دلیل ابعاد بزرگ و وزن بالا شاید مناسب همه نباشد.

 

صفحه نمایش موبایل اپل آیفون 13 پرو

 

صفحه نمایش موبایل اپل آیفون 13 پرو

 

صفحه نمایش آیفون 13 پرو 6.1 اینچ و آیفون 13 پرو مکس 6.7 اینچ است. بزرگی نمایشگر آیفون 13 پرو مکس باعث شده با یک صفحه نمایش با رزولوشون بالاتر طرف باشیم. رزولوشن تصویر در آیفون 13 پرو 1170x2532 بوده و تراکم پیکسلی آن 460 پیکسل در هر اینچ است. آیفون 13 پرو مکس اما رزولوشن 1248x2778 پیکسل و تراکم پیکسلی 458ppi را ارائه می‌دهد.

پنل صفحه نمایش هر دو مدل آیفون 13 پرو مشابه هم بوده و تفاوتی در ویژگی‌های فنی آن وجود ندارد. آیفون 13 پرو از پنل OLED مدل Super Retina XDR استفاده می‌کند که به کمک HDR10 دامنه‌ی گسترده‌ای رنگ‌ها را با دقت بالا به‌نمایش می‌گذارد. با وجود پشتیبانی نمایشگر از Dolby Vision هم می‌توانید در هنگام تماشای ویدیو تصاویر پرجزییاتی را مشاهده کنید. همچنین عمق رنگ مشکی در این نمایشگر بسیار بالا است. فناوری‌های به‌کار رفته در نمایشگر آیفون 13 پرو و پرو مکس بر روی آیفون 13 معمولی هم به‌کار رفته است اما آیفون‌های پرو میزان روشنایی 1000 نیتی را در حالت عادی در اختیار شما قرار می‌دهند. در بیشترین حالت در هنگام تماشای محتوای HDR میزان روشنایی تا 1200 نیت هم افزایش پیدا می‌کند. این عدد در مقایسه شدت روشنایی 800 نیتی آیفون 13 معمولی باعث می‌شود در شرایط نوری نمایشگر عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین با وجود True Tone شدت روشنایی صفحه نمایش با توجه به محیطی که در آن قرار دارید به صورت خودکار تغییر می‌کند تا بهترین شدت نور را در هر محیط داشته باشید.

 

صفحه نمایش موبایل اپل آیفون 13 پرو

 

همان‌طور که در نقد و بررسی آیفون 13 مطرح شد، ناچ بالای نمایشگر 25 درصد کوچک‌تر شده است که در آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس هم نوع طراحی به همین صورت است. صفحه نمایش گوشی iPhone 13 Pro چیزی در حدود 86 درصد سطح پنل جلویی نمایشگر را به‌خود اختصاص داده است. این عدد در گوشی iPhone 13 Pro Max بیشتر بوده و میزان پوشش‌دهی نمایشگر 87.4 درصد است. طبیعی است که اگر علاقه‌مند به کار کردن با یک نمایشگر بزرگ و تماشای فیلم و عکس هستید، آیفون 13 پرو مکس گزینه‌ی بهتری برای شما است. اما در هر دو مدل ناچ بالای نمایشگر به صورت عمودی افزایش حجم داشته است و کمی وارد فضای اصلی نمایشگر شده است.

 

صفحه نمایش موبایل اپل آیفون 13 پرو

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موبایل iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max مربوط به نمایشگر 120 هرتزی آن است؛ ویژگی‌ای که تنها بر روی مدل‌های پرو آیفون‌های جدید قرار گرفته است. اپل با معرفی حالتی تحت عنوان ProMotion نرخ نوسازی تصویر آیفون 13 را افزایش داده است. ProMotion در واقع یک رابط نرم افزاری بین سیستم عامل و نمایشگر با نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز در آیفون 13 است. یکی از مشکلات اکثر گوشی‌های اندرویدی با صفحه نمایش با نرخ نوسازی تصویر بالای 60 هرتز، تطبیق‌پذیر نبودن (Adaptive) و افزایش مصرف باتری است. برای مدیریت مصرف باتری شما در برخی گوشی‌ها مجبور هستید، میزان نوسازی تصویر را به صورت دستی در تنظیمات تغییر دهید. اما آیفون 13 پرو با معرفی حالت ProMotion نمایشگر گوشی را به صورت خودکار بین نرخ نوسازی تصویر 10 تا 120 هرتز تنظیم می‌کند. برای مثال هنگام مشاهده‌ی یک تصویر خاص یا حرکت بسیار آرام در منو و مرورگر، نرخ نوسازی تصویر در پایین‌ترین حالت قرار می‌گیرد. برعکس زمانی که در یک بازی موبایلی با جزییات و المان‌های زیاد هستید و یا با سرعت بالا در منو و رابط کاربری گوشی چرخ می‌زنید، نرخ نوسازی تصویر به صورت تطبیق‌پذیر تا 120 هرتز افزایش پیدا می‌کند. این مورد باعث می‌شود که باتری گوشی شما هم بهینه‌ مصرف شود. به‌گفته‌ی اپل سیستم عامل iOS 15 هم به صورت کامل برای حالت ProMotion بهینه‌ شده است و می‌توانید با سرعت بالا و بسیار روان با این سیستم عامل کار کنید. 

 

سخت افزار و نرم افزار Apple iPhone 13 Pro

 

سخت افزار و نرم افزار Apple iPhone 13 Pro

 

گوشی iPhone 13 Pro از جدیدترین و قدرتمندترین چیپست قرارگرفته بر روی گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کند. چیپست A15 Bionic سریع‌ترین عملکرد را در میان همه‌ی پرداشگرهای موبایل داشته و تست‌های انجام شده از پرچمداران برندهای سامسونگ و وان‌پلاس و شیائومی با چیپست Snapdragon 888 هم سریع‌تر و قدرتمندتر بوده است. به همین خاطر با خرید گوشی iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max می‌توانید با خیال راحت هر کاری که دوست دارید را با این گوشی انجام دهید. علاوه بر اجرای روان با فریم ریت بالا انواع بازی‌ موبایل می‌توانید کارهای سنگین دیگری مانند ویرایش حرفه‌ای تصاویر و ادیت ویدیو با کیفیت 4K را هم با این گوشی انجام دهید. اپل از همین چیپست بر روی آیفون 13 هم استفاده کرده است اما در نسخه‌ی پرو، شاهد 5 هسته‌ی گرافیکی در بخش GPU به‌جای 4 هسته هستیم. قدرت بیشتر در پردازشگر گرافیکی در هنگام کار با سه سنسور دوربین و سوییچ میان آن‌ها و ثبت تصاویر به کمک شما می‌آید.

 

سخت افزار و نرم افزار Apple iPhone 13 Pro

 

چیپست Apple A15 Bionic طراحی 5 نانومتری داشته و به نسبت نسل قبلی خود 50 درصد عملکرد بهتری در پردازش اطلاعات دارد. در بخش پردازش‌های گرافیکی هم شاهد افزایش بازدهی 30 درصدی هستیم. آیقون 13 پرو و پرو مکس با حافظه‌ی رم 6 گیگابایتی عرضه شده‌اند و میزان فضای ذخیره‌سازی آن‌ها هم مدل‌های مختلفی دارد. برای اولین بار اپل از ظرفیت 1 ترابایت بر روی گوشی‌های آیفون استفاده کرده است. برای خرید آیفون 13 پرو می‌توانید یکی از ظرفیت‌های 128، 256 و 512 گیگابایت یا 1 ترابایت را انتخاب کنید.

 

سخت افزار و نرم افزار Apple iPhone 13 Pro

 

سیستم عامل iOS 15 هم در رویداد اپل 2021 به همراه آیفون‌های نسل جدید رونمایی شد و در آیفون 13 به صورت پیش‌فرض نصب شده‌‌اند. به دلیل اینکه سیستم عامل و پردازنده‌ی گوشی هر دو توسط شرکت اپل ساخته می‌شوند، شاهد یک هماهنگی و یکپارچگی بسیار خوبی بر روی گوشی‌های آیفون هستیم. که علاوه بر سرعت بالا، پایداری خوبی هم در هنگام پردازش‌های سنگین دارند. iOS 15 با پشتیبانی از ویجت‌ها روی نمایشگر و قابلیت تشخیص متون تصاویر و استخراج آن‌ها، قابلیت‌های جذابی را در اختیار شما قرار می‌دهد. الگوی طراحی این سیستم عامل مشابه نسخه‌های قبلی بوده و تغییر ظاهری مهمی در جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل iOS ایجاد نشده است. اگر به دنبال یک گوشی قدرتمند با سیستم عامل روان و بدون مشکل هستید، آیفون 13 پرو می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.

 

دوربین آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس

 

دوربین آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس

 

گوشی‌های آیفون پرو یک سنسور تله‌فوتو اضافه بر سنسورهای دوربین واید و اولتراواید مدل‌های استاندارد و مینی آیفون دارند. اما توانایی آن‌ها در ثبت تصاویر صرفا به یک سنسور اضافه خلاصه نمی‌شود بلکه اپل از سنسورهای بزرگ‌تری بر روی آیفون‌های پرو استفاده می‌کند. علاوه بر بزرگی فیزیکی سنسورها، دریچه دیافراگم بزرگ‌تری هم دوربین گوشی‌های آیفون پرو به نسبت نسخه‌ی استاندارد دارد. برای مثال سنسور 12 مگاپیکسلی واید آیفون 13 بر روی نسخه‌ی استاندارد و مینی، 1.7 میکرومتری با f/1.6 است در حالی همین سنسور روی آیفون پرو و پرو مکس، 1.9 میکرومتری با f/1.5 است. هر چه میزان عدد دیافراگم سنسور دوربین کمتر باشد یعنی سنسور قادر به جذب نور بیشتری از محیط است و این مورد علاوه بر ثبت تصاویر با وضوح و جزییات بیشتر، توانایی دوربین در عکاسی در نور کم و شب را هم بالا می‌برد.

گوشی‌های آیفون 13 پرو و پرو مکس از سه دوربین 12 مگاپیکسلی برای عکاسی و فیلم برداری استفاده می‌کنند. عبارت «دوربین اصلی» برای گوشی آیفون 13 پرو خیلی درست نیست زیرا همه‌ی سنسورهای دوربین در سطح بالایی هستند و با توجه به نیازتان می‌توانید از یکی از آن‌ها استفاده کنید. دوربین اول برای عکاسی واید به‌کار می‌رود و با f/1.5 فاصله‌ی کانونی 26 میلی‌متر را ارائه می‌دهد. دوربین دوم برای عکاسی تله‌فوتو کاربرد دارد و با f/2.8 فاصله‌ی کانونی 77 میلی‌متر را در اختیار شما قرار می‌دهد که برای عکاسی پرتره می‌توانید از آن استفاده کنید و تصاویر با کیفیتی ثبت کنید. این سنسور از زوم اپتیکال 3 برابری پشتیبانی می‌کند و می‌توانید بدون افت کیفیت روی سوژه‌ی خود زوم کنید. دوربین سوم هم با f/1.8 و فاصله‌ی کانونی 13 میلی‌متر دوربین اولتراواید گوشی آیفون 13 پرو است. بر روی گوشی‌های پرو از سنسور تشخیص عمق TOF 3D LiDAR هم استفاده شده که کمک زیادی به تشخیص سوژه‌ی اصلی از بک‌گراند می‌کند.

 

دوربین آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس

 

یکی از قابلیت‌های جذاب دوربین iPhone 13 Pro مربوط به عکاسی و فیلم برداری ماکرو است. با استفاده از سنسور دوربین واید می‌توانید تا 2 سانتی‌متر به سوژه‌ها نزدیک شده و با جزییات بالا با قابلیت Auto Focus دقیق، هم تصویر ثبت کنید و هم فیلم برداری کنید. عملکرد آیفون 13 پرو و پرو مکس در عکاسی ماکرو بسیار جذاب است. همچنین علاوه بر فیلم برداری عادی، می‌توانید فیلم برداری اسلوموشن و تایم‌لپس هم در حالت ماکرو انجام دهید. عکاسی و فیلم برداری ماکرو تنها ویژگی‌ خاص آیفون 13 پرو نیست، بلکه با وجود سنسور تشخیص عمق LiDAR بر روی گوشی می‌توانید در نور کم و شب تصاویر پرتره بسیار دقیقی ثبت کنید. یکی از المان‌های مهم در عکاسی پرتره جهت تشخیص سوژه اصلی از پس‌زمینه، مربوط به شرایط نوری محیط است، اما در آیفون 13 پرو با وجود دیاگرافم باز سنسور دوربین و سنسور تشخیص عمق سه‌بعدی، می‌توانید حتی در نور کم هم عکاسی پرتره انجام دهید.

 

دوربین آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس

 

علاوه بر حالت سنسورهای واید و اولتراواید که از حالت Night Mode پشتیبانی می‌کردند، در آیفون 13 پرو می‌توانید از این حالت بر روی دوربین تله‌فوتو هم استفاده کنید. به نسبت آیفون 12 سنسورهای دوربین آیفون 13 پرو 2.2 برابر نور بیشتری از محیط جذب می‌کنند و تصاویر پرنورتری را در شب ثبت می‌کنند.

دو ویژگی مشترک میان آیفون 13 معمولی و آیفون 13 پرو وجود دارد که مربوط به حالت فیلم برداری سینمایی و استایل‌های رنگی متفاوت دوربین است. دوربین آیفون 13 پرو می‌تواند ویدیوهایی سینمایی با قابلیت فوکوس خودکار بین سوژه‌های مختلف ضبط کند. با استفاده از این حالت می‌توانید ویدیوهای سینمایی جذابی را با آیفون 13 پرو ثبت کنید. حالت فیلم برداری سینمایی از Dolby Vision HDR هم پشتیبانی کرده و با کیفیت بسیار خوب می‌توانید ویدیو ثبت کنید. اپل توجه خاصی به این بخش داشته و از آن به‌عنوان یک دریچه برای ورود به دنیای فیلم سازی یاد می‌کند. علاوه بر این آیفون 13 پرو از استایل‌های رنگی مختلفی پشتیبانی می‌کند که قبل از ثبت تصاویر می‌توانید روی سنسور آن را اعمال کنید. با استفاده از این استایل‌ها می‌توانید نوع ثبت تصاویر را تغییر داده و برای مثال با گرمی یا سردی بیشتری عکاسی کنید.

 

دوربین آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس

 

دوربین سلفی آیفون 13 پرو هم سنسوری 12 مگاپیکسلی با f/2.2 از نوع واید داشته و فاصله‌ی کانونی آن هم 23 میلی‌متر است. دوربین سلفی قابلیت عکاسی و فیلم برداری HDR را داشته و با کیفیت 4K تا 60 فریم بر ثانیه و با کیفیت 1080p تا 120 فریم بر ثانیه می‌توانید با آن فیلم برداری کنید. برای دوربین‌های اصلی هم قابلیت فیلم برداری مشابهی وجود دارد. با این تفاوت که در حالت 1080p امکان فیلم برداری تا 240 فریم بر ثانیه هم وجود دارد و می‌توانید ویدیوهای اسلوموشن جذابی را هم با آن ضبط کنید. از دیگر ویژگی‌های فیلم برداری iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max هم می‌توان به حالت فیلم برداری 10-bit HDR و Dolby Vision HDR اشاره کرد. همچنین در آیفون 13 پرو علاوه بر حالت ضبط صدای استریو، حالت ضبط صدای ProRes Cinematic هم اضافه شده است که برای فیلم برداری سینمایی می‌توانید از آن استفاده کنید تا نویز کمتری در هنگام ضبط ویدیو توسط میکروفون ضبط شود.

 

 

باتری و میزان شارژدهی iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max

 

باتری و میزان شارژدهی iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max

 

اپل آیفون 13 پرو با ظرفیت باتری 3095 میلی‌آمپری و آیفون 13 پرو با ظرفیت 4352 میلی‌آمپر عرضه شده است. شارژدهی آیفون 13 پرو مکس بیشترین میزان شارژدهی است که تا کنون بر روی گوشی‌های آیفون وجود داشته است. به نسبت آیفون‌های نسل گذشته هم نسخه‌ی پرو مکس تا 2.5 ساعت و نسخه‌ی پرو 1.5 ساعت شارژدهی بیشتر خواهند داشت. با وجود 120 هرتزی شدن نمایشگر شاهد کاهش شارژدهی نیستیم. علاوه بر استفاده از باتری با ظرفیت بیشتر، با معرفی حالت ProMotion تا حد بسیار خوبی جلوی مصرف اضافه باتری گرفته شده است. همانند آیفون 12 خبری از آداپتور شارژ در جعبه‌ی اصلی آیفون‌ 13 پرو هم نیست. با استفاده از شارژر 23 واتی و 27 واتی می‌توانید گوشی‌های اپل آیفون 13 پرو و پرو مکس را شارژ کنید. با قابلیت شارژ سریع در مدت زمان 30 دقیقه می‌تواند 50 درصد ظرفیت باتری آیفون 13 پرو را شارژ کنید که به نسبت گوشی‌های پرچمدار اندرویدی با آداپتورهای 60 واتی و 100 واتی امتیاز خاصی برای آیفون محسوب نمی‌شود. آیفون 13 پرو مکس برای پخش مستمر ویدیو تا 24 ساعت می‌تواند شارژدهی داشته باشد.

 

جمع‌بندی نقد و بررسی موبایل اپل iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max

 

جمع‌بندی نقد و بررسی موبایل اپل iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max

 

گوشی اپل iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت مثال‌زدنی هستند و کیفیت نمایشگر آن‌ها در بالاترین سطح است. اگر کیفیت صفحه نمایش و بزرگی برای شما اهمیت دارد، آیفون 13 پرو مکس انتخاب بسیار خوبی برای شما است. قدرت پردازشی چیپست A15 اپل بر روی آیفون 13 هم بسیار بالا بوده و تقریبا هر کاری که دوست داشته باشید را می‌توانید با آن انجام دهید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آیفون 13 مربوط به دوربین و قابلیت‌های جذاب آن می‌شود. اگر قصد فیلم برداری و عکاسی حرفه‌ای با کیفیت بالا را دارید، در حال حاضر iPhone 13 Pro یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما می‌تواند باشد. قیمت موبایل اپل iPhone 13 Pro به نسبت سایر مدل‌های آیفون بیشتر بوده ولی در عوض می‌توانید با خرید آن با خیال راحت تا چندین سال از گوشی استفاده کنید.

 

نکات مثبت:

  • کیفیت ساخت بالا
  • صفحه نمایش با کیفیت Super Retina XDR OLED
  • پشتیبانی از نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز
  • ویژگی‌های بسیار جذاب دوربین
  • عکاسی و فیلم برداری در کلاس بالا
  • قدرت پردازشی بالا با استفاده از Apple A15 Bionic
  • ظرفیت باتری بالا و شارژدهی بهتر

نکات منفی:

  • ارزش خرید پایین برای کاربران فعلی آیفون 12 پرو مکس
  • وزن بالا و خوش دست نبودن مدل پرو مکس
  • شارژ سریع با عملکرد معمولی