معرفی 15 نرم افزار برتر ادیت فیلم ویندوز و مک

آموزش و ترفندها 20 اسفند 1399 علی مظفری

معرفی 15 نرم افزار برتر ادیت فیلم ویندوز و مک

ادیت فیلم، ویرایش، برش و تدوین ویدیو امروزه با توجه به نرم افزارهای بسیار زیادی که برای آن وجود دارد، کار سختی نیست و می‌توانید به‌راحتی با بهترین نرم افزارهای ادیت فیلم پروژه‌های خود را انجام دهید. برنامه‌های مختلفی برای تدوین ویدیو وجود دارد اما باید با توجه به نیاز خود و انتظاری که از آن دارید یکی را انتخاب کنید. حرفه‌ای‌ترین نرم افزار موجود لزوما برای شما بهترین نیست.

 

نرم افزار ویرایش فیلم برای ساخت و تدوین ویدیو

 

با استفاده از نرم افزارهای ادیت فیلم می‌توانید کارهای مختلفی را انجام دهید. از ساده ترین کارها مانند برش و چسباندن چند فیلم به‌هم گرفته تا ساخت ویدیوهایی با جلوه‌های تصویری ویژه! همه این کارها با استفاده از قدرت نرم افزارهای ساخت ویدیو امروزه قابل انجام است. در ادامه نرم افزارهای ادیت فیلم و ویدیو را در سه دسته‌بندی اصلی معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای انجام کارهایی مثل:

  • برش و حذف قسمت‌هایی از فیلم
  • چسباندن و یکی کردن چند فیلم
  • گذاشتن صدا یا عوض کردن صدا ویدیو
  • ساخت فیلم
  • درست کردن اینترو و تیتراژ
  • اضافه کردن المان‌های متحرک به فیلم
  • اصلاح نور و تقویت رنگ‌ها در ویدیو
  • تبدیل فرمت فیلم
  • گرفتن خروجی مناسب برای شبکه‌های اجتماعی
  • و...

از آن‌ها استفاده کنید. با معرفی 15 نرم افزار برتر ادیت فیلم ویندوز و مک تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

بهترین نرم افزارهای ساده و رایگان ادیت فیلم

تدوین و ادیت ویدیو یک کار تقریبا حرفه‌ای است، به همین خاطر اکثر نرم افزارهای مربوط به آن به صورت غیر رایگان و با اشتراک‌های سالانه (به صورت رسمی و قانونی) عرضه می‌شوند. اما برای بسیاری از کارهای ساده، شما نیازی به نرم افزارهای چند صد دلاری ندارید و با نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم هم کار شما راه می‌افتد.

 

نرم افزار Lightworks

 

بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم

 

نرم افزار تدوین فیلم Lightworks یک نرم افزار رایگان و ساده برای سیستم عامل ویندوز، مک و لینوکس است. بسیاری از فیلم‌های سینمایی هالیوودی با این نرم افزار تدوین شده‌اند و می‌توانید در تبلیغات این نرم افزار نام‌ فیلم‌های بزرگی مثل Pulp Fiction، The Wolf of Wall Street و... را مشاهده کنید. Lightworks رایگان است اما نسخه‌ی حرفه‌ای پولی هم دارد که در آن می‌توانید خروجی بالاتر از 720p از فیلم خود تهیه کنید. محیط کار با نرم افزار Lightworks ساده طراحی شده به دلیل با سابقه بودن آن در حوزه‌ی ادیت فیلم، ویدیوهای آموزشی بسیار زیادی از آن در اینترنت وجود دارد و می‌توانید با مشاهده آن‌ها نحوه‌ی کار با نرم افزار را خیلی سریع یاد بگیرید.

Lightworks نرم افزار بسیار سبکی بین نرم افزارهای ویرایش فیلم به‌حساب می‌آید و حدود 70 مگابایت حجم دارد. از ویژگی‌های مهم این نرم افزار بهینه بودن آن در هنگام پردازش و خروجی گرفتن ویدیو است و می‌توانید با سیستم‌های کامپیوتری معمولی هم کار تدوین و ادیت ویدیو را به‌ راحتی انجام دهید. نرم افزار Lightworks از کلیه فرمت‌های رایج ویدئویی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با آن جلوه‌های متنی به ویدیو اضافه کرده و یا همچنین تدوین ویدئو با چند دوربین (Multicam Editing) را به‌آسانی با این نرم افزار انجام دهید.

 

نرم افزار VSDC

 

بهترین نرم افزارهای رایگان ادیت فیلم

 

نرم افزار VSDC یکی دیگر از نرم افزارهای ادیت فیلم سبک و کم حجم است که به صورت رایگان برای ویندوز عرضه شده است. اولین نسخه‌ی این نرم افزار در سال 2011 منتشر شده است ولی همچنان با دریافت آپدیت‌های جدید امکانات تازه‌ای به آن اضافه می‌شود. یکی از ویژگی‌های جذاب نرم افزار VSDC استفاده از فیلترهای آماده برای ویدیو است. در منوی Editor این نرم افزار می‌توانید از فیلترهای آماده آن در جهت بالا بردن کیفیت ویدیو استفاده کنید. نرم افزار ادیت فیلم VSDC امکانات حرفه‌ای اصلاح رنگ، نور و سایه، دمای رنگ‌ها وهم چنین میکس صدا روی تصویر... را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید به صورت تخصصی فیلم‌های خود را با آن ادیت کنید. این نرم افزار از کلیه فرمت‌های رایج ویدیو پشتیبانی می‌کند و همچنین می‌توانید برای شبکه‌های اجتماعی مختلف، فرمت و سایز خروجی مخصوص دریافت کنید.

دانلود نرم افزار ویرایش فیلم کم حجم VSDC

 

نرم افزار Hitfilm Express

 

نرم افزار Hitfilm Express

 

اگر علاقه به ساخت ویدیوهای خلاقانه با استفاده از جلوه‌های ویژه (VFX) را دارید، می‌توانید از نرم افزار رایگان ادیت فیلم Hitfilm Express استفاده کنید. این نرم افزار با قابلیت افزودن جلوه‌های ویژه سه بعدی به تصویر، به شما اجازه‌ی ساخت ویدیوهای جذابی را می‌دهد. همچنین اگر پشت پرده سبز کروماکی ویدیو ضبط می‌کنید، می‌توانید با Hitfilm Express آن را حذف کرده و از تصاویر و ویدیوهای مختلف استفاده کنید. این نرم افزار که بیش از 400 افکت و تنظیمات آماده برای ویدیوهای شما دارد. در سایت Hitfilm Express همچنین می‌توانید به محتوای رایگان آموزشی پروژه‌محور ادیت فیلم دسترسی داشته باشید. این نرم افزار برای ویندوز و مک در دسترس است.

 

نرم افزار Shotcut

 

نرم افزار Shotcut

 

Shotcut یک نرم افزایش ویرایش ویدئوساده برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس است. این نرم افزار رایگان از رزولوشن 4K و انواع فرمت‌های ویدیویی پشتیبانی می‌کند. با استفاده از قابلیت شخصی‌سازی پیشرفته می‌توانید در صورت استفاده از چند مانیتور برای کار، بخش‌های مختلف نرم افزار را به‌خوبی در نمایشگرهای مختلف، دسته‌بندی کنید. علاوه بر کارهای عمومی ویرایش فیلم مانند برش و مونتاژ و تبدیل فرمت، با استفاده از نرم افزار Shotcut می‌توانید افکت‌های ویدیویی مختلفی را روی ویدیوهای خود تنظیم کنید. یکی از ویژگی‌های مهم این نرم افزار بخش تنظیمات صوتی آن است و می‌توانید نویز صدای ویدیو را گرفته، آن را تقویت کرده و یا بلندی بخش‌هایی از صدا را کم و زیاد کنید.

 

نرم افزار Avid Media Composer

 

نرم افزار Avid Media Composer ویرایش فیلم

 

نرم افزار ویرایش فیلم Avid Media Composer یکی از نرم افزارهای قدیمی حوزه‌ی تدوین فیلم است و بیش از 30 سال از انتشار اولین نسخه‌ی آن می‌گذرد. این نرم افزار که هم نسخه‌ی رایگان و هم پولی دارد، به شما امکان تدوین ویدیو از چندین دوربین و منبع تصویری را به صورت همزمان می‌دهد. از همین رو برای ساخت ویدیوهایی که با چند دوربین ضبط شده‌اند و یا بین آن ویدیوهایی متفاوتی از منابع مختلف قرار است استفاده شود، مناسب است. Avid Media Composer برای ویرایش رنگ، اصلاح نور و ساختن فضاهای خاص در فیلم به شما کمک می‌کند. با اینکه در نسخه‌ی رایگان فیلم تنها امکان کار و خروجی گرفتن با کیفیت Full HD را دارید ولی نسخه‌ی غیر رایگان آن امکان کار روی ویدیوهای 8K HDR را هم می‌دهد.

 

نرم افزار DaVinci Resolve

 

نرم افزار DaVinci Resolve

 

نرم افزار DaVinci Resolve یک پکیج کامل برای ادیت ویدیو و تدوین فیلم است. اولین نسخه‌ی این نرم افزار در سال 2004 عرضه شده ولی آخرین نسخه‌ی آن یعنی DaVinci Resolve 17 در سال 2020 برای مایکروسافت ویندوز، مک و لینوکس به صورت رایگان عرضه شده است. این نرم افزار یکی از کامل‌ترین ابزارها را در بخش اصطلاح رنگ و نور ویدیو دارد و بسیار مورد توجه فیلم‌سازان هالیوودی است. فیلم‌هایی مانند Deadpool 2، Star Wars: The Last Jedi و همچنین سریال‌هایی مانند The Big Bang Theory، The Walking Dead و Westworld با استفاده از نرم افزار DaVinci Resolve تدوین شده‌اند. در نسخه‌ی رایگان می‌توانید از بسیاری از بخش‌های نرم افزار استفاده کنید. نسخه‌ی پولی این نرم افزار (DaVinci Resolve Studio) به شما امکاناتی مانند اضافه کردن المان‌های 3D و کار روی جلوه‌های ویژه FX را می‌دهد.

 

نرم افزارهای نیمه حرفه‌ای ادیت فیلم

 

بعد از معرفی نرم افزارهای رایگان ویرایش فیلم در این بخش به سراغ نرم افزارهای نیمه حرفه‌ای ادیت فیلم می‌رویم. همه نرم افزارهای معرفی شده به صورت رسمی غیر رایگان منتشر شده‌اند و هزینه اشتراک سالانه یا خرید دائمی آن‌ها کمتر از 200 دلار است.

 

نرم افزار AVS Video Editor

 

نرم افزارهای نیمه حرفه‌ای ادیت فیلم

 

اگر به دنبال دانلود یک نرم افزار ساده برای ویرایش فیلم برای کامپیوترهستید، حتما AVS Video Editor را امتحان کنید. این نرم افزار که فقط برای ویندوز عرضه شده است، یکی از ساده‌ترین محیط‌ها را برای تدوین فیلم، برش، اضافه کردن افکت‌ها و... دارد. نرم افزار AVS Video Editor از کلیه فرمت‌های ویدیویی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید ویدیوهای با کیفیت 4K را هم با آن ادیت کنید. تمامی قسمت‌های مربوط به اصلاح رنگ‌ها، افزودن افکت و المان‌های ویژه به فیلم به سادگی از طریق منوهای جذاب این نرم افزار قابل انجام هستند. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید خیلی ساده روی تصاویر خود، صدا گذاشته و آن‌ها را تبدیل به ویدیو کنید.

دانلود نرم افزار ساده ادیت فیلم AVS

 

نرم افزار Filmora

 

نرم افزار Filmora

 

نرم افزار ادیت فیلم Filmora هم مشابه AVS یکی از ساده‌ترین نرم افزارها از لحاظ رابط کاربری است و شما خیلی راحت می‌توانید با کلیه بخش‌های آن آشنا شده و فیلم‌های خود را ادیت کنید. نرم افزار ادیت فیلم Filmora برای ویندوز و مک منتشر شده و با استفاده از آن می‌توانید علاوه بر کلیه کارهای عمومی ویرایش فیلم، ویدیوهای خلاقانه‌ای با اضافه کردن المان‌ها و انیمیشن‌های مختلف به فیلم بسازید. ترکیب کردن چند ویدیو در یک تصویر، افکت‌های تصویری خلاقانه و تغییر پس‌زمینه ویدیوها از ویژگی‌هایی هستند که با استفاده از Filmora می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی انجام دهید. Filmora یک برنامه‌ی مناسب برای شروع یادگیری کار تدوین فیلم و ویرایش ویدیو است. 

 

دانلود نرم افزار filmora video editor

 

نرم افزار WeVideo

 

نرم افزار WeVideo

 

نرم افزار WeVideo یک نرم افزار ادیت فیلم بر پایه‌ی سیستم ابری است. شما برای کار WeVideo نیاز به نصب نرم افزار ندارید و می‌توانید به راحتی از طریق افزونه‌ی کروم آن را روی هر سیستم عاملی که استفاده می‌کنید، اجرا کنید. از آنجایی که نرم افزار در فضای ابری پردازش می‌شود، شما نیازی به سیستم سخت افزاری قدرتمندی برای کار با آن ندارید. یکی از ویژگی‌های جذاب WeVideo این است که شما می‌توانید به صورت تیمی با چند نفر به صورت همزمان (Real Time) مشغول کار ویرایش فیلم شوید. WeVideo همچنین نسخه‌ی مخصوص سیستم‌ عامل اندروید و iOS هم دارد و می‌توانید خیلی راحت ادامه‌ی کار خود را در موبایل‌ و تبلت هم انجام دهید. کلیه امکانات حرفه‌ای ادیت فیلم توسط این نرم افزار ارائه شده و بیشتر از 30 میلیون نفر از آن در حال حاضر استفاده می‌کنند.

 

نرم افزار Corel Video Studio

 

نرم افزار تدوین فیلم Corel Video Studio

 

نرم افزار ادیت فیلم Corel Video Studio یک نرم افزار قدیمی است که از سال 1999 هر سال نسخه‌ی جدیدی از آن برای سیستم عامل ویندوز عرضه می‌شود. با استفاده از این نرم افزار هم می‌توانید کلیه کارهای عمومی ادیت فیلم را انجام دهید. مشابه سایر نرم افزارهای این بخش، Corel Video Studio هم محیط ساده‌ای دارد و می‌توانید خیلی سریع با ساز و کار همه‌ی بخش‌های آن آشنا شوید. تغییر رنگ‌ها، تغییر پس زمینه ویدیو، اضافه کردن المان‌های سه بعدی و همچنین افزودن جلوه‌های ویژه AR از ویژگی‌های نسخه‌ی جدید این نرم افزار است. با نرم افزار Corel Video Studio 21 می‌توانید لرزش ویدیوهای خود را هم به شکل هوشمندانه‌ای بگیرید. امکان خروجی گرفتن برای شبکه‌های اجتماعی هم با انوع فرمت وجود دارد.

 

نرم افزار Magix Movie Edit Pro

 

نرم افزار Magix Movie Edit Pro

 

نرم افزار ادیت فیلم Magix Movie Edit Pro یکی از کامل‌ترین نرم افزارها از لحاظ افکت‌های آماده برای ویدیو است. در نسخه‌ی Pro این نرم افزار می‌توانید به بیش از 1500 افکت تصویری دسترسی داشته باشید. همچنین بیش از 650 مدل نوشته و المان متحرک برای جابه‌جایی بین ویدیوهای آن وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ویدیوهای خلاقانه‌ای بسازید. Magix Movie Edit Pro همچنین یک مجموعه‌ی کامل افکت‌های صوتی و صداهای آماده را در اختیار شما قرار می‌دهد که از ویژگی‌های منحصر به فرد این نرم افزار است. امکان کار روی ویدیوهای 8K و خروجی گرفتن با کیفیت Ultra HD نیز وجود دارد.

 

نرم افزار Adobe Premiere Rush

 

نرم افزار Adobe Premiere Rush

 

Adobe Premiere Rush یک نرم افزار فرعی از نرم افزار اصلی Adobe Premiere Pro است که در آن می‌توانید خیلی ساده‌تر ویدیوهای خود را ادیت کنید. در واقع شرکت Adobe در این نسخه توانسته بخش‌های عمومی ادیت فیلم را از نرم افزار اصلی جدا کرده و وارد یک نرم افزار ساده‌تر کند تا طیف گسترده‌ای از کاربران بتوانند مشغول کار با آن شوند. در این نرم افزار خبری از آیتم‌های زیاد نسخه‌ی اصلی نیست و در یک محیط کاربری ساده می‌توانید کلیه کارهای مربوط به ویرایش فیلم را انجام دهید. اضافه کردن متن به ویدیو، درست کردن اینترو، تغییر سرعت، برش و چسباندن فیلم‌ها به یک دیگر، تنظیم رنگ و تنظیم صدا از ویژگی‌های Adobe Premiere Rush است. علاوه بر ویندوز و مک، این نرم افزار برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS هم منتشر شده و می‌توانید از طریق سرویس ذخیره‌سازی ابری، کارهای خود را روی همه پلتفرم‌ها به صورت همزمان انجام دهید.

 

نرم افزارهای حرفه‌ای ادیت و ویرایش ویدیو

 

در آخرین بخش معرفی نرم افزارهای ویرایش فیلم به سراغ حرفه‌ای‌ترین نرم افزارهای موجود می‌رویم که به صورت رسمی هزینه‌ی اشتراک آن‌ها سالانه بیشتر از 200 دلار است و طبیعتا کامل‌ترین امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

نرم افزار Vegas Pro

 

نرم افزارهای حرفه‌ای ادیت و ویرایش ویدیو

 

نرم افزار Vegas Pro یک نرم افزار حرفه‌ای برای ویرایش و تدوین فیلم است که در ابتدا توسط شرکت Sony عرضه می‌شد. Vegas Pro برای سیستم عامل ویندوز منتشر شده و به‌وسیله‌ی آن می‌توانید علاوه بر کلیه کارهای عمومی ویرایش فیلم، از طریق هوش مصنوعی (AI) رنگ و بوی دیگری به فیلم‌های خود ببخشید. امکان تغییر رنگ‌ها و افزایش کیفیت از طریق هوش مصنوعی وجود دارد. همچنین امکان کاهش نویز ویدیو به صورت حرفه‌ای توسط Vegas Pro ممکن است. افکت‌ها و جلوه‌های ویژه و همچنین تنظیمات صوتی پیشرفته سینمایی از دیگر ویژگی‌های این نرم افزار ادیت حرفه‌ای فیلم است.

 

نرم افزار Adobe Premiere Pro

 

نرم افزارهای حرفه‌ای ادیت و ویرایش ویدیو

 

در Adobe Premiere Pro می‌توانید به کامل‌ترین ابزارها برای ادیت فیلم دسترسی داشته باشید و فیلم‌های خود با دقت بسیار بالا ویرایش کنید. شرکت Adobe هرساله با ارائه آپدیت‌ها و نسخه‌های جدید، امکانات جدیدی را به این نرم افزار اضافه می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم نرم افزار Adobe Premiere Pro هماهنگی کامل آن با سایر نرم افزارهای این شرکت یعنی Photoshop، After Effects، Illustrator و Audition است. با استفاده از این امکان می‌توانید جلوه‌های سه بعدی و انیمشین‌های مختلفی را در سایر نرم افزارها، طراحی کرده و آن‌ها را در ویدیو خود استفاده کنید. پریمیر از تمامی فرمت‌های رایج ویدیویی پشتیانی می‌کند و با بالاترین رزولوشن ها و انواع فرمت ها، می‌توانید از ویدیو خود خروجی بگیرید.

 

نرم افزار Final Cut Pro

 

نرم افزار Final Cut Pro

 

آخرین نرم افزاری که در لیست نرم افزارهای حرفه ای تدوین فیلم آن را معرفی می‌کنیم، Finial Cut Pro شرکت اپل است که به تنها برای سیستم عامل مک (MacOs) عرضه شده است. این نرم افزار هم مشابه Premiere Pro امکانات کاملی را در بخش اصلاح رنگ و نور دارد اما در در Final Cut Pro افکت‌های آماده‌ی زیادی برای تقویت رنگ‌ها و افزایش کیفیت ویدیوی شما وجود دارد. امکان اصلاح محو شدگی ویدیو، تاری و کاهش نویز از ویژگی‌های مهم این نرم افزار است. پشتیبانی از ویدیوهای 360 درجه، HDR و امکان خروجی گرفتن با کیفیت بالا 8K از جمله ویژگی‌های نسخه‌های جدید Finial Cut Pro شرکت اپل است.