نقد و بررسی گلکسی S10+ ، S10 و S10e: اوج زیبایی و قدرت

نقد و بررسی 06 فروردین 1398 علی مظفری

نقد و بررسی گلکسی S10+ ، S10 و S10e: اوج زیبایی و قدرت

جدیدترین گوشی های سری گلکسی اس سامسونگ به تازگی معرفی شدند و این بار شامل سه عضو اصلی هستند که به ترتیب گلکسی S10+، S10 و S10e نام دارند. در این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی S10+، S10 و S10e سامسونگ بپردازیم و مروری بر ویژگی های اصلی آن ها داشته باشیم.

 

مقدمه

سامسونگ در ماه فوریه (February) سال 2019 به طور رسمی از پرچمداران جدید سری گلکسی S خود رونمایی کرد. برخلاف چند سال گذشته سامسونگ تصمیم گرفت امسال پرچمداران سری گلکسی اس خودش را در چهار نسخه مختلف معرفی کند. این چهار نسخه به ترتیب گلکسی S10، گلکسی +S10، گلکسی S10e و گلکسی S10 5G نام دارند. از بین این چهار گوشی هنوز گلکسی S10 5G به طور رسمی روانه بازار نشده، بنابراین فعلا از آن صرف نظر می‌کنیم و تمرکز خود را بر روی سه گوشی S10، S10 پلاس و S10e می‌گذاریم که در بازار موجودند و تقریبا قیمتی مشابه هم دارند. لازم به ذکر است که گلکسی S10 5G ماه آوریل (April) سال 2019 روانه بازار می‌گردد.

بنابراین در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی S10+ ،S10 و S10e سامسونگ بپردازیم. اگرچه این سه گوشی تفاوت های نسبتا زیادی با هم دارند و شاید بهتر بود به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌گرفتند، اما چون زبان طراحی هر سه آن ها نسبتا یکسان است تصمیم گرفتیم طی یک مقاله مستقل اما نسبتا جامع به بررسی هر سه آن ها بپردازیم. پس اگر قصد خرید هر یک از سه گوشی جدید و زیبا Galaxy S10+، Galaxy S10 و Galaxy S10e را دارید توصیه می‌کنیم این مطلب اختصاصی را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید. با مطالعه این بررسی بدون تردید قادر خواهید بود تصمیم‌گیری بهتری مبنی بر خرید گلکسی S10+ ،S10 یا S10e داشته باشید.

 

نقد و بررسی گلکسی S10+ ،S10 و S10e: طراحی و ظاهر

سه گوشی Galaxy S10 Plus ،Galaxy S10 و Galaxy S10e از نظر زبان طراحی از یک سبک مشابه بهره می‌برند اما تفاوت هایی مابین آن ها وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. ابتدا برخی از ویژگی های یکسان آن ها را بیان می‌کنیم. هر سه گوشی نام برده شده از بدنه‌ای فلزی و شیشه‌ای بهره می‌برند، یعنی فریم اصلی آن ها آلومینیومی است و پنل های جلو و قاب پشت آن ها از شیشه تشکیل می‌شود. شیشه بکار رفته در قاب پشت هر سه گوشی از نوع گوریلاگلس 5 است. هر سه گوشی نام برده شده قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارند و از استاندارد ضد آب IP68 هم پشتیبانی می‌کنند. قاب هر دو گوشی به لطف بهره‌مندی از شیشه گوریلاگلس براق و چشم‌نواز است و زیبایی خاصی دارد. در بررسی گلکسی S10+ ،S10 و S10e مشخص شد که هر سه گوشی واقعا مقاومت عالی در برابر نفوذ آب دارند و می‌توانند بیشتر از 30 دقیقه هم در عمق 1.5 متری آب دوام داشته باشند، اما با این حال توصیه نمی‌کنیم این تست را روی سه گوشی مذکور انجام دهید.

 

بررسی گلکسی S10

 

بهره‌مندی از قاب فلزی و شیشه‌ای براق سبب شده که هر سه گوشی نام برده شده جذاب به نظر برسند. یکی از اصلی ترین تفاوت های مابین سه گوشی Galaxy S10 Plus ، Galaxy S10 و Galaxy S10e مربوط به ابعاد و اندازه آن ها می‌شود. گلکسی S10 Plus از نظر اندازه بزرگ‌ترین نسخه است و گلکسی S10e کوچک‌ترین نسخه خواهد بود. پس گلکسی S10 ابعادی مابین +S10 و S10e را ارائه می‌کند. از نظر وزن هم دقیقا روند مشابه برقرار است و گلکسی S10+ ،S10 و S10e به ترتیب 157، 175 و 150 گرم وزن دارند. لازم به اشاره است که گوشی گلکسی اس 10 پلاس در یک نسخه اختصاصی با بدنه سرامیکی هم عرضه شده که قصد نداریم در این مطلب در رابطه با آن صحبت کنیم و فقط نسخه با بدنه فلزی و شیشه‌ای این گوشی را مد نظر قرار می‌دهیم. وقتی از نمای رو به رو به سه گوشی نام برده شده نگاه کنید خیلی زود متوجه سبک طراحی بی‌نظیر صفحه نمایش آن ها خواهید شد که حاشیه های بسیار باریکی دارد. تقریبا کل پنل جلوی هر سه گوشی توسط نمایشگر آن ها احاطه شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

یکی از ویژگی های خاص طراحی سه گوشی گلکسی S10+ ،S10 و S10e مربوط به محل و نحوه نصب لنز دوربین سلفی می‌شود. لنز دوربین سلفی این سه گوشی در گوشه سمت راست و فوقانی صفحه نمایش آن ها و در قلب نمایشگر سوپر آمولدشان نصب شده که سبکی متفاوت برای نصب دوربین سلفی به شمار می‌رود. دو لبه راست و چپ صفحه نمایش گلکسی اس 10 و اس 10 پلاس انحنای کوچکی دارند اما گلکسی S10e از نمایشگری فلت بهره می‌برد. پس سبک طراحی سه گوشی مورد نظر به گونه‌ای است که از نمای رو به رو بسیار جذاب، شیک و چشم‌نواز به نظر می‌رسند و ظاهری خاص را ارائه خواهند کرد. اما وقتی سه گوشی نام برده شده را برگردانید چه حالتی به وجود می‌آید؟ وقتی از نمایش پشت به سه گوشی مورد نظر نگاه کنید بیشتر متوجه وجه اشتراک های سبک طراحی آن ها می‌شوید. قاب پشت هر سه گوشی براق است و ظاهری شیک را به همراه دارد. سبک طراحی لبه های قاب پشت گلکسی S10e کمی با دو گوشی S10 و S10 Plus متفاوت است و این موضوع با یک مقدار دقت قابل درک خواهد بود. در بخش فوقانی قاب پشت گلکسی اس 10 و اس 10 پلاس دوربین سه گانه آن ها به صورت افقی تعبیه شده اما دوربین پشت یا اصلی گلکسی S10e دوگانه است و از دو لنز که به صورت افقی کنار هم قرار داده شده‌اند تشکیل می‌شود.

 

بررسی گلکسی S10

 

هر سه گوشی نام برده شده قابلیت اسکن انگشت را دارند اما این قابلیت در گلکسی S10 و +S10 به شیوه نوین‌تری ارائه می‌شود. صفحه نمایش این دو گوشی با استفاده از تکنولوژی های خاص اولتراسونیک قابلیت اسکن انگشت کاربر را ارائه می‌کند اما گلکسی S10e از اسکنر انگشت فیزیکی بهره می‌برد که در لبه سمت راست قاب آن نصب شده است. جالب است بدانید که هیچ یک از سه گوشی گلکسی S10 Plus ،S10 و S10e سامسونگ از قابلیت تشخیص چهره برای آنلاک نمایشگر پشتیبانی نمی‌کنند، در حالی که این قابلیت به یکی از ویژگی های پرطرفدار و مرسوم اسمارتفون های مدرن تبدیل شده است. سه گوشی نام برده شده از نظر تنوع رنگی هم شرایط یکسانی دارند و در رنگ های سفید، مشکی، سبز، آبی، زرد و صورتی به بازار عرضه می‌شوند.

بنابراین از نظر سبک طراحی و ظاهر خیلی تفاوتی مابین سه گوشی گلکسی S10+ ،S10 و S10e وجود ندارد، به ویژه دو گوشی اس 10 و اس 10 پلاس به مراتب بیشتر شبیه به یکدیگر هستند و شاید تنها وجه تمایز محسوس آن ها مربوط به ابعادشان باشد. در طراحی هر سه گوشی نام برده شده از سبک مدرن استفاده به عمل آمده و کیفیت ساخت هر سه آن ها بالاست. ظاهر آن ها هم چشم‌نواز و زیبا به نظر می‌رسد. شاید اگر قابلیت تشخیص چهره هم توسط پرچمداران جدید سامسونگ پشتیبانی می‌شد، هیچ جای گله‌ای باقی نمی‌ماند. به طور کلی اگر به دنبال خرید یک گوشی زیبا و با کیفیت هستید، مطمئنا گلکسی اس 10 (Galaxy S10)، گلکسی اس 10 پلاس (Galaxy S10 Plus) و گلکسی اس 10 ای (Galaxy S10e) می‌توانند گزینه های خرید عالی باشند.

 

بررسی گلکسی S10

 

نقد و بررسی گلکسی S10+ ،S10 و S10e: صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی گلکسی S10+ ،S10 و S10e در رابطه با صفحه نمایش این سه گوشی صحبت می‌کنیم و کیفیت عملکرد آن ها را زیر ذره‌بین قرار خواهیم داد. سه گوشی نام برده شده از نظر صفحه نمایش هم وجه اشتراک هایی دارند. به عنوان مثال نمایشگر هر سه گوشی Galaxy S10، Galaxy S10 Plus و Galaxy S10e از نوع داینامیک آمولد (Dynamic AMOLED) است و قابلیت "Always On Display" توسط هر سه آن ها پشتیبانی می‌شود. حتما می‌دانید که به موجب این قابلیت برخی اطلاعات نظیر زمان، تاریخ، نوتیفیکیشن ها و غیره به طور دائم و حتی در شرایطی که صفحه نمایش گوشی خاموش باشد بر روی آن به تصویر کشیده می‌شوند. قابلیت HDR10+ هم توسط نمایشگر هر سه گوشی پشتیبانی خواهد شد. از دیگر وجه اشتراک های نمایشگر گلکسی S10+ ،S10 و S10e می‌توان به سبک طراحی مشابه آن ها اشاره کرد. نمایشگر هر سه گوشی مورد نظر بدون حاشیه است و با شیشه گوریلاگلس از آن محافظت می‌شود. ضمن اینکه لنز دوربین سلفی هر سه آن ها در داخل صفحه نمایش تعبیه شده است. اما تفاوت های صفحه نمایش سه گوشی نام برده شده چیست؟

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی آیفون 11 اپل (iPhone 11): آیفون خوش قیمت اپل

اولین تفاوت مربوط به اندازه و ابعاد نمایشگر می‌شود. همانطور که احتمالا حدس زدید، نمایشگر گلکسی +S10 از دو گوشی دیگر بزرگ‌تر است و ابعاد 6.4 اینچی دارد. گلکسی اس 10 از صفحه نمایشی 6.1 اینچی بهره می‌برد و صفحه نمایش گلکسی S10e هم 5.8 اینچی است. رزولوشن صفحه نمایش گلکسی اس 10 و اس 10 پلاس یکسان بوده و معادل 3040 در 1440 پیکسل خواهد بود اما صفحه نمایش گلکسی S10e رزولوشن 2280 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی نمایشگر سه گوشی گلکسی S10+ ،S10 و S10e به ترتیب برابر با 550، 522 و 438 پیکسل در هر اینچ می‌شود. روی صفحه نمایش گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس با شیشه ضد خش گوریلاگلس 6 پوشانده شده روی نمایشگر گلکسی اس 10 ای هم از یک لایه شیشه گوریلاگلس 5 استفاده می‌شود. با این حال توصیه می‌کنیم حتما روی صفحه نمایش هر سه گوشی نام برده شده را با یک لایه گلس محافظ ال سی دی بپوشانید تا خط و خشی بر روی آن ایجاد نشود. صفحه نمایش هر سه گوشی مد نظر نسبت تصویر 19 به 9 ترا ارائه می‌کنند و نسبت نمایشگر به بدنه آن ها به ترتیب برای گلکسی S10+ ،S10 و S10e سامسونگ معادل 88.3 درصد، 88.9 درصد و 83.3 درصد خواهد بود. ضمنا فراموش نکنید که نمایشگر دو گوشی S10 و +S10 قابلیت اسکن انگشت را هم دارند که این ویژگی توسط صفحه نمایش گلکسی S10e پشتیبانی نمی‌شود و این گوشی از اسکنر انگشت فیزیکی بهره می‌برد.

 

بررسی گلکسی S10

 

در بررسی گلکسی S10+ ،S10 و S10e مشخص شد که صفحه نمایش هر سه گوشی واقعا عملکرد عالی دارند. رزولوشن خوب و تراکم پیکسلی عالی نمایشگر سه گوشی در زمانی که به محتوای آن ها دقت می‌کنید به خوبی قابل درک خواهد بود. تراکم پیکسلی و وضوح عالی نمایشگر در گوشی Galaxy S10e بسیار مطلوب است اما در Galaxy S10 و +Galaxy S10 به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد. بدین سبب تماشای فیلم در گوشی های نام برده شده واقعا لذت‌بخش می‌شود. از آنجایی که صفحه نمایش گلکسی اس 10 پلاس 6.4 اینچی است، وبگردی هم با آن لذت خاصی دارد. یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت صفحه نمایش داینامیک آمولد سه گوشی گلکسی اس 10، اس 10 پلاس و S10e مربوط به شادابی و شارپنس عالی می‌شود. به جرئت مدعی می‌شویم که از این نظر کمتر گوشی توان رقابت با گلکسی S10 و +S10 سامسونگ را دارد. بنابراین در یک جمله اگر به کیفیت صفحه نمایش اهمیت می‌دهید، شک نداشته باشید هر سه گوشی نام برده شده محصولات فوق‌العاده‌ای خواهند بود و به ویژه گلکسی S10 و +S10 از این نظر فوق‌العاده هستند.

توان تولید روشنایی صفحه نمایش هر سه گوشی Galaxy S10 Plus ،Galaxy S10 و Galaxy S10e عالی است و بدین ترتیب در محیط های باز و تحت تابش نور به راحتی قادر به مشاهده محتوای نمایشگر آن ها خواهید بود و با هیچ مشکلی رو به رو نمی‌شوید. به عقیده ما در حال حاضر کمتر گوشی وجود دارد که پتانسیل لازم برای رقابت با صفحه نمایش فوق‌العاده با کیفیت دو گوشی گلکسی S10 و +S10 را داشته باشد. صفحه نمایش گلکسی S10e هم کیفیت عالی دارد اما وضوح تصویر، تراکم و شارپنس آن به پای نمایشگر گلکسی اس 10 و اس 10 پلاس نمی‌رسد. پس اگر به کیفیت نمایشگر اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید از خرید هیچ یک از سه گوشی گلکسی اس 10، گلکسی اس 10 پلاس و گلکسی S10e پشیمان نخواهید شد و با خرید گلکسی S10 و +S10 از نظر نمایشگر یک نمونه از بهترین گوشی های سال را در اختیار می‌گیرید.

 

نقد و بررسی گلکسی S10+ ،S10 و S10e: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

سه گوشی Galaxy S10+ ،Galaxy S10 و Galaxy S10e از نظر سیستم عامل، رابط کاربری و بستر نرم افزاری کاملا مشابه یکدیگر هستند. سیستم عامل اندروید 9 پای به طور پیش‌فرض روی هر سه آن ها نصب است و رابط کاربری جدید سامسونگ با لقب One UI هم به صورت پیش‌فرض روی آن ها ارائه می‌شود. در بررسی گلکسی S10+ ،S10 و S10e مشخص شد که بستر نرم افزاری هر سه گوشی نام برده شده عملکرد روان و بدون مشکلی دارد. کاملا مشخص است که سامسونگ در طراحی رابط جدید خودش یعنی One UI بیشتر بر روی بهینه شدن بستر نرم افزاری و عملکرد روان‌تر آن تمرکز داشته و خوشبختانه در این راستا به موفقیت هایی هم دست یافته است. بدون تردید رابط One Ui خیلی روان‌تر، سبک‌تر و بهینه‌تر از سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) عمل می‌کند و این روان بودن عملکرد در سه پرچمدار سری گلکسی S سامسونگ به وضوح قابل درک خواهد بود. البته بدون شک سخت افزار قدرتمند سه گوشی گلکسی S10+ ،S10 و S10e هم بر روی عملکرد روان گوشی تاثیرگذار هستند و ترکیب بستر نرم افزاری و سخت افزاری آن هاست که سبب شده دستگاه کاملا روان و بی‌عیب عمل کند.

 

بررسی گلکسی S10

 

هر سه گوشی Galaxy S10 Plus ، Galaxy S10 و Galaxy S10e از بیکسبی (Bixby) یا همان دستیار صوتی سامسونگ پشتیبانی می‌کنند. قابلیت سامسونگ دکس (Samsung DeX) هم توسط گلکسی اس 10 و اس 10 پلاس پشتیبانی می‌شوند اما گلکسی S10e از این ویژگی پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. لازم به اشاره است که به موجب قابلیت سامسونگ دکس، کاربر می‌تواند با قرار دادن گوشی روی یک داک اختصاصی و اتصال آن به مانیتور تجربه‌ای دسکتاپ مانند را داشته باشد. خوشبختانه در عملکرد بستر نرم افزاری سه گوشی نام برده شد لگ و تاخیری وجود ندارد و حتی ذخیره اطلاعات زیاد در حافظه دستگاه و نصب اپلیکیشن های سنگین هم منجر به بروز لگ و تاخیر در عملکرد گوشی و بستر نرم افزاری آن نمی‌شود. خوشبختانه سامسونگ حجم اطلاعات پیش فرضی که روی دستگاه نصب هستند را هم تا حدی کاهش داده و بدین ترتیب رابطی سبک‌تر را ارائه می‌کند. پس سه گوشی گلکسی S10+ ،S10 و S10e سامسونگ از نظر بستر نرم افزاری و سیستم عامل وضعیت مطلوبی دارند و بدون تردید حداقل تا 3 سال آینده آپدیت های اندروید هم برای آن ها منتشر می‌شود.

 

نقد و بررسی گلکسی S10+ ،S10 و S10e: پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهم‌ترین بخش های بررسی گلکسی S10+ ، S10 و S10e مربوط به پتانسیل پردازشی و قدرت عملکرد آن ها می‌شود. طبیعتا جون سه گوشی نام برده شده از پرچمداران سامسونگ هستند، انتظار می‌رود که بستر سخت افزاری قدرتمندی هم داشته باشند. هر سه گوشی مد نظرمان از تراشه یکسان و مشابهی بهره می‌برند. این تراشه اگزینوس 9820 نام دارد و طی فرآیند 8 نانومتری تولید شده است. لازم به اشاره است که نسخه دیگری از سه گوشی مذکور با تجهیز به تراشه اسنپدراگون 855 هم در برخی بازارهای جهانی مثل بازار ایالات متحده عرضه می‌شود که ما به آن نسخه کاری نداریم. تراشه اگزینوس 9820 یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. دو هسته پردازشگر مرکزی آن از نوع Mongoose M4 است و فرکانس کاری 2.73 گیگاهرتزی را ارائه می‌کند. دو هسته دیگر آن از نوع Cortex-A72 هستند و فرکانس کاری 2.31 گیگاهرتزی دارند و چهار هسته آخر آن هم از نوع Cortex-A55 بوده و فرکانس کاری 1.95 گیگاهرتزی را ارائه خواهند کرد. پس پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای تراشه اگزینوس 9820 از سه نوع هسته پردازشگر مختلف تشکیل شده است و هر سه گوشی گلکسی S10+ ، S10 و S10e از این تراشه مشابه بهره می‌برند.

حالا وقتشه! اینو بخون افزایش سرعت گوشی آیفون با چند ترفند عالی

اما از نظر ظرفیت رم تفاوت هایی مابین سه گوشی مد نظر وجود دارد. گلکسی اس 10 سامسونگ رم 8 گیگابایتی دارد اما گلکسی +S10 از نظر رم در دو نسخه مختلف با ظرفیت های 8 و 12 گیگابایتی روانه بازار شده است. از سمت دیگر گلکسی S10e از نظر رم شامل دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی می‌شود. از نظر حافظه داخلی هم گوشی گلکسی S10 دو ظرفیت 128 و 512 گیگابایتی را ارائه کرده و گلکسی +S10 در سه نسخه 128، 512 و 1024 گیگابایتی موجود است. گلکسی S10e سامسونگ هم از این نظر دو نسخه مختلف 128 و 256 گیگابایتی دارد. لازم به اشاره است که هر سه گوشی نام برده شده قابلیت اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) را دارند. ما در این بررسی نسخه پایه سه گوشی مذکور را مورد ارزیابی قرار دادیم. یعنی گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس ما از رم 8 و حافظه 128 گیگابایتی بهره‌مند بودند و گلکسی اس 10 ای ما از رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی بهره می‌برد. اما نتیجه بررسی گلکسی S10+ ، S10 و S10e چه بود؟

 

بررسی گلکسی S10

 

در بررسی گلکسی S10+ ، S10 و S10e مشخص شد که هر سه گوشی مورد نظر قدرت عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و واقعا فرقی نمی‌کند شما کدام گوشی را در اختیار داشته باشید و از آن برای اجرای اپلیکیشن ها و بازی های سنگین استفاده کنید. لگ و تاخیر در عملکرد هیچ یک از سه گوشی نام برده شده معنایی ندارد و سنگین ترین بازی های اندرویدی HD مثل پابجی، آسفالت 9، فورتنایت و غیره به راحتی در هر سه گوشی مذکور اجرا می‌شوند. جالب است که وقتی در حال اجرای این بازی های سنگین هستید احساس می‌کنید اصلا فشاری به گوشی وارد نمی‌شود و به نظر می‌آید که دستگاه در حالت عادی به فعالیت خودش ادامه می‌دهد. حتی جهش مابین دو یا سه بازی سنگین اندرویدی و HD هم در سه گوشی مذکور با بالاترین سرعت و بدون تاخیر انجام می‌شود که این امر نشان می‌دهد رم گوشی های نام برده شده ظرفیت و کیفیت عملکرد مناسبی دارند. به عقیده ما سه گوشی گلکسی اس 10، اس 10 پلاس و ،S10e سامسونگ حداقل تا 3 سال آینده تمام نیازهای یک کاربر حرفه‌ای و علاقمند به بازی های اندرویدی را برطرف می‌کنند و یک کاربر عادی حداقل تا 5 سال آینده می‌تواند بدون مشکل از این سه گوشی استفاده نماید. پس اگر به قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی اهمیت می‌دهید، از خرید گلکسی S10+، S10 و S10e سامسونگ پشیمان نخواهید شد، چون بی‌شک این سه گوشی از نظر قدرت عملکرد برترین اسمارتفون های (smartphone) بازار هستند.

 

نقد و بررسی گلکسی S10+ ،S10 و S10e: دوربین اصلی و سلفی

در این مرحله نقد و بررسی گلکسی S10+ ، S10 و S10e در رابطه با دوربین این گوشی های صحبت می‌کنیم. پیش از این که به بررسی عملکرد دوربین سه اسمارتفون نام برده شده بپردازیم باید مشخصات فنی آن ها را بهتر بشناسیم. مجموعه دوربینی که در گوشی گلکسی اس 10 و اس 10 پلاس سامسونگ بکار رفته کاملا مشابه است. دوربین اصلی این دو گوشی از سه لنز مختلف تشکیل می‌شود. لنز اصلی مجموعه 12 مگاپیکسلی و از نوع واید (Wirde) است و دیافراگم متغیر F/1.5-2.4 دارد. قابلیت های تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF) هم توسط این لنز پشتیبانی می‌شوند. لنز دوم 12 مگاپیکسلی و از نوع تله‌فتو (Telephoto) بوده و دیافراگم F/2.4 دارد. این لنز از قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر، فوکوس خودکار و زوم اپتیکال 2x پشتیبانی می‌کند. لنز دوربین سوم مجموعه هم 16 مگاپیکسلی و از نوع اولتراواید (Ultrawide) است. این لنز دوربین دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت HDR خودکار پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمنا قابلیت هایی مثل عکسبرداری پرتره و پانوراما و فیلمبرداری با وضوح 4K و فریم ریت 60 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی گلکسی S10 و +S10 پشتیبانی می‌شوند. یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی دو گوشی مذکور در نظر گرفته شده است.

 

بررسی گلکسی S10

 

اما در سمت مقابل دوربین اصلی گلکسی S10e از دو لنز تشکیل می‌شود که به ترتیب 12 مگاپیکسلی و از نوع واید و 16 مگاپیکسلی و از نوع اولتراواید هستند. این دو لنز دقیقا همان دو لنزی خواهند بود که در گلکسی S10 و +S10 هم شاهد بکارگیری آن ها هستیم، یعنی لنز 12 مگاپیکسلی مذکور دیافراگم متغیر F/1.5-2.4 دارد و از قابلیت های تثبیت اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل پشتیبانی می‌کند. لنز 16 مگاپیکسلی مذکور هم دیافراگم F/2.2 دارد. قابلیت هایی مثل عکسبرداری پرتره، پانوراما و ضبط فیلم های با وضوح 4K و فریم ریت 60 فریم در هر ثانیه هم توسط آن پشتیبانی می‌شوند. در بررسی گلکسی S10+ ، S10 و S10e مشخص شد که هر سه گوشی دوربین قدرتمندی دارند و در شرایط مختلف عکس های بسیار عالی ضبط می‌کنند. شاید تصور کنید که دوربین گلکسی S10e چون از دو لنز تشکیل شده باید کیفیت کمتری در مقایسه با دوربین گلکسی S10 و +S10 که از سه لنز بهره می‌برند داشته باشد، اما در حقیقت اینطور نیست و تنها برتری دوربین سه‌گانه دو گوشی مذکور مربوط به زوم اپتیکال می‌شود. پس از نظر کیفیت عملکرد دوربین تفاوت محسوسی مابین گلکسی S10e و اس 10 و اس 10 پلاس وجود ندارد.

حالا وقتشه! اینو بخون تفاوت رام چین و گلوبال گوشی های موبایل چیست؟

عکس هایی که در شرایط نوری مناسب با دوربین سه گوشی نام برده شده ضبط می‌شوند کیفیت بسیار عالی خواهند داشت. به لطف بهره‌مندی از قابلیت دیافراگم متغیر، ضبط عکس با دوربین اصلی گلکسی S10+ ، S10 و S10e سامسونگ در محیط های کم نور و تاریک هم کیفیت عالی دارد چون اندازه دیافراگم لنز دوربین اصلی سه گوشی مذکور به صورت خودکار در حالتی تنظیم می‌شود که بیشترین نور را جذب کرده و بدین ترتیب بهترین کیفیت ممکن را ارائه کند. در محیط های خیلی تاریک می‌توانید از چراغ فلش LED دوربین اصلی گوشی های نام برده شده هم برای بهبود وضعیت نور و عکسبرداری استفاده کنید. بنابراین از نظر دوربین اصلی سه گوشی گلکسی S10، S10 Plus و S10e محصولات فوق‌العاده‌ای بوده و بی‌شک از بهترین های بازار محسوب می‌شوند. پس اگر به کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید که از خرید سه گوشی نام برده شده پشیمان نخواهید شد. پشتیبانی دوربین سه گوشی گلکسی اس 10، اس 10 پلاس و S10e از قابلیت AR Emoji هم از دیگر ویژگی های جالب آن ها خواهد بود که با استفاده از آن می‌توانید انیمیشن های جذاب و بامزه‌ای را با چهره خودتان به وجود آورید.

 

بررسی گلکسی S10

 

اما دوربین سلفی سه گوشی مذکور چه وضعیتی دارد؟ از نظر دوربین سلفی یک تفاوت عمده مابین گلکسی اس 10 پلاس با دو گوشی دیگر وجود دارد. دوربین سلفی این گوشی از دو لنز تشکیل شده که به ترتیب 10 و 8 مگاپیکسلی هستند اما دوربین سلفی گلکسی S10 و S10e واحد و 10 مگاپیکسلی خواهد بود. لنز 10 مگاپیکسلی دوربین سلفی گلکسی +S10 دیافراگم F/1.9 دارد و لنز 8 مگاپیکسلی آن هم از دیافراگم F/2.2 بهره می‌برد. قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل، HDR خودکار و تماس تصویری دوگانه هم توسط دوربین سلفی گلکسی S10 Plus پشتیبانی می‌شوند. لنز دوربین سلفی و 10 مگاپیکسلی دو گوشی گلکسی S10 و S10e هم دیافراگم F/1.9 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای و تماس تصویری دوگانه پشتیبانی می‌کند. اما کیفیت عملکرد دوربین سلفی سه گوشی مذکور چگونه است؟

در بررسی گلکسی S10، اس 10 پلاس و S10e مشخص شد که دوربین سلفی هر سه آن ها کیفیت عملکرد بسیار خوبی دارد. ضمن اینکه دوربین سلفی هر سه گوشی از قابلیت عکسبرداری پرتره پشتیبانی می‌کند. با دوربین سلفی سه گوشی مورد نظر می‌توانید در محیط های با نور مناسب عکس های بسیار زیبا و با کیفیتی ضبط کنید. کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی های نام برده شده در محیط های کم نور تا حدی افت می‌کند اما همچنان وضعیت مطلوبی خواهد داشت. پس اگر به عکسبرداری سلفی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید از خرید گلکسی S10، گلکسی +S10 یا گلکسی S10e پشیمان نمی‌شوید. دوربین سلفی این سه گوشی بی‌شک از بهترین های فعلی بازار خواهد بود.

 

نقد و بررسی گلکسی S10+ ،S10 و S10e: باتری و شارژدهی

سه گوشی سامسونگ +Galaxy S10، Galaxy S10  و Galaxy S10e از نظر ظرفیت باتری نسبت به هم تفاوت هایی دارند که در این بخش در رابطه با آن صحبت می‌کنیم. باتری هر سه گوشی از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است، اما ظرفیت آن ها به ترتیب برای گلکسی اس 10 معادل 3400 میلی آمپر ساعت، برای گلکسی اس 10 پلاس معادل 3700 میلی آمپر ساعت و برای گلکسی S10e معادل 3100 میلی آمپر ساعت است. پس باتری گلکسی اس 10 پلاس بیشترین ظرفیت و باتری گلکسی S10e کمترین ظرفیت را ارائه می‌کند. اما کیفیت شارژدهی باتری این سه گوشی چگونه خواهد بود؟

 

بررسی گلکسی S10

 

در بررسی گلکسی S10+ ، S10 و S10e مشخص شد که باتری هر سه گوشی مذکور تقریبا توان شارژدهی یکسانی دارند و شاید فقط کمی (در حد چند ساعت در روز) با هم تفاوت شارژدهی داشته باشند. بنابراین از نظر قدرت و کیفیت شارژدهی تفاوت چندانی مابین سه گوشی نام برده شده وجود ندارد. هر سه محصول مذکور می‌توانند با یک بار شارژ باتری تقریبا تا 1 الی 1.5 روز برای یک کاربر عادی انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کنند. البته میزان و شدت استفاده کاربر از گوشی تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت شارژدهی باتری خواهد داشت و طبیعتا اگر شما زیاد از گوشی استفاده کنید یا خیلی به انجام بازی در آن بپردازید، شارژ باتری آن هم زودتر خالی می‌شود. اما در مجموع کیفیت شارژدهی باتری سه گوشی سامسونگ گلکسی S10، گلکسی S10e و گلکسی +S10 تقریبا یکسان است.

هر سه گوشی مورد نظر از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند و شارژر اورجینال آن ها 15 واتی است. بدین ترتیب باتری آن ها با سرعت بسیار خوبی شارژ می‌شود. در بررسی گلکسی S10+ ، S10 و S10e مشخص شد که باتری آن ها تقریبا ظرف مدت زمان 80 الی 110 دقیقه فول شارژ می‌شود. جالب است بدانید که این سه گوشی از قابلیت شارژ سریع بیسیم 15 واتی هم پشتیبانی می‌کنند و امکان شارژ آن ها با استفاده از پدهای شارژ بیسیم وجود دارد. یکی دیگر از قابلیت های جالبی که در گوشی نام برده شده ارائه می‌شود، قابلیت Wireless PowerShare است که به موجب آن سه گوشی مذکور می‌توانند نقش پاوربانک بیسیم را ایفاء کنند! به بیان دیگر شما می‌توانید با نزدیک کردن قاب پشت گوشی هایی که از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند به قاب پشت گلکسی S10+ ، S10 یا حتی S10e از باتری این سه گوشی به عنوان شارژر کننده بیسیم باتری گوشی دیگر استفاده کنید!

به عنوان مثال تصور کنید یکی از دوستان شما آیفون XS Max دارد و باتری آن در حال تمام شدن است و شما گلکسی +S10 دارید. در این شرایط کافیست قاب پشت دو گوشی را به هم نزدیک کنید یا آن ها را در همین حالت بر روی یکدیگر قرار دهید. مشاهده خواهید کرد که شارژ از باتری گلکسی +S10 به باتری آیفون XS Max منتقل می‌شود. این قابلیت در گوشی های گلکسی اس 10، اس 10 پلاس و S10e با نام Wireless PowerShare معرفی شده است و بدون تردید از جالب ترین ویژگی های باتری سه گوشی مذکور به شمار می‌رود. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که سه گوشی نام برده شده از نظر شارژدهی باتری وضعیت خوبی دارند و به ویژه باتری 3700 میلی آمپر ساعتی گلکسی +S10 خیلی خوب انرژی مورد نیاز آن را تامین می‌کند. با یک بار شارژ باتری هر سه گوشی تقریبا می‌توانید یک روز از آن ها استفاده کنید. سرعت شارژ خوب و همچنین پشتیبانی از قابلیت Wireless PowerShare هم از دیگر ویژگی های خوب باتری گلکسی S10+ ، S10 و S10e محسوب می‌شوند.

 

بررسی گلکسی S10

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی گلکسی S10+ ، S10 و S10e سامسونگ پرداختیم. این سه گوشی هم اکنون پرچمداران شرکت سامسونگ هستند و از بهترین اسمارتفون های بازار به شمار می‌روند. طراحی بسیار عالی و با کیفیت، ظاهر زیبا و شیک، صفحه نمایش بزرگ و بی‌نظیر، پردازنده قدرتمند، رم مناسب و دوربین عالی بخشی از ویژگی های مثبت این سه گوشی به شمار می‌روند. قیمت گلکسی S10 در مقایسه با قیمت گلکسی +S10 نسبتا کمتر بوده و از سمت دیگر قیمت گلکسی S10e سامسونگ تقریبا با قیمت گلکسی S10 برابری می‌کند. به بیان دیگر دو گوشی گلکسی S10 و S10e تقریبا رده قیمتی یکسانی دارند و گلکسی +S10 کمی از آن ها گران قیمت تر است. اگر به فکر خرید یک گوشی اندرویدی جدید هستید و از نظر بودجه محدودیتی ندارید، مطمئن باشید از خرید گلکسی S10+ ، S10 یا S10e پشیمان نخواهید شد. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این سه گوشی در بخش زیر مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی بسیار با کیفیت
  • ظاهر بسیار زیبا و شیک
  • صفحه نمایش عالی
  • بستر نرم افزاری روان و بهره‌مندی از اندروید 9
  • تراشه بسیار قدرتمند
  • رم مناسب
  • دوربین اصلی و سلفی عالی
  • شارژدهی خوب باتری
  • سرعت شارژ مجدد مطلوب باتری
  • پشتیبانی از قابلیت Wireless PowerShare

 

نقاط ضعف:

  • قیمت گران