بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 : یک فبلت تمام عیار!

نقد و بررسی 27 شهریور 1397 علی مظفری

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 : یک فبلت تمام عیار!

به جرئت می‌توانیم مدعی شویم که گلکسی نوت 9 سامسونگ (Samsung Galaxy Note 9) هم اکنون جزو 3 فبلت برتر بازار است! این محصول ویژگی های مثبت متعددی از قبیل طراحی باکیفیت، پردازنده قوی، دوربین عالی، صفحه نمایش کم‌نظیر و غیره را به همراه دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این فبلت زیبا را برایتان عنوان کنیم.

معرفی مختصر سامسونگ گلکسی نوت 9 (Samsung Galaxy Note 9)

همه ما شرکت سامسونگ و گوشی های این کمپانی بزرگ آشنا هستیم. سامسونگ هم اکنون بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی در دنیاست و محصولاتش در بازار کشور ما هم بسیار محبوب هستند. یکی از محبوب ترین سری از گوشی های این شرکت، سری محصولات گلکسی نوت هستند که به دلیل بهره‌مند بودن از صفحه نمایش بزرگ اصطلاحا به آن "فبلت" (Phablet) گفته می‌شود. جالب است بدانید که واژه Phablet از ترکیب دو واژه "Phone" (گوشی) و Tablet (تبلت) به وجود آمده است.

جدیدترین محصول از سری فبلت های گلکسی نوت سامسونگ، فبلت Note 9 است که در آگوست (August) سال 2018 شاهد رونمایی از آن بودیم. این فبلت مجموعه‌ای از ویژگی های مثبت را ارائه می‌کند و در قبال آن قیمت بالایی هم دارد! در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 (Galaxy Note 9) بپردازیم و ویژگی های مثبت و منفی این محصول را به طور دقیق برایتان عنوان کنیم. بنابراین اگر قصد خرید فبلت Note 9 را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این بررسی اختصاصی را از دست ندهید.

 

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 : طراحی و ظاهر

سبک طراحی فبلت گلکسی نوت 9 در مقایسه با نسخه پیشین این سری از محصولات شرکت سامسونگ یعنی فبلت نوت 8 تغییر خیلی محسوسی نداشته است. این مسئله به ویژه در زمانی که از نمای رو به رو به دو فبلت مذکور نگاه کنید بیشتر قابل درک خواهد بود، چون شباهت چشمگیری مابین آن ها وجود دارد که منجر می‌شود تشخیص فبلت نوت 9 از نوت 8 بسیار سخت شود. بنابراین سامسونگ در زبان طراحی گلکسی نوت 9 نسبت به نوت 8 تغییرات زیادی ایجاد نکرده و همان صفحه نمایش بدون حاشیه و با لبه های نسبتا خمیده را در پنل جلوی دستگاه بکار برده است.

 

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9

 

اما زمانی که از نمای پشت به فبلت Note 9 نگاه کنید و آن را با گلکسی Note 8 مقایسه کنید، یک تغییر محسوس را مشاهده خواهید کرد که مربوط به محل نصب اسکنر انگشت دستگاه می‌شود. محل نصب اسکنر انگشت فبلت نوت 9 به زیر دوربین دوگانه آن منتقل شده و از این نظر حالتی بهتر را در مقایسه با فبلت نوت 8 ارائه می‌کند. بدنه سامسونگ گلکسی نوت 9 از فریم آلومینیومی و پوشانده شده با شیشه گوریلاگلس 5 تشکیل می‌شود، یعنی قاب پشت و جلوی این گوشی با شیشه پوشانده شده و بدین سبب ظاهری براق و چشم نواز برای دستگاه به ارمغان آورده شده است.

ابعاد بدنه این فبلت 8.8 در 76.4 در 161.9 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 201 گرم وزن دارد، بنابراین فبلت Note 9 بدنه نسبتا ضخیم و وزن نسبتا زیادی در مقایسه با گوشی های دیگر دارد. این محصول از استاندارد ضد آب IP68 پشتیبانی می‌کند و به واسطه می‌تواند برای مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی های خوب گلکسی نوت 9 که به طراحی آن مربوط می‌شود، بهره‌مندی دستگاه از اسکنر عنبیه چشم است. بنابراین Galaxy Note 9 علاوه بر قابلیت اسکن انگشت از قابلیت اسکن چشم کاربر هم برای قفل‌گشایی از صفحه نمایش گوشی پشتیبانی می‌کند.

 

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9

 

یکی از ویژگی های منحصر به فرد سری فبلت های گلکسی نوت مربوط به بهره‌مندی آن ها از قلم استایلوس اختصاصی می‌شود که سامسونگ با نام "S Pen" آن را معرفی کرده است. در فبلت نوت 9 تغییرات اساسی در قلم مذکور ایجاد شده و هم اکنون این قلم از طریق بلوتوث با دستگاه در ارتباط خواهد بود و بدین سبب قابلیت های متعدد و جدیدتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای مثال کاربر می‌تواند با این قلم دستور ضبط عکس در اپلیکیشن دوربین فبلت را صادر کند یا با قلم استایلوس نوت 9 دستور پخش موزیک بعدی یا قبلی را صادر نماید. بنابراین دیگر قلم S Pen فبلت نوت 9 فقط برای نوت برداری یا نقاشی کشیدن روی نمایشگر گوشی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و می‌تواند کاربردهای بیشتری داشته باشد. جالب است بدانید که سامسونگ قصد دارد SDK اختصاصی برای قلم S Pen گلکسی نوت 9 را هم منتشر سازد تا توسعه دهندگان اپلیکیشن های اندرویدی بتوانند با استفاده از آن تعاملی مابین قلم استایلوس نوت 9 و اپلیکیشن خود ایجاد کنند و قابلیت های جدیدی را به اپلیکیشن هایشان بیافزایند.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy Note 9

عملکرد قلم استایلوس Note 9 بسیار روان و دقیق است و این ابزار در گوشه قاب فبلت نصب می‌شود. قلم جدید فبلت نوت 9 از یک باتری کوچک بهره می‌برد که بنا به ادعای شرکت سامسونگ ظرف 40 ثانیه فول شارژ خواهد شد و با هر بار شارژ هم می‌تواند تا 200 کلیک و ارائه دستورات مختلف از طریق آن را مورد پشتیبانی قرار دهد. بنابراین قلم S Pen فبلت گلکسی نوت 9 به مراتب نسبت به گذشته پیشرفته‌تر شده و این مسئله یکی از ویژگی های مثبت طراحی Note 9 محسوب می‌شود. به طور کلی باید بگوییم که سامسونگ گلکسی نوت 9 شاید از نظر ظاهر و سبک طراحی چندان در مقایسه در فبلت گلکسی نوت 8 تغییرات محسوسی به همراه نداشته باشد، اما این مسئله چیزی از ارزش های آن و کیفیت بالای طراحی دستگاه کم نمی‌کند. ضمنا قلم استایلوس نوت 9 یکی از نقاط قوت این محصول به شمار می‌روید که در مقایسه با گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.

 

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9

 

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 در مورد صفحه نمایش آن صحبت می‌کنیم. فبلت نوت 9 از صفحه نمایشی 6.4 اینچی و نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) و بدون حاشیه بهره می‌برد. نمایشگر 6.4 اینچی این گوشی چیزی در حدود 83.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. نسبت تصویر 18.5 به 9 در فبلت نوت 9 ارائه شده و نمایشگر دستگاه وضوح تصویر 2960 در 1440 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی در حدود 516 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر 6.4 اینچی فبلت Note 9 ایجاد می‌شود. بنابراین کاملا مشخص است که صفحه نمایش گلکسی نوت 9 وضوح تصویر و تراکم عالی دارد.

همانطور که قبلا هم اشاره شد، روی صفحه نمایش فبلت گلکسی نوت 9 با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده و بدین صورت مقاومت آن در برابر خراشیدگی چند برابر می‌شود. صفحه نمایش دستگاه از قابلیت "Always On Display" هم پشتیبانی می‌کند که به موجب آن اطلاعات خاصی مثل زمان، تاریخ و غیره بر روی نمایشگر خاموش گوشی نشان داده می‌شوند. اما کیفیت تصویر در نمایشگر سوپر آمولد و 6.4 اینچی فلبت Note 9 چگونه است؟ به جرئت می‌توانیم بگوییم که کیفیت عالی تصویر و شادابی رنگ ها در صفحه نمایش گلکسی نوت 9 یکی از اصلی ترین نقاط قوت این گوشی است. زمانی که به محتوای صفحه نمایش فبلت Note 9 نگاه کنید به خوبی این کیفیت عالی را درک خواهید کرد.

 

صفحه نمایش سامسونگ گلکسی نوت 9

 

همچنین برخلاف اغلب صفحه نمایش های OLED، نمایشگر بدون حاشیه سامسونگ گلکسی نوت 9 توانایی عالی در تولید روشنایی دارد. بدین سبب می‌توان به راحتی از آن در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم استفاده کرد. طبق بررسی های صورت گرفته نمایشگر Note 9 با روشنایی در حدود 50 درصد به راحتی تفکیک‌پذیری و وضوح لازم را برای استفاده در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم فراهم می‌آورد. بنابراین در مجموع نمایشگر سوپر آمولد فبلت نوت 9 کیفیت عالی داشته و یکی از اصلی ترین نقاط قوت این محصول به شمار می‌رود.

 

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 : سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل پیش فرض نصب شده روی سامسونگ گلکسی نوت 9 اندروید 8.1 اوریو بوده و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ با نام "سامسونگ اکسپرینس" (Samsung Experience) هم در کنار آن نصب شده است. خوشبختانه برخلاف نسخه های قدیمی رابط کاربری سامسونگ که با نام تاچ‌ویز (TouchWiz) شناخته می‌شد، سامسونگ اکسپرینس کیفیت عالی دارد و قابلیت های متنوعی را به بهینه‌ترین شکل ممکن در اختیار کاربر قرار می‌دهد. یکی از قابلیت های خوب آن مربوط به امکان تغییر وضوح تصویر یا اصطلاحا رزولوشن صفحه نمایش می‌شود که می‌توان با کاهش آن مصرف شارژ باتری را کم کرد. به طور کلی قابلیت های بسیار عالی در رابط کاربری سامسونگ گلکسی نوت 9 ارائه شده که منجر می‌شود کاربر بتواند کنترل بهتری روی مصرف شارژ باتری گوشی داشته باشد. این قابلیت ها بسیار کاربردی بوده و از نقاط قوت فبلت Note 9 محسوب می‌شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه سری اس و نوت سامسونگ: Galaxy Note بخریم یا Galaxy S؟

یکی دیگر از قابلیت های خوب مرتبط با سیستم عامل و رابط کاربری گلکسی نوت 9 مربوط به پشتیبانی آن از سامسونگ دکس (Samsung DeX) می‌شود که به موجب آن می‌توانید فبلت نوت 9 را به مانیتوری متصل کرده و تجربه‌ای دسکتاپ مانند را داشته باشید. همچنین فبلت نوت 9 از دستیار صوتی اختصاصی با نام بیکسبی (Bixby) بهره‌مند است که چندان کارایی خاصی برای ما ایرانی ها ندارد. تنها نقطه ضعفی که می‌توان به رابط کاربری گلکسی نوت 9 نسبت داد مربوط به دوتایی بودن اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده روی آن می‌شود. سامسونگ سعی کرده در این راستا با گوگل و اپلیکیشن های پیش فرض آن رقابت کند. به همین سبب برخی اپلیکیشن ها در گلکسی نوت 9 دو نسخه دارند. اپلیکیشن ایمیل، مرورگر، اپ استور، اپلیکیشن ساعت، اپلیکیشن ماشین حساب و غیره همگی در فبلت Note 9 به طور پیش فرض در دو نسخه قابل استفاده هستند که این مسئله چندان جالب نیست. گذشته از این موضوع، روان بودن عملکرد رابط کاربری و بستر نرم افزاری گلکسی نوت 9 کاملا محسوس است و از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. در حین استفاده از این فبلت تقریبا با هیچ لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد.

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

سامسونگ گلکسی نوت 9 از نظر تراشه شامل دو نسخه مختلف می‌شود. نسخه جهانی این محصول به تراشه اگزینوس 9810 شرکت سامسونگ مجهز است، اما نسخه اختصاصی از این فبلت که در بازارهای ایالات متحده، چین و برخی کشورهای دیگر عرض ه شده از تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام بهره می‌برد. با توجه به اینکه نسخه عرضه شده در بازار ایران این فبلت به تراشه اگزینوس 9810 مجهز است، ما هم این نسخه از فبلت Note 9 را مورد بررسی قرار دادیم. تراشه اگزینوس 9810 به یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای تجهیز شده که هسته‌های پردازشگر آن در دو کلاستر یا مجموعه دسته‌بندی می‌شوند. مجموعه نخست شامل چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز بوده و مجموعه دوم شامل چهار هسته Mongoose با فرکانس کاری 2.7 گیگاهرتز می‌شود. پردازنده گرافیکی بکار رفته در تراشه اگزینوس 9810 هم پردازنده Mali-G72 MP18 خواهد بود.

 

پردازنده سامسونگ گلکسی نوت 9

اگر بخواهیم همه چیز را خیلی ساده و خلاصه بیان کنیم، باید بگوییم که قدرت عملکرد تراشه اگزینوس 9810 فبلت نوت 9 کم‌نظیر بوده و کیفیت عالی را ارائه می‌کند. این امر سبب شده تا فبلت Galaxy Note 9 به راحتی از پس اجرای سنگین ترین بازی های HD اندروید بر آید و کوچک ترین لگ و تاخیری در اجرای این بازی ها نداشته باشد. ضمنا فبلت نوت 9 از نظر رم شامل دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی می‌شود که به ترتیب از حافظه داخلی 128 و 512 گیگابایتی بهره می‌برند. این مسئله سبب شده تا فبلت نوت 8 از نظر مولتی‌تسکینگ به یک غول اندرویدی تبدیل شود و بتواند سرعت عمل عالی در آنالیز همزمان داده های چند اپلیکیشن و اجرای آن ها داشته باشد.

سامسونگ گلکسی نوت 9 از شیار سیم کارت هیبریدی بهره می‌برد و امکان اتصال حافظه SD در شیار سیم کارت دوم آن وجود دارد. البته در این حالت دیگر قادر به نصب سیم کارت دوم در گوشی نخواهید بود. بنابراین به صورت کلی قدرت عملکرد و پردازشی فبلت Note 9 بسیار بالاست و در حال حاضر کمتر گوشی توان رقابت با آن را دارد.

 

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 : دوربین

در ادامه بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 در مورد دوربین پشت و جلوی آن صحبت می‌کنیم. دوربین اصلی یا پشت گلکسی Note 9 از دو سنسور 12 مگاپیکسلی تشکیل شده است. لنز دوربین دوم این مجموعه دیافراگم ثابت F/2.4 را ارائه می‌کند اما لنز دوربین اولیه دوربین پشت دستگاه از دیافراگم متغیر بهره می‌برد و بنا به شرایط می‌تواند اندازه دیافراگم خود را مابین F/1.5 تا F/2.4 تنظیم کند! اما این مسئله به چه معناست؟ با تکیه بر قابلیت دیافراگم متغیر، دوربین پشت سامسونگ گلکسی نوت 9 می‌تواند با توجه به مقدار نوری که در محیط وجود دارد به طور خودکار بهترین اندازه دیافراگم را به وجود آورده و نهایتا تصاویری با بهترین نوردهی ممکن را ضبط کند. این ویژگی یکی از قابلیت های مثبت فبلت Note 9 محسوب می‌شود که سبب شده دوربین اصلی گوشی هم در محیط های کم نور و هم در محیط های پر نور تصاویر با کیفیتی را ثبت نماید.

بررسی دوربین Samsung Galaxy Note 9

 

مجموعه دوربین اصلی یا پشت فبلت نوت 9 از قابلیت های دیگری همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF)، تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، زوم اپتیکال 2X و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 60 فریم در هر ثانیه، عکسبرداری پانوراما و HDR هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. همچنین در کنار لنز دوربین دوگانه و اصلی گلکسی نوت 9 سامسونگ یک چراغ فلش LED هم تعبیه شده است. اما کیفیت ضبط عکس با دوربین پشت یا اصلی فبلت Note 9 چگونه است؟ دوربین اصلی فبلت نوت 9 به واقع کیفیت عملکرد عالی دارد! با استفاده از دوربین این گوشی می‌توانید تحت هر شرایط بهترین و زیباترین عکس های ممکن را ضبط کنید. بهره‌مندی از دیافراگم متغیر سبب شده دوربین اصلی دستگاه در همه شرایط (محیط های با نور کم یا زیاد) بهترین کیفیت را داشته باشد.

در سمت مقابل دوربین سلفی سامسونگ گلکسی نوت 9 از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.7 بهره می‌برد که کیفیت عملکرد آن هم مطلوب است، اما نمی‌توان گفت که مثل کیفیت دوربین اصلی گوشی شما را شگفت زده می‌کند. به طور کلی باید بگوییم که دوربین سلفی فبلت نوت 9 کیفیت خوبی دارد اما دوربین اصلی آن واقعا بی‌نظیر عمل می‌کند! پس اگر علاقمند عکسبرداری با گوشی هستید، فبلت Note 9 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 : باتری و شارژدهی

در این بخش از بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 نوبت به باتری و توان شارژدهی آن می‌رسد. گلکسی Note 9 سامسونگ از یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. شاید تصور کنید این مقدار ظرفیت باتری برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه کافیست اما متاسفانه بهره‌مندی فبلت Note 9 به نمایشگری بزرگ و با وضوح بالا و همچنین سخت افزاری قدرتمند سبب شده تا مصرف شارژ گوشی افزایش یابد. طبق بررسی های صورت گرفته باتری Galaxy Note 9 سامسونگ با یک بار شارژ می‌تواند تقریبا چیزی در حدود 16 الی 20 ساعت انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالت استفاده نرمال تامین کند.

 

باتری سامسونگ گلکسی نوت 9

 

گلکسی نوت 9 سامسونگ از نسخه 2 شارژ سریع کوالکام (Quick Charge 2.0) و همچنین قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کند. متاسفانه سرعت شارژ شدن مجدد باتری 4000 میلی آمپر ساعتی گلکسی نوت 9 هم چندان جالب توجه نیست و برای فول شارژ شدن باتری این گوشی زمانی در حدود 180 دقیقه لازم خواهد بود. بنابراین به طور کلی باید گفت که توان شارژدهی باتری فبلت Note 9 و همچنین سرعت شارژ مجدد باتری این گوشی چندان مطلوب نیستند و از اصلی ترین نقاط ضعف دستگاه به شمار می‌روند.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی سامسونگ گلکسی نوت 9 (Samsung Galaxy Note 9) پرداختیم. کیفیت ساخت خوب، صفحه نمایش با کیفیت، پتانسیل پردازشی عالی، دوربین فوق‌العاده و رابط کاربری مناسب از اصلی ترین ویژگی های مثبت این گوشی به شمار می‌روند. در بخش زیر نقاطی قوت و ضعف سامسونگ گلکسی نوت 9 را مشاهده می‌کنید.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و با کیفیت
  • صفحه نمایش بزرگ و با وضوح عالی
  • پردازنده قدرتمند
  • دوربین فوق‌العاده
  • سیستم عامل و رابط کاربری غنی

نقاط ضعف:

  • شارژدهی نه چندان خوب باتری
  • قیمت گران