بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus)

نقد و بررسی 04 آبان 1397 علی مظفری

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus)

یکی از گوشی‌های میان رده و با کیفیت جدید شرکت سامسونگ گوشی گلکسی جی 6 پلاس (Samsung Galaxy J6 Plus) است که صفحه نمایشی بزرگ، رم 3/4 گیگابایتی و دوربین مناسبی دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بیان کنیم.

 

معرفی مختصر Samsung Galaxy J6 Plus (سامسونگ گلکسی جی 6 پلاس)

در ماه سپتامبر (September) سال 2018 شرکت سامسونگ به صورت رسمی از گوشی میان رده جدیدش با نام گلکسی J6 پلاس رونمایی کرد. این گوشی بنا به دلایل مختلفی می‌تواند یکی از گزینه‌های خرید مناسب بازار محسوب شود. صفحه نمایش بزرگ، دوربین با کیفیت و رم 3/4 گیگابایتی از اصلی‌ترین این دلایل هستند. قیمت گلکسی جی 6 پلاس هم نسبت به قیمت گوشی‌های هم رده موجود مناسب است و این مسئله هم می‌تواند از دیگر نقاط قوت آن باشد.

با این حال گوشی‌هایی همچون شیائومی می مکس 2، گلکسی A3 سال 2017 و هوآوی وای 9 2018 به نظر ما می‌توانند رقیب‌های جدی برای Samsung Galaxy J6 Plus محسوب شوند. اگر قصد خرید گلکسی J6 پلاس را دارید، توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، چون در این مطلب می‌خواهیم به بررسی گلکسی جی 6 پلاس پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را بیان کنیم.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus): طراحی و ظاهر

سامسونگ سعی کرده که گوشی گلکسی J6 پلاس را از طراحی خوب و ظاهری زیبا بهره‌مند سازد، اما با این حال نباید انتظار داشته باشید که سبک طراحی گوشی نزدیک به سبک طراحی سری پرچمداران گلکسی اس سامسونگ باشد. بدنه گلکسی J6 Plus یکپارچه بوده و از فلز تشکیل می‌شود. بدنه آن ابعاد 7.9 در 76.9 در 161.4 میلیمتری دارد و وزن دستگاه به چیزی در حدود 178 گرم می‌رسد. بنابراین گلکسی جی 6 پلاس یک گوشی نسبتاً بلند و بزرگ است که ضخامت بدنه آن در مقایسه با طول و عرض آن نسبتاً باریک است.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus)

 

زمانی که Galaxy J6 Plus را در دست می‌گیرید حس و حال خوبی به شما منتقل می‌شود و احساس خواهید کرد که دستگاه کیفیت طراحی فراتر از یک گوشی میان رده دارد. سامسونگ این گوشی را در رنگ‌های مشکی، خاکستری و قرمز روانه بازار کرده و نسخه قرمز آن بسیار متفاوت و زیبا به نظر می‌رسد. در پنل جلوی دستگاه هیچ دکمه فیزیکی نصب نیست و صفحه نمایش آن حاشیه‌های باریکی دارند. بدین سبب نمایشگر دستگاه چیزی در حدود 73.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را در بر می‌گیرد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

بهره‌مندی دستگاه از صفحه نمایش بزرگ و با حاشیه‌های نسبتاً باریک سبب شده که ظاهر گلکسی جی 6 پلاس به روز و زیبا به نظر آید. در قاب پشت دستگاه هم لنز دوربین اصلی دوگانه و چراغ فلش LED آن نصب خواهد بود. لنز دوربین دوگانه گوشی به صورت عمودی در بخش فوقانی قاب پشت گوشی نصب است و چراغ فلش LED هم در کنار این لنز قرار دارد. لوگوی سامسونگ هم مثل همیشه در وسط قاب پشت گوشی نصب خواهد بود. متاسفانه گلکسی J6 Plus از طراحی ضد آب بهره نمی‌برد، اما برخلاف تصور اغلب افراد از اسکنر انگشت بهره‌مند است! اسکنر انگشت این گوشی در لبه قاب آن تعبیه شده و بدین ترتیب سبکی متفاوت را ارائه می‌کند.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus)

 

گوشی سامسونگ Galaxy J6 Plus قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را هم دارد. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که این گوشی از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی خوب محسوب می‌شود که در نگاه اول می‌تواند توجه شما را جلب کند و حس و حالی فراتر از یک گوشی میان رده را برایتان به ارمغان آورد.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus): صفحه نمایش

یکی از ویژگی‌های خاص گوشی گلکسی J6 پلاس مربوط به بهره‌مندی آن از صفحه نمایشی بزرگ می‌شود که 6 اینچی است و نسبت تصویر 18.5 به 9 را ارائه می‌کند. پنل نمایشگر این گوشی برخلاف اغلب گوشی‌های دیگر سامسونگ از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) نیست و از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده است. رزولوشن نه چندان عالی 1480 در 720 پیکسلی یا اصطلاحاً اچ دی پلاس توسط نمایشگر گوشی ارائه می‌شود و بدین سبب تراکمی در حدود 274 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به ارمغان آورده خواهد شد که مشخصاً تراکم پیکسلی بالایی نبوده و حتی مقدارش از استاندارد گوشی‌های میان رده فعلی بازار هم پایین تر است. بنابراین اگر رزولوشن و تراکم پیکسلی صفحه نمایش برایتان مهم است، گلکسی جی 6 پلاس وضعیت خیلی خوبی از این نظر ندارد.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus)

 

سامسونگ سعی کرده حاشیه‌های صفحه نمایش گلکسی J6 پلاس را باریک طرحی کند و بدین ترتیب ظاهری به روز را برای گوشی به ارمغان آورد. حاشیه‌‍‌های دو سمت راست و چپ نمایشگر گوشی باریک هستند و حاشیه لبه فوقانی و زیرین آن هم تقریباً باریک در نظر گرفته شده‌اند. بدین سبب نمایشگر دستگاه چیزی در حدود 73.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را در بر می‌گیرد. اما کیفیت تصاویر بر روی صفحه نمایش 6 اینچی گلکسی جی 6 پلاس چگونه است؟ از نظر تفکیک‌پذیری رنگ‌ها و شادابی تصویر، صفحه نمایش گلکسی J6 پلاس وضعیت مطلوبی دارد. محتوای نمایشگر شارپنس نسبتاً خوبی دارند اما نمی‌توان انتظار داشت که کیفیت را با کیفیت نمایشگرهای سوپر آمولد با رزولوشن بالا برابری کند.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه گلکسی S10 با A70 سامسونگ: کدامیک را بخریم؟

از نظر شدت روشنایی هم صفحه نمایش گوشی وضعیت عملکرد معمولی دارد. برای اینکه محتوای صفحه نمایش دستگاه در محیط‌های باز و تحت تابش نور به خوبی قابل رویت باشد باید شدت روشنایی آن را حداقل بر روی 70 درصد تنظیم کنید، در غیر این صورت ممکن است برای مشاهده محتوای صفحه نمایش کمی با مشکل رو به رو شوید. به طور کلی باید گفت که بزرگ بودن صفحه نمایش گوشی گلکسی جی 6 پلاس و حاشیه‌های باریک یا بهتر بگوییم ظاهر به روز آن از نقاط قوتش هستند اما رزولوشن، تراکم پیکسلی و روشنایی آن می‌توانستند شرایط بهتری داشته باشند.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus): سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی گلکسی J6 Plus یکی از جدیدترین گوشی‌های سامسونگ است که به تازگی روانه بازار شده، بنابراین جای تعجبی ندارد که سیستم عامل پیش فرض نصب بر روی آن هم جدید باشد. اندروید 8 اوریو به صورت پیش فرض روی این گوشی نصب است و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ با نام سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) هم در کنار آن ارائه می‌شود. متاسفانه یکی از ویژگی‌های بد رابط کاربری سامسونگ مربوط به نصب بودن پیش از حد اپلیکیشن‌های غیر ضروری پیش فرض می‌شود. در همان ابتدای کار با گوشی Galaxy J6 Plus متوجه تعدد تعداد اپلیکیشن‌های پیش فرض نصب شده روی آن خواهید شد که این مسئله اصلاً جالب به نظر نمی‌رسد. خوشبختانه امکان حذف دستی اغلب این اپلیکیشن توسط کاربر وجود دارد اما مطمئناً بهتر می‌شد اگر از ابتدا آن‌ها روی دستگاه نصب نبودند.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus)

 

بستر نرم افزاری گوشی سرعت عمل مطلوبی دارد و رم 3/4 گیگابایتی آن هم به سریع‌تر شدن عملکرد سیستم عامل و رابط کاربری آن کمک به سزایی می‌کند. البته در بررسی گلکسی جی 6 پلاس مشخص شد که در شرایط خاص نظیر مواقعی که حافظه داخلی دستگاه رو به پر شدن سوق پیدا می‌کند، لگ و تاخیرهای بسیار ریزی در گوشی نمایان می‌شوند که قابل چشم‌پوشی خواهند بود و نمی‌توان از آن‌ها به عنوان نقطه ضعف یاد کرد. بنابراین اگر می‌خواهید یک گوشی میان رده با کیفیت بخرید که سیستم عامل به روز داشته و عملکرد بستر نرم افزاری آن هم روان باشد، گلکسی جی 6 پلاس یکی از گزینه‌های خوب پیش رویتان خواهد بود.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus): پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در بررسی گلکسی جی 6 پلاس به آن اشاره شود مربوط به قدرت پردازشی دستگاه می‌شود که مستقیماً با ویژگی‌هایی شامل پردازنده، رم و حافظه داخلی گوشی ارتباط دارد. تراشه‌ای که در قلب Galaxy J6 Plus سامسونگ از آن استفاده به عمل آمده، تراشه اسنپدراگون 425 کوالکام است که طی لیتوگرافی 28 نانومتری تولید می‌شود و یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. هسته‌های پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. همچنین پردازنده گرافیکی آدرنو 308 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل اطلاعات گرافیکی را بر عهده دارد. سامسونگ گلکسی J6 Plus از نظر رم و حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف می‌شود. نسخه پایه گوشی از رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره می‌برد و نسخه برتر آن به رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی مجهز خواهد بود.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus)

 

نسخه‌ای از گوشی گلکسی جی 6 پلاس که ما به بررسی آن پرداختیم از رم 3 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برد. لازم به اشاره است که این گوشی برخلاف اغلب گوشی‌های دیگر سامسونگ از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین اگر نسخه مجهز به حافظه 32 گیگابایتی آن را خریداری کنید، همواره محدود به این ظرفیت خواهید بود و هیچ راهی برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه نخواهد داشت. اما قدرت عملکرد گوشی چطور است؟ در بررسی گلکسی جی 6 پلاس مشخص شد که انجام کارهای روزمره و پرسه زدن در منوهای مختلف آن بدون مشکل قابل انجام خواهند بود. حتی گوشی از پس اجرای بازی‌های HD سنگین هم بر می‌آید، اما خیلی زود و پس از گذشت چند دقیقه از اجرای این بازی‌ها، لگ و تاخیر و افت فریم در گوشی نمایان می‌شود و از سمت دیگر خالی شدن شارژ باتری با سرعت بالایی انجام می‌شود. بنابراین بهتر است از گوشی Galaxy J6 Plus برای اجرای بازی‌های سنگین و HD استفاده نشود.

رم 4 گیگابایتی گوشی کمک به سزایی برای مولتی‌تسکینگ کرده است. گوشی به خوبی از پس اجرای همزمان چندین اپلیکیشن مختلف بر خواهد آمد، اما زمانی که یک بازی سنگین را هم در گوشی اجرا کنید، کار کمی دشوار خواهد شد چون هم رم، هم پردازنده مرکزی و هم پردازنده گرافیکی گوشی در این شرایط تحت فشار قرار می‌گیرند و در نتیجه مصرف انرژی باتری افزایش می‌یابد و در اثر فشار وارد شده لگ و تاخیرهای محسوسی در دستگاه پدیدار خواهد شد. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که گلکسی J6 پلاس سامسونگ در حالت عادی عملکردی کاملاً روان و بی‌عیب و نقص دارد اما برای اجرای بازی‌های سنگین و HD بهتر است از آن استفاده نکنید.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus): دوربین اصلی و سلفی

بهره‌مندی گلکسی J6 پلاس سامسونگ از دوربین اصلی دوگانه هم یکی دیگر از ویژگی‌های جذب کننده آن محسوب می‌شود. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 13 و 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب دیافراگم F/1.9 و F/2.2 دارند. لنز 13 مگاپیکسلی گوشی از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند اما لنز 5 مگاپیکسلی مذکور از نوع عمقی است. دوربین اصلی گوشی از HDR و ضبط ویدئوهای فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمناً یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی دستگاه در نظر گرفته شده است. اما کیفیت عملکرد دوربین گوشی چطور است؟ خوشبختانه در بررسی گلکسی جی 6 پلاس مشخص شد که دوربین اصلی گوشی عملکرد خوبی دارد و کیفیتی فراتر از استاندارد گوشی‌های میان رده را ارائه می‌کند.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus)

 

عملکرد دوربین اصلی گوشی در محیط‌های با نور خوب بسیار مطلوب خواهد بود و عکسبرداری پرتره (با پس زمینه تار) هم در این شرایط با دوربین اصلی گوشی به خوبی انجام می‌شود. اما در محیط‌های کم نور ممکن است افت کیفیت نسبی را در عملکرد دوربین اصلی گوشی مشاهده کنید. البته افت کیفیت یاد شده به قدری نخواهد بود که آزاردهنده باشد، اما قابل درک است. پس دوربین اصلی گوشی گلکسی J6 پلاس عملکرد قابل قبولی دارد کیفیت آن فراتر از کیفیت دوربین اغلب گوشی‌های میان رده و هم قیمت خودش خواهد بود.

اما در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی قرار دارد که از یک لنز 8 مگاپیکسلی واحد با چراغ فلش LED اختصاصی بهره می‌برد. لنز دوربین سلفی گوشی دیافراگم F/1.9 دارد و بدین سبب عملکرد خوبی در قبال نورگیری ارائه می‌کند. کیفیت عکس‌هایی که با دوربین سلفی گلکسی جی 6 پلاس ضبط می‌شوند مطلوب و رضایت بخش هستند اما نمی‌توان مدعی شد که عملکرد دوربین سلفی گوشی هم مثل دوربین اصلی آن نسبت به سایر گوشی‌های هم رده و هم قیمت وضعیت بهتری دارد. دوربین سلفی گلکسی J6 Plus کیفیت عملکرد معمولی داشته و استفاده از آن برای ضبط عکس‌های سلفی که در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام اشتراک گذاری می‌شوند مناسب خواهد بود.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung galaxy J7 Plus): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی گلکسی جی 6 پلاس در مورد باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. سامسونگ یک باتری 3300 میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی و جدانشدنی را در گوشی Galaxy J6 Plus بکار برده که امکان جداسازی و تعویض آن به دست کاربر وجود ندارد. در شرایطی که به صورت نرمال و عادی از این گوشی استفاده کنید، باتری آن می‌تواند تا یک روز انرژی مورد نیازش را برطرف سازد، اما اگر اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین را در آن نصب و اجرا کنید، سرعت خالی شدن شارژ باتری گوشی چند برابر می‌شود! بنابراین باید گفت که توان شارژدهی باتری گلکسی جی 6 پلاس در حالت عادی معمولی و قابل قبول است.

حالا وقتشه! اینو بخون صفر تا صد فست شارژ و شارژ سریع گوشی موبایل

متاسفانه گلکسی J6 پلاس سامسونگ از قابلیت شارژ سریع یا شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند، به همین دلیل باید مدت زمانی در حدود 130 دقیقه را برای فول شارژ شدن باتری دستگاه منتظر بمانید. بنابراین به طور کلی باید گفت که توان شارژدهی باتری گوشی گلکسی جی 6 پلاس و سرعت شارژ مجدد آن وضعیت معمولی دارند.

 

بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus) پرداختیم. این گوشی گزینه خرید عالی برای آن دسته از افرادی خواهد بود که به دنبال خرید یک گوشی میان رده با کیفیت، مجهز به دوربین خوب، صفحه نمایش بزرگ و رم قوی هستند. اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی را در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مختلف ارائه کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب
  • صفحه نمایش بزرگ
  • دوربین خوب
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد