نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy A42 : عملکرد پردازشی در سطح پرچمدارها

نقد و بررسی 08 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy A42 : عملکرد پردازشی در سطح پرچمدارها

سامسونگ یکی از تولیدکنندگان اصلی گوشی‌های هوشمند بازار است که سعی می‌کند در هر رده‌ی کاربری با هر رنج قیمتی یک گوشی مناسب را عرضه کند. یکی از گوشی‌های این شرکت که کمی از دسته‌ی گوشی‌های میان رده بالاتر قرار می‌گیرد، گوشی موبایل Samsung Galaxy A42 است. سامسونگ A42 با صفحه نمایشی بزرگ و طراحی مشابه سایر گوشی‌های این شرکت به بازار معرفی شده و نکته‌ی مثبت اصلی آن مربوط به سیستم پردازشی آن می‌شود. جایی که از چیپست سریع و قدرتمند Qualcomm Snapdragon 750 در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 619 استفاده شده است. اگر قصد خرید گوشی با قدرت پردازشی بالا در بین گوشی‌های میان‌ رده هستید، Samsung Galaxy A42 5G گزینه‌ی مناسبی برای شما است. اما در سایر بخش‌ها مخصوصا صفحه نمایش ممکن است مشخصات این گوشی برای شما ناامید کننده باشد. 

موبایل Samsung Galaxy A42 صفحه نمایش 6.6 اینچی با پنل Super AMOLED داشته که رنگ‌ها در آن شفافیت و دقت خوبی دارند، زاویه دید گوشی هم بسیار مناسب است اما با ما با یک نمایشگر HD با رزولوشن 720x1600 طرف هستیم که اصلا جذاب نیست. کیفیت پایین‌ صفحه نمایش کسانی را که اهمیت زیادی به نمایشگر گوشی می‌دهند، اذیت خواهد کرد. از دیگر ویژگی‌های گوشی می‌توان به پشتیبانی از فناوری 5G اشاره کرد. برای عکاسی و فیلم برداری هم سامسونگ در Galaxy A42 خود از یک ماژول چهارتایی دوربین استفاده کرده است. دوربین اصلی گوشی از نوع واید بوده و 48 مگاپیکسلی است. دو دوربین 8 و 5 مگاپیکسلی هم برای عکاسی اولترا واید و ماکرو، و یک سنسور 5 مگاپیکسلی برای تشخیص عمق، ماژول دروبین A42 را تشکیل می‌دهند. در بخش فیلم برداری این گوشی در نهایت قادر به ضبط ویدیو 4K با 30 فریم بر ثانیه است. دوربین سلفی گوشی هم 20 مگاپیکسلی است که قابلیت فیلم برداری 1080p دارد.

 

Samsung Galaxy A42 5G

 

یکی از ویژگی‌های اصلی موبایل Samsung Galaxy A42 مربوط به ظرفیت باتری می‌شود. Galaxy A42 از یک باتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپر استفاده می‌کند که در حالت استفاده‌ی عادی می‌تواند تا 2 روز هم برای شما شارژدهی داشته باشد. رنج قیمت A42 سامسونگ  به نسبت رقبای خود برتری خاصی نداشته و با هم رده‌های موبایل شیائومی برابری می‌کند. در ادامه نگاه دقیق‌تری به ویژگی‌های گوشی خواهیم داشت، اما به صورت کلی اگر به دنبال خرید گوشی برای پردازش‌های سنگین در این رده کاربری هستید و سایز بزرگ صفحه نمایش و ظرفیت باتری برای شما اولویت دارد، خرید Samsung Galaxy A42 یک انتخاب خوب برای شما است. در ادامه با نقد و بررسی موبایل سامسونگ Samsung Galaxy A42 5G همراه باشید.

 

طراحی و کیفیت ساخت موبایل Samsung Galaxy A42

 

موبایل Samsung Galaxy A42

 

گوشی Samsung Galaxy A42 طراحی متفاوتی به نسبت سایر گوشی‌های سامسونگ ندارد. در واقع در تمامی گوشی‌های سری A شاهد طراحی تقریبا مشابهی هستیم. در این گوشی هم با یک بدنه‌ی تمام پلاستیکی، یک‌دست و کشیده طرف هستیم که تنها تفاوتی که با سایر گوشی‌های این سری می‌کند، مربوط به الگوی قاب گوشی است. سامسونگ در طراحی این گوشی از یک الگویی مشابه طیف رنگی استفاده کرده است که از بالا به پایین شدت رنگ آن تغییر کرده است. Galaxy A42 در سه رنگ مشکی، خاکستری و سفید معرفی شده که در هر کدام از این رنگ‌ها الگوی‌ رنگی از پر رنگ‌ترین حالت به حالت کم‌رنگ بر روی قاب گوشی نقش بسته و ظاهر خاصی به گوشی بخشیده است.

 

موبایل Samsung Galaxy A42

 

صفحه نمایش 6.6 اینچی باعث شده با یک گوشی بزرگی طرف باشیم که خیلی خوش دست نباشد. اگر دست کوچکی دارید یا دوست دارید با یک دست با گوشی کار کنید، Samsung Galaxy A42 خیلی مناسب شما نیست. بر روی لبه‌ی سمت راست کلید پاور و کلیدهای کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته‌اند. در سمت دیگر هم اسلات قرار گیری سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی MicroSD به چشم می‌خورد. در قسمت انتهایی گوشی هم ورودی کابل شارژ USB Type-C به همراه جک 3.5 میلی‌متری هدفون قرار دارند. یکی از ویژگی‌های گوشی در بخش امنیت، مربوط به انتقال حسگر اثر انگشت به زیر صفحه نمایش است. با نگه داشتن دست خود بر روی محوطه‌ی پایین نمایشگر می‌توانید قفل گوشی را باز کرده یا وارد نرم افزارهای امنیتی خود شوید. با اینکه قرار دادن حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش یک فناوری جدیدتر نسبت قرار دادن آن بر روی کلید پاور است، اما باید درنظر داشته باشید که سرعت آن از کلید پاور کمتر است. در واقع تشخیص اثر انگشت از روی صفحه نمایش کمی دیرتر از کلید پاور انجام می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

ابعاد گوشی 164.4x75.9x8.6 ،Samsung Galaxy A42 میلی‌متر است. ضخامت گوشی به نسبت سایز بزرگ آن خیلی زیاد نیست اما از لحاظ وزن، با 193 گرم، Galaxy A42 جز گوشی‌های سنگین بازار به حساب می‌آید. نکته‌ی دیگر در بخشی طراحی این گوشی وجود ندارد. با توجه به رنج قیمت Samsung Galaxy A42 انتظار بدنه‌ی قوی‌تر یا ضد آب و گردو‌غبار بودن را نمی‌توان از آن داشت.

 

صفحه نمایش موبایل Samsung Galaxy A42

 

موبایل Samsung Galaxy A42

 

صفحه نمایش Samsung Galaxy A42 یکی از نقاط ضعف این گوشی است. همان‌طور که اشاره شد این گوشی از لحاظ قیمتی یک سطح از میان‌‌رده‌ها بالاتر است اما از صفحه نمایشی با کیفیت پایین‌تر به نسبت خیلی از گوشی‌های میان رده استفاده شده است. رزولوشن نمایشگر 720x1600 بوده و با یک صفحه نمایش HD طرف هستیم. تراکم پیکسلی آن هم به واسطه‌ی بزرگ بودن صفحه نمایش زیاد نیست و 226 پیکسل در هر اینچ است. نمایشگر 6.6 اینچی گوشی توسط گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود. اگر کیفیت صفحه نمایش برای شما در خرید گوشی اهمیت دارد، A42 گزینه‌ی مناسبی برای شما نیست. با اینکه به‌واسطه‌ی استفاده از پنل Super ANOLED دقت رنگ‌ها خوب بوده و زاویه دید مناسبی هم گوشی دارد ولی به صورت کلی عدم پشتیبانی از کیفیت بالاتر از HD در این گوشی نا امیدکننده است.

 

موبایل Samsung Galaxy A42

 

نمایشگر گوشی 60 هرتزی بوده و نسبت تصویر آن 20 به 9 است. صفحه نمایش چیزی در حدود 84.3 درصد فضای قاب جلویی گوشی را پوشانده است. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش خیلی زیاد نیست و تجربه کار کردن با گوشی را لذت‌بخش می‌کند. اگر تجربه بازی‌های موبایل با کیفیت تصویر بالا، و یا تماشا فیلم و عکس در گوشی برای شما اولیت ندارد و صرفا به دنبال یک صفحه نمایش بزرگ هستید، Samsung Galaxy A42 می‌تواند برای شما مناسب باشد اما به صورت کلی کیفیت تصویر این گوشی در مقایسه با رقبای هم رده مانند موبایل شیائومی POCO X3 با صفحه نمایش Full HD و نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز، حرفی برای گفتن ندارد.

 

سخت افزار و عملکرد موبایل Samsung Galaxy A42

 

از صفحه نمایش و کیفیت معمولی آن که بگذریم به یکی از نقاط قوت گوشی Galaxy A42 می‌رسیم. سامسونگ برای پردازش اطلاعات از چیپست قدرتمند Qualcomm SM7225 Snapdragon 750 با طراحی 8 نانومتری و پشتیبانی از 5G استفاده کرده است. این چیپست از دو پردازنده‌ی Kryo 570 تشکیل شده است. پردازنده‌ی اول 2 هسته‌ای است و سرعتی معادل 2.2 گیگاهرتز دارد که برای پردازش‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پردازنده‌ی دوم هم از همین مدل بوده با این تفاوت که شش هسته‌ای با سرعت 1.8 گیگاهرتز است. در مجموع سیستم پردازشی گوشی عملکرد بسیار خوبی در این رنج قیمت و رده کاربری دارد و بالاتر از رقبای خودش در برند شیائومی قرار می‌گیرد. در واقع تمرکز اصلی سامسونگ در این گوشی روی بخش سخت‌افزاری و عملکرد فنی آن بوده است.

با خرید گوشی سامسونگ Galaxy A42 می‌توانید به بهترین سیستم پردازشی برای اجرای بازی‌های سنگین در این رده گوشی‌های دسترسی داشته باشید. در تست‌های انجام شده عملکرد سیستم پرداشی گوشی بالاتر از گوشی‌هایی مانند Xiaomi Redmi Note 9 Pro و POCO X3 قرار گرفته است. در کنار این دو پردازنده، پردازنده‌ گرافیکی (GPU) مدل Adreno 619 استفاده شده است که هماهنگی بسیار خوبی با چیپست اسنپ‌دراگون دارد. میزان گرما ایجاد شده توسط گوشی بسیار کم بوده و مشکلی از بابت داغ شدن گوشی برای شما ایجاد نخواهد شد. بر عکس چیپست اختصاصی سامسونگ Exynos که علاوه بر ایجاد گرمای زیاد، مصرف باتری زیادی هم دارد، چیپست Snapdragon 750 گوشی Galaxy A42 عملکرد بسیار پایدار و ایده‌آلی برای شما دارد. از همین رو اگر به دنبال تجربه سریع و روان بازی‌ها و نرم افزارهای سنگین موبایل هستید و با توجه به قیمت سامسونگ a42، خرید این گوشی  گزینه‌ی هوشمندانه‌ای برای شما به حساب می‌آید.

 

موبایل Samsung Galaxy A42

 

سامسونگ این گوشی را در سه مدل مختلف معرفی کرده است که میزان حافظه‌ی رم آن‌ها با هم فرق می‌کند و ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات یکسان است. کلیه کانفیگ‌های این گوشی 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رادر اختیار شما قرار می‌دهند اما هنگام خرید با توجه به نیاز می‌توانید یکی از سه مدل رم 4، 6 یا 8 گیگابایت را انتخاب کنید. هر چه میزان حافظه‌ی رم گوشی بیشتر باشد شما بیشتر قادر به نصب و استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف بر روی گوشی هستید. با اینکه حافظه‌ی داخلی ثابت 128 گیگابایت برای گوشی در نظر گرفته شده اما امکان ارتقا آن توسط MicroSD وجود دارد. با استفاده از کارت حافظه جانبی تا 1 ترابایت دیگر می‌توانید به ظرفیت گوشی اضافه کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی 7 روش انتقال فایل از گوشی به کامپیوتر

Samsung Galaxy A42 5G با اندروید نسخه‌ی 10 معرفی شده است. اما با توجه توان پردازشی موبایل، می‌توان انتظار داشت که تا دو سه سال آینده هم این گوشی آپدیت جدیدترین نسخه‌های اندروید را دریافت کند. نرم افزار رابط کاربری گوشی Galaxy A42 هم OneUI 2.5 است. رابط کاربری اختصاصی سامسونگ طراحی ساده و شیکی داشته و می‌توانید با سرعت بالا با آن کار کنید. استفاده از دو پردازنده قوی برای این گوشی باعث شده هنگام کار کردن با آن با لگ و کندی مواجه نشوید. رابط کاربری OneUI 2.5 هم از حالت ویژه شب پشتیبانی کرده و امکانات خوبی برای استفاده همزمان از چندین اپلیکیشن را دارد. همچنین به دلیل بزرگ بودن سایز صفحه نمایش می‌توانید از نوار ابزار کاربردی کنار صفحه (Edge Panel) استفاده کنید. با استفاده از این قابلیت می‌توانید شورت‌کد اپلیکیشن‌هایی که زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنید را همیشه کنار صفحه نمایش به صورت ثابت در دسترس داشته باشید.

 

دوربین موبایل Samsung Galaxy A42

 

موبایل Samsung Galaxy A42

 

دوربین جز ویژگی‌های اصلی سامسونگ در گوشی Galaxy A42 نیست اما می‌توانید با آن تصاویر با کیفیتی را ثبت کنید. دوربین اصلی این گوشی سنسوری 48 مگاپیکسلی با f/1.8 داشته که از نوع واید است. کیفیت تصاویر ثبت شده با این گوشی قابل قبول بوده و کیفیت خوبی دارند. انتظار تصاویر با وضوح بسیار بالا و دقت رنگ بالا را نباید انتظار داشت ولی عملکرد کلی آن در شرایط مختلف نوری خوب بوده و فراتر از انتظار شما عمل می‌کند. با اینکه صفحه نمایش گوشی HD است اما سنسور 48 مگاپیکسلی موبایل، توانایی ضبط ویدیو با کیفیت 4K با 30 فریم بر ثانیه را هم دارد. در فیلم برداری 1080p هم نهایت با 30 فریم بر ثانیه می‌توانید فیلم برداری کنید اما حالت ویژه اسلوموشون در 720p وجود دارد که می‌توانید با آن تا 480 فریم بر ثانیه فیلم تصویر آهسته ضبط کنید.

 

موبایل Samsung Galaxy A42

 

دوربین دیگر گوشی به شما امکان ثبت تصاویر اولترا واید را می‌دهد. سنسور عکاسی اولترا واید 8 مگاپیکسلی با f/2.2 است. دوربین سوم گوشی هم برای عکاسی ماکرو درنظر گرفته شده که سنسوری 5 مگاپیکسلی دارد که برای عکاسی ماکرو بر روی موبایل یک دروبین با کیفیت به حساب آمده و می‌توانید تصاویر از فاصله‌ی نزدیک با وضوح بالا با آن ثبت کنید. در کنار این سه دوربین، یک سنسور 5 مگاپیکسلی هم برای تشخیص عمق درنظر گرفته شده که به شما در حالت‌های مختلف عکاسی مانند عکاسی پرتره -برای تشخیص سوژه اصلی از بک‌گراند- کمک می‌کند. امکان عکاسی پاناروما، حالت شب و HDR هم در گوشی وجود دارد. بر روی قاب جلویی موبایل هم دوربین سلفی با سنسوری 20 مگاپیکسلی قرار گرفته که قابلیت عکاسی HDR و همینطور فیلم‌برداری 1080p با 30 فریم بر ثانیه را دارد.

در مجموع دوربین گوشی  A42 شما را راضی خواهد کرد. همان‌طور که مطرح شد، ماژول دروبین آن در سطح گوشی‌های پرچمدار نیست ولی در بین گوشی‌های هم‌رده در این رنج قیمت، عملکرد مناسبی دارد و می‌توانید تصاویر بسیار خوبی با آن ثبت کنید.

 

باتری و میزان شارژدهی موبایل Samsung Galaxy A42

 

موبایل Samsung Galaxy A42

 

یکی دیگر از بخش‌هایی که گوشی Samsung A42 در آن حرفی برای گفتن دارد، بخش باتری و میزان شارژدهی است. از یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپر برای انرژی گوشی استفاده شده که می‌تواند در استفاده‌ی روزمره تا 2 روز هم برای شما شارژدهی داشته باشد. از این ظرفیت باتری بر روی گوشی‌هایی که صفحه نمایش Full HD و با نرخ نوسازی تصویر بالای 60 هرتز معمولا استفاده می‌شود، ولی با توجه به صفحه نمایش معمولی این گوشی، می‌توانید انتظار شارژدهی بسیار خوبی را از آن داشته باشید. با یک بار شارژ کامل می‌توانید تا 19 ساعت با گوشی وب‌گردی کنید یا تا 24 ساعت به صورت مداوم ویدیو تماشا کنید. Galaxy A42 با یک شارژر 15 واتی شارژ می‌شود ولی مدت نسبتا زیادی را برای شارژ شدن نیاز دارد. اگر بخواهید ظرفیت باتری را به صورت کامل شارژ کنید 2 ساعت باید منتظر باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون کالیبره کردن باتری موبایل | راهنمای جامع کالیبره کردن انواع گوشی اندروید و آیفون

 

جمع‌بندی نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy A42

 

موبایل Samsung Galaxy A42

 

گوشی سامسونگ Galaxy A42 صفحه نمایش بزرگ 6.6 اینچی با دقت رنگ خوبی دارد. به‌واسطه‌ی پنل Super AMOLED درخشندگی و شفافیت رنگ‌ها در آن بسیار خوب است اما از طرف دیگر HD بودن در این رنج قیمت موبایل نا امیدکننده است. مهم‌ترین ویژگی‌ این گوشی را می‌توان بخش سیستم پردازشی و عملکرد آن دانست. استفاده از چیپست قدرتمند اسنپ‌دراگون 750 باعث شده بتوانید با سرعت و پایداری بالا با گوشی پردازش‌های سنگین را انجام دهید. کیفیت تصاویر ثبت شده در موبایل هم در روز و هم شب، کیفیت خوبی داشته و از بقیه رقبا هم‌قیمت عمکرد بهتری دارد. همچنین امکان فیلم برداری 4K یک ویژگی بسیار خوب بخش دوربین Samsung Galaxy A42 است. اگر به دنبال خرید گوشی با عملکرد پردازشی خوب در این رنج قیمت هستید و کیفیت HD نمایشگر یا مدت زمان شارژ شدن 2 ساعته گوشی و همینطور عدم استفاده از بلندگو استریو برای‌تان مهم نیست، Galaxy A42 سامسونگ می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد.

 

نکات مثبت:

  • عملکرد پردازشی بسیار خوب با چیپست Snapdragon 750
  • صفحه نمایش Super AMOLED با دقت رنگ بالا
  • باتری 5 هزار میلی‌آمپری
  • عملکرد مناسب دوربین‌های گوشی

 

نکات منفی:

  • صفحه نمایش HD
  • فول شارژ شدن باتری در 2 ساعت
  • بلندگو مونو