بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ: با کیفیت و کلاسیک!

نقد و بررسی 01 مرداد 1402 علی مظفری

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ: با کیفیت و کلاسیک!

گلکسی A5 2017 سامسونگ (Samsung Galaxy A5 2017) گوشی میان رده‌ی است که کیفیت ساخت خوب و ظاهری کلاسیک دارد. این اسمارتفون از دوربین اصلی و سلفی بسیار خوب و صفحه نمایش با کیفیتی بهره می‌برد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این گوشی را مشخص کنیم.

معرفی مختصر گلکسی A5 2017 سامسونگ (Samsung Galaxy A5 2017)

سری گوشی های گلکسی A سامسونگ از گوشی های میان رده رو به بالای این شرکت محسوب می‌شوند. این رده از گوشی های سامسونگ از نظر کیفی مابین سری محصولات گلکسی S و گلکسی J قرار خواهند گرفت که به ترتیب گوشی های رده بالا و میان رده غول کره‌ای صنعت موبایل را تشکیل می‌دهند. همانطور که از نام گلکسی A5 2017 مشخص است، این گوشی محصول سال 2017 است و در ماه ژانویه (January) این سال معرفی شد.

به دلیل کیفیت ساخت خوب و کارایی مناسبی که گلکسی A5 2017 داشته، خیلی زود توانست مورد توجه کاربران قرار گیرد و به یکی از گوشی های پر فروش سامسونگ تبدیل شود. اما به نظر شما این گوشی چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ پرداخته و شما را با نقاط قوت و ضعف این گوشی آشنا کنیم. بنابراین ما را در ادامه مطلب دنبال کنید.

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ: طراحی و ظاهر

گلکسی A5 2017 از نظر طراحی و کیفیت ساخت گوشی خوبی است اما انتظار یک ظاهر مدرن را از آن نداشته باشید! این گوشی برای افرادی مناسب است که چندان به صفحه نمایش های بدون حاشیه در گوشی های موبایل اعتقادی ندارد و هنوز در پی خرید گوشی هایی هستند که حاشیه های نسبتا ضخیم داشته و دکمه فیزیکی هوم در زیر نمایشگر آن ها وجود داشته باشد! اگر از این دسته افراد هستید، گلکسی A5 2017 سامسونگ یکی از بهترین گزینه خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ

 

زمانی که از نمای رو به رو به گلکسی A5 2017 سامسونگ نگاه می‌کنید، کاملا متوجه ظاهر کلاسیک آن خواهید شد. در دو لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش حاشیه های ضخیمی وجود دارد و دکمه فیزیکی هوم هم زیر صفحه نمایش دستگاه نصب است. بدنه و فریم اصلی گوشی از آلومینیوم تشکیل شده اما پنل های جلو و پشت آن با شیشه ضد خش پوشانده می‌شوند و بدین سبب ظاهری نسبتا براق (نه خیلی براق) برای دستگاه به وجود آمده است. ابعاد بدنه گوشی 7.9 در 71.4 در 146.1 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 157 گرم وزن دارد.

زمانی که به قاب پشت گلکسی A5 2017 نگاه کنید هم هیچ ویژگی یا طراحی خاصی توجهتان را جلب نخواهد کرد. شیشه‌ای که به عنوان روکش در قاب پشت گوشی نصب شده و در برابر خراشیدگی از آن محافظت می‌کند به شدت مستعد جذب چربی دست است و تقریبا همیشه کثیف به نظر می‌رسد! لنز دوربین اصلی گوشی در بخش فوقانی و وسط قابل پشت نصب شده و چراغ فلش LED هم در کنار آن قرار دارد. چهار گوشه قاب گلکسی A5 2017 سامسونگ هم کاملا خمیده طراحی شده‌اند و به نظر ما این مسئله منجر شده ظاهر گوشی خیلی جذاب به نظر نرسد!

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ

 

یکی از ویژگی های خیلی خوبی که گلکسی A5 2017 سامسونگ دارد مربوط به بهره‌مندی آن از استاندارد ضد آب IP68 می‌شود که به موجب آن از نظر تئوری قادر خواهد بود تا مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام داشته باشد. گوشی قابلیت نصب همزمان دو سیم کارت را دارد و دکمه فیزیکی هوم آن مثل گوشی های قدیمی‌تر سامسونگ نقش اسکنر انگشت را هم ایفاء می‌کند. بنابراین گلکسی A5 2017 سامسونگ کیفیت ساخت خوب و ظاهری کلاسیک دارد.

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ: صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی گلکسی A5 2017 می‌خواهیم در رابطه با صفحه نمایش این گوشی صحبت کنیم که از نظر کیفیت یکی از نقاط قوت اصلی آن محسوب می‌شود. صفحه نمایش گلکسی A5 2017 سامسونگ 5.2 اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) است، بنابراین Galaxy A5 2017 از نمایشگر خیلی بزرگی بهره نمی‌برد. نسبت نمایشگر دستگاه 16 به 9 بوده و وضوح تصویر آن 1920 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ‌دی در نظر گرفته شده است که بدین سبب تراکم پیکسلی در حدود 424 پیکسل در هر اینچ برای صفحه نمایش گوشی به ارمغان آورده می‌شود. بنابراین گلکسی A5 2017 سامسونگ از صفحه نمایشی نه چندان بزرگ و با تراکم پیکسلی خوب بهره‌مند است.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی شیائومی Mi Mix 2 (می میکس 2): زیبا و بدون حاشیه!

سامسونگ روی صفحه نمایش گلکسی A5 2017 را با شیشه گوریلاگلس 4 پوشانده و بدین صورت در برابر خراشیدگی از آن محافظت به عمل می‌آورد. یکی از ویژگی های خوب و کاربردی صفحه نمایش گلکسی A5 2017 مربوط به پشتیبانی از آن از قابلیت "Always On Display" می‌شود که به موجب آن همیشه اطلاعات خاصی همچون زمان، تاریخ و غیره حتی در حالت خاموش بودن نمایشگر هم بر روی آن نشان داده می‌شوند. استفاده از این قابلیت به دلیل بهره‌مندی گوشی از صفحه نمایش سوپر آمولد امکانپذیر شده و تاثیر آن بر روی مصرف شارژ باتری بسیار ناچیز خواهد بود.

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ

 

اما همانطور که در بخش قبل هم اشاره داشتیم، صفحه نمایش سامسونگ گلکسی A5 2017 حاشیه های ضخیمی دارد (به ویژه در بخش فوقانی و زیرین) و این مسئله سبب شده ظاهر گوشی کلاسیک به نظر برسد. صفحه نمایش گلکسی A5 2017 تقریبا چیزی در حدود 71.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند. اما نمایشگر Galaxy A5 2017 از نظر روشنایی چطور عمل خواهد کرد و محتوای آن در محیط های باز و تحت تابش نور چقدر قابل تفکیک و مشاهده خواهد بود؟

خوشبختانه صفحه نمایش سوپر آمولد گلکسی A5 2017 سامسونگ مثل اغلب پنل های نمایشگر سوپر آمولد دیگری که سامسونگ تولید می‌کند از نظر روشنایی کیفیت عالی دارد. این مسئله سبب می‌شود تا تفکیک‌پذیری محتوای صفحه نمایش و قابل رویت بودن آن ها در محیط های باز و تحت تابش نور به شکل مطلوبی انجام شود. در بررسی های عملی صورت گرفته مشخص شد که حتی اگر شدت روشنایی صفحه نمایش گلکسی A5 2017 بر روی 70 درصد تنظیم شود هم محتوای آن به طور کاملا واضح در محیط های باز و تحت تابش نور قابل رویت خواهد بود. به طور کلی باید گفت صفحه نمایش Galaxy A5 2017 از نظر کیفیت عملکرد وضعیت عالی دارد و شاید تنها نقاط ضعف آن کوچک‌ بودن و حاشیه های ضخیم بالا و پایینش باشند.

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ: سیستم عامل و رابط کاربری

از آنجایی که گوشی گلکسی A5 2017 در اوایل سال 2017 معرفی شده، جای تعجبی ندارد که نسخه قدیمی‌تری از سیستم عامل اندروید هم به طور پیش فرض روی آن نصب باشد. سیستم عامل پیش فرض این گوشی اندروید 6.0.1 مارشمال و خواهد بود اما خوشبختانه آپدیت اندروید 8 اوریو برای آن منتشر خواه شد. رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) هم روی این گوشی نصب و راه‌اندازی شده است و خوشبختانه در مقایسه با نسخه های پیشین رابط کاربری سامسونگ که آن را با نام تاچ ویز (TouchWiz) می‌شناختیم به مراتب بهتر و بهینه‌تر شده است. هنگامی که در حال استفاده از گلکسی A5 2017 هستید و مابین بخش های مختلف آن پرسه می‌زنید تقریبا هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد.

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ

 

با اجرای اغلب اپلیکیشن های سنگین و حتی بازی های HD هم در گوشی گلکسی A5 2017 با مشکل رو به رو نخواهید شد و در این حالت افت سرعت عملکردی در رابط کاربری دستگاه به وجود نمی‌آید. اما زمانی که برای مدت زمان طولانی به اجرای یک بازی HD در گوشی بپردازید، به تدریج دستگاه داغ شده و سپس ممکن است لگ هایی در عملکرد آن مشاهده کنید و تاخیرهایی هم در اجرای اپلیکیشن های بخش "Recent Apps" یا همان "اپلیکیشن های اخیر" به وجود آید، اما در سایر موارد سیستم عامل و رابط کاربری گلکسی A5 2017 عملکرد کاملا خوب و قابل قبولی دارد.

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

گوشی سامسونگ گلکسی A5 2017 از تراشه اگزینوس 7880 خود این شرکت کره‌ای بهره می‌برد. این تراشه یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد که هسته‌های آن از نوع Cortex-A53 بوده و فرکانس کاری 1.9 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی بکار رفته در این مجموعه هم پردازنده Mali-T830MP3 است. رم Galaxy A5 2017 سامسونگ ظرفیت 3 گیگابایتی دارد و دستگاه از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی می‌شود. خوشبختانه این گوشی از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند، بنابراین کاربران علاقمند در صورت تمایل از این طریق و با اتصال حافظه میکرو اس دی می‌توانند فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهند.

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ

 

اما قدرت و کیفیت عملکرد گلکسی A5 2017 چگونه است؟ طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شد که این گوشی قدرت عملکرد خوبی دارد و از پس اجرای بازی های HD سنگین هم بر می‌آید، اما اگر برای مدت زمان نسبتا طولانی از آن برای اجرای بازی ها و اپلیکیشن های سنگین استفاده کنید، به تدریج لگ و تاخیرهای ریزی در عملکرد آن ایجاد می‌شود. این مسئله به ویژه در شرایطی افزایش یافته و محسوس‌تر می‌شود که حافظه داخلی گوشی رو به پر شدن پیش برود. بنابراین به طور کلی باید گفت که گلکسی A5 2017 قدرت عملکرد و پردازشی خوبی دارد و خیلی راحت از پس اجرای کارهای روزمره شما بر می‌آید. با این گوشی حتی می‌توانید با لگ و تاخیر اندک بازی های HD را هم انجام دهید.

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ: دوربین

یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید در بررسی گلکسی A5 2017 به آن اشاره کنیم مربوط به دوربین این گوشی می‌شود. دوربین اصلی Galaxy A5 2017 از یک لنز 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.9 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار، HDR و پانوراما پشتیبانی می‌کند. این گوشی همچنین یک چراغ فلش LED دارد که می‌توانید از آن برای عکسبرداری بهتر در محیط های تاریک استفاده به عمل آورید. کیفیت عملکرد دوربین اصلی گلکسی A5 2017 خوب است اما انتظار نداشته باشید که کیفیت آن با کیفیت دوربین پرچمداران فعلی بازار برابری کند! با دوبین اصلی گلکسی A5 2017 می‌توانید خیلی سریع و بدون دردسر عکس های خوب و با کیفیتی ضبط کنید که جزئیات مطلوبی دارند و از تفکیک‌پذیری قابل قبولی هم بهره‌مند هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

برخلاف اغلب گوشی های میان رده دیگر، دوربین اصلی گلکسی A5 2017 در محیط های کم نور هم عملکرد خوبی دارد. به جرئت می‌گوییم که از این نظر کمتر گوشی میان رده‌ای توان رقابت با Galaxy A5 2017 را خواهد داشت. دوربین سلفی گلکسی A5 2017 هم از سنسور مشابه 16 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/1.9 را ارائه می‌کند. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی بسیار مطلوب است و بدون تردید گلکسی A5 2017 از این نظر یکی از بهترین گوشی های میان رده بازار (حداقل در رنج قیمتی که دارد) خواهد بود. بنابراین اگر به عکسبرداری سلفی علاقه دارید، گلکسی A5 2017 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان محسوب می‌شود. به طور کلی دوربین این گوشی از نقاط قوت اصلی آن خواهد بود و مطمئن هستیم که شما هم با چند بار استفاده از آن با نظر ما موافقت خواهید کرد.

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ

 

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ: باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی گلکسی A5 2017 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. گلکسی A5 2017 از یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که از نوع لیتیوم یونی بوده و قابلیت جداسازی و تعویض توسط کاربر را ندارد. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که اگر از گوشی استفاده نرمالی به عمل آید، باتری آن تقریبا می‌تواند تا یک دو سوم رو انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند، اما اگر از گوشی استفاده سنگینی به عمل آورید، بدون تردید شارژ باتری گوشی زودتر خالی شده و شاید توان شارژدهی آن به نصف روز کاهش پیدا کند. بنابراین اگر به دنبال گوشی هستید که باتری قدرتمندی داشته باشد، گلکسی A5 2017 چندان انتخاب مناسبی برایتان نیست!

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

اما در سمت مقابل باتری گوشی از قابلیت شارژ سریعی پشتیبانی می‌کند که به واقع عملکرد مطلوبی دارد. طبق بررسی ها باتری گلکسی A5 2017 به لطف قابلیت مذکور ظرف 30 دقیقه تا 60 الی 70 درصد شارژ شد! همچنین باتری گوشی ظرف 90 الی 100 دقیقه فول شارژ می‌شود. بنابراین هرچقدر باتری Galaxy A5 2017 قدرت شارژدهی ضعیفی دارد، سرعت شارژ مجدد باتری گوشی بالا خواهد بود.

 

بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی گلکسی A5 2017 سامسونگ پرداختیم. این گوشی برای آن دسته از افرادی مناسب است که به کیفیت ساخت گوشی، دوربین، سرعت شارژ باتری و وضوح صفحه نمایش اهمیت می‌دهند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گلکسی A5 2017 سامسونگ را در بخش زیر مشاهده می‌کنید.

نقاط قوت:

  • طراحی با کیفیت
  • وضوح خوب صفحه نمایش
  • دوربین قدرتمند

نقاط ضعف:

  • ظاهر نه چندان زیبا
  •