نقد و بررسی لپ تاپ Asus TUF Dash F15

نقد و بررسی 17 بهمن 1401 مدیر سامانه

نقد و بررسی لپ تاپ Asus TUF Dash F15

لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15 یکی از قدرتمندترین لپ تاپ‌هایی است که می‌توانید در سال 2021 آن را تهیه کنید. ایسوس در جدیدترین لپ تاپ خود از بروزترین قطعات سخت افزاری مانند پردازنده‌های نسل 11 اینتل استفاده کرده تا بهترین عملکرد را به شما ارائه دهد. لپ تاپ‌های مخصوص بازی ایسوس در سری‌های مختلفی عرضه شده‌اند، لپ تاپی که امروز قصد بررسی آن را داریم از سری TUF است. Asus TUF Dash F15 آخرین مدل ایسوس بوده که به‌نوعی ورژن جدید سری سال گذشته TUF A15 است.

لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15 یک لپ تاپ رده بالا و حرفه‌ای است. برعکس سایر لپ تاپ‌های مخصوص بازی که در آن شاهد سیستم‌های سخت افزاری مختلفی هستیم، ایسوس در این مدل خاص تصمیم گرفته تعداد کانفیگ‌های لپ تاپ را کم کرده و تنها از قوی‌ترین قطعات استفاده کند. این لپ تاپ حرفه‌ای مخصوص بازی از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای نسل یازدهم Intel Core i7 با سرعت 3.3 گیگاهرتز استفاده می‌کند که جدیدترین پردازنده‌ی معرفی شده توسط شرکت اینتل است. در کنار این پردازنده‌ی سریع، شاهد کارت گرافیک رده بالا NVIDIA GeForce RTX 3060 و RTX 3070 هستیم که به ترتیب با 6 و 8 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی عرضه شده‌اند.

صفحه نمایش 15.6 اینچی لپ تاپ هم Full HD است و در دو مدل 144 هرتز و 240 هرتز معرفی شده که علاوه بر تفاوت در نرخ نوسازی تصویر، تقاوت‌هایی در پوشش‌دهی طیف‌های رنگی مختلف دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. برای ذخیره سازی اطلاعات از حافظه‌ SSD با ظرفیت‌های 512 گیگابایت و 1 ترابایت استفاده شده است.

همه‌ی قطعات سیستم سخت افزاری لپ تاپ در بالاترین سطح آماده‌ی اجرای جدیدترین بازی‌های ویدیویی با بهترین کیفیت برای شما هستند. قیمت لپ تاپ TUF Dash F15 با توجه به سیستمی که در اختیار شما قرار می‌دهد، قیمت مناسبی به حساب می‌آید و با خرید لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15 می‌توانید انتظار پردازش حرفه‌ای‌ترین کارها را از لپ تاپ داشته باشید. در ادامه دقیق‌تر به بررسی لپ تاپ جدید ایسوس می‌پردازیم.

 

طراحی و کیفیت ساخت Asus TUF Dash F15

طراحی و کیفیت ساخت Asus TUF Dash F15

لپ تاپ TUF Dash F15 طراحی بسیار ظریفی به نسبت سایر لپ تاپ‌های مخصوص بازی دارد. در لپ‌ تاپ‌های گیمینگ به واسطه‌ی استفاده از سیستم سخت افزاری قدرتمند و سیستم خنک‌کننده شاهد بدنه‌ای بزرگ هستیم. اما ایسوس، در سری جدید لپ تاپ‌های مخصوص بازی خود توانسته تا حد بسیار زیادی ظاهر ساده و جمع‌و‌جوری را برای این مدل خاص لپ تاپ‌ها در نظر بگیرد. بر خلاف لپ تاپ‌های شرکت‌های دیگر مانند لپ تاپ Lenovo Legion 5 و همچنین مدل قبلی همین سری یعنی لپ تاپ Asus TUF A15، در این مدل شاهد بدنه‌ای ظریف با ضخامت 1.9 سانتی‌متر هستیم. طراحی پنل داخلی لپ تاپ یک‌دست بوده و آن را تا حدودی مشابه لپ تاپ‌های مالتی‌مدیا سبک کرده است. ابعاد لپ تاپ 36x25.2x1.9 سانتی‌متر بوده. وزن آن 2 کیلوگرم است که برای یک لپ تاپ 15.6 اینچی گمینگ بسیار مناسب است.

 

طراحی و کیفیت ساخت Asus TUF Dash F15

 

ایسوس در لپ‌ تاپ‌های مخصوص بازی، وسواس زیادی برای ارائه‌ی یک طرح جذاب به خرج داده است. در لپ تاپ TUF Dash F15 هم شاهد یک طراحی زیبا هستیم. بر روی قاب پشتی لپ تاپ سمت چپ تایپوگرافی زیبایی از عبارت TUF درج شده. در سمت مقابل لوگوی این سری به چشم می‌خورد. نوع طراحی این قاب هم ساختار جذابی دارد و قسمت پایینی آن با توجه به قرار گیری محل خروجی هوا برش‌های جذابی دارد. بر روی پنل اصلی لپ تاپ هم شاهد یک کیبورد جزیره‌ای هستیم که همه کلیدهای آن یک در یک سطح پایین‌تر سطح پنل قرار گرفته‌اند. کلیدهای WASD لپ تاپ هم رنگ متفاوتی به نسبت سایر کلیدها دارند. لپ تاپ TUF Dash F15 در دو رنگ سفید و خاکستری تیره و معرفی شده است که هر دو آن‌ها طراحی جذابی دارند. اما مدل خاکستری رنگ‌ این لپ تاپ پتانسیل بالایی در جذب اثر انگشت دارد.  

 

بدنه‌ی این لپ تاپ‌ در تست‌های انجام شده مقاومت بسیار بالایی داشته است. آزمایش‌های در سطح نظامی! این لپ تاپ‌ نشان می‌دهد بدنه‌ی لپ تاپ در برابر افتادن مقاوم است. برای مثال اگر لپ تاپ از روی میز به پایین پرتاب شود، مشکلی برای بدنه‌ی آن به‌وجود نخواهد آمد. همچنین در برابر لرزش شدید، گرما و سرما زیاد و رطوبت هم بدنه‌ی TUF Dash F15 مقاوم است. در مجموع در لپ تاپ ایسوس تاف دش اف‌15 با یک بدنه‌ی زیبا و مقاوم طرف هستیم.

 

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15

صفحه نمایش لپ تاپ TUF Dash F15 در دو مدل معرفی شده که تفاوت‌هایی مهم با یکدیگر دارند. ایسوس در هر دو مدل از یک صفحه نمایش 15.6 اینچی با کیفیت Full HD استفاده کرده که پنل آن از نوع IPS است و به روکش مات (Anti Glare) مجهز شده‌اند. در مدل اول صفحه نمایش از 62.5% رنگ‌های sRGB و 47.3% رنگ‌های Adobe پشتیبانی می‌کند. نرخ نوسازی تصویر در این مدل 144 هرتز است. مدل دوم و حرفه‌ای‌تر لپ تاپ اما از 100% رنگ‌های sRGB و 75.3% رنگ‌های Adobe پشتیبانی می‌کند که اگر به دنبال کار طراحی گرافیک حرفه‌ای هستید، باید این مدل را تهیه کنید تا دقیق‌ترین رنگ‌ها بتوانید در صفحه نمایش لپ تاپ مشاهده کنید. در مدل دوم همچنین نرخ نوسازی تصویر 240 هرتز است.

یکی از ویژگی‌های مهم صفحه نمایش لپ تاپ‌های مخصوص بازی مربوط به زمان پاسخگویی (Response Time) صفحه نمایش است. هر چه زمان پاسخگویی کمتر باشد یعنی پیکسل‌های صفحه نمایش زودتر قادر به عوض کردن رنگ خود هستند. لپ تاپ TUF Dash F15 زمان پاسخگویی 3 میلی‌ثانیه دارد که عدد بسیار خوبی است و در هنگام تجربه بازی‌ ویدیویی اصلا با پرش و محو شدگی رنگ‌ها روبه رو نخواهید شد. صفحه نمایش این مدل لپ تاپ حاشیه‌ی بسیار کمی دارد که تجربه کار با آن را جذاب‌ می‌کند. ایسوس در سری جدید لپ تاپ‌های مخصوص بازی خود به دلیل کم کردن حاشیه اطراف نمایشگر وب‌کم را حذف کرده است. وجود وب‌کم با کیفیت در شرایطی که بسیار از افراد مجبور به انجام اکثر کارهای خود در خانه هستند، تبدیل به یک امکان ضروری شده است اما با اینکه لپ تاپ تولید سال 2021 است اما خبری از وب‌کم نیست.

 

سیستم سخت افزاری

نقد و بررسی لپ تاپ Asus TUF Dash F15

به مهم‌ترین بخش لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15 یعنی سخت افزار می‌رسیم. بازی کردن با کیفیت بالا یکی از کارهای سنگینی است که می‌توانید بر روی لپ تاپ تجربه کنید. به همین خاطر شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ در این سری از لپ تاپ‌ها باید از آخرین قطعات سخت افزاری استفاده کنند. ایسوس در این لپ تاپ از جدیدترین مدل پردازنده اینتل و جدیدترین مدل کارت گرافیک شرکت NVIDIA استفاده کرده است. پردازنده‌ی نسل یازدهم Intel Core i7 سری H وظیفه‌ی پردازش اطلاعات را در لپ تاپ دارد. از دو مدل متفاوت این پردازنده کم‌مصرف و چهار هسته‌ای بر روی لپ تاپ‌ استفاده شده است. مدل اول Core i7-11370H است که محدوده‌ی سرعت 3.3 تا 4.8 گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کند. مدل دوم پردازنده‌ی Core i7-11375H بوده که در حالت توربو برای پردازش‌های سنگین سرعت 3.3 تا 5 گیگاهرتز را ارائه می‌دهد. پردازنده‌های نسل یازده اینتل بالاترین سرعت پایه پردازنده را بر روی لپ تاپ در این مدل ارائه می‌دهند و می‌توانید با خرید TUF Dash F15 تجربه سرعت بسیار خوبی را داشته باشید. اما باید توجه داشت که با اینکه در این لپ تاپ از پردازنده‌ی نسل یازدهم استفاده شده اما در این لپ تاپ شاهد پردازنده چهار هسته‌ای با حافظه‌ی کش 12 مگابایت هستیم.در حالی که  در پردازنده‌های نسل دهمی 10870 و 10875 اینتل بر روی لپ تاپ‌ها به‌جای چهار هسته از هشت هسته و همچنین حافظه‌ی کش 16 مگابایتی استفاده شده بود. 

 

سری جدید کارت گرافیک‌های گیمینگ شرکت NVIDIA یعنی مدل‌های RTX 3060 و RTX 3070 برای پردازش‌های گرافیکی روی TUF Dash F15 در نظر گرفته شده‌اند. کارت گرافیک RTX 3060 با 6 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی و کارت گرافیک RTX 3070 با 8 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی از نوع GDDR6 شما را در اجرای بازی‌های ویدیویی با بهترین کیفیت تصویر همراهی می‌کنند. با توجه به توان 80 واتی این کارت گرافیک‌ها در لپ ناپ تفاوت خیلی زیادی میان عملکرد آن‌ها وجود ندارد و حتی در بررسی‌های انجام شده اختلاف فاحشی هم میان این سری کارت گرافیک با مدل RTX 2070 که بر روی مدل Zephyrus G14 استفاده شده بود، نیست اما به هر حال این لپ تاپ از بروزترین کارت گرافیک و پردازنده موجود استفاده می‌کند و با خرید آن خیالتان تا چند سال آینده از بابت سیستم سخت افزاری TUF Dash F15 راحت خواهد بود.

نقد و بررسی لپ تاپ Asus TUF Dash F15

حافظه‌ی رم (RAM) لپ تاپ 16 گیگابایتی است که قابلیت ارتقا تا 24 گیگابایت از نوع DDR4 را هم دارد. بر روی مادربرد لپ تاپ از یک رم 8 گیگابایتی استفاده شده و در کنار آن در اسلات SO-DIMM یک رم 8 گیگابایتی دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. شما برای ارتقا لپ تاپ‌ می‌توانید این رم این اسلات را تغییر دهید و ظرفیت جدید را در کنار 8 گیگابایت رم on-board قرار دهید. برای ذخیره سازی اطلاعات در لپ تاپ هم از حافظه‌ SSD استفاده شده است. لپ تاپ در دو مدل 512 گیگابایت و 1 ترابایت عرضه شده است اما یک اسلات اضافی برای اضافه کردن حافظه‌ی SSD در لپ تاپ وجود دارد که به وسیله‌ی آن می‌توانید ظرفیت ذخیره سازی را ارتقا دهید. این لپ تاپ تنها از SSD پشتیبانی کرده و در صورتی که بخواهید ظرفیت آن را ارتقا دهید باید از حافظه‌ی SSD از نوع M.2 NVMe PCIe 3.0 استفاده کنید. 

در مجموع لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15 سخت افزار بسیار قدرتمندی دارد که می‌توانید با آن انتظار تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی روز را با بالاترین تنظیمات گرافیکی داشته باشید. با این سیستم سخت افزاری بروز و به لطف صفحه نمایش 240 هرتزی لپ تاپ، می‌توانید به راحتی بازی‌ها را با فریم‌ریت بالای 100 و 200 بازی کنید و تجربه‌ی بسیار لذت‌بخشی داشته باشید. علاوه بر بازی‌های ویدیویی این لپ تاپ برای افرادی که ببه دنبال خرید لپ تاپ برای کار تدوین حرفه‌ای ویدیو هستند ایده‌‌آل است. سری کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX یکی از سری کارت گرافیک‌ها برای تدوین ویدیو 4K است. قیمت لپ تاپ TUF Dash F15 کاملا متناسب با سیستمی است که در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید بدون مشکل تا چندین سال آینده با آن در بالاترین سطح کار کنید.

 

سیستم خنک‌کننده لپ تاپ TUF Dash F15

سیستم خنک‌کننده لپ تاپ TUF Dash F15

سیستم سخت افزاری یک لپ تاپ هر چقدر هم که قوی باشد، تا زمانی که یک سیستم خنک‌کننده مناسب برای خنک کردن آن‌ وجود نداشته باشد، نمی‌توان از حداکثر قدرت استفاده کرد. ایسوس در لپ تاپ مخصوص بازی TUF Dash F15 از یک سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای با دو فن بزرگ و 5 لوله‌ی مسی انتقال حرارت استفاده کرده است که به‌خوبی فضای اطراف پردازنده و کارت گرافیک را پوشش داده‌اند. محوطه‌ی زیر لپ تاپ فضا‌های مختلفی برای ورود هوا داشته و بر روی لبه‌های لپ تاپ خروجی‌های هوا قار دارند. دو خروجی بر روی قسمت پشتی پنل اصلی و دو خروجی بر روی لبه‌های کناری لپ تاپ مسئول خارج کردن هوای گرم درون لپ تاپ هستند. هر کدام از فن‌های لپ تاپ از 83 پره‌ی کوچک تشکیل شده‌اند که با قدرت زیاد سیستم پردازشی لپ تاپ را خنک نگه می‌دارند. طبق ادعا ایسوس این سیستم خنک کننده برای استفاده‌ی طولانی مدت بهینه شده است و بدون مشکل داغ شدن، می‌توانید به بازی خود ادامه دهید. همچنین فن‌های لپ تاپ TUF Dash F15 به سیستم Self-Cleaning مجهز شده‌اند که قادر است گرد و خاک و ذرات ریز وارد شده به لپ تاپ را با فشار هوا از لپ تاپ خارج کند.

 

باتری و شارژدهی

باتری و شارژدهی

 

لپ تاپ‌های مخصوص بازی به خاطر استفاده از سیستم سخت افزاری قدرتمند معمولا شارژدهی خیلی بالایی ندارند. همچنین برای استفاده از حداکثر توان پردازنده و کارت گرافیک نیاز است که در هنگام تجربه بازی، لپ تاپ به برق وصل باشد. به همین خاطر شرکت‌های تولیدکننده لپ تاپ مخصوص بازی کمتر روی بخش باتری لپ تاپ مانور می‌دهند. ایسوس TUF Dash F15 از یک باتری 4 سلولی لیتیوم یونی با ظرفیت 76 وات‌ساعت استفاده می‌کند. شارژدهی لپ تاپ در حالت پخش ویدیو به صورت مستمر بسیار خوب بوده و طبق ادعا ایسوس تا 16.6 ساعت می‌تواند شارژدهی داشته باشد. باتری این لپ تاپ به فناوری شارژ سریع هم مجهز شده و می‌توانید لپ تاپ را در مدت 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ کنید. یکی از ویژگی‌های این لپ تاپ قابلیت شارژ کردن از طریق Thunderbolt 4 است.

 

کیبورد و تاچ‌پد

 

کیبورد لپ تاپ TUF Dash F15

 

کیبورد لپ تاپ TUF Dash F15 یک کیبورد جزیره‌ای است که به صورت متمرکز در وسط پنل اصلی در یک سطح پایین‌تر به نسبت سطح قرار گرفته است. تمامی کلیدها با فاصله‌ی مشخص از هم قرار گرفته‌اند و عمق 1.7 میلی‌متری آن‌ها تجربه تایپ لذت‌بخشی را برای شما به وجود می‌آورد. همچنین صدای ایجاد شده توسط کلیدها به واسطه‌ی مسیر کمی که برای فشرده شدن طی می‌کنند، بسیار خوب بوده و میزان صدای آن‌ها کمتر از 30 دسی‌بل بلندی دارد. کلیدهای WASD رنگ‌بندی متفاوتی به نسبت سایر کلیدها دارند که در بسیار لپ تاپ‌های مخصوص بازی شاهد این نوع طراحی هستیم. کلیدهای کیبورد به نور پس‌زمینه مجهز شده‌اند و می‌تواند رنگ‌ آن‌ها خودتان تعیین کنید. البته امکان شخصی‌سازی رنگ کلیدها وجود ندارد و یا باید از نور سفید عادی برای همه کلیدها استفاده کنید یا نور همه آن‌ها را به یک رنگ خاص دربیاورید.

با اینکه لپ تاپ 15.6 اینچی است و با اینکه در سری قبلی این لپ تاپ یعنی TUF A15 شاهد بخش اعداد (NumPad) بر روی لپ تاپ بودیم اما در TUF Dash F15 خبری از این بخش نیست. علاوه بر کلیدهای اصلی کیبورد در بالای کلیدهای اصلی از 4 کلید اختصاصی استفاده شده است که از طریق آن‌ها می‌توانید صدای لپ تاپ را کم و زیاد یا قطع کنید، همچنین کلیدی جهت تنظیم سرعت فن‌های لپ تاپ‌ در حالت‌های مختلف درنظر گرفته شده است. پایین‌تر لپ تاپ یک تاچ‌پد با اندازه‌ی معمولی قرار گرفته که یک‌پارچه است و می‌توانید برای انجام کارهای ساده از آن استفاده کنید.

 

پورت‌ها و بلندگو

 

لپ تاپ TUF Dash F15

 

لپ تاپ TUF Dash F15 پورت‌های کاربردی بسیار خوبی دارد. این لپ تاپ به صورت کلی 3 پورت USB 3.2، یک پورت USB Type-C Thunderbolt 4 مشترک با DisplayPort، خروجی تصویر HDMI، پورت RJ45 برای اتصال به اینترنت با کابل LAN و یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون دارد. پورت‌های لپ تاپ همچنین با وجود یک پورت Thunderbolt 4 بسیار عالی است اما شاید اگر از کارت‌خوان SD هم بر روی بدنه‌ی لپ تاپ استفاده می‌شد بهتر بود. همچنین لازم به ذکر است که لپ تاپ مجهز به درگاه قفل کنسینگتون برای اتصال به یک قفل فیزیکی است.

دو بلندگو برای لپ تاپ TUF Dash F15 درنظر گرفته شده‌اند که قادر به پخش صدای DTX-X Ultra هستند. صدای لپ تاپ 7.1 کاناله است و به ادعا ایسوس صدای بلندگوهای لپ تاپ شما را احاطه خواهد کرد به همین خاطر تماشا فیلم و بازی کردن با صدای خود لپ تاپ می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد. یکی از ویژگی‌های لپ تاپ استفاده از دو میکروفون داخلی با قابلیت حذف نویز (Noise Cancelation) است. میکروفن‌ها به این صورت عمل می‌کنند که با شنیدن صدای اطراف و نویزهای موجود در صدا مانند صدای محیط یا صدای فن لپ تاپ، آن را به صورت خودکار از صدای ضبط شده‌ی شما حذف می‌کنند، به همین دلیل می‌توانید بدون دغدغه درهنگام انجام بازی از طریق سیستم‌های چت گروهی بازی مانند دیسکورد، از طریق میکروفون‌ خود لپ تاپ با دوستان خود گفتگو کنید.

 

جمع‌بندی نقد و بررسی لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15

 

 نقد و بررسی لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15

 

لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15 یک لپ تاپ حرفه‌ای با یک سیستم سخت افزاری قدرتمند است. این لپ تاپ در دسته‌ی لپ تاپ‌های مخصوص بازی قرار می‌گیرد و ایسوس در آن از آخرین ورژن پردازنده‌های اینتل و آخرین مدل کارت گرافیک NVIDIA استفاده کرده است. عملکرد پردازشی لپ تاپ در هنگام اجرای بازی‌ها بسیار خوب است و می‌توانید جدیدترین بازی‌های ویدیویی را با بهترین تنظیمات گرافیکی تجربه کنید. همچنین به دلیل پشتیبانی صفحه نمایش از نرخ نوسازی تصویر تا 240 هرتز، می‌توانید با فریم‌ریت بسیار بالا تجربه گیمینگ منحصر به‌فردی را با لپ تاپ داشته باشید. طراحی زیبا بدنه، صفحه نمایش Full HD با پنل IPS و زمان پاسخ‌گویی 3 میلی‌ثانیه و سیستم خنک کننده حرفه‌ای از دیگر ویژگی‌های جذاب این لپ تاپ هستند. قیمت لپ تاپ ایسوس TUF Dash F15 با توجه به استفاده از جدیدترین سیستم سخت افزاری را هم می‌توان به عنوان نکات مثبت لپ تاپ به حساب آورد. اگر به دنبال خرید لپ تاپ حرفه‌ای برای انجام کلیه کارهای حرفه‌ای و تخصصی هستید، حتما Asus TUF Dash F15 را در لیست بررسی خود قرار دهید.

 

نکات مثبت:

  • طراحی زیبا بدنه
  • پردازده‌ی نسل یازده اینتل
  • استفاده از کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3070
  • صفحه نمایش 240 هرتزی با پنل IPS و زمان پاسخ‌گویی 3 میلی‌ثانیه
  • سیستم کولینگ حرفه‌ای
  • پشتیبانی از Thunderbolt 4

 

نکات منفی:

  • عملکرد کارت گرافیک روی لپ تاپ تفاوت زیادی با مدل‌های قبل نمی‌کند
  • عدم استفاده از وب‌کم و کارت‌خوان SD