مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اپل: یک رقابت نفس‌گیر!

مقایسه محصولات 15 اسفند 1397 علی مظفری

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اپل: یک رقابت نفس‌گیر!

بدون تردید دو گوشی میت 20 پرو هوآوی و آیفون XS مکس از بهترین گوشی هایی هستند که در بازار موجود بوده و قابل خرید خواهند بود. اما به نظر شما کدامیک از این دو گوشی گزینه خرید بهترین است؟ ما در این مطلب می‌خواهیم به مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف هر یک از این دو اسمارتفون (smartphone) نسبت به یکدیگر داشته باشیم.

 

مقدمه

اگر از افرادی هستید که همیشه دنبال انتخاب بهترین ها هستند، مطمئنا دو گوشی هوآوی میت 20 پرو (Huawei Mate 20 Pro) و آیفون ایکس اس مکس اپل (Apple iPhone XS Max) می‌توانند گزینه های خرید عالی برایتان باشند. آیفون XS Max در ماه سپتامبر (September) سال 2018 به صورت سرمی از سوی شرکت اپل معرفی شد و هم اکنون در حال تدوین این مطلب مقایسه‌ای اختصاصی هستیم، بهترین و قدرتمندترین گوشی آیفون شرکت اپل محسوب می‌شود. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "بررسی آیفون XS Max اپل: اوج قدرت، کیفیت و زیبایی!" به طور جامع iPhone XR Max را بررسی کردیم و اشاره‌ای به نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی داشتیم. به عقیده ما این گوشی اوج کیفیت و زیبایی را در آیفون های اپل به رخ می‌کشد. اما آیا گوشی هایی هم هستند که توان رقابت با آیفون XS Max را داشته باشد؟!

بدون تردید گوشی های اندرویدی زیادی وجود دارند که اگر قرار باشد از همه نظر با آیفون ایکس اس مکس مقایسه شوند، می‌توانند رقیب جدی برای آن به شمار آیند. یکی از این گوشی ها Mate 20 Pro هوآوی است که نه تنها پتانسیل سخت افزاری خوبی برای رقابت با iPhone XS Max دارد بلکه از نظر قیمت هم نسبت به این گوشی ارزان تر خواهد بود! این اسمارتفون فوق‌العاده زیبا و قدرتمند در ماه اکتبر (October) سال 2018 معرفی شد و واقعا اوج اقتدار شرکت چینی هوآوی را نشان می‌دهد. اگر به یاد داشته باشید در مقاله "نقد و بررسی Mate 20 Pro هوآوی : زیبا و جذاب با دوربین سه‌ گانه" به نقد و بررسی این گوشی پرداخته بودیم و نقاط قوت متعدد آن را برایتان نام بردیم. اما میت 20 پرو هوآوی تا چه اندازه می‌تواند در مقابل آیفون XS Max مقتدرانه عمل کند؟ به نظر شما کدامیک از دو گوشی نام برده شده می‌توانند گزینه خرید مناسب تری برایتان باشند؟ به منظور پاسخ دادن شفاف و مناسب به این سوال باید ابتدا به مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max بپردازیم و نقاط قوت و ضعف هر یک از این دو گوشی را نسبت به یکدیگر مشخص کنیم.

در ادامه این مطلب اختصاصی ما می‌خواهیم به مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max بپردازیم و به طور جزئی و دقیق دو گوشی نام برده شده را تقریبا از همه نظر با هم مقایسه کنیم. در این مقایسه مسائلی همچون سبک طراحی و ظاهر، صفحه نمایش، سیستم عامل و بستر نرم افزاری، پتانسیل پردازشی، دوربین، باتری و ارزش خرید (قیمت) دو گوشی مذکور را با هم مقایسه می‌کنیم. بدین ترتیب شما با شناسایی نقاط قوت و ضعف هر یک از دو اسمارتفون نام برده شده نسبت به یکدیگر می‌توانید انتخاب آگاهانه‌تری برای خرید داشته باشید. فراموش نکنید هم آیفون XS Max و هم گوشی Mate 20 Pro هوآوی از بهترین اسمارتفون های فعلی بازار به شمار می‌روند و در این مقایسه شاهد یک رقابت نفس‌گیر برای شناسایی تفکیک عالی از عالی‌تر خواهیم بود.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اپل: طراحی و ظاهر

از نظر کیفیت ساخت هر دو گوشی مورد نظر یعنی آیفون ایکس اس مکس اپل و هم هوآوی میت 20 پرو از بهترین های بازار هستند و مطمئن باشید اوج اقتدار شرکت های سازنده خود را به رخ می‌کشند. موادی که در طراحی بدنه و قاب این دو گوشی بکار رفته بسیار با کیفیت بوده و از مقاوم ترین موادی هستند که در ساخت اسمارتفون های امروزی بکار گرفته می‌شوند. فریم اصلی هر دو گوشی آلومینیومی است و قاب پشت و پنل جلوی هر دوی آن ها با شیشه ضد خش پوشانده می‌شود. جنس شیشه‌ای که در قاب هوآوی میت 20 پرو بکار رفته از گوریلاگلس 5 است که مقاومت بسیار بالایی در برابر خراشیده شدن و تماس با اشیا و اجسام تیز دارد، اما از سمت مقابل اشاره دقیقی به مدل شیشه ضد خط بکار رفته در قاب آیفون XS Max اپل نشده و فقط می‌دانیم که این شیشه ضد خش و دافع چربی خواهد بود. بکارگیری شیشه در قاب پشت و پنل جلوی دو گوشی مورد نظر سبب شده که آن ها ظاهری بسیار زیبا، شیک، براق و چشم نواز داشته باشند که این مسئله کاملا با معیارهای طراحی اسمارتفون های مدرن تطابق دارد.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

زمانی که آیفون XS Max و هوآوی Mate 20 Pro را در دست بگیرید، متوجه می‌شوید که میت 20 پرو نسبت به آیفون ایکس اس مکس کم عرض تر است. عرض کمتر این گوشی سبب شده در مقایسه با آیفون ایکس اس مکس کشیده‌تر به نظر آید، اما واقعیت موضوع این است که دو گوشی نام برده شده از نظر طول (ارتفاع) تقریبا ابعاد یکسانی دارند. ابعاد بدنه آیفون XS Max برابر 7.7 در 77.4 در 157.5 میلیمتر بوده و بدنه هوآوی میت 20 پرو ابعاد 8.6 در 72.3 در 157.8 میلیمتری را ارائه می‌کند. بنابراین دو گوشی مذکور تقریبا طول یا ارتفاع یکسانی دارد و از نظر عرضی، آیفون XS Max عریض تر از میت 20 پرو خواهد بود و از نظر ضخامت هم آیفون ایکس اس مکس باریک تر از گوشی هوآوی Mate 20 Pro طراحی شده است. از نظر وزن هم آیفون ایکس اس مکس از میت 20 پرو سنگین تر خواهد بود چون وزن آن حدود 208 گرم است و وزن میت 20 پرو هوآوی در حدود 189 گرم اندازه‌گیری شده است. پس علیرغم اینکه دو گوشی مذکور از نظر جنس مواد بکار رفته در بدنه خود با هم وجه اشتراک دارند، از نظر ابعاد و وزن چندان شبیه به هم نیستند و دو زبان طراحی متفاوت در ساخت فریم بدنه آن ها بکار رفته است. ترجیح دادن هر یک از این دو گوشی نسبت به گوشی دیگر از نظر ابعاد بدنه به سلیقه شخصی کاربر بستگی دارد. برای مثال اگر دوست دارید گوشی بلندتر و کم عرض به نظر آید، میت 20 پرو گزینه مناسب شماست اما اگر دوست دارید گوشی عریض تر باشد و ضخامت بدنه آن کمتر شود، مطمئنا آیفون XS Max برایتان مناسب‌تر است.

هر دو اسمارتفون مذکور از طراحی ضد آب بهره می‌برند و استاندارد ضد آب IP68 توسط آن ها پشتیبانی می‌شود. به موجب این ویژگی هر دو گوشی می‌توانند در عمق 2 متری آب تا مدت زمان 30 دقیقه دوام داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی های مشترک دو گوشی مذکور مربوط به امکان پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت می‌شود که ویژگی نویی برای آیفون های اپل است اما طرفداران گوشی های اندرویدی کاملا با آن آشنا هستند. اما بیایید در مورد ویژگی های بیومترک دو گوشی صحبت کنیم.اگر به قاب پشت و پنل جلوی دو گوشی نام برده شده نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که هیچ بخش فیزیکی به عنوان اسکنر انگشت در هیچکدام از آن ها بکار نرفته است، پس احتمالا این سوال در ذهنتان ایجاد می‌شود که چطور باید از قفل نمایشگر آن ها عبور کنیم؟ خوشبختانه در این راستا هم هوآوی و هم اپل رویکردهای نوین و جدیدی را ارائه می‌کنند. اپل بدین منظور در آیفون XS Max قابلیت تشخیص چهره اختصاصی خودش را پیاده‌سازی کرده که اصطلاحا به آن فیس آیدی (Face ID) گفته می‌شود. به موجب این قابلیت کاربر تحت هر شرایط می‌تواند با گرفتن گوشی جلوی صورت خودش از قفل نمایشگر آن عبور نماید یا تایید های امنیتی مورد نیاز دستگاه را پشت سر بگذارد. قابلیت فیس آیدی با استفاده از تکنولوژی های پیچیده و بسیار دقیقی در آیفون XS Max پیاده‌سازی شده‌ و عملکرد بسیار عالی و بی‌نقصی دارد. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که فیس آیدی می‌تواند چهره دو قلوهای همسان را از هم تشخیص دهد یا تغییراتی چهره و صورت کاربر مثل آرایش کردن، عینک زدن، ریش و سبیل گذاشتن، کلاه گذاشتن، تغییر مدل مو و غیره را درک کند و این مسائل در عملکرد آن هیچ اختلالی ایجاد نکنند. بنابراین در آیفون ایکس اس مکس اپل هیچ خبری از اسکنر انگشت فیزیکی نیست و استفاده از فیس آیدی تنها روش بیومتریک موجود برای گذر از قفل نمایشگر و تاییدهای امنیتی خواهد بود.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

اما در سمت مقابل هوآوی دو قابلیت بیومتریک را در گوشی میت 20 پرو برای گذر از لایه های امنیتی گوشی و قفل نمایشگر آن پیاده سازی کرده است. قابلیت اول دقیقا مشابه با همان فیس آیدی آیفون ایکس اس مکس خواهد بود و به موجب آن کاربر می‌تواند با قرار داد گوشی در جلوی صورت خودش از قفل نمایشگر عبور کند یا تایید های امنیتی را انجام دهد. فیس آیدی که در گوشی Mate 20 Pro هوآوی پیاده سازی شده هم مثل آیفون ایکس اس از تکنولوژی پیشرفته‌ای بهره‌ می‌برد و برای ارائه آن از حسگر های خاصی استفاده شده است که عملکرد فوق‌العاده دقیقی دارند. در مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max مشخص شد که قابلیت فیس آیدی هر دو گوشی عملکرد بسیار عالی دارد و کاملا قابل اعتماد خواهد بود. با فیس آیدی هر دو گوشی حتی در محیط های تاریک هم می‌توانید با بالا آوردن گوشی از قفل نمایشگر دستگاه عبور کنید. اما همانطور که گفتیم هوآوی دو قابلیت بیومتریک را برای گذر از قفل نمایشگر میت 20 پرو ارائه کرده است که یکی از آن ها فیس آیدی بود. قابلیت دوم قابلیت محبوب اسکن انگشت کاربر است که به شیوه‌ای نوین‌تر در گوشی Mate 20 Pro پیاده‌سازی می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی ردمی نوت 7 شیائومی (Redmi Note 7): یک خرید عالی!

صفحه نمایش این گوشی قابلیت اسکن انگشت کاربر را هم دارد! بدین سبب شما می‌توانید با قرار دادن انگشت خود در بخش خاصی از نمایشگر دستگاه از لاک اسکرین آن عبور نمایید یا تایید های امنیتی مورد نیاز را انجام دهید. در بررسی که ما داشتیم مشخص شد که قابلیت مذکور در میت 20 پرو بسیار خوب و قابل اعتماد عمل می‌کند و تقریبا هیچ باگ، تاخیر و مشکلی در عملکرد آن وجود ندارد. به جرئت مدعی می‌شویم که اسکن انگشتی که توسط صفحه نمایش گوشی Mate 20 Pro هوآوی انجام می‌شود از نظر کیفیت توان رقابت با اسکنر های انگشت فیزیکی را دارد. بنابراین باید اعتراف کرد که از نظر قابلیت های امنیتی و بیومتریک شرکت هوآوی یک قدم رو به جلو برداشته و حداقل بدین سبب در مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max از کمپانی اپل پیشی گرفته است. اما نوبتی هم باید نوبت به مقایسه ظاهر و خوش دست بودن دو گوشی می‌رسد. قبل از اینکه وارد جزئیات شویم باید بگوییم که هر دو گوشی ظاهری بی‌نظیر و خاص دارند و با در دست گرفتن آن ها کاملا حس در دست‌گیری یک گوشی پرچمدار و برتر به شما منتقل می‌شود. بنابراین هدف از شرح تفاوت های ظاهری مابین این دو گوشی فقط مشخص‌تر کردن بهتر جزئیات سبک طراحی ظاهر آن ها خواهد بود و تصمیم گیری مبنی بر بهتر بودن هر یک از این دو گوشی نسبت به محصول دیگر کاملا به سلیقه شخصی کاربر بستگی دارد. وقتی از نمای رو به رو به دو گوشی مورد نظر نگاه کنید اولین موضوعی که توجهتان را جلب خواهد کرد مربوط به صفحه نمایش بدون حاشیه آن ها می‌شود که تقریبا با فرم فکتور یکسان در هر دو گوشی بکار رفته است. در بخش فوقانی صفحه نمایش هر دو گوشی مورد نظر قسمتی سیاه رنگ و بیضی شکل برای نصب سنسور های جلو و دوربین سلفی دستگاه بکار رفته که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

وجه تمایزهایی که از نمای رو به رو در دو گوشی قابل مشاهده هستند شامل دو موضوع خواهند بود. موضوع اول مربوط به کم عرض‌تر بودن صفحه نمایش میت 20 پرو می‌شود که ظاهر آن را باریک‌تر از آیفون XS Max جلوه خواهد داد. مسئله دوم هم مربوط به انحنایی می‌شود که در دو لبه سمت راست و چپ صفحه نمایش Mate 20 Pro هوآوی وجود دارد. این انحنا یا خمیدگی برای زیبا و خوش دست تر به نظر آمدن دستگاه ارائه شده اما لبه های صفحه نمایش آیفون ایکس اس مکس اپل کاملا فلت و صاف هستند. این دو مورد اصلی ترین تفاوت هایی هستند که از نمای رو به رو مابین دو گوشی میت 20 پرو و آیفون ایکس اس مکس قابل درک خواهند بود. اما وقتی دو گوشی مذکور را برگردانید و به قاب پشت آن ها نگاهی بیندازید، تفاوت های مابین آن ها دو چندان خواهد شد! اولین موضوعی که در این شرایط توجهتان را جلب خواهد کرد مربوط به نحوه نصب و جزئیات دوربین اصلی دو گوشی می‌شود. دوربین اصلی و دوگانه آیفون XS Max حالتی متعارف‌تر دارد و به صورت عمودی در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه نصب است اما دوربین هوآوی Mate 20 Pro حالتی غیرمتعارف خواهد داشت چون از سه لنز مختلف تشکیل شده و این سه لنز به همراه چراغ فلش LED دستگاه در قسمت مشکی رنگی که به صورت یک مربع در بخش فوقانی و وسط قاب پشت گوشی وجود دارد تعبیه شده‌اند. پس نحوه نصب لنز دوربین های اصلی دو گوشی در قاب پشت آن ها کاملا به چشم می‌آید و از محسوس ترین تفاوت های ظاهری آن هاست.

تفاوت بعدی که در قاب پشت دو گوشی وجود دارد به شیوه مشابه در پنل جلوی آن ها هم دیده می‌شد! این تفاوت مربوط به انحنایی می‌شود که در دو لبه سمت راست و چپ قاب پشت میت 20 پرو ارائه شده و آیفون XS Max از آن بی‌بهره است. بنابراین لبه های قاب آیفون ایکس اس مکس چه از نمای رو به رو و چه از نمای پشت کاملا فلت و صاف هستند اما دو لبه سمت راست و چپ قاب هوآوی میت 20 پرو هم در پنل جلو و هم در قاب پشت دارای انحنا و خمش بوده و بدین ترتیب برای کیپ شدن در دست کاربر بستری مناسب‌تری را فراهم می‌کند. پس در یک جمع‌بندی کلی باید بگوییم که هم آیفون XS Max و هم گوشی هوآوی Mate 20 Pro از نظر سبک طراحی و ظاهر گوشی های درجه یک و عالی بوده و با توجه به معیارها و استانداردهای روز طراحی شده‌اند. شاید ترجیح دادن ظاهر یکی از این دو گوشی نسبت به گوشی دیگر امری سلیقه‌ای باشد اما ارائه ویژگی های بهتر و بیشتر در یک گوشی مطلقا نشان دهنده برتری آن نسبت به گوشی دیگر خواهد بود. به نظر بهره‌مندی Huawei Mate 20 Pro از نمایشگر با قابلیت اسکن انگشت یکی از اصلی ترین برتری های طراحی آن در مقایسه با آیفون XS Max خواهد بود و می‌تواند تنها وجه تمایز اصلی مابین این دو گوشی از نظر طراحی باشد.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اپل: صفحه نمایش

در این مرحله از مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max در رابطه با صفحه نمایش دو گوشی مورد نظر و کیفیت آن صحبت خواهیم کرد. هر دو گوشی مذکور نمایشگری بدون حاشیه و بسیار زیبا دارد که از نظر کیفیت هم جزو بهترین های بازار هستند. مقایسه را با زیر ذره‌بین قرار دادن اندازه، نوع پنل نمایشگر و نسبت تصویر آن در دو گوشی مذکور آغاز می‌کنیم. صفحه نمایش بدون حاشیه‌ای که در آیفون ایکس اس مکس اپل بکار رفته از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) و 6.56 اینچی است و نسبت تصویر 19.5 به 9 را ارائه می‌کند اما صفحه نمایش میت 20 پرو از نوع آمولد و 6.39 اینچی بوده و همان نسبت تصویر 19.5 به 9 را ارائه خواهد کرد. با این حال چون بدنه میت 20 پرو کم عرض‌تر از بدنه iPhone XS Max طراحی شده، نمایشگر آن بلند و کم عرض‌تر از نمایشگر آیفون ایکس اس مکس به نظر می‌رسد. بنابراین از نظر نوع پنل (تکنولوژی نمایشگر) و اندازه، برتری از آن آیفون XS Max خواهد بود. فراموش نکنید پنل های نمایشگر سوپر آمولد نسبت به پنل آمولد بهینه‌تر و گران قیمت‌تر هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A70 سامسونگ: صفحه نمایش بزرگ و زیبا

اما از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی وضعیت صفحه نمایش دو گوشی مذکور چگونه خواهد بود؟ صفحه نمایش آیفون ایکس اس مکس اپل رزولوشن 2688 در 1242 پیکسل را ارائه می‌کند. با توجه به اینکه صفحه نمایش گوشی 6.5 اینچی است، تراکم پیکسلی در حدود 458 پیکسل در هر اینچ برای آن به ارمغان آورده می‌شود. این موضوع در حالیست که نمایشگر 6.39 اینچی گوشی Mate 20 Pro رزولوشن 3120 در 1440 پیکسل را ارائه کرده و بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 538 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. بنابراین از نظر تراکم پیکسلی و رزولوشن برتری مقایسه از آن گوشی هوآوی میت 20 پرو خواهد بود. پس باز هم شاهد رقابت تنگاتنگی مابین آیفون XS Max و هوآوی Mate 20 Pro هستیم چون هر دو گوشی صفحه نمایش عالی و با کیفیتی دارند. تکنولوژی هایی که در راستای بهبود کیفیت نمایش تصویر در آیفون ایکس اس مکس بکار رفته‌اند شامل مواردی همچون دالبی ویژن (DolbyVision،HDR10) گستره رنگی وسیع (Wide Color Gamut) و تروتون (True-Tone) خواهند بود. در هوآوی میت 20 پرو هم از دو تکنولوژی DCI-P3 و HDR10 برای بهبود کیفیت محتوای تصویر استفاده می‌شود. هر یک از این ویژگی ها توضیحات تخصصی و خاصی را شامل می‌شوند که ما خیلی قصد نداریم وارد جزئیات آن ها شویم و می‌خواهیم تمرکز مقایسه را بر روی سایر ویژگی های مهم‌تر و عملی نمایشگر دو گوشی معطوف کنیم.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

روی صفحه نمایش هر دو گوشی نام برده شده با یک لایه شیشه محافظ پوشانده شده است. شیشه‌ای که بر روی نمایشگر هوآوی Mate 20 Pro بکار رفته از نوع گوریلاگلس 5 است که مقاومت بالایی در برابر تماس با اشیا و اجسام تیز و خراشیده شدن دارد. اما در سمت مقابل اپل دقیقا مشخص نکرده که چه شیشه‌ ضد خشی را روی صفحه نمایش iPhone XS Max بکار برده و فقط می‌دانیم که این شیشه ضد خش و دافع چربی است. در هر حال ما توصیه می‌کنیم برای محافظت هر چه بیشتر از صفحه نمایش دو گوشی مذکور، حتما روی آن ها را با گلس محافظ ال سی دی بپوشانید. همانطور که قبلا هم اشاره کرده بودیم صفحه نمایش هر دو گوشی مذکور بدون حاشیه طراحی شده است. طبق آمار نمایشگر میت 20 پرو چیزی در حدود 87.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد و از سمت دیگر صفحه نمایش آیفون ایکس اس مکس حدود 84.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته است. ضمن اینکه دو لبه سمت راست و چپ نمایشگر میت 20 پرو انحنادار و خمیده هستند اما لبه های صفحه نمایش سوپر آمولد آیفون ایکس اس مکس کاملا فلت و صاف خواهد بود. بنابراین این چند مورد هم از تفاوت های نسبتا جزئی مابین نمایشگر دو گوشی محسوب می‌شود که باید در مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اشاره مختصری به آن ها می‌شد.

اما صفحه نمایش هر یک از دو گوشی نام برده شده یک ویژگی خاص و منحصر به فرد دارند که در نمایشگر دو رقیب شاهد ارائه آن نیستیم. ویژگی خاص صفحه نمایش آیفون XS Max مربوط به پشتیبانی از قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch) می‌شود که به موجب آن کاربر می‌تواند با افزایش شدت فشار انگشت خود بر روی آیکون های مختلف موجود در رابط گوشی دستور انجام اقدامات خاص و متفاوت را بدهد. به عنوان مثال شما می‌توانید با فشار دادن انگشت خود بر روی آیکون اپلیکیشن دوربین، به منوی جدیدی دست پیدا کنید که فعالسازی حالت های مختلف ضبط عکس و ویدئو را به طور آنی امکانپذیر کنید. پس پشتیبانی صفحه نمایش آیفون XS Max از قابلیت لمس سه بعدی یکی از قابلیت های خاص آن است که در گوشی Huawei Mate 20 Pro شاهد پیاده سازی و ارائه آن نیستم. اما از سمت مقابل صفحه نمایش هوآوی میت 20 پرو هم یک ویژگی خاص دارد که نمایشگر آیفون ایکس اس مکس از آن بی‌بهره است. این ویژگی مربوط به قابلیت اسکن انگشت کاربر می‌شود که در بخش این مقایسه هم در رابطه با آن صحبت کردیم. پس این دو ویژگی از اصلی ترین تفاوت های عملکردی مابین نمایشگر دو گوشی مذکور به شمار می‌روند.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

اما کیفیت نمایش محتوا در نمایشگر دو گوشی هوآوی Mate 20 Pro و آیفون XS Max چگونه است؟ در بررسی هایی که داشتیم مشخص شد که نمایشگر هر دو گوشی کیفیت بسیار عالی دارند. محتوایی که روی آن ها به تصویر کشیده می‌شود کاملا شارپ بوده و کنتراست مناسبی دارد. علیرغم اینکه رزولوشن و تراکم پیکسلی صفحه نمایش هوآوی میت 20 پرو از نمایشگر آیفون XS Max بیشتر است، اما در عمل این موضوع خیلی قابل درک نخواهد بود و نمی‌توان مدعی شد که محتوای نمایشگر این Mate 20 Pro از دید کاربر وضوح بیشتری نسبت به محتوای نمایشگر آیفون XS Max دارد. شارپنس خوب، کنتراست مناسب، وضوح تصویر عالی، شادابی رنگ ها و تفکیک‌پذیری المان های تصویر همگی از نقاط قوتی هستند که در صفحه نمایش هر دو گوشی مورد نظر وجود خواهند داشت. ضمن اینکه نمایشگر هر دو گوشی نام برده شده از نظر تولید روشنایی هم عملکرد بسیار خوبی دارد و بدین سبب استفاده از آن ها در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل امکانپذیر خواهد بود. البته از این نظر نمایشگر سوپر آمولد آیفون ایکس اس مکس بهتر از نمایشگر آمولد گوشی میت 20 پرو عمل می‌کند و قدرت بیشتری خواهد داشت. برای اینکه در محیط های باز و تحت تابش مستقیم نور شدید به راحتی بتوانید محتوای نمایشگر iPhone XS Max را ببینید کافیست که شدت روشنایی نمایشگر آن را روی 90 درصد تنظیم کنید اما در شرایط مشابه حتما باید شدت روشنایی صفحه نمایش هوآوی Mate 20 Pro روی 100 درصد تنظیم شود تا بازده لازم را داشته باشد. طبق بررسی های صورت گرفته ماکسیمم روشنایی که نمایشگر آیفون ایکس اس مکس قادر به ثبت آن بوده در حدود 650 نیت است و ماکسیمم روشنایی ثبت شده نمایشگر هوآوی میت 20 پرو حدود 580 نیت بوده است. بنابراین از نظر کیفیت صفحه نمایش هر دو گوشی نام برده شده محصولات فوق‌العاده‌ای هستند و نقاط قوت خودشان را دارند. برتری های نمایشگر میت 20 پرو نسبت به صفحه نمایش آیفون ایکس اس مکس شامل رزولوشن بیشتر، تراکم پیکسلی بالاتر، نسبت تصویر به بدنه بهتر و پشتیبانی از قابلیت اسکن انگشت می‌شود و برتری های نمایشگر آیفون XS Max شامل اندازه بزرگ‌تر، پشتیبانی از لمس سه بعدی، بهینه تر بودن و روشنایی بهتر خواهد بود.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اپل: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

یکی از اصلی ترین تفاوت های گوشی میت 20 پرو و آیفون ایکس اس مکس مربوط به سیستم عامل و بستر نرم افزاری آن ها می‌شود. گوشی اول یک محصول اندرویدی است اما آیفون نام برده شده از سیستم عامل iOS اپل بهره می‌برد که این دو با هم تفاوت های عمده‌ای دارند. اندروید 9 پای (Android 9 Pie) به طور پیش فرض روی گوشی Mate 20 Pro نصب بوده و رابط کاربری اختصاصی هوآوی با نام EMUI 9 هم روی آن پیاده‌سازی شده است. در سمت مقابل iOS 12 به طور پیش فرض روی آیفون XS Max نصب است و قابلیت ارتقا به iOS 12.1.3 را دارد. ماهیت دو سیستم عامل اندروید و iOS کاملا متفاوت است و از اینرو هر یک از آن ها نقاط قوت و ضعف مخصوص خودشان را دارند. اندروید یک سیستم عامل متن باز (Open Source) است که شرکت های زیادی مثل سامسونگ، هوآوی، سونی، اچ‌تی‌سی و غیره از آن در گوشی های موبایل خود استفاده می‌کنند، اما iOS یک سیستم عامل انحصاری است که فقط اپل در گجت هایش از آن استفاده به عمل می‌آورد. اما تفاوت های عملکردی و کاربردی مابین این دو سیستم عامل در گوشی های میت 20 پرو و آیفون XS Max شامل چه مواردی می‌شود.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

هوآوی در رابط کاربری EMUI 9 قابلیت ها و ویژگی های بسیار متعددی را ارائه کرده است. بدین ترتیب کاربر تقریبا می‌تواند هر شخصی سازی که مورد نظرش باشد را در رابط گوشی اعمال و از آن استفاده کند. همچنین خیلی از ویژگی هایی که در رابط کاربری EMUI 9 ارائه شده‌اند مستقیما از سیستم عامل iOS بر گرفته هستند. به عنوان مثال در حالت پیش فرض بخش اپلیکیشن دراور (App Drawer) از رابط گوشی میت 20 پرو حذف شده و بدین ترتیب تمام آیکون اپلیکیشن های گوشی در هوم اسکرین های آن نمایش داده می‌شوند که این رویکرد کاملا شبیه به رویکردی است که در سیستم عامل iOS شاهد پیاده‌سازی آن هستیم. البته کاربر در صورت تمایل می‌تواند به مراجعه به منوی تنظیمات Mate 20 Pro بخش اپلیکیشن دراور را فعال کند. هوآوی حتی پشتیبانی از دستورات اشاره‌ای را هم عینا مثل آیفون های جدید اپل در گوشی میت 20 پرو و رابط کاربری آن پیاده‌سازی کرده است. بدین سبب می‌توان سه دکمه فیزیکی لبه زیرین صفحه نمایش را پنهان کرد و مستقیما با دستورات اشاره‌ای با گوشی در ارتباط بود. برای مثال می‌توان با کشیدن انگشت به طرفین در داخل اپلیکیشن ها از آن ها خارج شد یا با کشیدن انگشت از لبه زیرین نمایشگر به سمت بالا و چند لحظه نگه داشتن آن در وسط صفحه به منوی اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) وارد شد که تمام این ویژگی ها قبلا برای اولین بار در آیفون X اپل ارائه شده‌ بودند و هم اکنون در آیفون XR، آیفون XS Max و آیفون XS هم قابل استفاده هستند. بنابراین برخی از ویژگی های سیستم عامل iOS در گوشی Mate 20 Pro هوآوی وجود دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

یکی دیگر از ویژگی های خاصی که توسط سیستم عامل گوشی Mate 20 Pro پشتیبانی می‌شود و جالب هم خواهد بود مربوط به قابلیتی است که با عنوان EMUI Desktop Mode معرفی شده و شبیه به قابلیت سامسونگ دکس (Samsung DeX) عمل می‌کند. به موجب این قابلیت کاربر می‌تواند با نصب گوشی میت 20 پرو به یک مانیتور، حالت دسکتاپ مانند را تجربه کند. این ویژگی برخلاف قابلیت سامسونگ دکس نیازی به گجت (gadget) رابط اختصاصی ندارد و انجام آن فقط با یک کابل تبدیل USB-C به HDMI امکانپذیر خواهد بود. اما ارائه قابلیت های زیاد در رابط EMUI 9 و سیستم عامل هوآوی Mate 20 Pro منجر شده که بستر نرم افزاری این گوشی سنگین شود و حالت بهینه خودش را تا حد زیادی از دست دهد. همچنین برای تنظیم هر یک از قابلیت هایی که در EMUI 9 ارائه می‌شوند منوی اختصاصی در بخش تنظیمات (Settings) در نظر گرفته شده و چون تعداد این قابلیت ها زیاد است، منوی تنظیمات گوشی پیچیده و کمی غیر قابل درک خواهد بود. بنابراین شاید ویژگی هایی مثل زیاد بودن قابلیت های شخصی سازی در سیستم عامل میت 20 پرو از ویژگی های مثبت آن باشد اما از سمت دیگر سنگین بودن رابط گوشی و نه چندان بهینه بودن آن از نقاط منفی موجود به شمار می‌روند. البته باید اشاره داشته باشیم که چون گوشی Huawei Mate 20 Pro پردازنده و رم قدرتمندی دارد، در حین بکارگیری آن و استفاده از ویژگی های نرم افزاری رابط گوشی با لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

در سمت مقابل سیستم عامل iOS 12 که به طور پیش فرض روی آیفون XS Max نصب است کاملا بهینه طراحی شده و هماهنگی فوق‌العاده‌ای با بستر سخت افزاری دستگاه دارد. این مسئله سبب شده تا در حین استفاده از این گوشی و پرسه زدن در منوها و بخش های مختلف سخت افزاری آن سلیس و روان بودن عملکرد نرم افزار آن قابل درک‌تر باشد. تنها ویژگی که در سیستم عامل iOS و آیفون ایکس اس مکس شاهد ارائه آن نخواهد بود مربوط به قابلیت های شخصی سازی گسترده می‌شود. متاسفانه ماهیت سیستم عامل iOS برخلاف اندروید به گونه‌ای است که قابلیت های شخصی سازی محدودی را ارائه می‌کند و این موضوع برای کسانی که قبلا از سیستم عامل اندروید استفاده کرده بودند و ناگهان به iOS اپل مهاجرت می‌کنند، می‌تواند کمی آزاردهنده باشد. البته فراموش نکنید که ارائه قابلیت های کمتر و حساب شده و همچنین انحصاری بودن سیستم عامل iOS منجر به افزایش امنیت آن هم نسبت به اندروید می‌شود که این موضوع جای بحث زیادی دارد. در بررسی که داشتیم کاملا مشخص بود که سیستم عامل آیفون ایکس مکس اپل کاملا روان، سلیس و بهینه عمل می‌کند.

مواردی که به آن ها اشاره کردیم تنها بخش کوچکی از تفاوت ها و شباهت های دو سیستم عامل iOS و اندروید بکار رفته در دو گوشی آیفون ایکس اس مکس و هوآوی میت 20 پرو هستند. اگر بخواهیم خیلی دقیق سیستم عامل و بستر نرم افزاری این دو گوشی را با هم مقایسه کنیم، شاید به اندازه یک مقاله کامل حرف برای گفتن وجود داشته باشد. به صورت کلی عقیده ما بدین صورت است که ترجیح دادن سیستم عامل اندروید به iOS یا بالعکس بیشتر یک امر سلیقه‌ای است و کاربران با تجربه به سلیقه شخصی خودشان و انتظاراتی که از بستر نرم افزاری دستگاه دارند، یکی از آن را دو به سیستم عامل رقیب ترجیح می‌دهند. اما با این حال نمی‌توان منکر برتری های هر یک از این دو سیستم عامل نسبت به دیگری شد. برتری هایی که سیستم عامل اندروید و رابط EMUI 9 در گوشی میت 20 پرو نسبت به آیفون XS Max دارد مربوط به ارائه قابلیت های شخصی سازی بیشتر و سهولت استفاده توسط کاربر (به ویژه ما ایرانی ها) می‌شود. اما از سمت مقابل سیستم عامل iOS آیفون XS Max نسبت به سیستم عامل هوآوی Mate 20 Pro روان‌تر و بهینه‌تر عمل می‌کند و این مسئله حتی در حین بکارگیری همزمان دو گوشی نام برده شده در کنار یکدیگر هم قابل درک خواهد بود. پس اگر به دنبال قابلیت های زیاد و شخصی سازی بیشتر هستید، هوآوی میت 20 پرو گزینه بهتری برای خرید است اما اگر می‌خواهید تجربه ناب بکارگیری یک سیستم عامل روان، سلیس و بدون تاخیر را داشته باشید، آیفون ایکس اس مکس گزینه خرید بهتری خواهد بود.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اپل: پردازنده، رم و حافظه داخلی

قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی یکی دیگر از مهمترین مسائلی است که باید در مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max به آن اشاره ویژه‌ای شود. با توجه به اینکه هر دو گوشی مذکور گجت های رده بالایی هستند و از بهترین گوشی های برند خود به شمار می‌روند، انتظار داریم که قدرت عملکرد عالی هم داشته باشند و رقابت نفس‌گیری مابین آن ها به وجود آید. آیفون XS Max از تراشه A12 Bionic بهره‌ می‌برد که یک تراشه فوق قدرتمند و بی‌نظیر است. این تراشه از پردازنده مرکزی شش هسته‌ای تشکیل شده که چهار هسته پردازشگر آن از آن Tempest بوده و فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی دارند و دو هسته دیگر آن از نوع Vortex بوده و فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Apple GPU هم در قلب این تراشه بکار رفته و از چهار هسته پردازشگر مرکزی بهره می‌برد. تراشه A12 Bionic طی فرآیند 7 نانومتری تولید شده و کاملا بهینه خواهد بود. اما در سمت مقابل هوآوی Mate 20 Pro از تراشه کرین 980 بهره می‌برد که آن هم طی فرآیند 7 نانومتری تولید شده است. پردازنده مرکزی این تراشه برخلاف پردازنده مرکزی تراشه A12 از هشت هسته تشکیل می‌شود که چهار هسته آن از نوع Cortex-A55 هستند و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی دارند و چهار هسته دیگر آن از نوع Cortex-A76 بوده و دو به دو فرکانس کاری 2.1 و 2.6 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. بنابراین هسته‌ های پردازشگر تراشه کرین 980 از دو نوع مختلف و با سه فرکانس کاری متغیر خواهند بود. پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP10 هم در تراشه مذکور وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد.

رم آیفون XS Max ظرفیت 4 گیگابایتی دارد و گوشی از نظر حافظه داخلی در سه نسخه مختلف 64، 128 و 512 گیگابایتی روانه بازار شده است. لازم به اشاره است که این گوشی مثل دیگر آیفون های اپل از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند و فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه محدود به همان مقداری خواهد بود که به عنوان حافظه اصلی گوشی معرفی می‌شود. در سمت مقابل هوآوی میت 20 پرو از نظر رم در دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل نسخه های 128 و 256 گیگابایتی می‌شود. همچنین برخلاف آیفون XS Max، میت 20 پرو هوآوی از نصب حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و با استفاده از نانو مموری (Nano Memory) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 256 گیگابایت دیگر افزایش داد. اما کدامیک از دو گوشی نام برده شده در عمل قدرت و کیفیت بیشتری دارد؟

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

در مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max مشخص شد که هر دو گوشی قدرت عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و عملا هیچ کاری وجود ندارد که یکی از دو گوشی مذکور پتانسیل لازم برای انجامش را داشته باشد و گوشی دیگر این پتانسیل را ارائه نکند. بنابراین در اینجا بحث بر سر بازده و قدرت عملکرد نیست، چون هر دو گوشی قدرت عالی دارند بلکه هدف مشخص کردن گوشی فوق‌العاده‌تر از گوشی فوق‌العاده است! برای اینکه بتوانیم مقایسه بهتری مابین آیفون XS Max و هوآوی Mate 20 Pro داشته باشیم ما سه بازی Asphalt 8، PUBG Mobile و Dead Trigger 2 را در هر دوی آن ها نصب کردیم و هر یک از این بازی ها را برای مدت زمان 10 دقیقه در گوشی اجرا و این کار را دو مرتبه تکرار کردیم. یعنی در مجموع 60 دقیقه سه بازی های مذکور در آن ها اجرا شدند. سپس بلافاصله از بازی ها خارج شدیم و 10 اپلیکیشن مشابه را در آن ها به طور متوالی و تا رسیدن به یک مرحله مشخص اجرا کردیم. نتیجه نهایی نشان داد که آیفون XS Max علیرغم اینکه روی کاغذ هسته های پردازشگر مرکزی کمتری نسبت به هوآوی میت 20 پرو دارد و رم آن هم ظرفیت کمتری ارائه می‌کند، بازده بهتری در مقایسه با این گوشی داشته است. البته باز هم اشاره می‌کنیم که تفاوت مابین قدرت عملکرد دو گوشی مورد نظر به گونه‌ای نیست که در حین استفاده از میت 20 پرو هوآوی با مشکل رو به رو شوید و این مقایسه برای مشخص کردن گوشی فوق‌العاده‌تر از گوشی فوق‌العاده انجام گرفته است.

حالا وقتشه! اینو بخون بازی Call of Duty : Warzone را به صورت رایگان تجربه کنید!

بر روی کاغذ و طبق بنچمارک هایی که ارائه شده هم کاملا مشخص است که آیفون XS Max در مقایسه با هوآوی میت 20 پرو از قدرت عملکرد و بازده بهتری برخوردار خواهد بود. تراشه A12 Bionic بکار رفته در این گوشی یک تراشه بی‌نظیر است که قدرت فوق‌العاده‌ای دارد و واقعا فراتر از بازدهی که در گوشی های موبایل انتظار می‌رود را ارائه می‌کند. هماهنگ و همگام بودن بستر نرم افزاری و سخت افزاری آیفون XS Max هم سبب می‌شود که گوشی برای عملکرد و بازده بهتر نیازی به رم قدرتمندتر نداشته باشد و همان رم 4 گیگابایتی دستگاه بتواند به خوبی از پس انجام هر کاری بر آید. بهره‌مندی تراشه A12 Bionic از یک پردازنده گرافیکی فوق قدرتمند که واقعا نسبت به پردازنده گرافیکی تراشه کرین 980 برتری دارد هم به آن کمک می‌کند تا دستگاه برای گیمینگ و اجرای بازی های مختلف به یک غول بی‌رقیب تبدیل شود. بنابراین نتیجه مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max در بخش پردازنده، رم و حافظه داخلی نشان می‌دهد که اگرچه هر دو گوشی مذکور قدرت و بازده عالی دارند و از پس انجام هر کاری که انتظار می‌رود یک گوشی انجام دهد بر می‌آیند، اما بازده، سرعت و قدرت عملکرد آیفون ایکس اس مکس اپل از هوآوی میت 20 پرو بیشتر است.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اپل: دوربین اصلی و سلفی

کیفیت عملکرد دوربین از نظر خیلی از کاربران یکی از مهمترین مسائلی است که باید در خرید گوشی به آن اهمیت داده شود. وقتی قرار باشد هزینه گزافی را صرف خرید یک گوشی رده بالا و برتر کنیم، مطمئنا انتظار داریم که تمام قابلیت های آن فوق‌العاده باشند و دوربین خوب هم بی‌شک یکی از همین قابلیت ها خواهد بود. اما دوربین آیفون ایکس اس مکس بهتر است یا دوربین هوآوی میت 20 پرو؟ در این بخش از مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max در رابطه با دوربین اصلی و سلفی این دو گوشی و کیفیت عملکرد آن ها صحبت می‌کنیم. آیفون ایکس اس مکس از دوربین اصلی دوگانه‌ای بهره می‌برد که هر دو لنز آن 12 مگاپیکسلی هستند. لنز نخست و اصلی دیافراگم F/1.8 دارد و از قابلیت های تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) و فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند. لنز 12 مگاپیکسلی دوم دوربین اصلی این آیفون هم دیافراگم F/2.4 دارد و علاوه بر پشتیبانی از دو قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار مرحله‌ای، از قابلیت زوم اپتیکال 2x هم بهره می‌برد. قابلیت های دیگری مثل HDR، عکسبرداری پانوراما، پرتره و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت های 60،30 و 24 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی آیفون XS Max پشتیبانی می‌شود. یک چراغ فلش LED چهارگانه هم برای دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده است.

اما در سمت مقابل دوربین اصلی هوآوی Mate 20 Pro ساختار غیرمتعارف تری دارد و از سه لنز مختلف تشکیل شده است! این سه لنز به ترتیب 40، 20 و 8 مگاپیکسلی هستند. لنز 40 مگاپیکسلی دوربین اصلی هوآوی میت 20 پرو از نوع واید (Wide) است و دیافراگم F/1.8 دارد و قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای و لیزری توسط آن پشتیبانی می‌شود. در حالت عادی عکسبرداری این لنز 40 مگاپیکسلی است که وارد عمل شده و منظره پیش روی دوربین را در قالب عکس به ثبت می‌رساند. لنز دوربین دوم این مجموعه که 20 مگاپیکسلی بود از نوع اولترا واید (Ultra Wide) است و دیافراگم F/2.2 دارد. این لنز دوربین هم مثل لنز 40 مگاپیکسلی مذکور از دو قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای و فوکوس خودکار لیزری پشتیبانی می‌کند. لنز سوم مجموعه هم که 8 مگاپیکسلی است از نوع تله‌فتو (Telephoto) بوده و دیافراگم F/2.4 دارد و از چهار قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای، فوکوس خودکار لیزری، تثبیت اپتیکال تصویر و زوم اپتیکال 5x پشتیبانی به عمل می‌آورد. سه لنز دوربین اصلی گوشی میت 20 پرو توسط شرکت شناخته شده لیکا (Leica) تولید شده‌اند و کیفیت عالی دارند. لازم به اشاره است که قابلیت هایی همچون HDR، عکسبرداری پرتره، پانوراما و ضبط ویدئو های 4k با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی میت 20 پرو هوآوی پشتیبانی می‌شوند. ضمنا یک چراغ فلش LED دوگانه هم برای دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده است.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

اما دوربین اصلی کدام گوشی عملکرد بهتری خواهد داشت؟ در مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max متوجه شدیم که دوربین اصلی هر دو گوشی مورد نظر فوق‌العاده است و با دوربین اصلی آن ها می‌توانید بهترین و حرفه‌ای‌ترین عکس های ممکن را ضبط کنید. در محیط های با نور مناسب و خوب دوربین هر دو گوشی کیفیت نسبتا مشابهی دارد و پتانسیل بالایی را ارائه می‌کنند. عکس هایی که با دوربین هر دو گوشی در این شرایط ضبط می‌شوند جزئیات عالی خواهند داشت و کاملا طبیعی به نظر می‌رسند. قابلیت Master AI که یک قابلیت مبتنی بر هوش مصنوعی در گوشی میت 20 پرو هوآوی است، منجر می‌شود در برخی شرایط وضعیت نور عکس ها بهتر جلوه دهد اما در برخی شرایط دیگر هم ممکن است علیرغم بهینه‌سازی هایی که توسط Master AI انجام می‌شود، همچنان عکس ضبط شده با دوربین اصلی آیفون XS Max جذاب تر و زیباتر به نظر آید. در محیط های کم نور و نسبتا تاریک دوربین اصلی هر دو گوشی عملکرد خیلی عالی دارد، اما به عقیده ما در این شرایط دوربین آیفون ایکس اس مکس کمی بهتر از دوربین میت 20 پرو عمل می‌کند. شدت نویزهای تصویری که در این شرایط با دوربین گوشی های مذکور ثبت می‌شود بسیار ناچیز خواهد بود و تقریبا حالت یکسانی دارد، اما وضعیت نورگیری دوربین اصلی آیفون XS Max به عقیده ما کیفیت بهتری در مقایسه با دوربین اصلی میت 20 پرو داشته حالتی طبیعی تر را القاء خواهد کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

عکسبرداری در شب با استفاده از دوربین گوشی های موبایل همیشه با کاهش کیفیت رو به رو بوده و مطمئنا دوربین میت 20 پرو و آیفون XS Max هم از این موضوع مستثنا نیستند، اما هوآوی در گوشی Mate 20 Pro حالت اختصاصی تحت عنوان Night Mode را ارائه کرده که واقعا منجر به بهبود کیفیت عکس هایی می‌شود که در این شرایط با دوربین اصلی گوشی قابل ضبط هستند. با فعالسازی قابلیت Night Mode در شب می‌توانید واقعا عکس های عالی با دوربین اصلی گوشی میت 20 پرو ضبط کنید که این موضوع به عقیده ما یک نقطه قوت محسوسی برای دوربین اصلی این اسمارتفون است. دوربین اصلی هر دو گوشی مد نظر ویدئو های 4K را به بهترین شکل ممکن ضبط می‌کنند و پشتیبانی آن ها از قابلیت OIS سبب می‌شود تا حد ممکن لرزش های دست کاربر در حین ضبط ویدئو خنثی شده و از بین بروند. بنابراین به طور کلی باید گفت که دوربین اصلی هر دو گوشی هوآوی Mate 20 Pro و آیفون XSS Max اپل عملکرد عالی دارند و از بهترین های بازار هستند. دوربین هر دو گوشی چه در شرایط کم نور، چه محیط های بسته یا اصطلاحا ایندور (Indoor) و چه در محیط های کم نور و نسبتا تاریک عملکرد عالی خواهد داشت. بدین سبب واقعا نمی‌توان به طور قطعی مدعی شد که دوربین یکی از آن ها مطلقا بهتر از دوربین گوشی دیگر عمل می‌کند، اما با قاطعیت تمام مدعی می‌شود که دوربین اصلی آیفون ایکس اس مکس و هوآوی میت 20 پرو از برترین و قدرتمندترین دوربین های فعلی هستند که در گوشی های موبایل بکار گرفته شده‌اند. پس چه آیفون XS Max بخرید و چه میت 20 پرو هوآوی را تهیه کنید، خیالتان از بابت کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی راحت خواهد بود.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

اما چه وضعیت برای دوربین سلفی دو گوشی مورد نظر وجود دارد؟ دوربین سلفی گوشی میت 20 پرو هوآوی از یک لنز 24 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. در سمت مقابل دوربین سلفی iPhone XS Max اپل از یک لنز 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل می‌شود که آن هم از قابلیت HDR پشتیبانی به عمل می‌آورد. بنابراین حداقل بر روی کاغذ برتری لنز دوربین سلفی از آن گوشی میت 20 پرو هوآوی خواهد بود و انتظار داریم دوربین سلفی این گوشی عملکرد بهتری نسبت به آیفون ایکس اس مکس داشته باشد. اما در مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max مشخص شد که اینطور نیست و نباید گول عدد نشان دهنده رزولوشن لنز دوربین سلفی میت 20 پرو هوآوی را بخوریم! دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی این گوشی واقعا در حد و اندازه های یک لنز 24 مگاپیکسلی عمل نمی‌کند و کیفیت آن برخلاف تصور اغلب افراد خیلی زیاد نیست. برای درک بهتر تفاوت و پتانسیل دوربین سلفی دو گوشی میت 20 پرو و آیفون ایکس اس مکس ما عکس های سلفی در حالت های مشابه را با دوربین هر دو گوشی ضبط کردیم. زمانی که این عکس ها با هم مقایسه شدند، نه تنها دوربین سلفی هوآوی Mate 20 Pro برتری در مقایسه با دوربین آیفون XS Max نداشت بلکه در خیلی از مواقع ضعیف تر از آن هم عمل کرد. بنابراین به عقیده ما دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی آیفون ایکس اس مکس کیفیت بهتری در مقایسه با دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی گوشی Huawei Mate 20 Pro دارد. البته نباید این تصور در شما ایجاد شود که دوربین سلفی گوشی میت 20 پرو مطلقا کیفیت مطلوبی ندارد، چون کیفیت عملکرد آن مناسب است و تقریبا با کیفیت دوربین سلفی آیفون XS Max برابری می‌کند، اما انتظاری که از یک لنز 24 مگاپیکسلی می‌رود را بر آورده نخواهد کرد.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اپل: باتری و شارژدهی

بخشی از نقاط قوت و ویژگی های منحصر به فرد گوشی هوآوی میت 20 پرو مربوط به باتری آن می‌شوند اما از سمت مقابل باتری آیفون ایکس اس مکس خیلی وضعیت عالی ندارد. باتری که در هر دو گوشی بکار رفته از نوع لیتیوم یونی بوده و با توجه به اینکه قاب هر دو گوشی یکپارچه است، باتری آن ها هم قابلیت جداسازی و تعویض توسط کاربر را ندارد. آیفون XS Max یک باتری 3174 میلی آمپر ساعتی دارد اما هوآوی Mate 20 Pro از یک باتری 4200 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. بنابراین ظرفیت باتری میت 20 پرو هوآوی چیزی در حدود 1026 میلی آمپر از باتری آیفون ایکس اس مکس بیشتر است و انتظار داریم با توجه به کوچک‌تر بودن نمایشگر این گوشی در مقایسه با آیفون XS Max توان شارژدهی آن به مراتب از توان شارژدهی باتری آیفون مورد نظر بیشتر باشد. در مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max هم همین امر قابل مشاهده بود.

طبق بررسی که داشتیم باتری آیفون ایکس اس مکس توانست با یک بار شارژ و در حالت بکارگیری نرمال چیزی در حدود 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. این توان شارژدهی کاملا معمولی و البته قابل قبول است. اما در سمت مقابل باتری 4200 میلی آمپر ساعتی هوآوی میت 20 پرو با یک بار شارژ و در حالت بکارگیری نرمال به راحتی می‌تواند تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند و حتی اگر مقدار استفاده کاربر از گوشی کاهش یابد، یک بار شارژ باتری آن تا 2 روز هم باقی می‌ماند. نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که انجام کارهایی مثل بازی کردن به شدت روی سرعت خالی شدن شارژ باتری میت 20 پرو تاثیرگذار خواهند بود. بنابراین اگر خیلی اهل گیمینگ و بازی کردن هستید، احتمالا زودتر از 1.5 یا حتی 1 روز شارژ باتری گوشی شما خالی خواهد شد و نیازمند اتصال دستگاه به شارژر می‌شوید.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

هر دو گوشی آیفون ایکس اس مکس و همچنین هوآوی Mate 20 Pro از قابلیت شارژ سریع و شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند. در بررسی که داشتیم مشخص شد که باتری آیفون XS Max با 30 دقیقه اتصال به شارژر موبایل فابریک خودش حدود 40 درصد شارژ می‌شود. طبق اطلاعاتی که از سوی سایت فون‌آرنا ارائه شده، برای فول شارژ شدن باتری این گوشی از صفر تا 100 درصد هم به مدت زمانی در حدود 200 دقیقه نیاز خواهید داشت که واقعا مدت زمان طولانی و آزاردهنده‌ای برای شارژ باتری یک گوشی موبایل است! تصور کنید برای اینکه باتری آیفون XS Max خود را شارژ نمایید باید 3 ساعت و 10 دقیقه منتظر باشید. بنابراین برای رفع این مشکل توصیه می‌کنیم همیشه یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری آیفون خود استفاده نمایید. اما در سمت مقابل سرعت شارژ باتری هوآوی Mate 20 Pro عالی و شگفت‌انگیز است! این گوشی یک شارژر 40 واتی دارد که با اتصال آن به دستگاه باتری گوشی می‌تواند ظرف 30 دقیقه تا 60 درصد شارژ شود! همچنین فول شارژ باتری دستگاه هم با ین شارژ ظرف مدت زمانی در حدود 60 دقیقه انجام می‌شود. بنابراین چه از نظر ظرفیت و توان شارژدهی باتری و چه از نظر سرعت شارژ مجدد آن، برتری از آن گوشی هوآوی میت 20 پرو خواهد بود. علاوه بر این موضوع یک ویژگی خاص دیگر هم توسط گوشی Mate 20 Pro هوآوی پشتیبانی می‌شود که باید به آن هم اشاره داشته باشیم. این گوشی از قابلیت شارژ بیسیم دو طرفه عمل می‌کند! یعنی علاوه بر اینکه می‌تواند با قرارگیری بر روی یک پد شارژ بیسیم از آن شارژ دریافت کند، قادر است با نزدیک کردن قاب پشت دستگاه به گوشی دیگری که از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کند، نقش یک پاوربانک را ایفاء کرده و از باتری خودش به باتری گوشی مورد نظر شارژ بدهد! به عنوان مثال شما می‌توانید با نزدیک کردن قاب پشت هوآوی میت 20 پرو به قاب پشت آیفون ایکس اس مکس، باتری آیفون XS Max را شارژ کنید! این ویژگی هم از قابلیت های منحصر به فرد و جدید گوشی میت 20 پرو خواهد بود که آیفون XS Max از آن بی‌بهره است. بنابراین اگر به قدرت شارژدهی باتری و سرعت شارژ مجدد آن اهمیت می‌دهید و دوست دارید گوشی شما بتواند نقش یک پاوربانک را هم ایفاء کند، هوآوی Mate 20 Pro به مراتب نسبت به آیفون XS Max گزینه خرید بهتری خواهد بود.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اپل: قیمت و ارزش خرید

در آخرین بخش مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اپل در مورد قیمت و ارزش خرید هر یک از دو گوشی نام برده شده صحبت می‌کنیم. همه ما می‌دانیم که اپل همیشه محصولاتش را با قیمت های نجومی روانه بازار می‌کند و اعتقادی به عرضه گوشی های مقرون به صرفه ندارند. جالب اینجاست که حتی در نظر گرفتن قیمت های نجومی برای آیفون های اپل هم مانع فروش محصولاتش نمی‌شود و طرفداران این شرکت عقیده دارند که محصولات اپل به دلیل کیفیت برتری که ارائه می‌کنند قیمت بالایی هم دارند. آیفون XS Max اپل هم از این موضوع مستثنا نیست و قیمتی گزاف دارد. نسخه پایه این گوشی که از حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برد، هم اکنون (15 اسفند 97) با قیمتی در حدود 18.2 میلیون تومان به فروش می‌رسد که مطمئنا قیمت بالایی برای یک گوشی موبایل است. اما در سمت مقابل قیمت نسخه پایه هوآوی میت 20 پرو که از رم 6 و حافظه 128 گیگابایتی بهره می‌برد در همین تاریخ چیزی در حدود 12.7 میلیون تومان خواهد بود. بنابراین نسخه پایه دو گوشی مذکور تفاوتی قیمتی در حدود 5.5 میلیون تومان دارند.

 

مقایسه هوآوی Mate 20 Pro

 

به عقیده ما اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم، واقعا ارزش خرید گوشی مثل هوآوی Mate 20 Pro به مراتب از آیفون XS Max بیشتر است. بحث فقط بر سر ارزان تر بودن گوشی نیست، بلکه به ویژگی ها و قابلیت های دستگاه هم مرتبط می‌شود. همانطور که در این مطلب مشاهده کردید، هوآوی میت 20 پرو از خیلی جنبه ها برتری مطلق و مشخصی در مقایسه با آیفون XS Max دارد. طبیعتا آیفون ایکس اس مکس هم در مقایسه با هوآوی میت 20 برتری ها و نقاط قوتی داشته اما آیا ارزش آن ها به قدری است که قیمت این گوشی حدود 5.5 میلیون تومان از میت 20 پرو هوآوی بیشتر باشد؟ به عقیده ما اینطور نیست و اگر قرار باشد ارزش خرید گوشی را در نظر بگیرید، خرید هوآوی Nate 20 Pro به مراتب گزینه بهتری در مقایسه با آیفون ایکس اس مکس اپل خواهد بود.

 

جدول مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اپل

 

آیفون XS Max

Mate 20 Pro

 
7.7 در 77.4 در 157.5 میلیمتر 6 در 72.3 در 157.8 میلیمتر ابعاد و وزن

سوپر آمولد (Super AMOLED) و 6.56 اینچ

رزولوشن 2688 در 1242 پیکسل

3D Touch

آمولد (AMOLED) و 6.39 اینچ

رزولوشن 3120 در 1440 پیکسل

صفحه نمایش
iOS 12

Android 9 Pi

رابط کاربری EMUI 9

سیستم عامل و بستر نرم افزاری

تراشه A12 Bionic

پردازنده مرکزی شش هسته‌ای

پردازنده گرافیکی Apple GPU

تراشه کرین 980

پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای

پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP10

پردازنده
4 گیگابایت نسخه 6 و 8 گیگابایت رم
سه نسخه مختلف 64، 128 و 512 گیگابایت دو نسخه  128 و 256 گیگابایت حافظه داخلی

دوربین اصلی: دو لنز 12 مگاپیکسلی

دوربین سلفی: لنز 7 مگاپیکسلی

دوربین اصلی: سه لنز 40، 20 و 8 مگاپیکسلی

دوربین سلفی: لنز 24 مگاپیکسلی

دوربین اصلی و سلفی

3174 میلی آمپر ساعت

لیتیوم یونی

4200 میلی آمپر ساعت

لیتیوم یونی

باتری و شارژدهی

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به مقایسه هوآوی Mate 20 Pro با آیفون XS Max اپل پرداختیم. هر دو گوشی مذکور در حال حاضر از برترین اسمارتفون های بازار هستند و بدون تردید خرید هر یک از آن ها شما را کاملا راضی خواهد کرد. به عقیده ما اگر طرفردار محصولات اپل هستید و دوست دارید یک آیفون داشته باشید، آیفون XS Max خریداری کنید اما اگر بدون توجه به برند گوشی به دنبال خرید اسمارتفونی با ارزش خرید بیشتر هستند که واقعا در مقابل آیفون ایکس اس مکس حرفی برای گفتن داشته و حتی بتواند از خیلی جنبه ها نسبت به آن برتر باشد، هوآوی میت 20 پرو بهترین گزینه خریدتان خواهد بود.