محصولات مرتبط
نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Legion 5 | لپ تاپ گیمینگ قدرتمند با قیمت مناسب

نقد و بررسی 05 بهمن 1399 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Legion 5 | لپ تاپ گیمینگ قدرتمند با قیمت مناسب

لنوو (Lenovo) به‌عنوان یکی از تولیدکننده‌های موفق لپ تاپ در دنیا، در سری Legion خود، لپ تاپ‌های مخصوص بازی قدرتمندی را روانه بازار می‌کند. این سری گیمینگ (Gaming) هرساله با معرفی مدل‌های جدید، حرفه‌ای‌تر از قبل می‌شوند. نسل جدید لپ تاپ‌های مخصوص بازی لنوو با عنوان Legion 5 در کانفیگ‌های مختلف با سخت‌افزارهای متنوع برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی عرضه شده است.

لپ تاپ Lenovo Legion 5 با دو مدل پردازنده مرکزی Intel Core i5 و Intel Core i7 معرفی شده است. این پردازنده‌های نسل دهمی اینتل به‌ترتیب سرعتی معادل 2.6 تا 2.6 گیگاهرتز دارند. در سری حرفه‌ای‌تر این لپ تاپ که از Intel Core i7 مدل 10750H استفاده شده است، شاهد پردازنده قدرتمند 6 هسته‌ای با نهایت سرعت پردازش 5 گیگاهرتز (در حالت توربو – Turbo Boost) هستیم. در کنار این پردازنده‌ها از کارت گرافیک‌های حرفه‌ای NVIDIA استفاده شده است که توان سخت‌افزاری لپ تاپ Legion 5 را بیشتر کرده‌اند. چهار مدل کارت گرافیک مجزا برای این سری درنظر گرفته شده است که مدل پایه از NVIDIA GeForce GTX 1650 با 4 گیگابایت حافظه‌ای اختصاصی، و مدل حرفه‌ای از NVIDIA GeForce RTX 2060 با 6 گیگابایت حافظه ی اختصاصی استفاده می‌کند. حافظه ی رم لپ تاپ هم تا 16 گیگابایت قابلیت ارتقا داشته و برای ذخیره‌سازی اطلاعات از هاردهای 1 ترابایتی HDD و SSD استفاده شده است. در ادامه مقاله دقیق‌تر به کانفیگ‌های لنوو Legion 5 خواهیم پرداخت.

مشابه سایر مدل‌های لنوو Legion، در این سری لپ تاپ هم شاهد طراحی خاص و متفاوتی نسبت به سایر لپ تاپ‌های گیمینگ هستیم. لپ تاپ Legion 5 نسبت به مدل‌های پیشین بهبودهایی در صفحه‌نمایش، کیبورد و سیستم خنک‌کننده داشته است. صفحه‌نمایش این لپ تاپ بسته به کانفیگ انتخابی شما متفاوت است ولی به صورت کلی همه صفحه‌نمایش‌ها 15.6 اینچی با کیفیت Full HD بوده و همچنین پنل آن‌ها IPS است. باتری‌های پلیمیری لپ تاپ هم با ظرفیت‌های 60 و 80 وات‌ساعت عملکرد بسیار خوبی برای نگه‌داری شارژ با این سیستم پردازشی قوی دارند. کیبورد لپ تاپ لنوو Legion 5 علاوه بر نور پس‌زمینه، قابلیت پخش نورهای رنگی RGB را در چهار بخش مجزا دارند.

قیمت لپ تاپ لنوو Legion 5 به نسبت سایر لپ تاپ‌های مخصوص بازی پایین‌تر است. با توجه به کانفیگی که انتخاب می‌کنید قیمت Legion 5 متفاوت است. اگر قصد خرید لپ تاپ گیمینگ دارید، حتما Lenovo Legion 5 را در لیست بررسی خود قرار دهید.

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ لنوو Legion 5

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Legion 5

 

بر خلاف لپ تاپ‌های مخصوص بازی شرکت‌های MSI و Asus، لنوو در سری لپ تاپ‌های Legion 5 خود از ظاهر ساده‌تری استفاده کرده است. مشابه نسل‌های قبلی Legion در این سری هم تنها شاهد لوگو Legion 5 بر روی پنل پشتی لپ تاپ هستیم که البته الگوی رنگی رنگین‌کمانی به خود گرفته است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

امضای طراحی سری Legion شرکت لنوو بر روی این سری هم به‌چشم می‌خورد. منظور نوع اتصال متفاوت صفحه‌نمایش به پنل اصلی لپ تاپ است. لنوو برای تعبیه یک سیستم تهویه مناسب، صفحه‌نمایش را با فاصله نسبت به انتهای پنل اصلی قرار داده است. همانند همه‌ی لپ تاپ‌های گیمینگ لنوو Legion 5 هم ابعاد بزرگ‌تری به نسبت لپ تاپ‌های مالتی‌مدیا دارد. ابعاد لپ تاپ 363x259.6x23.5 میلی‌متر است. ضخامت 2.3 سانتی‌متری بدنه در حالتی است که پنل صفحه‌نمایش در حالت باز باشد. در حالت بسته لپ تاپ ضخامت 2.6 سانتی‌متری خواهد داشت. با توجه به ابعاد بزرگ، وزن لپ تاپ خیلی زیاد نیست و فقط 2.3 کیلوگرم وزن دارد که برای یک لپ تاپ گیمینگ با صفحه‌نمایش 15.6 اینچی و چنین سیستم سخت‌افزاری حرفه‌ای کاملا طبیعی است.

 

صفحه‌نمایش لپ تاپ Lenovo Legion 5

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Legion 5

 

صفحه‌نمایش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر لپ تاپی به‌حساب می‌آید که در لپ تاپ‎های مخصوص بازی اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند. زیرا نرخ نوسان تصویر و همچنین زمان پاسخ‌گویی (Response Time) نمایش‌گر تاثیر زیادی در تجربه بازی‌های ویدیویی دارد. لپ تاپ لنوو Legion 5 یک صفحه‌نمایش 15.6 اینچی با پنل IPS دارد. استفاده از این پنل در لپ تاپ‌های مخصوص بازی خیلی رایج نیست اما دقت و شفافیت‌ رنگ آن بسیار بالا است که باعث می‌شود کیفیت تصاویر بیشتر به‌نظر برسد. صفحه‌نمایش Full HD با رزولوشن 1920x1080 بوده روی آن از روکش مات (Anti Glare) استفاده شده است تا نمایشگر نوری را از خود منعکس نکند. این ویژگی‌های عمومی همه مدل‌های صفحه نمایش لپ تاپ Legion 5 بود. اما در کانفیگ‌های مختلف شاهد ویژگی‌های مختلفی بر روی صفحه‌نمایش هستیم.

در کانفیگ‌هایی که از پردازنده Intel Core i5 استفاده می‌کنند، از صفحه‌نمایش‌هایی با روشنایی 250 نیت و 300 نیت، و نرخ نوسان تصویر 120 و 144 هرتز استفاده شده است. این دو مدل نمایشگر زمان پاسخ‌گویی 5 میلی‌ثانیه را دارند. اما در مدل‌های حرفه‌ای‌تر لپ ‌تاپ Lenovo Legion 5 با پردازنده‌های Intel Core i7 شاهد صفحه‌نمایش‌هایی با 300 و 500 نیت روشنایی، و نرخ نوسان تصویر 60 و 240 هرتز هستیم. مدت زمات پاسخ‌گویی این صفحه‌نمایش‌ها در بهترین حالت مخصوص بازی یعنی 1 میلی‌ثانیه هستند. هر چه میزان زمان پاسخ‌گویی کمتر باشد، یعنی سرعت تغییر رنگ‌ها در صفحه‌نمایش بیشتر است. از همین رو زمان پاسخ‌گویی 1 میلی‌ثانیه باعث می‌شود جزییات بیشتری را در تصویر ببینید و در صفحه‌های شلوغ بازی تاری بسیاری کمی به‌چشم بخورد.

 

کیبورد و تاچ‌پد

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Legion 5

 

کیبورد لپ تاپ لنوو Legion 5 یک کیبورد جزیره‌ای کامل با نور پس‌زمینه است. بر خلاف مدل‌های قبلی سری Legion لنوو این‌بار از الگوی T شکل برای کلیدهای چهار جهت اصلی استفاده کرده است. با اینکه اگر کلیدهای این بخش ساختار منسجم‌تری داشتند، پنل یک‌پارچه‌تری را می‌دیدیم ولی اولویت لنوو راحتی استفاده در هنگام تجربه بازی‌های ویدیویی بوده است. تمامی کلیدها علاوه بر نور پس‌زمینه سفید، به پالت رنگی RGB هم مجهز شده‌اند. از همین رو شما می‌توانید رنگ پس‌زمینه را به هر رنگی که می‌خواهید در بیاورید. همچنین امکان تقسیم کلیدهای کیبورد به چهار بخش و استفاده از چهار رنگ مختلف برای آن‌ها از ویژگی‌های جذاب کیبورد Lenovo Legion 5 است. تاچ‌پد هم با اندازه‌ای استاندارد بر روی خط یک‌سوم سمت چپ پنل اصلی لپ‌تاپ قرار گرفته است و می‌توانید برای انجام کارهای عمومی لپ تاپ از آن استفاده کنید. اما یک ماوس حرفه‌ای قطعا گزینه بهتری برای تجربه بازی‌ها است.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی لپ تاپ HP Pavilion 15 CD099nia: پرقدرت ولی خوش‌قیمت

 

سخت‌افزار لپ تاپ لنوو Legion 5

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Legion 5

 

سیستم پردازشی لپ تاپ لنوو Legion 5 کاملا برای اجرای جدیدترین بازی‌های ویدیویی با بهترین کیفیت ممکن بهینه شده است. در این سری لپ تاپ شاهد بروزترین قطعات سخت‌افزاری در بخش پردازنده و کارت گرافیک هستیم. همان‌طور که اشاره شد، Lenovo Legion 5 به صورت کلی در دو مدل با پردازنده‌های نسل دهمی اینتل وارد بازار شده است. در مدل اول از پردازنده Intel Core i5 با مدل پردازنده 10300H استفاده شده است. این پردازند‌ه‌ی چهار هسته‌ای محدوده‌ی سرعت 2.5 تا 4.5 گیگاهرتز (در حالت توربو) دارد. اما در کانفیگ‌های حرفه‌ای‌تر از پردازنده‌ Intel Core i7 با مدل پردازنده 10750 با محدوده‌ی سرعت 2.6 تا 5 گیگاهرتز استفاده شده است. همچنین این مدل حرفه‌ای‌ پردازنده‌ی شش هسته‌ای دارد.

همانند پرازنده، کارت گرافیک‌های متفاوتی هم برای Legion 5 درنظر گرفته شده است. بر روی مدل‌های حرفه‌ای لپ‌تاپ، برای مثال در یکی از کانفیگ‌های Lenovo Legion 5 Gaming از کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 Ti با 4 گیگابایت حافظه ی اختصاصی از نوع DDR5 استفاده شده است. یا در مدل دیگر Lenovo Legion 5 Gaming 10750H شاهد کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti با 6 گیگابایت حافظه ی اختصاصی هستیم. در حرفه‌ای‌ترین کانفیگ لپ تاپ هم یعنی Lenovo Legion 5 Gaming 81Y6009Max از یکی از قدرتمند‌ترین کارت گرافیک NVIDIA یعنی GeForce RTX 2060 با 6 گیگابایت حافظه ی اختصاصی از نوع DDR5 استفاده شده است. در کنار پردازنده 6 هسته‌ای نسل دهمی Intel Core i7 نهایت قدرت پردازشی را برای اجرای بازی‌های ویدیویی در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Legion 5

 

حافظه ی رم (RAM) قرار گرفته بر روی همه کانفیگ‌های لپ تاپ 16 گیگابایتی است که در کنار سیستم پردازشی، یک ترکیب بسیار قدرتمند را برای اجرای جدیدترین بازی‌های ویدیویی برای شما فراهم می‌کنند. با خرید لپ تاپ Lenovo Legion 5 می‌توانید به یکی از حرفه‌ای‌ترین لپ تاپ‌های گیمینگ بازار دسترسی داشته باشید. قیمت Legion 5 هم در همه کانفیگ‌ها با توجه به رقبای دیگر مناسب‌تر است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Acer Aspire A315-55G: قوی باشید

همه کانفیگ‌های لپ تاپ لنوو Legion 5 هارد دیسک هیبریدی دارند. بر روی همه مدل‌ها از یک هارد دیسک HDD با ظرفیت 1 ترابایت استفاده شده است. در کنار این هارد در کانفیگ‌های مختلف از 128 گیگابایت، 256 گیگابایت و 512 گیگابایت حافظه‎ ی SSD استفاده شده است. با اینکه فضای ذخیره‌سازی بسیار خوبی در اختیار شما قرار داد اما می‌توانید حافظه ی SDD لپ تاپ را در صورت نیاز تا 1 ترابایت ارتقا دهید.

 

باتری

شارژدهی باتری لپ تاپ Legion 5 به نسبت مدل‌های قبلی از این سری لپ تاپ بهبود زیادی داشته و می‌تواند تا نزدیک 8 ساعت شما را همراهی کند. البته مشابه سایر بخش‌های لپ تاپ، در بخش باتری هم شاهد مدل‌های مختلفی در کانفیگ‌های Legion 5 هستیم. در مدل پایه از باتری 3 سلولی پلیمری با ظرفیت 80 وات‌ساعت، و در مدل حرفه‌ای‌تر از همان مدل باتری با ظرفیت 60 وات‌ساعت استفاده شده است. میزان شارژدهی لپ تاپ‌ها با توجه به نوع مصرف می‌توانند متفاوت باشند.

یکی از ویژگی‌های مهم لنوو Legion 5 در بخش باتری فناوری شارژ سریع حرفه‌ای (Rapid Charge Pro) است که می‌تواند تنها در 30 دقیقه باتری لپ تاپ را از 0 درصد تا 50 درصد پر کند.

 

پورت‌ها و بلندگو

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Legion 5

 

به دلیل ساختار متفاوت بدنه لپ تاپ Legion 5 پورت‌های قرار گرفته بر روی لپ تاپ همگی در بخش‌های کناری آن نیستند و بخش اصلی آن‌ها به پشت پنل اصلی منتقل شده‌اند. به همین دلیل فضای زیادی در اختیار لنوو برای قرار دادن پورت‌ها و اتصالات روی لپ تاپ قرار گرفته است. این لپ تاپ کامل‌ترین مجموعه پورت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

چهار پورت USB 3.2، یک پورت USB Type-C (که وظیفه کابل انتقال تصویر DisplayPort را هم انجام می‌دهد)، یک خروجی تصویر HDMI 2.0، ورودی کابل LAN و جک 3.5 میلی‌متری هدفون پورت‌های لپ تاپ لنوو Legion 5 را شامل می‌شوند.

همانند شرکت ایسوس، لنوو هم برای ارائه بهترین کیفیت صدا ممکن روی لپ تاپ به سراغ شرکت Harman Kardon رفته و از بلندگوهای این شرکت استفاده کرده است. دو عدد بلندگوی داخلی 2 وات وظیفه پخش صدای سیستم را بر عهده دارند. صدای لپ تاپ از طریق سه بخش مختلف به گوش می‌رسد تا به ادعای لنوو فضاسازی خوبی در هنگام تجربه بازی‌های ویدیویی را رقم بزند. Lenovo Legion 5 همچنین از استاندارد صوتی Dolby Atoms پشتیبانی می‌کنند.

 

سیستم خنک‌کننده

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Legion 5

 

هر چقدر هم که سیستم پردازشی یک لپ تاپ قدرتمند باشد، اگر سیستم خنک‌کننده خوبی نداشته باشد، نمی‌تواند از تمام توان خود استفاده کند. به همین خاطر در لپ تاپ‌های مخصوص بازی از سیستم‌های حرفه‌ای‌تری برای خنک کردن نسبت به لپ تاپ‌های مالتی‌مدیا استفاده می‌شود. لنوو Legion 5 از سیستم Coldfront 2 استفاده می‌کند. بر روی بدنه‌ی کناری در سمت راست و چپ و همینطور پشت پنل اصلی لپ‌تاپ، در مجموع 4 بخش برای خروج هوای گرم سیستم درنظر گرفته شده است. این‌بار لنوو با طراحی متفاوتی در زیر لپ‌ تاپ، تهویه سیستم را بسیار کارآمدتر از قبل کرده است. همچنین از دو فن اصلی که هر کدام از 67 تیغه از جنس پلیمر کریستال مایع تشکیل شده‌اند، استفاده شده است. این سیستم از طریق لوله‌های انتقال حرارات مسی، هوا را به خارج از لپ تاپ هدایت می‌کند. از همین رو با خرید لپ تاپ لنوو Legion 5 می‌توانید با خیال راحت بدون نگرانی بابت داغ شدن سیستم، به بازی خود ادامه دهید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2019 مدل 16 اینچ | همه چیز در بالاترین سطح

جمع‌بندی لپ تاپ گیمینگ لنوو Legion 5

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Legion 5

 

لپ تاپ لنوو Legion 5 یک لپ تاپ گیمینگ حرفه‌ای با سیستم سخت‌افزاری بسیار قدرتمند است. با خرید Legion 5 می‌توانید جدیدترین بازی‌های ویدیویی را با بهترین کیفیت ممکن تجربه کنید. پردازنده‌های نسل دهمی اینتل در کنار کارت گرافیک‌های قدرتمند NVIDIA یک ترکیب حرفه‌ای را برای تجربه گیمینگ شما آماده کرده‌اند. فقط در این بخش انتظار می‌رفت که حافظه ی رم 16 گیگابایتی لپ تاپ قابلیت ارتقا داشته باشد. به جز سیستم پردازشی، صفحه‌نمایش لپ تاپ هم با کیفیت Full HD بوده و به‌لطف پنل IPS رنگ‌های بسیار زنده و شفافی را به شما نمایش می‌دهد. سیستم خنک‌کننده و تهویه لپ تاپ هم عملکرد خوبی داشته و نگرانی از بابت داغ شدن لپ تاپ نخواهید داشت. در پایان قیمت لپ تاپ Lenovo Legion 5 با توجه به سیستم پردازشی که در اختیار شما قرار می‌دهد، به‌نسبت سایر رقبا بسیار مناسب است. اگر به‌دنبال یک لپ‌تاپ با توان پردازشی بالا برای کارهای حرفه‌ای خود هستید، حتما لنوو Legion 5 را در لیست بررسی‌تان قرار دهید.

 

نکات مثبت:

  • استفاده از پردازنده‌های نسل دهمی اینتل
  • سیستم سخت‌افزاری بسیار قدرتمند
  • صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و پشتیبانی نرخ نوسان تصویر تا 240 هرتز
  • پورت‌های کامل
  • شارژدهی مناسب و فناوری شارژ سریع
  • سیستم خنک‌کننده قدرتمند

 

نکات منفی:

  • امکان ارتقا حافظه ی رم وجود ندارد