نقد و بررسی گوشی شیائومی Mi 11 Lite | میان رده ای با ضخامت و وزن کم!

نقد و بررسی 08 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی گوشی شیائومی Mi 11 Lite | میان رده ای با ضخامت و وزن کم!

گوشی شیائومی Mi 11 Lite یک گوشی میان رده با کیفیت، با طراحی زیبا و سیستم سخت افزاری کارآمد است. این موبایل در واقع نسخه‌ای دیگر از پرچمدار این شرکت یعنی Xiaomi Mi 11 است. می 11 لایت طراحی بسیار ساده و ظریفی دارد. علاوه بر ضخامت بسیار کم، وزن گوشی هم تنها 157 گرم است که برای یک گوشی با ابعاد 6.5 اینچی بسیار سبک بوده و با در دست گرفتن آن اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، وزن این گوشی است. در ادامه نقد و بررسی گوشی شیائومی Mi 11 Lite را ازدست ندهید و تا انتها با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

صفحه نمایش Xiaomi Mi 11 Lite هم عمکلرد بسیار خوبی از خود نشان داده و فراتر از رده‌ی کاربری‌اش ظاهر شده است. پنل AMOLED با پشتیبانی از 1 میلیارد رنگ و میزان روشنایی 800 نیت و همچنین نرخ نوسازی تصویر 90 هرتزی، نمایشگر این گوشی را جز بهترین نمایشگرهای موبایل در این رنج قیمت موبایل قرار می‌دهد. برای پردازش اطلاعات هم از پردازنده‌ی Qualcomm Snapdragon 732 استفاده شده که برای استفاده‌ی رومزه و نیمه‌حرفه‌ای عملکرد بسیار خوبی دارد. این گوشی در مدل‌های متفاوتی با 4 تا 8 گیگابایت رم معرفی شده است که متناسب با نیاز خود و فضای ذخیره‌سازی 64 و 128 گیگابایت، می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

در بخش دوربین در گوشی می 11 لایت، شاهد سه دوربین اصلی هستیم. از یک سنسور 64 مگاپیکسلی از نوع واید استفاده شده که قابلیت فیلم‌برداری 4K با 30 فریم بر ثانیه را در اختیار شما قرار می‌دهد. سنسور دیگر 8 مگاپیکسلی است که برای عکاسی اولترا واید درنظر گرفته شده و در آخر هم یک سنسور 5 مگاپیکسلی برای عکاسی ماکرو به‌چشم می‌خورد. دروبین سلفی گوشی هم به صورت یک حفره‌ی کوچک در سمت چپ صفحه نمایش قرار گرفته که حسگری 16 مگاپیکسلی دارد و می‌تواند تا کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

 

نقد و بررسی گوشی شیائومی Mi 11 Lite

 

با وجود پنل صفحه نمایش AMOLED، حسگر تشخیص اثر انگشت گوشی بر روی کلید پاور قرار گرفته است. برای افزایش سرعت تشخیص اثر انگشت در گوشی Mi 11 Lite، شیائومی از این حسگر بر روی کلید پاور سمت راست استفاده کرده و خبری از حسگر زیر نمایشگر نیست. وجود بدنه‌ی ظریف با ضخامت کم باعث شده که شیائومی نتواند از یک باتری با ظرفیت بالا بر روی گوشی استفاده کند. باتری می 11 لایت 4250 میلی‌آمپری است و در صورت استفاده‌ی سنگین از گوشی، نمی‌توانید خیلی روی شارژدهی آن در طولانی‌مدت حساب کنید. به صورت کلی گوشی Xiaomi Mi 11 Lite یک گوشی میان رده با کیفیت بوده و برای افرادی که الویت‌شان از خرید گوشی طراحی زیبا بدنه، وزن کم و صفحه نمایش با کیفیت است، پیشنهاد می‌شود.

 

طراحی و کیفیت ساخت گوشی شیائومی Mi 11 Lite

 

طراحی و کیفیت ساخت گوشی شیائومی Mi 11 Lite

 

موبایل شیائومی Mi 11 لایت، طراحی ساده‌ای داشته و در سه رنگ ملایم مشکی، صورتی و آبی معرفی شده است. این گوشی صفحه نمایش 6.55 اینچی دارد و با یک گوشی بزرگ‌ طرف هستیم اما طراحی بدنه‌ی آن به‌گونه‌ای انجام شده که اصلا حس کار کردن با یک گوشی درشت و سنگین به شما منتقل نمی‌شود. فریم دور گوشی طراحی منحنی‌شکلی داشته و باعث می‌شود به‌راحتی بتوانید گوشی را در دست بگیرید. فریم دور گوشی از جنس پلاستیک است اما قاب پشتی گوشی از جنس شیشه‌ بوده و در دست گرفتن آن حس و حال کاملا متفاوتی را به نسبت گوشی‌های پلاستیکی منتقل می‌کند. استفاده از شیشه در ساخت و طراحی علاوه بر ایجاد استحکام بالا، ظاهر گوشی را هم به نسبت گوشی‌های هم‌رده جذاب‌تر کرده است.

 

طراحی و کیفیت ساخت گوشی شیائومی Mi 11 Lite

 

ماژول دوربین گوشی هم برآمدگی کمی داشته و با اینکه در هنگام قرار دادن گوشی بر روی سطح صاف متوجه تغییر سطح آن می‌شوید، اما در هنگام در دست گرفتن و نگاه کردن به‌گوشی ضخامت ماژول خیلی به‌چشم نمی‌آید. همچنین می 11 لایت از گواهینامه IP استفاده کرده و با وجود IP53 در برابر پاشیدن آب مقاوم است و برای مثال می‌توانید در هوای بارانی با خیال راحت با گوشی کار کنید. بر روی لبه‌ی کناری گوشی کلید پاور و کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته و بر روی لبه‌ی پایینی هم درگاه USB Type-C و اسلات سیم کارت و کارت حافظه است. این گوشی از دو سیم کارت به صورت همزمان و MicroSD پشتیبانی می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy A32 | میان رده ای با نمایشگر عالی و طراحی زیبا

ابعاد گوشی 160.5x75.7x6.8 میلی‌متر بوده و وزن آن تنها 157 گرم است. ضخامت کم 6.8 میلی‌متری گوشی، استفاده از شیشه در ساخت بدنه و همچنین رنگ‌بندی جذاب از ویژگی‌های کلیدی بخش طراحی گوشی Xiaomi Mi 11 Lite هستند.

 

صفحه نمایش گوشی شیائومی Mi 11 Lite

 

صفحه نمایش موبایل Xiaomi Mi 11 Lite

صفحه نمایش شیائومی Mi 11 Lite یکی از ویژگی‌های مهم این گوشی است. پنل صفحه نمایش AMOLED بوده و از گستره‌ی رنگی DCI-P3 پشتیبانی کرده و به‌واسطه‌ای آن نمایشگر قادر به نمایش 1 میلیارد رنگ است. پشتیبانی از عمق رنگ 10 بیتی و HDR10 از دیگر ویژگی‌های این صفحه هستند. همچنین با استفاده از فناوری TrueColor می‌توانید می‌توانید رنگ‌های بسیار شفاف و دقیقی را مشاهده کنید. همچنین در تظیمات گوشی امکان تغییر دادن نوع نمایش رنگ‌ها در حالت‌های مختلف وجود دارد. صفحه نمایش گوشی 6.55 اینچ بوده و کیفیت تصویر آن Full HD با رزولوشن 2400x1080 است. نمایشگر تخت گوشی حدود 85.3 درصد پنل جلویی گوشی را پوشانده و با حاشیه‌های کمی اطراف صفحه طرف هستیم.

 

صفحه نمایش موبایل Xiaomi Mi 11 Lite

 

یکی از ویژگی‌های مهم صفحه نمایش گوشی می 11 لایت، مربوط به نرخ نوسازی تصویر آن است، جایی که شیائومی از نمایشگر 90 هرتزی استفاده کرده است. نرخ نوسازی بالای 60 هزتر باعث می‌شود بتوانید تصاویر و انیمیشن‌های بسیار روانی را در رابط کاربری گوشی مشاهده کنید. البته امکان تغییر دادن نرخ نوسازی تصویر به 60 هرتز هم وجود دارد. البته در این رنج قیمت موبایل شیائومی در موبایل Poco X3 Pro از صفحه نمایش 120 هرتزی استفاده کرده است و اگر نرخ نوسازی تصویر بالا برای شما به‌جای کیفیت تصویر الویت دارد، خرید پوکو اکس 3 پرو به شما پیشنهاد می‌شود. حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی هم 800 نیت است. برای محافظت از نمایشگر هم از Gorilla Glass 5 استفاده شده است. در مجموع عملکرد صفحه نمایش گوشی Mi 11 Lite شیائومی بسیار خوب بوده و می‌توان از صفحه نمایش به‌عنوان یکی از ویژگی‌های کلیدی گوشی نام برد.

 

سخت افزار و نرم افزار گوشی شیائومی Mi 11 Lite

 

سخت افزار و نرم افزار گوشی شیائومی می 11 لایت

 

برای پردازش اطلاعات در گوشی شیائومی می 11 لایت، از چیپست Qualcomm Snapdragon 732G با طراحی 8 نانومتری استفاده شده است. این چیپست میان‌رده یک سیستم پردازشی هشت هسته‌ای شامل یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای Kryo 470 Gold با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و یک پردازنده‌ی شش هسته‌ای Kryo 470 Silver با فرکانس 1.8 گیگاهرتز را در خود جای داده است. پردازنده‌ی گرافیکی موبایل هم Adreno 618 است. سیستم پردازشی موبایل در این رده‌ی کاربری عملکرد مناسبی دارد. این چیپست قطعا بهترین چیپست موجود در این رده‌ی قیمت گوشی نیست اما کاملا برای کارهای روزانه و حتی بازی کردن به صورت نیمه‌ حرفه‌ای مناسب است. پایداری عمکلرد پردازنده خوب بوده اما به دلیل ضخامت کم بدنه، گرمایی که از بدنه احساس می‌شود به نسبت سایر گوشی‌ها کمی بیشتر است.

 

سخت افزار و نرم افزار گوشی شیائومی می 11 لایت

 

گوشی Xiaomi Mi 11 Lite با اندروید 11 و رابط کاربری MIUI 12 در بازار موجود است. با توجه به سیستم پردازشی گوشی و زمان عرضه‌ی آن انتظار می‌رود که تا 3 سال آینده هم شاهد انتشار آخرین نسخه‌ی اندروید بر روی این گوشی باشیم. با توجه به 90 هرتزی بودن نمایشگر گوشی، تجربه‌ی کار کردن و حرکت سریع در منوها و تنظیمات رابط کاربری MIUI 12 بسیار لذت‌بخش است. همانند سایر گوشی‌های شیائومی، دست شما در تنیظمات گوشی کاملا باز بوده و می‌توانید المان‌های بسیار زیادی را در رابط کاربری گوشی شخصی‌سازی کنید. علاوه بر حسگر اثر انگشت، برای باز کردن گوشی می‌توانید از قابلیت تشخیص چهره‌ی دو بعدی گوشی استفاده کنید. در تنیظمات امنیتی گوشی می‌توانید این روش سریع را هم برای باز کردن گوشی فعال کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

بخش سیستم پردازشی Mi 11 Lite جز ویژگی‌های اصلی گوشی نیست. اگر به دنبال خرید گوشی در رنج قیمت Xiaomi Mi 11 Lite، برای عملکرد بهتر پردازشی هستید، Poco X3 Pro و همینطور موبایل Samsung Galaxy A52 می‌توانند انتخاب‌های بهتری برای شما باشند. ولی به صورت کلی عملکرد سخت‌افزاری گوشی برای استفاده‌ی روزمره و نیمه‌حرفه‌ای کاملا مناسب است.

 

دوربین گوشی شیائومی Mi 11 Lite

 

دوربین گوشی Xiaomi Mi 11 Lite

 

شیائومی از یک ماژول سه تایی دوربین در می 11 لایت استفاده کرده است. دوربین اصلی گوشی سنسوری 64 مگاپیکسلی با f/1.8 دارد. این لنز از نوع واید بوده و قابلیت فیلم برداری 4K تا 30 فریم بر ثانیه را در اختیار شما قرار می‌دهد. در حالت 1080p هم امکان فیلم بردای تا 120 فریم بر ثانیه وجود دارد. کیفیت تصاویر ثبت شده با گوشی در شرایط نوری مناسب، خوب است. نه می‌توان آن را جز بهترین‌های دوربین در این رده کاربری قرار داد نه می‌توان آن را یک دوربین بد دانست. کیفیت تصاویر معمولی را می‌توانید با این گوشی انتظار داشته باشید. جزییات و وضوح تصاویر خوب است اما Dynamic Rage تصاویر جای کار دارد. در واقع زمانی که اختلاف رنگ میان دو سوژه در تصویر بسیار زیاد باشد، جزییات تصاویر از دست می‌رود و این مورد باعث باعث کیفیت تصاویر ثبت شده می‌شود. این ایراد نه‌تنها در دوربین اصلی بلکه در دوربین 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 5 مگاپیکلسی ماکرو و هم به‌چشم می‌خورد.

 

دوربین گوشی Xiaomi Mi 11 Lite

 

اما یکی از ویژگی‌های جذاب گوشی قابلیت فوکوس خودکار (AF) در لنز ماکرو گوشی است. بر عکس اکثر گوشی‌های این رده که لنز ماکرو در آن‌ها جنبه‌ی تزیینی دارد، Mi 11 Lite کیفیت مناسبی را در این سبک عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهد. به‌واسطه‌ی این لنز می‌توانید با کیفیت مناسب از فاصله‌ی نزدیک از سوژه‌های مختلف عکاسی کنید. به دلیل عدم استفاده از حسگر تشخیص عمق، کیفیت تصاویر پرتره ثبت شده با گوشی خیلی خوب نیست و پرداشگر دوربین به‌خوبی توانایی تشخیص سوژه از بک‌گراند را ندارد و تنها در شرایط نوری خوب می‌توانید تصاویر پرتره قابل قبولی را ثبت کنید. برای عکاسی سلفی هم می‌توانید از لنز 16 مگاپیکسلی گوشی که بر روی حفره‌ی کوچکی بر روی نمایشگر قرار گرفته، استفاده کنید. کیفیت تصاویر سلفی هم درست مانند دروبین اصلی کیفیت قابل قبولی است. به صورت کلی دوربین گوشی شیائومی Mi 11 Lite عملکرد معمولی‌ای داشته و اگر اولیت شما از خرید گوشی، عکاسی و فیلم برداری است شاید خیلی شما را راضی نکند.

حالا وقتشه! اینو بخون کالیبره کردن باتری موبایل | راهنمای جامع کالیبره کردن انواع گوشی اندروید و آیفون

 

باتری و میزان شارژدهی گوشی شیائومی Mi 11 Lite

 

باتری و میزان شارژدهی موبایل شیائومی Mi 11 Lite

 

یک باتری لیتیوم‌پلیمری با ظرفیت 4250 میلی‌آمپر وظیفه‌ی تامین انرژی گوشی را بر عهده دارد. با توجه به ضخامت کم بدنه، شیائومی نتوانسته از باتری با ظرفیت بیشتری بر روی این گوشی استفاده کند. به هر حال زمانی که قصد خرید گوشی با ضخامت کم را داشته باشید، باید منتظر باتری معمولی‌تری به نسبت به سایر گوشی‌ها، باشید. عملکرد باتری برای استفاده‌ی معمولی در طول روز مناسب است. اما در استفاده‌ی سنگین مانند بازی‌ کردن و یا فیلم برداری مداوم، حجم زیادی از باتری را از دست خواهید داد. باتری گوشی توسط یک شارژر 33 واتی با فناوری شارژ سریع شارژ می‌شود. صفر تا صد ظرفیت باتری را می‌توانید حدودا 1 ساعت تا 1 ساعت 15 دقیقه شارژ کنید.

 

جمع‌بندی 

 

جمع‌بندی نقد و بررسی موبایل Xiaomi Mi 11 Lite

 

گوشی شیائومی Mi 11 Lite یک گوشی میان رده و هم‌خانواده‌ی Mi 11 است که برای آن دسته افرادی که به دنبال خرید گوشی با قیمت مناسب و کیفیت بالا هستند طراحی شده است. استفاده از شیشه در ساخت قاب پشتی، طراحی ساده با ضخامت و وزن کم از ویژگی‌های مهم این گوشی هستند. موبایل Xiaomi Mi 11 Lite صفحه نمایش بسیار با کیفیتی هم داشته و پنل AMOLED با پشتیبانی از HDR10 و نرخ نوسازی تصویر 90 هرتز، دقت تصویر بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. قیمت موبایل شیائومی می 11 لایت با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد مناسب بوده و اگر به دنبال خرید گوشی میان رده با کیفیت هستید، حتما آن را در لیست بررسی خود داشته باشید.

 

نکات مثبت:

  • طراحی باریک و زیبا بدنه
  • وزن 157 گرمی
  • صفحه نمایش با پنل AMOLED و نرخ نوسازی تصویر 90 هرتز
  • کیفیت مناسب عکاسی (مخصوصا در حالت ماکرو)

نکات منفی:

  • وجود گوشی با چیپست قوی‌تر در همین رده قیمت
  • به‌واسطه‌ی ضخامت بدنه از باتری با ظرفیت کمتری به نسبت رقبا استفاده شده است.