محصولات مرتبط
بررسی آیفون XR اپل (iPhone XR): آیفونی قدرتمند با رنگ های متنوع

نقد و بررسی 09 مرداد 1402 علی مظفری

بررسی آیفون XR اپل (iPhone XR): آیفونی قدرتمند با رنگ های متنوع

آیفون XR اپل (iPhone XR) نسخه‌ای از آیفون های سال 2018 این شرکت است که قیمتی مقرون به صرفه‌تر را ارائه می‌کند. اپل این آیفون را در رنگ های متنوعی روانه بازار کرده و این مسئله از ویژگی های جالب آیفون XR است. اگر یک آیفون کاملا جدید و مقرون به صرفه می‌خواهید، آیفون XR برایتان انتخاب خوبی خواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی آیفون XR اپل بپردازیم.

معرفی مختصر آیفون XR اپل (iPhone XR)

اپل در سپتامبر سال 2018 از سه آیفون جدید رونمایی کرد که به ترتیب آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR نام دارند. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در دو مقاله "بررسی آیفون XS اپل (iPhone XS): آیفونی قدرتمند با ظاهری آشنا!" و "بررسی آیفون XS Max اپل: اوج قدرت، کیفیت و زیبایی!" به بررسی دو آیفون XS و XS Max پرداخته بودیم اما حالا می‌خواهیم در مورد آیفون XR اپل صحبت کنیم و به بررسی این محصول بپردازیم. آیفون XR در واقع نسخه مقرون به صرفه‌تر آیفون های سال 2018 اپل محسوب می‌شود که قیمت آن نسبت به دو آیفون XS و XS Max کمتر است.

آیفون XR اپل از خیلی جوانب مشابه با دو آیفون دیگر سال 2018 معرفی شده اما برخی از ویژگی های آن مختص خودش هستند. برای مثال دوربین اصلی این گوشی برخلاف آیفون های جدید اپل از یک لنز تشکیل می‌شود. همچنین تنوع رنگ های آن مثل آیفون 5C زیادتر و متنوع‌تر از سایر آیفون های فعلی است. این گوشی از نظر رنگ شامل نسخه های مشکی، قرمز، زرد، آبی و سفید می‌شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی آیفون XR اپل بپردازیم. بنابراین اگر قصد خرید این گوشی را دارید، توصیه می‌کنیم حتما این بررسی را تا آخر مطالعه کنید.

 

بررسی آیفون XR اپل (iPhone XR): طراحی و ظاهر

سبک طراحی آیفون XR چیزی مابین سبک طراحی آیفون 8 و آیفون X اپل است. اگر از نمای رو به رو به گوشی نگاه کنید، صفحه نمایش بدون حاشیه آن اولین مسئله‌ای خواهد بود که توجهتان را جلب می‌کند. نحوه طراحی نمایشگر گوشی دقیقا مشابه با آیفون X انجام شده و حالتی بدون حاشیه دارد. صفحه نمایش iPhone XR اپل تقریبا 79 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را شامل می‌شود و منجر شده که ظاهر گوشی از نمای جلو زیبا و مدرن به نظر برسد. اپل دکمه هوم را به طور کل از آیفون XR هم حذف کرده و قابلیت تشخیص چهره اختصاصی خود یا همان فیس آی‌دی (Face ID) را در دستگاه پیاده‌سازی کرده است. بدین سبب کاربران می‌توانند با گرفتن آیفون XR در جلوی صورت خود، قفل صفحه نمایش آن را آنلاک کنند.

 

بررسی آیفون XR اپل

 

حالا وقتشه! اینو بخون افزایش سرعت گوشی آیفون با چند ترفند عالی

اما زمانی که به قاب پشت iPhone XR اپل نگاه کنید کمی به عقب باز خواهید گشت! سبک طراحی قاب پشت گوشی تقریبا شبیه به آیفون 8 است با این تفاوت که مکان قرارگیری چراغ فلش دستگاه تغییر کرده و از کنار لنز دوربین اصلی به زیر آن منتقل شده است. لنز دوربین اصلی آیفون XR واحد بوده و در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت آن نصب است. قاب اصلی دستگاه از آلومینیوم سری 7000 تشکیل شده و قاب پشت و جلوی آن با شیشه مقاومی پوشانده می‌شود که ظاهری براق و جذاب را برای گوشی به ارمغان آورده است. بدنه آیفون XR اپل ابعاد 8.3 در 75.7 در 150.9 میلیمتر را ارائه می‌کند و دستگاه چیزی در حدود 194 گرم وزن دارد، بنابراین این گوشی از نظر ضخامت بدنه چندان باریک نیست و وزن آن هم تقریبا متعادل رو به بالاست. گوشی iPhone XR از استاندارد ضد آب IP67 پشتیبانی می‌کند که به موجب آن قادر خواهد بود تا مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام داشته باشد. 

 

بررسی آیفون XR اپل

 

یکی از ویژگی های منحصر به فرد آیفون XR مربوط به تنوع رنگ های آن می‌شود که ما را به یاد تنوع رنگ هایی می‌اندازد که اپل در سال 2013 در آیفون 5C ارائه کرده بود. آیفون XR اپل در پنج رنگ روانه بازار خواهد شد که به ترتیب مشکی، سفید، قرمز، زرد و آبی هستند. بنابراین اگر دلتان برای آیفونی با رنگ متفاوت تنگ شده، آیفون XR می‌تواند گزینه خرید مناسبی برایتان باشد. در مجموع باید گفت با وجود اینکه iPhone XR نسخه مقرون به صرفه تر آیفون های اپل محسوب می‌شود، اما از نظر کیفیت طراحی، ساخت و ظاهر همچنان از برترین گوشی های فعلی بازار خواهد بود.

 

بررسی آیفون XR اپل (iPhone XR): صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی آیفون XR می‌خواهیم در مورد صفحه نمایش آن صحبت کنیم. صفحه نمایش آیفون XR از یک پنل IPS LCD با اندازه 6.1 اینچ تشکیل شده است، بنابراین بهره‌مندی آن از نمایشگر IPS LCD یکی دیگر از تفاوت‌هایش در مقایسه با دو آیفون جدید و دیگر اپل است که نمایشگری سوپر آمولد (Super AMOLED) دارند. وضوح تصویر صفحه نمایش این گوشی 1792 در 828 پیکسل بوده و بدین سبب تراکم پیکسلی در حدود 326 پیکسل در هر اینچ برای آن ایجاد می‌شود که تراکم پیکسلی نسبتا خوبی و قابل قبولی است، اما نمی‌توان مدعی شد که در سطح عالی طبقه‌بندی می‌شود. نسبت 19.5 به 9 برای صفحه نمایش iPhone XR در نظر گرفته شده و روی نمایشگر گوشی با شیشه خط خش پوشانده می‌شود.

 

بررسی آیفون XR اپل

 

همانطور که پیش از این در بخش قبل اشاره کردیم، نمایشگر آیفون XR اپل بدون حاشیه طراحی شده و تقریبا 79 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. این موضوع منجر به افزایش زیبایی های ظاهری دستگاه و پنل جلوی آن شده است. در بخش فوقانی نمایشگر گوشی هم زائده معروف به ناچ (Notch) وجود دارد که محل نصب سنسورهای جلوی دستگاه است. برخلاف عقیده خیلی از کاربران، به نظر ما ناچ هیچ خللی در زیبایی نمای جلوی iPhone XR ایجاد نمی‌کند و کاملا هماهنگ با زبان طراحی دستگاه پیاده‌سازی شده است. نمایشگر 6.1 اینچی آیفون XR از قابلیت تروتون دیسپلی (True-tone Display)، واید کالر گاموت (Wide Color Gamut) و همچنین قابلیت جدید تاچ سنسینگ 120 هرتزی (120 HZ Touch-Sensing) پشتیبانی به عمل می‌آورد.

حالا وقتشه! اینو بخون انتقال اطلاعات واتس آپ از آیفون به اندروید و بالعکس

لازم به اشاره است که به موجب وجود قابلیت تاچ سنسینگ 120 هرتزی، صفحه نمایش آیفون XR می‌تواند سرعت ریسپاند یا پاسخگویی بیشتری در قبال دستورات لمسی کاربر داشته باشد. اما صفحه نمایش iPhone XR اپل از نظر روشنایی چگونه عمل می‌کند و آیا می‌توان از آن در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم بدون مشکل استفاده کرد؟ در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که نمایشگر IPS LCD آیفون XR اپل از نظر تولید روشنایی وضعیت مطلوبی دارد و با قرار دادن روشنایی نمایشگر آن بر روی 70 درصد به خوبی تمام محتوای صفحه نمایشگر در محیط های باز و تحت تابش نور قابل تفکیک و رویت خواهد بود. بنابراین در مجموع کیفیت عملکرد صفحه نمایش آیفون XR اپل کاملا مطلوب و مناسب است.

 

بررسی آیفون XR اپل (iPhone XR): سیستم عامل و قابلیت های نرم افزاری

مثل سایر آیفون های سال 2018، آیفون XR هم از سیستم عامل iOS 12 بهره‌مند است. اپل مثل همیشه بستر نرم افزاری دستگاه را به طور دقیق با بستر سخت افزاری آن هماهنگ و همگام کرده که این امر سبب شده روان بودن تعامل با دستگاه کاملا ملموس باشد. زمانی که در حال استفاده از iPhone XR هستید و در بخش های مختلف آن به گشت و گذار می‌پردازید، کوچک‌ترین لگ و تاخیری را احساس نخواهید کرد. تمام اپلیکیشن ها به سرعت در گوشی اجرا خواهند شد و به جرئت می‌توان گفت که هیچ مشکلی در عملکرد نرم افزاری دستگاه وجود ندارد.

 

بررسی آیفون XR اپل

 

همانطور که قبلا گفته شده، دکمه هوم از آیفون XR اپل حذف شده و به همین سبب اپل برای اینکه بتواند قابلیت هایی که توسط این دکمه ارائه می‌شدند را همچنان ارائه کند، ویژگی های خاصی را به بستر نرم افزاری گوشی اضافه کرده که کاملا مشابه با ویژگی های بستر نرم افزاری آیفون X هستند. برای مثال کاربر برای دسترسی به لیست اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) باید انگشت خود را روی لبه زیرین صفحه نمایش قرار داده و تا وسط صفحه به سمت بالا بکشد و چند لحظه در این قسمت مکث داشته باشد. بدین ترتیب لیست اپلیکیشن های اخیر اجرا شده در گوشی نمایان می‌شود. به همین ترتیب تمام ویژگی هایی که قبلا در آیفون های اپل با استفاده از دکمه هوم در دسترس بودند به شیوه‌ای جدیدتر در بستر نرم افزاری آیفون XR پیاده‌سازی شده‌اند.

حالا وقتشه! اینو بخون چرا گوشی آیفون داغ می کند و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

آیفون XR اپل مثل همه آیفون های دیگر این شرکت از سیری پشتیبانی می‌کند که یکی دیگر از ویژگی های نرم افزاری دستگاه است، اما شاید چندان برای ما ایرانی ها کاربرد نداشته باشد. از دیگر ویژگی های نرم افزاری گوشی iPhone XR باید به پشتیبانی از آن مموجی (Memoji) اشاره کنیم که نسخه ارتقاء یافته همان قابلیت انیموجی (Animoji) است که پیش از این در آیفون X برای اولین بار شاهد رونمایی از آن بودیم. به موجب این قابلیت گوشی می‌توانست حالات صورت کاربر را روی اموجی های مختلف پیاده‌سازی کند و به نوعی یک شخصیت کارتونی را برای چهره فرد ایجاد نماید. حالا با قابلیت مموجی کاربران می‌توانند اموجی هایی که شبیه سازی حرکات صورت بر روی آن ها انجام می‌گیرد را شخصی سازی کنند. برای مثال می‌توانند رنگ پوست اموجی و غیره را تغییر دهند. بنابراین بستر نرم افزاری و سیستم عامل iOS 12 در iPhone XR به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی شده‌اند و کیفیت بالای عملکرد آن ها از اصلی ترین نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود.

 

بررسی آیفون XR اپل (iPhone XR): پردازنده، رم و حافظه داخلی

آیفون XR شاید آیفون مقرون به صرفه اپل باشد، اما قرار نیست که بستر سخت افزاری آن در مقایسه با دیگر آیفون های 2018 ضعیف‌تر در نظر گرفته شود! این گوشی از همان تراشه A12 Bionic بهره می‌برد که در دو آیفون XS و XS Max هم از آن استفاده به عمل آمده است. بنابراین آیفون XR از قدرتمندترین تراشه موبایلی فعلی دنیا بهره‌مند است. پردازنده مرکزی که در قلب این تراشه بکار رفته شش هسته‌ای است و از چهار هسته Tempest و دو هسته Vortex تشکیل می‌شود. همچنین پردازنده گرافیکی اختصاصی و قدرتمندی هم در تراشه مذکور بکار رفته که چهار هسته‌ای است. رم iPhone XR ظرفیت 3 گیگابایتی دارد و دستگاه از نظر حافظه داخلی شامل سه نسخه 64، 128 و 256 گیگابایتی می‌شود. ضمنا مثل سایر آیفون های اپل، آیفون XR هم از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند.

 

بررسی آیفون XR اپل

 

قدرت عملکرد آیفون XR اپل با توجه بهره‌مندی دستگاه از تراشه A12 عالی است و این گوشی هم اکنون از نظر قدرت عملکرد یکی از بهترین اسمارتفون های بازار خواهد بود. اجرای سنگین‌ترین بازی های HD و اپلیکیشن ها در iPhone XR بدون کوچک‌ترین لگ یا تاخیر انجام می‌شود و در حین استفاده از گوشی هم هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد. شاید خیلی از افراد تصور داشتند آیفونی که قرار است قیمتی کمتر در مقایسه با آیفون های دیگر داشته باشد، حتما از سخت افزار و پردازنده‌ای ضعیف‌تر بهره‌مند خواهد بود اما کاملا مشخص است که اپل عقیده‌ای مبنی بر پیاده‌سازی این نوع رویکرد ندارد. بنابراین یکی دیگر از اصلی ترین نقاط قوت iPhone XR اپل مربوط به قدرت و کیفیت عملکرد آن می‌شود.

 

بررسی آیفون XR اپل (iPhone XR): دوربین

در این مرحله از بررسی آیفون XR اپل نوبت به بخش اصلی داستان می‌رسد که عمده‌ترین تفاوت های آیفون XR با دو آیفون XS و XS Max را در بر می‌گیرد. دوربین اصلی گوشی iPhone XR فقط از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.8 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، تثبیت اپتیکال تصور (OIS)، HDR و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی می‌کند. دوربین اصلی این گوشی از چراغ فلش LED چهارگانه بهره می‌برد و قابلیت ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت های 24، 30 و 60 فریم در هر ثانیه را دارد. اما دوربین اصلی آیفون XR در عمل چه کیفیت را خواهد داشت؟ در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که کیفیت عملکرد دوربین اصلی آیفون XR واقعا عالی است و این گوشی علیرغم بهره‌مندی از دوربین اصلی تک لنز، کیفیتی تقریبا مشابه با کیفیت عملکرد دوربین آیفون های XS و XS Max را ارائه می‌نماید.

 

بررسی آیفون XR اپل

 

با دوربین اصلی iPhone XR می‌توانید تحت هر شرایط بهترین عکس های ممکن را ضبط کنید. حتی دوربین در محیط های کم نور و با فعال کردن حالت Low Light Mode می‌تواند تصاویر بسیار عالی را ضبط کند، ضمنا فراموش نکنید که چراغ فلش LED و چهارگانه آن هم می‌تواند در این وضعیت به کمک شما بیاید. دوربین اصلی آیفون XR قابلیت ضبط عکس های بوکه (Bokeh) و با پس زمینه تار را هم دارد و در این راستا هم بسیار دقیق و خوب عمل می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

در سمت دیگر دوربین سلفی گوشی از یک سنسور 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 مشابه با دوربین سلفی که در آیفون XS بکار رفته تشکیل می‌شود. جای تعجبی ندارد که کیفیت عملکرد دوربین سلفی iPhone XR اپل هم کاملا عالی باشد. با دوربین سلفی این گوشی هم می‌توانید عکس های پرتره بسیار جالبی ضبط کنید که کیفیت بالایی خواهند داشت. به طور کلی عملکرد دوربین های اصلی و سلفی آیفون XR کاملا عالی است و اگر تصور دارید که دوربین اصلی و تک لنز این گوشی در مقایسه با دوربین های دوگانه گوشی های دیگر ضعیف تر عمل خواهد کرد باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. به نظر ما دوربین اصلی و تک لنز آیفون XR از نظر کیفیت توان رقابت با دوربین دوگانه آیفون XS را هم دارد و شاید فقط به مقدار ناچیزی در محیط های کم نور نسبت به آن ضعیف‌تر عمل کند.

 

بررسی آیفون XR اپل (iPhone XR): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی آیفون XR اپل می‌خواهیم در مورد باتری و توان شارژدهی آن در گوشی مذکور صحبت کنیم. باتری این گوشی ظرفیت 2942 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند که شاید در نگاه اول ظرفیت خیلی مناسبی برای یک گوشی مجهز به نمایشگر 6.1 اینچی به نظر نرسد. اما بهینه بودن تراشه، بستر نرم افزاری و سایر عواملی که در iPhone XR توسط اپل پیاده‌سازی شده‌اند سبب شده تا باتری 2942 میلی آمپر ساعتی گوشی بتواند کیفیت عملکرد استاندارد را ارائه کند و در حالت عادی تا 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. البته اگر از گوشی استفاده زیادی به عمل آورید بدون تردید باید زودتر آن را به شارژ بزنید. به طور کلی باید گفت توان شارژدهی باتری آیفون XR معمولی است.

 

بررسی آیفون XR اپل

 

آیفون XR اپل از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و به موجب آن ظرف 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ خواهد شد. در بررسی های عملی صورت گرفته باتری این گوشی در مدت زمان مذکور تقریبا چیزی در حدود 35 الی 45 درصد شارژ شد که اگرچه معادل 50 درصد شارژ نیست اما با این حال مقداری قابل قبول به شمار می‌رود. ضمنا آیفون XR اپل از قابلیت شارژ بیسیم هم پشتیبانی به عمل می‌آورد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی آیفون XR اپل پرداختیم. این گوشی در بین سه آیفونی که اپل به تازگی (سپتامبر 2018) معرفی کرده، مقرون به صرفه‌ترین نسخه است اما همانطور که در این بررسی دیدید، گوشی از نظر کیفیت طراحی و عملکرد چیزی از دو آیفون دیگر اپل کم ندارد. طراحی زیبا، تنوع رنگ، پردازنده قدرتمند، صفحه نمایش با کیفیت و دوربین عالی همگی از ویژگی های مثبت iPhone XR اپل به شمار می‌روند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این محصول به شرح زیر هستند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و با کیفیت
  • تنوع رنگ
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • پردازنده عالی
  • دوربین عالی

نقاط ضعف:

  • قیمت گران