نقد و بررسی تلویزیون هوشمند 49XTU735 ایکس ویژن | ترکیبی منحصر به فرد از صدا و تصویر

نقد و بررسی 11 اسفند 1398 علی مظفری

نقد و بررسی تلویزیون هوشمند 49XTU735 ایکس ویژن | ترکیبی منحصر به فرد از صدا و تصویر

تلویزیون هوشمند 49XTU735 ایکس ویژن با طراحی زیبا، پنل نمایشگر IPS LED ، مجهز بودن به سیستم عامل اندروید و تنوع پورت های ورودی یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب یک تلویزیون با کیفیت و قیمت مناسب است. با نقد و بررسی تلویزیون هوشمند 49XTU735 ایکس ویژن در سایت فروشگاه اینترنتی هدف همراه ما باشید.

برخی تلویزیون را مهمترین وسیله ای می دانند که باید در هر خانه ای باشد. تلویزیون ها در سال های اخیر چنان جایگاهی در خانواده های ایرانی پیدا کرده اند که بدون آن ها نمی توان یک خانه را، خانه نامید! در این مقاله هم با بررسی یکی دیگر از تلویزیون های محبوب بازار آمده ایم تا انتخاب را تا حدودی برایتان ساده تر کنیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

برخی برای خرید تلویزیون وسواس چندانی به خرج نمی دهند و بیشتر به دنبال یک نمایشگر می گردند تا ساعاتی از روز روشن باشد و برنامه های انگشت شماری را نمایش دهد. از سوی دیگر اما، درصد بسیار بیشتری از مردم برای تلویزیون منزلشان ارزش زیادی قائل هستند. مخصوص اگر بخواهید با بودجه ای محدود بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید، فرآیند انتخاب می تواند بسیار سخت باشد.

کمتر ایرانی ای اسم شرکت مادیران و برند ایکس ویژن را نشنیده است. این شرکت از سال 1343 با عرضه محصولات متنوع سعی کرده تا حدودی نیاز خانواده های ایرانی از تجهیزات الکترونیکی را مرتفع سازد. برند ایکس ویژن (X.Vision) هم در این بین از سال 1384 راه اندازی شد و از آن موقع با عرضه محصولات صوتی و تصویری با قیمت مناسب توانست محبوبیت خوبی به دست آورد.

این روز ها که تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده و محتوای مختلف همه ساله کیفیت بهتری پیدا می کنند. تلویزیون های 4K هر روز بیشتر از قبل به نیازی ضروری تبدیل می شوند. برند ایکس ویژن هم از این قافله جا نمانده و چند سالی است به تولید تلویزیون های 4K روی آورده است. تلویزیون هوشمند 49 اینچی 49XTU735 هم با ویژگی های مختلف و کیفیت تصویر بسیار بالا، می تواند یکی از اصلی ترین انتخاب های کسانی باشد که به دنبال یک محصول با کیفیت ایرانی هستند. در ادامه به معرفی و نقد و بررسی این تلویزیون هوشمند می پردازیم.

 

معرفی محصول

از نظر زیبایی و طراحی ساخت، تلویزیون هوشمند 49XTU735 حرف های زیادی برای گفتن دارد. حاشیه های بالایی و کناری پنل نمایشگر تقریبا بدون حاشیه است و رنگ نقره ای آن زیبایی خاصی به دستگاه بخشیده است. بخش پایینی یا چانه محصول اما قطور است، چرا که بلندگو ها در این بخش قرار گرفته اند. همانطور که از در تصویر مشاهده می کنید، پایه های تلویزیون به صورت هلالی است ولی از نمای جلو، گویی صاف هستند.

به طور کلی مادیران سعی کرده 49XTU735 خود را طوری طراحی کند که با دکوراسیون های مدرن و مینیمال امروزی سازگار باشد. ابعاد این دستگاه با استند پایینی 1092.2 در 727.5 در 263.5 میلی متری است ولی وقتی پایه ها را از محصول جدا میکنید، ابعاد به 1092.2 در 666.6 در 70.3 میلی متر می رسد. این یعنی ضخامت دستگاه تنها 7 سانتی متر است، اما این ضخامت برای تمام بخشی پشتی نیست. بلکه تنها بخش پایینی که مدار ها و بلندگو ها تعبیه شده چنین ضخامتی دارد. بخش بالایی ضخامت بسیار کمتر و حدود دو سانتی متری دارد. وزن این دستگاه نیز با پایه ها 11.6 کیلوگرم و بدون آن ها 11.4 کیلوگرم می باشد. این یعنی به راحتی می توانید تلویزیون را با جک مناسب به دیوار نصب کنید.

نمای جلویی  تلویزیون هوشمند 49XTU735 ایکس ویژن

 

یک از ویژگی های مهم و کلیدی که تا حد زیادی می تواند روی انتخاب یا عدم انتخاب یک تلویزیون تاثیر گذار باشد، پنل نمایشگر است. پنل نمایشگر استفاده شده در این تلویزیون از نوع IPS LED است که جزو بهترین های بازار است. تعبیه همین پنل باعث شده تا قیمت تلویزیون هوشمند 49XTU735 از سایر محصولات این شرکت که در همین اندازه هستند (حتی تلویزیون های بزرگتر!) گران تر باشد. این پنل IPS نسبت تصویر استاندارد 16:9 با حداکثر نور 300 نیتی دارد. رزولیشن این پنل 49 اینچی 3840 در 2160 یا 4K است و کنتراست داینامیک آن هم 1000:1 می باشد.

زاویه دید افقی و عمودی این پنل 178 درجه می باشد و همین IPS بودن پنل باعث می شود که با تغییر زاویه دید، کنتراست و رنگ و کیفیت تصویر کاهش چشمگیری نداشته باشد. کیفیت 4K این پنل، وضوح بسیار بالایی را ایجاد می کند. با اینکه پیدا کردن محتوای 4K هنوز ساده نیست اما داشتن یک تلویزیون 4K در بالا بردن کیفیت محتواهای دیگر اثر گذار است.

از دیگر ویژگی های این تلویزیون، پشتیبانی از محتوای HDR 10 است که البته تنها از طریق USB در دسترس است. فعال بودن این حالت، کنتراست و وضوح تصویر را به نحو چشمگیری افزایش می دهد اما جالب اینجاست که وقتی این حالت را غیرفعال می کنید، تصویر به حدی تاریک می شود که عملا استفاده از آن غیر ممکن می شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تلویزیون هوشمند NU7950 سامسونگ | کامل ترین محصول منحنی سامسونگ

سیستم رنگ بندی تلویزیون هوشمند 49XTU735 طیف های PAL B/G و D/K و I و NTSC-M می باشد. سیستم دریافت رنگ تلویزیون هم همین رنگ ها هستند. گیرنده دیجیتال یا تیونر هم از نوع DVB-T2 است که کیفیت و ثبات دریافت تصویر خوبی را به ارمغان می آورد. مصرف انرژی این دستگاه 98 وات می باشد که البته در حالت استندبای به کمتر از 0.5 وات می رسد. برق مورد نیاز این تلویزیون هم از نوع AC با ولتاژ 110 تا 240 ولت است.

لذت بردن از یک تلویزیون، هر اندازه که به کیفیت تصویر بستگی دارد، کیفیت و بلندی صدای خروجی هم عاملی تاثیرگذار است. خوشبختانه مادیران در 49XTU735 از دو بلندگوی دو کاناله با توان خروجی 15 واتی استفاده کرده در مجموعه صدای بلند 30 واتی بسیار رسا و با کیفیتی را تولید می کنند. البته در این سیستم صوتی (مثل همیشه)، ساب ووفری تعبیه نشده بنابراین برای لذت بردن از بیس بیشتر باید دست به دامن سیستم های صوتی خانگی شوید.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، این بلندگو ها در بخش پایینی دستگاه و رو به جلو تعبیه شده اند. استاندارد صوتی این سیستم از نوع Surround است و از جمله ویژگی های آن می توان به Pure Sound، True Sound، Bass Boost و Pure Music اشاره کرد که هر کدام در بالا بردن کیفیت صدای خروجی هنگام پخش موسیقی یا ویدیو اثرگذار هستند.

 

نمای کناری تلویزیون هوشمند 49XTU735 ایکس ویژن

 

همانطور که اشاره کردیم، این تلویزیون یک دستگاه هوشمند است که به سیستم عامل اندروید مجهز می باشد و این یعنی به تعداد بسیار زیادی از اپلیکیشن ها و بازی های این اکوسیستم دسترسی خواهید داشت. البته باید توجه داشته باشید که حافظه و قدرت پردازشی این دستگاه محدودیت هایی دارد و نمی توان تعداد زیادی برنامه و بازی روی آن نصب کرد.

سیستم عامل نصب شده روی این دستگاه، اندروید 6 نسخه AOSP است که با 1.5 گیگابایت رم DDR همراه شده است. پردازنده این دستگاه هم یک چیپست چهار هسته ای Cortex-A53 با سرعت کلاک 1.6 گیگاهرتزی و 64 بیتی است که یک پردازنده گرافیکی Mali-T720 MP2 هم آن را همراهی می کند. حافظه ROM یا همان حافظه داخلی این دستگاه نیز 8 گیگابایت است و حافظه Flash آن هم 8 گیگابایت از نوع EMMC می باشد.

یک از نکات جالب توجه تلویزیون های ایکس ویژن، این است که درون جعبه دستگاه دو عدد ریموت کنترل قرار می دهند. یکی از این ریموت ها ساده و دیگری برای تعامل با ویژگی های هوشمند دستگاه است. نوع طراحی کنترل ساده بسیار بلند و کمی غیر معمول است و کیفیت ساخت نسبتا خوبی هم دارد.

 

درگاه های ارتباطی

شرکت مادیران و برند زیر مجموعه اش ایکس ویژن، همواره سعی کرده در محصولات خود امکانات و قابلیت های کافی و متنوعی قرار دهد تا نیاز های مختلف کاربر از هر نظر رفع شود. درگاه های پشتی این دستگاه هم به حد کافی هستند و با تنوع نسبتا خوب، امکان اتصال لوازم جانبی از جمله حافظه های خارجی یا سیستم صوتی خانگی را فراهم می کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مانیتور BenQ RL2755HM | مانیتور گیمینگ ساده و کاربردی!

از جمله درگاه های ارتباطی بخش پشتی این دستگاه می توان به دو عدد پورت USB 2.0، سه عدد پورت HMDI برای اتصال لوازم جانبی مختلف از جمله لپتاپ یا کنسول های بازی، یک رابط کامپوزیت (Composite)، یک رابط کامپوننت (Component)، ورودی آنتن و خروجی صدای دیجیتال از نوع کواکسیال اشاره کرد.

درگاه های بخش پشتی  تلویزیون هوشمند 49XTU735 ایکس ویژن

 

همانطور که اشاره شد، این یک تلویزیون هوشمند است بنابراین امکان اتصال به اینترنت از طریق کابل LAN و Wi-Fi وجود دارد. اما حالا نوبت به کمبود های بخش پشتی است. تعبیه یک جک هدفون 3.5 میلی متری و USB مخصوص به اتصال کیبورد و ماوس می توانست نکته مثبتی باشد. همچنین عدم وجود سنسور بلوتوث در این دستگاه باعث شده تا عملا اتصال هدفون به صورت کابلی و بیسیم به این تلویزیون غیر ممکن شود. برخی از تلویزیون های رقیب از شیار کارت حافظه microSD هم بهره می برند که 49XTU735 از آن بی بهره است.

 

ویژگی های تلویزیون هوشمند 49 اینچی 49XTU735

یکی از دلایل دیگری که در انتخاب یک تلویزیون اثرگذار است، قابلیت ها و ویژگی های نرم افزاری و سخت افزاری متنوع به جز کیفیت تصویر و صداست. تلویزیون های سامسونگ و الجی سال هاست که با تعبیه ویژگی ها متنوع سعی داشته اند تجربه کاربری را تا حد ممکن بهبود ببخشند. ایکس ویژن هم همواره سعی داشته تا جایی که تکنولوژی در دسترسش اجازه می دهد، قابلیت های متنوعی را در محصولات خود جای دهد. در ادامه ویژگی هایی که در این محصول می توان دید را معرفی می کنیم.

  • کیفیت تصویر Ultra HD: همانطور که می دانید، Ultra HD همان کیفیت 4K است که با وضوح تصویر 8 مگاپیکسلی (3840 در 2160) می تواند تا چهار برابر بیشتر از تلویزیون های 2 مگاپیکسلی Full HD کیفیت داشته باشد.

 

کیفیت Ultra HD  تلویزیون هوشمند 49XTU735 ایکس ویژن

 

  • قابلیت HDR: قابلیت HDR یا High Dynamic Range در واقع برای افزایش و بهبود محدوده کنتراست و دقت رنگ های تصویر کاربرد دارد. کنتراست تصویر در واقع تفاوت روشن ترین نقطه با تاریک ترین نقطه یک تصویر است. با استفاده از این قابلیت، در واقع نقاط روشن تصویر روشن تر و نقاط تاریک هم تاریک تر به نمایش در می آیند و در نتیجه عمق و کیفیت تصویر افزایش می یابد. این قابلیت همچنین طیف رنگ های آبی و سبز و قرمز را نیز بهینه تر به نمایش در می آورد و در نتیجه وسعت رنگ گسترده تری ارائه می دهد و تصاویر هم واقعی تر و طبیعی تر می شوند.

 

HDR

 

  • پنل IPS: این پنل نمایشگر در واقع در مقابل ULED سامسونگ قرار می گیرد و باعث افزایش کیفیت و دوام صفحه و همچنین طبیعی تر شدن رنگ ها می شود. این پنل همچنین از کاهش کیفیت، کنتراست و رنگ باختن رنگ ها در اثر تغییر زاویه دید جلوگیری می کند.

 

  • پشتیبانی از Dolby Audio: این قابلیت از قویترین و مجرب ترین تکنولوژی های پخش صدای فراگیر و سه بعدی است كه صدای دیجیتال را با کیفیت بسیار بالا از طریق پخش در کانال های مجزا و مستقل از یکدیگر (کانال های: چپ/ راست/ فراگیر چپ/ فراگیر راست/ وسط و کانال پخش اصوات فرکانس پایین باس) به شنونده ارائه می دهد. 5 بلندگوی مستقل از یکدیگر توسط تکنولوژی DOLBY صدای فراگیر و شفاف را پخش كرده و وظیفه پخش اصوات فرکانس پایین باس به عهده بلندگوی باس خواهد بود.

 

  • قابلیت Wi-Fi Screen Mirror: یکی از ویژگی های جالبی که استفاده از یک تلویزیون هوشمند را جذاب و لذتبخش می کند، امکان اتصال دستگاه به تلفن هوشمند یا لپتاپ است. با استفاده از قابلیت Wi-Fi Screen Mirror به راحتی می توانید محتوا و صفحه اسمارت فون خود را در تلویزیون به نمایش در آورید. البته لازم به ذکر است که برای استفاده از این قابلیت باید هم تلویزیون و هم دستگاه ثانویه به یک شبکه اینترنت Wi-Fi وصل باشند.

 

جمع بندی

تلویزیون هوشمند 49 اینچی 49XTU735 ایکس ویژن از آن دستگاه هایی است که با پنل با کیفیت و امکانات پیشرفته و از همه مهم تر، قیمت بسیار مناسب خود یک رقیب بسیار قدرتمند برای تلویزیون های هم رده شرکت های خارجی مثل سامسونگ و الجی باشد.

قیمت تلویزیون 49XTU735 به گونه ای است که اگر بخواهیم دستگاهی هم قیمت با آن را از شرکت های خارجی پیدا کنیم، با محصولاتی بسیار ضعیف تر با ابعاد و کیفیت تصویر پایین تر روبرو خواهیم شد. یکی از اصلی ترین نقاط ضعف تلویزیون های دیگر این شرکت عدم استفاده از پنل IPS بود که مادیران در این دستگاه این نقطه ضعف را رفع کرد تا این تلویزیون را به یک دستگاه تمام عیار تبدیل کند.

 

نمای  تلویزیون هوشمند 49XTU735 ایکس ویژن در دکور خانه

 

49XTU735 به گونه ای است که ذهنیت و دیدتان نسبت به یک محصول ایرانی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. کیفیت تصویر 4K و صدای 30 واتی آن به حدی است که کاملا از خریدتان راضی و خوشنود خواهید شد. مقدار حافظه رم و داخلی مناسب و کافی و همچنین دسترسی به اکوسیستم عظیم اندروید، کارایی این محصول را بیشتر از محصولات سامسونگ که به اپ های سیستم عامل تایزن محدود هستند کرده است.

در آخر باید بگوییم که اگر به دنبال یک برند خارجی نیستید و می خواهید با بودجه خود بهترین کیفیت و کارایی رو دریافت کنید، تلویزیون هوشمند ال ای دی 49 اینچی 49XTU735 ایکس ویژن، یک انتخاب عالی است.

 

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و مدرن با حاشیه های کم
  • کیفیت Ultra HD یا 4K
  • پنل IPS با کیفیت
  • صدای بلند و با کیفیت 30 واتی
  • بهره مندی از اندروید 6 با اکوسیستم کامل و اپلیکیشن های متنوع
  • حافظه داخلی 8 گیگابایتی با رم 1.5 گیگابایتی

 

نقاط ضعف

  • تعداد کم پورت های خروجی
  • عدم برخورداری از پورت USB 3.0
  • نبود جک هدفون و بلوتوث

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید تلویزیون هوشمند ایکس ویژن 49XTU735