نقد و بررسی گلکسی J4 Core سامسونگ: یک میان رده مناسب!

نقد و بررسی 15 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی گلکسی J4 Core سامسونگ: یک میان رده مناسب!

یکی از گوشی های جدید و خوب شرکت سامسونگ گوشی گلکسی جی 4 کور (Samsung Galaxy J4 Core) است که قیمت مناسب و سخت افزاری قابل قبول را ارائه می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی J4 Core سامسونگ بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

مقدمه

سامسونگ در ماه نوامبر (November) سال 2018 به طور رسمی از گوشی گلکسی J4 Core رونمایی کرد. این گوشی یکی از گوشی های میان رده و خوش قیمت سامسونگ است که توانسته خوب مورد استقبال کاربر قرار گیرد و آمار فروش مطلوبی را هم به ثبت برساند. قیمت گلکسی J4 Core در مقایسه با قیمت گوشی های مشابه بازار رقابتی در نظر گرفته شده و این موضوع یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود. ضمن اینکه سبک طراحی این گوشی هم خوب و مناسب است. اما آیا گلکسی جی 4 کور سامسونگ گزینه خرید مناسبی برای شما خواهد بود؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید انتظاراتی که از یک گوشی دارید را طبقه‌بندی کنید و سپس آن ها را با نقاط قوت و ضعف گوشی Galaxy J4 Core مقایسه نمایید. اگر تطابق خوبی مابین انتظارات شما از یک گوشی و نقاط قوت آن برقرار بود، مطمئناً خرید گلکسی J4 Core به گزینه خوبی برایتان تبدیل می‌شود و اگر اینطور نبود، بهتر است به فکر خرید گوشی دیگری باشید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی J4 Core سامسونگ بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم.

 

نقد و بررسی گلکسی J4 Core سامسونگ: طراحی و ظاهر

سامسونگ تقریباً یک زبان طراحی مشترک را در سری گوشی های Galaxy J سال 2018 خود بکار برده و همین سبک طراحی در گلکسی جی 4 کور هم قابل مشاهده است. صفحه نمایش گوشی حاشیه های نسبتاً باریکی دارد و مساحت قابل قبولی از پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و هیچ دکمه فیزیکی هم در زیر نمایشگر یا روی پنل جلوی گوشی نصب نیست. بدنه گلکسی جی 4 کور ابعاد 7.9 در 76.1 در 160.6 میلیمتر را ارائه می‌کند و وزن آن به چیزی در حدود 177 گرم می‌رسد. بنابراین این گوشی خیلی ظریف نیست و بدنه‌ای نسبتاً بلند و کم عرض‌تر دارد که سامسونگ در سال 2018 به پیاده‌سازی این سبک طراحی اهمیت ویژه‌ای داده است. گوشی گلکسی J4 Core قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و در رنگ های آبی، مشکی و طلایی روانه بازار شده است.

 

بررسی گلکسی J4 Core

 

زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید خیلی حس و حال در دست گرفتن یک گوشی خاص به شما منتقل نمی‌شود که این مسئله امری کاملاً طبیعی است و نباید انتظار فرارتر از این را هم داشته باشیم. با این حال چون سامسونگ زبان طراحی گوشی های مدرن خودش را در Galaxy J4 Core بکار برده، کاملاً مشخص خواهد بود که یک گوشی جدید و به روز از سری محصولات سامسونگ را در دست گرفته‌اید. این مسئله به ویژه با نگاه کردن به پنل جلوی دستگاه و صفحه نمایش با حاشیه های باریک آن قابل درک‌تر می‌شود.

در قاب پشت گوشی لنز دوربین اصلی و چراغ فلش LED اختصاصی آن دیده می‌شود و نام سامسونگ هم تقریباً در وسط قاب گوشی دستگاه حک شده است. متاسفانه گلکسی جی 4 کور سامسونگ از اسکنر انگشت بهره نمی‌برد و برای آنلاک کردن قفل نمایشگر آن ملزم به استفاده از پین (PIN) یا پترن (Pattern) خواهید بود. به طور کلی باید گفت که در سبک طراحی و ظاهر گوشی گلکسی J4 Core خیلی ویژگی خاصی قابل مشاهده نیست و این گوشی ظاهری کاملاً معمولی دارد و مطابق با زبان طراحی جدید سری گوشی های گلکسی j سامسونگ ساخته شده است.

 

بررسی گلکسی J4 Core

 

نقد و بررسی گلکسی J4 Core سامسونگ: صفحه نمایش

در این بخش از بررسی گلکسی J4 Core در رابطه با صفحه نمایش این گوشی صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در گوشی مذکور بکار رفته 6 اینچی و از نوع IPS LCD است و رزولوشن 1480 در 720 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 274 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار قابل قبولی برای یک گوشی میان رده و مجهز به نمایشگر 6 اینچی است. همانطور که در بخش قبل گفتیم گوشی به شیوه‌ای طراحی شده که بلندتر و کم عرض‌تر به نظر آید و این مسئله منجر گشته تا نسبت تصویر دستگاه 18.5 به 9 در نظر گرفته شود. همچنین شرکت سامسونگ سعی داشته که حاشیه های صفحه نمایش گوشی را باریک طراحی کند و بدین شکل ظاهری مدرن تر را برای آن به ارمغان آورد. در همین راستا سامسونگ دکمه هوم را هم از پنل جلوی گوشی حذف کرده که این سبک طراحی در تمام گوشی های سری گلکسی جی سال 2018 سامسونگ پیاده‌سازی شده است. طبق آمار نمایشگر گوشی سامسونگ Galaxy J4 Core چیزی در حدود 74.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته است. اما عملکرد نمایشگر گوشی چطور خواهد بود؟

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی نوکیا 1 پلاس (Nokia 1 Plus): یک گوشی کار راه انداز!

در بررسی گلکسی J4 Core مشخص شد که صفحه نمایش آن عملکرد خوبی دارد و از نقاط قوت دستگاه به شمار می‌رود. بزرگ بودن صفحه نمایش گوشی و حاشیه های نسبتاً باریک آن سبب می‌شوند که تماشای فیلم و وبگردی از طریق آن لذت بخش تر شود. تراکم پیکسلی نمایشگر گوشی خوب است و بدین سبب جزئیات تصویر به شکل مطلوبی ارائه می‌شوند. صفحه نمایش 6 اینچی گوشی گلکسی J4 Core از نظر کنتراست، تفکیک‌پذیری رنگ ها، شارپنس و شادابی تصویر هم وضعیت خوب و قابل قبولی دارد. برای استفاده بدون مشکل از گوشی در محیط های باز و تحت تابش نور هم کافیست شدت روشنایی آن را بر روی 100 درصد تنظیم کنید. پس به طور کلی باید گفت که گوشی گلکسی جی 4 کور سامسونگ صفحه نمایش بزرگ و خوبی دارد.

 

بررسی گلکسی J4 Core

 

نقد و بررسی گلکسی J4 Core سامسونگ: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

از آنجایی که گلکسی جی 4 کور در سال 2018 عرضه شده بنابراین به نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید بهره‌مند خواهد بود و این موضوع می‌تواند از نقاط قوت آن به شمار آید. اندروید 8 اوریو گو (Go Edition) به طور پیش فرض روی این گوشی نصب است. لازم به اشاره است که نسخه گو ادیشن یا Go Edition سیستم عامل اندروید نسخه‌ای از این سیستم عامل است که به طور اختصاصی برای گوشی های رده پایین و با سخت افزار ضعیف تر طراحی شده و سبک تر از نسخه عادی اندروید خواهد بود و با سخت افزار ضعیف تر گوشی های رده پایین هماهنگ تر عمل می‌کند.

البته گوشی گلکسی J4 Core خیلی سخت افزار ضعیفی ندارد اما نصب بودن اندروید 8 گو در این گوشی سبب می‌شود که کاربر بستر نرم افزار روان تری را تجربه کنید و بهتر بتواند با دستگاه در تعامل باشد. در حین بررسی گلکسی J4 Core متوجه شدیم که سیستم عامل گوشی روان و بدون مشکل عمل می‌کند و فقط در شرایطی که حافظه داخلی دستگاه رو به پر شدن پیش برود یا اپلیکیشن های زیادی در پس زمینه دستگاه فعال باشند و رم گوشی را اشغال کنند، لگ و تاخیرهایی در عملکرد بستر نرم افزاری گوشی ایجاد می‌شود. پس برای اینکه بهترین بازده را از بستر نرم افزاری گلکسی جی 4 کور سامسونگ دریافت کنید بهتر است از پر شدن حافظه داخلی آن جلوگیری کرده و از انجام اقدامات سنگینی نظیر اجرای همزمان چندین اپلیکیشن در پس زمینه گوشی خودداری کنید.

 

نقد و بررسی گلکسی J4 Core سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

سامسونگ تراشه اسنپدراگون 425 کوالکام را در قلب گلکسی جی 4 کور بکار برده است. این تراشه طی فرآیند 28 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. هسته‌های پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی آدرنو 308 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. رم گوشی سامسونگ گلکسی جی 4 کور هم ظرفیت 1 گیگابایتی را ارائه خواهد کرد و دستگاه از حافظه داخلی 16 گیگابایتی بهره می‌برد. لازم به اشاره است که امکان نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات در گوشی گلکسی J4 Core هم وجود دارد.

 

بررسی گلکسی J4 Core

 

با توجه به اینکه تراشه اسنپدراگون 425 خیلی تراشه قدرتمند و جدیدی نیست و رم گوشی جی 4 کور هم ظرفیت 1 گیگابایتی دارد، بنابراین مشخص است که نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم. در بررسی گلکسی J4 Core مشخص شد که این گوشی در حالت عادی عملکرد روانی دارد اما اجرای چند اپلیکیشن در دستگاه منجر به پدیدار شدن لگ و تاخیر می‌شود. پر شدن حافظه داخلی گوشی هم تاثیر مستقیم و قابل ملاحظه‌ای بر روی سرعت عملکرد آن خواهد داشت و اگر حافظه گوشی رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند، لگ و تاخیر هایی که در عملکرد گوشی به وجود می‌آید محسوس تر می‌شوند. بنابراین اگر گلکسی جی 4 کور را خریداری می‌کنید نباید خیلی بر روی قابلیت های پردازشی و قدرت عملکرد آن حساب باز کنید. این گوشی در بهترین حالت می‌تواند کارهای روزمره شما نظیر برقراری تماس، ارسال پیامک، استفاده از اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و انجام وبگردی و غیره را بدون مشکل پشتیبانی کند.

 

نقد و بررسی گلکسی J4 Core سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

گلکسی جی 4 کور سامسونگ از نظر دوربین هم خیلی گوشی عالی نیست و کیفیتی در حد و اندازه های قیمت خودش را ارائه می‌کند. دوربین اصلی این گوشی از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که از فوکوس خودکار، HDR، پانوراما و ضبط ویدئوهای فول اچ دی (Full HD) پشتیبانی به عمل می‌آورد. عکس هایی که با دوربین اصلی این گوشی قادر به ضبط آن ها خواهید بود کیفیت معمولی دارند و در محیط های با نور کم وضعیت مطلوبی را ارائه می‌کنند. در محیط های کم نور عکسبرداری با دوربین اصلی گوشی Galaxy J4 Core کیفیت خیلی زیادی نخواهد داشت و حتی استفاده از چراغ فلش LED هم نمی‌تواند کمک به سزایی به وضعیت کند. بنابراین دوربین اصلی گلکسی J4 Core عملکرد معمولی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 5 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل می‌شود که آن هم از یک چراغ فلش LED اختصاصی بهره می‌برد. چراغ فلش LED اختصاصی دوربین سلفی این گوشی در برخی شرایط می‌تواند بسیار کاربردی باشد. کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی مطلوب است و از نظر ما وضعیت بهتری در مقایسه با دوربین اصلی دستگاه دارد. بنابراین به صورت کلی باید گفت که گوشی گلکسی J4 Core از دوربین اصلی و سلفی معمولی بهره می‌برد.

 

بررسی گلکسی جی 4 Core

 

نقد و بررسی گلکسی J4 Core سامسونگ: باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی گلکسی J4 Core در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در گوشی سامسونگ Galaxy J4 Core بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است و ظرفیت 3300 میلی آمپر ساعتی دارد. در بررسی گلکسی J4 Core مشخص شد که باتری این گوشی قدرت شارژدهی مطلوبی را ارائه می‌کند و در صورتی که استفاده درستی از دستگاه به عمل آید می‌تواند با یک بار شارژ تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز آن را تامین کند. متاسفانه باتری گوشی مذکور از قابلیت هایی مثل شارژ سریع و شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و برای اینکه فول شارژ شود باید مدت زمانی در حدود 140 دقیقه منتظر باشید. بنابراین توصیه می‌کنیم همیشه شارژر گوشی یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ باتری دستگاه استفاده کنید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی گلکسی J4 Core سامسونگ پرداختیم. قیمت سامسونگ گلکسی جی 4 کور نسبتاً مناسب است و این گوشی سخت افزاری خوب و کیفیت ساخت مطلوبی را ارائه می‌کند، بنابراین می‌تواند گزینه خرید مناسبی برای شما باشد. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گوشی مذکور در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و زیبا
  • صفحه نمایش بزرگ و بدون حاشیه
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • دوربین معمولی
  • سرعت شارژ پایین باتری