نقد و  بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S7 Plus

نقد و بررسی 10 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S7 Plus

پس از اینکه در مقاله‌ای به بررسی جامع گلکسی Tab S7 پرداختیم؛ اکنون نوبت به بزرگترین عضو سری تبلت‌های پرچمدار سامسونگ رسیده است و می‌خواهیم نگاهی دقیق، به قوی ترین تبلت اندرویدی بازار، یعنی Tab S7 Plus داشته باشیم. گلکسی تب S7 پلاس، قوی ترین تبلت اندرویدی در زمان نگارش این مقاله است که، به آخرین نسخه از سری پردازنده‌های اسنپ دراگونِ شرکت کوآلکام (Qualcom) مجهز شده و از یک نمایشگر سوپر امولد (Super AMOLED) فوق العاده باکیفیت بهره می‌برد. برخورداری از قلم S pen در کنار یک واحد پردازش گرافیکی قدرتمند و باتری بزرگ 10000 میلی آمپر ساعتی، همگی از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند چشم هر کاربری به این غول جدید سامسونگ خیره شود. اگر تصمیم به خرید یک تبلت پرچمدار، با توان پردازشی بالا برای گیمینگ و فعالیت‌های پردازشی سنگین و یا یک نمایشگر بزرگ برای مشاهده فیلم و... دارید؛ تا انتها با نقد و بررسی گلکسی تب S7 پلاس با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی گلکسی تب اس 7 پلاس : معماری، ابعاد و کاربرد قلم S pen

 

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S7 Plus

 

اگر بخواهیم مقایسه‌ای با گلکسی تب S7 داشته باشیم؛ باید گفت که ابعاد بزرگتر Tab S7 پلاس، نسبت به برادر کوچکتر خود، یکی از شاخص ترین تفاوت‌های میان این دو تبلت اندرویدی است. نمایشگر بزرگ و کم حاشیه تب اس 7 پلاس، اولین موضوعیست که با نگاه به این پرچمدار سامسونگ متوجه آن خواهید شد. حاشیه‌های نمایشگر در طراحی جدید تبلت پرچمدار سامسونگ به خوبی محدود شده‌اند و همین موضوع سبب شده که کار با این تبلت و یا مشاهده فیلم با استفاده از +Tab S7 ، بسیار جذاب‌تر از گذشته باشد. سامسونگ در ساخت بدنه و فریم این محصولِ خود از آلیاژ آلومینیوم استفاده کرده که این موضوع باعث جذابیت ظاهری بیشتر و وزن سبک‌تر Galaxy Tab S7 Plus شده است. بدنه پشتی ظاهری برس خورده دارد و در حاشیه‌های آن خطوطی تیره‌تر به معنای قرارگیری پنل‌های ارتباطی دیده می‌شود. بهتر است جهت جلوگیری از ایجاد اختلال در شبکه بی‌سیم، از قرار دادن دستان خود در این نواحی پیشگیری کنید؛ هرچند که احتمال وقوع چنین اختلالاتی بسیار کم است. بدنه دستگاه در برابر خط و خش مقاومت نسبتا خوبی از خود نشان می‌دهد اما بسیار مستعد جذب اثرانگشت بوده و پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک کاور محافظ برای قسمت پشتی استفاده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی 10 تا از بهترین تبلت های بازار

نکته جالبی که برای اولین بار در تبلت‌های سامسونگ دیده می‌شود؛ انتقال دوربین سلفی به لبه سمت راست تبلت می‌باشد. این اتفاق باعث شده تا ارتباطات تصویری و یا استفاده از قابلیت بازگشایی به وسیله تشخیص چهره (face unlock)، بسیار بهتر از قبل صورت گیرد، اما مشکلاتی را نیز برای بسیاری از کاربران به وجود آورده است. در دست داشتن عمودی تب S7 موجب می‌شود که لنز سلفی شما همواره بر اثر رطوبت دستتان آلوده باشد و فیس آنلاک به خوبی کار نکند.

برخلاف گلکسی تب اس 7، که در آن سنسور اثرانگشت با کلید پاور ادغام شده بود؛ در Tab S7 Plus شاهد قرارگیری سنسور اثرانگشت در زیر صفحه نمایش هستیم که این موضوع باعث افزایش دقت این سنسور شده است. خوشبختانه در تب اس 7 پلاس دیگر شاهد مشکلات شناسایی اثرانگشت نبودیم و پس از همگام سازی اثرانگشت با این تبلت سامسونگ، به راحتی می‌توان از سیستم تشخیص هویت مبتنی بر اثرانگشت آن استفاده کرد. در لبه‌های بالا و پایین +Tab S7 نیز 4 بلندگو قرار گرفته است که قادر به پخش صدای استریو می‌باشند. توان خروجی این اسپیکرها برابر با 23.1 LUFS بوده که از نظر فنی بسیار باکیفیت هستند.

در انتها به قلم جذاب سامسونگ، یعنی S pen می‌رسیم. برای این قلم جایگاه ویژه‌ای در پشت تبلت S7 Plus تعبیه شده است که دقیقا در امتداد دوربین بوده و با یک پوشش براق مشخص شده است. این جایگاه، محلی برای همگام سازی (Pairing) و شارژ S pen بوده و به دلیل داشتن خاصیت مغناطیسی، جایگاه نگهداری این قلم دوست داشتنی نیز می‌باشد. البته به دلیل خاصیت آهنربایی سمت راست تبلت S7 پلاس، قلم اس پن به این جایگاه نیز قابلیت اتصال داشته و کاربرانی که تصمیم به در دست داشتم افقی گلکسی تب S7 Plus دارند، می‌توانند از این جایگاه جهت اتصال قلم استفاده نمایند.

 

نقد و بررسی گلکسی تب اس 7 پلاس : نمایشگر و سخت افزار

شاید بتوان عمده ترین تفاوت میات Tab S7 و تب اس 7 پلاس را در نمایشگر این دو تبلت دید. گلکسی تب S7 پلاس در قسمت نمایشگر یک سر و گردن از تب اس 7 بالاتر بوده و از یک نمایشگر 12.4 اینچی Super AMOLED بهره می‌برد. به لطف استفاده از پنل AMOLED در ساخت گلکسی تب اس 7 پلاس، این تبلت از قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always-On Dispaly) بهره می‌برد و در پردازش رنگ‌ها بسیار بهتر از Tab S7 عمل می‌کند. نمایشگر تب +S7 اشباع رنگ بسیار جذابی دارد و به خوبی از پس پردازش رنگ مشکی برمی‌آید و دیگر مشکلاتی همچون انعکاس تصاویر محیط و یا سفیدی موجود در زمینه مشکی را نشان نمی‌دهد.

تفاوت‌های میان نمایشگر این دو تبلت به همین‌جا ختم نمی‌شود و ما شاهد افزایش چشمگیر پیکسل‌ها از 1600x2560 در تب S7 به 1752x2800 در Tab S7 Plus هستیم. اما بحث برانگیزترین مسئله‌ای که در رابطه با این نمایشگر دیده می‌شود، نرخ نوسازی (Refresh Rate) چشمگیر 120 هرتزی می‌باشد. با وجود این نرخ نوسازی، نمایشگر پویایی بیشتری دارد، انیمیشن‌ها روان تر هستند و سرعت واکنش نمایشگر نسبت به لمس، بیشتر می‌باشد. تفاوت این نرخ نوسازی با اولین لمس نمایشگر +Tab S7 شما را متوجه خود خواهد ساخت و از آن پس برای کار کردن با نمایشگرهای 60 هرتزی کمی بی‌میل خواهید بود. به لطف حاشیه کم نمایشگر، شاهد نسبت نمایشگر به بدنه 84.6 درصد هستیم؛ که در نوع خود عالی بوده و کار کردن با تبلت را بسیار دلنشین‌تر می‌سازد.

 

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S7 Plus

 

سامسونگ در معماری سخت افزار گلکسی تب S7 پلاس، سنگ تمام گذاشته و ما شاهد قوی ترین پردازنده‌ی موبایل دنیا (در زمان نگارش مقاله) بر روی این تبلت اندرویدی هستیم. اسنپ دراگون 865 پلاس، قلب تپنده آخرین نسل تبلت‌های سامسونگ می‌باشد که مدل ارتقا داده شده چیپست 865 معمولیست. در کنار این پردازنده، 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم، بسته به مدل خریداری شده به وسیله شما قرار خواهد گرفت؛ که پیشنهاد می‌کنیم چنانچه به این زودی‌ها تصمیم به عوض کردن تبلت خود ندارید، حتما نگاه ویژه‌تری به نسخه 8 گیگ داشته باشید. نسخه 6 گیگابایت رم تنها با حافظه داخلی 128 گیگ در دسترس بوده و نسخه 8 گیگابایت در 2 مدل مختلف با 256 و 512 گیگابایت حافظه داخلی در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

حالا وقتشه! اینو بخون تعمیرات تخصصی تبلت با کمترین قیمت و هزینه

به دلیل تجهیز گلکسی Tab S7 Plus به این حجم از سخت افزار قدرتمند، نگرانی در مورد اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها بی‌مورد است؛ چراکه همه‌چیز به ‌سرعت و بدون ذره‌ای تأخیر اجرا خواهد شد. ظرفیت حافظه رم هم برای اجرای هم‌زمان 12 الی 15 برنامه کافی خواهد بود. اما احتمالاً می‌توانید سخت‌افزار این تبلت سامسونگ را در حالت دسکتاپ به چالش بکشید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره قابلیت سامسونگ دکس (DeX) یا همان حالت دسکتاپ سامسونگ به دست آورید؛ در ادامه با بررسی رابط کاربری و فیچرهای این تبلت پرچمدار با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی گلکسی تب اس 7 پلاس : رابط کاربری، سامسونگ دکس و ویژگی‌های نرم افزاری

 

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S7 Plus

 

گلکسی تب S7 پلاس، با اندروید ۱۰ و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ، یعنی OneUI 2.5 عرضه شده است. این ترکیب را پیش از این در موبایل‌های پرچمدار سامسونگ نیز دیده‌ایم، اما اینجا با تجربه متفاوتی روبرو هستیم. کمپانی سامسونگ تمام تلاش خودش را انجام داده تا تجربه کاربری اندروید را بتواند به شکلی در غالب یک سیستم رومیزی پیاده سازی کند. ثمره این تلاش، پیاده سازی حالت جدیدی بود که Samsung DeX نام گرفت.

اگر پوشش محافظ اصلی سامسونگ، که به همراه یک کیبورد مخصوص ارائه می‌شود را تهیه نمایید؛ به محض اتصال آن به گلکسی تب اس 7 پلاس، تبلت به‌شکل خودکار وارد حالت DeX خواهد شد. البته از طریق نوتیفیکیشن بار هم می‌توانید حالت دسکتاپ را فعال کرده و همچنان از طریق نمایشگر لمسی از دکس مود استفاده نمایید. در این حالت، محیط اندروید به یک صفحه دسکتاپ با منوی برنامه‌ها، نوار وظیفه (taskbar) و منوی استارت مجهز خواهد شد.

تجربه کار با دکس مود می‌تواند بسیار جذاب باشد و حتی در بسیاری از برنامه‌ها همچون مایکروسافت Word و یا مایکروسافت Excel به شما کمک کند؛ اما اصلا نباید انتظار محیطی شبیه به ویندوز از آن داشته باشید. اگر بخواهیم مثال حرفه‌ای تری از دکس مود داشته باشیم؛ باید بگویم که کار کردن با آن بیشتر شبیه به محیط کاربری لینوکس اوبونتو (Ubuntu) بود. پیشنهاد می‌کنم برای درک بهتر این محیط، به یکی از برندشاپ‌های سامسونگ مراجعه کرده و آن‌ را امتحان کنید.

با تمام این تفاسیر، هرچقدر سامسونگ کار خودش را برای ارائه تجربه دسکتاپ خوب انجام دهد، باز هم محدودیت‌های اندروید پابرجاست. بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای صفحه بزرگ تبلت‌ها بهینه نشده‌اند، چه برسد به حالت دسکتاپ. حتی مرورگر کروم هم به‌شکل پیش‌فرض متوجه نمی‌شود که وب‌سایت‌ها را در حالت دسکتاپ باز کند و باید از منوی تنظیمات، به صورتی دستی حالت نمایش را به desktop mode تغییر دهید.

در پایان باید اشاره کنیم که، تجربه عمومی رابط کاربری OneUI 2.5 بر روی گلکسی تب S7 پلاس، کاملا شبیه چیزیست که در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ مشاهده کرده‌اید. با توجه به نمایشگر بزرگ، می‌توانید به‌راحتی دو یا سه اپلیکیشن را همزمان کنار هم داشته باشید. البته پیدا کردن ترکیب مناسب برای این حالت کمی سخت است. مثلاً می‌توانید ویدیویی را پخش کنید و همزمان با قلم S pen نکات مهم را یادداشت ‌برداری کنید یا یک فایل اکسل را باز کرده و در کنار آن ماشین حساب را داشته باشید؛ تا بتوانید به انجام فعالیت‌های حسابداری بپردازید. اگر به ترکیب مناسب و کاربردی دست یافتید، می‌توانید اپلیکشین‌ها را با یکدیگرسینک کرده و کاری کنید که به صورت همزمان با یکدیگر باز شوند.

 

نقد و بررسی گلکسی تب اس 7 پلاس : دوربین و کیفیت تصاویر

 

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S7 Plus

 

ماژول دوربین استفاده شده در گلکسی Tab S7 Plus دقیقا مشابه با دوربین تب اس 7 بوده و هیچ تفاوتی در عملکرد آن‌ها دیده نمی‌شود. البته این موضوع چندان هم عجیب نیست؛ چراکه عملا تبلت‌ها برای عکس برداری طراحی نشده‌اند و بسیار کم دیده‌ایم که شخصی با تبلت خود اقدام به تصویربرداری از یک منظره کند!

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy Tab A 8.0 2019 سامسونگ: یک تبلت ارزان قیمت

تبلت‌ها به دلیل ظاهر بزرگ و مخاطبین هدف خود، هیچ گاه دستگاه مناسبی برای عکس برداری نبوده‌اند و شرکت‌های سازنده هم برای کاهش هزینه نهایی محصول، ترجیح میدهند که از تکنولوژی و سخت افزارهای پیشرفته در ساخت دوربینِ تبلت‌ها استفاده نکنند. دوربین سلفی گلکسی تب اس 7 پلاس، یک سنسور 26 میلیمتری 8 مگاپیکسلی عریض است که از قابلیت تصویربرداری با کیفیت 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم بر ثانیه بهره می‌برد. سامسونگ در قسمت پشتی تب S7 پلاس، از یک ماژول دوگانه، متشکل از یک سنسور 13 مگاپیکسلی واید 26 میلی متری و یک سنسور 5 مگاپیکسلی فوق عریض بهره گیری کرده است که با آرایش عمودی کنار هم قرار گرفته‌اند. دوربین‌های تعبیه شده در گلکسی تب +S7، کیفیت عکسبرداری مناسبی را ارائه می‌دهند؛ اما اگر قصد دارید از دستگاه خود برای گرفتن یک عکس پرتره در منظره‌ای زیبا استفاده کنید، بهتر است به دنبال خرید یک تلفن هوشمند باشید. زیرا همانطور که عنوان شد، نمی‌توان از دوربینِ تبلت‌ها انتظار چندانی داشت.

 

نقد و بررسی گلکسی تب اس 7 پلاس : باتری

 

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S7 Plus

 

باتری بزرگتر گلکسی تب S7 Plus، یکی از مهم ترین برتری‌های این تبلت سامسونگ نسبت به گلکسی تب اس 7 می‌باشد. استفاده از نمایشگر بزرگتر در +Tab S7 موجب شده که این پرچمدار سامسونگ مصرف انرژی بیشتری داشته باشد و به همین منظور در آن از یک باتری 10090 میلی آمپر ساعتی استفاده شده است که نسبت به نسخه پایه، شاهد پیشرفت 2000 میلی آمپر ساعتی هستیم. با وجود نمایشگر 12 اینچی و نرخ نوسازی 120 هرتز، همچنان تب اس 7 پلاس شارژدهی قابل قبولی دارد و در صورتی که شما نرخ نوسازی را برای کاهش مصرف انرزژی بر روی 60 هرتز تنظیم نمایید؛ شارژدهی این محصول به طور چشم گیری افزایش خواهد یافت. اگر تصمیم به استفاده مداوم از نرخ نوسازی 120 هرتزی دارید؛ می‌توانید نزدیک به 12 الی 14 ساعت از این تبلت هوشمند استفاده نمایید. بهتر است که تنها در زمان‌هایی که به نرخ نوسازی بالا نیاز دارید این متغیّر را بر روی 120 هرتز تنظیم کنید و در سایر مواقع بهتر است که به Refresh Rate استاندارد، یعنی همان 60 هرتز بسنده کنید. بد نیست بدانید که در این صورت ماندگاری شارژ Tab S7 Plus دو برابر شده و بر اساس استفاده خود می‌توانید تا یک روز کامل نیز با یک بار شارژ، از این تبلت اندرویدی استفاده نمایید.

گلکسی تب S7 پلاس، به وسیله شارژر 15 واتی موجود در جعبه شارژ خواهد شد اما این تبلت سامسونگ از شارژ سریع 45 واتی نیز پشتیبانی می‌کند که برای استفاده از این سرعت شارژ، مجبور به خرید آداپتور و کابل شارژ جایگزین خواهید بود. مدت زمان تقریبی شارژ دستگاه با استفاده از شارژر 15 واتی، نزدیک به 2 ساعت بوده و به لطف پشتیبانی از شارژ سریع، 50 درصد اول در مدت 35 دقیقه اعمال خواهد شد.

 

سخن پایانی :

بدون هیچ شک و شبهه‌ای می‌توان گفت که تب اس 7 پلاس، قوی ترین تبلت اندرویدی جهان تا پایان سال 2020 است؛ و به این زودی‌ها به نظر نمی‌رسد که هیچ شرکتی تصمیم به گرفتن این لقب از پرچمدار سامسونگ داشته باشد. این تبلت سامسونگ نسبت به Tab S7 از ویژگی‌ها‌ و سخت افزار بهتری بهره می‌برد و نمایشگر آن به طرز قابل توجهی بهبود یافته است. خرید تبلت تب S7 پلاس، شما را به حجم زیادی از امکانات و ویژگی‌های کاربردی مجهز می‌کند که پیش از این تجربه نکرده‌اید. نمایشگر سوپر امولد 120 هرتزی در کنار پردازده Snapdragon 865 plus به کار رفته در +Tab S7، شما را دربازی‌های موبایلی بی رقیب می‌سازد و شما می‌توانید با این تبلت اندرویدی به راحتی بازی‌های خود را استریم کنید. این نمایشگر 12 اینچی با وضوح بسیار بالا و غلظت رنگ بسیار مناسبِ خود، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تماشای فیلم و سریال و یا انجام کارهای روزانه است. اگر از جمله کاربرانی هستید که به دنبال نهایت سخت افزار و امکانات هستید و قیمت نسبتا بالای Tab S7 Plus برای شما قابل پذیرش است؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم که در خرید این تبلت بسیار جذاب شک نداشته باشید؛ چراکه یکی از بهترین خریدهای شما خواهد بود.

 

نقاط قوت :

  • نمایشگر Super AMOLED با نرخ نوسازی 120 هرتز
  • پردازنده بسیار قدرتمند Snapdragin 865 plus در کنار 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم
  • سنسور اثرانگشت زیر نمایشگر با دقت بسیار بالا
  • بهره مندی از قلم S pen
  • سیستم عامل اندروید 10 در کنار حجم زیادی از امکانات نرم افزاری همچون سامسونگ دکس

 

نقاط ضعف :

  • عدم قرارگیری شارژر 45 وات در داخل جعبه