گلکسی اس ۱۰ در ۲۰ فوریه عرضه می‌شود: هرآنچه درباره این تلفن همراه می‌دانیم

اخبار روز تکنولوژی 29 دی 1397 علی مظفری

گلکسی اس ۱۰ در ۲۰ فوریه عرضه می‌شود: هرآنچه درباره این تلفن همراه می‌دانیم

در حالی که دوران گلکسی اس ۹ (Glaxy S9) به عنوان یکی از محبوب‌ترین تلفن‌های اندرویدی، رو به پایان است، گلکسی اس ۱۰ (Glaxy S10)  قرار است، شروعی دوباره برای سامسونگ (Samsung) در سال ۲۰۱۹ باشد. چه انتظاراتی از پرچمدار بعدی سامسونگ داریم؟ چه این محصول دارای دوربین بهتری باشد و چه از ظاهری خیره‌کننده برخوردار باشد، در این مقاله برای شما تمام شایعات و اخبار پیرامون این  گلکسی اس ۱۰ (Glaxy S10) را گردآوری کردیم تا هر آنچه که لازم است درباره آن بدانید. 

 

طراحی و نمایش‌گر

بعد از اینکه سامسونگ گلکسی اس ۹ را با همان طراحی پیشین معرفی کرد، به نظر می‌رسد آن‌ها قصد دارند تغییرات جدی را در ظاهر گلکسی اس ۱۰ (Glaxy S10) به وجود آورند. طبق اخباری که تا کنون لو رفته است، خانواده گلکسی در سه مدل عرضه خواهد شد و هر سه این مدل، دارای نمایش‌گر لبه تا لبه، مانند آنچه در گلکسی اس ۸ و گلکسی اس۹ دیدیم، خواهند بود. دوربین جلویی در این سه مدل، همچنین به شکل حفره گردی در نمایش‌گر جاسازی شده‌اند.  

وجود این همه خبر و شایعه بسیار هیجان‌اگیز است اما هیچ چیز مانند درز تصویری واقعی، کاربران را بر سر شوق نمی‌آورد. اگر این پست در سایت ردیت (Reddit) را حقیقی فرض کنیم، در واقع چشم ما به دیدن یکی از سه پرچمدار گلکسی روشن شده است.

 

گلکسی اس ۱۰

 

این پست توسط یکی از کاربران در انجمن سامسونگ و با عنوان "[Galaxy s 10[sic" منتشر شده است و ظاهرا یکی از اعضای خانواده اس ۱۰ را در دستان کاربری نشان می‌دهد. با توجه به قرارگیری دو دوربین در حفره نمایش‌گر، احتمالا تصویر متعلق به گلکسی اس ۱۰ پلاس (Galaxy S10 Plus)‌ باشد. کلید‌های ناوبری در پایین نمایش‌گر، شبیه به رابط کاربری فعلی سامسونگ است. حاشیه‌های نمایش‌گر نیز همان‌طور که در بیش‌تر اخبار آمده بود، بسیار باریک است. به نظر می‌رسد، این تلفن درون یک قاب محافظ قرار گرفته (احتمالا قابِ در دار) تا در محیط عمومی، شناخته نشود. 

پیش‌تر نیز یکی از معروف‌ترین درز دهنده‌های اخبار، ایوان بلَس (Ivan Blass)، در توییتر تصویری از یکی از مدل‌های اس ۱۰ را منتشر کرده بود. با اینکه تصویر منتشر شده کمی بی‌کیفیت بود، اما جزییات خوبی را از ظاهر تلفن‌همراه نشان می‌داد. ایوان بلس گفته است که این عکس، یکی از سه مدل اس ۱۰ با اسم رمز "Beyond 1" (بیاند ۱)، را نشان می‌دهد. 

 

گلکسی اس ۱۰

 

سازنده لوازم جانبی اولیکسار (Olixar)‌ در یک ویدیو جزییات بیش‌تری را در اختیار کاربران قرار داد. به نظر می‌رسد که جای بریدگی دوربین وجود نداشته باشد و انحنای صفحه‌نمایش از مدل‌های قبلی گلکسی کمتر باشد. البته این‌‌ها ممکن است فقط ویژگی‌‌های محافظ صفحه‌نمایش باشد نه خود تلفن‌همراه گلکسی. 

 

 

گویا سامسونگ، امسال به جای دو مدل، از سه مدل گلکسی اس ۱۰ رونمایی کند. ایوان بلس، پیش‌تر با انتشار تصویری، مدعی شد که سازندان لوازم جانبی، انتظار سه مدل مختلف را دارند. مدل اول با نام گلکسی اس ۱۰ لایت (Galaxy S10 Lite) که اکنون آن را با نام گلکسی اس ۱۰ ای (Galaxy S10 E)‌ می‌شناسیم، دارای نمایش‌گر ۵/۸ اینچ خواهد بود. مدل وسط با نام گلکسی اس ۱۰ صفحه‌نمایش ۶/۱ اینچی و مدل بزرگتر با نام اس ۱۰ پلاس، دارای نمایش‌گر ۶/۴ اینچ، خواهد بود. هر سه مدل هم از نمایش‌گرهای زیبای امولد (AMOLED)‌ سامسونگ بهره خواهند برد. 

در نظر داشته باشید، تمامی اندازه‌ها بر اساس قاب‌های تولید شده برای این مدل‌ها، حدس زده شده است. همچنین خبرهای جدیدی که از این پرچمدار‌های سامسونگ رسیده است، نشان از وجود حفره در سمت راستِ بالای نمایش‌گر برای دوربین جلویی دستگاه دارد. 

 

گلکسی اس ۱۰

 

گفته می‌شود دو مدل بالارده‌تر خانواده گلکسی، به حسگر اثر انگشت در زیر صفحه‌نمایش مجهز خواهند شد و حسگر اثر انگشت در کوچک‌ترین مدل یعنی "Beyond 0" یا گلکسی اس ۱۰ ای، ممکن است در کناره دستگاه قرار بگیرد. مانند آنچه در برخی مدل‌های قدیمی سونی اکسپریا (Sony Xperia) شاهد بودیم. و البته هر سه مدل اس ۱۰، جک هدفون خواهند داشت. 

در ماه سپتامبر، مدیرعامل سامسونگ اعلام کرد که خانواده گلکسی اس ۱۰، در رنگ‌‌های بسیار زیبا عرضه خواهد شد. علاوه بر وجود رنگ‌های زرد روشن و سبز، یک مدل سفید و مشکی با جنس بدنه سرامیکی نیز به عنوان انتخاب در اختیار کاربران خواهد بود. از آنجا که سرامیک بسیار مقاوم‌تر از شیشه است، انتظار می‌رود این مدل در برابر خراشیدگی، دارای مقاومت بیش‌تری باشد. 

 

گلکسی اس ۱۰

 

یکی دیگر از درز کنندگان اطلاعات، تصویری از پشت دستگاه گلکسی اس ۱۰ را منتشر کرده است که دو دوربین در این قسمت مشهود است. با توجه به این که در هیچکدام از تصاویر، حسگر اثر انگشت در پنل پشتی دیده نمی‌شود، احتمال استفاده از حسگر در زیر صفحه نمایش، قوت می‌یابد. شایعاتی نیز مبنی بر تفاوت ترکیب دوربین در مدل‌های مختلف گلکسی اس ۱۰ وجود دارد.

 

گلکسی اس ۱۰

 

برخی عکس‌های منتشر شده، وجود ۳ دوربین را در پشت یکی از این دستگاه‌های نمایش می‌دهد و وال‌استریت ژورنال نیز پیش‌تر گزارش کرده بود که بزرگ‌ترین عضو خانواده گلکسی اس، ممکن است به ۴ دوربین مجهز باشد. 

 

تاریخ عرضه، نام‌گذاری و قیمت گلکسی اس 10

 

گلکسی اس ۱۰

 

تاریخ معرفی دستگاه‌ها در ۲۰ فوریه، ساعت ۱۱ صبح، در شهر سانفرانسیسکو قطعی شده است و رسانه‌ها از هم‌اکنون دعوتنامه حضور در این مراسم را دریافت کرده‌اند. بر روی دعوتنامه تصویری از عدد "۱۰" دیده می‌شود که قطعا به گلکسی اس ۱۰ اشاره می‌کند اما امسال همچنین دهمین سالگرد عرضه خانواده گلکسی است! همچنین تصویر فوق به نوعی به تلفنی با حاشیه‌های باریک در صفحه‌نمایش اشاره دارد. 

احتمال دارد بعد از مراسم معارفه، مرحله پیش سفارش برای علاقمندان شروع شده و عرضه دستگاه نیز از تاریخ هشتم مارچ باشد. یکی دیگر از توزیع‌کنندگان لوازم جانبی تلفن‌همراه، وجود سه مدل گلکسی شامل اس ۱۰، مدل کوچک‌تر اس ۱۰ ای و بزرگترین مدل اس ۱۰ پلاس را تایید کرده است. 

سایت گیزمودو (Gizmodo) مدعی شده است، قیمت گلکسی اس ۱۰ ای ۸۵۰ دلار، نسخه ۱۲۸ گیگابایت گلکسی اس ۱۰ معادل ۱۰۰۰ دلار و نسخه ۵۱۲ گیگابایت گلکسی اس ۱۰ پلاس، ۱۲۵۰ دلار خواهد بود. 

گزارش‌های حاکی از وجود گزینه‌های مختلف در حافظه داخلی خانواده اس ۱۰ است. به عنوان مثال نسخه‌ای از گلکسی اس ۱۰ پلاس که ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی دارد، با  قیمت ۱۱۵۰ دلار عرضه می‌شود. در حالی که مدل ۵۱۲ گیگابایت، ۱۲۵۰ تا ۱۴۰۰ دلار خواهد بود. و اگر تمایل دارید، تلفن‌همراه شما ۱ ترابایت حافظه داخلی داشته باشد، خود را برای پرداخت قیمت گزاف ۱۷۵۰ دلاری آماده کنید. 

یکی دیگر از منابع داخلی به سایت ای‌تی نیوز (ETNews) گفته است که خانواده اس ۱۰، درای قیمتی بین ۷۱۰ تا ۱۴۲۵ دلار خواهند بود. این قیمت‌ها، اس ۱۰ را به گران‌ترین عضو خانواده گلکسی تا کنون تبدیل می‌کند.

 

مدل 5G گلکسی اس ۱۰ ایکس (Glaxy S10 X)

احتمال دارد که سامسونگ، دست به عرضه یک مدل مخصوص 5G، با نام گلکسی اس ۱۰ ایکس بزند. گفته می‌شود این تلفن با اندازه ۶/۷ اینچ، بزرگترین و البته گران‌ترین عضو خانواده گلکسی اس ۱۰ خواهد شد.

 

دوربین

دوربین گلکسی اس ۹ (Galaxy S9) پیشرفت قابل توجهی نسبت مدل قبلی یعنی گلکسی اس ۸ (Galaxy S8) داشت. اما چه چیز در انتظار دوربین گلکسی اس ۱۰ است؟ گفته می‌شود دو مدل اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس دارای دوربین سه‌گانه در پشت دستگاه خواهند بود در حالی که مدل اس ۱۰ ای، تنها دو دوربین خواهد داشت. همچنین اس ۱۰ پلاس، تنها مدلی است که به دو دوربین سلفی، مجهز شده است. 

سایت سم‌موبایل (Sammobile) ادعا می‌کند، لنز ۱۲ مگاپیکسلی که پیش‌تر در گلکسی اس ۹ شاهد بودیم، در گلکسی اس ۱۰ نیز حضور خواهد داشت. به علاوه یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی با زاویه دید وسیع ۱۲۳ درجه با گشودگی دیافراگم ۱/۹ اما فاقد لرزش‌گیر اپتیکال، به آن اضافه خواهد شد. لنز سوم نیز مانند گلکسی اس ۹، با رزولیشن ۱۳ مگاپیکسل تله‌فوتو با زوم دوبرابر ولی با دیافراگم کوچک‌تر ۲/۴ خواهد بود.

نرم‌افزار جدیدی برای دوربین که با نام "Artistic Live Focus" به ثبت رسیده است، کنترل بیش‌تری بر جزییات تصویر از جمله میزان تاری پس‌زمینه و قابلیت ایجاد ویدیو‌های کوتاه از تصاویر متحرک را به کاربر می‌دهد. 

 

مشخصات سخت‌افزاری

گلکسی اس ۱۰ به عنوان پرچمدار سامسونگ، قطعا با بروزترین سخت‌افزار ممکن عرضه خواهد شد. حضور پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ (Snapdragon 855) یا پردازنده ساخت سامسونگ اگزینوس ۹۸۲۰ (Exynos 9820) به نظر قطعی می‌رسد. اما در مورد سایر سخت‌افزار این موبایل چه می‌دانیم؟

در نوامبر سال گذشته، بخشی از این مشخصات توسط درز دهنده اطلاعات آیس‌یونیورس (Ice Universe) منتشر شد. تصویری از آزمون آنتوتو (AnTuTu) نشان می‌دهد یکی از مدل‌ها (بر اساس پردازنده اگزینوس موجود در دستگاه، مدلی که خارج از ایالات متحده به فروش خواهد رسید) دارای ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی است. احتمالا این تصویر مربوط به ارزان‌ترین مدل اس ۱۰ خواهد بود زیرا گلکسی نوت ۹ (Galaxy Note 9) که در سال ۲۰۱۸ روانه بازار شد، دارای ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی بود. 

 

گلکسی اس ۱۰

 

پردازنده جدید اگزینوس ۹۸۲۰، دارای واحد پردازش عصبی (NPU) برای پشتیبانی از هوش مصنوعی (AI) در انجام پردازش‌ها و پشتیبانی از ویدیوهای 8K در نرخ فریم ۳۰ در ثانیه است. 

 

امنیت

نحوه باز کردن قفل گلکسی اس ۱۰ چگونه خواهد شد؟ در سپتامبر ۲۰۱۸، سایت کره‌ای ای‌تی نیوز اعلام کرد که سامسونگ از حسگر اثر انگشت نسل سوم اولتراسونیک کوآلکام در پرچمداران خود استفاده خواهد کرد. این فناوری کوآلکام قابلیت بارگذاری تصویری سه‌بعدی از اثر انگشت را دارد که این مسأله، امنیت بالای حسگر را تضمین خواهد کرد. این خبر با سایر اخبار لو رفته که به تلاش سامسونگ برای استفاده از حسگر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش اشاره داشت، مطابقت دارد. 

وجود حسگر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش، ممکن است به حذف حسگر قرنیه (Iris Scanner) بینجامد. گزارش‌ها حاکی از آن است که سامسونگ برای ساخت نمونه‌های اولیه گلکسی اس ۱۰، از حسگر قرنیه استفاده نکرده است. حذف حسگر قرنیه در نهایت به معنای کاهش قیمت تمام شده تلفن‌همراه (Mobile) برای سامسونگ خواهد بود. 

خبرهای اولیه حاکی از همکاری سامسونگ با یک استارتاپ به نام منتیس ویژن (Mantis Vision) برای طراحی و توسعه یک دوربین سه بعدی برای استفاده در پرچمدران خود است. ظاهرا گلکسی اس ۱۰ به این دوربین سه بعدی مجهز خواهد شد تا تجربه‌ای مشابه با آیفون را در این زمینه ایجاد کند. در حال حاضر، فناوری AR Emoji سامسونگ به هیچ عنوان با فناوری Animoji شرکت اپل، قابل مقایسه نیست.

 

نرم‌افزار و ویژگی‌های خاص

پرچمداران بعدی سامسونگ با اندروید نسخه ۹ (Android Pie) عرضه خواهد شد. همچنین گفته می‌شود که دستیار دیجیتال سامسونگ یعنی بیکسبی (Bixby) با توجه به خریداری شدن شرکت ویو (Viv)، به روز رسانی بزرگی را دریافت خواهد کرد. لازم به ذکر است که شرکت ویو توسط پایه‌گذار دستیار دیجیتال اپل یعنی سیری (Siri)، تاسیس شده است. 

با توجه به پتنت‌های (Patent) ثبت شده توسط سامسونگ، انتظار می‌رود نرم‌افزار سلامت این شرکت (Samsung Health) نیز به ویژگی‌های جدیدی مجهز شود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به شناسایی نوع پوست و میزان تابش مجاز خوردشید به آن، اشاره کرد. این اپ (App) بر اساس تصاویر گرفته شده از قسمت‌های مختلفت پوست، نوع آن را شناسایی خواهد کرد. به محض شناسایی نوع پوست، اپلیکیشن نکات مهم در نگهداری و حفظ آن و همچنین میزان اشعه فرابنفش (UV) دریافتی را به شما گوشزد می‌کند.

 

آخرین سال حضور مدل پلاس؟

اگر بخواهیم صادق باشیم، بین مدل‌ پلاس گلکسی و مدل نوت سامسونگ، تفاوت زیادی دیده نمی‌شود و با توجه به بازار رقابتی و اشباع تلفن‌های هوشمند، ارائه دو تلفن‌همراه مشابه در طول سال، توجه‌پذیر نیست. 

سامسونگ احتمالا بعد از عرضه گلکسی اس ۱۰، مدل پلاس را به کلی حذف نماید. به این ترتیب، مدل پلاس و مدل نوت، جهت سوددهی بهتر، با یکدیگر ادغام خواهند شد. این شایعات بعد از افت فروش گلکسی اس ۹ در سه‌ماهه دوم عرضه این محصول، قوت بیش‌تری گرفت. 

 

منیع: Digital Trends