16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 که بسیار جالب هستند

آموزش و ترفندها 01 مرداد 1402 علی مظفری

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 که بسیار جالب هستند

سیستم عامل iOS 13 هم اکنون در مرحله پیش انتشار رسمی قرار دارد و در آینده نزدیک شاهد معرفی و انتشار کامل آن خواهیم بود. در حال حاضر نسخه بتای این سیستم عامل منتشر شده و قابل نصب در برخی آیفون و آیپد های اپل است. در این مقاله می‌خواهیم به 16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 اشاره کنیم که بسیار جالب هستند. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

سیستم عامل آی او اس (iOS) سیستم عامل اختصاصی اپل است که در آیفون و آیپد های این شرکت نصب شده و همواره به عنوان رقیب اصلی سیستم عامل اندروید شناخته می‌شود. برخلاف اندروید که یک سیستم عامل متن باز است، iOS ضریب امنیت بالایی دارد و به طور انحصاری توسط تیم نرم افزاری اپل توسعه یافته و تغییر می‌یابد. هم اکنون iOS 12 بر روی اغلب آیفون (iPhone) و آیپد های اپل نصب است اما به زودی شاهد انتشار رسمی یک آپدیت اصلی و محوری برای این سیستم عامل خواهیم بود که منجر به انتشار رسمی iOS 13 می‌شود! تاکنون گزارش های زیادی در رابطه با قابلیت ها و ویژگی های آی او اس 13 منتشر شده و خیلی از افراد نسخه بتای این سیستم عامل را روی آیفون و آیپدشان نصب کرده‌اند.

اما سوال اصلی اینجاست که آی او اس 13 چه قابلیت ها و ویژگی های جالب جدیدی دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به 16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 اشاره کنیم که با انتشار نسخه بتای این سیستم عامل شاهد ارائه آن ها بودیم. انتظار داریم انتشار رسمی آپدیت این نسخه از سیستم عامل آی او اس در ماه سپتامبر (September) و همراه با رونمایی آیفون های جدید اپل صورت پذیرد. لیست آیفون و آیپدهایی که قرار است قابلیت دانلود نصب آپدیت iOS 13 را داشته باشند در بخش زیر مشخص شده است. بنابراین اگر می‌خواهید بیشتر با نسخه جدید سیستم عامل iOS و ویژگی های آن آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نکته: قابلیت های جدیدی که در این مقاله به عنوان 16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 معرفی می‌کنیم در نسخه بتای آن مشاهده شده‌اند و هیچ تضمینی وجود ندارد که این قابلیت ها در نسخه نهایی iOS 13 هم به طور مشابه ارائه شوند. پس احتمال حذف برخی از این قابلیت ها یا اعمال تغییرات در آن ها بعد از انتشار رسمی آی او اس 13 وجود دارد.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : اتصال سریع به شبکه وای فای

 

iOS 13

 

یکی از قابلیت های بسیار کاربردی که در iOS 13 ارائه شده مربوط به امکان اتصال سریع بهتر به شبکه های وای فای از طریق بخش کنترل سنتر (Control Center) می‌شود. در نسخه های قبلی سیستم عامل iOS برای اتصال به یک شبکه وای فای جدید باید وارد منوی تنظیمات و سپس وای فای می‌شدید اما در iOS 13 دیگر نیازی به انجام این کار نیست و می‌توانید از بخش کنترل سنتر به لیست شبکه های وای فای محدوده خود دسترسی یابید و به شبکه مورد نظرتان متصل شوید. بدین منظور کافیست کنترل سنتر آیفون را اجرا کرده و انگشت خود را کمی بر روی آیکون وای فای نگه دارید. سپس دوباره همین کار را در پنجره جدید به وجود آمده تکرار کنید و مشاهده خواهید کرد که لیست شبکه های وای فای در دسترس نمایان می‌شود. حالا می‌توانید خیلی سریع به شبکه وای فای مورد نظرتان متصل شوید. این قابلیت یکی از 16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 است که می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : تایپ سریع تر با کیبورد آیفون

 

قابلیت جدید iOS 13

 

یکی از قابلیت هایی که مدت هاست کاربران گوشی های اندرویدی با نصب کیبورد های مجازی مثل Swiftkey و Swype از آن استفاده می‌کردند اما دارندگان آیفون و آیپد های اپل قابلیت استفاده از آن را نداشتند مربوط به تایپ کردن سریع تر با کشیدن انگشت بر روی دکمه های کیبورد و افزایش فشار بر روی حروف مورد نظر برای انتخاب می‌شد. حالا این قابلیت در کیبورد مجازی پیش فرض iOS 13 با لقب اختصاصی QuickPath Typing ارائه شده است. بنابراین از این پس کاربران آیفون های اپل هم می‌توانند انگشت خود را برای تایپ حروف از روی کیبورد مجازی دستگاه بر ندارند و بلکه انگشت خویش را روی حروف کیبورد بکشند و حروفی که قصد دارند تایپ شوند را با افزایش فشار انگشت خود انتخاب کنند.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : حالت دارک مد (Dark Mode)

 

قابلیت جدید iOS 13

 

یکی از اصلی ترین قابلیت های جدید iOS 13 مربوط به پشتیبانی آن از حالتی اختصاصی تحت عنوان دارک مد (Dark Mode) می‌شود که به موجب آن تم آیفون حالتی تیره پیدا می‌کند. این قابلیت قرار است در اندروید Q هم ارائه شود اما ظاهرا این بار اپل پیش قدم شده و ابتدا آن را در آپدیت iOS 13 ارائه می‌کند. اپل سعی کرده تقریبا تمام اپلیکیشن های خودش را با حالت دارک همگام سازی کند تا کاربر وقتی آیفون را در این حالت مورد استفاده قرار می‌دهد با اجرای اپلیکیشن های مختلف دچار تناقض نشود و بتوانید با هماهنگی کامل از رابط سیاه رنگ گوشی استفاده کند.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : ویرایش عکس و ویدئو ها با برنامه Photo

 

قابلیت جدید iOS 13

 

به عقیده ما یکی از کاربردی ترین قابلیت هایی که در iOS 13 ارائه شده مربوط به تغییراتی می‌شود که در اپلیکیشن فوتوز (Photo App) آن به وجود آمده‌اند. ظاهر و رابط این برنامه نسبت به نسخه های قبلی سیستم عامل آی او اس تغییرات عمده‌ای داشته و امکان ادیت پیشرفته عکس و ویدئو ها هم به آن اضافه شده است. بنابراین از این پس برای ادیت یا ویرایش عکس و ویدئو های آیفون خود نیازی به نصب اپلیکیشن های جانبی نخواهید داشت چون تقریبا تمام تغییراتی که مورد نیازتان هستند از طریق برنامه Photo App قابل اعمال خواهند بود. اضافه کردن فیلتر به عکس ها، تغییر کنتراست، تغییر شدت رنگ ها، تغییر شدت نور و حتی برش ویدئو ها در نسخه جدید برنامه Photo App آیفون در آی او اس 13 امکانپذیر هستند. بنابراین این قابلیت ها می‌توانند به عنوان بخشی از بهترین 16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 در نظر گرفته شوند.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : اپلیکیشن Find My

حتما با قابلیت های Find My iPhone و Find My Friends سیستم عامل آی او اس آشنا هستید. قابلیت Find My iPhone قابلیتی است که به موجب آن کاربران آیفون و آیپد های اپل می‌توانند موقعیت مکانی دستگاه خود را ردیابی و در صورت نیاز از طریق گزینه هایی که برای این بخش ارائه شده دستوراتی مثل قفل شدن آیفون و غیره را صادر کنند. این قابلیت بیشتر زمانی کاربرد دارد که آیفون یا آیپد شما به سرقت رفته باشد. اما قابلیت Find My Friends قابلیتی است که به موجب آن موقعیت مکانی دوستان شما روی نقشه خاصی نشان داده می‌شود. تا قبل از انتشار آپدیت iOS 13 این دو قابلیت در دو بخش و برنامه مختلف ارائه می‌شدند اما یکی از 16 تغییر و قابلیت حدید iOS 13 مربوط به تلفیق این دو برنامه با هم می‌شود!

 

قابلیت جدید iOS 13

 

در نسخه جدید سیستم عامل آی او اس اپل یعنی iOS 13 یک اپلیکیشن واحد تحت عنوان Find My ارائه شده که هم موقعیت مکانی آیفون و آیپدتان (iPad) توسط آن قابل ردیابی است و هم موقعیت مکانی دوستان شما در آن نمایش داده می‌شود. رابط کاربری این برنامه بسیار ساده طراحی شده و در آن دو تب مختلف با عناوین People و Devices ارائه شده است که بخش People موقعیت مکانی دوستان شما را بر روی نقشه نشان می‌دهد و با انتخاب گزینه Devices هم موقعیت مکانی آیفون و آیپد هایی که به اپل آیدی شما متصل باشند روی نقشه به تصویر کشیده می‌شوند. پس تلفیق دو برنامه Find My Friends و Find My iPhone در یک برنامه با نام Find My یکی دیگر از 16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 است که جالب به نظر می‌رسد.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : ارتقاء حریم خصوصی (Privacy)

 

قابلیت جدید iOS 13

 

سیستم عامل iOS همیشه به عنوان یک سیستم عامل امن و مطمئن شناخته شده و اپل در آی او اس 13 سعی کرده توجه ویژه‌ای به حفظ حریم خصوصی کاربران و قابلیت هایی داشته باشد که بنا به هر دلیل به این مسئله مرتبط می‌شوند. به عنوان مثال اپل در iOS 13 این امکان را ارائه کرده که کاربر بتواند دسترسی هر برنامه به اطلاعات موقعیت مکانی (Location) را فقط برای یک مرتبه بدهد. بدین ترتیب هر بار که آن برنامه بخواهد به اطلاعات موقعیت مکانی گوشی و کاربر دسترسی یابد، دوباره باید اجازه انجام این کار از سوی کاربر صادر شود.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش ضبط فیلم از صفحه نمایش آیفون و آیپد

البته امکان ارائه دسترسی دائم یا توقف دسترسی اپلیکیشن به موقعیت مکانی هم مثل گذشته وجود دارد. قابلیت دیگری هم تحت عنوان Sign in with Apple در آی او اس 13 ارائه شده که مربوط به لاگین شدن در برنامه ها و سرویس های مختلف می‌شود. به واسطه این قابلیت شما می‌توانید از طریق اسکن چهره خود با تکنولوژی فیس آیدی (Face ID) وارد اکانت اختصاصی شوید که هیچ یک از اطلاعات شخصی شما در آن توسط سرویس یا برنامه قابل ردیابی نباشد. این دو مورد تنها بخشی از پیشرفت هایی هستند که اپل در آپدیت iOS 13 برای حفظ حریم خصوصی کاربران ارائه کرده است. بنابراین ارتقاء حریم خصوصی کاربر یکی دیگر از 16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 است که باید به آن اشاره می‌کردیم.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : تغییرات اپلیکیشن Messages

 

قابلیت جدید iOS 13

 

اپلیکیشن Messages هم در آپدیت آی او اس 13 دستخوش تغییراتی شده و قابلیت های جدیدی به آن اضافه شده است. به عنوان مثال هم اکنون هر کاربر می‌توانید یک تصویر پروفایل اختصاصی برای خود انتخاب و آپلود کند و نام وی هم در کنار پروفایلش نشان داده می‌شود. حتی این امکان وجود دارد که کاربر از مموجی ها به عنوان تصویر پروفایل خود استفاده به عمل آورد. در مورد خود مموجی ها هم تغییراتی از سوی اپل اعمال شده و در iOS 13 مموجی ها می‌توانند به عنوان استیکر مورد استفاده قرار گیرند و در اپلیکیشن ایمیل و دیگر برنامه های سوم شخص ارسال و دریافت شوند. یکی دیگر از قابلیت های جالبی که به اپلیکیشن Messages اضافه شده مربوط به امکان خواندن پیام ها توسط سیری (Siri) در حین استفاده از ایرپادهای اپل می‌شود. بنابراین تغییراتی که در برنامه Messages به وجود آمده هم از دیگر قابلیت های جدید iOS 13 هستند.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : تغییرات اپلیکیشن یادآور (Reminder) و اپل مپ (Apple Maps)

 

قابلیت جدید iOS 13

 

دو برنامه یادآور (Reminder) و همچنین اپل مپ (Apple Maps) هم در iOS 13 تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. ظاهر و رابط برنامه یادآور به طور کامل در این نسخه سیستم عامل آی او اس تغییر کرده و ویژگی ها و قابلیت های جدیدی به آن اضافه شده است. به عنوان مثال در iOS 13 می‌توانید از فیلترهای خاصی برای دسترسی سریع تر به یادآورهایتان استفاده کنید یا می‌توانید مخاطبین خود را در یادآورها تگ نمایید و بدین ترتیب شاهد پاپ آپ شدن اطلاعات آن مخاطب در حین مطالعه یادآور باشید. اپلیکیشن اپل مپ هم در iOS 13 تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته و هم اکنون جزئیات منطقه و نقشه را به صورت سه بعدی‌تر نمایش می‌دهد. اپل مدعی شده که برای ایجاد این دید و جلوه سه بعدی در برنامه Apple Maps از هزاران خودروی مجهز به تکنولوژی LIDAR استفاده به عمل آورده است. البته خیلی از ویژگی ها و آپدیت های جدید اپل مپ فقط مختص ایالات متحده هستند و هنوز در سایر نقاط دنیا قابل استفاده نخواهند بود. بنابراین خیلی وارد جزئیات این مسئله نمی‌شوید.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : شارژ هوشمندانه باتری

یکی از جالب ترین قابلیت های جدیدی که در آی او اس 13 ارائه شده و شاهد آن بودیم مربوط به قابلیتی می‌شود که Optimize Battery Charging نام گرفته است اما ما آن را "شارژ هوشمندانه باتری" می‌نامیم. اگر به یاد داشته باشید پیش از این در مقاله "7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل" اشاره کرده بودیم که اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر (مثلا از شب تا صبح) می‌تواند منجر به آسیب دیدن باتری و کاهش عمر مفید آن شود. گزینه‌ای که تحت عنوان Optimize Battery Charging در iOS 13 ارائه شده دقیقا از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند، اما چطور؟

 

قابلیت جدید iOS 13

 

این ویژگی منجر به ردیابی موقعیت های زمانی مورد پسند شما برای شارژ کردن باتری گوشی می‌شود و بستری فراهم می‌کند تا باتری آیفون در طول این بازه زمانی به طور یکسره فول شارژ باقی نماند. به عنوان مثال اگر آیفون خود را با فعال بودن این قابلیت جدید iOS 13 از شب تا صبح به شارژ بزنید و آلارم آیفون شما روی ساعت 7 صبح تنظیم باشد، باتری آیفون در طول شب بیشتر از 80 درصد شارژ نخواهد شد و 20 درصد شارژ نهایی آن مابین ساعات 6 تا 7 صبح انجام می‌شود تا بهترین بازده برای دستگاه به ارمغان آورده شود و کمترین آسیب ممکن به باتری وارد شود. برای فعالسازی این ویژگی در آی او اس 13 کافیست به منوی Settings مراجعه کنید و گزینه های Battery و سپس Battery Health را انتخاب نمایید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی آیفون 11 پرو (iPhone 11 Pro): کیفیت عالی و دوربین سه‌گانه

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : جستجوی با دستور صوتی (Voice)

 

قابلیت جدید iOS 13

 

یکی از قابلیت های جدیدی که در نسخه 13 سیستم عامل آی او اس شاهد ارائه آن هستیم و کمتر کسی به آن توجه می‌کند مربوط به امکان جستجوی صوتی در اپلیکیشن های مختلف می‌شود. تقریبا در کنار سرچ بار (Search Bar) تمام برنامه های پیش فرض اپل در iOS 13 یک آیکون میکروفون دیده می‌شود که با لمس آن می‌توانید عبارات و جملاتی که می‌خواهید سرچ یا جستجو شوند را بیان کرده و شاهد جستجوی خودکار و سریع آن ها باشید. به بیان دیگر این قابلیت جستجوی صوتی را جایگزین جستجوی تایپی و متنی کرده است و به موجب آن دیگر ملزم به تایپ عبارات نخواهید بود. این قابلیت در شرایط خاص مثل زمان هایی که در حین رانندگی هستید می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : نوار تنظیم صدای جدید

 

قابلیت جدید iOS 13

 

نوار نشان دهنده شدت صدای گوشی که اصطلاحا به آن نواز تنظیم صدا هم گفته می‌شود در iOS 13 تغییر کرده و واقعا بهتر از قبل شده است. تا پیش از این زمانی که در حین تماشای یک ویدئو یا فیلم یا هر شرایط دیگری دکمه های افزایش و کاهش صدای آیفون را فشار می‌دادید یک پنجره بزرگ پاپ آپ وسط صفحه نمایان می‌شد و نشان دهنده شدت صدای گوشی بود! در iOS 13 این پنجره به یک نوار باریک و کوچک تبدیل شده که در لبه سمت چپ صفحه نمایش نمایان می‌شود و علاوه بر نشان دادن شدت صدا، گجتی که در آن لحظه صدای خروجی آیفون از آن در حال ساطع شدن است هم به تصویر کشیده می‌شود. به عنوان مثال اگر ایرپادهای آیفونتان به آن متصل باشند و صدا از ایرپادها ساطع شود، آیکون ایرپادها در بالای نوار تنظیم صدا نمایان می‌شود. پس تغییراتی که در نوار تنظیم صدا در iOS 13 به وجود آمده‌اند هم از دیگر ویژگی ها و تغییرات جدید این سیستم عامل هستند.

 

 16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : روش جدید حذف برنامه ها 

 

قابلیت جدید iOS 13

 

در آی او اس 13 یک روش جدید برای حذف (Uninstall) اپلیکیشن ها ارائه شده و به عقیده ما این روش بسیار جالب است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با مراجعه به اپ استور (App Store) سعی داشته باشید لیست اپلیکیشن هایی که برای آن ها آپدیت منتشر شده را مشاهده نمایید، اما ناگهان به اپلیکیشنی برخورد می‌کنید که تمایل دارید از ایفون یا آیپدتان حذف شود! در نسخه های قبلی iOS ساده ترین راه برای حذف آن اپلیکیشن این بود که از اپ استور خارج و وارد منوی برنامه ها می‌شدید و با نگه داشتن انگشت خود بر روی آیکون آن برنامه، دستور حذفش را صادر می‌کردید اما در آی او اس 13 لزومی مبنی بر انجام این پروسه وجود ندارد و می‌توانید از همان لیست اپلیکیشن هایی که برایشان آپدیت منتشر شده، حذف برنامه مورد نظر را انجام دهید. بدین منظور کافیست در لیست اپ استور انگشت خود را بر روی آیکون برنامه قرار داده و به سمت چپ بکشید و سپس گزینه Delete را انتخاب نمایید. به همین سادگی دستور حذف آن اپلیکیشن از آیفون یا آیپدتان صادر می‌شود.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : اعلام دریافت پیام جدید توسط سیری

 

قابلیت جدید iOS 13

 

یکی دیگر از 16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 مربوط به قابلیتی می‌شود که با عنوان "Announce Messages with Siri" نامگذاری شده است. به موجب این قابلیت زمانی که آیفون مجهز به iOS 13 شما با ایربادهایی در ارتباط باشد و پیامی از سمت مخاطبین شما دریافت شود، سیری به صورت صوتی دریافت پیام از سوی مخاطب را اطلاع رسانی خواهد کرد. با مراجعه به منوی Settings و انتخاب گزینه های Notifications و سپس Announce Messages with Siri می‌توانید این قابلیت را فعال کنید. جالب تر آنکه این قابلیت می‌تواند به گونه‌ای شخصی سازی شود که فقط در ازای دریافت پیامک از سوی مخاطبین خاص، سیری برای شما هشدار صوتی ارائه کند. پس هشدار صوتی سیری در ازای دریافت پیام های جدید هم از دیگر تغییرات و قابلیت های جالب iOS 13 است.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : استفاده از ماوس به همراه آیفون و آیپد

قابلیت جالب و جدید بعدی که در iOS 13 ارائه شده و خیلی از کاربران از آن مطلع نیستند مربوط به امکان استفاده از ماوس در کنار آیفون و آیپد می‌شود. با برقراری ارتباط یک ماوس با آیفون یا آیپدتان پوینتر ماوس روی صفحه نمایش دستگاه نمایان نخواهد شد بلکه به جای آن یک نشانه‌گر متفاوت که حرکت انگشت شما روی صفحه نمایش توسط آن شبیه سازی می‌شود ظاهر خواهد شد. شما می‌توانید عملکرد هر یک از دکمه های روی ماوس را با مراجعه به منویی که در بخش زیر عنوان کرده‌ایم مشخص کنید:

 

قابلیت جدید iOS 13

 

  • به بخش Settings بروید.
  • گزینه Accessibility را انتخاب کنید.
  • گزینه Touch را انتخاب نمایید.
  • گزینه AssistiveTouch را انتخاب کنید و آن را فعال نمایید.
  • گزینه Pointing Devices را انتخاب کنید.

حالا می‌توانید عملکرد هر یک از دکمه های ماوس را در آیفون یا آیپدتان شبیه سازی کنید. این ویژگی یکی از جالب ترین و تغییرات و قابلیت هایی است که در آی او اس 13 شاهد ارائه آن هستیم.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : دانلود برنامه های سنگین با اینترنت سیم کارت

 

قابلیت جدید iOS 13

 

نسخه های قبلی سیستم عامل ای او اس به گونه‌ای بود که اجازه دانلود اپلیکیشن های با حجم زیاد را از طریق اینترنت سیم کارت یا همان موبایل دیتا (Mobile Data) به کاربر نمی‌داد اما در iOS 13 این محدودیت با استفاده از تنظیماتی که کاربر می‌تواند اعمال کند قابل رفع است. بدین منظور کافیست وارد منوی Settings آیفون یا آیپد شوید و سپس گزینه iTunes & App Store را انتخاب کنید و سپس گزینه App Download را انتخاب نمایید. حالا از بین سه گزینه ارائه شده گزینه Always Allow را انتخاب کنید. بدین ترتیب دیگر محدودیت حجمی برای دانلود برنامه ها و آیتم های اپ استور با استفاده از اینترنت سیم کارت در آیفون ارائه نمی‌شود. این قابلیت یکی دیگر از جالب ترین تغییرات و قابلیت های جدید آی او اس 13 است.

 

16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 : رابط اختصاصی برای آیپد ها

 

قابلیت جدید iOS 13

 

آخرین تغییری که به آن اشاره می‌کنیم و تقریبا می‌تواند مهمترین تغییری باشد که در iOS 13 اعمال شده و برای کاربران آیپد های اپل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود مربوط به رابط اختصاصی می‌شود که با نصب آپدیت iOS 13 در آیپدها به وجود می‌آید. اگر بخواهیم بهتر توضیح دهیم باید بگوییم که اپل نسخه جدید سیستم عامل آی او اس خود را برای آیپدهایش به شیوه متفاوتی شخصی سازی کرده و از آن با لقب iPadOS یاد می‌کند! پس iPadOS سیستم عامل اختصاصی و جدید آیپدهاست که انقلاب آن با انتشار iOS 13 آغاز می‌شود! با نصب آپدیت iOS 13در آیپد های اپل رابط و بستر نرم افزاری جدید iPadOS در آن ها راه اندازی خواهد شد و می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را برای کاربران این محصولات در مقایسه با آیفون ها به ارمغان آورد.

رابط iPadOS در مقایسه با رابط iOS آیفون ها تغییرات زیادی را شامل شده است. اگر بخواهیم به طور جامع در رابطه با قابلیت های جدید و تغییراتی که در iPadOS ارائه شده‌اند صحبت کنیم شاید به اندازه کل این مقاله حرف برای گفتن وجود داشته باشد بنابراین بهتر است خیلی وارد جزئیات این موضوع نشویم. برخی از اصلی ترین تغییراتی که در این نسخه از سیستم عامل اپل برای آیپد ها ارائه شده شامل مواردی همچون هوم اسکرین جدید و متفاوت، امکان همگام سازی با مک بوک و استفاده به عنوان صفحه نمایش دوم، قابلیت های جدید مولتی تسکینگ، دستورات اشاره‌ای برای ویرایش متن، امکان مدیریت فونت و غیره اشاره کرد. بنابراین یکی دیگر از 16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 می‌تواند مربوط به بستر نرم افزاری متفاوتی باشد که برای آیپد ها به ارمغان می‌آورد.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 16 تغییر و قابلیت جدید iOS 13 پرداختیم که بسیار جالب به نظر می‌رسند. فراموش نکنید تغییرات و قابلیت هایی که از آن ها نام برده شدند در نسخه بتای آی او اس 13 مشاهده شده بودند و ممکن است در آپدیت و نسخه رسمی iOS 13 برخی از این قابلیت ها ارائه نشوند یا تغییراتی در آن ها به وجود آید. امیدواریم از این مطلب اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.