مقایسه اندروید و iOS: شش قابلیت اندروید که آیفون از آن بی‌بهره است!

مقایسه محصولات 24 دی 1397 علی مظفری

مقایسه اندروید و iOS: شش قابلیت اندروید که آیفون از آن بی‌بهره است!

به نظر شما چه قابلیت‌هایی در سیستم عامل اندروید گوگل (Android) وجود دارند که آیفون‌های اپل از آن‌ها بی‌بهره هستند؟ شاید این سوال در ذهن خیلی از شما به وجود آمده باشد! در ادامه این مطلب می‌خواهیم به معرفی شش قابلیت اندروید که در آیفون‌ها دیده نمی‌شود بپردازیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

مقدمه

سیستم عامل اندروید در سال 2007 به طور رسمی معرفی و در گوشی‌های موبایل پیاده‌سازی شد. این سیستم عامل خیلی زود توانست مورد توجه کاربران و شرکت‌های سازنده گوشی موبایل قرار گیرد و پس از چند سال توانست به رقیب جدی برای سیستم عامل iOS اپل تبدیل شود. هم اکنون اندروید پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین سیستم عامل موبایلی دنیاست و حتی قابلیت‌هایی دارد که در سیستم عامل iOS کلا شاهد ارائه آن‌ها نیستیم یا با کیفیت کمتری نسبت به اندروید ارائه شده‌اند! حتماً می‌پرسید که این قابلیت‌ها کدامند؟

در ادامه این مطلب می‌خواهیم شش قابلیت اندروید را برایتان عنوان کنیم که به صورت و کیفیت مشابه در آیفون‌های اپل یا بهتر بگوییم سیستم عامل آی او اس ارائه نشده‌اند و به نوعی جای خالی این ویژگی‌ها در iOS احساس می‌شود. پیش از اینکه در مورد این شش ویژگی صحبت کنیم باید اشاره داشته باشیم که بدون تردید قابلیت‌هایی هم وجود دارند که در سیستم عامل آی او اس با کیفیت بهتری نسبت به اندروید ارائه می‌شوند، اما ما در این مطلب قصد تمرکز بر روی ویژگی‌های مثبت و برتر سیستم عامل اندروید را داریم.

 

قابلیت اندروید شماره 1: ساخت اکانت‌های مختلف در گوشی

 

شش قابلیت اندروید

 

گوگل از زمان انتشار اندروید 5.0 آب نبات چوبی قابلیت ساخت اکانت‌های مختلف در یک گوشی را ارائه کرد. به موجب این قابلیت کاربر می‌تواند چند اکانت (Account) یا حساب کاربری مختلف را مثل سیستم عامل ویندوز کامپیورها و لپ تاپ‌ها در گوشی خود ایجاد کند و تحت شرایط خاص هر یک از این حساب‌های کاربری را فعال نماید. امکان محدود کردن دسترسی به اطلاعات و غیره توسط کاربر اصلی ارائه می‌شود و به نوعی کاربر می‌تواند تمام دسترسی های اکانت‌های ساخته شده در گوشی را کنترل و بهینه سازی کند. حتی حالتی با عنوان Guest Mode هم از سوی گوگل در اندروید (Android) ارائه شد که به موجب آن دسترسی‌های گوشی محدود و دستگاه در حالت "کاربر میهمان" در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. این امر سبب می‌شود تا اطلاعات شما در حین واگذاری گوشی به فرد دیگر کاملاً محفوظ باقی بماند، چون دسترسی‌های آن فرد با توجه به اکانتی که برایش فعال شده با دسترسی‌های اصلی شما تفاوت دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون حل مشکل وصل نشدن تیک تاک | Tik Tok

متاسفانه آیفون‌های اپل و سیستم عامل iOS از این ویژگی جالب بهره نمی‌برد. توصیه می‌کنیم هر زمان که قرار است گوشی خود را به فرد ناشناس یا حتی دوستانتان بدهید، آن را در حالت Guest Mode قرار داده و گوشی را به وی واگذار کنید تا قابلیت دسترسی به اطلاعات شخصی شما را نداشته باشد.

 

قابلیت اندروید شماره 2: دسترسی کامل به محتوای دستگاه با اتصال به کامپیوتر

سیستم عامل اندروید از همه نظر کاربردی طراحی شده و حتی امکان دسترسی به تمام فایل‌های ذخیره شده در حافظه دستگاه را هم به کاربر می‌دهد، اما آیفون‌های اپل و سیستم عامل آی او اس به هیچ عنوان اینطور عمل نمی‌کنند. برای مثال شما با اتصال گوشی اندرویدی خود به کامپیوتر می‌توانید به لیست تمام فایل‌هایی که در آن ذخیره شده دسترسی یابید و حتی اطلاعات مورد نظرتان را بدون محدودیت و مشکل مابین کامپیوتر و گوشی رد و بدل نمایید، اما در آیفون‌های اپل اینطور نیست و اتصال گوشی به کامپیوتر به راحتی دسترسی شما به فایل‌های ذخیره شده در حافظه آیفون را امکان‌پذیر نمی‌کند و شاید در بهترین شرایط فقط دسترسی به فایل‌های تصویری را به کاربر بدهد.

 

شش قابلیت اندروید

 

همچنین اپلیکیشن مدیریت فایل (File Manager) نصب شده در اندروید هم دسترسی عالی به محتوای ذخیره شده در حافظه گوشی ارائه می‌کند اما در سیستم عامل iOS و بخش مدیریت فایل آن اینگونه نیست. به صورت کلی دسترسی به فایل‌های موجود در حافظه گوشی و انتقال آن‌ها به کامپیوتر و سایر اقدامات این چنینی در سیستم عامل اندروید به شیوه راحت‌تر و کاربردی‌تر قابل انجام هستند و این قابلیت Android در مقایسه با iOS یک برتری محسوب می‌شود.

 

قابلیت اندروید شماره 3: شخصی سازی پیشرفته هوم اسکرین

 

مقایسه اندروید و آی او اس

 

اندروید بهترین بستر ممکن برای شخصی سازی هوم اسکرین گوشی‌های موبایل را در اختیارتان قرار می‌دهد و بدون تردید از این نظر برتری چشمگیری در مقایسه با آی او اس دارد. سیستم عامل iOS امکان شخصی سازی هوم اسکرین را به شیوه‌های محدودتر ارائه می‌کند. به عنوان مثال در آیفون‌های اپل می‌توانید مکان آیکون برنامه‌ها را تغییر دهید اما کارهایی بیشتری قابل انجام نیستند، اما در سمت مقابل سیستم عامل اندروید امکان ساخت پوشه و دسته‌بندی آیکون اپلیکیشن‌ها وجود دارد و کاربر می‌تواند شخص سازی‌های اساسی را در اسکرین‌های گوشی خود انجام دهد و ویجت‌های خیلی متنوع‌تری را در آن نصب کند. نصب لانچرهای اندرویدی هم می‌توانند سبب شوند که گوشی شما از نظر ظاهری زمین تا آسمان با گوشی مشابه و اندرویدی کاربری دیگر تفاوت داشته باشد. بنابراین امکاناتی که برای شخصی سازی ظاهر و رابط اندروید در این سیستم عامل ارائه شده به مراتب از سیستم عامل iOS و آیفون‌های اپل کاربردی‌تر و متنوع‌تر است و این قابلیت اندروید مختص آن بوده و در آیفون‌های اپل با کیفیت مشابه دیده نمی‌شود.

 

قابلیت اندروید شماره 4: امکان انتخاب اپلیکیشن پیش فرض برای کارهای خاص

 

شش قابلیت اندروید

 

یکی دیگر از قابلیت‌های خیلی خوب سیستم عامل اندروید که در آیفون‌های اپل وجود ندارد مربوط به ارائه امکان انتخاب اپلیکیشن پیش فرض برای انجام اقدامات مختلف می‌شود. به عنوان مثال اگر مرورگرهای گوگل کروم و فایرفاکس را در گوشی اندرویدی خودتان نصب کنید و سپس لینک یک سایت را برای باز شدن لمس نمایید، سیستم عامل اندروید این قابلیت را به شما می‌دهد که مرورگر مورد نظرتان برای باز کردن آن لینک را انتخاب کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش نصب شبیه ساز اندروید Bluestacks 4 (بلو استکس 4) در ویندوز

با زدن تیک گزینه "Use as Default" در این حالت می‌توانید مرورگری که علاقمند استفاده بیشتر از آن هستید را به عنوان مرورگر پیش فرض تعیین نمایید تا از این پس هر بار که لینک خاصی را لمس کردید، به طور خودکار مرورگر مورد نظرتان باز شده و لینک را ارائه کند. برای تغییر اپلیکیشن‌های پیش فرض گوشی اندرویدی خود هم می‌توانید به بخش تنظیمات اپلیکیشن‌ها مراجعه کنید. این قابلیت یکی دیگر از قابلیت‌های خوب اندرویدی است که متاسفانه سیستم عامل آی او اس از آن بهره نمی‌برد.

 

قابلیت شماره 5: ارائه قابلیت Always on Display

 

چرا اندروید بهتر از ios است

 

ویژگی عالی و کاربردی بعدی که در سیستم عامل اندروید وجود دارد و متاسفانه آیفون‌های اپل از آن بی‌بهره هستند مربوط به قابلیت Always on Display یا "نمایشگر همیشه روشن" می‌شود. به موجب این ویژگی در برخی از گوشی‌های موبایل اندرویدی مثل سامسونگ گلکسی اس 9 (Samsung Galaxy S9)، سامسونگ گلکسی اس 8 (Samsung Galaxy S8)، گوگل پیکسل 2 (Google Pixel 2) و غیره همیشه برخی از اطلاعات نظیر ساعت، تاریخ، نوتیفیکیشن‌ها (notification) و غیره روی نمایشگر خاموش گوشی هم به تصویر کشیده می‌شوند. یعنی شما برای دیدن زمان و نوتیفیکیشن‌های گوشی نیازی به روشن کردن کامل صفحه نمایش آن ندارید! متاسفانه این قابلیت در سیستم عامل iOS ارائه نشده و مختص اندروید است. جالب است بدانید که سیستم عامل اندروید برخی گوشی‌ها حتی امکان شخصی سازی اطلاعات نمایش داده شده بر روی اسکرین را هم ارائه می‌کند. همچنین این قابلیت به گونه‌ای بهینه‌سازی شده که حداقل مصرف انرژی ممکن را داشته باشد و منجر به زود خالی شدن شارژ باتری نشود.

 

قابلیت اندروید شماره 6: قابلیت چند پنجره‌ای (Multi-Window)

 

شش قابلیت اندروید

 

پیش از اینکه قابلیت چند پنجره‌ای به طور رسمی بخشی از ویژگی‌های سیستم عامل اندروید شود، سامسونگ آن را در رابط کاربری برخی تبلت‌هایش پیاده‌سازی کرده بود. اما از اندروید 7 نوقا به بعد امکان اجرای همزمان دو اپلیکیشن با دو نیم کردن صفحه نمایش گوشی به قابلیت اندروید تبدیل شد و هم اکنون تقریباً تمام گوشی‌های بهره‌مند از اندروید 7 یا جدیدتر امکان اجرای همزمان دو اپلیکیشن با دو نیم کردن نمایشگر را ارائه می‌کنند. متاسفانه آیفون‌های اپل از این ویژگی جالب هم پشتیبانی به عمل نمی‌آورند اما آیپدهای اپل این قابلیت را دارند. پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک اپل این قابلیت را به آیفون‌هایش (حداقل نسخه‌های پلاس و مجهز به صفحه نمایش بزرگ‌تر آیفون‌ها) اضافه کند، اما در هر حال فعلاً این قابلیت در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و در آیفون‌های اپل موجود نیست!

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به معرفی 6 قابلیت اندروید پرداختیم که در آیفون‌های اپل با کیفیت مشابه دیده نمی‌شوند. به بیان دیگر می‌توان گفت که شش ویژگی و قابلیت نام برده شده از اصلی‌ترین برتری‌های اندروید نسبت به iOS به شمار می‌روند. البته کاربرانی که از آیفون به اندروید کوچ کرده باشند و بالعکس این تفاوت ها را بهتر از بقیه کاربران لمس کرده اند. به نظر شما احتمال اینکه کاربران آیفون با دانستن این ویژگی ها اقدام به خرید گوشی اندروید کنند چقدر است؟ اگر شما هم قابلیتی می‌شناسید که در اندروید ارائه شده و در آیفون‌های اپل شاهد آن نیستیم، لطفاً آن را در بخش نظرات همین مطلب با ما و دیگر همراهان سایت به اشتراک قرار دهید. امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را به عمل آورده باشید.