مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite : کدام را بخریم؟

مقایسه محصولات 07 اسفند 1398 علی مظفری

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite : کدام را بخریم؟

یکی از گوشی های میان رده و خوش قیمت شرکت سامسونگ که توانسته آمار فروش خوبی داشته باشد، گوشی Galaxy A50 است. اما در این بین خیلی از افراد عقیده دارند Huawei P30 Lite با قیمت کمتر نسبت به گوشی A50 می‌تواند گزینه خرید مناسب تری به شمار آید. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite بپردازیم و مشخص کنیم کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

در اوایل سال 2019 بود که شرکت سامسونگ تصمیم گرفت سری گوشی های گلکسی A خود را با تنوع بیشتری معرفی و روانه بازار کند. گوشی سامسونگ Galaxy A50 یکی از اسمارتفون هایی بود که در همین راستا و طی ماه فوریه (February) رونمایی شد. این گوشی به دلیل ظاهر جذاب، کیفیت ساخت قابل قبول و قیمت مناسب خیلی زود مورد توجه کاربران قرار گرفت و به یکی از گوشی های پرفروش و موفق شرکت کره‌ای سامسونگ تبدیل شد. اما شرکت هایی مثل هوآوی به این سادگی ها اجازه نمی‌دهند که سامسونگ در بازار گوشی های میان رده و خوش قیمت یکه‌تازی کند! در ماه مارس (March) سال 2019 هوآوی از گوشی پی 30 لایت رونمایی کرد!

گوشی P30 Lite در واقع نسخه ضعیف تر و مقرون به صرفه پرچمدار این شرکت چینی محسوب می‌شود که با قیمتی بسیار مناسب روانه بازار شده و قیمت آن حتی از گوشی Galaxy A50 کمتر است اما در عین حال مشخصات فنی عالی و کیفیت ساخت مطلوبی توسط دستگاه ارائه می‌شود. این موارد سبب شده که از دید خیلی کاربران گوشی هوآوی P30 لایت به رقیب جدی برای Galaxy A50 تبدیل شود و خیلی از افراد علاقمند به خرید اسمارتفون میان رده برای انتخاب و خرید یکی از این دو محصول بر سر دو راهی قرار گیرند! ما در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite بپردازیم و مشخص کنیم که کدامیک از این دو گوشی ارزش خرید بیشتری دارند! بنابراین توصیه داریم با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

یکی از اصلی ترین مسائل که جزو اصلی ترین مزیت های هر دو گوشی مورد نظر است مربوط به حس خوبی می‌شود که با در دست گرفتن آن ها به کاربر منتقل خواهد شد. از آنجایی که هر دو گوشی ظاهری شیک و به روز دارند، جذاب به نظر می‌رسند و در اولین نگاه رضایت کاربر و توجه وی را جلب می‌کنند. بنابراین این موضوع از نقاط قوت مشترک هر دو گوشی مد نظرمان خواهد بود. صفحه نمایش هر دو گوشی حاشیه های بسیار باریکی دارد و یک ناچ (Notch) برای نصب لنز دوربین سلفی در بخش فوقانی صفحه نمایش هر دوی آن ها ارائه شده است. گلکسی A50 از نظر ابعاد کمی از هوآوی پی 30 لایت بزرگ تر است و بدنه آن ابعاد 7.7 در 74.7 در 158.5 میلیمتری را ارائه کرده اما ابعاد بدنه P30 Lite هوآوی 7.4 در 72.7 در 152.9 میلیمتر خواهد بود. وزن گوشی A50 هم حدود 166 گرم است اما هوآوی پی 30 لایت وزنی در حدود 159 گرم دارد. بنابراین در مجموع گوشی A50 سامسونگ کمی نسبت به هوآوی P30 لایت بزرگ تر و سنگین تر خواهد بود.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite

 

پس هر دو گوشی از نمای رو به رو زیبا و جذاب به نظر می‌رسند اما یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم. سامسونگ روی ال سی دی یا همان پنل جلوی گوشی A50 را با یک لایه شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده اما شیشه روی ال سی دی گوشی P30 Lite به احتمال زیاد از جنس گوریلاگلس نیست، چون هوآوی هیچ اشاره‌ای به این موضوع نداشته است. بنابراین از این نظر سامسونگ توجه بیشتری به محافظت از نمایشگر و ال سی دی موبایل A50 داشته و این موضوع می‌تواند به عنوان یک مزیت برای دستگاه در نظر گرفته شود. اما یکی از اصلی ترین تفاوت هایی که باید در مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite به آن اشاره کنیم مربوط به محل نصب اسکنر انگشت دو گوشی و نحوه عملکرد آن می‌شود.

اسکنر انگشت گوشی هوآوی پی 30 لایت به صورت فیزیکی و بر روی قاب پشت آن تعبیه شده است اما اسکنر نگشت گوشی Galaxy A50 داخل نمایشگر گوشی قرار دارد. به بیان دیگر کاربر برای اسکن جزئیات انگشت و تایید هویت به راحتی می‌تواند انگشت خود را روی بخش زیرین صفحه نمایش گوشی قرار دهد تا اسکن انگشت وی انجام گیرد و قفل نمایشگر باز شود. مسلما ارائه قابلیت این چنینی که سبکی نوین تر است بیشتر از اسکنر انگشت فیزیکی مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد اگرچه تجربه نشان داده که اسکنر های انگشت فیزیکی عموما ثبات و دقت عملکرد بیشتر و همچنین تعمیرپذیری بهتری در مقایسه با اسکنر های داخل نمایشگر و جدیدتر دارند. پس نوع اسکنر انگشت بکار رفته در این دو گوشی متفاوت است و بهره‌مندی از اسکنر داخل نمایشگر مزیتی برای Samsung Galaxy A50 محسوب می‌شود.

اما دو گوشی از نمای پشت چطور به نظر می‌رسند و قاب پشت آن ها از شیشه تشکیل شده یا پلاستیکی است؟ قبل از اینکه در رابطه با قاب پشت دو گوشی و سبک طراحی آن صحبت کنیم باید اشاره داشته باشیم که متاسفانه فریم اصلی هر دو اسمارتفون نام برده شده پلاستیکی در نظر گرفته شده است. قاب پشت Galaxy A50 علیرغم ظاهر جذاب و براقی که دارد از پلاستیک تشکیل می‌شود اما قاب پشت گوشی P30 Lite هوآوی از شیشه تشکیل شده است. با این حال هوآوی اشاره دقیقی به جنس شیشه بکار رفته در قاب گوشی نداشته و به همین جهت خیلی نمی‌توان روی مقاومت بالا و خوب آن حساب باز کرد. هر دو گوشی قابلیت اتصال و پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارند و به پورت شارژر USB Type C و چک 3.5 میلیمتری هندزفری مجهز هستند.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite

 

محل نصب لنز های دوربین اصلی و چراغ فلش LED آن هم در هر دو گوشی کاملا یکسان در نظر گرفته شده و لنز های دوربین اصلی آن ها در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت قابل رویت خواهد بود. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که دو گوشی نام برده شده از نظر کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر تقریبا وضعیت یکسان و مشابهی دارند و شاید مهمترین تفاوت آن ها که از دید خیلی کاربران مهم و حائز اهمیت است مربوط به اسکنر انگشتشان باشد که در گوشی گلکسی A50 در داخل نمایشگر تعبیه شده و حالتی به روز تر و هیجان انگیزتر را ارائه می‌کند.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite : صفحه نمایش

شرکت سامسونگ یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان پنل نمایشگر برای گوشی های موبایل است و حتی به عنوان تامین کننده با شرکت های بزرگی مثل اپل همکاری دارد. بنابراین همیشه انتظار می‌رود که از نظر صفحه نمایش محصولاتش بیمه شده باشند! صفحه نمایش گوشی A50 از یک نمایشگر 6.4 اینچی و نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) تشکیل شده که رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا (فول اچ دی پلاس) را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار بسیار خوبی برای یک نمایشگر 6.4 اینچی در گوشی های موبایل است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هوآوی نوا 5 تی (Nova 5T): میان رده یا پرچمدار؟!

در سمت مقابل یک نمایشگر 6.15 اینچی نوع LTPS IPS LCD در گوشی Huawei P30 Lite بکار رفته که رزولوشن 2312 در 1080 پیکسلی دارد و تراکم پیکسلی آن هم به چیزی در حدود 415 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. همانطور که در بخش قبل گفتیم پنل نمایشگر هر دو گوشی حاشیه های باریکی دارد و طبق آمار چیزی در حدود 84 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرند. از مزیت های اولیه نمایشگر گوشی A50 نسبت به P30 Lite می‌توان به بهره‌مندی از شیشه گوریلاگلس 3 و پشتیبانی بخش زیرین صفحه نمایش گوشی از قابلیت اسکن انگشت اشاره کرد. متاسفانه این دو ویژگی در نمایشگر گوشی پی 30 لایت ارائه نمی‌شوند.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite

 

در مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite مشخص شد که از نظر شادابی تصویر، شارپنس، کنتراست و وضوح، صفحه نمایش هر دو گوشی مورد نظر کیفیت خوب و نسبتا مشابهی دارند. البته به عقیده ما در برخی مواقع پنل نمایشگر گوشی سامسونگ بازده بهتری در مقایسه با هوآوی دارد و شاید گاها نتوان از این تفاوت به راحتی چشم‌پوشی کرد. یکی دیگر از اصلی ترین مزیت های صفحه نمایش گوشی A50 در مقایسه با P30 Lite مربوط به توانایی بهتر آن در تولید روشنایی می‌شود که سبب خواهد شد در محیط های با نور زیاد و باز بهتر بتوانید محتوای روی صفحه گوشی را ببینید و با دستگاه در تعامل و ارتباط باشید. عموما پنل های سوپر آمولد از نظر تولید روشنایی و همچنین بهینه بودن بازده و عملکرد بسیار خوبی دارند.

بنابراین کاملا مشخص است که از نظر صفحه نمایش برتری مقایسه از آن گوشی سامسونگ Galaxy A50 خواهد بود. نمایشگر این گوشی اندازه بزرگ تری دارند و برای وبگردی یا تماشای فیلم و سریال مناسب تر خواهد بود و همچنین در برخی مواقع شارپنس و کنتراست بهتری هم ارائه می‌کند. بهره‌مندی از اسکنر داخل نمایشگر هم از دیگر مزیت هایش خواهد بود و توانایی تولید روشنایی بیشتر مهمترین مزیت پنل سوپر آمولد گوشی A50 در مقایسه با هوآوی P30 Lite محسوب می‌شود. البته این را هم اضافه کنیم که تفاوت های نام برده شده در عمل به سختی قابل رویت و درک خواهند بود و اینطور نیست که کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی پی 30 لایت خیلی یا حتی به اندازه قابل ملاحظه‌ای کمتر از کیفیت عملکرد نمایشگر گوشی A50 سامسونگ باشد.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

هم سامسونگ و هم هوآوی گوشی های خود را با بهره‌گیری از سیستم عامل اندروید روانه بازار می‌کنند. با توجه به اینکه هر دو گوشی در سال 2019 رونمایی شده‌اند، جای تعجبی نیست که یک نسخه مشابه از سیستم عامل نام برده شده هم به طور پیش فرض روی آن ها نصب باشد. اندروید 9 پای (Android 9 Pie) سیستم عامل پیش فرضی است که روی دو گوشی مورد نظر نصب و راه‌اندازی می‌شود. ضمن اینکه آپدیت اندروید 10 بدون تردید برای هر دو گوشی منتشر خواهد شد. اما بهره‌مندی از یک سیستم عامل مشابه به معنای یکسان بودن تجربه کاربری دو گوشی نیست! چون شرکت های سازنده اسمارتفون اندرویدی یک رابط کاربری اختصاصی دارند و با راه اندازی آن در گوشی های خود، بستر نرم افزاری دستگاه را شخصی سازی می‌کنند.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite

 

رابط کاربری اختصاصی شرکت هوآوی با نام EMUI شناسایی می‌شود و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ One UI نام دارد. این دو رابط در برخی زمینه ها تفاوت هایی در مقایسه با هم دارند که خیلی قصد نداریم وارد جزئیات آن ها شویم، چون می‌تواند منجر به طولانی شدن بیش از اندازه مطلب و مقایسه صورت گرفته شود و آن را از حالت کاربردی خارج کند. عموما ترجیح دادن رابط کاربری یک شرکت نسبت به رابط شرکت دیگر در گوشی های اندرویدی امری سلیقه‌ای است اما ما بنا به چند دلیل رابط One UI سامسونگ را به EMUI هوآوی ترجیح می‌دهیم. مهمترین دلیل ما مربوط به بهینه‌تر بودن رابط One UI می‌شود و دلیل بعدی ما هم مربوط به ثبات عملکرد بیشتر خواهد بود.

اگر تجربه استفاده از گوشی های هوآوی و رابط EMUI را داشته باشید متوجه منظور ما خواهید شد. این رابط به دلیل ارائه قابلیت های متعدد خیلی بهینه نیست و گاها در عملکردش لگ و تاخیرهایی هم به وجود می‌آید که شدت آن ها در گوشی های رده پایین هوآوی به مراتب بیشتر است. ضمنا گوشی سامسونگ گلکسی A50 از دستیار هوشمند و اختصاصی این شرکت یعنی بیکسبی (Bixby) هم پشتیبانی می‌کند که هوآوی پی 30 لایت از آن بهره‌مند نیست. البته در مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite مشخص شد که بستر نرم افزاری هر دو گوشی عملکرد خوب و روانی دارد و نصب و استفاده از برنامه هایی همچون تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و غیره در آن ها بدون مشکل قابل انجام است اما به هر صورت اگر نظر ما را بخواهید، ما بستر نرم افزاری سامسونگ Galaxy A50 و رابط One UI را به بستر نرم افزاری هوآوی P30 Lite و رابط EMUI ترجیح می‌دهیم.

 

 مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite : پردازنده، رم و حافظه داخلی 

مطمئنا یکی از مهمترین بخش های مقایسه دو گوشی مربوط به زیر ذره‌بین قرار دادن قدرت عملکرد و بازده پردازشی آن ها می‌شود. با توجه به اینکه هر دو گوشی A50 و P30 Lite اسمارتفون های خوش قیمت و میان رده‌ای هستند، خیلی انتظارات بالایی از آن ها نداریم اما به هر صورت باید مشخص شود کدام گوشی قدرت و بازده پردازشی بهتری دارد؟ تراشه‌ای که در قلب گوشی A50 بکار رفته، تراشه اگزینوس 9610 سامسونگ است که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز بوده و چهار هسته دیگر آن از نوع Corte-A72 با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتز هستند. پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 هم در این تراشه به عنوان واحد پردازشگر گرافیکی در نظر گرفته شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

اما در سمت مقابل گوشی هوآوی پی 30 لایت از تراشه کرین 710 بهره می‌برد مه آن هم طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. ترکیب هسته های پردازشگر این تراشه هم مشابه با تراشه اگزینوس 9610 در نظر گرفته شده است و چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A73 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-G51 MP4 در آن به ایفای نقش می‌پردازند. از نظر رم گوشی هوآوی پی 30 لایت در سه نسخه مختلف با ظرفیت های 4، 6 و 8 گیگابایتی عرضه شده و حافظه داخلی آن ظرفیت 128 گیگابایتی دارد. ضمن اینکه گوشی از اتصال حافظه جانبی و رم میکرو اس دی (Micro SD) پشتیبانی می‌کند. اما گلکسی A50 از نظر رم شامل دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی دو ظرفیت 64 و 128 گیگابایتی را ارائه می‌کند. این گوشی هم از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل می‌آورد.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite

 

ما در مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite نسخه مجهز به رم 4 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی هر دو گوشی را با هم مقایسه کردیم و برای انجام این کار دو بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) و آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) را به عنوان عامل بررسی در نظر گرفتیم و هر یک را برای مدت زمان 15 دقیقه در دو گوشی اجرا کردیم. نتیجه مقایسه نشان داد که هر دو اسمارتفون مورد نظر با توجه به قیمت خودشان بازده پردازشی قابل قبولی دارند اما کیفیت عملکرد Galaxy A50 سامسونگ در برخی مواقع از Huawei P30 Lite بیشتر است و این موضوع قابل درک خواهد بود. مسئله زمانی قابل درک تر می‌شود که بازی های مذکور را 20 دقیقه در هر دو گوشی اجرا کنید. در این حالت بدنه گوشی هوآوی به شدت داغ می‌شود، سرعت خالی شدن شارژ باتری آن تقریبا 2 برابر خواهد شد و لگ و تاخیرهای ریزی هم در عملکرد گوشی نمایان می‌گردد.

بعد از خروج از بازی های مذکور هم گوشی هوآوی تا چند ثانیه کمی لگ و تاخیر دارد اما گوشی Galaxy A50 خیلی زودتر به ثبت عملکرد اولیه خود دست پیدا می‌کند. بنابراین هر دو گوشی مورد نظر قابلیت و اجرای بازی های HD و سنگین اندرویدی را دارند اما بازدهی که گوشی سامسونگ گلکسی A50 در این راستا ارائه کرده به مراتب بهتر و قابل قبول تر از بازدهی است که گوشی هوآوی P30 Lite ارائه می‌کند. بنابراین اگر به قدرت پردازشی و ثبات عملکرد گوشی اهمیت خیلی زیادی می‌دهید، به عقیده ما Galaxy A50 گزینه خرید بهتری در مقایسه با Huawei P30 Lite خواهد بود، اگرچه در اصل هیچ یک از این دو گوشی با هدف نصب و اجرای بازی های سنگین و گیمینگ تولید و روانه بازار نشده‌اند.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite : دوربین

دوربین اصلی هر دو گوشی مورد نظر از سه لنز مختلف تشکیل می‌شود. سه لنزی که در گوشی A50 بکار رفته‌اند به ترتیب 25 مگاپیکسلی واید (Wide)، 8 مگاپیکسلی اولتراواید (Ultrawide) و 5 مگاپیکسلی عمقی (Depth) هستند. قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری با زاویه دید باز، HDR و ضبط ویدئو های فول اچ دی (Full HD) با نرخ 30 فریم در هر ثانیه توسط دوربین اصلی این گوشی پشتیبانی می‌شوند. در سمت مقابل مجموعه دوربین اصلی گوشی هوآوی P30 Lite هم از سه لنز تشکیل شده که به ترتیب 48 مگاپیکسلی واید، 8 مگاپیکسلی اولتراواید و 2 مگاپیکسلی عمقی هستند. نسخه‌ای از این گوشی هم وجود دارد که به جای لنز دوربین 48 مگاپیکسلی از یک لنز 24 مگاپیکسلی بهره می‌برد اما ما نسخه مجهز به دوربین 48 مگاپیکسلی آن را در اختیار داشتیم.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite

 

در مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite مشخص شد که از نظر کیفیت عملکرد دوربین اصلی، دو گوشی نام برده شده وضعیت تقریبا مشابهی دارند و کیفیت یکسانی را ارائه می‌کنند. البته به عقیده ما دوربین A50 در برخی از مواقع تصاویر واقع‌گرایانه و طبیعی‌تری را در مقایسه با گوشی P30 Lite هوآوی ضبط می‌کند. این مسئله به ویژه در تصاویری که رو به نور و در روز ضبط شوند بیشتر قابل درک خواهد بود. اما در محیط های بسته عملکرد دوربین گوشی پی 30 لایت کمی بهتر است دوربین A50 خواهد بود. یکی دیگر از مزیت های دوربین گوشی هوآوی P30 Lite مربوط به ارائه یک حالت اختصاصی عالی برای عکسبرداری در شب (Night Mode) می‌شود که با فعالسازی آن در محیط های تاریک و شب می‌توانید کیفیت ضبط عکس را به طرز قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشید و بدین ترتیب عکس هایی ضبط کنید که به مراتب از عکس های عادی که با دوربین گوشی Galaxy A50 ضبط می‌شوند با کیفیت تر هستند. پس در مجموع می‌توان گفت که دوربین هر یک از گوشی های مذکور نقاط قوت خودشان را دارند اما در مجموع بازدهی در یک سطح را ارائه می‌کنند.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

در سمت دیگر دوربین سلفی گوشی Galaxy A50 از یک لنز 25 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت HDR و عکسبرداری پرتره پشتیبانی به عمل می‌آورد، اما دوربین سلفی گوشی P30 Lite هوآوی از یک لنز 24 مگاپیکسلی (در برخی مدل ها 32 مگاپیکسلی) تشکیل می‌شود که آن هم از قابلیت ضبط عکس های سلفی پرتره پشتیبانی می‌کند. در بررسی و مقایسه دو گوشی مشخص شد که دوربین سلفی هر دوی آن عملکرد بسیار خوبی دارند و اگر اهل ضبط عکس های سلفی هستید، هم هوآوی پی 30 لایت و هم سامسونگ گلکسی A50 گزینه خرید مناسبی برایتان خواهند بود، اگرچه ما به شخصه کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی Galaxy A50 را به هوآوی P30 Lite ترجیح می‌دهیم و عقیده داریم در برخی شرایط دوربین این گوشی بازده بهتری دارد.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite : باتری و شارژدهی

باتری که سامسونگ در گوشی A50 بکار برده ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم پلیمری است، اما گوشی هوآوی P30 لایت از یک باتری 3340 میلی آمپر ساعتی نوع لیتیوم پلیمری بهره می‌برد. بنابراین حداقل با توجه به ظرفیت باتری دو گوشی انتظار داریم که کیفیت نگهداری شارژ در گوشی A50 بیشتر از P30 Lite باشد. در مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite هم شاهد همین امر بودیم و مشخص شد در حالت عادی یک کاربر معمولی با یک مرتبه فول شارژ باتری دو گوشی تقریبا می‌تواند 1.5 روز از Galaxy A50 استفاده کند و تقریبا 1 روز هم امکان استفاده از هوآوی پی 30 لایت را خواهد داشت. پس کیفیت شارژدهی باتری گوشی سامسونگ بهتر است.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite

 

خوشبختانه هر دو گوشی نام برده شده از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کنند. شارژر اورجینال گوشی سامسونگ A50 توان 15 واتی دارد و شارژر اورجینال هوآوی P30 Lite هم توان 18 واتی را ارائه می‌کند. بدین ترتیب باتری گوشی سامسونگ با استفاده از شارژر فابریک خودش تقریبا ظرف 100 دقیقه فول شارژ می‌شود و باتری گوشی هوآوی P30 Lite برای فول شارژ شدن به زمانی در حدود 85 دقیقه نیاز دارد. پس سرعت شارژ مجدد باتری از ویژگی های مطلوب هر دو گوشی است و با توجه به ظرفیت کمتر باتری گوشی هوآوی، شارژ مجدد آن هم سریع‌تر انجام خواهد شد.

 

مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite : قیمت و ارزش خرید

شاید مهمترین مسئله‌ای که باید در مورد آن صحبت شود مربوط به قیمت و ارزش خرید دو اسمارتفونی است که در حال مقایسه آن ها هستیم. هم اکنون و در زمان تدوین این مطلب نسخه مجهز به رم 4 و حافظه 128 گیگابایتی گوشی سامسونگ گلکسی A50 با قیمتی در حدود 3.9 میلیون تومان در بازار کشورمان به فروش می‌رسد. این موضوع در حالیست که نسخه مجهز به رم 4 و حافظه 128 گیگابایتی گوشی هوآوی P30 Lite قیمتی در حدود 3 میلیون تومان دارد. بنابراین اختلاف قیمت مابین این دو گوشی چیزی در حدود 1 میلیون تومان است. به عقیده ما هر دو گوشی نسبت به قیمت خودشان کیفیت عالی را ارائه می‌کنند و اگر طرفدار یکی از آن ها هستید، در خرید گوشی مورد نظرتان شک و تردید نداشته باشید. اما در مجموع و با در نظر گرفتن تمام ویژگی های دو گوشی ما خرید Galaxy A50 سامسونگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

 جدول مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite

 

Huawei P30 Lite

Samsung Galaxy A50

 
مارس 2019 فوریه 2109 معرفی
7.4 در 72.7 در 152.9 میلیمتر 7.7 در 74.7 در 158.5 میلیمتر ابعاد
159 گرم 166 گرم وزن
LTPS IPS LCD Super AMOLED نوع صفحه نمایش
6.15 اینچ 6.4 اینچ سایز صفحه نمایش
2312 در 1080 پیکسل 2340 در 1080 پیکسل رزولوشن

Android 9 Pie

رابط EMUI

Android 9 Pie 

رابط One UI

سیستم عامل
تراشه کرین 710 تراشه اگزینوس 9610 تراشه
هشت هسته ای Cortex-A53 و Corte-A73 هشت هسته ای Cortex-A53 و Corte-A72 پردازنده مرکزی
Mali-G51 MP4 Mali-G72 MP3 پردازنده گرافیکی

رم 4 و 6 گیگابایت

داخلی 64 و 128 گیگابایت

رم 4، 6 و 8 گیگابایت

داخلی 128 گیگابایت

ظرفیت حافظه 
48 مگاپیکسلی واید، 8 مگاپیکسلی اولتراواید و 2 مگاپیکسلی عمقی 25 مگاپیکسلی واید ، 8 مگاپیکسلی اولتراواید و 5 مگاپیکسلی عمقی دوربین اصلی
24 مگاپیکسل 25 مگاپیکسل دوربین سلفی

3340 میلی آمپر ساعت

لیتیوم پلیمری

4000 میلی آمپر ساعت

لیتیوم پلیمری

باتری
حدود 290 یورو حدود 300 یورو ارزش خرید

  

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به مقایسه گلکسی A50 با هواوی P30 Lite پرداختیم. هر دو گوشی نام برده شده از بهترین گوشی های اندرویدی خوش قیمت و خوش ساخت فعلی بازار هستند که آمار فروش فوق‌العاده‌ای را هم به ثبت رسانده‌اند. به عقیده ما کاربران از خرید هیچ یک از دو گوشی نام برده شده پیشمان نخواهند شد چون هر دوی آن ها نسبت به هزینه‌ای که پرداخت می‌شود پتانسیل عالی دارند. انتخاب محصول بهتر را بر عهده شما قرار می‌دهیم و به عقیده ما این انتخاب تا حد زیادی سلیقه‌ای خواهد بود، اما ما گلکسی A50 را به هوآوی P30 لایت ترجیح می‌دهیم. امیدواریم از این مقایسه اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.