مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ: کدامیک را بخریم؟

مقایسه محصولات 07 مرداد 1402 علی مظفری

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ: کدامیک را بخریم؟

گلکسی نوت 10 سامسونگ (Samsung Galaxy Note 10) به تازگی معرفی شده و به زودی شاهد عرضه این محصول در بازارهای جهانی و بازار کشورمان خواهیم بود. اما این گوشی در مقایسه با نسل قبل یعنی گلکسی نوت 9 سامسونگ (Samsung Galaxy Note 9) ارزش خرید دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ بپردازیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

سامسونگ به تازگی و در ماه آگوست (August) سال 2019 از نسل جدید سری فبلت های گلکسی نوت خود با نام اختصاصی Galaxy Note 10 رونمایی کرد. این فبلت در چهار نسخه مختلف عرضه شده که به ترتیب گلکسی نوت 10، نوت 10+، نوت 10 5 جی و نوت 10+ 5 جی نام دارند. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ را بشناسید!" مقایسه مختصری مابین نسخه های معمولی و پلاس فبلت نوت 10 داشتیم، اما حالا می‌خواهیم به مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ بپردازیم. گلکسی Note 10 از نظر قیمت حدود 300 یورو از نسل قبلی یعنی Galaxy Note 9 گران‌تر است و مطمئنا در بازار کشورمان هم با اختلاف قیمت چند میلیون تومانی نسبت به Note 9 روانه بازار می‌شود. اما تفاوت مابین این دو در کجاست و آیا خرید نوت 10 انتخاب بهتری نسبت به نوت 9 خواهد بود؟ در ادامه این مطلب به مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ می‌پردازیم و به طور مختصر ویژگی های آن ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ: طراحی و ظاهر

از نظر سبک طراحی و ظاهر تفاوت هایی مابین دو گوشی Note 10 و Note 9 وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. از نظر اندازه و ابعاد بدنه فبلت نوت 9 از نوت 10 بزرگ تر است. ابعاد بدنه Note 9 معادل 161.9 در 76.4 در 8.8 میلیمتر در نظر گرفته شده و بدنه فبلت نوت 10 ابعاد 151 در 71.8 در 7.9 میلیمتر را ارائه می‌کند. گلکسی نوت 10 از نظر وزنی هم چیزی در حدود 33 گرم نسبت به گلکسی نوت 9 سبک تر خواهد بود. فریم اصلی هر دو گوشی آلومینیومی است و قابل پشت و پنل جلوی آن ها با شیشه گوریلاگلس پوشانده می‌شود. هر دو محصول از استاندارد ضد آب IP68 پشتیبانی می‌کنند، قابلیت اتصال همزمان دو سیم را دارند و از قلم استایلوس اختصاصی با لقب S Pen بهره می‌برند که البته نسخه مربوط به فبلت نوت 10 این قلم به مراتب فناوری های جدیدتری نسبت به قلم S Pen نوت 9 دارد اما تفاوت مابین آن ها به قدری نیست که یک عامل تعیین کننده برای خرید باشد. سبک طراحی پنل جلو و قاب پشت دو گوشی هم متفاوت است.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ

 

حاشیه های صفحه نمایش Note 10 کاملا از بین رفته‌اند و لنز دوربین سلفی آن در داخل صفحه نمایش و بخش فوقانی آن نصب شده اما فبلت Note 9 دو حاشیه باریک در لبه های فوقانی و زیرین خود دارد. محل و نحوه نصب لنز های دوربین اصلی آن ها هم نسبت به هم متفاوت است و سه لنز دوربین اصلی Galaxy Note 10 در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه نصب هستند اما در نوت 9 دو لنز دوربین اصلی دستگاه در بخش میانی و بالای قاب پشت آن نصب شده‌اند. آخرین تفاوت مهم مرتبط با سبک طراحی دو محصول مذکور هم مربوط به اسکنر انگشت آن ها می‌شود. اسکنر انگشت نوت 9 در قاب پشت گوشی و زیر لنز های دوربین اصلی آن نصب شده و اسکنر انگشت نوت 10 زیر نمایشگر آن و به صورت تلفیق شده با ال سی دی نصب شده است. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی در این بخش از مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ می‌توان اینطور گفت که از نظر سبک طراحی و ظاهر برتری تقریبا از آن Galaxy Note 10 خواهد بود.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ: صفحه نمایش

اما یکی دیگر از عوامل مهمی که باید در مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ به آن توجه شود مربوط به صفحه نمایش خواهد بود. پنل نمایشگر نوت 9 از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) در نظر گرفته شده اما پنل نمایشگر نوت 10 از نوع داینامیک آمولد (Dynamic AMOLED) است و تکنولوژی جدیدتری را ارائه می‌کند. از نظر اندازه، صفحه نمایش Note 10 حدود 0.1 اینچ از نمایشگر Note 9 کوچک تر است اما این مقدار اصلا به چشم نمی‌آید و در عمل قابل درک نیست. از آنجایی که حاشیه های صفحه نمایش نوت 10 باریک تر از نوت 9 هستند، بنابراین نسبت تصویر به بدنه بالاتری هم توسط آن ارائه می‌شود. نسبت تصویر به بدنه این گوشی حدود 90.9 درصد است اما این مقدار در فبلت Note 9 به چیزی در حدود 83.4 درصد می‌رسد.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ

 

یکی از موضوعات مهمی که در مورد نمایشگر دو گوشی مذکور جای بحث دارد مربوط به وضوح تصویر یا همان رزولوشن می‌شود. طبیعتا انتظار می‌رود رزولوشن صفحه نمایش نوت 10 از نوت 9 بیشتر باشد اما متاسفانه اینطور نیست! رزولوشن صفحه نمایش Galaxy Note 10 معادل 2280 در 1080 پیکسل یا همان فول اچ دی پلاس در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکمی در حدود 401 پیکسل در هر اینچ برای آن به ارمغان آورده می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 7 پرو (Redmi Note 7 Pro)

این موضوع در حالیست که نمایشگر فبلت Note 10 رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل را ارائه کرده و تراکم آن به چیزی در حدود 516 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. بنابراین در مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی، برتری مطلق از آن فبلت نوت 9 است. ضمنا صفحه نمایش هر دو گوشی از قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" یا همان "Always on Display" پشتیبانی به عمل می‌آورد.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

نسخه جهانی گلکسی نوت 10 سامسونگ که در بازار کشورمان هم عرضه خواهد شد از تراشه اگزینوس 9825 بهره می‌برد که طی فرآیند 7 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. دو هسته پردازشگر این تراشه از نوع Mongoose M4 بوده و فرکانس 2.7.3 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و دو هسته دیگر آن از نوع Cortex-A75 بوده و فرکانس 2.4 گیگاهرتزی دارند. چهار هسته آخر این تراشه هم از نوع Cortex-A55 هستند و فرکانس کاری 1.9 گیگاهرتزی را ارائه می‌نمایند. اما در سمت مقابل تراشه‌ای که در قلب نوت 9 بکار رفته تراشه اگزینوس 9810 است که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد که چهار هسته آن از نوع Mongoose M3 با فرکانس کاری 2.7 گیگاهرتزی هستند و چهار هسته دیگر آن از نوع Cortex-A55 بوده و فرکانس 1.8 گیگاهرتزی دارند.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ

 

گلکسی نوت 9 سامسونگ از نظر رم شامل دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی است و از نظر حافظه داخلی هم در دو نسخه 128 و 512 گیگابایتی عرضه شده که هر دوی آن ها از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل می‌آورند. اما در سمت مقابل فبلت Note 10 از رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی بهره می‌برد و شامل نسخه دیگری نمی‌شود. ضمن اینکه این گوشی برخلاف نوت 9 از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) هم پشتیبانی نمی‌کند! بدون تردید بر روی کاغذ قدرت و بازده فبلت نوت 10 از نوت 9 بیشتر خواهد بود اما واقعیت این است که این دو محصول از نظر عملی خیلی با هم تفاوتی ندارند و هر دوی آن ها به راحتی از پس انجام سنگین ترین تسک ها بر می‌آیند. با این وجود و با تمام این تفاسیر باید برتری این بخش از مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ را به فبلت Galaxy Note 10 نسبت داد.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ: دوربین

دوربین اصلی سامسونگ گلکسی Note 9 از دو لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع واید (Wide) و تله‌فتو (Telephoto) هستند. دوربین اصلی این گوشی از قابلیت هایی مثل تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF)، زوم اپتیکال 2x، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، HDR، ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 و 66 فریم در هر ثانیه و قابلیت Gyro-EIS پشتیبانی می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

اما در سمت مقابل دوربین اصلی فبلت Galaxy Note 10 از سه لنز مختلف 12، 12 و 16 مگاپیکسلی تشکیل شده که سه لنز آن به ترتیب از نوع واید، تله‌فتو و اولتراواید (Ultrawide) هستند. تمام قابلیت هایی که برای دوربین نوت 9 نام بردیم توسط دوربین اصلی گلکسی Note 10 هم پشتیبانی می‌شوند. کیفیت عملکرد دوربین هر دو گوشی مطلوب است و با هر دوی آن ها می‌توان عکس های عالی ضبط کرد اما نوت 10 به لطف بهره‌مندی از لنز اولتراواید امکان ضبط عکس های با زاویه دید بیشتر و جالب را فراهم می‌آورد. ضمن اینکه در مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ مشخص شد در برخی مواقع دوربین Note 10 به مقدار ناچیزی از دوربین Note 9 بهتر عمل می‌کند.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ

 

در سمت دیگر دوربین سلفی سامسونگ گلکسی نوت 10 از یک لنز 10 مگاپیکسلی تشکیل شده که آن هم از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل پشتیبانی به عمل می‌آورد. اما در سمت مقابل دوربین سلفی نوت 9 از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی دارند اما در مقایسه آن ها مشخص شد که دوربین سلفی Note 10 جزئیات را نسبت به دوربین سلفی نوت 9 به ثبت می‌رساند. بنابراین اگرچه تفاوت مابین کیفیت عملکرد دوربین های اصلی و سلفی دو فبلت Note 10 و Note 9 خیلی زیاد نیست اما با این حال برتری این بخش از مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ از آن فبلت نوت 10 خواهد بود.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ: سیستم عامل و رابط کاربری

با توجه به اینکه گوشی سامسونگ گلکسی Note 10 تقریبا یک سال بعد از Note 9 عرضه شده بنابراین جای تعجبی ندارد که از نظر سیستم عامل و بستر نرم افزاری هم نسبت به فبلت نوت 9 به روزتر باشد. گلکسی نوت 9 به طور پیش فرض از اندروید 8.0 اوریو بهره‌مند است، اما آپدیت اندروید 9 پای برای آن منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود نصب خواهد بود. رابط کاربری دستگاه هم رابط One UI است. اما در سمت مقابل گلکسی نوت 10 به طور پیش فرض از اندروید 9 پای بهره می‌برد و رابط One UI هم روی آن نصب و راه‌اندازی شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

هر دو فبلت از قابلیت سامسونگ دکس (Samsung DeX) پشتیبانی می‌کنند و از بستر نرم افزاری بسیار روان و با کیفیت بهره می‌برند. بنابراین از نظر سیستم عامل و بستر نرم افزاری تفاوتی مابین دو گوشی سامسونگ Galaxy Note 9 و Galaxy Note 10 وجود ندارد و هر دوی آن ها کیفیت مطلوبی را ارائه می‌کنند، اما طبیعتا سیستم عامل پیش فرض نوت 10 از نوت 9 به روزتر است.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ: باتری و شارژدهی

باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز گلکسی Note 9 در نظر گرفته شده بود یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی و از نوع لیتیوم یونی است که از قابلیت شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می‌کند. همچنین فبلت نوت 9 از قابلیت شارژ بیسیم هم پشتیبانی به عمل می‌آورد اما در سمت مقابل فبلت نوت 10 از یک باتری 3500 میلی آمپر ساعتی و نوع لیتیوم یونی بهره‌مند شده که از قابلیت شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند! همچنین پورت USB آن از نوع USB Power Delivery 3 است که منجر می‌شود انتقال انرژی با سرعت بالاتری انجام گیرد. گلکسی Note 10 هم مثل نوت 9 از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی به عمل می‌آورد با این تفاوت که این شارژ بیسیم پشتیبانی شده توسط این فبلت از نوع 12 واتی (سریع تر از نوت 9) است. ضمن اینکه فبلت Galaxy Note 10 از قابلیت انتقال بیسیم شارژ 9 واتی هم پشتیبانی می‌کند و در مواقع خاص می‌تواند نقش یک پاوربانک را ایفاء نماید.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ

 

بنابراین کاملا مشخص است که تکنولوژی های جدیدتر در ساختار باتری Galaxy Note 10 بکار رفته‌اند. اگرچه ظرفیت باتری نوت 10 چیزی در حدود 500 میلی آمپر ساعت از ظریفت باتری نوت 9 بیشتر است اما بهینه‌تر بودن تراشه این گوشی و همچنین پشتیبانی آن از شارژ سریع تر می‌توانند مشکل مذکور را قابل چشم‌پوشی کنند. بنابراین به عقیده ما در مجموع از نظر شارژدهی و باتری برتری این بخش مقایسه نوت 10 و نوت 9 به فبلت سامسونگ Galaxy Note 10 اختصاص داده می‌شود.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9: قیمت و ارزش خرید

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در انتخاب و خرید یک گوشی به آن توجه شود مسئله قیمت و ارزش خرید است. فبلت نوت 9 با قیمت 650 یورو روانه بازار شد و هم اکنون نسخه پایه این فبلت در بازار کشورمان با قیمتی در حدود 8 میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما قیمت گلکسی نوت 10 معادل 950 یورو در نظر گرفته شده و پیش‌بینی می‌کنیم که این گوشی با قیمتی در حدود 11.5 میلیون تومان روانه بازار کشورمان شود. البته هنوز به طور دقیق در مورد قیمت این گوشی در بازار کشور اطلاعاتی به دست نیامده و قیمتی که ما عنوان کردیم فقط یک قیمت تخمین زده شده است. اما چیزی که روشن است این موضوع خواهد بود که در هر صورت گلکسی نوت 10 به مراتب از Galaxy Note 9 گران قیمت تر است.

اما آیا مزیت ها و نقاط قوت این گوشی به قدری هستند که ارزش خرید آن را بیشتر از فبلت نوت 9 کنند؟ به عقیده ما اینطور نیست و فبلت نوت 9 هنوز می‌تواند گزینه خرید عالی باشد و با توجه به قیمت مناسبش از نوت 10 هم گزینه خرید بهتری است. بنابراین اگر به قیمت اهمیت زیادی می‌دهید، خرید Galaxy Note 9 انتخاب بهتری برای شماست اما اگر مسئله قیمت و هزینه خیلی برایتان مهم و حائز اهمیت نیست و بیشتر به دنبال خرید یک گوشی جدیدتر هستید، گلکسی Note 10 گزینه بهتری خواهد بود.

 

مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ

 

 

جدول مقایسه نوت 10 و نوت 9

 

نوت 9 سامسونگ

نوت 10 سامسونگ

 
161.9 در 76.4 در 8.8 میلیمتر 151 در 71.8 در 7.9 میلیمتر طراحی و ظاهر

Super AMOLED

رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل

Dynamic AMOLED

رزولوشن 2280 در 1080 پیکسل

صفحه نمایش

اندروید 8.0 اوریو

رابط One UI

اندروید 9 پای

رابط One UI

سیستم عامل و رابط کاربری
تراشه اگزینوس 9810 تراشه اگزینوس 9825 پردازنده مرکزی 
6 و 8 گیگابایت 8 گیگابایت حافظه رم
128 و 512 گیگابایت 256 گیگابایت حافظه داخلی

دو لنز 12 مگاپیکسل

واید و تله‌فتو

سه لنز 12، 12 و 16 مگاپیکسل

واید، تله‌فتو و اولتراواید

دوربین اصلی
لنز 8 مگاپیکسل لنز 10 مگاپیکسل دوربین سلفی
لیتیوم یونی 4000 میلی آمپر ساعت لیتیوم یونی 3500 میلی آمپر ساعت باتری و شارژدهی
650 یورو 950 یورو ارزش خرید

 

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به مقایسه نوت 10 و نوت 9 سامسونگ پرداختیم. گلکسی Note 10 اگرچه نسبت به Note 9 جدیدتر است و سبک طراحی مدرن تری را هم ارائه می‌کند اما از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی صفحه نمایش نسبت به این گوشی وضعیت ضعیف‌تری دارد و از نظر قیمت هم به مراتب نسبت به آن گران‌تر است. به عقیده ما با توجه به تفاوت های مابین این دو محصول، نمی‌توان مطلقا مدعی شد که خرید فیلت گلکسی نوت 10 گزینه و انتخاب بهتری نسبت به گلکسی نوت 9 است. نظر شما در رابطه با این موضوع چگونه خواهد بود و شما طرفدار کدامیک از دو محصول نام برده شده هستید؟