قابلیت جدید تلگرام :  ویس چت ، حذف خودکار و انتقال چت به تلگرام

آموزش و ترفندها 09 اردیبهشت 1400 علی مظفری

قابلیت جدید تلگرام : ویس چت ، حذف خودکار و انتقال چت به تلگرام

تلگرام یک برنامه پیام رسان فوری و یک شبکه اجتماعی است که مانند برنامه های مشابه مانند Viber ، WhatsApp و LINE ، راهی ساده و قابل دسترسی برای برقراری ارتباط با تمام مخاطبین به شما ارائه می دهد. تفاوت اصلی بین آنها این است که تلگرام امنیت و حفظ حریم خصوصی شما را افزایش می دهد و امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می دهد. اخیرا تلگرام با جدیدترین به روزرسانی خود ، مجموعه ای از ویژگی های جدید را ارائه داد که شامل چت صوتی، انتقال سابقه چت و قابلیت حذف خودکار و ...  است. در ادامه با فروشگاه ادبازار قابلیت های جدید تلگرام را بررسی کرده و نحوه کار با آنها را آموزش می دهیم. 

 

قابلیت جدید تلگرام: آموزش ویس چت تلگرام (Voice Chats 2.0)

از آنجا که بحث کلاب هاوس (Clubhouse) و صحبت در مورد آن بسیار داغ شده است ، قابلیت جدید تلگرام  به نام ویس چت 2.0 برای رقابت با کلاب هاوس اضافه شده است. گفتگوی صوتی زنده اولین بار در اوایل سال 2020 با روی کار آمدن کلاب هاوس ظاهر شد و بعد جدیدی از گفتگوی زنده را به شبکه های اجتماعی از جمله گروه های تلگرامی اضافه کرد. قابلیت گفتگوی زنده به نام Voice Chats 2.0 در اوایل دسامبر در به روز رسانی جدید تلگرام به وجود آمد و هم اکنون برای گروه ها و کانال ها قابل استفاده است. این به روزرسانی همچنین چت های صوتی قابل ضبط ، لیست های طولانی از شرکت کنندگان ، امکان بالا بردن دست برای سخنرانی ، ارسال لینک دعوت برای سخنرانان و شنوندگان ، سفارشی سازی عنوان چت صوتی و راهی برای پیوستن چهره های عمومی و مشهور به چت های صوتی با عنوان کانال های خودشان به ارمغان آورده است. با قابلیت ویس چت 2.0 در تلگرام بدون نیاز به دریافت دعوت نامه و برای هر دو سیستم عامل اندروید و IOS می توان در گپ های زنده صوتی شرکت کرد. با این خصوصیات می توان گفت تلگرام اکنون به عنوان یک رقیب سرسخت با کلاب هاوس وارد میدان شده است به طوری که بیشتر افراد در همان تلگرام گفتگوهای زنده را ترجیح می دهند.

در ویس چت 2.0، مدیر کانال ها و گروه های عمومی می توانند برای میلیون ها شنونده به صورت زنده چت صوتی را میزبانی کنند. اما همانطور که پیش تر در مقاله "با کلاب هاوس (Clubhouse) شبکه اجتماعی مبتنی بر صوت آشنا شوید" گفتیم، تعداد شرکت کنندگان و ظرفیت هر اتاق در کلاب هاوس 5000 نفر است. هر چقدر صحبت شما محبوب باشد، افراد جدیدی می توانند با شما هماهنگ شوند و به گروه شنوندگان شما اضافه شوند. این مانند این است که قابلیت جدید تلگرام رادیوی عمومی برای قرن بیست و یکم اختراع کرده است. 

برای فعال سازی ویس چت تلگرام مراحل زیر را انجام دهید:

  •  نمایه هر گروه یا کانالی را که در آن مدیریت می کنید باز کنید.

 

قابلیت گفتگوی زنده Voice Chats 2.0

 

  • روی (⋮) یا (⋯) ضربه بزنید

 

قابلیت گفتگوی زنده Voice Chats 2.0

 

  • شروع ویس چت را انتخاب کنید. دو یا سه حالت برای آغاز گفتگوی صوتی وجود دارد یکی از طریق اکانت خصوصی و دیگری در گروه یا کانالی که مدیر آن هستید چت صوتی شروع می شود. اگر می خواهید اکانت شما در گروه ها عمومی نشود بهتر است استفاده از کانال را انتخاب کنید در غیر این صورت می توانید از گروه هایی که مدیر آن ها هستید برای شروع چت صوتی استفاده کنید. بعد از انتخاب طبق تصویر زیر  ... Continue as را انتخاب کنید تا گفتگو آغاز شود.

 

قابلیت گفتگوی زنده Voice Chats 2.0

 

در زمان برقرای ویس چت صدای شما در حالت Mute است. زمانی که آمادگی صحبت پیدا کردید با ضربه زدن به میکروفن و فعال شدن آن می توانید شروع به صحبت کنید. برای خاتمه دادن و ترک گفتگو Leave را انتخاب کنید وسپس بر روی End Voice Chat بزنید در این صورت هم گفتگو پاک می شود و هم شما از چت خارج شده اید. در صورتی که فقط Leave  را انتخاب کنید چت در گروه باقی می ماند و فقط شما از گفتگو خارج می شوید.

قابلیت گفتگوی زنده Voice Chats 2.0

 

گفتگوهای صوتی قابلیت ضبط دارند در حالی که برخی مکالمات به صورت موقتی انجام می شوند و نیاز به ذخیره کردن ندارند. اکنون مدیران گروه ها یا کانال ها می توانند از طریق گفتگوی صوتی، صدا را ضبط کنند تا گفتگوها ذخیره شده و برای دنبال کننده هایی که این رویداد زنده را از دست داده اند، منتشر کنند. پس از پایان ضبط، فایل صوتی بلافاصله در پیام های ذخیره شده شما در دسترس قرار می گیرد. برای ضبط کردن گفتگوی صوتی به صورت زیر عمل کنید:

  • زمانی که گفتگوی صوتی فعال شد روی سه نقطه (⋮) در قسمت بالا سمت راست ویس چت ضربه بزنید.
  • سپس گزینه Start recording را انتخاب کنید و سپس یک عنوان یا تایتل برای آن در نظر بگیرید و سپس START را بزنید تا فرآیند ضبط آغاز شود. برای اطمینان از اینکه چت های صوتی ضبط می شوند، چت هایی که در حال ضبط هستند با یک نشان قرمز در کنار عنوانشان علامت گذاری می شوند.

 

 

برای وارد شدن به ویس چت گروه تلگرام، وارد گروهی که در آن عضو هستید شوید و از قسمت بالای گروه روی JOIN ضربه بزنید تا وارد گفتگو شوید.

 

چگونه از ویس چت تلگرام استفاده کنیم

 

بلند کردن دست و اجازه برای سخنرانی

در چت هایی که شرکت کنندگان در آن در حال گفتگو و بحث هستند، شنوندگان می توانند برای بلند کردن دست خود روی آیکون ضربه بزنند و به مدیران اعلام کنند که می خواهند صحبت کنند. این عمل توسط یک استیکر متحرک انجام می شود. متن بیوگرافی شما در لیست شرکت کنندگان قابل مشاهده است، که می توانید از آن برای جزئیات تخصص، علایق یا فقط کمی توضیحات درباره خودتان استفاده کنید. 

نحوه صحبت کردن در ویس جت تلگرام

 

لینک های سخنران و شنونده

مدیران گروه ها و کانال های عمومی اکنون می توانند لینک های دعوت ایجاد کنند و آن را برای افراد مختلفی ارسال کنند که به واسطه آن بلافاصله می توانند گپ صوتی را بازکنند. برای سخنرانان و شنوندگان می توان لینک های جداگانه ای ایجاد کرد. به این ترتیب دیگر نیازی به بی صدا کردن مهمانان مهم ندارید - و آنها می توانند از پیوند دیگری برای تبلیغ گروه آینده در انجمن ها و گروه های خود استفاده کنند. گروه های صوتی همچنین دارای عناوین اختیاری هستند که به کاربران کمک می کنند موضوع مکالمه را قبل از عضویت مشاهده کنند. هنگام ورود به چت صوتی در یک کانال ، کاربران این امکان را دارند که با حساب شخصی خود بپیوندند یا به عنوان یکی از کانال های خود در چت صوتی ظاهر شوند. افراد مشهور و عمومی می توانند در کانال های خود چت صوتی را استفاده کنند تا از جلب توجه زیاد و مراجعه افراد به اکانت شخصی خود جلوگیری کنند و بتوانند شنوندگان را مدیریت کنند. شما همچنین به عنوان شنونده می توانید هنگام گوش دادن به پیام های صوتی طولانی مدت ، پخش را متوقف کنید و مجدد از جایی که متوقف کرده اید آن را از سر بگیرید. 

برای دریافت لینک های سخنران و شنونده فقط کافیست در حالی که چت صوتی فعال است از سه نقطه (⋮) قسمت  Share invite link را انتخاب کنید و برای هر شخصی که دوست دارید لینک آن را ارسال کنید.

 

ویس چت 2.0 در تلگرام

 

 همچنین به زودی در قابلیت جدید تلگرام مینی پروفایل برای این چت های صوتی اضافه می شود که می توانید در آن عکس نمایه و بیو اضافه کنید یا نام خود را تغییر دهید. این باعث می شود که دیگران در گفتگوی صوتی، اطلاعات بیشتری درباره شما داشته باشند.

 

قابلیت جدید تلگرام: انتقال سابقه چت از برنامه های دیگر به تلگرام

بیش از 100 میلیون کاربر جدید در ژانویه امسال به دنبال قابلیت های جدید تلگرام به این برنامه پیوستند و به دنبال حریم خصوصی و آزادی بیشتر بودند.اما اینجا یک سوال پیش می آید. با پیام ها و مدارک و اسنادی که در برنامه های قدیمی باقی مانده اند ، چه می کنید؟ از امروز، همه می توانند از طریق برنامه هایی مانند WhatsApp ، Line و KakaoTalk ، تاریخچه گپ خود را - از جمله فیلم ها و اسناد - به تلگرام منتقل کنند. این کار هم برای چت های فردی و هم برای گروه ها مفید است. برای انتقال تاریخچه واتساپ به تلگرام ابتدا وارد برنامه شوید و مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد گروه یا چت مورد نظر  واتساپ که میخواهید اطلاعات آن را منتقل کنید شوید.(برای iOS صفحه Contact Info یا Group Info را در واتساپ باز کنید)
  • روی (⋮) بالای صفحه بزنید 
  • از قسمت More بخش Export chat را انتخاب کنید .

 

انتقال سابقه چت از برنامه های دیگر به تلگرام

 

 

  • در این زمان از شما سوال میپرسد که آیا می خواهید مدیا هم منتقل شود یا خیر. بهترین کار انتخاب INCLUDE MEDIA است.

 

انتقال سابقه چت از برنامه های دیگر به تلگرام

 

  • سپس Telegram را در منوی Share انتخاب کنید و آن را به یک اکانت منتقل کنید. 

 

انتقال سابقه چت از برنامه های دیگر به تلگرام

 

بعد از انتخاب اکانت در تلگرام، درون ریزی اطلاعات را تایید کنید تا عملیات انتقال انجام شود.

 

قابلیت جدید تلگرام: حریم خصوصی و حذف خودکار پیام تلگرام

داده های شما در فضای مجازی مثل تلگرام حکم هویت شما را دارد، به همین دلیل کاربران تلگرام نه تنها می توانند گفتگوهای خود را ارسال کنند ، بلکه پیام هایی را که برای هر دو طرف ارسال و دریافت می شوند بدون هیچ اثری می توانند حذف کنند. با استفاده از این قابلیت جدید تلگرام ، کنترل شما روی گفتگو بیشتر می شود: گپ های مخفی ، گروه هایی که ایجاد کرده اید و سابقه تماس هم اکنون می توانند برای هر طرف در هر زمان حذف شوند. سرورهای تلگرام اطلاعات مربوط به گپ های حذف شده و اطلاعات مربوط به تماس را ذخیره نمی کند ، بنابراین داده ها برای همیشه از بین می روند. ​برای فعال کردن حذف خودکار مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا وارد تلگرام شوید و اکانت مورد نظر را باز کنید (توجه کنید این روش برای گروه ها فعال نیست و فقط برای اکانت های خصوصی اجرا می شود)
  • سپس روی سه نقطه (⋮) بالا سمت راست بزنید 
  • Clear history را انتخاب کنید

 

قابلیت حذف خودکار تلگرام

 

  • اگر میخواهید پیام ها برای هر دوطرف حذف شوند Also clear history for ... را فعال کنید. 

 

قابلیت حذف خودکار تلگرام

 

  • علاوه بر گزینه قبلی، گزینه جدیدی (بخش 2 در تصویر بالا) به نام Auto delete messages in this chat یعنی پاکسازی خودکار را نشان می دهد. 
  • دراین بخش مدت زمان را مشخص کنید که برای هر 24 ساعت یا 7 روز یکبار عملیات پاکسازی انجام شود. و در نهایت روی Enable Auto-Delete ضربه بزنید تا تنظیمات ذخیره شود. 

 

پوشه بندی چت ها، گفتگوها و کانال ها در تلگرام

یکی دیگر از مزیت های تلگرام ایجاد قابلیت برای پوشه بندی و دسته بندی کردن چت ها، گفتگوهای کانال هاست. اینکار باعث ایجاد نظم و سرعت در پیدا کردن گروه یا کاال خاص می شود. برای گروه بندی کردن چت ها در تلگرام مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا روی سه خط بالا سمت چپ تلگرام ضربه بزنید و سپس وارد Setting شوید.

 

پوشه بندی چت ها، گفتگوها و کانال ها در تلگرام

 

  • در بخش نمایش داده شده Folders را انتخاب کنید. 

 

پوشه بندی چت ها، گفتگوها و کانال ها در تلگرام

 

  • به طور پیشفرض می توانید دو دسته بندی برای پیام های خوانده نشده (Unread) و پیام های شخصی (Personal) ایجاد کنید. با زدن روی Add دسته بندی ها ایجاد می شوند.

 

پوشه بندی چت ها، گفتگوها و کانال ها در تلگرام

 

  • حال برای ایجاد دسته بندی جدید روی Creat New Folder ضربه بزنید. حالا می توانید بخش مخاطبین (Contacts)، افراد ناشناس (Non Contacts)، گروه ها (Groups)، کانال ها (Channels) و ربات ها (Bots) را به دسته بندی اضافه کنید.

 

پوشه بندی چت ها، گفتگوها و کانال ها در تلگرام

 

  • توجه کنید اینجا باید هر بخش را یکی یکی اضافه کنید و سپس SAVE را انتخاب کنید تا دسته بندی ایجاد شود.

 

پوشه بندی چت ها، گفتگوها و کانال ها در تلگرام

 

سخن آخر:

تلگرام قابلیت های دیگری نیز دارد اما قابلیت هایی که در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم از بهترین ویژگی های تلگرام و پرکاربردترین امکانات تلگرام هستند. همانطور که ملاحظه کردید در این مقاله نحوه کار با قابلیت های جدید تلگرام را یاد گرفتیم. شما هم اگر قابلیت جدیدی می شناسید می توانید در بخش نظرات کاربران با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.