بررسی لپ تاپ لنوو Thinkpad E460: سبک و کاربردی

نقد و بررسی 01 مرداد 1402 علی مظفری

بررسی لپ تاپ لنوو Thinkpad E460: سبک و کاربردی

اگر دنبال لپ‌تاپی جمع‌وجور و سبک و در عین حال قدرتمند هستید که بتواند همیشه با شما باشد، با بررسی لپ‌تاپ 14 اینچی Thinkpad E460 لنوو همراه ما باشید تا با این محصول ارزشمند بیش از پیش آشنا شوید.

کمپانی چینی لنوو به عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی در دنیا تلاش کرده است تا علاوه بر نوآوری و عرضه‌ی محصولات مختلف با ویژگی‌های فنی و ظاهری جدید، همچنان به مدل‌های کلاسیک و محبوب خود وفادار باشد و آنها را نسل به نسل ارتقا دهد. سری لپ‌تاپ‌های Thinkpad لنوو همواره جزو محصولات محبوب این برند بوده‌اند. استحکام بالا، طول عمر زیاد، سخت‌افزار قدرتمند و قیمت مناسب سبب شده تا نوت‌بوک‌های خانواده‌ی تینک‌پد مشتریان پرطرفدار خود را داشته باشند.

لپ‌تاپ‌های سری E جزو خانواده‌ی تینک‌پد هستند که مشتریانی با بودجه‌ی اقتصادی را هدف قرار داده‌اند. مشتریانی که دستگاهی جمع‌وجور و قدرتمند با استحکام بالا می‌خواهند. Thinkpad E460 به خوبی می‌تواند این خواسته را برطرف کند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم سراغ بررسی این لپ‌تاپ برویم.

احتمالا نقد و بررسی ما از لپ‌تاپ‌های Thinkpad E570 و Thinkpad E580 را خوانده باشید. این دستگاه‌ها از نظر عملکرد، قابلیت حمل خوب و استحکام بسیار خوب هستند و همین موضوع درباره‌ی تینک پد ای 460 نیز صدق می‌کند.

لنوو تلاش می‌کند برای ارتقای لپ‌تاپ‌های کلاسیک و اصیل خود مانند سری Thinkpad بیشتر سراغ مشخصات فنی برود و از نسل جدید سخت‌افزارهای موجود در بازار استفاده کند. ضمن اینکه همیشه نیم‌نگاهی به موضوع طراحی داشته و با حفظ اصالت‌های زبان طراحی خود، تلاش کرده است تا تغییراتی در جهت بهبود وضعیت ظاهری دستگاه‌های جدید داشته باشد.

با این مقدمه به سراغ نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Thinkpad E460 می‌‌رویم.

طراحی

 

طراحی لپ تاپ لنوو thinkpad e460

 

سبک طراحی نوت‌بوک تینک‌پد E460 خیلی تفاوتی با دیگر اعضای این خانواده ندارد و از همان زبان طراحی مشهور لنوو در سری تینک پد برای مدل‌های اقتصادی و مستحکم بهره می‌برد.

در همان نگاه اول روی درِ دستگاه لوگوی معروف Thinkpad به چشم می‌خورد که در گوشه‌ی سمت چپ بالا خودنمایی می‌کند. درِ این لپ‌تاپ تا 135 درجه باز می‌شود و لولای خوبی دارد. با اینکه بدنه‌ی دستگاه از پلاستیک ساخته شده است، ولی کیفیت ساخت خوبی دارد و کاملا مستحکم به نظر می‌رسد. البته ناگفته نماند زمانی که لپ‌تاپ را در دست می‌گیرید کاملا متوجه می‌شوید با یک دستگاه اقتصادی روبه‌رو هستید.

ابعاد این لپ‌تاپ 14 اینچی 21.8 * 239 * 339 میلی‌متر و وزن آن 1.9 کیلوگرم است که جزو نقاط مثبت محصول به شمار می‌رود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus FX504 | ایده‌آل از لحاظ فنی، مناسب از لحاظ قیمت

بعد از بازکردن درِ دستگاه، با همان طراحی آشنای سری تینک‌پد روبه‌رو می‌شوید. اولین چیزی که نگاه شما را جذب خود می‌کند رنگ‌بندی کاملا مشکی در کنار ترک‌پوینت (Track Point) قرمزرنگ و حاشیه‌ی قرمز کلیک‌پد (ClickPad) است که ترکیبی زیبا و جذاب را رقم زده است.

در قسمت بالای صفحه کلید اسپیکرهای استریو تعبیه شده است و بالای نمایشگر نیز دوربین لپ‌تاپ دیده می‌شود. اما نکته‌ی مهم درباره‌ی این بخش از طراحی Thinkpad E460 استفاده نکردن از صفحه کلید عددی و اسکنر اثرانگشت است که با توجه به اندازه‌ی کوچکتر این نوت‌بوک نسبتا به برادران 15.6 اینچی خود، منطقی به‌نظر می‌رسد.

البته برخی مدل‌های 14 اینچی در گوشه‌ی سمت راست پایین دارای اسکنر اثرانگشت هستند.

 

لپ تاپ لنوو تینک پد ای 460

 

باوجود اندازه‌ی جمع‌وجور لپ‌تاپ Thinkpad E460، این نوت‌بوک از خروجی کامل و کافی برای نیازهای شما پشتیبانی می‌کند. سمت چپ دستگاه شاهد جک صوتی 3.5 میلی‌متری و یک پورت USB 3.0 هستیم.

 

لپ تاپ لنوو تینک پد E460

 

سمت راست این لپ‌تاپ خروجی کابل شبکه، دو پورت USB 3.0، خروجی شارژر و HDMI به چشم می‌خورد. در قسمت جلو نیز کارتخوان microSD تعبیه شده است. اما خبری از خروجی VGA روی این نوت‌بوک نیست.

صفحه کلید و تاچ‌پد

 

Lenovo Thinkpad E460

 

صفحه کلید لپ‌تاپ لنوو Thinkpad E460 با نسل‌های قبلی فرقی ندارد و از همان طراحی AccuType بهره می‌برد. کارکردن با کیبورد این نوت‌بوک خیلی راحت و ساده است و کلیدها بسیار دقیق و خوب کار می‌کنند. کیفیت ساخت صفحه کلید خوب است ولی خبری از صفحه کلید عددی نیست.

هنگام کارکردن طولانی مدت با صفحه کلید تینک پد ای 460 نه مشکلی نخواهید داشت بلکه دستان شما خسته نمی‌شود و صدای کلیدها نیز آزاردهنده نیست.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ HP ZBOOK 15 Studio G5-B: قوی‌تر از این می‌خواهید؟

تاچ‌پد این لپ‌تاپ زیر کلید Space قرار گرفته است و نوار قرمز رنگ زیر کلیک‌پد جذابیت آن را بیشتر کرده است. نسبت ابعاد تاچ‌پد به تمام بدنه‌ی دستگاه خوب است و از نظر بزرگی فضای کار، سرعت عمل و راحتی کار با تاچ‌پد مشکلی نخواهید داشت.

دقت و کارایی تاچ‌پد بهبود یافته است و امکان بهره‌گیری از ژست‌های چند حرکتی، اسکرول دو انگشتی و کارهای چون بزرگنمایی دو انگشتی نیز وجود دارد. علاوه بر این همچون همیشه شاهد ترک‌پوینت (Track Point) قرمز رنگ و معروف لنوو در بین دو کلید H و G هستیم.

 

نمایشگر

 

نمایشگر لپ تاپ لنوو thinkpad e460

 

لپ‌تاپ Thinkpad E460 لنوو که ما بررسی کردیم، از یک نمایشگر 14 اینچی با رزولوشن 768*1366 پیکسل با چگالی 112 پیکسل در اینچ و نسبت تصویر 16 به 9 بهره می‌برد. پنل در نظر گرفته شده برای صفحه نمایش این نوت‌بوک یک نمونه‌ی TN مات است که برای خیلی از کاربران مات بودن صفحه نمایش و بازتاب ندادن نور نکته مثبت محسوب می‌شود.

البته این دستگاه یک مدل دیگر با نمایشگر 14 اینچی با رزولوشن Full HD و پنل IPS LCD دارد که جزو اولین مدل‌های ارزان‌قیمت و اقتصادی لنوو با رزولوشن 1080*1920 پیکسل است. بی‌شک صفحه نمایش این لپ‌تاپ با توجه به اینکه نسبت به مدل‌های 15.6 اینچی کوچکتر، صرفا برای کارهای روزانه و مدیریتی مناسب است و نمی‌توان کارهای گرافیکی سنگین که نیاز به نمایش دقیق جزئیات دارد با این لپ‌تاپ انجام داد.

با اینکه مدل فول اچ‌دی روشنایی و زاویه‌ی دید بهتری دارد، ولی نمونه‌ی بررسی شده توسط ما نیز از نظر روشنایی، نمایش زنده‌ی رنگ‌ها و زاویه‌ی دید نمره‌ خوبی می‌گیرد و به راحتی از عهده‌ی نیازهای شما بر خواهد آمد.

نمایشگر نوت‌بوک‌های سری تینک‌پد لنوو با اینکه کیفیت قابل قبولی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و در استفاده‌ی طولانی مدت برای کارهای روزانه، استفاده از نرم‌افزارهای بسته‌ی آفیس و اجرای نرم‌افزارهای طراحی و مهندسی مشکلی ندارد، ولی در مجموع برای تماشای فیلم و کارهای چندرسانه‌ای مناسب نیستند.

 

سخت‌افزار

لنوو مانند بسیاری از کمپانی‌های دیگر لپ‌تاپ‌های خود از یک مدل را مشخصات فنی مختلف روانه‌ی بازار می‌کند. این موضوع درباره‌ی لپ‌تاپ تینک پد E460 نیز صدق می‌کند. مدلی که ما بررسی کردیم به یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای Core i5 6200U اسکای‌لیک با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتز، معماری 64 بیتی، حافظه‌ی کش 3 مگابایت و لیتوگرافی 14 نانومتری مجهز شده بود.

لپ‌تاپ Thinkpad E460 لنوو از یک نمایشگر 14 اینچی با رزولوشن 768*1366 پیکسل، 8 گیگابایت رم DDR3، هارد دیسک با ظرفیت یک ترابایت (مدلی با درایو جامد SSD نیز عرضه شده است)، پردازنده‌ی گرافیکی AMD Radeon R7 M360 با دو گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی با قابلیت ارتقا تا 4 گیگابایت به صورت اشتراکی از رم و باتری 6 سلولی لیتیوم یون بهره می‌برد.

با توجه به پردازنده‌ی کم‌مصرف و پردازنده‌ی گرافیکی که روی این لپ‌تاپ به کارگرفته شده است خیلی نباید انتظار پردازش‌های سنگین را داشته باشید. باید به این نکته اشاره کنیم که معمولا کاربرانی که ترجیح می‌دهند دستگاه‌های کوچک‌تر خریداری کنند بیشتر قابلیت حمل راحت و انجام کارهای روزانه و مدیریتی برای آنها اهمیت دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 نکته مهم برای خرید لپ تاپ | راهنمای خرید و مشاوره انتخاب لپ تاپ

البته پردازنده‌ی Core i5 6200U که به عنوان یکی از اعضای تراشه‌های نسل ششم اینتل موسوم به اسکای‌لیک است، نسبت به نسل قبلی خود سریع‌تر شده و عملکرد به مراتب بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

با اینکه نتایج بنچمارک‌ها ممکن است در موقعیت‌های مختلف، تفاوت داشته باشد ولی با بررسی‌ آنها می‌توانید دید خوبی نسبت به دستگاه تست شده به دست آورید. نتایج تست‌های لپ‌تاپ Lenovo Thinkpad E460 را در بنچمارک‌های مختلف می‌توانید در قسمت زیر مشاهده کنید:

 

تست لپ تاپ لنوو thinkpad e460

 

نرم‌افزار

لپ‌تاپ Thinkpad E460 لنوو مانند دیگر لپ‌تا‌پ‌های این سری در دو نسخه‌ی بدون سیستم عامل و مجهز به ویندوز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. نسخه‌ای که ما بررسی کردیم فاقد سیستم عامل بود.

با توجه به مشخصات فنی و سخت‌افزاری که لنوو برای لپ‌تاپ خود در نظر گرفته است به راحتی می‌تواند کارهای روزانه چون وب‌گردی، تماشای فیلم، گوش دادن موسیقی، کار با نرم‌افزارهای طراحی، مهندسی، مالی و حسابداری و بسته‌ی آفیس را بدون مشکل یا کندی انجام دهید.

ضمن اینکه بازی‌هایی که گرافیکی سنگینی نداشته باشند نیز روی تینک پد ای 460 قابل اجرا است.

 

باتری

لنوو برای تینک‌پد E460 از یک باتری 6 سلولی (48 وات ساعتی) استفاده کرده است که با توجه پردازنده‌ی کم‌مصرف Core i5 6200U و پردازنده‌ی گرافیکی R7 M360 شارژدهی خوبی دارد. ضمن اینکه جالب است بدانید مدل 15.6 اینچی این سری یعنی Thinkpad E560 نیز از همین باتری بهره می‌‌برد.

با اینکه طول عمر باتری لپ‌تاپ به نوع استفاده‌ی شما از دستگاه ارتباط دارد ولی ما تست‌های استاندارد خود را روی این لپ‌تاپ اجرا کردیم تا ببینیم چه نتیجه‌ای به‌دست می‌آید. باتری این نوت‌بوک در شرایط استاندارد و با روشنایی‌ متوسط نمایشگر 7 ساعت و 30 دقیقه شارژدهی دارد که بسته به تنظیمات شما می‌تواند بیشتر هم باشد.

 

اسپیکر

به عنوان یک لپ‌تاپ اداری و مدیریتی، اسپیکرهای استریوی لپ‌تاپ Thinkpad E460 عملکرد خوبی دارد و میزان صدای خروجی و کیفیت آن نسبت به لپ‌تاپ‌های مشابه بهتر است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که اگر برای تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی دنبال صدای بلند و اسپیکرهای حرفه‌ای هستید، خیلی نمی‌توانید روی اسپیکرهای این نوت‌بوک حساب کنید.

 

وب‌ کم

 

وب کم لپ تاپ لنوو thinkpad e460

 

وب‌کم لپ‌تاپ‌ها صرفا برای راه‌انداختن کار شما در نظر گرفته شده‌اند و نباید انتظار زیادی داشته باشید. لپ‌تاپ Thinkpad E460 لنوو نیز به یک HD WebCam مجهز شده است که برای برقراری تماس تصویری و گرفتن عکس عملکرد قابل قبولی دارد و انتظارات شما را برآورده می‌کند.

 

سخن پایانی

کمپانی چینی لنوو یکی بزرگترین کمپانی تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی در دنیا است که همچنان با توجه به عرضه‌ی محصولات متنوع، به یکه‌تازی خود ادامه می‌دهد. لپ‌تاپ‌های این شرکت در سری‌های مختلفی چون اسنشال، تینک‌پد و آیدیاپد وارد بازار می‌شوند.

سری تینک‌پد جزو محصولات حرفه‌ای و مستحکم لنوو به شمار می‌روند و این موضوع در مورد لپ‌تاپ Thinkpad E460 نیز صدق می‌کند. اگر به دنبال لپ‌تاپی هستید که چهار ویژگی مهم استحکام، عملکرد خوب، سادگی و قابلیت حمل راحت را با هم داشته باشد و با توجه به بهای پرداختی ارزش خرید بالایی به شما ارائه کند، نوت‌بوک تینک پد ای 460 می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

لنوو در لپ‌تاپ Thinkpad E460 تلاش کرده است ترکیبی از سخت‌افزار کم‌مصرف با عملکرد مناسب را در قالب یک محصول اداری و مدیریتی عرضه کند. پردازنده‌ی نسل ششم Core i5 اینتل، پردازنده‌ی گرافیکی AMD Radeon R7 M360، رم 8 گیگابایتی، یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و نمایشگر 14 اینچی این دستگاه به شما کمک می‌کند تا متناسب با نیاز و بودجه‌ی خود محصولی خریداری کنید که با توجه به طول عمر زیاد، چندین سال همراه شما باشد.

از مهمترین رقبای تینک پد ای 460 می‌توان به HP ProBook 440 G3 و Dell Latitude 3450 و Acer TravelMate P446 اشاره کرد که در این بخش می‌توانند جزو انتخاب‌های شما باشند. در برخی موارد لپ‌تاپ لنوو برتری دارد و در برخی گزینه‌ها دیگر رقبا برتری دارند که انتخاب نهایی با توجه به سلیقه و کاربری شما تعیین می‌شود.

با اینکه مشکلات جزئی در این لپ‌تاپ به چشم می خورد، ولی این نواقص قابل چشم‌پوشی است و به راحتی می‌توانید با خرید Thinkpad E460 کارهای روزانه‌ی خود را انجام دهید و برای اجرای برنامه‌های گرافیکی، مهندسی، آفیس، مالی و اجرای برخی بازی‌ها روی این دستگاه حساب کنید

 

نقاط قوت:

  • طراحی ساده و مستحکم
  • صفحه کلید و تاچ‌پد دقیق و کاربردی
  • سخت‌افزار با کارایی مناسب
  • صدای کم فن و سیستم خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ

نقاط ضعف:

  • عملکرد متوسط باتری
  • پشتیبانی نکردن از استانداردهای نظامی برخلاف مدل‌های رده‌بالای Thinkpad
  • استفاده نکردن از پنل IPS LCD در نمایشگر
  • نداشتن نور پس‌زمینه در صفحه کلید